Olisko Focalista kokemuksia, mielipiteitä? Elex, Elegia, Elear, Clear?
Näistä olen tosiaan Clear-kuulokkeet omistanut elokuusta 2018 lähtien. Kruunuradiossa tuli myös pikaisesti Utopiat ja Elearit myös koekuunneltua.
Clearit on edelleen ykköset omaan makuun, vaikka monia kuulokkeita olen niiden jälkeen kokeillut. Tähän tietysti vaikuttaa myös paljon tottumiskysymys.
Omia kokemuksia:
Aloitetaan miinuksista:
- Takuu vain 2 vuotta. Tämän hintaisissa kuulokkeissa pitäisi mielestäni olla elinikäinen takuu.
- Focalin erittäin kalliit vaihto-osat.
- Korvapehmusteet ja pääpanta värjäytyy/tummuu käytössä. Pääpanta muuttuu myöskin tahmeaksi. Korvapehmusteet saa irti ja pestyä, mutta pääpantaa ei.
- Kuulokekaapelit ovat jäykät.
- Melko kapea soundstage (tämä on tosin itselle plussa).
Plussat:
- Hyvin balansissa oleva dynaaminen toisto. Audezeen tottuneille todennäköisesti liian kirkkaat, kun taas Beyerdynamiciin tottuneille liian tummat toistoltaan. Eli yläalue voi joillekin aiheuttaa ongelmia, mutta sibilanssia en itse havaitse.
- Alapäästä löytyy potkua mukavasti omaan makuun. AVPlussan kuulokevertailussa yksi arvostelijoista oli sitä mieltä, että kevyet bassotoistoltaan ja sopivat parhaiten akustiseen musiikkiin. Ehkä niin...riippuu mihin on tottunut ja minkälaisesta äänestä pitää.
- Hyvin erottelevat ääneltään, mutta ei kliiniset kuten HD800(S). Clearit ovat enemmän musikaaliset.
- Keskialue tulee mukavasti esiin. Tämä oli ongelmana Elearissa, jossa oli pudotus siellä jossain keskialue/alempi yläalue tienoilla.
- Mukavat päässä. Isopäisille voi ehkä hieman puristaa päästä (itsellä on pieni pää).
- Onhan nää ihan hiton hyvännäköiset...mutta se pehmusteiden värjäytyminen iso miinus.