ZMF:n Atticus & Aeolus on jo pitkään ollut kiinnostuksen kohteina, mutta hinta on rajannut ne aina pois. Joskus haluaisin kyllä kuulla kummatkin, ja joskus voisin harkita vaikka käytettyä Aeolusta. Harmi ettei noita oikein Suomessa pääse kuulemaan missään.
Maanantaina saapuu HEXv2:t, jos siis FedExin kaveri ei lähde ninjailemaan. Kyllä tässä alkaa olla jo aika malttamaton uutta lelua odotellessa.
@Sword Of Damocles
Mites tuo Ether CX, ilmeisesti olet tykännyt siitä? Miten lähtisit kuvailemaan niiden ääntä? Välillä kun mietin suljettuja niin CX tai käytetty C Flow on käynyt mielessä, mutta mua on jäänyt mietityttämään kommentit sen liiasta kliinisyydestä ja tylsyydestä.
Kuuletko muuten selvää eroa kuulokekaapeleissa? Tykkään itsekin aftermarket-piuhoista, mutta en kyllä yrittämälläkään kuule niissä mitään eroa, ellei niissä sitten ole jotain vikaa.
Osaako joku fiksumpi sanoa onko tässä kyseessä piuhafirmojen vedätys vai ei? Jos ymmärsin oikein, niin eroa ei pitäisi olla jos kaikki toimii kuten pitää, mutta silti vähän väliä saa lukea miten vaikka 200€ piuha tiukensi ja toi lisää bassoa, ja 300€ piuha paransi keskiääniä ja treble ekstensiota jne.
Käytettynä näitä ZMF:n kuulokkeita melkeinpä kannattaa ostaa ellei sitten käy jenkeissä kuuntelemassa koko valikoimaa, löydä suosikkiaan ja säästä reilusti rahaa juuri sitä paria varten. Jos joku eksyy Joensuuhun, voi minun puolestani käydä koekuuntelemassa Atticusta.
Kirjoitukset Ether CX:stä pitävät melko hyvin paikkansa äänen osalta. Jos näitä vertaa ns. hauskempiin kuulokkeisiin, niin ovathan nämä kliinisemmät ja hieman tylsät. Näillä saa kuitenkin musiikista irti aivan uskomattoman erottelun ja yksityiskohdat etenkin THX-vahvistimella. Ja koska nämä ovat tosi neutraalit, mitään ei jää piiloon niin hyvässä kuin pahassakin. Melkeinpä kuitenkin sanoisin, ettei näitä kannata yrittää liikaa värittää, eikä lisäillä tuning-padeja. Nämä ovat tällaisenaan todella helppo kuunnella ja yhdenkin taajuusalueen muuttaminen tekee näistä hieman rasittavat. Tämä johtuu varmastikin siitä, että näillä musiikki kuulostaa oletuksena jokseenkin "pakatulta", eikä kovinkaan dynaamiselta (tämä ei koske pää-ääniä, vaan taustalla olevia hiljaisia ääniä, jotka tulevat ikään kuin yhtä lähelle muiden äänien kanssa). Esim. Tuning padien lisääminen tuo ääneen lisää lämpöä, mutta samalla kuulokkeet alkavat kuulostaa hieman enemmän suljetuilta ja tasapaino kärsii. Oletuksena soundi on suljetuiksi luureiksi mukavan ilmava ja sound stage on ok. Stereokuva vasemman ja oikean välillä on ihan huippu hyvä ja tarkka.
Saatoin saada nämä heikkoudet kuulostamaan melko vakavalta asialta, mutteivät nämä kuulokkeet varmasti näiltä ominaisuuksiltaan ole kuitenkaan huonoimmasta päästä. Pienoisen dynamiikan puutteen voi laskea heikkoudeksi, mutta sillä saadaan kuitenkin esiin kaikki hiljaistenkin äänien yksityiskohdat. Nämä kuulostavat myös todella nopeilta esimerkiksi Audezen LCD2 Classicceihin verrattuna. Näissä hauskuus piilee mielestäni siinä, että kuulee kaiken todella tarkasti. Päässä nämä ovat myös mukavat, eivätkä paina paljoa mitään näin isoiksi kuulokkeiksi.
Vakiona tulleet padit ovat melko pehmeät ja "matalat", joten omat suuret korvani ottivat kiinni elementteihin. Tämän vuoksi olen käyttänyt näitä ZMF:n Universe padeilla, jotka ovat napakampaa materiaalia. Nämä valitsin mittojen mukaan, jotta ovat muodoltaan ja syvyydeltään mahdollisimman lähellä vakiopadeja. Kuulokkeiden äänenkuva säilyi melkolailla ennallaan, eikä ainakaan huonontunut. Kyllä olen Ether CX:stä kovasti pitänyt tarkkuuden, neutraaliuden ja nopeuden vuoksi. Nämä sopivat lähes kaikkeen, kunhan ei mitään huonolaatuisinta live-äänitettä ole kuuntelemassa. Alataajuuksissa on itseasiassa Audezeen verrattuna enemmän iskua. Audeze saa mielestäni aikaan pehmeämpää voimakasta murinaa.
Mielestäni kaapeleissa olen kuulevinani eroa lähinnä soundin ilmavuudessa, mikä viittaisi korkeisiin ääniin. En toki huomaa eroa läheskään kaikilla kuulokkeilla tai kaikilla piuhoilla, joten mitä lie korvien välissä olevaa vaikutelmaa. Mulla on Ether CX:lle vakiopiuhan lisäksi custom piuha, joka voimistaa korkeita ääniä huomattavasti. Sound stage kasvaa, mutta samalla erottelukyky tippuu melko paljonkin. Epäilen, että tossa custom piuhassa on jotakin outoa...
Edit: lisätty kuvia ja hiottu hieman tarinaa Ether CX:stä välissä nukutun yön jälkeen.
Ei ole mikään tämän erityisempi puulaatu/kuvio tässä parissa, mutta omaa silmää miellyttää. Nämä ovat kamferipuuta eli tuoksuvat läheltä haisteltuna hitusen Vicks VapoRubilta.