Sundarat tuli vietyä kotiin testien jälkeen. Meinasin unohtua liikkeeseen kuuntelemaan musiikkia Sundaroiden kohdakka, kun piti kriittisesti koittaa vertailla kuulokkeita. Se riitti loppupeleissä minulle merkiksi siitä, että eiköhän oikea kuuloke löytynyt.
Pikaiset vertailut Fidelio X2 paljastivat kyllä tylysti, että Fidelioiden paras anti on bassoilla, mutta kaikki siitä ylöspäin ei ole kauhean mieluista kuunneltavaa edes ekvalisoituna neutraalimpaan suuntaan. Mielestäni puheääni oli Fidelioilla mukavan täyteläinen, mutta pikainen ristiinvertailu Sundaran kanssa paljasti miten värittynyt ja rakeinen ääni oli. Bassoilla Fidelio tarjoaa aavistuksen enemmän slämmiä, mutta Sundara kaivaa enemmän yksityiskohtia. Bassoa saa lisää low shelf-filterillä, mutta yksityiskohtia ei Fideliolla enempää saa esiin. Toisaalta, toinen kuuloke on selvästi Low-fi luokassa ja toinen selvästi lähempänä Mid-fi luokkaa, eroja saakin mielellään näiden välillä olla.
Tulipahan testattua myös Audezen LCD-2 Classic. Alkuun kuvittelin, että niiden sointi olisi lähimpänä omaa makuani, mutta olen nähtävästi enemmän kallellaan neutraalimpaan sointiin, kuin Audezen lämpöön. Audezen mid-rangessa on kyllä jotakin koukuttavaa, joka on vaikea laittaa sanoiksi. Soljuva, nestemäinen? Kuinka paljon tuolle haluaa antaa arvoa on sitten kuulijasta kiinni. Minulle 350€ Sundaran soinnista on niin kova hinta-laatu-suhde, että en millään pysty perustelemaan Audezen 500€ korkeampaa hintaa.
Kaiken kaikkeaan tuli testattua:
-AKG K712 Pro
-Audio Technica MT40X
-Audeze LCD2 Classic
-Beyerdynamic Amiron, DT880, DT990 (DT1990:aa en löytänyt testattavaksi valitettavasti, mutta Beyerdynamicin "tyyli" on tutuhko)
-Sennheiset HD600, HD650, HD660S
Joitain jäi mainitsematta varmasti, kun ei enää muistakaan ja huvin vuoksi tuli kokeiltua kuulokkeita myös reippaasti yli oman budjetin, mutta niitä lienee turha vertailun vuoksi listata. Vertailukierros oli kyllä mielenkiintoinen, tuli huomattua, että omat preferenssit ovat aika erilaiset, kuin mitä luulin niiden olevan. Avoimin mielin kun lähtee kokeilemaan muutakin kuin niitä ilmeisiä vaihtoehtoja, niin lopputulokset ovat mielenkiintoiset.