Laadukkaat kuulokkeet?

Morjesta. Pitäs pukinkonttiin katella Bluetooth-kuulokkeita, kun tuossa Mi 11T Pro :ssa ei ole enää 3,5mm kuulokeliitäntää.

Hinta saapi olla siinä +-100e ja muutama erikoisvaatimus:

- Korvakupit täytyy olla mallia isot, mulla on kuulolaitteet ja niiden pitää mahtua sinne sisälle. Eli ei miträän persesilmän kokoisia kuppeja.
- Laatu tietenkin mahdollisimman hyvä, eli aptX HD (kö?) tuettuna

Saapi olla mallia "epäilen että tulee tarjoukseen BF :nä".
 
Ostin Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm kuulokkeet. Olivat kyllä todellinen pettymys. Ääni kuulu todella vaimeana, volumea saa hilata oikein urakalla ylös, että alkaa kuulumaan (kun vertaa näihin Sennheiser HD600). Muutenkin todella "ohut" ääni. Palautukseen menee
 
Ostin Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm kuulokkeet. Olivat kyllä todellinen pettymys. Ääni kuulu todella vaimeana, volumea saa hilata oikein urakalla ylös, että alkaa kuulumaan (kun vertaa näihin Sennheiser HD600). Muutenkin todella "ohut" ääni. Palautukseen menee
Oliksulla semmonen vahvari, jonka pitäs jaksaa ajaa noita?

Ei oo tuttuja luureja, mutta noin niinku pikavilkaisulla noiden Beyerdynamicien ei kai pitäs olla mitenkään vaikeammat ajella kuin Senkut.. Korjatkaa jos menee ihan pieleen..
 
Ostin Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm kuulokkeet. Olivat kyllä todellinen pettymys. Ääni kuulu todella vaimeana, volumea saa hilata oikein urakalla ylös, että alkaa kuulumaan (kun vertaa näihin Sennheiser HD600). Muutenkin todella "ohut" ääni. Palautukseen menee
Oliksulla semmonen vahvari, jonka pitäs jaksaa ajaa noita?

Ei oo tuttuja luureja, mutta noin niinku pikavilkaisulla noiden Beyerdynamicien ei kai pitäs olla mitenkään vaikeammat ajella kuin Senkut.. Korjatkaa jos menee ihan pieleen..
Jep todella vaikea uskoa, Beyereillä kuin Beyereillä saa kyllä tärykalvot kyytiä, kun ajaa kunnon vahvistimella. Itse en huomannut käytännössä mitään eroa HD650... ettei vain olisi maanantaikappaleet kyseessä?
 
Jep todella vaikea uskoa, Beyereillä kuin Beyereillä saa kyllä tärykalvot kyytiä, kun ajaa kunnon vahvistimella. Itse en huomannut käytännössä mitään eroa HD650... ettei vain olisi maanantaikappaleet kyseessä?
Joko mun vahvistin ei ole hyvä tai maanantaikappale
 
Makuasioita sanoi Musti, kun.... mutta objektiivisesti tarkastellen, kun muistelee kaikkia lukuisia tässä vuosien aikana käsien kautta kulkeneita mid- to high-end luureja, niin Beyerit edustavat näistä imo bang for the buck osalta selkeää parhaimmistoa sekä äänellisesti että rakenteellisesti (no fanboy). Sekä AKG:t että Senkut toistivat omaan makuun liian analyyttisesti ja epätasapainoisesti tai ylipainottivat liikaa ylärekisteriä. Esim DT990 pro mielestäni veti HD650:n sekä laadullisesti, rakenteellisesti ja vielä mukavuudessakin kölin ali vaikka hintaero oli jopa törkeä. Senkkujen välillä taas HD600 oli selvästi parempi ja kirkkaampi kuin sisarmallinsa HD650, joka taas soi tummasti / maan alta. AKG taas yleistäen soi mitäänsanomattomasti ja tasapaksusti kirkuen juuri tunteita suuntaan tai toiseen herättämättä. Edelleenkin varmaan hommaisin studiokäyttöön suunnitellut perusbeyerit, jos hakisin hinta-laatusuhteeltaan mahdollisimman hyviä ja kestäviä luureja.
 
Samoilla linjoilla maun suhteen. Omaankin mieleen HD600 vie sisarmalliaan 650 heittämällä. Aiemmin omistin juurikin peruslinjan Beyereita eikä niissä mitään vikaa sinänsä. AKG ei kuulosta lainkaan hyvältä omaan korvaani ainakaan noissa <300 e hintaluokassa.
 
Makuasioita sanoi Musti, kun.... mutta objektiivisesti tarkastellen, kun muistelee kaikkia lukuisia tässä vuosien aikana käsien kautta kulkeneita mid- to high-end luureja, niin Beyerit edustavat näistä imo bang for the buck osalta selkeää parhaimmistoa sekä äänellisesti että rakenteellisesti (no fanboy). Sekä AKG:t että Senkut toistivat omaan makuun liian analyyttisesti ja epätasapainoisesti tai ylipainottivat liikaa ylärekisteriä. Esim DT990 pro mielestäni veti HD650:n sekä laadullisesti, rakenteellisesti ja vielä mukavuudessakin kölin ali vaikka hintaero oli jopa törkeä. Senkkujen välillä taas HD600 oli selvästi parempi ja kirkkaampi kuin sisarmallinsa HD650, joka taas soi tummasti / maan alta. AKG taas yleistäen soi mitäänsanomattomasti ja tasapaksusti kirkuen juuri tunteita suuntaan tai toiseen herättämättä. Edelleenkin varmaan hommaisin studiokäyttöön suunnitellut perusbeyerit, jos hakisin hinta-laatusuhteeltaan mahdollisimman hyviä ja kestäviä luureja.

Kenen tahansa taajuusvastemittauksia vilkaisemalla voit todeta, että subjektiiviset havaintosi noiden kuulokkeiden toistosta eivät vastaa objektiivista todellisuutta.

DT990 Pro on todella luonnottoman kuuloinen juuri ylärekisterin osalta, jossa on 5 kHz jälkeen lukuisia piikkejä ja liikaa energiaa useita desibelejä. HD 600 ja HD 650 on taas lähes identtiset hyvin pienillä nyanssieroilla toistossa. Molemmat ihan neutraalimpien luurien joukossa mitä kaupasta löytyy.
 
Mielenkiintoista, että jonkun mielestä HD 650 kuulostaa kuin tulisi mullan alta. Omaan korvaan HD 660 S kuulostaa siltä, koska ylä keskiäänissä on selvä kuoppa vs. HD 650. Yleisesti ottaen käytännössä kaikki muut kuulokkeet ovat omaan korvaan tuntuneet siltä, kuin ääni olisi tullut maan alta. Piikit 8K-10K vain kuulostavat epäluonnolliselta terävöinniltä (toisaalta myös tuo alue ei juuri vaikuta siihen, kuulostaako multaiselta vai ei - ainakaan omasta mielestä) ja 6K:n piikki taas aiheuttaa sietämätöntä sibilanssia. Oma ghetto HD 600 taas kuulosti tietyiltä osin hieman boostatulta vs. neutraali soundi ja sitä kautta hieman rasittavilta (kuluneet pädit ja luonnollinen vaihtelu valmistustoleransseissa, niin voivat kuulostaa lähes samalta). AKG K712 Pro sitten taas oli sellainen kasa paskaa, että... annoin veljelle enkä ole niitä kaivannut.

Joskus voisi olla kiva testata Beyereitä, mutta kaikki viittaisi siihen, että olisivat kuuntelukelvottomia meikäläisen mielestä. Hieman tuntuu siltä, samat kuulokkeet kuulostavat erilaisilta eri päissä. Ehkä sitten johtuu korvien muodosta tms.
 
No eipä tarvitse kuin lukea/katsoa kymmenen revikkaa per mikä tahansa kuuloke ja kaikki näyttävät samoja käyriä ja silti kuvailevat ääntä eri tavalla. Kuka kuulee kuoppaa ja kuka korostusta, toisen mielestä saundaa muoviselta ja toinen kehuu luonnollista timbreä. Eiköhän siihen äänen kuulemiseen vaikuta muukin kuin se, miten nukkekorvilla on jotain rekisteröity.

Mutta mutta, eipä ole olemassa vielä muita työkaluja, joilla yrittää mitata objektiivisia tuloksia ääniasioissa.
 
No eipä tarvitse kuin lukea/katsoa kymmenen revikkaa per mikä tahansa kuuloke ja kaikki näyttävät samoja käyriä ja silti kuvailevat ääntä eri tavalla. Kuka kuulee kuoppaa ja kuka korostusta, toisen mielestä saundaa muoviselta ja toinen kehuu luonnollista timbreä. Eiköhän siihen äänen kuulemiseen vaikuta muukin kuin se, miten nukkekorvilla on jotain rekisteröity.

Mutta mutta, eipä ole olemassa vielä muita työkaluja, joilla yrittää mitata objektiivisia tuloksia ääniasioissa.

Tätä argumenttia usein kuulee, mutta mitään faktaa en ole vielä koskaan nähnyt postattavan siitä, että ihmisten korvat olisi anatomialtaan niin villisti erilaiset yksilöstä toiseen, jos nyt jotain epämuodostumia ei lasketa, etteikö mittausdata olisi hyvin lähellä todellisuutta.

Mä en usko hetkeäkään, että kenelläkään olisi korvat, jotka imisivät 5-10 db energiaa Beyereiden yläkerrasta ja saisi ne kuulostamaan neutraaleilta. Todennäköisin selitys eroille on ihan perinteinen psykoakustiikka ja hifi jargon.
 
Kenen tahansa taajuusvastemittauksia vilkaisemalla voit todeta, että subjektiiviset havaintosi noiden kuulokkeiden toistosta eivät vastaa objektiivista todellisuutta.

DT990 Pro on todella luonnottoman kuuloinen juuri ylärekisterin osalta, jossa on 5 kHz jälkeen lukuisia piikkejä ja liikaa energiaa useita desibelejä. HD 600 ja HD 650 on taas lähes identtiset hyvin pienillä nyanssieroilla toistossa. Molemmat ihan neutraalimpien luurien joukossa mitä kaupasta löytyy.
Kuten sanoin, niin havaintoni perustuivat täysin omiin kokemuksiini, ei kolmannen osapuolen suorittamiin taajuusvastemittauksiin tai muuhunkaan foliohattutason hifistelyyn. Objektiivisuudella tarkoitin lähinnä sitä, että minulla ei ollut omaa lehmää ojassa tms, jonka johdosta olisin kehunut tiettyjä / tietyn valmistajan luureja vailla todellista kokemuspohjaa muista luureista / valmistajista. Ja aivoni eivät valitettavasti myöskään vastaa spektrianalysaattoria, joten en pidä taajuusvastemittauksia missään arvossa, vaan valitsen luurit, jotka a) ovat käyttöergonomialtaan hyvät b) ovat rakenteeltaan ja materiaaleiltaan laadukkaat c) toistavat mielimusiikkigenrejäni henk. koht. kuuloaistini mielestä miellyttävästi ja säväyttävästi d) voivat olla hinnaltaan missä luokassa hyvänsä, mutta tyypillisesti osuvat mid- to high-end luokkaan. Tasaisesti taajuuden funktiona toistavat luurit ovat siis mielestäni päinvastoin tylsät / mitäänsanomattomat, enkä edes tavoittele / tarkastele luurikandidaatteja tähän speksiin perustuen.
 
Enkä kiellä sitä, etteikö vaikka Beyerien mieletön yläpiikki olisi luonnoton, mutta jos ei ole vertailukohdetta aivot tykkäävät silti! Kaikenlaisilla romukuulokkeilla on tullut ihan mielellään kuunneltua musaa, mutta sehän tämän harrastuksen huono puoli on, että ajaa koko ajan parempaan. Ja kalliimpaan :D
 
Siitä voidaan olla samaa mieltä, että tasaisen taajuusvastekäyrän toistavat luurit ovat mitäänsanomattomat ja kuulostaisivat eittämättä sysipaskoilta. Onneksi tuollaisia ei taida olla edes olemassa, joissa ei ylemmän keskialueen eargainia olisi edes jossain määrin.

Sinänsä mielenkiintoista, että pidät kuulokkeiden ja audion mittaamista foliohattuiluna. Joku voisi ajatella tieteestä ja sen metodeista ihan päinvastaista.
 
Enkä kiellä sitä, etteikö vaikka Beyerien mieletön yläpiikki olisi luonnoton, mutta jos ei ole vertailukohdetta aivot tykkäävät silti! Kaikenlaisilla romukuulokkeilla on tullut ihan mielellään kuunneltua musaa, mutta sehän tämän harrastuksen huono puoli on, että ajaa koko ajan parempaan. Ja kalliimpaan :D
Olet bro asian ytimessä. Ainut, että tuo paremmuus ei välttämättä aina seuraa perässä hinnan noustessa. Itsekin aikoinaan astuin tähän miinaan ja lukuisten luurien, upgrade-kierrosten ja palaneiden eurojen jälkeen jouduin nöyrästi toteamaan, että kalliit high-end tason luurit voivat myös joskus olla äärettömän huonot ja ennen kaikkea kuulijan henk. koht. mieltymyksiin peilaten huomattavasti heikommat ja käyttöergonomialtaan huonommat kuin hinnaltaan edullisemmat luurit.
 
Olet bro asian ytimessä. Ainut, että tuo paremmuus ei aina välttämättä aina seuraa perässä hinnan noustessa. Itsekin aikoinaan astuin tähän miinaan ja lukuisten luurien, upgrade-kierrosten ja palaneiden eurojen jälkeen jouduin nöyrästi toteamaan, että kalliit high-end tason luurit voivat myös joskus olla äärettömän huonot ja ennen kaikkea kuulijan henk. koht. mieltymyksiin peilaten huomattavasti heikommat ja käyttöergonomialtaan huonommat kuin hinnaltaan edullisemmat luurit.

Tämä on juuri se syy, miksi kuulokkeita olisi hyvä käydä ihan livenä kuuntelemassa. Harmittavasti monilla high end -kuulokkeilla ei ole maahantuontia Suomessa, joten joutuu hankkimaan sikaa säkissä verkkokaupoista. Kuulokkeiden hankinnassa mielestäni korostuu seuraavat tekijät:

1) Käyttömukavuus
2) Tekninen suorituskyky
3) Taajuusvaste

Viimeisestä ainakin itse voin jonkin verran tinkiä, koska kuulokkeiden pienet ongelmat saa helposti EQ:lla korjattua. Mukavuuden korjaaminen on astetta vaikeampaa ja teknista suorituskykyä kuulokkeisiin et saa mistään taiottua ellei sitä ennestään ole.
 
Siitä voidaan olla samaa mieltä, että tasaisen taajuusvastekäyrän toistavat luurit ovat mitäänsanomattomat ja kuulostaisivat eittämättä sysipaskoilta. Onneksi tuollaisia ei taida olla edes olemassa, joissa ei ylemmän keskialueen eargainia olisi edes jossain määrin.

Sinänsä mielenkiintoista, että pidät kuulokkeiden ja audion mittaamista foliohattuiluna. Joku voisi ajatella tieteestä ja sen metodeista ihan päinvastaista.
Toki pidän tiedettä korkeassa arvossa, enkä sinänsä hetkeäkään epäile, etteikö mittaustulokset, varsinkin useista toisistaan riippumattomista lähteistä kerättynä ja samankaltaisiin johtopäätöksiin päätyneinä, pitäisi paikkaansa. En vain ole aivan varma siitä, kuinka nämä kyseiset mittaukset vastaavat sitä konkreettista mielikuvaa, jonka jokaisen yksilön aivot muodostavat kuuloaistimuksen muodossa syntyneeseen ärsykkeeseen. Tämä on mielestäni vaikeasti määriteltävä asia. Tätä tukee myös henk. koht. havainto siitä, että pidän myös enemmän esim. putkivahvistinten mukanaan tuomista taajuusvasteen vääristymistä vs. transistorien neutraali toisto. Eri putkityypit, kun tuppaavat aiheuttamaan eri tuntemuksia / mielikuvia / mielleyhtymiä jne. En siis sano, että olet väärässa ja minä oikeassa, tämä sattuu vain olemaan hyvin yksilöllinen kokemus.
 
Mittaustuloksista tulee mieleen että siinähän mitataan vaan äänen taajuutta+ voimakkuutta? Kai ihminen aistii muutakin kuin äänen korkeuden ja volumen?

Esim erilainen ääni tulee pianon E vs. viulun E.

Vai meneekö nyt puurot ja vellit sekaisin?

Jos tuo käyrä on kaikki kaikessa eikä muuta eroa ole kuulokkeiden tai kaiuttimien välillä niin eikö olis aika panostaa ekvalisaattoreihin eikä kuulokkeisiin.

EDIT: siis mielessä varmaankin "äänen väri", tone.
 
Viimeksi muokattu:
Jotkuthan tosiaan väittävät, että taajuusvaste sisältää kaiken tarvittavan tiedon. Ei se niin mene. Taajuusvastetta voi ajatella "makuna" jos jokainen sitten valitsee mieleisensä. Joskus oikea maku löytyy suoraan purkista. Toisinaan sitä pitää maustaa equlla että saa mieleisensä. Absoluuttista parasta makua ei ole. Eikä kuulokkeille ole olemassa tavoitevastetta jota riittävän moni pitäisi niin "neutraalina" että yksi tavoitevaste voitaisi nostaa ylitse muiden. Ja vaikka sellainen löytyisikin niin ei se neutraali jokaista eniten miellytä.

Tekniset ominaisuudet kertoo sitten sen kuinka hyvin se taajuusvaste toistetaan. Erothan on yleensä todella pieniä. Vaatii harjaantumista että ne erot kuulee ja niitä osaa arvostaa. Siihen ei riitä se, että paria kuulokemallia kuuntelee viisi vuotta 8 tuntia päivässä. High-end kuulokkeita on hankalampi arvostaa jos ei ole huonompia kuulokkeita kuullut. Vastaavasti heikompi kuuloke voi kuulostaa täydelliseltä jos ei ole koskaan kuullut todella hyviä kuulokkeita. Ja jotta olisi mahdollisimman hankalaa niin erot edullisen hyvän kuulokkeen ja loistavan kalliin kuulokkeen erot ovat pohjimmiltaan oikeasti pieniä. Jos hyppää hyvästäkin satasen markettiluurista viiden tonnin high-end kuulokkeisiin niin voi tulla shokkina kuinka pienestä parannuksesta on kyse. Mielestäni se vaatii sen "matkan" ja oppimisen välissä, että niistä pienistä eroista saa maksimaalisen hyödyn irti. Kärjistäen sanoisin että jos aivan täys ummikolle (ihminen joka ei vähääkään välitä äänentoistosta) löisi korville tonnin kuulokkeet ja viiden kympin samaan vasteeseen equtetut kuulokkeet, niin ei hän mitään eroa huomaisi. Itseasiassa tuo on aika ilmeistä koska ei eroa huomaa monet "ammattilaisetkaan".:rolleyes:

Ja että ei vieläkään olisi liian helppoa niin edes se "tekninen suorituskyky" ei ole kokonaisuutena jotain mitä voisi mitata asteikolla 1-5. Siinäkin jää sijaa omille mieltymyksille.

Viime yönä hämmästelin Focal Stellian ja ZMF Veriten eroja. Teknisesti molemmat ovat loistavia kuulokkeita mutta erilaisia. Stellialla on tapana painottaa äänien iskua, niiden nopeaa ilmestymistä ja poistumista. Verite on transienteiltaan pyöreämpi jolloin ääni ilmestyy ja poistuu hieman vaiheittain, hitaammin. Verite jättää kuulijalle enemmän aikaa aistia sitä äänen "keskikohtaa". Jos ajattelisi vaikka rumpujen päristystä niin veritellä huomaa paremmin kun iskujen voimakkuus lisääntyy, stellialla taas erottaa paremmin iskut toisistaan. Jossain määrin nuo ominaisuudet ovat toisiaan poissulkevia, joten teknisen suorituskyvyn osaltakin kuulija joutuu valitsemaan omaan makuunsa parhaiten sopivat kuulokkeet. Vastaavia esimerkkejä voisi keksiä paljonkin.

Ja tuosta taajuusvasteesta ja sen mittaamisesta vielä semmoinen havainto, että se tosiaan kertoo vain sen taajuuden+voimakkuuden silloin kun vain yksi taajuus soi kerrallaan. Se ei kerro mitään siitä mitä kuulokkeet tekevät kun useita taajuuksia soi kerralla kuten musiikissa on tapana. En sinänsä usko että taajuusvaste mittauksiin tulisi merkittävää eroa jos kaikki taajuudet voitaisi mitata yhtä aikaa mutta uskon että tuo mittaustapa vaikuttaa merkittävästi thd, impulssivaste yms mittaustuloksiin. Luulenpa että sellaisiakin kuulokkeita on olemassa jotka siniaaltoa vinguttaessa käyttäytyvät esimerkillisesti mutta kun elementti joutuu yhtäaikaa tuuttaamaan ulos erilaisia ääniä niin suorituskyky romahtaa radikaalisti.
 
Jos mitataan vain yhtä ääntä, jollain taajuudella kuuluvaa nuottia tietyllä mutta samalla voimakkuudella, ja se soitetaan ensin viulusta ja sitten vaikka kitarasta, niin näyttääkö se tuollaisessa vastekäppyrässä samalta vaikka kuullostaa ihan eri soittimelta?

Vai onko tuollaisessa äänessä (esim. soittimella soitetussa nuotissa) useampi pieni nyanssi sen saman käppyrän ohessa ?

Muusikot ja taiteiljat mukaan keskusteluun, täällä lähinnä insinöörimäistä teknisesti kapeakatseista näkökulmaa :)
 
Ja tuosta taajuusvasteesta ja sen mittaamisesta vielä semmoinen havainto, että se tosiaan kertoo vain sen taajuuden+voimakkuuden silloin kun vain yksi taajuus soi kerrallaan.

Jep, eli jos jonkun soittimen ääntä miettii taajuusvasteena, niin oliskohan vaikkapa pianon ääni (yksi nuotti/koskettimen painallus) nippu taajuuskäppyröitä, joiden pienet erot saa ne kuullostamaan ihan erilaiselta kuin jonkun muun soittimen vastaava "nuotti" eli yhtä korkea ja samalla voimakkuudella tuotetty ääni / sävel.

Noissahan on sitten näitä variaatioita loputtomiin. Miten hallita ja toistaa valtavaa nippua "erivärisiä ääniä" = paksua nippua vastetaajuus käyriä (?).

Ps. en ole insinööri enkä muusikko. Saatan vaihtaa myös mielipidettäni :D
 
mutta mitään faktaa en ole vielä koskaan nähnyt postattavan siitä, että ihmisten korvat olisi anatomialtaan niin villisti erilaiset yksilöstä toiseen, jos nyt jotain epämuodostumia ei lasketa, etteikö mittausdata olisi hyvin lähellä todellisuutta.
Satuitkin mainitsemaan. Meikäläisen toinen korvakäytävä kaartuu ihan toiseen suuntaan kuin toinen. Silti en kuule mitään eroa toistossa verrattuna toiseen korvaan, jos käännän luurit väärinpäin päässä.
 
Jos mitataan vain yhtä ääntä, jollain taajuudella kuuluvaa nuottia tietyllä mutta samalla voimakkuudella, ja se soitetaan ensin viulusta ja sitten vaikka kitarasta, niin näyttääkö se tuollaisessa vastekäppyrässä samalta vaikka kuullostaa ihan eri soittimelta?
Mielenkiintoinen kysymys johon olisi kiva saada vastaus sellaiselta joka ymmärtää musiikin teoriaa ja mittaushommia. Minun mielestäni jos taajuus ja voimakkuus olisi identtinen niin samalta se näyttäisi. Oikealla soittimella tuommoista tilannetta ei kuitenkaan koskaan synny koska jokaiselle soittimelle ominainen sointiväri syntyy perustaajuuden lisäksi eri taajuuksilla soivista osasävelistä. Sen takia mittaushommissa käytetään siniääntä jossa soi kerrallaan vain yksi taajuus. Pahoittelen jos meni termit(tai koko selitys) metsään. Tuli aikoinaan lintsattua musiikin tunneilta :rolleyes:
 
Täältä löytyy aiheeseen liittyen hyvä postaus oratory1990:lta, joka on näihin asioihin perehtynyt varsin syvällisesti. Kuulokkeille menevässä signaalissa ei muuta informaatiota ole kuin amplitudi, vaihe ja taajuus, eli pedanttisesti sanoen jos kahden kuulokkeen impulssivaste tärykalvolle on sama, ne kuulostavat samalta. Kahta sellaista kuuloketta ei kuitenkaan ole eikä nuo hyvin karkeat taajuusvastemittaukset nykymenetelmillä pysty noita eroja näyttämään. Taajuusvastemittauksista voi nähdä arvion kuulokkeiden äänensävystä ja sitä tietoa käyttäen voi myös ekvalisoimalla muuttaa sävyä haluamakseen, mutta muuten noihin liittyvä tiede on aika lapsenkengissä vielä. Esimerkiksi soundstagen muodostumisesta ei ole juurikaan muuta kuin arvauksia. Kuulokkeiden kuppien sisällä ja korvissa tapahtuu väkisin kaikenlaisia heijastuksia jotka erilaisia asioita kuunellessa käytännössä varsin kaoottisesti aiheuttavat korostumia ja vaimentuvia muihin taajuuksiin. Osa taajuuksista myöskin pysyy muita pidempään tuolla tavalla sotkemassa tilaa. Aivan kuten huoneet ja kaiuttimet, mutta pienemässä skaalassa. Noita on vaan niitäkin merkittävästi vaikeampi mitata. Varsinkin avoimissa kuulokkeissa taajuuksia myös sotkeutuu luonnollisesti toisesta kanavasta toiseen, millä on valtava vaikutus äänikuvaan. Noitakaan ei taajuusvastemittuaksissa näy. Tähän päälle vielä ne ongelmat mitä mittauslaitteistoissa on. Jos laitteiden kyljistä tehdään pehmeitä, vastaamaan ihmisen päätä, niin kuulokkeet saadaan asettumaan niihin hyvin mutta mittaukset ovat huonosti toistettavissa. Jos niistä tehdään kovat, mittaukset ovat hyvin toistettavissa mutta kuulokkeet asettuvat niihin monesti huonosti. Noin on esimerkiksi tämän hetkisessä standardilaitteessa GRAS 45C.

Itse katson taajuusvastemittauksista hyvin karkeasti vastaako kuulokkeiden äänensävy omia tottumuksia ja taajuuskohtaisesta särömittauksesta kuinka hyvin kuulokkeita pystyy EQ:lla korjaamaan. Aivan turha yrittää mitään tuon enempää noista päätellä kuitenkaan nykytiedoilla.

Tuolta löytyy lisää mielenkiintoisia linkkejä jos nämä asiat kiinostaa.
 
Lämmittää sydäntä lukea välillä tolkunkin juttuja tästä taajuusvasteasiasta <3

Pitäs testata kohta uutta aluevaltausta luurihommissa. Ostin nimittäin taas sähkökitaran (möin aikanaan kaikki sähkökitaravermeet veks) ja sen kaveriksi audiointerfacen, josta saa signaalin luureihin ja monitoreihin. Jahka saan hommattua vaan virtalähteen tuolle audiointerfacelle, niin vois testailla, miltä soundaa kitara Audezen ja Veriten kautta. Kiinnostaa toki myös kuulla, miltä soundaa soitella Genen Onesien kautta.

Veriten kauppakin vähän jäissä, lupasin pitää yhdelle kaiffarille marraskuun loppuun saakka. Ottaa jos ottaa. Jos ei ota, niin en oo varma, laitanko uusiksi myyntiin vai en. Tarvis vaan rahua noihin kitarahankintoihin, kun tällä hetkellä kuumetta sillä suunnalla :D
 
Täytyy kompata, että erinomaisia puheenvuoroja!

Asiasta toiseen, tänään hifimessuilla tuli kunnolla testattua Audezet 2 classic ja X, ja vaikka huono ympäristö huono olikin avoimiin, niin voi hemmetti kun kuulostivat molemmat hyvältä. Vaikea sanoa vartin testailun jälkeen, mikä on käyttömukavuus, mutta päässä eivät tuntuneet raskailta, korvien hikoilu oli käsittämätöntä vrt. ihan mihin tahansa muihin kuulokkeisiin, joita olen kokeillut. Messuympäristö tosin erittäin kuuma ja hiostava jo valmiiksi, mutta mutta, kyllä Audezet selvästi nousivat kovimpana vaihtoehtona noustessa seuraavan askelen ylöspäin kuulokeharrastuksessa. Pidempää kuuntelua vielä tarvitsee, jotta mieltymys 2C vs. X löytyy.
 
Täytyy kompata, että erinomaisia puheenvuoroja!

Asiasta toiseen, tänään hifimessuilla tuli kunnolla testattua Audezet 2 classic ja X, ja vaikka huono ympäristö huono olikin avoimiin, niin voi hemmetti kun kuulostivat molemmat hyvältä. Vaikea sanoa vartin testailun jälkeen, mikä on käyttömukavuus, mutta päässä eivät tuntuneet raskailta, korvien hikoilu oli käsittämätöntä vrt. ihan mihin tahansa muihin kuulokkeisiin, joita olen kokeillut. Messuympäristö tosin erittäin kuuma ja hiostava jo valmiiksi, mutta mutta, kyllä Audezet selvästi nousivat kovimpana vaihtoehtona noustessa seuraavan askelen ylöspäin kuulokeharrastuksessa. Pidempää kuuntelua vielä tarvitsee, jotta mieltymys 2C vs. X löytyy.
Oho, kävin samalla tiskillä tänään. Samalla sai testattua Hifimanit läpi, tosin eri vahvarilla. Mielestäni X oli huomattavasti parempi kuin 2, mutta Arya huomattavasti parempi molempia. Susvara meni jo ylianalyyttiseksi, mutta equlla varmaan ihan soiva peli. Vähän vitutti kun esittelijä piti ihan täysin n00bina, mutta elämä on... :D

PS1 testibiisinä käytin Kate Perry - Harleys In Hawaii, eli jos ne oli 'soittimissa', niin saatoin olla juuri ennen asialla

PS2 koskahan nuo 'kaiutinpuolen sankarit' uskaltaa tulla kertomaan totuuksia asioista tänne kuuloke ja dac/amp puolen lankoihin..
 
Viimeksi muokattu:
Tuo LCD-X on itelläkin edelleen aukko sivistyksessä. Pitäs korjata. Arya samaten. Ois joku liike, jossa testata täällä päin, niin ois jo kuultu, mutta ei oikein riitä mielenkiinto reissaamiseen testaamisen vuoksi. Messuilla ois toki kuullu samalla Taipuun Kerot ja uuden Gradientin.
 
Mä vähän tahallani jätin Hifimanit kuuntelematta, kun nyt omistan heikkouden kiinatuotteiden syrjimiseen... :D Enkä myöskään tunne oloani yleensä kovin mukavaksi tungoksessa seisoa "tukkimassa tiskiä". Yllättävän nätin näköisiä olivat livenä täytyy myöntää.
 
Vähän vitutti kun esittelijä piti ihan täysin n00bina, mutta elämä on... :D
Nuo on hassuja tilanteita. Menin kerran liikkeeseen X kuuntelemaan kuulokkeet Y, kun en ollut niitä aiemmin kuullut. Demon jälkeen palasin katselemaan mitä muita kuulokkeita hyllyssä on ja myyjä tuli siihen avualiaasti valikoimaa esittelemään. Totesin että ei ole tarvetta testailla enempää kun "mulla on ollu jo nämä".

Myyjä ojensi kuulokkeita käsissään ja lausui kysyen "niin sulla on ollu jo nämä?"

Vastasin: "ei ku mulla on ollu jo nämä kaikki" ja osoitin seinää jossa kuulokkeet on esillä.

Myyjän "does not compute" ilme oli kyllä näkemisen arvoinen :rofl:
 
Loistavaa pohdintaa taajuusvasteista ja mittaamisesta. Lukiessa tulee olo, että noin ajattelen monista asioista itsekin, mutten osaisi yhtä hyvin asiaa sanoiksi pukea. :thumbsup:

Itse näen erikoisena ilmiönä sen, että taajuusvasteesta ja parista muusta teknisestä osa-alueesta, sekä monimutkaisesta subjektiivisesta kokonaisuudesta muodostuva kuuntelukokemus yritetään yksinkertaistaa vain pariin mittaustulokseen sillä aikaa, kun muut mittausmenetelmät on vielä keksimättä.

En ole silti mitenkään mittausten vihaaja, koska ne on äärimmäisen mielenkiintoisia ja tarjoaa samalla ihmeteltävää myös sen osalta, miten erilaiselta jotkin kuulokkeet kuulostaa verrattuna siihen, mitä pelkästään niiden taajuusvasteesta voisi päätellä.
 
Nuo on hassuja tilanteita. Menin kerran liikkeeseen X kuuntelemaan kuulokkeet Y, kun en ollut niitä aiemmin kuullut. Demon jälkeen palasin katselemaan mitä muita kuulokkeita hyllyssä on ja myyjä tuli siihen avualiaasti valikoimaa esittelemään. Totesin että ei ole tarvetta testailla enempää kun "mulla on ollu jo nämä".

Myyjä ojensi kuulokkeita käsissään ja lausui kysyen "niin sulla on ollu jo nämä?"

Vastasin: "ei ku mulla on ollu jo nämä kaikki" ja osoitin seinää jossa kuulokkeet on esillä.

Myyjän "does not compute" ilme oli kyllä näkemisen arvoinen :rofl:

Sun pitäis tolla kokemuksella olla siellä tiskin toisella puolella. :D
 
Tajusin muuten ottaa RME:stä crossfeedin pois päältä tovi sitten tyyliin 6kk jälkeen. Koko ajan häiritsi joku olkkarisetissä, mutta en sitten viittiny tehdä mitään, kun riittävän hyvin soi kuitenkin :D Ja het parempi.

En tiedä, mää en kyllä tuota crossfeedin hienoutta saa.. Mulle se vetää vaan soundin jotenkin suppuun, ilmavampi / avoimempi tällai ilman.

Oon miettiny RME:n kierrättämistäkin, hetken himotti tilata Denafripsiä, mutta kun ei oo Areksessa kakea (tai ilm. kai volan säätöäkään), niin ei voi semmoisia tähän olkkariin.

Pitäs olla kuuntelematta näillä Veriteillä.. ois huomattavasti helpompi myydä..
 
Tajusin muuten ottaa RME:stä crossfeedin pois päältä tovi sitten tyyliin 6kk jälkeen. Koko ajan häiritsi joku olkkarisetissä, mutta en sitten viittiny tehdä mitään, kun riittävän hyvin soi kuitenkin :D Ja het parempi.

En tiedä, mää en kyllä tuota crossfeedin hienoutta saa.. Mulle se vetää vaan soundin jotenkin suppuun, ilmavampi / avoimempi tällai ilman.

Oon miettiny RME:n kierrättämistäkin, hetken himotti tilata Denafripsiä, mutta kun ei oo Areksessa kakea (tai ilm. kai volan säätöäkään), niin ei voi semmoisia tähän olkkariin.

Pitäs olla kuuntelematta näillä Veriteillä.. ois huomattavasti helpompi myydä..

Ite huomasin suuren parannuksen Audezen LCD-2C ku laitto crossfeeding RME:stä päälle, paljon tasasempi stage.
 
Sama kokemus crossfeedista, stage pienenee. Luo kuitenkin kuulokkeille aavistuksen kaiutinmaisemman toiston, olen pitänyt päällä.
 
Sitten jos olisi @Roderick kokemuksella siellä tiskin takana, niin ei varmaan kehtaisi kaikkea edes myydä kun tietäisi että osa on kuraa. Minä en kehtaisi ainakaan.
Tuota ongelmaa tuskin pääsisi kohdallani syntymään, koska myyntimiestä minusta ei taida saada tekemälläkään. Aikoinaan kokeilin puhelinmyyntiä mutta se homma jäi yhteen vuoroon. Myytävänä tuotteena oli irti huumeista-lehti. Ainoatakaan en tietenkään saanut myytyä. Rikosilmoituksia saattoi kyllä muutama syntyä, koska useampikin mummo luuli, että yritän myydä niille huumeita puhelimen välityksellä. :D
 
Jaha. Vanhat plantronicsit päätti haljeta keskeltä joten..

Nyt uudet kuulokkeet salille/lenkkeilyyn. Nuo ovat korvan ylle tulevat mutta ajattelin josko sitä siirtyisi nappiversioihin kun kuntoilussa pysyy paremmin päässä.

Ehdotuksia? Mennään kuuluisalla hintalaatsuhteella. Eli mahdollisimman edulliset, mutta on myös vähän laatua ja äänentoisto kelvollinen.

Nämä hajonneet oli Plantronics backbeat fit 500 ja olivat uutena vajaa satasen kun nämä ostin. Jos yhtään vertailukelpoinen, vähintään yhtä hyvät (tai huonot).
 
Nuo on hassuja tilanteita. Menin kerran liikkeeseen X kuuntelemaan kuulokkeet Y, kun en ollut niitä aiemmin kuullut. Demon jälkeen palasin katselemaan mitä muita kuulokkeita hyllyssä on ja myyjä tuli siihen avualiaasti valikoimaa esittelemään. Totesin että ei ole tarvetta testailla enempää kun "mulla on ollu jo nämä".

Myyjä ojensi kuulokkeita käsissään ja lausui kysyen "niin sulla on ollu jo nämä?"

Vastasin: "ei ku mulla on ollu jo nämä kaikki" ja osoitin seinää jossa kuulokkeet on esillä.

Myyjän "does not compute" ilme oli kyllä näkemisen arvoinen :rofl:
Messuilla vähän sama tilanne :D Esittelijä kysyi että -Tehdään vähän tilaa herralle tähän, mitäs laitetaan soimaan? niin mä vaan että ei tarvitse, mulla on noista jo puolet ja aikalailla loputkin kertaalleen ollut hyllyssä :D Napsin sitten muutaman kuvan.
uu7G3A1696_DxO.jpguu7G3A1680_DxO.jpguu7G3A1677_DxO.jpg
 
Messuilla vähän sama tilanne :D Esittelijä kysyi että -Tehdään vähän tilaa herralle tähän, mitäs laitetaan soimaan? niin mä vaan että ei tarvitse, mulla on noista jo puolet ja aikalailla loputkin kertaalleen ollut hyllyssä :D Napsin sitten muutaman kuvan.
uu7G3A1696_DxO.jpguu7G3A1680_DxO.jpguu7G3A1677_DxO.jpg
Itsehän olisin kieltäytynyt kuuntelemasta mitään. Olisi varmaan esittelijän ilme ollut näkemisen arvoinen kun olisi kysynyt miksi, ja vastaus olisi ollut että ei rupea vituttamaan.
 
Jos kiinnostaa hieman kantaaottavampi/yleisempi pohdinta Hifimanista ja sen toimintamallista, julkaisin juuri Kuulokenurkassa Roderickin ajatuksia näin Hifiman-lokakuun lopuksi.

Kirjoittelen marraskuussa arvostelun ainakin ZMF Auteurista ja parista vahvistimesta. Arvostelu myös ZMF Aeolus-mallista tulee vielä tämän vuoden puolella. Ja tietty nyt marraskuun ekalla viikolla tulee juttu yksistä ruotsalaisista bluetooth-anc-in-ear-kuulokkeista, jotka valmistaja uskalsi lähettää mulle testattavaksi. :D

Roderick luultavasti kirjoittelee Focal Stelliasta nyt kun hänellä on mun Verite C. :nb: Juttua tulee myöhemmin mahdollisesti myös Grado Hemp:istä.
 
@Sword Of Damocles oliko se Black Friday aikaan, kun ZMF:ltä saattoi löytää niitä B-stock luureja?

Taidan ottaa nuo Veriteni kokonaan poies myynnistä, ei ois pitänyt viikonloppuna kuunnella :D Rahan tarve on vasta ens keväänä ja noi soundaa oikeasti liian hyvältä, niin ei noita taida olla järkeä lähteä myymään. Laitan vaikka RME:n myöhemmin lihoiksi jos tarvetta.

Täytyy tuolle yhdelle potentiaaliselle ostajalle vaan vinkata, että kattelee noita B-stockeja. Semmoiset jos löytäis, niin tokko jäis hirveästi edes miinukselle mun käytettyihin verrattuna.
 
@Sword Of Damocles oliko se Black Friday aikaan, kun ZMF:ltä saattoi löytää niitä B-stock luureja?

Viime vuonna ZMF November alkoi Black Fridayn aikoihin, koska venähti ilmeisesti hieman suunnitellusta aikataulusta. Hieman alkamisajankohta vaihtelee, mutta näin jo vahvistuksen, että pitäisi olla tänäkin vuonna tulossa.

Yleensä tuosta tulee uusi viestiketju infoineen Head-FI:n sponsorit-osioon. Mainitsen asiasta täällä, jos huomaan jotakin uutta.

Peruspuulla olevat Verite C:t maksavat luultavasti tasan 2000 dollaria, joten ~50 dollarin postikulujen ja verojen kanssa loppuhinnaksi tulee aika tasan 2200 euroa, kuten itselläni vuosi sitten.

Hienoa ja erikoisempaa Auteuria voi myös saada 1200 dollarilla. Muita malleja saa käytettynä melkolailla samalla hinnalla kuin mitä maksavat B-stockkina. Itse varmaankin katson, mitä halvin mahdollinen Eikon maksaisi, koska niitä on vaikeaa löytää käytettynä.
 
Itse varmaankin katson, mitä halvin mahdollinen Eikon maksaisi, koska niitä on vaikeaa löytää käytettynä.
Joo, noita ei paljoa kyllä käytettynä näe täällä päin palloa. ZMF:n luureja nykyään yleisesti vähän enemmän, mutta harvinainen on kyllä tuo Eikon.

Eikonhan vois tietty olla yksi vaihtoehto itellekin, kun kyllä Audezen kaverina saa vaan jotkut laadukkaat suljetut olla. Taas on ollut harvase päivä käyttöä ja orpoa olis ilman olla. Mut ehkä näistä Veriteistä on vähän orpoa downgreidatakaan, nää kun istuu vielä sen verran hyvin itellä päähän. Se Audezen LCD-2 suljettu vois toimia soundillisesti ihan hyvin, mutta ne on kyllä rakenteeltaan tuon kolmosen tavoin kiikkerämmät ja kökömmät päässä tämmöseen käyttöön, missä tarvii kumarrella, liikkua tai maata milloin mitenkin.
 
Tiedoksi, että Hifimanilla olisi HE6SE V2:sta verkkokaupan varastossa. Asiakaspalvelusta selvisi, että toimittavat näitä nyt jatkossa EU:sta Puolan varastosta. Laitoin tilaten jo viime viikon erästä, nyt nähtävästi lisää tarjolla.

Nykykurssilla hinnaksi jää posteineen n. 550€.

Edit: Hinta siis kupongilla, noiden voimassa olo hieman vaihtelee, mutta usein jotakin on tarjolla.
 
Tiedoksi, että Hifimanilla olisi HE6SE V2:sta verkkokaupan varastossa. Asiakaspalvelusta selvisi, että toimittavat näitä nyt jatkossa EU:sta Puolan varastosta. Laitoin tilaten jo viime viikon erästä, nyt nähtävästi lisää tarjolla.

Nykykurssilla hinnaksi jää posteineen n. 550€.

Edit: Hinta siis kupongilla, noiden voimassa olo hieman vaihtelee, mutta usein jotakin on tarjolla.
Kieltämättä houkutteleva tarjous. Pakko nukkua yön yli niin ehkä ne on hyvällä tuurilla aamulla loppu :D

Puhuin muuten höpöjä blogissa kun kirjoitin, että hifimanilta tuli lokakuussa kolmet kuulokkeet+Aryan päivitys. Niitä uusia olikin neljä: edition XS, Deva Pro, he-4x ja r9, josta en ollut tietoinen.
d8l0ntcl9gt71.jpg

Noin tonnin hintaiset dynaamiset kuulokkeet joissa Sony R10:n lisäksi apinoidaan nyt myös Fostex th900 kuulokkeita. Hifimanin kuppien pintakäsittely vaan ei aivan taida yltää ihan samalle tasolle fostexin urushi lakkauksen kanssa. :rofl:

Humoristit tuon jo ennustikin.
pic1.png
 
Tiedoksi, että Hifimanilla olisi HE6SE V2:sta verkkokaupan varastossa. Asiakaspalvelusta selvisi, että toimittavat näitä nyt jatkossa EU:sta Puolan varastosta. Laitoin tilaten jo viime viikon erästä, nyt nähtävästi lisää tarjolla.

Nykykurssilla hinnaksi jää posteineen n. 550€.

Edit: Hinta siis kupongilla, noiden voimassa olo hieman vaihtelee, mutta usein jotakin on tarjolla.
Muuten voisi kiinnostaa, mutta vähän epäilyttää tuo tehon tarve. Samoin väritys ja halvimmasta mallista otettu panta on kyllä turn off... Tällä merkillä kyllä tuntuu olevan taito kyhätä 'uusia' malleja varaston jämäosista, mutta toistaiseksi ääni on ollut ihan laadukasta kuitenkin.
 
Muuten voisi kiinnostaa, mutta vähän epäilyttää tuo tehon tarve. Samoin väritys ja halvimmasta mallista otettu panta on kyllä turn off... Tällä merkillä kyllä tuntuu olevan taito kyhätä 'uusia' malleja varaston jämäosista, mutta toistaiseksi ääni on ollut ihan laadukasta kuitenkin.

Tehoa nuo tarvii, mutta puheet siitä, että pitäisi kaiutinlähdöistä ajaa on legendaa kuitenkin.

Tuo pääpanta on se mitä Hifiman nykyään käyttää melkeinpä kaikissa uusissa malleissa. Minusta tuo on melko hyvä ja sitä saa myös taivutettua omaan päähän sopivaksi.

Tarjosivat muuten samaan hintaan V1:stä, joka olisi lähtenyt samantien Kiinasta toimitukseen. Valitettavasti tuossa on se vanhempi panta, jossa ei ole swivel-mekanismia (esim. Sundara).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 088
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom