Laadukkaat kuulokkeet?

Hifimanin HE400-SE:t pyörähti talossa, mutta lähti takaisin. Alapää oli jotenkin olematon, ja treblepuolella oli selkeä ärsyttävä piikki, joka laittoi etenkin naislaulajien ässät suhisemaan melkoisesti musaa kuunnellessa. Olivat tosin todella mukavat päässä. Pitkän pähkäilyn jälkeen pistin vanhan kunnon HD650:t, ja nämä ovat olleet kyllä loistohankinta. Tuntuu, että tuossa on kaikki suht hyvässä balanssissa, ainakin näin omille kuuroille korville.
Omaan korvaan HD 650:t ovat olleet lähimpänä tasapainoisia kajareita. Tasainen toisto alhaalta ylös ja omaan korvaan hyvin luonnollinen ääni. Eikä myöskään rasita korvia. Vaikea löytää mitään mikä tekisi hommat paremmin kokonaisuutena (jos sellaista edes on).
 
Hifimanin HE400-SE:t pyörähti talossa, mutta lähti takaisin. Alapää oli jotenkin olematon, ja treblepuolella oli selkeä ärsyttävä piikki, joka laittoi etenkin naislaulajien ässät suhisemaan melkoisesti musaa kuunnellessa. Olivat tosin todella mukavat päässä. Pitkän pähkäilyn jälkeen pistin vanhan kunnon HD650:t, ja nämä ovat olleet kyllä loistohankinta. Tuntuu, että tuossa on kaikki suht hyvässä balanssissa, ainakin näin omille kuuroille korville.

Onhan nuo HD650:set tehdastuunauksellaan hieman lähempänä Harmania, mutta ei HE400SE kaukana tuosta referenssikäyrästä ole. Treblessä ei kyllä HE400SE:ssä mitään piikkejä ole, mutta voi olla että n. 1.5 kHz kohdalta puuttuva energia sitten korostaa trebleä jotenkin sun korvaan. Kannattaa oikeasti opetella Equalizer APO + Peacen käyttö, niin voi hankkia kuulokkeet muiden tekijöiden kuin vakiotaajuusvasteen perusteella.
 
Ite meinasin toimistoon takaisin siirtymisen kunniaksi hommata BeyerinDT 700/900 PRO X. Ja siihen kylkeen sitten modmic usb. Kuinkahan paljon noi 900 versiot vuotaa ääntä vs 700? Redditissä joku mainitsi, että 900 olisi lähempänä DT880 kuin DT990.
Mitäs muita vaihtoehtoja oikein olisi? Käyttö olisi musiikkia ja sitten tosiaan teams paltsut.
Staxin L700 saa jäädä kotiin näiden logitechin perus headseting kanssa käytettäväksi.
 
Ite meinasin toimistoon takaisin siirtymisen kunniaksi hommata BeyerinDT 700/900 PRO X. Ja siihen kylkeen sitten modmic usb. Kuinkahan paljon noi 900 versiot vuotaa ääntä vs 700? Redditissä joku mainitsi, että 900 olisi lähempänä DT880 kuin DT990.
Mitäs muita vaihtoehtoja oikein olisi? Käyttö olisi musiikkia ja sitten tosiaan teams paltsut.
Staxin L700 saa jäädä kotiin näiden logitechin perus headseting kanssa käytettäväksi.

Verite Closed on aina erinomainen vaihtoehto!
 
On varmasti, mutta toki voidaan kysyä kuinka moni hommaa toimistolle "kakkosluureiksi" kolmen tonnin Veritet? ;)

No se voi toki olla, en hokannu että olit laittamassa noita toimistolle (jäi mieleen musa ja teams) ja budjettiakaan ei ollu. Oliko sulla töihin vahvaria muuten vai pitäskö emolta suoraan ajella? Mulla ei muuten tule mieleen äkkiä muutaman satkun hintaluokassa mitkä ei vuotas, pahoittelut offtopicista siis.

Teamspalaverit on muuten ihan jees VC:llä. :D
 
HIFIMAN Home

Uutta Hifimania pukkaa jälleen stealth magneeteilla. Varmaan perustuu Edition XX:ään, koska jos tuo olisi Ananda uudella pääpannalla niin nimen olisi voinut kuvitella samaksi (vrt. Aryan päivitys).
 
Onhan nuo HD650:set tehdastuunauksellaan hieman lähempänä Harmania, mutta ei HE400SE kaukana tuosta referenssikäyrästä ole. Treblessä ei kyllä HE400SE:ssä mitään piikkejä ole, mutta voi olla että n. 1.5 kHz kohdalta puuttuva energia sitten korostaa trebleä jotenkin sun korvaan. Kannattaa oikeasti opetella Equalizer APO + Peacen käyttö, niin voi hankkia kuulokkeet muiden tekijöiden kuin vakiotaajuusvasteen perusteella.

Mielellään en laita paukkuja minkään globaalin equalisaattorin käyttöön, sillä sitten sitä joutuisi aina ränkkäämään päälle ja pois, kun kuuntelet monitoreilla. Monesti miksatessa tulee usein vaihdeltua kuulokkeiden ja niiden välillä, melko tiuhaankin tahtiin. Helpompaa, kun molemmissa on itselle sopiva saundi valmiina.

Equalizer APO + Peace on pois laskuista muutenkin, kun käyttöjärjestelmä on eri :)
 
No se voi toki olla, en hokannu että olit laittamassa noita toimistolle (jäi mieleen musa ja teams) ja budjettiakaan ei ollu. Oliko sulla töihin vahvaria muuten vai pitäskö emolta suoraan ajella? Mulla ei muuten tule mieleen äkkiä muutaman satkun hintaluokassa mitkä ei vuotas, pahoittelut offtopicista siis.

Teamspalaverit on muuten ihan jees VC:llä. :D

Ei ole toistaiseksi mitään vahvaria toimistolle. Toinen vaihtoehto on, että siirrän noi pelikoneen DT880:t toimistolle ja riivin niistä irti ton modmic unin ja vaihdan sen usb-versioon (telakassa vain yksi 3,5mm paikka, joko mikille tai luureille. Tosin tämäkin ratkeaa, jos hommaa vaffarin, jossa on dacci.
Budjetti about 350e sisältäen mikin ja luurit (+vahvari jos tarpeen). Nämä beyerin uutuudet hieman kiinnostaisi koska vanhat ovat kestäneet ikuisuuden ja ovat muutenkin mukavat päässä. Äänikin on ihan jees.
Aikaisemmin mulla noi staxit oli toimistolla mutta niistä kyllä tuli nätisti muiden puhe omiin korviin läpi. Omat musiikit tuskin muita häiritsi. :)
 
Kannattaa oikeasti opetella Equalizer APO + Peacen käyttö, niin voi hankkia kuulokkeet muiden tekijöiden kuin vakiotaajuusvasteen perusteella.
Vekkuli ajatus kyllä hommata toistimet muilla perusteilla kuin miltä ne soundaa :D

Eikä nyt oo tarvetta alkaa vänkäämään tästä. Jotkut tykkää siitä, että ostetaan vähän sinne päin soivat luurit ja equtellaan kuntoon. Tai jotkut equttaa joka tapauksessa, on luurit mitkä hyvänsä.

Toiset, niin kuin minä, tykkää taas siitä, että luurit soi pakasta niin kuin pitää. Helpottaa vaan, kun ei ole a) pultattuna koneelle, että voi kuunnella tai b) ole pakotettu pitämään jotain equtuksen mahdollistavaa laitetta signaalitiellä, jos kuuntelee jossain muualla kuin koneella.
 
Vekkuli ajatus kyllä hommata toistimet muilla perusteilla kuin miltä ne soundaa :D

Eikä nyt oo tarvetta alkaa vänkäämään tästä. Jotkut tykkää siitä, että ostetaan vähän sinne päin soivat luurit ja equtellaan kuntoon. Tai jotkut equttaa joka tapauksessa, on luurit mitkä hyvänsä.

Toiset, niin kuin minä, tykkää taas siitä, että luurit soi pakasta niin kuin pitää. Helpottaa vaan, kun ei ole a) pultattuna koneelle, että voi kuunnella tai b) ole pakotettu pitämään jotain equtuksen mahdollistavaa laitetta signaalitiellä, jos kuuntelee jossain muualla kuin koneella.

No jos nyt lähdetään siitä, että kaikki luurit soi objektiivisesti tarkasteltuna enemmän tai vähemmän "sinne päin". Toki preferoitu taajuusvaste voi olla henkilöllä X jotain muuta kuin neutraali ja se hänelle suotakoon.

Lähinnä pointti on se, että EQ:n käytön opettelulla voi korjata ne kuulokkeen yksittäiset ongelmat. Kovin usein kuulee, että palautetaan kuulokkeet, koska asia Y tai Z häiritsi, vaikka mukavuus tai laitteen tekninen suorituskyky olisi muuten ollut mieleen.
 
No jos nyt lähdetään siitä, että kaikki luurit soi objektiivisesti tarkasteltuna enemmän tai vähemmän "sinne päin". Toki preferoitu taajuusvaste voi olla henkilöllä X jotain muuta kuin neutraali ja se hänelle suotakoon.
Kaikki lähtömateriaalikin on objektiivisesti tarkasteltuna vaan jonkun näkemys siitä äänestä, jota kuulijan pitäisi kuulla, joten pyrkimys johonkin universaalisti neutraaliin ääneen on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Kaikki lähtömateriaalikin on objektiivisesti tarkasteltuna vaan jonkun näkemys siitä äänestä, jota kuulijan pitäisi kuulla, joten pyrkimys johonkin universaalisti neutraaliin ääneen on ihan yhtä tyhjän kanssa.

Makuja on toki monia, ei siinä mitään :D. Tosin et sä varmaan Louvreenkaan mene tussin kanssa piirtämään Mona Lisalle viiksiä, vaikka pitäisitkin karvaisista naisista :P
 
Makuja on toki monia, ei siinä mitään :D. Tosin et sä varmaan Louvreenkaan mene tussin kanssa piirtämään Mona Lisalle viiksiä, vaikka pitäisitkin karvaisista naisista :p
No, tätä hieman heikkoa analogiaa seuraten: et sinäkään tiedä, mitä kukakin miksaaja, masteroija tai artisti on ajatellut musaa tuottaessaan tai miltä musa on studiossa heille kuulostanut. Sun himassa kuulema soundi on aika varmasti jotain ihan muuta, miltä musa on studiossa artistille tai studiotyöläisille kuulostanut.

Jos kuitenkin haluaa uskotella itselleen, että täälläpä kuunnellaan nyt todellista ja aitoa (tm) ääntä ja equttelu perustellaan sillä, niin ihan vapaasti, ei se minulta ole pois :D En vaan henk. koht näe mitään järkeä tuossa.
 
HIFIMAN Home

Uutta Hifimania pukkaa jälleen stealth magneeteilla. Varmaan perustuu Edition XX:ään, koska jos tuo olisi Ananda uudella pääpannalla niin nimen olisi voinut kuvitella samaksi (vrt. Aryan päivitys).
Hintaa näkyy olevan 468 Euroa, piti ihan muuntaa. Saa nähdä onko hyvä ja mitä tuo täällä maksaa.
 
No, tätä hieman heikkoa analogiaa seuraten: et sinäkään tiedä, mitä kukakin miksaaja, masteroija tai artisti on ajatellut musaa tuottaessaan tai miltä musa on studiossa heille kuulostanut. Sun himassa kuulema soundi on aika varmasti jotain ihan muuta, miltä musa on studiossa artistille tai studiotyöläisille kuulostanut.

Jos kuitenkin haluaa uskotella itselleen, että täälläpä kuunnellaan nyt todellista ja aitoa (tm) ääntä ja equttelu perustellaan sillä, niin ihan vapaasti, ei se minulta ole pois :D En vaan henk. koht näe mitään järkeä tuossa.

Jotenkin tuntuu, että et ymmärrä miten taajuusvaste toimii. Jos kuulokkeet equtetaan ns. neutraaliksi, niin todellakin voidaan kuulla miten ko. äänite on tarkoitettu kuultavaksi. Yleensä kaikissa ammattitaitoisissa miksaus ja masterointistudioissa käytetään mahdollisimman neutraaleita ja huonekorjattuja laitteita. Kuulokekuuntelussa ero tulee lähinnä siitä, että jokainen kuuloke on teknisesti erilainen eivätkä ne ole kaiuttimia presentaatioltaan. Eri taajuusalueiden keskinäinen balanssi on kuitenkin aivan identtinen ekvalisoituna laitteesta toiseen.
 
Jotenkin tuntuu, että et ymmärrä miten taajuusvaste toimii. Jos kuulokkeet equtetaan ns. neutraaliksi, niin todellakin voidaan kuulla miten ko. äänite on tarkoitettu kuultavaksi. Yleensä kaikissa ammattitaitoisissa miksaus ja masterointistudioissa käytetään mahdollisimman neutraaleita ja huonekorjattuja laitteita. Kuulokekuuntelussa ero tulee lähinnä siitä, että jokainen kuuloke on teknisesti erilainen eivätkä ne ole kaiuttimia presentaatioltaan. Eri taajuusalueiden keskinäinen balanssi on kuitenkin aivan identtinen ekvalisoituna laitteesta toiseen.
Niinkuin eräs tubettaja sanoi monesti artistit hyväksyvät viimeisen miksauksen jopa puhelimessa, tai autosteroista kuunneltuna. Ainoa ihminen joka kuulee sen musiikin sellaisena kun sen lopputulos on on se miksaaja/masteroija, muut saa sitten arvailla että kuulostaako se omista vehkeistä siltä kuin se kuulosti siellä studiossa.
 
Hintaa näkyy olevan 468 Euroa, piti ihan muuntaa. Saa nähdä onko hyvä ja mitä tuo täällä maksaa.

Jep. Halvin "egg shape" Hifiman tähän mennessä. Mielenkiintoista nähdä kuinka hyvä tuo on ja mihin aikaisempiin malleihin vertautuu. Plussaa tuosta uudesta pääpannasta, jossa kupit myös kääntyy toisin kun Anandassa tai Sundarassa.
 
Toiset, niin kuin minä, tykkää taas siitä, että luurit soi pakasta niin kuin pitää. Helpottaa vaan, kun ei ole a) pultattuna koneelle, että voi kuunnella tai b) ole pakotettu pitämään jotain equtuksen mahdollistavaa laitetta signaalitiellä, jos kuuntelee jossain muualla kuin koneella.

Mielelläni noin tekisin itsekin jos olisi edes sinne päinkään olevia avoimia kuulokkeita olemassa. Olen siinä leirissä joka uskoo että pienillä sävyeroilla ei kauheasti vaikutusta ole koska korvat tottuu muutamassa päivässä niihin. Eli vaihtaisin kyllä mielelläni kuulokkeisiin joissa olisi edes sinne päin oleva vaste ja suurin piirtein soundstage kunnossa jota en usko että taajuusvasteesta täysin näkee. Mutta bassoenergian puuttuminen on sellainen ongelma mihin ei voi tottua kun kerran on kokeillut ekvalisoida sen kuntoon. Omalla kohdalla ainakin uskon täysin tuohon Harman kurviin, poislukien välillä vastaantulevat kappaleet jotka on varmaan miksattu jollain bassopuutteisilla laitteilla ja siten alkaa melkein satuttamaan korvia kun bassoa on niin paljon Harman kurvin kanssa.
 
Mielelläni noin tekisin itsekin jos olisi edes sinne päinkään olevia avoimia kuulokkeita olemassa. Olen siinä leirissä joka uskoo että pienillä sävyeroilla ei kauheasti vaikutusta ole koska korvat tottuu muutamassa päivässä niihin. Eli vaihtaisin kyllä mielelläni kuulokkeisiin joissa olisi edes sinne päin oleva vaste ja suurin piirtein soundstage kunnossa jota en usko että taajuusvasteesta täysin näkee. Mutta bassoenergian puuttuminen on sellainen ongelma mihin ei voi tottua kun kerran on kokeillut ekvalisoida sen kuntoon. Omalla kohdalla ainakin uskon täysin tuohon Harman kurviin, poislukien välillä vastaantulevat kappaleet jotka on varmaan miksattu jollain bassopuutteisilla laitteilla ja siten alkaa melkein satuttamaan korvia kun bassoa on niin paljon Harman kurvin kanssa.

Tuohon soundstageen sen verran, että taajuusvaste sinällään objektiivisesti sisältää kaiken sen informaation mitä siellä signaalissa on. Se, miksi eri kuulokkeet samaan referenssiin equtettuna (esim. Harman) kuulostaa erilaisilta on se, että ne on fyysiseltä rakenteeltaan, elementtien koolta ja muodoltaan, ajuriteknologialtaan sekä käytettyjen materiaalien osalta erilaisia (ml. korvatyynyt). Soundstagen erot syntyy juuri näistä tekijöistä ihan samalla tavalla kuin kaiuttimien äänikuva kuulostaa isommalta kun niiden välistä etäisyyttä kasvatetaan. Sinällään tämä analogia toimii myös kuulokkeissa, koska joissain luureissa elementin etäisyys/kulma korvaan on sellainen, että keskialueelle tulee selkeitä aukkoja. Sama ilmiö syntyy myös kaiuttimien stereokuvaan kun niiden välistä etäisyyttä kasvatetaan liikaa.
 
Jotenkin tuntuu, että et ymmärrä miten taajuusvaste toimii. Jos kuulokkeet equtetaan ns. neutraaliksi, niin todellakin voidaan kuulla miten ko. äänite on tarkoitettu kuultavaksi. Yleensä kaikissa ammattitaitoisissa miksaus ja masterointistudioissa käytetään mahdollisimman neutraaleita ja huonekorjattuja laitteita...
Eihän fysikaalinen ääni ole pelkästään mitään ilmassa lenteleviä taajuusvasteita, että kun joku vaan equttaa jossain päässä vasteen tasaiseksi, niin kaikki kuulostaa kaikille samalta :D Jos tsekkaat, miten kajareitakin ihan oikeasti mitataan, niin kyllähän kajareista tarvii mitata muutama muukin suure taajuusvasteen lisäksi, jos halutaan saada kunnollinen käsitys siitä, miten joku kajari oikeasti käyttäytyy ja soi.

Sulla ei oo mitään tietoa siitäkään, minkälaisessa akustiikassa joku äänite on miksattu ja miten tilassa olevien toistimien toistoa on mahdollisesti korjattu. Ja luurien tapauksessa jengi kuulee samatkin luurit eri tavalla johtuen korvien fysikaalisesti rakenteesta ja aivojen prosessoinnista. Et sinä niitä biisejä samalla tavalla kuule artistiin ja studioon verrattuna haluat miten paljon tahansa, mutta tästä on turha jatkaa tämän enempää :D Tai minä en ainakaan jatka.

Mielelläni noin tekisin itsekin jos olisi edes sinne päinkään olevia avoimia kuulokkeita olemassa. Olen siinä leirissä joka uskoo että pienillä sävyeroilla ei kauheasti vaikutusta ole koska korvat tottuu muutamassa päivässä niihin. Eli vaihtaisin kyllä mielelläni kuulokkeisiin joissa olisi edes sinne päin oleva vaste ja suurin piirtein soundstage kunnossa jota en usko että taajuusvasteesta täysin näkee. Mutta bassoenergian puuttuminen on sellainen ongelma mihin ei voi tottua kun kerran on kokeillut ekvalisoida sen kuntoon. Omalla kohdalla ainakin uskon täysin tuohon Harman kurviin, poislukien välillä vastaantulevat kappaleet jotka on varmaan miksattu jollain bassopuutteisilla laitteilla ja siten alkaa melkein satuttamaan korvia kun bassoa on niin paljon Harman kurvin kanssa.
Minusta se Harmanin +5dB bassoon tekee vaan bassokkaasta musasta melkoista muhjua. Ei oo kiva kuunnella. Jotkut saattaa tykätä semmoisesta boom boom -bassosta, mutta minä en oo niitä.

Siitä osittain samaa mieltä, että tyydyttävällä bassotoistolla olevia luureja ei ihan liikaa ole, mutta itelle riittää avoimista tuo Audezen LCD-3. Siinä on riittävästi painoa niin, että basso pysyy vielä riittävän laadukkaana. Suljetuista ZMF Verite kanssa aivan riittävän bassokas itselle.

Sit jos meininkiä haluaa, niin kuuntelen kajareilla ja huonekorjaus veks :D
 
Lähiaikoina edessä toimistolle palaaminen niin ajattelin hommata vastamelukuulokkeet (tai hyvin sulkevat kuulokkeet). Mitkäs olisivat hyvät kuulokkeet toimistotyöhön, musiikinkuunteluun töiden ohessa ja matkustamiseen? Kuulokkeissa pitäisi olla myös jonkinlainen mikki palavereita varten.

Vieläkö Bose quietcomfort 35 II tai Sony WH-1000XM3 kannattaa ostaa ~200€ hintaan?
No siis mites ne Valcot? Nyt niitä saa mustina, sitä harmaata karsastin.
 
Eihän fysikaalinen ääni ole pelkästään mitään ilmassa lenteleviä taajuusvasteita, että kun joku vaan equttaa jossain päässä vasteen tasaiseksi, niin kaikki kuulostaa kaikille samalta :D Sulla ei oo mitään tietoa siitäkään, minkälaisessa akustiikassa joku äänite on miksattu ja miten tilassa olevien toistimien toistoa on mahdollisesti korjattu. Ja luurien tapauksessa jengi kuulee samatkin luurit eri tavalla johtuen korvien fysikaalisesti rakenteesta ja aivojen prosessoinnista. Et sinä niitä biisejä samalla tavalla kuule artistiin ja studioon verrattuna haluat miten paljon tahansa, mutta tästä on turha jatkaa tämän enempää :D Tai minä en ainakaan jatka.

Se on totta, että tietenkään kukaan ei tarkalleen tiedä millaisissa olosuhteissa tai laitteilla jokin äänite on miksattu ja masteroitu, mutta kuten sanottua, ammattitaitoisissa studioissa yleensä pyritään tekemään tämä työ mahdollisimman hyvin, mikä tarkoittaa tyypillisesti sitä, että tukeudutaan tunnettuihin referensseihin ja datapisteisiin, joita esimerkiksi Harman target edustaa.

Btw, se fysikaalinen ääni on aaltoliikettä, mitä voisi myös kuvailla "ilmassa lentelevinä taajuusvasteina", jos asian noin haluaa ymmärtää. Tuo, että eri ihmiset kuulevat äänen eri tavalla johtuen korvien fyysisestä rakenteesta ei sinällään ole mikään argumentti ekvalisointia vastaan, koska tietenkin voidaan ottaa mittaustulos referenssiksi ja sitten hienosäätää korvakuulolla se taajuusvaste omaan korvaan sopivaksi. Eikä meidän tästä aiheesta tarvitse jatkaa, mielestäni keskustelufoorumilla keskustelu on sinänsä suotavaa toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Btw, se fysikaalinen ääni on aaltoliikettä, mitä voisi myös kuvailla "ilmassa lentelevinä taajuusvasteina", jos asian noin haluaa ymmärtää.
Mitä pelkkä taajuusvastepyyhkäisy / -graafi kertoo sulle siitä, mitä tapahtuu aikatasossa? Vastaus: ei mitään, siihen tarvitaan impulssivastetta ja niin edelleen. Kokonaisuudessaan taisi olla luokkaa vajaa kymmenkunta suuretta, joita tarvii mitata ja ihmetellä, ennen kuin esim. kajarin suoriutuminen on palautettu suhteellisen luotettavasti mittauksiin.

Mut tää oli jo viesti liikaa edelliseen lupaukseen nähden, että nyt saa tosiaan mun puolestani olla.
 
No siis mites ne Valcot? Nyt niitä saa mustina, sitä harmaata karsastin.
Valcot ei taida kilpailla Sonyjen ja Bosejen kanssa ainakaan ANC-ominaisuuksiltaan.

Anker Soundcore Life Q30 (n. 60€ Amazon.de) on kehuttu budjettivaihtoehto. Ne ostaisin ennemmin kuin Valcot.
 
Mitä pelkkä taajuusvastepyyhkäisy / -graafi kertoo sulle siitä, mitä tapahtuu aikatasossa? Vastaus: ei mitään, siihen tarvitaan impulssivastetta ja niin edelleen. Kokonaisuudessaan taisi olla luokkaa vajaa kymmenkunta suuretta, joita tarvii mitata ja ihmetellä, ennen kuin esim. kajarin suoriutuminen on palautettu suhteellisen luotettavasti mittauksiin.

Mut tää oli jo viesti liikaa edelliseen lupaukseen nähden, että nyt saa tosiaan mun puolestani olla.

Taajuusvaste kuvaa nimensä mukaisesti toistolaitteen signaalivasteen kuvaamista koko tajuusalueella, jonka se ko. laite pystyy teknisten ominaisuuksiensa puitteissa toistamaan. Ei se taajuusvaste muutu ajan funktiona mitenkään, pl. tietyt erityiset olosuhteet kuten vaikkapa kuulokkeiden korvatyynyjen kuluminen vuosien saatossa tjsp.

Kun puhutaan (neutraalista) lähdemateriaalin toistosta, niin tajuusvaste on se suure mitä mitataan ja vertaillaan. Ei me tietääkseni ole puhuttu kajarin tai muun toistolaitteen teknisestä suoriutumisesta yleisesti? Sanoin kyllä tuossa ylempänä, että tekniset seikat vaikuttavat siihen miltä laite kolmiulotteisessa avaruudessa kuulostaa (esimerkkinä tuo soundstage), mutta tämä on sinällään erillinen asia neutraalista taajuusvasteesta. Edelleen toistan epäilykseni, en ole aivan varma, että ymmärrät mitä taajuusvasteella tarkoitetaan.
 
Tuohon soundstageen sen verran, että taajuusvaste sinällään objektiivisesti sisältää kaiken sen informaation mitä siellä signaalissa on. Se, miksi eri kuulokkeet samaan referenssiin equtettuna (esim. Harman) kuulostaa erilaisilta on se, että ne on fyysiseltä rakenteeltaan, elementtien koolta ja muodoltaan, ajuriteknologialtaan sekä käytettyjen materiaalien osalta erilaisia (ml. korvatyynyt). Soundstagen erot syntyy juuri näistä tekijöistä ihan samalla tavalla kuin kaiuttimien äänikuva kuulostaa isommalta kun niiden välistä etäisyyttä kasvatetaan. Sinällään tämä analogia toimii myös kuulokkeissa, koska joissain luureissa elementin etäisyys/kulma korvaan on sellainen, että keskialueelle tulee selkeitä aukkoja. Sama ilmiö syntyy myös kaiuttimien stereokuvaan kun niiden välistä etäisyyttä kasvatetaan liikaa.

Teoriassa noin voi sanoa mutta oikeasti sitä tärykalvoon päätyvää taajuusvastetta ei pystytä millään mittaamaan. Nuo nykyiset suositut mittauslaitteistot käyttävät todella karkeita keskiarvoitettuja muuntofunktioita joilla se mittausdata kalibroidaan johonkin geneeriseen ihmiskorvaan. Kuulokkeiden äänessä voi olla vaikka yhden hertsin levyinen vaimentuma tai korostuma mitä ei mikään laite pysty nykyisellään mittaamaan. Kuulokkeiden sisällä tapahtuu myös erilaisia kaikuja ja viiveitä joista näkee jonkinlaista tietoa esimerkiksi audiosciencereviewin group delay mittauksessa. Tuon uskotaan vaikuttavan merkittävästi soundstageen mutta siitä ei ole hyvää tutkimusta olemassa. Noiden lisäksi varsinkin avoimissa kuulokkeissa tapahtuu luonnollista crossfeediä joka ei käy ilmi mittauksista jotka on tehty toinen puoli kerrallaan. Tai vaikka olisikin mitattu molemmat samaan aikaan, ei pelkkä yksi siniaaltopyyhkäisy noita vaikutuksia löydä.

Asiasta toiseen, minkähän takia mistään ei löydy mittauksia miltä kuulokkeiden taajuusvaste näyttää EQ profiilien jälkeen? Tuollainen luulisi olevan varsin kiinostavaa dataa.
 
Teoriassa noin voi sanoa mutta oikeasti sitä tärykalvoon päätyvää taajuusvastetta ei pystytä millään mittaamaan. Nuo nykyiset suositut mittauslaitteistot käyttävät todella karkeita keskiarvoitettuja muuntofunktioita joilla se mittausdata kalibroidaan johonkin geneeriseen ihmiskorvaan. Kuulokkeiden äänessä voi olla vaikka yhden hertsin levyinen vaimentuma tai korostuma mitä ei mikään laite pysty nykyisellään mittaamaan. Kuulokkeiden sisällä tapahtuu myös erilaisia kaikuja ja viiveitä joista näkee jonkinlaista tietoa esimerkiksi audiosciencereviewin group delay mittauksessa. Tuon uskotaan vaikuttavan merkittävästi soundstageen mutta siitä ei ole hyvää tutkimusta olemassa. Noiden lisäksi varsinkin avoimissa kuulokkeissa tapahtuu luonnollista crossfeediä joka ei käy ilmi mittauksista jotka on tehty toinen puoli kerrallaan. Tai vaikka olisikin mitattu molemmat samaan aikaan, ei pelkkä yksi siniaaltopyyhkäisy noita vaikutuksia löydä.

Asiasta toiseen, minkähän takia mistään ei löydy mittauksia miltä kuulokkeiden taajuusvaste näyttää EQ profiilien jälkeen? Tuollainen luulisi olevan varsin kiinostavaa dataa.

Niitä mittauksia ekvalisoinnin lisäämisen jälkeen ei esitetä, koska se lopputulos tiedetään. Sen takia ne mittaukset suoritetaan, että tiedetään miten kyseinen kuuloke toistaa eri taajuusalueet suhteessa referenssidataan (esim. Harman). Kun toiston poikkeamat taajuusalueen eri kohdissa on tiedossa, voidaan laatia profiili, joka kompensoi kuulokkeen toiston eroja suhteessa asetettuun referenssiin, jolloin lopputuloksena on enemmän tai vähemmän referenssikäyrää noudattava taajuusvaste. Toki sillä reunaehdolla, että se pätee ns. "täydellisesti" vain mittalaitteiston simuloituihin ihmiskorviin. Tästä syystä EQ profiilit tulee ymmärtää hyvinä lähtökohtina ja työkaluina, jotka korjaavat kuulokkeiden pahimmat ongelmat, mutta niitä tulee hienosäätää persoonakohtaisesti omiin korviin ja preferensseihin sopivaksi.
 
Teoriassa noin voi sanoa mutta oikeasti sitä tärykalvoon päätyvää taajuusvastetta ei pystytä millään mittaamaan. Nuo nykyiset suositut mittauslaitteistot käyttävät todella karkeita keskiarvoitettuja muuntofunktioita joilla se mittausdata kalibroidaan johonkin geneeriseen ihmiskorvaan. Kuulokkeiden äänessä voi olla vaikka yhden hertsin levyinen vaimentuma tai korostuma mitä ei mikään laite pysty nykyisellään mittaamaan. Kuulokkeiden sisällä tapahtuu myös erilaisia kaikuja ja viiveitä joista näkee jonkinlaista tietoa esimerkiksi audiosciencereviewin group delay mittauksessa. Tuon uskotaan vaikuttavan merkittävästi soundstageen mutta siitä ei ole hyvää tutkimusta olemassa. Noiden lisäksi varsinkin avoimissa kuulokkeissa tapahtuu luonnollista crossfeediä joka ei käy ilmi mittauksista jotka on tehty toinen puoli kerrallaan. Tai vaikka olisikin mitattu molemmat samaan aikaan, ei pelkkä yksi siniaaltopyyhkäisy noita vaikutuksia löydä.

Asiasta toiseen, minkähän takia mistään ei löydy mittauksia miltä kuulokkeiden taajuusvaste näyttää EQ profiilien jälkeen? Tuollainen luulisi olevan varsin kiinostavaa dataa.
Oratory1990:ltä löytyy isohko lista EQ-profiileja Harman targetille ennen ja jälkeen -mittauksilla. Yli 90 preference rating oli muistaakseni "niin hyvä kuin on tarpeen olla".

Oratoryn profiileja kannattaa suosia AutoEQ:n sijaan kun tulokset on "varmistettu" myös kuuntelemalla.
 
Alkanut tässä viimeaikoina kuuntelemaan työn ohessa luureillakin musaa. Mulla on noita umpinaisia ja bassokorostettuja BT-luureja mm. AKG ja Marshall, mutta jostain syystä kaapin pohjalta löytyneet kapiset Sennheiser HD555:t on lopulta miellyttäneet eniten, vaikka saundi on tavallaan latteahko noihin muihin verrattuna.

Oonkin tässänyt hiukan leikitellyt ajatuksissa kaikenmailman Hifimaneista, mutta ehkä kuitenkin ajattelin tähän väliin hommata Sennheiser HD 6XX ja katsoo sitten tulevaisuudessa jos haluaa jotain erikoisempaa.
Eli jos tässä illalla otta rohkaisukaljan ja laittais Senkut tulemaan plus vaikka jonkun tällaisen Ifin kaveriksi Ifi Nano BL

HD 560s olisi kyllä ehkä fiksumpi valinta ja pärjäisi varmaan ilman vahvistintakin toistaiseksi, mutta mutta..
 
Niitä mittauksia ekvalisoinnin lisäämisen jälkeen ei esitetä, koska se lopputulos tiedetään. Sen takia ne mittaukset suoritetaan, että tiedetään miten kyseinen kuuloke toistaa eri taajuusalueet suhteessa referenssidataan (esim. Harman). Kun toiston poikkeamat taajuusalueen eri kohdissa on tiedossa, voidaan laatia profiili, joka kompensoi kuulokkeen toiston eroja suhteessa asetettuun referenssiin, jolloin lopputuloksena on enemmän tai vähemmän referenssikäyrää noudattava taajuusvaste. Toki sillä reunaehdolla, että se pätee ns. "täydellisesti" vain mittalaitteiston simuloituihin ihmiskorviin. Tästä syystä EQ profiilit tulee ymmärtää hyvinä lähtökohtina ja työkaluina, jotka korjaavat kuulokkeiden pahimmat ongelmat, mutta niitä tulee hienosäätää persoonakohtaisesti omiin korviin ja preferensseihin sopivaksi.

Tiedän kyllä miten nuo profiilit tehdään, mutta ei tuo ole ollenkaan päivänselvää että se lopputulos olisi tiedossa. Esimerkiksi audiosciencereview mittauksista näkee että varsinkin dynaamisilla kuulokkeilla karkaa särö aivan käsistä alataajuuksilla kovemmilla äänenvoimakkuuksilla. Täsmälleen sama efekti tulee jos sitä nostaa filtterillä saman verran. Olisi kiva nähdä mittauksia miten nuo oikeasti käyttäytyy. Selvästi kuitenkin kuulen valtavan eron basson napakkuudessa Audeze LCD2-C ja Koss Porta Pro välillä vaikka olisi EQlla säädetty samaan referenssiin.
 
Oratory1990:ltä löytyy isohko lista EQ-profiileja Harman targetille ennen ja jälkeen -mittauksilla.

Nuo EQ jälkeiset ovat simuloituja taajuusvasteita eikä mittauksia. r/oratory1990 - How the “Projected” (after EQ) graphs made? tuolla on maininnut että alussa oli ottanut mittauksiakin EQ jälkeen ja ei löytynyt merkittäviä eroja noihin simulaatioihin. Olisi kiva nähdä raakadatat, ei voi tietää onko siellä tuijoteltu jotain 1/12 oktaavilla tasoitettuja käppyröitä niinkuin nuo mittaukset esitetään.
 
Alkanut tässä viimeaikoina kuuntelemaan työn ohessa luureillakin musaa. Mulla on noita umpinaisia ja bassokorostettuja BT-luureja mm. AKG ja Marshall, mutta jostain syystä kaapin pohjalta löytyneet kapiset Sennheiser HD555:t on lopulta miellyttäneet eniten, vaikka saundi on tavallaan latteahko noihin muihin verrattuna.

Oonkin tässänyt hiukan leikitellyt ajatuksissa kaikenmailman Hifimaneista, mutta ehkä kuitenkin ajattelin tähän väliin hommata Sennheiser HD 6XX ja katsoo sitten tulevaisuudessa jos haluaa jotain erikoisempaa.
Eli jos tässä illalla otta rohkaisukaljan ja laittais Senkut tulemaan plus vaikka jonkun tällaisen Ifin kaveriksi Ifi Nano BL

HD 560s olisi kyllä ehkä fiksumpi valinta ja pärjäisi varmaan ilman vahvistintakin toistaiseksi, mutta mutta..
Senkuista minä pitäisin miniminä 599, joita on saanut satasella amazon.de:stä. 599 on mielestäni semmoinen perushyvä alkupään hifi-kuuloke. 600-sarja olisi kyllä äänen lisäksi esteettisestikin parempi, joten liipaise semmoinen mielummin.
 
Selvästi kuitenkin kuulen valtavan eron basson napakkuudessa Audeze LCD2-C ja Koss Porta Pro välillä vaikka olisi EQlla säädetty samaan referenssiin.

Tämä on toki selvää, kun ko. kuulokkeet ovat tekniseltä suorituskyvyltään ja rakenteeltaan täysin erilaiset. Kannattaa kuitenkin huomata, että se basson taso on kuitenkin ekvalisoituna identtinen suhteessa referenssiin ja muuhun taajuusalueeseen molemmilla kuulokkeilla.
 
Oonkin tässänyt hiukan leikitellyt ajatuksissa kaikenmailman Hifimaneista, mutta ehkä kuitenkin ajattelin tähän väliin hommata Sennheiser HD 6XX ja katsoo sitten tulevaisuudessa jos haluaa jotain erikoisempaa.
Eli jos tässä illalla otta rohkaisukaljan ja laittais Senkut tulemaan plus vaikka jonkun tällaisen Ifin kaveriksi Ifi Nano BL

Dropista HD 58X on myös ihan harkitsemisen arvoinen.
 
Pitäsköhän tuota pykätä kolmas kuulokesysteemi olkkarin nurkkaan, kun muutettiin järjestystä, niin että aikaisemmin telkkarin katseluun valjastettu nojatuoli + rahi -systeemi siirtyi tällaiseen lukunurkkaukseen... Puoltais yksien ylimääräisten luurienkin omistamista, kun en jaksais raahata samoja paikasta toiseen :D Toinen Teacin vahvari löytyy jo ylimääräisenä kaapista.

Kävin toisaalta jo kyselemässä, saisinko erästä akustista kitaraa testiin paikalliseen kivijalkaan, että jos se natsaa, niin voi olla menoa Veriteille.. hyvin ne kyllä taas eilen illalla soi, kun hetken aikaa fiilistelin ennen nukkumaan menoa.
 
Pitäsköhän tuota pykätä kolmas kuulokesysteemi olkkarin nurkkaan, kun muutettiin järjestystä, niin että aikaisemmin telkkarin katseluun valjastettu nojatuoli + rahi -systeemi siirtyi tällaiseen lukunurkkaukseen... Puoltais yksien ylimääräisten luurienkin omistamista, kun en jaksais raahata samoja paikasta toiseen :D

Kävin toisaalta jo kyselemässä, saisinko erästä akustista kitaraa testiin paikalliseen kivijalkaan, että jos se natsaa, niin voi olla menoa Veriteille.. hyvin ne kyllä taas eilen illalla soi, kun hetken aikaa fiilistelin ennen nukkumaan menoa.

Ehdottomasti hyvä syy tuollaiselle järjestelylle (harrastajalle riittää yksikin hyvä syy). :D Sen jälkeen kun sain itse olohuoneeseen mahtumaan sohvan nurkkaan IFI Zen Stream/Soncoz SGD1/Tor Audio Roger -setin, olen todennut tuollaisen kuuntelun mukavaksi. Nyt kyllä blogin kirjoittaminen vie sen verran aikaa, ettei niinkään ehdi olohuoneessa rentoutua, vaan tulee työhuoneessa istuessa samalla kuunneltua musiikkia. Sekä ZMF Atticus että Verite C on tosi hyviä tuollaiseen olohuonekuunteluun, koska vieressä istuva vaimo ei kuule läpi mitään, vaikka "tosi" kovallakin kuuntelisin. Tämä ei sitten ollut perustelu pitää Veriteä etenkään, jos haluat laittaa rahat mieluummin kitaraan. :D

Täällä on monet nostaneet esiin Hifimaneja, joten mainitsenpa viestin poistamisen uhalla, että Kuulokenurkassa voi lukea tässä kuussa tiiviit arvostelut suomeksi HE400, HE400i, HE4XX, HE400se, HE5XX, Sundara, HE560, HE500, Ananda ja Arya -kuulokkeista.
 
Tämä ei sitten ollut perustelu pitää Veriteä etenkään, jos haluat laittaa rahat mieluummin kitaraan. :D
Vähän itse asiassa käynyt mielessä, että kiva ois testata LCD-2 Closed tai LCD-XC. Ootkos sää kuullu kumpiakaan?

Koska suljetuilla ois kyllä käyttöä esim. nytkin, kun emäntä katselee tuossa Disney-leffoja kummityttöineen.
 
Vähän itse asiassa käynyt mielessä, että kiva ois testata LCD-2 Closed tai LCD-XC. Ootkos sää kuullu kumpiakaan?

Koska suljetuilla ois kyllä käyttöä esim. nytkin, kun emäntä katselee tuossa Disney-leffoja kummityttöineen.

En valitettavasti ole kuullut noita Audezen suljettuja malleja, mutta kiinnostaisi kovasti! Uusi XC taitaa etenkin olla loistava, eikä parempia suljettuja planaareita saa ihan pienellä lisäsijoituksella.
 
En valitettavasti ole kuullut noita Audezen suljettuja malleja, mutta kiinnostaisi kovasti! Uusi XC taitaa etenkin olla loistava, eikä parempia suljettuja planaareita saa ihan pienellä lisäsijoituksella.
Joo, sama. Noi vois mennä hankintalistalle ja varsinkin, jos Verite C menee myyntiin. Vois koittaa katsastaa käytettynä, vaikkei noita ihan hirveästi oo myyntipalstoilla näkynyt.
 
Vaikka onkin muuten hyvä kuulokkeet nämä Sennheiser HD600, niin basson vähäinen puute aina vaivannut. Osaatteko sanoa jotain muuta hyvää/laadukasta kuuloketta, missä olisi "parempi" basso? Ei tietysti mitään amis tyylistä (halpis, markettikuulokkeita), että musiikki puuroutuu...
 
Vaikka onkin muuten hyvä kuulokkeet nämä Sennheiser HD600, niin basson vähäinen puute aina vaivannut. Osaatteko sanoa jotain muuta hyvää/laadukasta kuuloketta, missä olisi "parempi" basso? Ei tietysti mitään amis tyylistä (halpis, markettikuulokkeita), että musiikki puuroutuu...
DT 770 80/250 Ohm ei ainakaan tulisi turhan kalliiksi. Voin suositella omaa 250 Ohm versiota erittäin lämpimästi.
 
Mulla on ollut hetken aikaa HD6XX verrattavana ZMF Auteuriin, joten ymmärrän hyvin kiinnostuksen saada lisää bassoa Sennheisereihin verrattuna.

Munkin mielestä Sennheisereissa jää perusvahvistimella bassot aika laimeiksi – reilu 300€ maksavalla Project Polariksella (impedanssi 35ohm) bassoja sai kuitenkin boostattua mukavasti ja niihin tuli kunnolla iskevyyttäkin.

Muutos johtuu siitä, että Polariksen korkeampi 35 ohmin lähtöimpedanssi boostaa bassoja useamman desibelin verran 100 Hz:n alapuolelta. Vastaava efekti tulee myös mun Tor Audio Roger putkivahvistimella. Molemmat vahvistimet sopii tosi hyvin 300 ohmin impedanssilla oleville kuulokkeille, joten myös lineaarisella bassontoistolla varustettu ZMF Auteur hyötyy pienestä bassoboostista ilman, että homma karkaa käsistä.

HD6XX on itseasiassa noin tosi miellyttävä kuuloke, joten ymmärrän, miksi 600-sarja nauttii suurta suosiota. Auteur on ääneltään hyvin samanlainen, mutta äänikuva on huomattavasti isompi ja toisto on niin paljon selkeämpää ja ilmavampaa, että Sennheiser tuntuu peräkkäin vertailtuna tosi tukkoiselta ja tunkkaiselta. Hintaero noiden välillä on sen verran merkittävä, ettei tuosta kannata liikaa mieltänsä pahoittaakaan. :) Auteurin hinnalla saa 5-7 kpl Sennheisereita.
 
Viimeksi muokattu:
HD6XX on minusta paras sen hintaluokan kuulokkeista, luonnollisempi ja tasaisempi kuin vaikka Fidelio X2, AKG Pro K712 yms jne, diskantin päällä löytyy "verho" että hirveän jyty rock menoon ei ehkä parhaat mutta eipähän tuota kuunteluväsymystä tai tee mitään ihmeellisyyttä, yövuoroissa oli aina HD6XX korvilla

Sen päivitys parempaan onkin astetta hankalampi jos haluaa säilyttää saman tyylin, yleensä uhraantuu vokaalit, äänensävy ei ole yhtä luonnollinen tai diskantti ponkaisee roimasti ylös.
Kaiken kuuleman jälkeen siihen roolin ei kelvannut kuin vanha HE500, tietty siinäkin on vaihtokauppansa mutta mutta:)
 
Itse tosiaan pähkäilin 6XX tilatessa, että ottaako se HD 560s, kun monissa arvosteluissa todetaan että nimenomaan parantaa mm. bassontoistoa 6xx:n verrattuna ja on samalla kuitenkin "neutraali"kuuloke ilman suurempia korostumia.

Muistaakseni tubessa ainakin DMS ja Johshua Valour tuon arvosteli, jos näiden tyyppien sanoilla on jotain merkitystä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom