Laadukkaat kuulokkeet?

Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
343
Tarjosivat muuten samaan hintaan V1:stä, joka olisi lähtenyt samantien Kiinasta toimitukseen. Valitettavasti tuossa on se vanhempi panta, jossa ei ole swivel-mekanismia (esim. Sundara).
Eikös molemmissa HE6SE-versioissa ole swivel-mekanismin puutteen osalta samanlainen panta? Vai onko Adorama-versio poikkeava? Joka tapauksessa Hifiman Storen kuvastakin näkee, että ainakin HE6SE v2:ssa ei kupit käänny samalla tavalla kuin vaikka Aryoissa (omistan molemmat).

Tää liian hyvä tarjous ratkaisi sen, että joutuu pitää kokoelmassa noi kalliimmalla käytettynä ostetut Adorama-versiot :p @Exact suunnalta on tulossa ZMF Pilot Pad mukavuutta parantamaan, koska rehellisesti sanottuna stock-panta on hirveintä kuraa ikinä ja varsinkin hintaluokka huomioiden :rofl:
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 022
Eikös molemmissa HE6SE-versioissa ole swivel-mekanismin puutteen osalta samanlainen panta? Vai onko Adorama-versio poikkeava? Joka tapauksessa Hifiman Storen kuvastakin näkee, että ainakin HE6SE v2:ssa ei kupit käänny samalla tavalla kuin vaikka Aryoissa (omistan molemmat).

Tää liian hyvä tarjous ratkaisi sen, että joutuu pitää kokoelmassa noi kalliimmalla käytettynä ostetut Adorama-versiot :p @Exact suunnalta on tulossa ZMF Pilot Pad mukavuutta parantamaan, koska rehellisesti sanottuna stock-panta on hirveintä kuraa ikinä ja varsinkin hintaluokka huomioiden :rofl:
Kyllähän ne kupit tuossa uudemmassa pantamallissa artikuloi jonkin verran, vaikka eivät Aryan tapaan käänny 90 astetta. Vanhemmassa versiossa on se Sundara / Ananda -panta, mikä kääntyy aikalailla 0 astetta mihinkään suuntaan. Todella epämukava.

Oletko yrittänyt taivuttaa sitä pantaa oman pään muotoon sopivaksi? Multa löytyy nuo HE400SE:t ja aluksi tuli hotspot niillä päälaelle, mutta taivuttelun jälkeen oikeinkin mukava se panta.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 450
No onhan se panta noissa kalliimmissa versioissa nahkaa vaikka samalta näyttää. Sopii meikäläisen munapäähän kuin nakutettu, ei ole tarvinnut tehdä mitään kommervenkkejä. Joskus ajattelin että jos tilaisi Alista jonkun kuulokeaihion jossa on samantyylinen pantasysteemi kuin Sundarassa ja kokeilisi huvikseen vaihtaa HE400SEhen, että olisikohan vielä mukavampi.
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
533
Sorruin sitten minäkin vaikka yön yli maltoinkin :DHarmi kun V1 tulee Kiinasta. Mulla toimii hyvin Sundara tyylinen panta ja se varmasti olisi parempi kannattelemaan he6:n puolen kilon painoa. Alvien hinnalla saa kuitenkin vaikka Audeze pannan hankittua noihin, eli V2:lla mennään.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
En lämmenyt kovin paljoa HE6se mallille ja vähän hämmästyin hommattuani vanhan HE500 uudestaan miten enempi tykkäsin HE500 äänestä.

HE6se nyppi kylmähkö yleissointi, äänikuva keskinkertainen (planaarille) ja dynamiikka/basso alkoi heräillä "nupit kaakkoon" tasolla, vokaaleissa ohkaisuutta. Grillit pois poppaamalla parani muttei jaksanut säätää.

Tarkka resoluutio siinä on ja hyvä sointinten sijoittelu äänikuvaan mutta kokonaisuutena jäi vähän "äh" tasolle, tosin 550€ hinta on melko edullinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 504
@Roderick Voitkin sitten lainata niitä mullekin, niin voin olla itse sortumatta. :cool: Hyvä hintahan tuo varmasti on kyseisille kuulokkeille etenkin muuhun Hifimanin mallistoon verrattuna.
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 575
Onko porukalla kokemuksia Meze empyreasta tai empyrea elitestä, noita olisi mielenkiintoista päästä koekuuntelemaan ja vertaamaan esim HD800S:ään
 
Liittynyt
05.11.2019
Viestejä
65
Hankinnassa hyvät bluetooth vastamelukuulokkeet. Harkinnassa Sony WH-1000XM4. Mielipiteitä kyseisistä kuulokkeista ja onko muita vastaavia ehdottaa?

Sen verran käytöstä että etätöissä luurit päässä 8h päivässä, sisältää palavereja joten hyvä mikki plussaa. Työajan ulkopuolella kuulokkeet käytössä myös paljon kun tekee esim ulkohommia kun omakotitalossa asuu.

Black friday kolmen viikon päästä, löytysköhän silloin hyviä kuuloketarjouksia jos malttaisi odottaa sinne asti kuulokkeiden hankintaa?
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Ku te koitatte uusia luureja sen pari viikkoa, käytättekö te EQ:ta ollenkaan vaikka testinä päivän/pari vai ajatte ihan vakiona?
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 575
Ku te koitatte uusia luureja sen pari viikkoa, käytättekö te EQ:ta ollenkaan vaikka testinä päivän/pari vai ajatte ihan vakiona?
Totta kai vakiona, miksi lähteä taajuuskorjaamaan kuulokkeiden oletussaundia? Eiköhän tuossa kohtaa olisi parempi vaihtaa kuulokkeita kuin lähteä leikkimään taajuuskorjaimella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 434
Sonyn edellinen malli ollut käytössä, eli XM3. Hyvä äänentoisto, vastamelu toimii hienosti, kohinaa kuuluu kuulokkeista jos ei ole mitään äänilähdettä. Itse kuuntelen musiikkia ko. laitteilla ja siihen ainakin sopivat. Osa ei pidä tuosta kohinasta, joten en tiedä onko hyvä jos töissä pitää 8h päässä. Muistaakseni microfoniakaan ei ole kauheasti kehuttu, mutta siitä en osaa itse sanoa lisää.

Minulla on töissä Jabrat ja ne on ainakin huonot, pelkkä se erittäinen ärsyttävä, jenkkiaksentilla puhuva naisoletettu kuulokkeissa on rasittavaa kuunneltavaa. Palavereissa ne on ihan ok.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 778
Totta kai vakiona, miksi lähteä taajuuskorjaamaan kuulokkeiden oletussaundia? Eiköhän tuossa kohtaa olisi parempi vaihtaa kuulokkeita kuin lähteä leikkimään taajuuskorjaimella.
Monet varmasti toimii näin, mutta miksei käyttäisi taajuuskorjausta?
 
Liittynyt
31.07.2017
Viestejä
1 575
Monet varmasti toimii näin, mutta miksei käyttäisi taajuuskorjausta?
Itse ainakin arvostan sitä että kuulokkeet soivat suoraan niinkuin pitää ilman taajuskorjaimella kikkailua. Mielenkiintoinen ajatus hommata vähän sinepäin soivat kuulokkeet ja lähteä kikkailemaan saundia taajuuskorjaimella kuntoon. Lisäksi jos käytän samoja kuulokkeita monessa eri ympäristössä joutuisin virittämään taajuuskorjaimen asetukset aina uudelleen.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
100
Miksi en käyttäisi tosiaan taajuuskorjainta, kun saan sillä puutteita korjattua ja ylilyöntejä hillittyä niin, että ei tosiaan tarvitse jatkuvasti stressata siitä, että ovatko juuri nämä kuulokkeet nyt ne täydelliset (spoiler: sellaisia ei olekaan).
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Tätä just ite mietin, että ku te koitatte noita oikeita high-end-luureja ni koitatteko ees ihan mielenkiinnosta jotain EQ:ta vai jos se soi väärin vakiona ni se on myyntiin tai palautukseen? Ymmärrän tosi puristeja jotka ei halua mitään siihen väliin, mutta hauskuutan vaan tylsyyttäni :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 747
Itse ainakin arvostan sitä että kuulokkeet soivat suoraan niinkuin pitää ilman taajuskorjaimella kikkailua. Mielenkiintoinen ajatus hommata vähän sinepäin soivat kuulokkeet ja lähteä kikkailemaan saundia taajuuskorjaimella kuntoon. Lisäksi jos käytän samoja kuulokkeita monessa eri ympäristössä joutuisin virittämään taajuuskorjaimen asetukset aina uudelleen.
Tätä just ite mietin, että ku te koitatte noita oikeita high-end-luureja ni koitatteko ees ihan mielenkiinnosta jotain EQ:ta vai jos se soi väärin vakiona ni se on myyntiin tai palautukseen? Ymmärrän tosi puristeja jotka ei halua mitään siihen väliin, mutta hauskuutan vaan tylsyyttäni :D
Voisitteko kertoa mitä mielestänne tarkoittaa "soida niinkuin pitää" ja "soi väärin"? Ja että miten käyttäjä havaitsee "soiko niinkuin pitää" vai "soiko väärin"?
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Voisitteko kertoa mitä mielestänne tarkoittaa "soida niinkuin pitää" ja "soi väärin"? Ja että miten käyttäjä havaitsee "soiko niinkuin pitää" vai "soiko väärin"?
Soida väärin = ei sovi omaan korvaan/kalloon. EQ omasta mielestä aina ainaki koittamisen arvonen homma, ilmasta kuitenki. Näin mie oon ainaki aina sen nähny. Ei mitään vastaan kumpaankaan suuntaan, mielenkiinnosta vaan kyselen noitten helvetin kalliitten luurien perään että testataanko ne ihan vaan vakiona vai EQ:n kanssa myöhemmin.

Ite siis käytän EQ on/off tilasta riippuen, ilmanen "äänen parannus", tilasta riippuen.
 

Mstk

Aina pitää säätää...
Tukijäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
788
Ainakin Sonyn XM3:n oli pakko laittaa EQ käyrät kuntoon musiikkia kuunnellessa. Ihan kuin eri kuulokkeet kun hoitelee tuon mutaisen yläbasson rauhallisemmaksi. Ja noita en tohdi vaihtaa, koska ANC on noissa pirun hyvä.
 
Liittynyt
10.02.2021
Viestejä
100
Lasken kaiuttimien ja kuulokkeiden ehdottomaksi plussaksi, että vastaavat myös equtukseen hyvin. Turha sitä kuunnella väkisin vaniljana jos voi pienellä ja ilmaisella säädöllä kikkailla. Jos vaikka jokin kuuloke selvästi pystyy hyvään ja napakkaan bassotoistoon, mutta on tehtaalta säädetty aivan laudaksi perseestä, niin en vaihda kuulokkeita ja toivo, että ne ovat muulla skaalalla yhtä hyvät, vaan nostan equlla bassoa :cheers: Tai näin ajattelen asiaa, aina ei jaksa säätää...
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Taitaa ihan teknisesti oleen vaikeaa vääntää se vaikka nyt siihen kuuluisaan HARMAN CURVEEN, oletan ainakin. Ite en tykänny yhtään noista Harman-soundeista ennen HD800 SDR, nyt se muuttuu näillä ainaki suht-merkittävästi se ääni.

Toki ei oo noita 3-5k luureja ollu kokeilussa ni mistäpä noita tietää, ignorance is bliss.

LCD-2C vaati ekaksi vääntöä EQ:lla, sitten ~9kk jälkeen tykästyin ihan siihen house-soundiin mutta bassoboostia vaan vähän. Tuo basso tuntuu olevan vaikea vääntää vakiona avoimiin, suljetuista en tiiä onko sitten eri ongelmat.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 639
Yhtään high end -luuria / nelinumeroisella hintalapulla varustettua luuria en takuulla osta, jos niiden nautinnollinen kuuntelu vaatis eq:ta.

Erikseen parin satasen bluetooth vastamelut, joiden toteutus sisältää jo itsessään DSP-korjailuja. Noissa jos tulee vielä joku app matkassa, jolla voi säätää soundia, niin miksi ei, mutta en minä tosiaan muuten kuulokehankintojani halua siihen sitoa, että ne pitäs eq:lla säätää kuntoon.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Yhtään high end -luuria / nelinumeroisella hintalapulla varustettua luuria en takuulla osta, jos niiden nautinnollinen kuuntelu vaatis eq:ta.

Erikseen parin satasen bluetooth vastamelut, joiden toteutus sisältää jo itsessään DSP-korjailuja. Noissa jos tulee vielä joku app matkassa, jolla voi säätää soundia, niin miksi ei, mutta en minä tosiaan muuten kuulokehankintojani halua siihen sitoa, että ne pitäs eq:lla säätää kuntoon.
Mutta eikö se ois mukava saaha vaikka ne 2k luurit soimaan omaan korvaan tosi kivasti EQ:n kanssa verraten niihin vaikka 3k luureihin jotka ei vaadi EQ;ta? Vaihatteko te noiden luurien paikkaa oikeasti jatkuvasti, että EQ ei voi olla käytössä automaattisesti?

Ymmärrän toki että rahaa joillain on, en siis meinaa, että 30€ luurit saa tuunattua niinkö 3k luurit. Toki, mutta se tekninen näyttö jää sitten sinne pimentoon. Mutta EQ:n suuri ongelma on tässä, että jos vaihtaa lähteitä jatkuvasti.

Vaihatteko te oikeasti lähteitä jatkuvasti vai onko se vaan semmonen kiva asia olla takaraivossa, että ei tartte alkaa säätään mitään erillistä?

@pappatech ku sie koitat uusia luureja, eksie koita EQ:ta niitten kanssa yhtään vai koitat ja et vaan tykkää ja myyt eteenpäin tai palautat? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, miten te testaatte noita kalliita luureja?
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
mutta en minä tosiaan muuten kuulokehankintojani halua siihen sitoa, että ne pitäs eq:lla säätää kuntoon.
Näin. Ensisijaisesti haetaan kuulokkeet sen mukaan, että ne kuulostaa siltä miltä haluan. Jos kuulokkeet tuntuvat päässä erityisen mukavalta, eikä soundissa ole kuin jotain pieniä juttuja, tilanne on toki täysin eri. Mutta jos tarvitaan eq jotta kuulostavat yhtään sinne päin mitä haluan, jäävät väliin mun osaltani.

EDIT: Mulla nyt ei olekaan kuin Beyerdynamicin DT 990 Pro ja Meze Audion Rai Solo, joten en toki sano mitään noista kalliimmista kuulokkeista. Monet sanoo, että näissä Beyereissä on jotenkin korostetut diskantit tms, mutta mun korvilleni nämä on just eikä melkein suoraan pakasta vedettynä ilman EQ:ta. Tästä voinee päätellä millaisena mä tykkään musiikkini kuunnella.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 639
@pappatech ku sie koitat uusia luureja, eksie koita EQ:ta niitten kanssa yhtään vai koitat ja et vaan tykkää ja myyt eteenpäin tai palautat? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, miten te testaatte noita kalliita luureja?
Koitin minä LCD-2F:ää korjata, kun se hetken aikaa testissä oli. Ei se siitä minun makuuni paremmaksi tullut. Luonnottomammaksi lähinnä, jos lähtee väkisin pakottamaan Harmanin käyrään. LCD-3 soi pakasta niin kuin pitää ja jäi kotiin. Empyreaneja en koittanut equtella, ei tullut kyseeseen kolmen kilon luurit, joita pitäs korjailla, että tyydyttää kuunnella.

En halua sitoa itseäni siihen, että aina ois oltava EQ signaalitiellä. En koneella enkä olkkarissa kuunnellessa. Nytkin olen harkitsemassa RME:n ADI kakkosen myymistä, minkä jälkeen ei ois olkkarissa edes mahdollisuutta equtella.

Pienet bassobuustit tai diskanttipudotukset toimii suht varmasti luurille kuin luurille, mutta jos luureista koittaa saada eq:lla jotain ihan muuta kuin mihin ne on viritetty / tehty, niin siinä on minusta vaan enemmän mahiksia mennä vikaan kuin osua kohdalleen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 022
Yhtään high end -luuria / nelinumeroisella hintalapulla varustettua luuria en takuulla osta, jos niiden nautinnollinen kuuntelu vaatis eq:ta.

Erikseen parin satasen bluetooth vastamelut, joiden toteutus sisältää jo itsessään DSP-korjailuja. Noissa jos tulee vielä joku app matkassa, jolla voi säätää soundia, niin miksi ei, mutta en minä tosiaan muuten kuulokehankintojani halua siihen sitoa, että ne pitäs eq:lla säätää kuntoon.
Tätä taajuusvaste-keskustelua on tässä käyty viime aikoina monessa kohtaa. Pakko kysyä @pappatech, oletko koskaan edes kokeillut säätää esimerkiksi niitä sinun LCD-3:ia siihen Harman targettiin? Ihminen on ylipäätään melko adaptoituva eläin, että siinä mielessä jos ei tiedä paremmasta/ ei ole kunnollista vertailukohtaa niin kaikenlaiseen soundiin kyllä tottuu ei siinä mitään. Tietyllä tapaa monissa high end -luureissa osa kuulokkeiden teknisestä suorituskyvystä "hukkuu" siihen heikkoon tehtaan tuunaukseen. Audeze on itse nähtävästi tähän havahtunut, sen takia ne puski ulos 2021 -versiot koko valikoimastaan.

Preferenssejä voi olla toki monenlaisia, mutta Harman targetin pointti on se, että se on muodostettu pitkän tieteellisen tutkimuksen tuloksena pohjautuen kaiuttimien ideaaliin vasteeseen kaiuttomassa huoneessa ja ihmiskorvan anatomiaan täydennettynä kyselytutkimuksilla/käyttäjäpreferensseillä.

Edit: Audeze LCD-3.pdf

Aika paljon tuosta LCD-3:sta puuttuu eargainia eli energiaa tuolta n. 2kHz-5kHz alueelta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 639
^ eli yritäksää nyt vähän niin kuin monisanaisemmin sanoa, että kaikkien kuuluis tykätä Harman Targettiin viritetyistä luureista haluaa tai ei? :D

Olen useampaan kertaan kirjoittanut, että 5dB bassobuusti esim. Audezeihin johtaa melkoiseen bassomuhjuun valmiiksi bassokkaalla musalla. Melkein 10db lisää Audezen yläkeskialueelle Harmanin mukaan taas johtaa niin kirkkaaseen soundiin, mitä en tosiaankaan halua kuunnella.

muoks. ja jos kerran tykkää Harmanin mukaan viritetystä soundista, niin mitä hemmetin järkeä on ostaa esim. Audezen perinteisiä LCD-sarjan luureja, kun ne on viritetty soimaan ihan omalla tavallaan? Ostaa sit jotkut muut luurit, jotka on viritetty enemmän Harmanin suuntaan. Ja jos taas pitää tuosta Audezen virityksestä, niin minkä ihmeen takia sitä pitäs varta vasten lähteä equlla paskomaan? :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2019
Viestejä
65
Hankinnassa hyvät bluetooth vastamelukuulokkeet. Harkinnassa Sony WH-1000XM4. Mielipiteitä kyseisistä kuulokkeista ja onko muita vastaavia ehdottaa?

Sen verran käytöstä että etätöissä luurit päässä 8h päivässä, sisältää palavereja joten hyvä mikki plussaa. Työajan ulkopuolella kuulokkeet käytössä myös paljon kun tekee esim ulkohommia kun omakotitalossa asuu.

Black friday kolmen viikon päästä, löytysköhän silloin hyviä kuuloketarjouksia jos malttaisi odottaa sinne asti kuulokkeiden hankintaa?
Tästä tuli vielä mieleen, millaisia kokemuksia xm4:sta palverikäytössä? Joitakin videoita kattonut missä esim bosen 700:ssa parempi mikki tässä hintaluokassa
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
Ihminen on ylipäätään melko adaptoituva eläin, että siinä mielessä jos ei tiedä paremmasta/ ei ole kunnollista vertailukohtaa niin kaikenlaiseen soundiin kyllä tottuu ei siinä mitään.
Mulla kun tosiaan on vaan nämä DT 990 Pro:t, niin olen monesti pohtinut olenko minäkin vaan tottunut kun en tiedä paremmasta. Onneksi sain testiin muutamat kalliimmat kuulokkeet, joten ei tarvinnut kertakuuntelun perusteella vetää johtopäätöksiä, ja lopputulos oli, että equttamalla noita kalliimpia kuulokkeita päästiin samaan, mutta ei (ainakaan merkittävästi) parempaan. Johtopäätös: säästän rahani daciin ja vahvistimeen, koska kohtuullisen halvalla saa itselleni sopivat kuulokkeet :) Makuasia toki tämäkin, mutta nää Beyerit on kyllä hiton mukavat päässä!

Tosin, oletettavasti myös se kuunneltava musiikki vaikuttaa melkolailla paljon. Oma kuunteluni koostuu 99,9 prosenttisesti black metallista, death metallista ja thrash metallista, Beyerit hoitavat homman kyllä just eikä melkein. Klassista tulee kuunneltua silloin tällöin, siinä varmastikin monet muut luurit toimisivat paremmin, mutta on tosiaan sen verran vähäistä että menee se näilläkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 747
Tästä tuli vielä mieleen, millaisia kokemuksia xm4:sta palverikäytössä? Joitakin videoita kattonut missä esim bosen 700:ssa parempi mikki tässä hintaluokassa
Oon tämän tässä ketjussa jo varmaan useaan otteeseen todennut, mutta Sonyn WH-1000XM:ssä (ainakin versiot 2-4) on huono mikki videopalaverikäyttöön. Se mikki poimii ympäristöstä aivan kaiken hälyn mukaan, ja sitten kiitos sen markkinoiden parhaan ANC:n, käyttäjä itse istuu palaverissa ihan tyytyväisenä tajuamatta edes että linjoille lähtee hirmuista möykkää sieltä ympäriltä. Suosittelen välttämään noita, jos ne tulee palaverikäyttöön, ellet sitten pysty palaveeraamaan aina hiljaisessa ympäristössä.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Mulla kun tosiaan on vaan nämä DT 990 Pro:t, niin olen monesti pohtinut olenko minäkin vaan tottunut kun en tiedä paremmasta. Onneksi sain testiin muutamat kalliimmat kuulokkeet, joten ei tarvinnut kertakuuntelun perusteella vetää johtopäätöksiä, ja lopputulos oli, että equttamalla noita kalliimpia kuulokkeita päästiin samaan, mutta ei (ainakaan merkittävästi) parempaan. Johtopäätös: säästän rahani daciin ja vahvistimeen, koska kohtuullisen halvalla saa itselleni sopivat kuulokkeet :) Makuasia toki tämäkin, mutta nää Beyerit on kyllä hiton mukavat päässä!

Tosin, oletettavasti myös se kuunneltava musiikki vaikuttaa melkolailla paljon. Oma kuunteluni koostuu 99,9 prosenttisesti black metallista, death metallista ja thrash metallista, Beyerit hoitavat homman kyllä just eikä melkein. Klassista tulee kuunneltua silloin tällöin, siinä varmastikin monet muut luurit toimisivat paremmin, mutta on tosiaan sen verran vähäistä että menee se näilläkin.
Jos tykkäät DT990:n soundista ni koita ihmeessä DT1990, omaan korvaan ainaki soi selvästi paremmin (tarkemmin). Palautusoikeus jostain verkkokaupausta tai vastaavasta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 022
^ eli yritäksää nyt vähän niin kuin monisanaisemmin sanoa, että kaikkien kuuluis tykätä Harman Targettiin viritetyistä luureista haluaa tai ei? :D

Olen useampaan kertaan kirjoittanut, että 5dB bassobuusti esim. Audezeihin johtaa melkoiseen bassomuhjuun valmiiksi bassokkaalla musalla. Melkein 10db lisää Audezen yläkeskialueelle Harmanin mukaan taas johtaa niin kirkkaaseen soundiin, mitä en tosiaankaan halua kuunnella.

muoks. ja jos kerran tykkää Harmanin mukaan viritetystä soundista, niin mitä hemmetin järkeä on ostaa esim. Audezen perinteisiä LCD-sarjan luureja, kun ne on viritetty soimaan ihan omalla tavallaan? Ostaa sit jotkut muut luurit, jotka on viritetty enemmän Harmanin suuntaan. Ja jos taas pitää tuosta Audezen virityksestä, niin minkä ihmeen takia sitä pitäs varta vasten lähteä equlla paskomaan? :D
Se mitä yritän sanoa on, että Harman target, vaikka siitä usein puhutaan ns. neutraalina taajuusvasteena, on itseasiassa tieteelliseen tutkimukseen perustuva ns. preferenssikäyrä. Toisin sanoen, se kuulostaa "oikealta" soundilta suurimmalle osalle ihmisistä niin fysiologiaan kuin käyttäjäpreferensseihin perustuen. Tuo on myös yleinen väärinymmärrys, että kaikki kuulokkeet pitäisi equttaa juuri siihen targettiin. Voidaan ajatella, että siinä taajuusvasteessa on tiettyjä alueita, joissa yksilökohtaiset preferenssit poikkeavat hieman tuosta käyrältä esimerkiksi juuri mainitsemasi basson osalta. Minunkin mielestäni tuossa viimeisimmässä Harmanissa on pari-kolme desibeliä liikaa bassobuustia. Tuossa LCD-3:ssa on tuossa 2kHz-5kHz alueella arviolta noin 5-6 desibeliä liian vähän energiaa. Joillekin se optimi voi olla tuossa käyrällä, jollekin hieman sen alle tai miksei hieman ylikin ("Beyer-miehet" :p).
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 076
Sen verran tuli Equtettua DT1990 Pro:ta että pikku dippi sinne yläpäähän ja hiukan bassoa lisää + suositellut velour padit. Soi aivan mahtavasti, kun paremmastakaan tiedä. Ja pelikäytössä kun Atmos päällä (CoD CW) askeleet voi paikantantaa naurettavan tarkasti kun esim. seinän takana tepastellaan.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
807
Mikkiongelmien lisäksi WH-1000XM3:set ovat aika hiostavat pitää pitkiä aikoja korvilla. Mukavat kuulokkeet kyllä seurata palaveria mutta mikin laitan aina mutelle taustahälyn takia. Ja taustavaimennus kannattaa kytkeä pois, että saa käsityksen mitä ääntä linjoille pääsee.
Mutesta tuli mieleen ärsyttävä ongelma kuulokkeissa: Niistä ei löydy mikrofonille mute näppäintä, vaan se pitää kytkeä tietokoneella (kerran tuli unohdettua ja lähdettyä kuulokkeet päässä vessaan...)

En itse omista mutta kollegoilla on esim. Jabra Evolve 75 malleja ja niistä kuuluu ääni selkeästi. Varmaan suurin tekijä, että mikki on suun edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2019
Viestejä
65
Mikkiongelmien lisäksi WH-1000XM3:set ovat aika hiostavat pitää pitkiä aikoja korvilla.
En itse omista mutta kollegoilla on esim. Jabra Evolve 75 malleja ja niistä kuuluu ääni selkeästi. Varmaan suurin tekijä, että mikki on suun edessä.
Joo minun työkavereilla joillakin myös noita jabroja, liekkö sitten muuta hyvää kuin tuo mikki verrattuna esim xm4:seen. Nuo jabrat taitaa olla ihan suunniteltukin palaverikäyttöä varten
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
Jos tykkäät DT990:n soundista ni koita ihmeessä DT1990, omaan korvaan ainaki soi selvästi paremmin (tarkemmin). Palautusoikeus jostain verkkokaupausta tai vastaavasta.
1990 oli itse asiassa yksi niistä testatuista. Jos olisin testannut nämä kaikki jo ennen ensimmäistäkään kuulokehankintaa, olisin todennäköisesti ostanut juurikin nuo. Kyllä noissa eroa oli, mutta ei niin merkittävästi, että nyt lähtisin enää vaihtamaan. Kun näistä joskus aika jättää, ja pitää uusia hankkia, sitten onkin taas eri tilanne.

Tosin Beyerit tuntuu tekevän ikuisia näistä, kestää ja kestää vaan... :geek:
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Sen verran tuli Equtettua DT1990 Pro:ta että pikku dippi sinne yläpäähän ja hiukan bassoa lisää + suositellut velour padit. Soi aivan mahtavasti, kun paremmastakaan tiedä. Ja pelikäytössä kun Atmos päällä (CoD CW) askeleet voi paikantantaa naurettavan tarkasti kun esim. seinän takana tepastellaan.
Samat kokemukset oli DT1990:sta. Jos haluat ottaa askeleen vielä eteenpäin tarkuudessa (eh, laajempi äänikuva oikeastaan) ni kova suositus HD800(S). Millintarkkaan kuulee äänet eteen, taakse, ylös ja alas. Loistavat luurit, mutta hintapaukku on aikamoinen eikä tuossa hyödy oikeastaan muusta ku laajemmasta äänikuvasta.

Itelle oli väärtti tuo laajempi äänikuva, se asia minkä takia mie rakastan noita HD800. Ymmärrän kyllä myös jos ei sovi muottiin, mutta pelikäyttöön ihan helvetin hyvät kyllä. Kajarivaikutelmaa alkaa oleen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 076
1990 oli itse asiassa yksi niistä testatuista. Jos olisin testannut nämä kaikki jo ennen ensimmäistäkään kuulokehankintaa, olisin todennäköisesti ostanut juurikin nuo. Kyllä noissa eroa oli, mutta ei niin merkittävästi, että nyt lähtisin enää vaihtamaan. Kun näistä joskus aika jättää, ja pitää uusia hankkia, sitten onkin taas eri tilanne.

Tosin Beyerit tuntuu tekevän ikuisia näistä, kestää ja kestää vaan... :geek:
DT 990 Pro:t taitaa olla kyllä hintaisekseen todella kovat kapineet, eteenkin jos diskantti maistuu. Mulla oli vuosia nuo, eivät olleet moksiskaan. Tyynyt vaihdoin kun alkoi näyttää härskiintyneeltä :)
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 076
Samat kokemukset oli DT1990:sta. Jos haluat ottaa askeleen vielä eteenpäin tarkuudessa (eh, laajempi äänikuva oikeastaan) ni kova suositus HD800(S). Millintarkkaan kuulee äänet eteen, taakse, ylös ja alas. Loistavat luurit, mutta hintapaukku on aikamoinen eikä tuossa hyödy oikeastaan muusta ku laajemmasta äänikuvasta.

Itelle oli väärtti tuo laajempi äänikuva, se asia minkä takia mie rakastan noita HD800. Ymmärrän kyllä myös jos ei sovi muottiin, mutta pelikäyttöön ihan helvetin hyvät kyllä. Kajarivaikutelmaa alkaa oleen.
Mulle yks seikka DT 1990 oli myös se panssarivaunun tasoinen Built Quality. Kivan tuntuset päässä ja laadukkaasti rakenneltu :)
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
DT 990 Pro:t taitaa olla kyllä hintaisekseen todella kovat kapineet, eteenkin jos diskantti maistuu. Mulla oli vuosia nuo, eivät olleet moksiskaan. Tyynyt vaihdoin kun alkoi näyttää härskiintyneeltä :)
Joo, just näin! Tää mun raskaamman metallin musiikkimaku varmaan tekee juuri sen, että diskanttia ei ole liikaa mun makuuni liikaa. Tyynyt lähti juuri vaihtoon itseltänikin, kun nämä on valehtelematta päässä vähintään 9h joka päivä :D
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
Kyllä se tahtoo olla niin, että pitää olla kahdet kuulokkeet: yhdet palaveriin ja toiset musiikkiin. Jos siis hyvät haluaa.
Tämäkin tietysti sen mukaan missä ne palaverit käydään jne. 100% etätöitä kun teen, mulla on toki palaverissakin nämä DT 990 Pro:t päässä ja erillismikrofoni, toimii hyvin. Toki siis mikrofonille on muutakin käyttöä, ei näin overkilliä olis kehdannut pelkästään palavereita ajatellen.

Jos olen läppärin kanssa liikkeellä, palavereissa on käytössä aina Macin oma mikrofoni (joka on muuten helVETIN hyvä) ja JBL:t. Sen mitä esim. toimistolla kuuntelee musiikkia, menee se noillakin vaikkakaan eivät mitkään hifit tosiaankaan ole.
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 017
Tuorein käsitys tietääkseni tuosta Harmanin tavoitekäyrästä on se, että käytännössä kaikki asettaa sokkokuuntelussa tuon tavoittelemille keski- ja ylätaajuuksille parhaat pisteet. Tuohon ei tunnu kauheasti vaikuttavan kuuntelijan kokemustausta tai ikä. Mutta bassoalueella on suuria eroja, jotkut tykkää jopa hieman enemmän laittaa bassoa. Sen takia itse ainakin suosittelen pistämään nuo Oratoryn asetukset soimaan ja sen jälkeen säätää oman maun mukaan sitä low shelf -filtteriä mikä noista yleensä löytyy. Eipä ole vielä ketään vastaan tullut joka ei olisi noiden kanssa pitänyt ääntä parempana.

Monilla tuntuu olevan myöskin väärä käsitys siitä mitä tuo vaste edes tarkoittaa. Se perustuu hyvin akustoidussa tilassa soiviin 20-20 kHz toistaviin taajuusvasteeltaan tasaisiin kaiuttimiin. Kun sellaiset mittaa ihmisten korvia mallintavalla järjestelmällä, syntyy alla olevan kuvan mustalla oleva käppyrä. Tuo ylempien taajuuksien vuori johtuu korvakäytävän sisällä olevista resonansseista, eikä todellakaan siis kuulokkeiden taajuusvasteen tulisi sen takia näyttää tasaiselta viivalta. Siitä näkyy myös että tuo alataajuuksien korostuma johtuu huoneesta. Tuon voi toki korjata pois taajuuskorjaimella mutta sokkotesteissä selvisi että ihmiset ovat niin tottuneita tuohon että sille annettiin poikkeuksetta huonommat pisteet.

1635934258773.png


Tuollainen ääni on myöskin se millä ympäri maailmaa studiot tarkastavat musiikkia tehdessään bassojen tasot yms kohdalleen. Tämä tehdään siten että asetetaan ensin soimaan vaaleanpunaista kohinaa 83dB SPL C-painotuksella jolla löytyy äänenvoimakkuus missä ihmisen korvan taajuusvaste on mahdollisimman tasainen. Tämän takia tuota kurvia käyttäessä on suurin todennäköisyys kuulla kuulokkeilla se mitä musiikin tekijätkin ovat kuulleet. Paitsi jos kuuntelet kovemmalla tai hiljaisemmalla kuin tuo taso, jolloin tarvittaisiin jonkinlaista Loudness-säätöä jos haluaa aivan varma olla että kuulee artistin vision aina. Itse en ole kuulokkeiden kanssa tuohon jaksanut lähteä vaikka Equalizer APO:sta tuollainen näemmä löytyisikin, mutta kotiteatterissa on kyllä Audysseyn Dynamic EQ käytössä ja sen huomaa kyllä.
 
Liittynyt
05.11.2019
Viestejä
65
Tämäkin tietysti sen mukaan missä ne palaverit käydään jne. 100% etätöitä kun teen, mulla on toki palaverissakin nämä DT 990 Pro:t päässä ja erillismikrofoni, toimii hyvin. Toki siis mikrofonille on muutakin käyttöä, ei näin overkilliä olis kehdannut pelkästään palavereita ajatellen.

Jos olen läppärin kanssa liikkeellä, palavereissa on käytössä aina Macin oma mikrofoni (joka on muuten helVETIN hyvä) ja JBL:t. Sen mitä esim. toimistolla kuuntelee musiikkia, menee se noillakin vaikkakaan eivät mitkään hifit tosiaankaan ole.
Mulla tällä hetkellä etätöissä läppärissä kiinni jotkut 10e usb-kuulokkeet, välillä kuuluu vain toisesta kuulokkeesta.

Tällä hetkellä ollaan vielä täysin etätöissä, ja siksi olen päivällä yksin kotona jollonka ympäröiviä ääniä juuri ole. Mutta siinä vaiheessa kun mennään osa-aikaisesti toimistolle, olisi hyvä jos mikkiin ei kaikki ympäröivät äänet tarttuisi.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 273
Mutta siinä vaiheessa kun mennään osa-aikaisesti toimistolle, olisi hyvä jos mikkiin ei kaikki ympäröivät äänet tarttuisi.
Näinhän se on. Onneksi meillä on toimistolla paljon (liikaakin..) neukkareita, ja jopa niitä yhden hengen koppeja, ja kotona erillinen työhuone. Olosuhteet sanelee tosi paljon sitä millaiset toimii työkäytössä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 022
Tuorein käsitys tietääkseni tuosta Harmanin tavoitekäyrästä on se, että käytännössä kaikki asettaa sokkokuuntelussa tuon tavoittelemille keski- ja ylätaajuuksille parhaat pisteet. Tuohon ei tunnu kauheasti vaikuttavan kuuntelijan kokemustausta tai ikä. Mutta bassoalueella on suuria eroja, jotkut tykkää jopa hieman enemmän laittaa bassoa. Sen takia itse ainakin suosittelen pistämään nuo Oratoryn asetukset soimaan ja sen jälkeen säätää oman maun mukaan sitä low shelf -filtteriä mikä noista yleensä löytyy. Eipä ole vielä ketään vastaan tullut joka ei olisi noiden kanssa pitänyt ääntä parempana.

Monilla tuntuu olevan myöskin väärä käsitys siitä mitä tuo vaste edes tarkoittaa. Se perustuu hyvin akustoidussa tilassa soiviin 20-20 kHz toistaviin taajuusvasteeltaan tasaisiin kaiuttimiin. Kun sellaiset mittaa ihmisten korvia mallintavalla järjestelmällä, syntyy alla olevan kuvan mustalla oleva käppyrä. Tuo ylempien taajuuksien vuori johtuu korvakäytävän sisällä olevista resonansseista, eikä todellakaan siis kuulokkeiden taajuusvasteen tulisi sen takia näyttää tasaiselta viivalta. Siitä näkyy myös että tuo alataajuuksien korostuma johtuu huoneesta. Tuon voi toki korjata pois taajuuskorjaimella mutta sokkotesteissä selvisi että ihmiset ovat niin tottuneita tuohon että sille annettiin poikkeuksetta huonommat pisteet.

Tuollainen ääni on myöskin se millä ympäri maailmaa studiot tarkastavat musiikkia tehdessään bassojen tasot yms kohdalleen. Tämä tehdään siten että asetetaan ensin soimaan vaaleanpunaista kohinaa 83dB SPL C-painotuksella jolla löytyy äänenvoimakkuus missä ihmisen korvan taajuusvaste on mahdollisimman tasainen. Tämän takia tuota kurvia käyttäessä on suurin todennäköisyys kuulla kuulokkeilla se mitä musiikin tekijätkin ovat kuulleet. Paitsi jos kuuntelet kovemmalla tai hiljaisemmalla kuin tuo taso, jolloin tarvittaisiin jonkinlaista Loudness-säätöä jos haluaa aivan varma olla että kuulee artistin vision aina. Itse en ole kuulokkeiden kanssa tuohon jaksanut lähteä vaikka Equalizer APO:sta tuollainen näemmä löytyisikin, mutta kotiteatterissa on kyllä Audysseyn Dynamic EQ käytössä ja sen huomaa kyllä.
Juurikin näin. Tosiaan pientä preferenssieroa tuosta käyrästä voi yksilöllisesti olla, mutta on tosiaan vaikea kuvitella, että joku oikeasti preferoisi tuota Audezen ylempää keskialuetta käyrälle tai sen tuntumaan equtettuun vaihtoehtoon verrattuna. Audeze on itsekin tämän asian viimein huomannut ja tosiaan 2021-mallisto on huomattavasti lähempänä Harman targettia kuin aikaisemmat revisiot oikeastaan kaikkien mallien osalta.

Edit: Voidaankin todeta, että osa kuulokkeista on ns. "EQ optional" ja toiset "EQ necessary", jos ajatellaan optimaalista kuuntelukokemusta.
 
Liittynyt
05.11.2019
Viestejä
65
Näinhän se on. Onneksi meillä on toimistolla paljon (liikaakin..) neukkareita, ja jopa niitä yhden hengen koppeja, ja kotona erillinen työhuone. Olosuhteet sanelee tosi paljon sitä millaiset toimii työkäytössä.
Meillä toimistolla avokonttori, eli sermeillä eroteltu vain. Porukkaankun vielä mahtuu niitä kovempi äänisiä ja puheliaampia.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 311
Taitaa ihan teknisesti oleen vaikeaa vääntää se vaikka nyt siihen kuuluisaan HARMAN CURVEEN, oletan ainakin. Ite en tykänny yhtään noista Harman-soundeista ennen HD800 SDR, nyt se muuttuu näillä ainaki suht-merkittävästi se ääni.

Toki ei oo noita 3-5k luureja ollu kokeilussa ni mistäpä noita tietää, ignorance is bliss.

LCD-2C vaati ekaksi vääntöä EQ:lla, sitten ~9kk jälkeen tykästyin ihan siihen house-soundiin mutta bassoboostia vaan vähän. Tuo basso tuntuu olevan vaikea vääntää vakiona avoimiin, suljetuista en tiiä onko sitten eri ongelmat.
Kokeilin aikoinaan Oratory Harman equa HD800 ja se sulatti noin 20-30% äänikuvasta veks vähän tappaen vahvuuden mistä HD800 tunnetaan ja sen jälkeen tuli mieleen että miksi en laita vaan HD650 korville eli mulle ei toiminut noin radikaalit equt, vähän bassoa tykkäsin lisäillä 2-3dB mutta yli ja tuli bassorikas kappale niin puuroontuminen nousi esiin.

Mm Focal Clear meni "meh" kuuloiseksi Harman eq jälkeen, basso nousi boom boom Fidelio X2 tasoiseksi tai yli ja vokalisti oli kuin sitruunan nielaissut kirkas:)
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
612
Kokeilin aikoinaan Oratory Harman equa HD800 ja se sulatti noin 20-30% äänikuvasta veks vähän tappaen vahvuuden mistä HD800 tunnetaan ja sen jälkeen tuli mieleen että miksi en laita vaan HD650 korville eli mulle ei toiminut noin radikaalit equt, vähän bassoa tykkäsin lisäillä 2-3dB mutta yli ja tuli bassorikas kappale niin puuroontuminen nousi esiin.

Mm Focal Clear meni "meh" kuuloiseksi Harman eq jälkeen, basso nousi boom boom Fidelio X2 tasoiseksi tai yli ja vokalisti oli kuin sitruunan nielaissut kirkas:)
Mielenkiintosta.

Minusta se Oratoryn EQ vaan kaventaa vokaalit siihen lähelle missä ne "pitäs olla".

Toki joskus ahtaan kuulonen, joten painan nappia RME:stä ja EQ pois päältä ja vokaalit on taas ne "kaukaset" miten mie ne omaan korvaan kuulen.

Tykkään tosiaan vaihella siis itekki EQ on/off mutta yleisesti nuo HD800SDR kuulostaa tosi metalliselta ainaki vokaalien kohilta, taitaa olla se piikki siellä 6,5k maisemissa. Mutta tykkään molemmista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Kyllä se tahtoo olla niin, että pitää olla kahdet kuulokkeet: yhdet palaveriin ja toiset musiikkiin. Jos siis hyvät haluaa.
Tai sitten vaan pulttaa niihin hyviin kuulokkeisiin kiinni erillisen mikin. Kuten itse tein DT 900 pro x:n kanssa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 706
Viestejä
4 238 401
Jäsenet
71 241
Uusin jäsen
Marmelooni

Hinta.fi

Ylös Bottom