Mietelmiä
Audeze LCD-X kuulokkeista.
Rakenne ja mukavuus
Tarkempi analyysi LCD-X:n fyysisestä olemuksesta lienee tarpeeton. Isot, painavat (noin 700g) ja yllättävän mukavat jos tuon painon kestää. Rakenne on tukeva ja mitään varsinaista vikaa tuosta on vaikea keksiä. Ainoa pieni napisemisen aihe on kuulokeliittimet jotka ovat erilaista materiaalia kuin itse kuppi. Se voisi mielestäni olla selvästi erillinen osa (LCD-4), yhtenäinen ulkonema kupista (LCD2c) tai edes tosiaan saman tuntuista materiaalia kuin muutkin osat.
1200 euron Creator versiossa ei tule mukana hienoa laukkua eikä balansoitua kaapelia. Jos nuo haluaa joutuu paketista pulittamaan 1700€. 500 euroa salkusta ja kaapelista on aika paljon mutta kyllähän tämä ns. "lite" versio aika alastomalta tuntuu varustelun suhteen. Eipä siinä, eihän alunperin 4000€ Focal Utopiankaan mukana tullut kuin yksi johto ja pahvilaatikko.
Ääni
Kuvassa mustalla LCD-X, sinisellä LCD-3f ja punaisella LCD-2c. Mitattu minidsp ears:lla, HEQ kompensaatiolla, 1/12 octave smoothing asetuksella REW ohjelmaa käyttäen. Audezet näyttää aina näissä minun mittauksissa oudolta, käytännössä tuon bassotoiston voi ajatella lähes täysin tasaiseksi tuonne 20hz asti. Lisäksi on hyvä muistaa, että Minidsp ears on hyvin epätarkka korkeampien äänien mittauksessa. Itse pyrin asettelemaan kuulokkeet mahdollisimman hyvin mittauslaitteeseen, teen mittauksia hieman kuulokkeiden asentoa vaihdellen ja otan niistä keskiarvon molemmista kanavista. En kuitenkaan pyri täydellisyyteen, eikä minulla ole esimerkiksi mitään koteloa joka täydellisesti eristäisi tuon mittauslaitteen ulkoisilta ääniltä. Näistä syistä johtuen on hyvä muistaa, että nämä mittaukset ovat vain viitteellisiä.
En ole suuri Audezen ”house-soundin” fani joten neutraaleiksi mainostetut LCD-X:t ovat minulle mielenkiintoiset kuulokkeet. Olen ihmetellyt kuinka ne voivat olla ”neutraalit” mutta kaikkien mittauksien mukaan taajuusvaste ei merkittävästi poikkea muista LCD:sarjan kuulokkeista.
Noin 10 sekunnin kuuntelun jälkeen olikin ilmeistä että puheet äänen neutraalisuudesta ovat tuulesta temmattuja. LCD-X on aito Audezen LCD-sarjalainen niin hyvässä kuin pahassakin. LCD-X:n parasta antia on siis tukeva, lähes pohjattoman alas ulottuva basso toisto. Samanlaista ”slämmiä” näissä ei ole kuin parhaissa dynaamisissa kuulokkeissa mutta basson ulottuvuus, tarkkuus ja erottelevuus onkin muutamaa pykälää dynaamisia kilpailijoita edellä. Oman kokemukseni mukaan myöskään muut planari valmistajat eivät tässä hintaluokassa tarjoile kaltaisia bassojyrinöitä.
Yleensä Audezen keskialueen toistoon ja ääneen yleensäkkin yhdistetään ennen kaikkea lämpö, ja äänen tukevuus. Olikin hieman yllättävää että LCD-X soi ainakin minun korviini hieman kolkon ja kovan kuuloisesti. Tämä on sinänsä yllättävää koska ylempi keskialue ja alempi diskantti on kuitenkin tutusti kuopalla. Tuo vajoama tekee äänestä hieman onton kuuloisen ja syö mukanaan äänestä paljon yksityiskohtaisia. Tämä on kuitenkin osa sitä mainitsemaani Audezen ”house-soundia” joten en sinänsä voi tätä viaksi laskea. Minun mielestäni se ei kuulosta hyvältä mutta tuollaisen tuunauksen ympärille Audeze on menestyksensä rakentanut joten en aio nyt siihen sen enempää takertua.
Vaikka alempi diskantti soikin vaimentuneesti niin yläpään sointi on LCD-X:ssä hieman korostuneempi kuin LCD-2c ja LCD-3f malleissa. Eivät nämä kuitenkaan ole kirkkaat kuulokkeet vaikkakin jossain kohtaa ylätaajuuksia on pieni piikki joka aiheuttaa ajoittaista sibilanssia. Tuo ei minun omiin mittauksiini kuitenkaan tallentunut. Koska minidsp ears on melko epäluotettavampi korkeiden äänien mittaamisen suhteen luotan tässä kohtaa mieluummin omiin korviini. Puhtaasti muistikuviin perustuen tuntuu että X:n diskantti on hieman rakeisen kuuloinen verrattuna LCD-3f:ään. Ainakaan samanlaisia vau-fiiliksiä ei LCD-X yläpään toistollaan aiheuta kuin LCD-3f. Aivan ylimmillä taajuuksilla (+10khz) on mukavasti korostumaa joka tekee soinnista ilmavamman kuuloisen. Omaan makuuni tämä on tervetullut ominaisuus. LCD-2c:n hieman tukkoinen soundi olisi kaivannut vastaavaa piristitystä.
Äänikuva ei ole kokonsa puolesta mitenkään ihmeellinen. Aivan sitä perus Audezea, ei iso eikä häiritsevän pieni. Ero esimerkiksi Hifiman Anandaan tai Sennheiser HD800 on suuri. Planaari kuulokkeille ominaisesti kaikki kuitenkin kuulostaa isolta verrattuna moniin dynaamisiin kuulokkeisiin. LCD-X:llä huomasin keskittyväni enemmän äänilähteiden kerrostumiin ja sijoitteluun kuin LCD-2c:llä. Tämä onkin mielestäni se merkittävin laadullinen ero 2c:n ja X:n välillä. Toki vielä on matkaa esimerkiksi Focal Clearin äänikuvan tarkkuuteen. Äänikuva/imaging osasto ei liene Audezen vahvuus missään hintaluokassa.
Äänensä puolesta LCD-X sopii hyvin musiikille jossa basson ulottuvuus on tärkeämpää kuin sen iskevyys. Näkisin että ehkä jonkinlainen elektroninen musiikki voisi tulla kyseeseen. Mainstream popille vähän jumputtavampi soundi sopisi paremmin eikä yläkeskialueen/alemman diskantin vajouman takia näillä huvita kevyempää rokkiakaan kuunnella. Klassinen musiikki ja akustinen on täysin pois laskuista. Särökitarat LCD-X kuitenkin toistaa mainiosti. Metallica jyrisee vakuuttavasti ja Nirvana kuulostaa erityisen hyvältä. Kolkon keskialueen "kailottavuus" kuitenkin nostaa välillä päätään. Vähemmän särövetoisella rokilla äänen verhoutuneisuus tulee väistämättä esiin. Punkit ja Metallicat menee mutta Gunnarit ei. Agressiivisella metallilla kuten Children Of Bodomilla kitaravallien voima välittyy mutta yläkeskialueen/alemman diskantin vajauksen takia soundi on turhan kohtelias. Pykälää rauhallisemmalla metallilla LCD-X toimii mainiosti. Trio Niskalaukaus kuulostaa helvetin hyvältä. Itse en juurikaan Doom-metallia kuuntele mutta veikkaisin että nämä saattaisivat olla siihen omiaan.
Tarvitseeko vahvistinta?
Paperilla 20 Ohm:in impedanssilla ja 103 dB /1mW herkkyydellä varustetut Audezet ovat helposti ajettavat. Valitettavasti tuo ei planaari kuulokkeiden kanssa ole aivan niin yksiselitteinen homma. Testasin kuulokkeita balansoituna Astell & Kern SR15 dap:lla joilla kovemmalla voluumilla basso lähtee säröytymään reilusti. Vaikka mitään useita watteja puskevaa tehomyllyä nämä eivät tarvitsekaan ei kannata olettaa että näitä voisi ajaa suoraan esim puhelimesta tai heikkotehoisella dongle tyylisellä vahvistimella kuten audioquest dragonfly. Itse kuuntelin näitä Monolith Liquid Platinum vahvistimella balansoidusta lähdöstä jossa tehoa piisaa reilusti yli tarpeen.
Kolkko keskialue ja paljon puhuttu neutraalius
Tuo kokemani keskialuun kovuus(?) herätti minussa ihmetystä joten päätin tutkia asiaa hieman tarkemmin. Uskon että se johtuu pitkälti siitä, että 500hz-1khz alue on aivan hitusen korostunut suhteessa alempaan keskialueeseen ja todella jyrkästi putoavaan +1khz alueeseen. Kuten tästä mittauksesta näkee, LCD-2c ja 3f rullautuvat alaspäin vasta myöhemmin lähestyttäessä 2khz. LCD-X:ssä tuo 500hz-1khz dominoi sointia liian vahvasti. Tämä aiheuttaa ikävää kailotusta joillakin äänitteillä ja varsinkin naislaulajilla. Eikä vokalistin tarvitse välttämättä olla mikään Cecilia Bartoli, kyllä Martti Syrjäkin konahtelee välillä ikävän kuuloisesti. Hyvänä esimerkkinä Andrea Bocelli ft Giorgia - Vivo Per Lei on aika raastavaa kuunneltavaa jos vähänkään haluaa kovemmalla kuunnella.
Kokeilin foobar:ssa equttaa 440khz-1.2khz 3-4db matalammaksi ja tuo päällekäyvä huuto tosiaan hävisi soinnista. Muutaman desibelin korostuma väärissä paikoissa voi sotkea ääntä yllättävän paljon. Toki tuo on yksilöllistä kuinka se kenenkin korvaan sitten käy mutta ainakin oma kuuloni vaikuttaisi olevan sen verran synkassa mittauksieni kanssa, että sopiva parannus löytyi nyt todella helposti. Tein myös vähän paremman equtuksen equalizer APO:lla ja tulokset olivat tosi hyviä. Joissakin arvosteluissa on puhuttu että LCD-X:ssä on aika olematon särö ja näitä voi equttaa aivan miten haluaa. Tämä vaikuttaisi pitävän paikkansa.
Tuo kuulokkeiden mainostettu neutraalius jäi kyllä hieman mysteeriksi. Uskoisin että kyse voi olla siitä että tuo kokemani kolkko sointi poikkeaa sen verran tutusta Audezen lämpimästä soundista ja tulkitaan virheellisesti neutraaliksi. Lisäksi hieman ”normaalia” Audezea kirkkaampi diskantti luo kuvan tasapainoisemmasta kuulokkeesta. Jokaisella on tietysti oma käsityksensä neutraalista mutta aika kaukaa haettua on mielestäni se että neutraalia voi olla ääni jossa yläkeskialueella ja alemmassa diskantissa on samanlainen vajaus kuin LCD-X:ssä. Omaan korvaani pelkästään Audezen omastakin mallistosta Sine, el-8 titanium ja LCD-1 ovat lähempänä neutraalia.
Toinen tekijä tässä neutraalisuus hommassa on se, että kaikki LCD-X:t eivät kuulosta samalta. Ja ne erot eivät olekaan ihan pieniä. Crinacle
Audeze LCD-X – In-Ear Fidelity on mitannut kahdet LCD-X:t. Toiset fazorilla ja toiset kuluneilla padeilla ilman fazoria. Nuo hädintuskin arvaisi edes saman valmistajan kuulokkeiksi. Tuo 5.5khz kohouma joka näkyy crinaclen mittauksissa saattaa muuten olla se mistä kuulemani sibilanssi on peräisin. Crinaclen fazor versio on aika lähellä omia mittauksini ja tuo toinen mittaus näyttäisi asettuvan aika lähelle LCD-2c mallia. Huhujen mukaan Audeze olisi tehnyt myös ajan saatossa elementteihin muutoksia joista ei ole yleisölle kerrottu. Nuo ”silent revisionit”, Fazorin ja non-fazorin erot, patjojen kulumiset sekä yksittäisten kuulokkeiden keskenäiset erot kun summaa niin melkoinen soppahan siinä on valmiina.
EDIT: Olin jo kirjoittanut tämän tekstin liki valmiiksi pari viikkoa sitten. Sen jälkeen, 29. maaliskuuta Audeze ilmoitti että kaikissa LCD-X malleissa jotka on valmistettu marraskuun 23. 2020 jälkeen on uudet pehmusteet ja elementit! Eipä ihme tosiaan ihme että monet arvostelut ja kuuntelukokemukset ovat keskenään niin ristiriitaisia. Tämä minun kappaleeni on ns. välimalli jossa on uudempi 2020 mallin takaritilä mutta ei vielä päivitettyä elementtiä ja uusia pehmusteita. Tuosta päivityksestä löytyy infoa täältä:
LCD-X and XC Update
Yhteenveto
Jokaisella on omat mieltymyksensä ideaalin äänen suhteen. Monet tykkäävät näistä kuulokkeista. Minun makuuni kuulokkeiden tuunaus on kuitenkin niin huono, että pidän näitä melkoisen epäonnistuneena tekeleenä. Audezen mehevä keskialue on onnistuttu hukkaamaan eivätkä tekniset ominaisuudet ole nii paljon edellä LCD2c mallia että usean sadan euron hintaero olisi perusteltu. Meinasin verrata näitä muihin kuulokkeisiin joita minulla on saatavilla. LCD-X osoittautui kuitenkin niin isoksi pettymykseksi että tarkempaan vertailuun en viitsi edes ryhtyä. Korvilleni löytää useammin huomattavasti halvemmat Sennheiser HD650 tai Sash Tres, puhumattakaan saman hintaluokan Sennheiser HD800:sta tai ZMF Atticuksesta. Eq:n kanssa LCD-X paranee toki huimasti. Valitettavasti 1200 euron hintaiset, 700 grammaa painavat kuulokkeet, joiden mukana ei tule balansoitua kaapelia ja jotka pitäisi vielä equttaa lähes kokonaan uusiksi eivät mielestäni tarjoa kaksista vastinetta rahalle.
Plussaa:
- Audezen planaari basso on loistava kuten aina.
- Raskaisiin kitaravalleihin pohjaavalle musiikille nämä sopivat kuin lepakko suuhun.
- Äänen säätäminen taajuuskorjaimella onnistuu helposti eivätkä rajutkaan muutokset aiheuta äänen säröytymistä.
Miinusta:
- Kolkko keskialueen toisto.
- Etenkin naisvokaaleilla keskiäänet ovat paikoin riipivät.
- Ylempien keskiäänien/alemman diskantin vajaus syö musiikista informaatiota mutta ei silti luo samanlaista tukevaa ja lämmintä sointia kuin LCD-2 Classic ja LCD-3f malleissa.
- Vaikka Audezen ominaisuuksiin ei yleensäkään kuulu laaja äänikuva, toivoisi 1200 eurolla jo vähän parempaa suoritusta.
- Painoa kuulokkeilla on noin 700g.