Kysymyksiä & Vastauksia

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
912
Tai jos haluaa säästää, niin muutama desi polttoöljyä/diisseliä öljyn sekaan ajaa saman asian.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 913
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Nykyisessä autossa ei ole hinausturvaa/tiepalvelua vakuutusyhtiön puolesta? Aika useinhan se on jo osakaskossakin, vanhojen autojen tapauksessa ei ihan joka yhtiössä, mutta esim. Fennialla ei taida olla ikärajaa siinä suhteessa.
 

Dervish

Eino Grön
Liittynyt
29.09.2018
Viestejä
122
Nykyisessä autossa ei ole hinausturvaa/tiepalvelua vakuutusyhtiön puolesta? Aika useinhan se on jo osakaskossakin, vanhojen autojen tapauksessa ei ihan joka yhtiössä, mutta esim. Fennialla ei taida olla ikärajaa siinä suhteessa.
Autoliiton palveluthan on henkilökohtaisia, ei ajoneuvokohtaisia kuten vakuutukset.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Autoliiton palveluthan on henkilökohtaisia, ei ajoneuvokohtaisia kuten vakuutukset.
Toki, mutta on tyhmää maksaa samasta asiasta monta kertaa. Parhaimmassa tapauksessa samassa autossa on päällä liikkumisturva valmistajalta/maahantuojalta, kasko vakuutusyhtiöltä ja kuljettajalla autoliiton jäsenyys. Ettehän te nyt kotivakuutuksenkaan päälle enää osta puhelimiin ja tietokoneisiinkaan erillisiä tuoteturvavakuutuksia? :D
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Löytyi kokemus.

Typ2 sanoi:
Minulla on Autoliiton Plus-jäsenyys eli liikkumisturvaa vastaava turva, joka kattaa auton ikään katsomatta kaikki autot joissa olen kyydissä.

Tuon pakoputkiepisodin yhteydessä sitä käytinkin, kun olin työpaikan pihassa, eikä jaksanut lähteä pörisevällä autolla taipaleelle. Soitto Autoliiton numeroon ja puolen tunnin päästä tuli hinurin lavalla Audi A3 sijaisautoksi. Hinuri vei Volvon ja minä ajelin viikonlopun yli sillä Audilla. Eikä sijaisauto tai hinaus maksanut mitään.

Moni perustelee uutta autoa juurikin liikkumisturvalla, mutta se nyt on aivan turha peruste, kun Autoliitosta saa paremman turvan 8 eurolla kuukaudessa.
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
504
Autourheilu kiinnostaa - Jokkis ilmeisesti se halvin ja helpoin tie harrastuksen aloittamiseen - tarvitaanko oma auto jos haluaa käydä vähän kokeilemassa, vai onko näitä jotka tarjoaa omaa autoaan vaikka ekakertalaiselle. Google on niin perseestä nykyään et en tiedä yhtään mihin suuntaan katsoa niin kysyn täältä
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 366
Autourheilu kiinnostaa - Jokkis ilmeisesti se halvin ja helpoin tie harrastuksen aloittamiseen - tarvitaanko oma auto jos haluaa käydä vähän kokeilemassa, vai onko näitä jotka tarjoaa omaa autoaan vaikka ekakertalaiselle. Google on niin perseestä nykyään et en tiedä yhtään mihin suuntaan katsoa niin kysyn täältä
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalle
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Eikös jokkiksessa voi joka kisan jälkeen käydä ostamassa niitä autoja itselleen jos siltä tuntuu. Homman ideahan on että se ayto ei saa olla kallis ja sitä valvotaan sillä että auto on kisan jälkeen myytävä halukkaalle
Ei se nyt ehkä kuitenkaan ihan niin yksinkertaista ole että ostat voittaja-auton tonnilla, ja kypärä päässä lähdet radalle.

Setämiehet teki Henristä Jokkiskuskin, mut sen vaimo on ajanu sitä ennenkin.



Onnea vaan uudelle uralle, kerro miten kävi.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797


Tuossa vielä se Henkan kilpailu.. En minäkään noista tiedä muuta, kuin että rutataan ettei kukaan ostaisi.. Mutta jos alustaan laitetaan ns "vitusti uutta" niin saisko tuommoisen romun ostamalla hyvän alustasarjan?
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
747
Meitä Micrailijoita on useampi tällä foorumilla et jos kiinnostaa aihe niin kyssäriä vaan tulemaan :tup:
Ajamaan pääsee ainakin huomattavasti enemmän kuin jokkiksessa ja muutenkin lähempänä oikeaa moottoriurheilua ainakin omasta mielestäni :smoke:
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
943
miettinyt tuossa Autoliiton perusjäsenyyden päivitystä plussaan tuon tiepalvelun takia. Onko kokemuksia? Koskee myös muita kuin omia autoja jos on kyydissä joka tekisi tuosta ihan kätevän. Muistelin, että perusjäsenyys oli 59€ mutta tuli lasku ja se onkin noussut 73€:oon jolloin ero plussaan 129€ ei ole ihan hirveän paljon.
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
 
Liittynyt
05.07.2022
Viestejä
425
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Riipuu ihan vakuutusyhtiöstäkin viekö kotiin vai lähimpään (merkk)korjamoon. Itellä ollu aina osakasko(jossa on paljon muutakin turvia) kun se on halvempi kun toi autoliiton autopalvelu. Mutta olen saanut aina vietty sinne minne halusin auto.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
336
Kerran Köyhän Ihmisen Autosta hajosi kaasuläppäkotelo kotimatkalla noin 100km:n päässä kotoa. Toimi hyvin pintakaasulla, mutta yhtään runsaampi kaasun käyttö sai aikaan limpmoden, jolla pääsi vain 40km/h tasaisella. Kian perässä oli kevytperävaunussa reilu klapikuorma. Otin yhteyden Autoliittoon ja asiat lähtivät järjestymään. Vaimo ja lapset pääsivät taksilla kotiin. Itse jäin odottamaan hinausautoa. Kun se tuli, selvisi, että autoa ei saisi kotiin, vaan se vietäisiin 20km:n päähän Kia-korjaamolle. Kieltäydyin siitä huvista. Hinausauton kuljettaja veti ihan aiheesta pultit, kun oli tullut turhaan paikalle ja kuulemma oli jäänyt toinen keikkakin kesken. (Ilmeisesti diili Autoliiton kanssa on aika kova) Linkutin sitten itse Kian ja klapit kotiin. Oli onneksi mukana OBD-vehkeet limpmoden nollaamiseen. Sen saikin muutaman kerran matkalla tehdä. Kärjekkäässä sanailussa hinurikuskin kanssa jäi selviämättä, miten minut ja peräkärry olisi junailtu kotiin, jos Kiaa olisi lähdetty viemään eri suuntaan merkkiarvaamoon. Olisin kuvitellut olevan yksinkertaista heittää peräkärry hinurin perään ja ajella minut, Kia ja peräkärry kotiin, mutta se ei ollut mahdollista. Konseptiin kuuluu nimenomaan viedä auto lähimpään merkkikorjaamoon. Tällä kokemuksella en suosittele. Taksi ei ole mikään uusi keksintö ja sellaisen osaan itsekin tilata kuljettamaan itseäni tai perheen jäseniä. Ihan ok on saada ehjä auto kotiin, mutta ennen kaikkea haluan rikkinäisen auton kotiin korjattavaksi, enkä seisomaan arvaamon pihaan.
Tossa kohtaa olisit vaatinu sijaisauton. Toki tällöin perhe ei olisi saanut taksikyytiä. Tai jos auto olisi hinattu lähimmälle korjaamolle, olisit saanut halvimman julkisen mukaan korvaukset kotimatkasta (eli taksi jos ei julkisia ole) ja takas hakemaan autoa.

Itsellä hajos vesipumppu Ikea reissulla. Hetken jäähdyttelyn jälkeen sain nilkutettua viimiset pari kilsaa Ikean parkkipaikalle. Ostosten aikana haettiin oma auto korjaamolle ja sain sijaisauton pihaan. Ainoat miinukset sijaisautossa olivat että se oli paku, koska muita peräkoukullisia ei ollut tarjolla. Ja pakuja oli vain manuaaleina. Tuurilla auton korjauskin valmistu just samana päivänä kun 3 päivän vuokra autoliiton piikkiin päättyi. Itse korjauksen lisäksi ainoat kulut olivat polttoainekulut auton hakemisesta (vajaan 200km päästä). Ilman peräkärryä (motonetin vuokrakärry, joka piti palauttaa samana päivänä) olisin valinnut autoliiton piikkiin junalla kotiin ja takas hakemaan autoa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
666
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. Tosin en ole kyllä missään autossani huomannut merkintää huoltovihossa jos jarruja olisi vaihdettu. Ovat kuitenkin kuluvia osia kuten renkaat, et ne vaihdetaan kun kuluu.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
269
Onko mahdollista, että vm. 2001 autossa, jolla on ajettu 166 tkm, olisi alkuperäiset jarrupalat ja jarrulevyt? En löytänyt auton huoltodokumentaatiosta mitään mainintaa, että niitä olisi koskaan vaihdettu... Vaikka eihän ne tietysti kulu, jos ajellaan sunnuntaisin kirkkoon ja käytetään paljon moottorijarrua (kytkin remontoitu 102 tkm kohdalla syystä taikka toisesta), mutta jotenkin hämmästyttävää siitä huolimatta.
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Onhan se mahdollista, mutta aika epätodennäköistä. Tosin en ole kyllä missään autossani huomannut merkintää huoltovihossa jos jarruja olisi vaihdettu. Ovat kuitenkin kuluvia osia kuten renkaat, et ne vaihdetaan kun kuluu.
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
Määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä huoltokirjassa, ainoastaan pari korjaamon leimaa kytkimestä ja jakohihnasta. Edellinen omistaja on ilmeisesti pitänyt (enimmäkseen) itse huolta autosta, erillinen paperivihko nimittäin on. Sieltä löytyy niin tuo kytkin kuin jakohihnakin sekä uusien renkaiden hankinnat, tulpat, ilmansuodattimet, massauksen paikkailut, lukkojen voitelut ja öljynvaihdot. Mutta ei sanaakaan, että jarruille olisi mitään tehty milloinkaan... Varmaan samat jarrunesteetkin ollut about aina, ellei kytkinremontin yhteydessä sitten ole vaihdeltu...

Ja itsehän olen nyt ajanut sillä viimeiset ~30 tkm ja siltä ajalta tiedän, mitä on ja ei ole tehty. Vähän outo auto kyllä sikäli, että ensimmäiseen reiluun kymmeneen vuoteen ei matkamittariin kertynyt kuin jokunen tuhat kilometriä vuoteen, ja vasta sen jälkeen alettu ajaa normaalimpia kilometrimääriä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
666
Määräaikaishuolloista ei ole merkintöjä huoltokirjassa, ainoastaan pari korjaamon leimaa kytkimestä ja jakohihnasta. Edellinen omistaja on ilmeisesti pitänyt (enimmäkseen) itse huolta autosta, erillinen paperivihko nimittäin on. Sieltä löytyy niin tuo kytkin kuin jakohihnakin sekä uusien renkaiden hankinnat, tulpat, ilmansuodattimet, massauksen paikkailut, lukkojen voitelut ja öljynvaihdot. Mutta ei sanaakaan, että jarruille olisi mitään tehty milloinkaan... Varmaan samat jarrunesteetkin ollut about aina, ellei kytkinremontin yhteydessä sitten ole vaihdeltu...

Ja itsehän olen nyt ajanut sillä viimeiset ~30 tkm ja siltä ajalta tiedän, mitä on ja ei ole tehty. Vähän outo auto kyllä sikäli, että ensimmäiseen reiluun kymmeneen vuoteen ei matkamittariin kertynyt kuin jokunen tuhat kilometriä vuoteen, ja vasta sen jälkeen alettu ajaa normaalimpia kilometrimääriä.
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.

Omaankin autoon vasta vuosi sitten vaihdoin jarru/kytkinnesteet 15v/240tkm ajettuna. Ennen omaa omistusta, jolloin mittarissa oli 11v/120tkm ei autoon ollut tehty edes jakohihnan vaihtoa eikä jarruja.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 913
100tkm samoilla jarrupaloilla on hyvin, +150tkm uskaltaisin väittää mahdottomuudeksi, ellei ole joku kesäauto. Pelkkä talvi ja ruoste syö ne palat pilalle tuossa ajassa.
ei kyllä pidä paikkaansa, myin Skoda Octavian joka oli 2013 MK2 ja lähelle 300tkm mittarissa. Edessä alkuperäiset jarruosat. Taakse jouduin laittamaan kun satulan jumittamisen takia kului palat loppuun. Ei ne jarrut niin kulu jos katsoo muutamaa metriä pidemmälle ajaessaan.. Ajoittain toki reippaampia jarrutuksia, ettei käy kuten takajarruille, paras on lumipinnalla hätäjarrutus niin että ABS herkistelee satulat kunnolla.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Kuulostaa että ollut alussa eläkeläisen kauppakassi lähikauppaan ns viimeinen auto hänelle. Noin hyvillä merkinnöillä sanoisin et kyl siinä sitten on ne alkuperäiset.

Omaankin autoon vasta vuosi sitten vaihdoin jarru/kytkinnesteet 15v/240tkm ajettuna. Ennen omaa omistusta, jolloin mittarissa oli 11v/120tkm ei autoon ollut tehty edes jakohihnan vaihtoa eikä jarruja.
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
Ei nyt tullu ilmi että mikä se sun auto on, mutta laita youtubeen "skoda octavia brake pad replacement" tms. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja aika paljon pitää tunaroida että saisi jarruletkuja poikki..

Mut siis kato eka ku joku muu tekee, youtubessa vaikka.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Ei nyt tullu ilmi että mikä se sun auto on, mutta laita youtubeen "skoda octavia brake pad replacement" tms. Ei se mitään rakettitiedettä ole, ja aika paljon pitää tunaroida että saisi jarruletkuja poikki..

Mut siis kato eka ku joku muu tekee, youtubessa vaikka.
Olen katsonut montakin videota. Mutta olen myös traumatisoitunut niistä samoin kuin foorumeilta luetuista kauhutarinoista.

Alapuolella katastrofaalinen letkurikko noin esimerkiksi.

 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
632
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Vihdoinkin muistin ja jaksoin putsata tuulilasin sisäpuolelta. Nyt kuitenkin ilta-auringossa huomasin, että järkyttävä kalvo jäänyt puhdistettuun pintaan ja taitaa olla jopa huonompi näkyvyys nyt, kuin ennen "puhdistusta".
Puhdistusaineena oli joku LIDL W5 tuulilasin puhdistusaine ja hankailin tämän pois talouspaperilla.
Kysymys tässä onkin, että jäiköhän tuo kalvo tuosta halppis tuulilasin pesuaineesta vaiko tuosta talouspaperista? Uusiksihan tuo pitää puhdistaa ja ei nyt kolmatta kertaa kehtaisi puhdistaa jos taas jää kalvo pintaan.
Käytin joskus Motonetin(?) valmiiksi kostutettuja tuulilasinpuhdistusliinoja, liinat tulivat sellaisessa ison juomatölkin kokoisessa ja näköisessä pakkauksessa. Ne jättivät järkyttävän jäljen tuulilasiin, niin että seuraavaksi putsattiin hanavedellä jäljet pois.

Eli veikkaan syyn olevan halpispesuaineessa...
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Olen katsonut montakin videota. Mutta olen myös traumatisoitunut niistä samoin kuin foorumeilta luetuista kauhutarinoista.

Alapuolella katastrofaalinen letkurikko noin esimerkiksi.

Katsoin videon.. Lähtökohtaisestihan olet remppaamassa jarrupaloja ja ehkä levyjä, etkä vaihtamassa rikkoutuneita jarruletkuja..

1) Älä hätiköi ja varmista että sulla on joku backup-menopeli tai kuski jos puuttuu työkalu tai osat ei sovi
2) Nosta auto ylös, levitä jokin telttapatja minkä päällä on hyvä makoilla ja ihmetellä
3) Laita jotain hyvää musiikkia soimaan ja ajattele että tätä tehdään rutiinina miljoona kertaa päivässä
4) Noniin, onnistuit. Congratulations, seuraavalla kerralla uskallat ehkä jotain haastavampaa

Se että näkee kauhukuvia kaikesta, niin kantsii tiedostaa sekin että youtubeen laitetaan yleensä
videoita vain silloin kun ei ole rutiinihomma.. Mut sieltä näät että mitkä pultit pitää avata jne
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
666
Teitkö mahdollisesti itse jarrut?

Ei muuten, mutta tässä on alkanut houkuttaa itse tekeminen vieraalle maksamisen sijaan. Tavallaan on ehkä hyvä, jos kierteitä ei ole pilattu pura-kokoa-pura-kokoa -syklillä. Mutta toisaalta mietityttää, että lähteekö esim. orkkislevyt lainkaan irti ilman rälläkkää? Riittääkö liuottimet, naputtelu vasaralla ja ehkäpä Motonetin ulosvedin? Saako jarruletkun irti satulasta ehjänä vai meneekö sekin vaihtoon? Joka voi olla hankalaa jarruputkea rikkomatta, joskin maailmalla jarruletkuja on tiettävästi dremelöity irti jarruputkien päistä...
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit
Hallitunkki löytyy, ja tiedän toki, ettei sen varassa kannata auton alle lähteä ryömimään, mutta tässähän ei sellaiselle ole tarvetta muutenkaan. Tapana on ollut heittää irtonainen pyörä johonkin sopivaan paikkaan varmistamaan, ettei maahan asti putoa, jos tunkki pettäisi.

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.
Jarru tuntuu laahaavan hiukkasen, joten satulan vaihto olisi pakollinen paha. Tai voi kai ne pelkät palat ja levytkin vaihtaa, mutta jos se on sitten kohta taas pala lopussa... Viestiketjussa "Taasko se romu on hajalla..." on enemmän juttua tilanteesta, jos hakee sieltä nimimerkilläni. Tuolta eteenpäin.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
Ei onneksi ole, kyseessä on tämä 23-vuotias ei koskaan aiemmin etujarruistaan remontoitu. Ja ei kai se sähköinenkään kässäri yleensä etujarruihin ota...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Katsoin videon.. Lähtökohtaisestihan olet remppaamassa jarrupaloja ja ehkä levyjä, etkä vaihtamassa rikkoutuneita jarruletkuja..

1) Älä hätiköi ja varmista että sulla on joku backup-menopeli tai kuski jos puuttuu työkalu tai osat ei sovi
2) Nosta auto ylös, levitä jokin telttapatja minkä päällä on hyvä makoilla ja ihmetellä
3) Laita jotain hyvää musiikkia soimaan ja ajattele että tätä tehdään rutiinina miljoona kertaa päivässä
4) Noniin, onnistuit. Congratulations, seuraavalla kerralla uskallat ehkä jotain haastavampaa

Se että näkee kauhukuvia kaikesta, niin kantsii tiedostaa sekin että youtubeen laitetaan yleensä
videoita vain silloin kun ei ole rutiinihomma.. Mut sieltä näät että mitkä pultit pitää avata jne
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Itse tein jarrut ja muutkin huollot. Pajaa olen käyttänyt muutaman puslan vaihdossa, kun prässiä ei itsellä ole.

Levyt kyllä irtoaa ilman lentävän käyttöä, jos ovat tiukasti hitsautuneet niin lekalla naputtelee et tärähtää irti. Kun autoa tunkkaat, niin laita ne pukit alle. Oletan että auton omalla "itsemurhatunkin" varassa tekisit

Jarruletku irtoaa satulasta myös helposti, ainakin omassa. Ei vaan taivuttele sitä letkua liikaa. Miksi edes sitä letkua satulasta irroittaa jossei satulaa vaihda? Satulassa on ilmausruuvi kun nesteet vaihdattaa ja letkua ei tarvitse irroittaa kun levyä vaihtaa. Mustekalalla/nippusiteillä satula jouseen tms roikkumaan ettei jarruletku mene pahasti.

Sit jos autossasi on sähköinen käsijarru, niin ennen jarruremppaa pitää auto asettaa huoltomoodiin. Kun satulat irroittat niin männät työntyvät ulos ja sitten itkettää ja naurattaa ja makselee oppirahoja.
Miksi AP:n pitäisi irroitella mitään jarruletkuja?

Edit: Näköjään satulatkin vaihtoon, luin/ymmärsin väärin
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 797
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
Ookoo.. No ihan samalla tavalla kuin aiemmat ohjeeni, varaudu vaan sit siihen ilmaukseen, siinä ois hyvä olla kaveri mukana..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
140
Aikomuksena olisi vaihtaa jarrusatula, koska se tuntuisi laahaavan (ei jatkuvasti, mutta jarrutuksen jälkeen jää kyllä hetkeksi vielä rahisemaan). Eli jarruletku on irroitettava ja siirrettävä uuteen satulaan. Tai sitten vanha satula on kunnostettava paikallaan siinä letkun päässä, Youtubessa joku teki sellaisenkin tempun.
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla. Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
532
Lukkopihdeillä kiinni jarruletku sitten. Loppu on helppoa, jos vaan pultit aukeaa kunnolla.
Monessa lähteessä varoitetaan jarruletkun puristamisesta kokoon. Toisaalta yhtä monessa lähteessä sitä metodia käytetään. Ja osa on sitä mieltä, että sen voi tehdä lyhytaikaisesti mutta että puristusaika pitää minimoida. Niin tai näin, jos ja kun puhutaan 23 vuotta vanhasta jarruletkusta, niin noudattaisin ehkä mieluummin varovaisuutta kaikenlaisen rasituksen suhteen.

Ja tietty ilmaus. Varaudu siihen, että ilmausruuvi on jumissa, joten jotain ainetta siihen.
Laskeskelin jo Motonetin verkkokaupassa tavaralistaa. Kemikaliopuolelta DOT 4:sta sekä CRC:n jarrunpuhdistusspraytä, Rust Offia ja Braklube Pro jarrurasvaa. Tai pitänee tarkistaa käyttöturvallisuustiedotteet, että onko jarrunpuhdistusspray ja rust off käytännössä samaa tavaraa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
140
Monessa lähteessä varoitetaan jarruletkun puristamisesta kokoon. Toisaalta yhtä monessa lähteessä sitä metodia käytetään. Ja osa on sitä mieltä, että sen voi tehdä lyhytaikaisesti mutta että puristusaika pitää minimoida. Niin tai näin, jos ja kun puhutaan 23 vuotta vanhasta jarruletkusta, niin noudattaisin ehkä mieluummin varovaisuutta kaikenlaisen rasituksen suhteen.



Laskeskelin jo Motonetin verkkokaupassa tavaralistaa. Kemikaliopuolelta DOT 4:sta sekä CRC:n jarrunpuhdistusspraytä, Rust Offia ja Braklube Pro jarrurasvaa. Tai pitänee tarkistaa käyttöturvallisuustiedotteet, että onko jarrunpuhdistusspray ja rust off käytännössä samaa tavaraa.
On aina parempi olla varuillaan :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 402
Viestejä
4 304 648
Jäsenet
71 840
Uusin jäsen
dataunavailable

Hinta.fi

Ylös Bottom