Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jos risteysvaloissa molemmat kaistat(toinen oikealla tai vasemmalle kääntyvä) ovat punaisissa, jonossa pitkät autoletkat ja sireeniauto perässä huutaa punaisena niin miten siinä pitäisi virallisesti toimia?
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa ellei se pääse vastaantulijoiden kaistan kautta ohittamaan jonoa tai jalkakäytävän kautta.
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
 
No mitä siinä viestissäni lukee? Ettei se ole kiellettyä ajaa punaista päin edellyttäen, että se on turvallista. Suurinosa ei silti osaa toimia oikein tuommoisessa tilanteessa.
Tämmöisistä tilanteista olisi viranomaisen hyvä tehdä ohjeistusvideo. Vastaavaa on jo ja laitettu valtakunnan mediaan levitettäväksi, mutta kyseinen video on vain suoralla tiellä (ajossa oleva)ajavalle.
Jatkokyssärinä viranomaiset voisivat kertoa miten ne pari johtoauton pitäisi toimia silloin kun tilanne on ohi ja autot seisovat melkein keskellä risteystä..
Muoks.juu, käytetään nyt järkeä tuohon jatkokyssärin ratkomiseen mutta keskuudessamme on paljon jotka jäätyvät tilanteeseen ellei jopa paniikkihäiriöön asti
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
 
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
 
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
 
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
Ja TLL 10 § 1 momentin alku kuuluu:

"Tienkäyttäjän on liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle...esteetön kulku.".

Esteetön kulku on siis TLL:n mukaan annettava liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta. Liikennevalo on yksi kolmesta liikenteenohjauslaitteesta, joten punaisia päin on mentävä, kunhan samalla varot muita.

 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta

 
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
Tarkoitus oli käyttää Palvelut - N2 Import Service tai muuta vastaavaa toimijaa, joka hoitaisi muutokset, rajoittimen asennuksen ja muut hommat "avaimet käteen" periaatteella. Hyvin hatarilla tiedoilla itse tässä tosiaan liikenteessä kun ei ole autojen kanssa tullut räpellettyä, mutta tuolla sivuilla on kyllä erikseen mainittu Suburbanit...
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
 
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
Joo, mutta kokonaismassa ei ole välttämättä akselimassojen summa.
 
Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.
Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta
Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
 
Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
Kuorma-autona ei mitään. Nopeudenrajoitin pitää asentaa ja kantavuudesta riippuen takapenkit pitää hyljätä.
 
No mistäs se sitten lasketaan jos viet ulkomailta tuodun auton leimalle, joka menee yli 3500kg?
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
 
Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
Joku on tuonut vuonna 2022 vm 2011 hieman vastaavan E85/bensa mallin ja siinä vero 17k€. Eiköhän joku 15k€ olis nykypäivänä lähellä.
 
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
Eli puhutaan ihan eri asiasta.

Jos viet rekisteröintikatsastukseen ulkomailta tuodun auton, katsotaan ne massat siitä oven pielestä olevasta tarrasta. Jossa näissä jenkeissä on hyvinkin usein ne akselimassat.

General Motorsin autoihin ei yksityinen saa tästä maasta millään mitään lappua, millä saisi poiketa noista massoista. Ford sentään auttaa harrastajaa vähän mutta harvoin nekään lähtee massoja muuttelemaan.

Se että maahantuoja noita muuttelee itse tuomiinsa autoihin onkin sitten ihan eri asia. Tässä keskustelu lähti kuitenkin liikkeelle tuommoisesta autosta mikä tuodaan yksityisenä maahan.

Oon aikanaan vanhempia, kevyt kuorma-autoksi meneviä romuja useamman tuonut maahan ja rekisteröinyt, joten yksityisen maahantuojan muodossa prosessi on aika hyvin tiedossa.
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Tuodaanhan se Suomeen vain korjausta tai muuta käsittelyä varten jos sitä on tarkoitus jotenkin muokata tai varustella ja vasta sen jälkeen rekisteröidä. Jossain kohtaa oli ajatuksissa hakea pakettiauto ulkomailta, tuoda se Suomeen ja rekisteröidä matkailuautoksi. Tuossa olisi välissä pitänyt varustella se paku, jolloin aika selkeästi käyttötarkoitus olisi ollut nimenomaan korjaus tai muu käsittely. Ei tuo veroton käyttö poissulje auton myöhempää rekisteröintiä. Kuukauden pituinen taisi olla tuon verottoman käytön raja. Tottakai ongelmia voi tulla jos tuon kuukauden aikana on tullut 25 tkm lisää mittariin ja tehty autolla vaikkapa työkeikkaa ympäri Suomea.
 
Joku on tuonut vuonna 2022 vm 2011 hieman vastaavan E85/bensa mallin ja siinä vero 17k€. Eiköhän joku 15k€ olis nykypäivänä lähellä.

Onhan tuossa sitten maksettavaa enemmän kun tarpeeksi. Suomessa ei edes löydy (nettiautosta) saman ikäistä, muutaman vanhemman saisi tuon veron hinnalla...
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Verottomalle käytölle on samassa linkissä myös alla oleva

ajoneuvoa siirretään ajamalla tuontipaikalta muualle Suomeen tai vientipaikalle

Ainakin onnistuneesti olen hakenut verottoman käytön satamasta - kotiosoitteeseen. Konttorilta sain tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta eikä ainakaan jälkikäteen verottajalta tullut ilmoitusta ettei ehdot olisi täyttyneet.

Ohjeet ja vinkit sain katsastuskonttorilta, kun menin kyselemään miten saisin tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta. Kyseisellä luvalla ei sitten ajella määrätyn reitin ulkopuolella ja päivämäärät täytyy ilmoittaa. Jos toisella puolella suomea asuu niin pari päivää voi olla perusteltua mutta lyhyemmillä etäisyyksillä kannattaa merkata vain päivä niin välttää vaikeudet.
 
Eli puhutaan ihan eri asiasta.

Jos viet rekisteröintikatsastukseen ulkomailta tuodun auton, katsotaan ne massat siitä oven pielestä olevasta tarrasta. Jossa näissä jenkeissä on hyvinkin usein ne akselimassat.

General Motorsin autoihin ei yksityinen saa tästä maasta millään mitään lappua, millä saisi poiketa noista massoista. Ford sentään auttaa harrastajaa vähän mutta harvoin nekään lähtee massoja muuttelemaan.

Se että maahantuoja noita muuttelee itse tuomiinsa autoihin onkin sitten ihan eri asia. Tässä keskustelu lähti kuitenkin liikkeelle tuommoisesta autosta mikä tuodaan yksityisenä maahan.

Oon aikanaan vanhempia, kevyt kuorma-autoksi meneviä romuja useamman tuonut maahan ja rekisteröinyt, joten yksityisen maahantuojan muodossa prosessi on aika hyvin tiedossa.
Joo, tai oikeastaan lähti siitä voisiko tuon 3300kg auton rekata kuorma-autoksi nostamalla kokonaispainoa (joka ei onnistu ilman että siihen tehdään jokin rakennetta vahvistava muutos).

Se kokonaispainon laskeminen pienemmäksi on kyllä mahdollista katsastuksessa, sitä meinasin että akselimassojen summa ei välttämättä ole kokonaismassa, jolla saadaan yli 3,5t ajoneuvoja b kortilla ajettaviksi
 
Ainakin onnistuneesti olen hakenut verottoman käytön satamasta - kotiosoitteeseen. Konttorilta sain tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta eikä ainakaan jälkikäteen verottajalta tullut ilmoitusta ettei ehdot olisi täyttyneet.

Ohjeet ja vinkit sain katsastuskonttorilta, kun menin kyselemään miten saisin tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta.
Tässä onkin kysytty asiaa oikeasta paikasta: konttorilta eikä nettifoorumilta. Jos tulee jälkipuheita, niin on toimittu viranomaisen antamien ohjeiden mukaisesti (kunhan sitten on - eikä poikettu matkalla festareille tjsp.) eikä perusteena ole 'netissä nimimerkki tiesi'.
 
Jos ajokortissa lukee että ajaessa käytettävä laseja niin riittääjö jos polisiille sanoo että.on piilarit jos ne kysyy?
 
Jos ajokortissa lukee että ajaessa käytettävä laseja niin riittääjö jos polisiille sanoo että.on piilarit jos ne kysyy?

Sieltä löytyy: 01 Näön korjaus. Silmälasit tai piilolinssit.

Eli pitäisi riittää mut voihan sen aina näyttää et on.
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen

Ainakin valostore ja biltema mitä vilkaisin H7 polttimoita, niin taisi olla jokaisen tuotteen kohdalla boldattuna Ei-E hyväksytty.
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen
Ei ole vielä yhtäkään meillä sallittua korvaavaa led polttimoa. Katsastuksessa tulee hylky jos kiinni jää ledeistä
 
Oliko noilla halppispolttimoilla jotain eroa minkä valitsee? Mikä on paras hinta-laatu suhteeltaan?
Halpiksista en niin tiedä, mut philipsin visionplus H7 +60% on kestän nyt keulilla n. 50tkm. Eikä osramin night breaker laser sen huonommat ole, osramit on enemmän valkoiset kuin philipsin kannassa hieman enemmä keltaista. Identtisissä foordeissa valot kiinne
 
Entä jos liikenteessä joku ”esittää” väistävänsä mutta ei väistäkään?

Joku ajoi vasenta kaistaa ja pysähtyi keskelle liikennettä. Tällöin oikealta kaistalta siirtyi hänen edelle vilkun kanssa isompi autoletka. Minun kohdallani auto kuitenkin jatkoi yhtäkkiä matkaansa ja kiilasin pienesti hänen eteensä. Jäljet jäi.

Ko. auto oli ollut pysähtyneenä niinkin pitkään, että minä ja pari muuta jäi jumiin keskelle edeltäviä liikennevaloja. Itseni olisi pitänyt tajuta riskit ja olla vaihtamatta kaistaa, mutta minkäs teet, kun toinen vaikutti antavan tilaa, enkä olisi muuten ehtinyt vaihtaa vasemmalle kaistalle lainkaan.

Ko. kuski tietysti pitää tätä minun syynä. Niin kuin veikkaan, että teknisesti onkin. Mutta onko tällaisista olemassa mitään ”poikkeussääntöjä”?
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen

Palataas asiaan, juttu ruplien takana tietenkin mutta ilmeisesti jotain edistystä on tulossa.

 
Oisko jollain vinkata hyvää, lue halpaa, ODB lukijaa? En malta tilata Kiinasta vaikka halvemmalla saisi.
Kannattaako katsella noita Bluetooth vermeillä vai pitääkö olla omalla näytöllä yms?
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
Millä logiikalla kulutustavaraa? Toki jos akkua ei lataa koskaan säilytyksessä ja pitää sen pyörässä kiinni, että pääsee tyhjäksi, niin saahan niitä vaihdella vaikka joka vuosi.

Itsellä litiumakku kestänyt nyt 5v
 
Millä logiikalla kulutustavaraa? Toki jos akkua ei lataa koskaan säilytyksessä ja pitää sen pyörässä kiinni, että pääsee tyhjäksi, niin saahan niitä vaihdella vaikka joka vuosi.

Itsellä litiumakku kestänyt nyt 5v
Parilta tutulta ja duunikaverilta kysellyt ja 2vuotta on ollut pääasiassa maksimi. Toki olleet isoja customeita joiden käynnistys on hiukan enemmän virtaa vaativaa kuin joku kevarin käynnistys, mutta silti. Ja mitä autoissa akkujen kanssa pelleillyt, on täysin tuurista kiinni mitä saa. Joillain kestää halpisakku vuosia ja seuraavalla se kallis akku pamahtaa puolessa vuodessa. Itsellä esim MX:n akku on ollut tyhjäksi asti päässyt ties miten monesti, boosterilla käyntiin ja aina vaan jaksaa ja keväällä ekalla käyntiin.
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
Itsellä oli bilteman hyytelöakku jotain ~4v käytössä eikä mennyt miksikään. En tiedä ovatko vielä yhtä hyviä mutta tuolloin ainakin oli loistava hinta-laatusuhde. Pyörää säilytin kylmässä enkä irroitellut tai lataillut talvella akkua.

Eihän noiden kuuluisi olla mitään kulutustavaraa kunhan vain lataa täyteen ennen talvea ja säilyttää viileässä.

En tiedä sitten kuinka herkkä perinteinen nesteakku on tärinälle jossain stompperissa tai muussa täristävässä vehkeessä.
 
Itsellä oli bilteman hyytelöakku jotain ~4v käytössä eikä mennyt miksikään. En tiedä ovatko vielä yhtä hyviä mutta tuolloin ainakin oli loistava hinta-laatusuhde. Pyörää säilytin kylmässä enkä irroitellut tai lataillut talvella akkua.

Eihän noiden kuuluisi olla mitään kulutustavaraa kunhan vain lataa täyteen ennen talvea ja säilyttää viileässä.

En tiedä sitten kuinka herkkä perinteinen nesteakku on tärinälle jossain stompperissa tai muussa täristävässä vehkeessä.
Itsellä tuon oman on todennäköisesti paskonut se että pyörä on entinen demopyörä jota käynnistetään ja sammutellaan ja ajellaan vain pätkiä. Varasin nyt Motonetin AGM 40e MTX merkkisen akun ja katsotaan miten pitkälle pääsee.
 
Itse laitoin Yuasa AGM "made in japan". Tulikohan Italiasta 90€ hintaan kotia kannettuna. Mutta pidänkin siitä huolta laturin kanssa.

Toinen vaihtoehto olisi ollut mallia halvin mahdollinen biltema tai motonet. Onko sitten loppujen lopuksi eroja kestävyydessä, hankala sanoa.
 
Noo, eiköhän se selviä. Akku kiinni, prätkä huoltoon ja sen jälkeen kovaa ajoa.
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
Motonetin tms varaosahaku rekisterinumerolla, luulisi filtterin löytyvän. Ja neuvot vaihtoon sitten juutuupista.
 
Motonetin tms varaosahaku rekisterinumerolla, luulisi filtterin löytyvän. Ja neuvot vaihtoon sitten juutuupista.
Ei tarjoa motonetin varaosahaulla suodatinosastolle mitään polttoainesuodatinta. Parin "vironkaupan" hakutulokset antaa paria hyvinkin erinäköistä osaa ja youtubesta ei löydy mitään. Kyllä nää perusasiat on sentään tässä jo katsottu ennen täältä kysymistä...
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
Mutuilen, mut olettaisin että se suodatin on siellä bensatankin vieressä, todnäk pelkääjän sivulla kun siellä taisi fabian 1.2 2015 bensaletkut mennä. Eiköhän vaggi ole käyttänyt kaikissa 1.2 moottoreissa samaa pa-suodatin ratkaisua
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 034
Viestejä
4 666 476
Jäsenet
76 546
Uusin jäsen
JepeJ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom