Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
 
Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
Kuorma-autona ei mitään. Nopeudenrajoitin pitää asentaa ja kantavuudesta riippuen takapenkit pitää hyljätä.
 
No mistäs se sitten lasketaan jos viet ulkomailta tuodun auton leimalle, joka menee yli 3500kg?
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
 
Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
Joku on tuonut vuonna 2022 vm 2011 hieman vastaavan E85/bensa mallin ja siinä vero 17k€. Eiköhän joku 15k€ olis nykypäivänä lähellä.
 
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
Eli puhutaan ihan eri asiasta.

Jos viet rekisteröintikatsastukseen ulkomailta tuodun auton, katsotaan ne massat siitä oven pielestä olevasta tarrasta. Jossa näissä jenkeissä on hyvinkin usein ne akselimassat.

General Motorsin autoihin ei yksityinen saa tästä maasta millään mitään lappua, millä saisi poiketa noista massoista. Ford sentään auttaa harrastajaa vähän mutta harvoin nekään lähtee massoja muuttelemaan.

Se että maahantuoja noita muuttelee itse tuomiinsa autoihin onkin sitten ihan eri asia. Tässä keskustelu lähti kuitenkin liikkeelle tuommoisesta autosta mikä tuodaan yksityisenä maahan.

Oon aikanaan vanhempia, kevyt kuorma-autoksi meneviä romuja useamman tuonut maahan ja rekisteröinyt, joten yksityisen maahantuojan muodossa prosessi on aika hyvin tiedossa.
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Tuodaanhan se Suomeen vain korjausta tai muuta käsittelyä varten jos sitä on tarkoitus jotenkin muokata tai varustella ja vasta sen jälkeen rekisteröidä. Jossain kohtaa oli ajatuksissa hakea pakettiauto ulkomailta, tuoda se Suomeen ja rekisteröidä matkailuautoksi. Tuossa olisi välissä pitänyt varustella se paku, jolloin aika selkeästi käyttötarkoitus olisi ollut nimenomaan korjaus tai muu käsittely. Ei tuo veroton käyttö poissulje auton myöhempää rekisteröintiä. Kuukauden pituinen taisi olla tuon verottoman käytön raja. Tottakai ongelmia voi tulla jos tuon kuukauden aikana on tullut 25 tkm lisää mittariin ja tehty autolla vaikkapa työkeikkaa ympäri Suomea.
 
Joku on tuonut vuonna 2022 vm 2011 hieman vastaavan E85/bensa mallin ja siinä vero 17k€. Eiköhän joku 15k€ olis nykypäivänä lähellä.

Onhan tuossa sitten maksettavaa enemmän kun tarpeeksi. Suomessa ei edes löydy (nettiautosta) saman ikäistä, muutaman vanhemman saisi tuon veron hinnalla...
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Verottomalle käytölle on samassa linkissä myös alla oleva

ajoneuvoa siirretään ajamalla tuontipaikalta muualle Suomeen tai vientipaikalle

Ainakin onnistuneesti olen hakenut verottoman käytön satamasta - kotiosoitteeseen. Konttorilta sain tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta eikä ainakaan jälkikäteen verottajalta tullut ilmoitusta ettei ehdot olisi täyttyneet.

Ohjeet ja vinkit sain katsastuskonttorilta, kun menin kyselemään miten saisin tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta. Kyseisellä luvalla ei sitten ajella määrätyn reitin ulkopuolella ja päivämäärät täytyy ilmoittaa. Jos toisella puolella suomea asuu niin pari päivää voi olla perusteltua mutta lyhyemmillä etäisyyksillä kannattaa merkata vain päivä niin välttää vaikeudet.
 
Eli puhutaan ihan eri asiasta.

Jos viet rekisteröintikatsastukseen ulkomailta tuodun auton, katsotaan ne massat siitä oven pielestä olevasta tarrasta. Jossa näissä jenkeissä on hyvinkin usein ne akselimassat.

General Motorsin autoihin ei yksityinen saa tästä maasta millään mitään lappua, millä saisi poiketa noista massoista. Ford sentään auttaa harrastajaa vähän mutta harvoin nekään lähtee massoja muuttelemaan.

Se että maahantuoja noita muuttelee itse tuomiinsa autoihin onkin sitten ihan eri asia. Tässä keskustelu lähti kuitenkin liikkeelle tuommoisesta autosta mikä tuodaan yksityisenä maahan.

Oon aikanaan vanhempia, kevyt kuorma-autoksi meneviä romuja useamman tuonut maahan ja rekisteröinyt, joten yksityisen maahantuojan muodossa prosessi on aika hyvin tiedossa.
Joo, tai oikeastaan lähti siitä voisiko tuon 3300kg auton rekata kuorma-autoksi nostamalla kokonaispainoa (joka ei onnistu ilman että siihen tehdään jokin rakennetta vahvistava muutos).

Se kokonaispainon laskeminen pienemmäksi on kyllä mahdollista katsastuksessa, sitä meinasin että akselimassojen summa ei välttämättä ole kokonaismassa, jolla saadaan yli 3,5t ajoneuvoja b kortilla ajettaviksi
 
Ainakin onnistuneesti olen hakenut verottoman käytön satamasta - kotiosoitteeseen. Konttorilta sain tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta eikä ainakaan jälkikäteen verottajalta tullut ilmoitusta ettei ehdot olisi täyttyneet.

Ohjeet ja vinkit sain katsastuskonttorilta, kun menin kyselemään miten saisin tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta.
Tässä onkin kysytty asiaa oikeasta paikasta: konttorilta eikä nettifoorumilta. Jos tulee jälkipuheita, niin on toimittu viranomaisen antamien ohjeiden mukaisesti (kunhan sitten on - eikä poikettu matkalla festareille tjsp.) eikä perusteena ole 'netissä nimimerkki tiesi'.
 
Jos ajokortissa lukee että ajaessa käytettävä laseja niin riittääjö jos polisiille sanoo että.on piilarit jos ne kysyy?
 
Jos ajokortissa lukee että ajaessa käytettävä laseja niin riittääjö jos polisiille sanoo että.on piilarit jos ne kysyy?

Sieltä löytyy: 01 Näön korjaus. Silmälasit tai piilolinssit.

Eli pitäisi riittää mut voihan sen aina näyttää et on.
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen

Ainakin valostore ja biltema mitä vilkaisin H7 polttimoita, niin taisi olla jokaisen tuotteen kohdalla boldattuna Ei-E hyväksytty.
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen
Ei ole vielä yhtäkään meillä sallittua korvaavaa led polttimoa. Katsastuksessa tulee hylky jos kiinni jää ledeistä
 
Oliko noilla halppispolttimoilla jotain eroa minkä valitsee? Mikä on paras hinta-laatu suhteeltaan?
Halpiksista en niin tiedä, mut philipsin visionplus H7 +60% on kestän nyt keulilla n. 50tkm. Eikä osramin night breaker laser sen huonommat ole, osramit on enemmän valkoiset kuin philipsin kannassa hieman enemmä keltaista. Identtisissä foordeissa valot kiinne
 
Entä jos liikenteessä joku ”esittää” väistävänsä mutta ei väistäkään?

Joku ajoi vasenta kaistaa ja pysähtyi keskelle liikennettä. Tällöin oikealta kaistalta siirtyi hänen edelle vilkun kanssa isompi autoletka. Minun kohdallani auto kuitenkin jatkoi yhtäkkiä matkaansa ja kiilasin pienesti hänen eteensä. Jäljet jäi.

Ko. auto oli ollut pysähtyneenä niinkin pitkään, että minä ja pari muuta jäi jumiin keskelle edeltäviä liikennevaloja. Itseni olisi pitänyt tajuta riskit ja olla vaihtamatta kaistaa, mutta minkäs teet, kun toinen vaikutti antavan tilaa, enkä olisi muuten ehtinyt vaihtaa vasemmalle kaistalle lainkaan.

Ko. kuski tietysti pitää tätä minun syynä. Niin kuin veikkaan, että teknisesti onkin. Mutta onko tällaisista olemassa mitään ”poikkeussääntöjä”?
 
Mikä on tämän hetken lainsäädäntö auton halogeenipolttimoiden vaihtamisesta led polttimoihin? Oman auton lähivalojen h7 polttimojumppaa tullut tehtyä ennen katsastusta, mutta joko tuolta voisi välttyä?

Vuodelta -21 tämä uutinen Tiedätkö, ajatko laillisilla valoilla? Monen auton sakkolamput ovat muuttumassa sallituiksi, kun uusia valoja hyväksytään kohta liikenteeseen

Palataas asiaan, juttu ruplien takana tietenkin mutta ilmeisesti jotain edistystä on tulossa.

 
Oisko jollain vinkata hyvää, lue halpaa, ODB lukijaa? En malta tilata Kiinasta vaikka halvemmalla saisi.
Kannattaako katsella noita Bluetooth vermeillä vai pitääkö olla omalla näytöllä yms?
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
Millä logiikalla kulutustavaraa? Toki jos akkua ei lataa koskaan säilytyksessä ja pitää sen pyörässä kiinni, että pääsee tyhjäksi, niin saahan niitä vaihdella vaikka joka vuosi.

Itsellä litiumakku kestänyt nyt 5v
 
Millä logiikalla kulutustavaraa? Toki jos akkua ei lataa koskaan säilytyksessä ja pitää sen pyörässä kiinni, että pääsee tyhjäksi, niin saahan niitä vaihdella vaikka joka vuosi.

Itsellä litiumakku kestänyt nyt 5v
Parilta tutulta ja duunikaverilta kysellyt ja 2vuotta on ollut pääasiassa maksimi. Toki olleet isoja customeita joiden käynnistys on hiukan enemmän virtaa vaativaa kuin joku kevarin käynnistys, mutta silti. Ja mitä autoissa akkujen kanssa pelleillyt, on täysin tuurista kiinni mitä saa. Joillain kestää halpisakku vuosia ja seuraavalla se kallis akku pamahtaa puolessa vuodessa. Itsellä esim MX:n akku on ollut tyhjäksi asti päässyt ties miten monesti, boosterilla käyntiin ja aina vaan jaksaa ja keväällä ekalla käyntiin.
 
Suosituksia prätkän akuksi? Vanha on kaput ja pitäisi saada illalla ajettua huoltoon. Kelasin että varsin kulutustavaraa ovat, joten ostaa Motonetistä jonkun halvan 40-50e akun ja on tyytyväinen. Olenko ihan hakoteillä?
Itsellä oli bilteman hyytelöakku jotain ~4v käytössä eikä mennyt miksikään. En tiedä ovatko vielä yhtä hyviä mutta tuolloin ainakin oli loistava hinta-laatusuhde. Pyörää säilytin kylmässä enkä irroitellut tai lataillut talvella akkua.

Eihän noiden kuuluisi olla mitään kulutustavaraa kunhan vain lataa täyteen ennen talvea ja säilyttää viileässä.

En tiedä sitten kuinka herkkä perinteinen nesteakku on tärinälle jossain stompperissa tai muussa täristävässä vehkeessä.
 
Itsellä oli bilteman hyytelöakku jotain ~4v käytössä eikä mennyt miksikään. En tiedä ovatko vielä yhtä hyviä mutta tuolloin ainakin oli loistava hinta-laatusuhde. Pyörää säilytin kylmässä enkä irroitellut tai lataillut talvella akkua.

Eihän noiden kuuluisi olla mitään kulutustavaraa kunhan vain lataa täyteen ennen talvea ja säilyttää viileässä.

En tiedä sitten kuinka herkkä perinteinen nesteakku on tärinälle jossain stompperissa tai muussa täristävässä vehkeessä.
Itsellä tuon oman on todennäköisesti paskonut se että pyörä on entinen demopyörä jota käynnistetään ja sammutellaan ja ajellaan vain pätkiä. Varasin nyt Motonetin AGM 40e MTX merkkisen akun ja katsotaan miten pitkälle pääsee.
 
Itse laitoin Yuasa AGM "made in japan". Tulikohan Italiasta 90€ hintaan kotia kannettuna. Mutta pidänkin siitä huolta laturin kanssa.

Toinen vaihtoehto olisi ollut mallia halvin mahdollinen biltema tai motonet. Onko sitten loppujen lopuksi eroja kestävyydessä, hankala sanoa.
 
Kyllä ne akut kestää, jos pyörän seistessä muistaa ladata akkua esim kerran kuukaudessa.
 
Noo, eiköhän se selviä. Akku kiinni, prätkä huoltoon ja sen jälkeen kovaa ajoa.
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
Motonetin tms varaosahaku rekisterinumerolla, luulisi filtterin löytyvän. Ja neuvot vaihtoon sitten juutuupista.
 
Motonetin tms varaosahaku rekisterinumerolla, luulisi filtterin löytyvän. Ja neuvot vaihtoon sitten juutuupista.
Ei tarjoa motonetin varaosahaulla suodatinosastolle mitään polttoainesuodatinta. Parin "vironkaupan" hakutulokset antaa paria hyvinkin erinäköistä osaa ja youtubesta ei löydy mitään. Kyllä nää perusasiat on sentään tässä jo katsottu ennen täältä kysymistä...
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
Mutuilen, mut olettaisin että se suodatin on siellä bensatankin vieressä, todnäk pelkääjän sivulla kun siellä taisi fabian 1.2 2015 bensaletkut mennä. Eiköhän vaggi ole käyttänyt kaikissa 1.2 moottoreissa samaa pa-suodatin ratkaisua
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...

Autodocilla on tosta tubevideo, ei kiinnostanut niin paljoa ett oisin katellut mut ehkä siitä vois olla apua.
 
Taisinkin löytää vähän hakusanoja justeeraamalla enkunkielisestä vwvortexista vastauksen omaan kysymykseeni. Polttoainesuodatinta ei ole. Tai siis on, mutta sen on saksalainen insinööri piirtänyt kiinteäksi osaksi polttoainepumppua ja koko komeus sijaitsee tankin sisällä. Eli on todellakin huolto-ohjelman mukaisesti huoltovapaa, vaihdetaan koko roska sitten jos/kun se joskus paskoo ja jättää välille :smoke:
 
Taisinkin löytää vähän hakusanoja justeeraamalla enkunkielisestä vwvortexista vastauksen omaan kysymykseeni. Polttoainesuodatinta ei ole. Tai siis on, mutta sen on saksalainen insinööri piirtänyt kiinteäksi osaksi polttoainepumppua ja koko komeus sijaitsee tankin sisällä. Eli on todellakin huolto-ohjelman mukaisesti huoltovapaa, vaihdetaan koko roska sitten jos/kun se joskus paskoo ja jättää välille :smoke:
Aeromotors ainakin tarjoaa erillistä suodatinelementtiä tai sitten koko suodatinta. Eli vaihdettavissa taitaa olla.
 
Pitäisi autoa käyttää maalarilla, puskuri, takaluukku ja katto nyt ainakin tarvivat huomiota. Noita tuskin saa valuutuksiin kun kyseessä on lakkapinnan vauriot, tai näin ainakin epäilen ettei vakuutus korvaa kun kyseessä ei ole kolari tai ilkivalta. Toki kysymällä vakuutusyhtiöltä se selviäisi onko tarpeeksi hyvät vakuutukset itsellä. Tuttu maalari jo totesi että ainakin tonnin keikka tiedossa, mutta hänellä ei ole aikaa (saati kiinnostusta) punaisen metallivärin kanssa tekemisiin. Eli onko teillä arvon foorumistit hyviä maalareita tiedossa Tampereen alueella?
 
Millainen polttoainesuodatin ja miten vaihdettavissa on VW Golf mk7 (1.2TSI CJZA)? Vaihtoväliä ei ainakaan ole määritelty lainkaan huolto-ohjelmassa. Oma pirssi nyt 11 vuotta maanteitä nähnyt ja 200tkm ylitetty, niin luulis, että tuommoinenkin olisi joskus hyvä uusia...
Kuten jo taisit epäilläkin niin suodatin on osa pumppuyksikköä eikä erikseen vaihdettavissa. Tehtaan manuaali mainitsee otsikon "Fuel filter" alla vain tämän: Pressure limiting valve and fuel filter are integrated in fuel delivery unit and cannot be renewed individually.

Tankin sisällä olevaa pumppuyksikköä taas kukaan tuskin alkaa ennakkohuoltona vaihtamaan.

1741241042452.png
 
Miksiköhän automaalarit eivät kuulemma pidä helmiäisvärien maalauksesta? Katselin joskus auton väriä ja helmiäismetallimaalia.
 
Miksiköhän automaalarit eivät kuulemma pidä helmiäisvärien maalauksesta? Katselin joskus auton väriä ja helmiäismetallimaalia.
Ainakin mitä itse autoja maalauttanut, niin helmiäissävyjä on haastava paikkamaalata sekä saada muiden paneelien kanssa samaan sävyyn/helmeilyyn
 
Vaimolla oli Mazda 3 Lava orange värillä. Siihen piti paikkamaalata takalokaria ja olihan tuo maalin sekoitus kuulemma omanlainen työmaa. Jos en väärin muista, niin yli 20 eri sävyä siihen piti sekoittaa, että sai oikean värisävyn aikaiseksi.
Maalaus oli hankala ja ei tullut erinomaista vaikka kuinka sitä hinkattiin.
 
Vaimolla oli Mazda 3 Lava orange värillä. Siihen piti paikkamaalata takalokaria ja olihan tuo maalin sekoitus kuulemma omanlainen työmaa. Jos en väärin muista, niin yli 20 eri sävyä siihen piti sekoittaa, että sai oikean värisävyn aikaiseksi.
Maalaus oli hankala ja ei tullut erinomaista vaikka kuinka sitä hinkattiin.
Hankalaa tosiaan on ja esim entisen kuplan maalari löi purkin ylimääräistä mukaan paikkamaaliksi koska sävy oli kuulema niin hv sekoittaa.
 
Leuto talvi, ja moottorikelkassa parisenkymmentä litraa noin 3 kk seissyttä bensaa (98). Uskaltaako imaista pois ja työntää auton tankkiin, vai tykkääkö auto kyttyrää? Kuulemma nykybensa vanhenee nopeasti.

Kelkka lähti käyntiin ongelmitta.
 
Leuto talvi, ja moottorikelkassa parisenkymmentä litraa noin 3 kk seissyttä bensaa (98). Uskaltaako imaista pois ja työntää auton tankkiin, vai tykkääkö auto kyttyrää? Kuulemma nykybensa vanhenee nopeasti.

Kelkka lähti käyntiin ongelmitta.
Antaa mennä vaan. Sekottelee sitten vaikka vähittellen muihin tankillisiin. Puhutaan että 98:n ei pitäisi toimia edes ruohonleikkurissa vaan olla paksua mössöä jo talvessa, hyvin se ruohonleikkuri tai viritelty Solifer lähtee käyntiin vanhoillakin. Itseasiassa tajusin juuri että nykyiset Soliferin tankissa olevat bensat ovat normi 98:a ja ainakin 5v vanhat ja aina ekalla tai tokalla käyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Antaa mennä vaan. Sekottelee sitten vaikka vähittellen muihin tankillisiin. Puhutaan että 98:n ei pitäisi toimia edes ruohonleikkurissa vaan olla paksua mössöä jo talvessa, hyvin se ruohonleikkuri tai viritelty Solifer lähtee käyntiin vanhoillakin. Itseasiassa tajusin juuri että nykyiset Soliferin tankissa olevat bensat ovat normi 98:a ja ainakin 5v vanhat ja aina ekalla tai tokalla käyntiin.

Mulla ei ole ollut mitään ongelmia 98:n kanssa. Ruohonleikkuriin jää tankkiin mitä jää kauden jälkeen. Tuoretta niskaan ja kovaa ajoa.
 
Leuto talvi, ja moottorikelkassa parisenkymmentä litraa noin 3 kk seissyttä bensaa (98). Uskaltaako imaista pois ja työntää auton tankkiin, vai tykkääkö auto kyttyrää? Kuulemma nykybensa vanhenee nopeasti.

Kelkka lähti käyntiin ongelmitta.
Mulla seisoo prätkä 7kk bensat tankissa ja laakista käyntiin. Toki seisoo lämpimässä tallissa.

3kk ei näy vielä 98 bensassa vaikka ulkonakin olisi.
 
Mulla seisoo prätkä 7kk bensat tankissa ja laakista käyntiin. Toki seisoo lämpimässä tallissa.

3kk ei näy vielä 98 bensassa vaikka ulkonakin olisi.
Juu saman verran oli MX-5 tallissa ja avaimen hipaisusta käynnistyi. Talli plussalla mutta thats it. Koomisinta että tällä hetkellä omistamistani laitteista, uusin eli viimevuotinen Hondan prätkä on huonoin käynnistyjä/pitää pyörittää pisimpään kylmänä aamuna. Kaikki laitteeni syövät 98:a firman Corollaa lukuunottamatta.
 
Juu saman verran oli MX-5 tallissa ja avaimen hipaisusta käynnistyi. Talli plussalla mutta thats it. Koomisinta että tällä hetkellä omistamistani laitteista, uusin eli viimevuotinen Hondan prätkä on huonoin käynnistyjä/pitää pyörittää pisimpään kylmänä aamuna. Kaikki laitteeni syövät 98:a firman Corollaa lukuunottamatta.

Tässä saattaa olla se, että bensasta haihtuu kevyitä osia pois, jolloin on vaikeampi saada käyntiin. Siinä lisää uutta bensiiniä sekaan
 
En oo vielä huomannut että bensa vanhenis. Mökille oin vieny 3v sitten 95 4x20l ja vielä on puolet käyttämättä, varastokin on talvisin yhtä lämmin/kylmä kuin ulkoilma. Vesipumppu ja ruohonleikkuri yms päristimet sitä käyttävät ja hyvin pelitti viime kesänä vielä.
 
En oo vielä huomannut että bensa vanhenis. Mökille oin vieny 3v sitten 95 4x20l ja vielä on puolet käyttämättä, varastokin on talvisin yhtä lämmin/kylmä kuin ulkoilma. Vesipumppu ja ruohonleikkuri yms päristimet sitä käyttävät ja hyvin pelitti viime kesänä vielä.

Nestehän taisi jossain kohti ilmoitella, että normaali bensiini säilyy korkeintaan sen 6kk ja pienkonebensiini olisi parempaa tavaraa

Neste tutki: suurin osa laittaa moottorilaitteet talviteloille jättämällä tankkiin siellä olevan bensiinin

On taas se aika vuodesta, jolloin pihatyöt ja moottoripyörällä tai harrasteautoilla ajo vähenevät kelien muuttuessa kylmemmiksi ja epävakaisemmiksi.

Nesteen teettämän tuoreen kyselyn* mukaan noin puolet (49 %) laittaa pihatyökoneensa talviteloille jättämällä tankkiin siellä jo ennestään olevan bensiinin. Noin viidesosa (23 %) puolestaan tyhjentää tankin kokonaan. Suurin piirtein saman verran kyselyyn vastanneista täyttää sen nimenomaan pienmoottoribensiinillä (21 %) ja 8 % tavallisella bensiinillä.

Mutta onko pienkoneiden polttoainesäiliöt hyvä tyhjentää ennen talviteloille laittamista?​

– Asian suhteen on olemassa kahta koulukuntaa. Osa tyhjentää tankkinsa kokonaan, mutta ainakin itse täytän säiliöt talveksi pienmoottoribensiinillä. Jos varastointilämpötilat vaihtelevat suuresti, saattaa sen seurauksena vajaana olevaan tankkiin kertyä ilman tiivistyessä vettä. Polttoaineessa oleva vesi aiheuttaa sitten käyntiongelmia keväällä sekä ruostuttaa polttoainejärjestelmän osia, kertoo Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman.

Tulisiko tankki täyttää sitten nimenomaan pienmoottoribensiinillä?​

– Yleisin syy, miksi koneet eivät käynnisty keväällä, on se, että ne on unohdettu kosteisiin tiloihin huoltamatta ja tankkiin on jätetty tavallista bensaa. Laadukkainkin tavallinen bensiini on suunniteltu käytettäväksi korkeintaan muutamia kuukausia tankkaamisen jälkeen. Jos tavallista bensiiniä säilytetään tankissa useita kuukausia, se vanhentuu sekä hartsiintuu ja voi käynnistyksen yhteydessä tukkia kaasuttimen. Vanhentuneen bensiinin käyttäminen on aina ankara rasitus moottorille. Siksi yli talven tankissa ollut bensiini on hyvä valuttaa pois ennen käynnistystä tai ainakin lisätä tuoretta polttoainetta joukkoon, Engman jatkaa.

– Pienmoottoribensiini ei vanhene, eikä hartsiinnu tankissa, joten keväällä ensikäynnistys sujuu ilman ylimääräisiä haasteita. Ympärivuotisen puhtaamman käytön lisäksi se antaa parhaan suojan pitkän kausisäilytyksen aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
285 098
Viestejä
4 899 960
Jäsenet
78 917
Uusin jäsen
Brootaldood

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom