Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu

Minkälaiset merkinnät vaimentimissa pitää olla jos downpipe ja katalysaattori on vakiot?
 
Viimeksi muokattu:

Minkälaiset merkinnät vaimentimissa pitää olla jos downpipe ja katalysaattori on vakiot?

Itselle jouduttiin vaihtamaan pakoputkisto omaan autoon katalysaattorin jälkeen päästä päähän ja ainakaan silloin katsastaja ei mitään merkintöjä katsellu. Meni päästöistä läpi.
 
Mikä saa autossa puskemaan lieskaa pakoputkesta kun jotain hajoaa? En nyt puhu mistään Lamborghinistä, joka iskee tulta kun isolta kaasulta yhtäkkiä nostaa kaasun nolliin. Alla kuva ja sen alla lähde linkkaus YT-videoon kyseiseen kohtaan (11:13):

[edit] Ilmaisin itseäni varmasti huonosti: Moottori siellä varmaankin hajosi ja tarkoitin, että miten/mikä moottorissa hajoaa, että se johtaa alla olevan rellun tulokseen.

rellu_tulessa.png


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä saa autossa puskemaan lieskaa pakoputkesta kun jotain hajoaa? En nyt puhu mistään Lamborghinistä, joka iskee tulta kun isolta kaasulta yhtäkkiä nostaa kaasun nolliin. Alla kuva ja sen alla lähde linkkaus YT-videoon kyseiseen kohtaan (11:13):

[edit] Ilmaisin itseäni varmasti huonosti: Moottori siellä varmaankin hajosi ja tarkoitin, että miten/mikä moottorissa hajoaa, että se johtaa alla olevan rellun tulokseen.

rellu_tulessa.png


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eihän tuosta tiedä mitä siellä on hajonnut, epäilen että turbo hajonnut!?
 
Eihän tuosta tiedä mitä siellä on hajonnut, epäilen että turbo hajonnut!?
Jos turbo hajoaa, niin mikä tuon liekin aiheuttaa?

Tuleeko sieltä jostain öljyä, tai polttoainetta pakariin? En tiedä mitään autoista ja etenkään moottoreista/turboista, niin siksi kyselen. Osaan kyllä vaihtaa öljyt, täyttää tuulilasipesunestesäiliön, jne. perus hommat, mut siihen ne sitten jääkin.
 
Jos turbo hajoaa, niin mikä tuon liekin aiheuttaa?

Tuleeko sieltä jostain öljyä, tai polttoainetta pakariin? En tiedä mitään autoista ja etenkään moottoreista/turboista, niin siksi kyselen. Osaan kyllä vaihtaa öljyt, täyttää tuulilasipesunestesäiliön, jne. perus hommat, mut siihen ne sitten jääkin.

Vaikea tuosta sanoa mitä siellä tapahtuu, suutin voi vuotaa niin paljon, että pakopuolelle pääsee bensaa mikä alkaa palamaan putkistossa, öljy voi tuon aiheuttaa, mutta palaa kuitenkin melko puhtaasti kun ei ole juuri savua, mutta radalla ja varsinkin tuolla kohtaan autot on jo kovilla ja lämmöt huipussaan, että voi olla oikeastaan mikä vain mikä siellä palaa.
 
Vaikea tuosta sanoa mitä siellä tapahtuu, suutin voi vuotaa niin paljon, että pakopuolelle pääsee bensaa mikä alkaa palamaan putkistossa, öljy voi tuon aiheuttaa, mutta palaa kuitenkin melko puhtaasti kun ei ole juuri savua, mutta radalla ja varsinkin tuolla kohtaan autot on jo kovilla ja lämmöt huipussaan, että voi olla oikeastaan mikä vain mikä siellä palaa.
Kiitos vaustauksestasi! Itseä hämmensikin juuri tuon liekin "puhtaus". Näytti siltä, että oisin ihan ongelmitta voinu grillata makkaran siinä ja syödä sen.

Itellä on ollut kuva, et jos turbo hajoaa, niin kone kirjaimellisesti räjähtää :lol: ja iskee lieskää kannen (vai mikä se nyt onkaan siinä moottorin päällä) välistä, mut veikkaan nyt et oon ollu tooodella väärässä. Toi mielikuva on tainnu tulla mieleen Tractor pullingista...
 
Hei vaan kaikki autoihmiset! Onko kellään mitään hajua miksi Toyota Yaris 2012 Hatchback malli bensapumppu ei pysähdy tankatessa? Google ei ole apua, siellä vaan sanotaan että miksi bensapumppu yhtäkkiä PYSÄHTYY ei toisin päin, se vaan tankkaa ja tankkaa ja tankkaa. Onko vika bensaautomaatissa vai autossa (tankissa?), mikä mättää?
 
Hei vaan kaikki autoihmiset! Onko kellään mitään hajua miksi Toyota Yaris 2012 Hatchback malli bensapumppu ei pysähdy tankatessa? Google ei ole apua, siellä vaan sanotaan että miksi bensapumppu yhtäkkiä PYSÄHTYY ei toisin päin, se vaan tankkaa ja tankkaa ja tankkaa. Onko vika bensaautomaatissa vai autossa (tankissa?), mikä mättää?
Olet testannut eri automaatteja?
 
Hei vaan kaikki autoihmiset! Onko kellään mitään hajua miksi Toyota Yaris 2012 Hatchback malli bensapumppu ei pysähdy tankatessa? Google ei ole apua, siellä vaan sanotaan että miksi bensapumppu yhtäkkiä PYSÄHTYY ei toisin päin, se vaan tankkaa ja tankkaa ja tankkaa. Onko vika bensaautomaatissa vai autossa (tankissa?), mikä mättää?
Bemsaa maassa/bensan hajua autossa?
 
Ei olla paljon testattu eri automaateilla, kerran oltiin nesten automaatissa, vissiin oli sama vika siellä, pitää vielä kysyä jos muistaa. Disclaimeri vielä, mun äiti ajaa, se ei ole mun auto, kyselen vaan neuvoja. Ei ole hajua autossa. Voiko roskaa/pölyöä tankissa aiheuttaa sen? Astraa tankattiin toki toisessa paikassa.

Autolla oli yksi edellinen omistaja.
 
Hei vaan kaikki autoihmiset! Onko kellään mitään hajua miksi Toyota Yaris 2012 Hatchback malli bensapumppu ei pysähdy tankatessa? Google ei ole apua, siellä vaan sanotaan että miksi bensapumppu yhtäkkiä PYSÄHTYY ei toisin päin, se vaan tankkaa ja tankkaa ja tankkaa. Onko vika bensaautomaatissa vai autossa (tankissa?), mikä mättää?
Tulviiko se bensa siis ihan kintuille sieltä, jos pitää liipasinta pohjassa?
 
Hei vaan kaikki autoihmiset! Onko kellään mitään hajua miksi Toyota Yaris 2012 Hatchback malli bensapumppu ei pysähdy tankatessa? Google ei ole apua, siellä vaan sanotaan että miksi bensapumppu yhtäkkiä PYSÄHTYY ei toisin päin, se vaan tankkaa ja tankkaa ja tankkaa. Onko vika bensaautomaatissa vai autossa (tankissa?), mikä mättää?
Jos bensaa valuu maahan jostain niin sanoisin että pa-tankin syöttöputki on ruostunut puhki ja siksi bensamittarin pistooli ei saa "vastapainetta" merkiksi että tankki olisi täynnä. Mutta tämä vain jos sitä bensaa valuu maahan
 
Jos bensaa valuu maahan jostain niin sanoisin että pa-tankin syöttöputki on ruostunut puhki ja siksi bensamittarin pistooli ei saa "vastapainetta" merkiksi että tankki olisi täynnä. Mutta tämä vain jos sitä bensaa valuu maahan
Oli kyllä niin häröinen kysymys, että itse en edes aluksi saanut selvää mitä siinä kysyttiin.
Mutta voisi kuvitella tämän olevan ainut oikea vastaus. Tosin tässä tapauksessa normaali ihminen haistaisi sen valuvan bensan (koska sitä pitäisi valua maahan melkein samalla paineella kuin pumpusta tulee) ja lopettaisi tankkauksen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ei se vissiin vuoda tankatessa, viimeks hän kertoi että oli kyllä niin täynnä että en tiiä menikö yli silloin. Pitäisi kyllä testata eri huoltoasemia (tai eri pumppu samassa paikassa?). 42L ja niin pieni auto että kyllä se pitäisi saada tankki täyteen, mutta kun ei uskalla, lol.
 
Ei se vissiin vuoda tankatessa, viimeks hän kertoi että oli kyllä niin täynnä että en tiiä menikö yli silloin. Pitäisi kyllä testata eri huoltoasemia (tai eri pumppu samassa paikassa?). 42L ja niin pieni auto että kyllä se pitäisi saada tankki täyteen, mutta kun ei uskalla, lol.
Eihän tässä ole kysymys siitä, että tankkaaja ei jaksa kunnolla puristaa sitä liipaisinta? Eli tulee tämän takia "liruttaneeksi" bensaa tankkiin niin, ettei pumpun automaattinen katkaisu reagoi?
 
Eihän tässä ole kysymys siitä, että tankkaaja ei jaksa kunnolla puristaa sitä liipaisinta? Eli tulee tämän takia "liruttaneeksi" bensaa tankkiin niin, ettei pumpun automaattinen katkaisu reagoi?

Hyvä kysymys, ei vissin kun Astraa tankatessa noin 50L oli ihan fine, kun taas Yaris ei millään uskalla tankata täyteen kun se ei pysähdy.
 
Onko kitkarenkaat (etuakselilla) ja nastarenkaat joista nastat irrotettu (taka-akseli) laillinen yhdistelmä?
 
Miksei niitä saa käyttää talvella?
Varmaan joku turvallisuusjuttu mielessä, mutta nykyinen nastaton setti on ollut oikeasti ihan hyvä jo kolme talvea raskaan nelivedon alla. En usko että eturenkaitten vaihto uusiin kitkoihin hirveästi voi huonontaa tilannetta.
Joskus oli mersun slk talvikäytössä kovettuneilla keskieurooppa speksin kitkoilla, ja ne oli oikeasti vaaralliset ajaa liukkaalla, perä jäisissä alamäissä kokoajan irti ja kun oli automaatti niin ei voinut kytkin pohjassakaan antaa rullata.
Huonot renkaat kyllä tunnistaa, tuo ei ole sellainen setti.
 
Ihan vakuutusjuttuja, jos jotain käy - niin voi tulla kalliiksi jos ajaa epämääräisellä rengastuksella. Siis kitkat tai nastat ok, mutta kitkat + nastat, tai nypityt nastat, niin ongelma.
No enpä ole tuommoista kuullut. Samalla akselilla pitää olla samanlaiset renkaat. Jos sekä edessä että takana on hyväksynnät talvikäyttöön renkaissa, niin tuskin siinä vakuutusyhtiöllä on nokan koputtamista asiaan.
 
Ihan vakuutusjuttuja, jos jotain käy - niin voi tulla kalliiksi jos ajaa epämääräisellä rengastuksella. Siis kitkat tai nastat ok, mutta kitkat + nastat, tai nypityt nastat, niin ongelma.

Jumalauta, ookko satakunnan altteri?
 
No enpä ole tuommoista kuullut. Samalla akselilla pitää olla samanlaiset renkaat. Jos sekä edessä että takana on hyväksynnät talvikäyttöön renkaissa, niin tuskin siinä vakuutusyhtiöllä on nokan koputtamista asiaan.
Niinpä, vanhempia autoja missä nypityt nastat ja kesärenkaat sekaisin on varmaan tuhansia liikenteessä.
 
Viimeksi muokattu:
Jumalauta, ookko satakunnan altteri?

Mitä vittua nyt nyt? Itellä ollut erikoisia sekarengastuksia silloin tällöin kesäisin vähän sen mukaan mitä auton mukana tullut, kaikki laillisia. Kerran nyppinyt yhdestä sarjasta nastat pois, ja voin sanoa että viimeinen kerta siihen työn määrään ja tuskaan, niin never again. Jos nyt jotain unohtui niin paistopäivälläkin taitaa olla vaikutusta jos katsuri nussii pilkkua, jos katastus osuu kesään, että näin. Kiitos mielenkiinnosta...
 
Onkohan kyseessä joku salaliitto juttua, autojen varaosista kyse siis. Miksi tehdasasenteiset jarrun osat ja akku kestävät pitkään(jopa 8v) mutta vaihdon jälkeen ovat vaihtokuntoisia jo 2-3v päästä?
 
Meinaatko että osavalmistajat tekisi kahdenlaisia osia, hyviä ja huonoja, ja sitten autotehtaat ostaisi niitä hyviä jotka on varmaankin kalliimpia ja osavalmistajat myy huonompia omalla brandillaan.

Jos tässä on joku salaliitto niin se menee toisinpäin että autotehtaat jotka ostaa miljoonia kappaleita jotakin osaa ja siis ostovoimallaan tinkii sen viimeisenkin pennin pois hinnasta aiheuttaen sen että osavalmistajat myy autotehtaille esim renkaita joissa on millin verran vähemmän kulutuspintaa ja halvempi kumiseos kuin kuluttajille ja rengastesteihin kalliimmalla myytävät kumit jotka luo brändille laatuimagon.

Ostin muuten just uuden auton ja katselin renkaitten kulutuspintaa että puuttuuko siitä millin verran vai kuvittelenko vain.

Osavalmistajat tienaa enemmän rahaa jos autotehtaille myydään nopeammin normaalin takuuajan jälkeen loppuunkuluvia osia ja kuluttajat siis nopeammin tulee ostamaan täydennystä.
 
Teinin mopossa (Fantic Motard XM 50) on moottorin sammuttava turvakytkin, jonka painike painuu alas kun seisontajalka on alhaalla (ja vaihde on päällä). Talven seisonnan jäljiltä tuo kytkin palautuu kyllä fyysisesti ylös, mutta välillä se jää kuitenkin sisäisesti päälle. Pikaisella vilkaisulla kytkin ei vaikuttaisi olevan avattavaa mallia, joten onko vinkkejä millä tuota kannattaisi yrittää herkistellä? Jotain elektroniikkasprayta painikkeen saumasta tms?
 
Onkohan kyseessä joku salaliitto juttua, autojen varaosista kyse siis. Miksi tehdasasenteiset jarrun osat ja akku kestävät pitkään(jopa 8v) mutta vaihdon jälkeen ovat vaihtokuntoisia jo 2-3v päästä?
Mää järkeilisin sen sillai, että siinä 8v on jo muutkin osat kuluneet, joten laturi ei vaikkapa lataa niin hyvin, startti ottaa enemmän per käynnistys jne. joka kuluttaa sitä vaihdettua osaa enemmän. Sama vaikka pyöränripustuksiin, pientä klappia ja renkaat kuluu. Jarrut ei irroita ihan niin napakasti, pienen pientä laahausta....
 
Miksi harjatonta autopesua ei suositella talvirengaskauden aikana?

Ärsyttää, kun kielletään jotain tai suositellaan olematta tekemään jotain, mutta ei kerrota miksi. :)
 
Teinin mopossa (Fantic Motard XM 50) on moottorin sammuttava turvakytkin, jonka painike painuu alas kun seisontajalka on alhaalla (ja vaihde on päällä). Talven seisonnan jäljiltä tuo kytkin palautuu kyllä fyysisesti ylös, mutta välillä se jää kuitenkin sisäisesti päälle. Pikaisella vilkaisulla kytkin ei vaikuttaisi olevan avattavaa mallia, joten onko vinkkejä millä tuota kannattaisi yrittää herkistellä? Jotain elektroniikkasprayta painikkeen saumasta tms?
ihan wd40, prätkässä ensimmäinen asia minkä otan pois käytöstä on tuo kytkin.
 
Teinin mopossa (Fantic Motard XM 50) on moottorin sammuttava turvakytkin, jonka painike painuu alas kun seisontajalka on alhaalla (ja vaihde on päällä). Talven seisonnan jäljiltä tuo kytkin palautuu kyllä fyysisesti ylös, mutta välillä se jää kuitenkin sisäisesti päälle. Pikaisella vilkaisulla kytkin ei vaikuttaisi olevan avattavaa mallia, joten onko vinkkejä millä tuota kannattaisi yrittää herkistellä? Jotain elektroniikkasprayta painikkeen saumasta tms?
Aiemmin mainittu wd-40 on hyvä. Lisäksi pientä kopistelua motikan kylkeen.
 
ihan wd40, prätkässä ensimmäinen asia minkä otan pois käytöstä on tuo kytkin.
Niin minäkin, mutta on uusi kuski kyseessä, niin ei viitsi vielä poistaa mitään turvajuttuja. Se itse kytkin ei siis jää silmämääräisesti pohjaan, mutta pitää kokeilla voidella silti.
 
Niin minäkin, mutta on uusi kuski kyseessä, niin ei viitsi vielä poistaa mitään turvajuttuja. Se itse kytkin ei siis jää silmämääräisesti pohjaan, mutta pitää kokeilla voidella silti.
Ymmärrän, luulen että sen ulommaisen "napin" (suojan) sisällä on se itse katkaisin joka jumittaa käytön puutteen takia.

Voihan se olla että on niin umpinainen rakenne ettei wd40 ole mitään hyötyä?
 
Mikäs on raadin tulinta, jos pysäköinti on kielletty merkin mukaan arkisin klo 16-08 (mutta ei su) onko se kielletty sunnuntaina klo 16 jälkeen? Pysäköintivalvonnan mukaan ilmeisesti on, ilmeisesti logiikkana että maanantain kielto alkaa edellisenä päivänä klo 16.
 
Mikäs on raadin tulinta, jos pysäköinti on kielletty merkin mukaan arkisin klo 16-08 (mutta ei su) onko se kielletty sunnuntaina klo 16 jälkeen? Pysäköintivalvonnan mukaan ilmeisesti on, ilmeisesti logiikkana että maanantain kielto alkaa edellisenä päivänä klo 16.
Oma tulkinta olisi että vaatii sen punaisen 16-0 tekstin että kielto koskisi myös sunnuntaita. Lisäksi (0-08) teksti jos halutaan kieltää myös lauantailta ekat 8 tuntia.
 
Oma tulkinta olisi että vaatii sen punaisen 16-0 tekstin että kielto koskisi myös sunnuntaita. Lisäksi (0-08) teksti jos halutaan kieltää myös lauantailta ekat 8 tuntia.
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
 
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
Noilla teksteillä on joka päivä sallittua parkkeerata 8-16 välillä paitsi sunnuntaina pidempään 8-24. Vaikuttaa et tullut virheellinen merkintä sunnuntaille vrt. mitä on tavoiteltu. Olisivat siihenkin laittaneet 16-8 niin selvä homma.
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?

Tottakai saa. Mutta nykyisillä säännöillä ei välttämättä edes tarvitse aina muutoskatsastaa, ainakin halkaisijan muutosta.
 
Jossain foorumilla tuli vastaan tietoa että muutoskatsastettua rengaskokoa ei enää saa kasvattaa. Osaako joku sanoa ettei enää voi uudelleen muutoskatsastaa esim. leveämmäksi?
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).
 
Käsittääkseni voi aina muutoskatsastaa uudestaan, sen sijaan siitä muutoskatsastetusta koosta ei saa enää poiketa sitä tuumaa tai 30mm ilman uutta muutoskatsastusta (kuten alkuperäiskoista voi tehdä).

Leveys: 40mm tai 20% ilman muutoskatsastusta, muutoskatsastuksella 50% tai 105mm, valmistajan ilmoittamaan leveimpään renkaaseen.
Halkaisija: Voidaan muuttaa 15% suurimpaan valmistajan ilmoittamaan kokoon nähden.

Pari gotchaa vielä, vannekokoa ei saa muuttaa yli tuuman ilman muutoskatsastusta, sekä raideväli tulee pysyä 30mm tarkkuudella alkuperäisenä (ellei valmistaja toisin ilmoita). Ja valmistajan ilmoittama suurin koko ei välttämättä ole se mikä on otteessa rengaskokona.
 
Tekstit oil siis:
16-8
(16-8)
0-8

Ja sakot tuli sunnuntaina about iltaysiltä pysäköidessä.
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Onko sinulla kuvaa merkistä?

Edit. Olikin varmaan kieltomerkki, eikä parkkimerkki, eli toisinpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Jos on ollut pysäköinti kielletty -merkki, niin lisäkilvillä tarkennetaan/rajoitetaan voimassaoloaikaa joten lopun aikaa merkki ei ole voimassa, eikö?

Joten edm. merkinnöillä merkki on voimassa (=pysäköinti kielletty) sunnuntaisin 0-8 välisenä aikana ja lopun sunnuntain sallittu?
 
Sunnuntaisin pysäköinti sallittu keskiyöstä aamu kasiin. Oikein laputettu.

Juuei, vaan juurikin toisinpäin eli kielletty sunnuntaisin (ja kirkkopyhina, itsenäisyyspäivänä ja mitä niitä ny onkaan) keskiyöstä aamukasiin. Päin helvettiä laputettu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 072
Viestejä
4 898 976
Jäsenet
78 913
Uusin jäsen
krikey

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom