On taas se aika vuodesta, jolloin pihatyöt ja moottoripyörällä tai harrasteautoilla ajo vähenevät kelien muuttuessa kylmemmiksi ja epävakaisemmiksi.
Nesteen teettämän tuoreen kyselyn* mukaan noin puolet (49 %) laittaa pihatyökoneensa talviteloille jättämällä tankkiin siellä jo ennestään olevan bensiinin. Noin viidesosa (23 %) puolestaan tyhjentää tankin kokonaan. Suurin piirtein saman verran kyselyyn vastanneista täyttää sen nimenomaan pienmoottoribensiinillä (21 %) ja 8 % tavallisella bensiinillä.
Mutta onko pienkoneiden polttoainesäiliöt hyvä tyhjentää ennen talviteloille laittamista?
– Asian suhteen on olemassa kahta koulukuntaa. Osa tyhjentää tankkinsa kokonaan, mutta ainakin itse täytän säiliöt talveksi pienmoottoribensiinillä. Jos varastointilämpötilat vaihtelevat suuresti, saattaa sen seurauksena vajaana olevaan tankkiin kertyä ilman tiivistyessä vettä. Polttoaineessa oleva vesi aiheuttaa sitten käyntiongelmia keväällä sekä ruostuttaa polttoainejärjestelmän osia, kertoo Nesteen tuotepäällikkö
Ari Engman.
Tulisiko tankki täyttää sitten nimenomaan pienmoottoribensiinillä?
– Yleisin syy, miksi koneet eivät käynnisty keväällä, on se, että ne on unohdettu kosteisiin tiloihin huoltamatta ja tankkiin on jätetty tavallista bensaa. Laadukkainkin tavallinen bensiini on suunniteltu käytettäväksi korkeintaan muutamia kuukausia tankkaamisen jälkeen. Jos tavallista bensiiniä säilytetään tankissa useita kuukausia, se vanhentuu sekä hartsiintuu ja voi käynnistyksen yhteydessä tukkia kaasuttimen. Vanhentuneen bensiinin käyttäminen on aina ankara rasitus moottorille. Siksi yli talven tankissa ollut bensiini on hyvä valuttaa pois ennen käynnistystä tai ainakin lisätä tuoretta polttoainetta joukkoon, Engman jatkaa.
– Pienmoottoribensiini ei vanhene, eikä hartsiinnu tankissa, joten keväällä ensikäynnistys sujuu ilman ylimääräisiä haasteita. Ympärivuotisen puhtaamman käytön lisäksi se antaa parhaan suojan pitkän kausisäilytyksen aikana.