Kysymyksiä & Vastauksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w!rd
  • Aloitettu Aloitettu
Jos risteysvaloissa molemmat kaistat(toinen oikealla tai vasemmalle kääntyvä) ovat punaisissa, jonossa pitkät autoletkat ja sireeniauto perässä huutaa punaisena niin miten siinä pitäisi virallisesti toimia?
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa ellei se pääse vastaantulijoiden kaistan kautta ohittamaan jonoa tai jalkakäytävän kautta.
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa. Huonoimmassa tapauksessa se hälytysajoneuvo voi joutua odottamaankin siellä perässä jonossa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
 
No mitä siinä viestissäni lukee? Ettei se ole kiellettyä ajaa punaista päin edellyttäen, että se on turvallista. Suurinosa ei silti osaa toimia oikein tuommoisessa tilanteessa.
Tämmöisistä tilanteista olisi viranomaisen hyvä tehdä ohjeistusvideo. Vastaavaa on jo ja laitettu valtakunnan mediaan levitettäväksi, mutta kyseinen video on vain suoralla tiellä (ajossa oleva)ajavalle.
Jatkokyssärinä viranomaiset voisivat kertoa miten ne pari johtoauton pitäisi toimia silloin kun tilanne on ohi ja autot seisovat melkein keskellä risteystä..
Muoks.juu, käytetään nyt järkeä tuohon jatkokyssärin ratkomiseen mutta keskuudessamme on paljon jotka jäätyvät tilanteeseen ellei jopa paniikkihäiriöön asti
 
Jos autot ei voi tehdä tilaa ajamalla ihan tien reunoihin kiinni molemmilla kaistoilla, että keskelle tulisi auton mentävä väli niin ei se kiellettyä ole punaisia päin ajaa, mutta turvallisuutta ei saa vaarantaa.
Punaisia päin pitää ajaa, jos se on tarpeellista tien antamiseksi ja sen voi tehdä turvallisesti.
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
 
No ei, punaisia päin ei saa ajaa. Autoilijan on annettava tietä siinä määrin kuin se on mahdollista TLL:n puitteissa mutta ei autoilija saa ruveta sooloilemaan vastoin liikennesääntöjä.

Eikö liikennevalot laiteta keltavilkulle, kun on hälyautoja liikkeellä? Silloin voi tietenkin väistää myös eteenpäin.
?

Et voi olla tosissasi. Miksi et väistäisi hälytysajoneuvoa?
 
Ennalta-arvaamaton sooloilu on vaarallista kaikille, koska kukaan ei voi ennakoida mitä joku toinen saattaa tehdä.

Siksi hälyautolle annetaan tietä mutta vain TLL:n puitteissa.
Ja TLL 10 § 1 momentin alku kuuluu:

"Tienkäyttäjän on liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle...esteetön kulku.".

Esteetön kulku on siis TLL:n mukaan annettava liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta. Liikennevalo on yksi kolmesta liikenteenohjauslaitteesta, joten punaisia päin on mentävä, kunhan samalla varot muita.

 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta

 
Mites meinasit tuon "modauksen" kantavuuden korotuksen suhteen tehdä? Maahantuoja on ainakin aika nihkeä mitään lappusia kirjoittamaan. Ja jos auton kokonaismassa on papereissa alle 3500kg ni etsi suosiolla 2500 alustalla oleva.
Tarkoitus oli käyttää Palvelut - N2 Import Service tai muuta vastaavaa toimijaa, joka hoitaisi muutokset, rajoittimen asennuksen ja muut hommat "avaimet käteen" periaatteella. Hyvin hatarilla tiedoilla itse tässä tosiaan liikenteessä kun ei ole autojen kanssa tullut räpellettyä, mutta tuolla sivuilla on kyllä erikseen mainittu Suburbanit...
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
 
Mun käsittääkseni kokonaispainon muutokset välillä 3499-3501kg menevät ihan heittämällä joka suuntaan teknisessä mielessä, koska oikeastihan mikään massa ei muutu, muttta jos kokonaispaino on esim 3300kg, niin silloin se on mekaanisesti vahvistettava ja kaikki vaadittavat dokumentaatiot tuosta tehtävä.. Vähän samaan tapaan kuin TruckMasters tekee esim Hiluxien kanssa.
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
 
Nykyisestä käytännöstä en tiedä, mutta aiemmin akselimassat on ollu ne mitkä auton tiedoissa on ollut. Niitä ei ole muutettu yksityisen toimesta grammaakaan mihinkään suuntaan.
Joo, mutta kokonaismassa ei ole välttämättä akselimassojen summa.
 
Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.
Miksi pitäisi tehdä käyttöönottoilmoitus?

Teet ilmoituksen verottomasta käytöstä. Määrätylle ajalle ja määrätylle reitille ja haet tälle samalle käytölle tarrat konttorilta
Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.
 
Mahdollisesti tyhmä kysymys auton tuontiin liittyen:
Jos haluaisin esim. tuoda tämän auton Suomeen ja rekisteröidä sen N2-luokan kevytkuorma-autoksi autoveron välttämiseksi, niin mikä on oikea tapa toimia jos autoa joutuu kuitenkin ennen muutostöitä ajamaan Suomen puolella? Auton kokonaismassa on tällä hetkellä alle 3500kg, eli vaatii modaamista (kantavuuden lisäys).

Tällä hetkellä ymmärtäisin asian näin: Suomen puolella pakko tehdä käyttöönottoilmoitus henkilöautona (M1) ja ottaa esim. siirtokilvet+vakuutus pajalle ajamista varten. Käyttöönottoilmoitus ei kuitenkaan tässä tapauksessa johda autoveron maksuun, koska autoa ei koskaan tulla rekisteröimään verolliseen käyttöön, vaan verottomana kuorma-autona (N2). Menikö oikein?

Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
 
Mitä tuosta joutuisi maksamaan autoveroa noin suunnilleen? Vs. kuiten 2012 malli, ei dsl veroja + vissiin jotain nopeudenrajoituksia luvassa.
Kuorma-autona ei mitään. Nopeudenrajoitin pitää asentaa ja kantavuudesta riippuen takapenkit pitää hyljätä.
 
No mistäs se sitten lasketaan jos viet ulkomailta tuodun auton leimalle, joka menee yli 3500kg?
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
 
No eiköhän kokonaismassaksi lähtökohtaisesti merkitä se valmistajan ilmoittama kokonaismassa, ilman että mitään aletaan laskemaan. Varsinkin N luokan ajoneuvoissa nuo akselimassat ovat useinkin suuremmat kuin kokonaismassa, jolloin ainakin täyden kuorman lastaaminen on helpompaa.

Se kokonaismassan alentaminen on kyllä mahdollista alle sen valmistajan ilmoittaman, esimerkiksi asuntoautoja on paljon rekisteröity alle 3,5t, vaikka tekninen kokonaismassa olisikin 4t, ja raskaimmissa kuorma-autoissa tekninen kokonaismassa on oikeastaan sääsnnönmukaisesti suurempi kuin tieliikenteen kokonaismassa.
Eli puhutaan ihan eri asiasta.

Jos viet rekisteröintikatsastukseen ulkomailta tuodun auton, katsotaan ne massat siitä oven pielestä olevasta tarrasta. Jossa näissä jenkeissä on hyvinkin usein ne akselimassat.

General Motorsin autoihin ei yksityinen saa tästä maasta millään mitään lappua, millä saisi poiketa noista massoista. Ford sentään auttaa harrastajaa vähän mutta harvoin nekään lähtee massoja muuttelemaan.

Se että maahantuoja noita muuttelee itse tuomiinsa autoihin onkin sitten ihan eri asia. Tässä keskustelu lähti kuitenkin liikkeelle tuommoisesta autosta mikä tuodaan yksityisenä maahan.

Oon aikanaan vanhempia, kevyt kuorma-autoksi meneviä romuja useamman tuonut maahan ja rekisteröinyt, joten yksityisen maahantuojan muodossa prosessi on aika hyvin tiedossa.
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Tuodaanhan se Suomeen vain korjausta tai muuta käsittelyä varten jos sitä on tarkoitus jotenkin muokata tai varustella ja vasta sen jälkeen rekisteröidä. Jossain kohtaa oli ajatuksissa hakea pakettiauto ulkomailta, tuoda se Suomeen ja rekisteröidä matkailuautoksi. Tuossa olisi välissä pitänyt varustella se paku, jolloin aika selkeästi käyttötarkoitus olisi ollut nimenomaan korjaus tai muu käsittely. Ei tuo veroton käyttö poissulje auton myöhempää rekisteröintiä. Kuukauden pituinen taisi olla tuon verottoman käytön raja. Tottakai ongelmia voi tulla jos tuon kuukauden aikana on tullut 25 tkm lisää mittariin ja tehty autolla vaikkapa työkeikkaa ympäri Suomea.
 
Joku on tuonut vuonna 2022 vm 2011 hieman vastaavan E85/bensa mallin ja siinä vero 17k€. Eiköhän joku 15k€ olis nykypäivänä lähellä.

Onhan tuossa sitten maksettavaa enemmän kun tarpeeksi. Suomessa ei edes löydy (nettiautosta) saman ikäistä, muutaman vanhemman saisi tuon veron hinnalla...
 
Enpä luottaisi menneen oikein. Autoverovelvollisuus alkaa auton käyttöönotosta eikä rekisteröinnistä. Kannattaisi melkein kysyä viranomaiselta tai ehkä mieluummin autoverotusta ymmärtävältä lakimieheltä.

Voi olla, että auton joutuu tuomaan rajalta trailerilla tai hinurin lavalla. Silloin siitä ei tarvitse ilmoitella mihinkään. Jos asiasta tulee jälkipuheita, on kuitenkin syytä dokumentoida siirtotapa.

Tuollaisen lapun saa varmasti haettua, mutta sen myöntäminen EI takaa sitä, etteikö ajoa kuitenkin voitaisi tulkita verolliseksi.

Tämä varmaan lähinnä sopii:
"Ajoneuvoa voi käyttää Suomessa verottomasti, jos:
  • ajoneuvo tuodaan Suomeen vain huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten tai ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden takia Suomessa lyhyitä matkoja"
Kaikki hyvin, kunnes joku väittää, että eihän autoa oli tuotu Suomeen *vain* korjausta tai muuta käsittelyä varten, vaan se tuotiin Suomeen rekisteröitäväksi.

Verottomalle käytölle on samassa linkissä myös alla oleva

ajoneuvoa siirretään ajamalla tuontipaikalta muualle Suomeen tai vientipaikalle

Ainakin onnistuneesti olen hakenut verottoman käytön satamasta - kotiosoitteeseen. Konttorilta sain tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta eikä ainakaan jälkikäteen verottajalta tullut ilmoitusta ettei ehdot olisi täyttyneet.

Ohjeet ja vinkit sain katsastuskonttorilta, kun menin kyselemään miten saisin tarrat ilman käyttöönottoilmoitusta. Kyseisellä luvalla ei sitten ajella määrätyn reitin ulkopuolella ja päivämäärät täytyy ilmoittaa. Jos toisella puolella suomea asuu niin pari päivää voi olla perusteltua mutta lyhyemmillä etäisyyksillä kannattaa merkata vain päivä niin välttää vaikeudet.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 018
Viestejä
4 635 819
Jäsenet
76 143
Uusin jäsen
xcm_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom