Kysymyksiä sähkömiehille

No mulla on nyt tossa kesästä asti ollut toi 11kW tukeva latausasema, eli ei sitä nyt ihan heti kannata alkaa vaihtamaankaan?
Varsinkaan, jos tohon saisi mittauskeskukselle järkevään hintaan kuormanhallinnan.

Mikä merkki & malli? Karvalakkimalleihin ei oikein välttämättä saa dynaamista kuormanhallintaa ainakaan...
 
Toki en tiedä, miten latausasema reagoi, jos kesken vetää virrat pois...
Ei hyvin. Ei sitä niin voi toteuttaa, että laturilta katkaistaan sähköt keskuksen päästä jos kuorma uhkaa kasvaa.

Joudut joka tapauksessa vaihtamaan tuon laitteen, jos tosiaan on niin ettei tuo tue kuormanhallintaa eikä ajastuksia.

Vastaavasti kävi itsellenikin, ostin ensin halvemman laitteen ilman ajastuksia, jonka sitten jouduin vaihtamaan kalliimpaan. Sain toki sen ensimmäisen myytyä eteenpäin, mutta pari satasta tuli silti takkiin. Elämä on.
 
Ei hyvin. Ei sitä niin voi toteuttaa, että laturilta katkaistaan sähköt keskuksen päästä jos kuorma uhkaa kasvaa.

Joudut joka tapauksessa vaihtamaan tuon laitteen, jos tosiaan on niin ettei tuo tue kuormanhallintaa eikä ajastuksia.

Vastaavasti kävi itsellenikin, ostin ensin halvemman laitteen ilman ajastuksia, jonka sitten jouduin vaihtamaan kalliimpaan. Sain toki sen ensimmäisen myytyä eteenpäin, mutta pari satasta tuli silti takkiin. Elämä on.
No äsken testasin ja kesken latauksen kiskaisin johdon irti seinästä laitoin hetken päästä takaisin. Kyllä se ainakin siitä tokeni :)

No ton saa tietty helposti myytyä, jos tarve muulle tulee.
 
Ja missäköhän hintaluokassa olis sitten koko keskuksen vaihto, jos se olisi tarpeen?
Jos pelkällä keskuksen vaihdolla selviää, heitetään hintana noin 1000-1500e "hihavakio" (keskus 500e +työt ja tarvikkeet) näkemättä. Jos taas joudutaan kaapeloimaan keskuksen syötöt uusiksi, hinta nousee jonkin verran (kaapeli 5-10e/metri+asennustyö).

Itsellä keskuksen vaihdon yhteydessä ymmärsin pyytää mallin missä isoilla tulppasulake alustoilla olevat pääsulakkeet, vaikka onkin 25A pääpaukut. Nyt "saa" 63 tulpat tarvittaessa. Samalla tuli agregaatti syöttö kaupan päälle.
 
Yritin kaivella asennusohjetta tai edes jotain manuskaa tuosta Wolttisesta, mutta en kyllä löytänyt... Onhan noissa yleensä vähintäänkin että voi kiinteästi rajoittaa virtaa, mutta ei kyllä voi ilman manuskaa sanoa mitään.

Yks mahdollisuus on ajastuksien sunteen, että autossa itsessään voisi ajastaa (monessa voi), että ajastat yöllä latautumaan, niin ei ole kiukaat tai hellat yhtäaikaa päällä, mutta jos ei, niin voipi mahdollisesti joutua uutta laitetta katsomaan...

Ps. Älä nyt viitsi kiskoa sitä latauslaitetta kesken latauksen irti. Autossa on elektroniikkaa ja tietokonetta, latauslaitteessa on elektroniikkaa ja tietokonetta ja tietokoneethan tunnetusti tykkää, että niistä vedetään virrat irti kesken operaation... Plus en tiiä voiko aiheuttaa vielä sun voimavirtapistokkeeseenkin kipinöintiä jos siellä menee virtaa, kun kiskot irti.
 
No äsken testasin ja kesken latauksen kiskaisin johdon irti seinästä laitoin hetken päästä takaisin. Kyllä se ainakin siitä tokeni :)

Älä tee niin :D Volvoissa saa ainakin ajastettua latauksen ajankohdan auton/sovelluksen päästä, oletko oman auton ominaisuudet tutkinut?
 
Ei hyvin. Ei sitä niin voi toteuttaa, että laturilta katkaistaan sähköt keskuksen päästä jos kuorma uhkaa kasvaa.

Joudut joka tapauksessa vaihtamaan tuon laitteen, jos tosiaan on niin ettei tuo tue kuormanhallintaa eikä ajastuksia.

Vastaavasti kävi itsellenikin, ostin ensin halvemman laitteen ilman ajastuksia, jonka sitten jouduin vaihtamaan kalliimpaan. Sain toki sen ensimmäisen myytyä eteenpäin, mutta pari satasta tuli silti takkiin. Elämä on.
Eikä tosta voi vai nappaista vaiheen tai kaksi pois tarvittaessa? Tietämykseni on vähän vajavaista, mutta eikö tollainen toimisi? Vai olenko ihan ulalla?

Nythän plugarin kanssa toi ottaa sen 1X16A yhdestä vaiheesta. Miten toimii sähköauto, joka osaa ottaa 11kW, mutta syöttö tulee vain yhdestä vaiheesta? Eikö se silloin vain rajotu 3.7kW toi lataus?
 
Yritin kaivella asennusohjetta tai edes jotain manuskaa tuosta Wolttisesta, mutta en kyllä löytänyt... Onhan noissa yleensä vähintäänkin että voi kiinteästi rajoittaa virtaa, mutta ei kyllä voi ilman manuskaa sanoa mitään.

Yks mahdollisuus on ajastuksien sunteen, että autossa itsessään voisi ajastaa (monessa voi), että ajastat yöllä latautumaan, niin ei ole kiukaat tai hellat yhtäaikaa päällä, mutta jos ei, niin voipi mahdollisesti joutua uutta laitetta katsomaan...

Ps. Älä nyt viitsi kiskoa sitä latauslaitetta kesken latauksen irti. Autossa on elektroniikkaa ja tietokonetta, latauslaitteessa on elektroniikkaa ja tietokonetta ja tietokoneethan tunnetusti tykkää, että niistä vedetään virrat irti kesken operaation... Plus en tiiä voiko aiheuttaa vielä sun voimavirtapistokkeeseenkin kipinöintiä jos siellä menee virtaa, kun kiskot irti.
No tein jo :) ja jos jotain hajoaa, laitetaan eilisen sulakkeen palamisen piikkiin. Ja ei noi laittee tsaa normaalista sähkökatkosta kyllä hajota..
 
Eikä tosta voi vai nappaista vaiheen tai kaksi pois tarvittaessa? Tietämykseni on vähän vajavaista, mutta eikö tollainen toimisi? Vai olenko ihan ulalla?

Nythän plugarin kanssa toi ottaa sen 1X16A yhdestä vaiheesta. Miten toimii sähköauto, joka osaa ottaa 11kW, mutta syöttö tulee vain yhdestä vaiheesta? Eikö se silloin vain rajotu 3.7kW toi lataus?

Öh. No mun Audin voimavirtamatkalaturi itseasiassa osaa hanskata tilanteen, jossa yksi vaihe tippuu pois pelistä, latausteho tippuu vain 11 kW -> 5 kW. Seinälaturi taas ei osaa, pimenee koko pönttö.

Mutta ei varmaan kukaan kunniallinen sähkäri tee asennusta, että keskuksen puolelta kylmästi vaan poikkastaan vaihe, kun laitteet ole semmoseen suuniteltu, kyllä se pitää sen laturin tukea tätä... Eikä ole kyllä mitään syytäkään tehdä, kun on olemassa latureita, jotka on suuninteltu tähän.

No tein jo :) ja jos jotain hajoaa, laitetaan eilisen sulakkeen palamisen piikkiin. Ja ei noi laittee tsaa normaalista sähkökatkosta kyllä hajota..

Ei saa ja tietty sähköt katkeilee itsestäänkin etenkin maalla eikä siinä nyt varmaan normisti yhtään mitää tapahdukaan. Mutta ei se sitä tarkoita, että noin olisi hyvä tehdä :)
 
Ja siis vaikka yhden vaiheen tiputtaisi pois pelistä, niin ei ne kaksi muuta vaihetta maagisesti ala kestämään enemmän virtaa. Jos kaikki vaiheet on ylikuormitettuja, niin joku sulake tulee palamaan. Ja jos vain yksi vaihe on ylikuormitettu, niin sähkäri varmaan voi korjailla balanssiin homman...
 
Ja jos vain yksi vaihe on ylikuormitettu, niin sähkäri varmaan voi korjailla balanssiin homman...
Jos nyt ymmärsin oikein, niin tässä ei kuormien tasaaminen auta.

Kun meillä on 10,5 kW kiuas joka kuormittaa kaikkia kolmea vaihetta liki 16A virralla ja sen lisäksi yritetään ladata autoa yhdestä vaiheesta 16A virralla, niin jossakin vaiheessa on väkisin liki 32A virta. Jota 25A pääsulake kestää jonkin aikaa, muttei loputtomasti.

Tätä ei voi ratkaista muuten kuin lopettamalla auton lataamisen tai kiukaan lämmittämisen. Teoriassa kiukaalta voisi pudottaa pois yhden vaiheen silloin kun auto latautuu, mutta olisipa melkoinen viritys sekin enkä usko että löytyy sähkömiestä joka suostuisi tuollaisen rakentamaan.

Tai sitten se auton lataus pitäisi katkaista kun kiuasta lämmitetään, mutta sama ongelma kuin edellä. Posketon viritys jolle (toivottavasti) ei löydy tekijää.
 
Jos nyt ymmärsin oikein, niin tässä ei kuormien tasaaminen auta.

Kun meillä on 10,5 kW kiuas joka kuormittaa kaikkia kolmea vaihetta liki 16A virralla ja sen lisäksi yritetään ladata autoa yhdestä vaiheesta 16A virralla, niin jossakin vaiheessa on väkisin liki 32A virta. Jota 25A pääsulake kestää jonkin aikaa, muttei loputtomasti.

Tätä ei voi ratkaista muuten kuin lopettamalla auton lataamisen tai kiukaan lämmittämisen. Teoriassa kiukaalta voisi pudottaa pois yhden vaiheen silloin kun auto latautuu, mutta olisipa melkoinen viritys sekin enkä usko että löytyy sähkömiestä joka suostuisi tuollaisen rakentamaan.

Tai sitten se auton lataus pitäisi katkaista kun kiuasta lämmitetään, mutta sama ongelma kuin edellä. Posketon viritys jolle (toivottavasti) ei löydy tekijää.
Ok. Kun asiaa miettii, niin näinhän se on. Mitään sähköalan koulusta mulla ei ole, ihan maalaisjärjellä tässä funtsinut.

Plugarin kanssa vähän ongelma kyllä, kun se nyt tökätään aina piuhaan ajon jälkeen. Ja usein just illalla ja sauna lämpenee meillä 5x viikossa. Ja lataus kun on plugarissa hidas se kestää pienenkin ajon jälkeen tunteja, eli tosiaan helposti menee saunan kanssa päällekkäin. Ja meillä tulee tota pätkäajoa päivittäin, eli pelkkä yölataus ei ole järkevää. Täyssähköllä riittäisi kyllä pääosin lataus, joka alkaa vaikka joka yö klo 24. Ja klo 24 jälkeen ei kyllä ole sauna päällä koskaan. Tosin ei varmaan menee montaakaan vuotta, että pihassa on ensin plugari+sähköri ja sitten varmaan 2x sähkäri... No nyt vielä 2.5 vuotta ainakin plugari, kun se on liisari.

Oli meillä kyllä saunasta joku 3kk yksi vastus palanut eli kahdella vaiheella mentiin :) Vähän hitaastihan se lämpeni, eikä ihan kuumaksi, mutta pärjättin :)
 
Ps. Älä nyt viitsi kiskoa sitä latauslaitetta kesken latauksen irti. Autossa on elektroniikkaa ja tietokonetta, latauslaitteessa on elektroniikkaa ja tietokonetta ja tietokoneethan tunnetusti tykkää, että niistä vedetään virrat irti kesken operaation... Plus en tiiä voiko aiheuttaa vielä sun voimavirtapistokkeeseenkin kipinöintiä jos siellä menee virtaa, kun kiskot irti.

No ei ne siitä rikki mene. Johan noita sitten olis rikki jatkuvasti kun elämme maailmassa jossa sähkökatkoja edelleen tapahtuu. Lisäksi se itse latausyksikkö mikäli on varsin karvalakkimallia, on varsin pelkistetty kapine. Siellä juurikaan mitään älyä ole. Se äly on kaikki siellä autossa joka sen latauksen hoitaa.
Ei tietokoneetkaan mene rikki jos niiltä virrat katoaa. Mikäli katoamishetkellä kirjoitetaan jotain niin se kirjoitus voi sontia mutta sekään ei tarkoita että koko romu hajoaisi.
Kyll nää vähkeet vähän muutakin vaativat hajotakseen kuin pelkän sähköjen katoamisen yhtäkkiää.
 
Ei ne laitteet siitä hajoa, mutta pistorasia kipinöi kyllä joka kerta kun kontaktit katkaistaan virrallisena. Ei paljoa, mutta ei tuota silti kannata ehdoin tahdoin toistuvasti tehdä.
 
Älä tee niin :D Volvoissa saa ainakin ajastettua latauksen ajankohdan auton/sovelluksen päästä, oletko oman auton ominaisuudet tutkinut?
Saahan sen. Mutta plugarin idea vähän katoaa, jos se ei ole koko ajan latauksessa. Meillä tosiaan paljon pätkäajoa ja autossa nyt 8tkm josta yli 6tkm menty sähköllä.
Monesti aamulla joku ajo, päivällä toinen ja illalla kolmas. Joka välissä kun lataa, niin sähkö riittää liki kaikkeen ajoon.
 
Käsittääkseni tämmöinen kombo olisi toimiva. Ei muuta kuin uutta asemaa tulille, niin ei tarvitse kikkailla.
 
Saahan keskukseen kuormanhallinnan (sähköjä katkomalla) rakennettua, normaalia sähkösaunoilla ja sähkövaraajien kanssa, mutta kuten todettu niin tuskin laturi on suunniteltu jatkuvaan sähköjen katkomiseen. Jos olisi etäohjattava laturi niin aika helposti saisi "kotiautomaatiollakin" rakennettua systeemin joka mitatun virran mukaan ottaisi latauksen pois päältä...
 
Ja voisihan tossa autossakin rajoitta latausta. Nyt asetettu 16A
Käsittääkseni tämmöinen kombo olisi toimiva. Ei muuta kuin uutta asemaa tulille, niin ei tarvitse kikkailla.
Joo. Kattelin, että n. tonnin maksaa älykkäämpi laturi + energiamittari. Wallbox Pulsar tai toi sun linkkaama. Ja asennus sitten jotain satkuja päälle.

Tsekkailin vähän muita mahdollisuuksia nyt ja autossahan on mahdollista rajoittaa latausvirtaa 6-16A välille. Toi sitten tietty hidastaa latausa ajojen välissä päivällä. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa ollut, kun "välilataus" päivällä on just ja just ollut riittävä seuraavaan ajoon. Noilla lyhyillä matkoilla ei mielellään polttista käynnistelis, kun ei kerkeä edes kunnolla kone lämpenemään.

Toinen on näköjään, että apin kautta voi asettaa latausaikaikkunan. Jos laittais vaikka 23:30-19:00, niin silloin ei latais 19-23:30 (jolloin sauna 99% päällä). Tossa menettää sitten vähän latausta, jos on tarve lähteä 19 jälkeen jonnekin ja auto latauksessa (ei kovin usein, ja lähinnä 2km lähikauppaan tai salille tjms.).
 
Tai hetkinen. Eikös asema ole nyt 3-vaiheinen ja käytätte 1x16A? Voisiko sitä käyttääkin 3x5A esim. ,niin rajottuisi kaikille vaiheille vähemmän kuormaan. Teillä vaan on niin tehokkaat kiuas ja liesi, että ei mahda silti saada sitä ongelmaa ohitettua, että virta ylittyy kun saunotaan ja tehdään ruokaa.
 
Tai hetkinen. Eikös asema ole nyt 3-vaiheinen ja käytätte 1x16A? Voisiko sitä käyttääkin 3x5A esim. ,niin rajottuisi kaikille vaiheille vähemmän kuormaan. Teillä vaan on niin tehokkaat kiuas ja liesi, että ei mahda silti saada sitä ongelmaa ohitettua, että virta ylittyy kun saunotaan ja tehdään ruokaa.
Sehän se on, että tossa halpiksessa nyt ei ole mitään säätöjä, eli ei taida onnistua.

edit: Pitää vähän funtsia. Ongelmaahan ei nyt varsinaisesti ole. Tosiaan ekan kerran nyt 7kk käytön jälkeen poltti ton L1 25A sulakkeen. Jos tällä selviää, niin olkoot nyt toistaiseksi. Sähköauto harkinnassa kakkosautoksi ja voi tulla vielä tän vuoden aikana. Jos sitä tolla laturilla lataa, niin se ottaa 11kW (tai kai autosta saa säädettyä alemmaskin, tietty riippuen autosta). Tohon käyttöön kyllä joku älykkäämpi laite ois poikaa. Esim. noita wallbox pulsareita saa useammankin ketjuun ja kuormanhallinnan kanssa ymmärtääkseni "master" laite jakaa virtaa niin, että homma toimii ja sulakkeet kestävät. Hintaahan tolle tulee, mutta ei se nyt maata kaada.
 
Viimeksi muokattu:
Tai hetkinen. Eikös asema ole nyt 3-vaiheinen ja käytätte 1x16A? Voisiko sitä käyttääkin 3x5A esim. ,niin rajottuisi kaikille vaiheille vähemmän kuormaan. Teillä vaan on niin tehokkaat kiuas ja liesi, että ei mahda silti saada sitä ongelmaa ohitettua, että virta ylittyy kun saunotaan ja tehdään ruokaa.
5A lataus on jo niin hidasta, ettei se varmaan ole järkevä vaihtoehto.
 
3x5A = 15A
1x16A = 16A
, joten sama teho jaettuna eri sulakkeille. Tai mahdollista nostaa enempikin tehoa, kuormittamatta yhtä vaihetta.
Ei tuollainen plugari lataa kuin yhdestä vaiheesta eikä asemakaan osaa niitä vaiheita yhdistää.
 
Toinen on näköjään, että apin kautta voi asettaa latausaikaikkunan. Jos laittais vaikka 23:30-19:00, niin silloin ei latais 19-23:30 (jolloin sauna 99% päällä). Tossa menettää sitten vähän latausta, jos on tarve lähteä 19 jälkeen jonnekin ja auto latauksessa (ei kovin usein, ja lähinnä 2km lähikauppaan tai salille tjms.).

Siis sulla on kuitenkin jokin etäohjaus tuohon?
Jos siihen pääsee jotenkin fiksusti käsiksi, niin kuormanmittaus sähkökeskukseen ja käskyttää laturin pois päältä/pienemmälle latausteholle kun virtarajat paukkuu. Toki sen verran tuntematon valmistaja että vaikea sanoa miten helposti pääsee kiinni
 
Sehän se on, että tossa halpiksessa nyt ei ole mitään säätöjä, eli ei taida onnistua.
Olen käsittänyt, että halvimmistakin löytyy aina jonkin lainen kuormanrajoitus. Mutta jos tosiaan ei löydy mitään asetuksia, niin sillon menee kyllä vähän säätämiseksi joka tapauksessa.

Jos tässä tapauksessa ei sitä kiukaan "lämmönpudotus" ohjauskaapelia tule sinne autotallin keskukselle asti, niin joudut virtamuuntajan ja energiamittarin asentamaan joka tapauksessa, että saat saat arvattua onko kiuas päällä vai ei. Sen lisäksi pitää vielä asentaa relepaketti, joten syö hintaetua sekin.

Ei tuollainen plugari lataa kuin yhdestä vaiheesta eikä asemakaan osaa niitä vaiheita yhdistää.

Ja jos tosiaan on vain yhden vaiheen lataus, niin ei siitä millään asemalla voi saada 16A:n sulakkeella yli 3,6kW. Olisiko Fiksumpi vain asentaa yhden vaiheen asema kuormanhallinnalla. Paitsi jos haaveissa täyssähköauto, niin silloin kannattaa kerralla satsata kunnon asema.
 
Siis sulla on kuitenkin jokin etäohjaus tuohon?
Jos siihen pääsee jotenkin fiksusti käsiksi, niin kuormanmittaus sähkökeskukseen ja käskyttää laturin pois päältä/pienemmälle latausteholle kun virtarajat paukkuu. Toki sen verran tuntematon valmistaja että vaikea sanoa miten helposti pääsee kiinni
Sori. Siis auton appin kautta. Tosta latausboksita on appillinen versio 589e hintaan.
ENNAKKOTARJOUS Wolttinen XL Wallbox 11KW APP-ohjauksella pitkällä 8 metrin kaapelilla
Itse maksoin viime kesänä omasta appittomasta 450e. Tuolloin ei appiversiota ollut.
 
Mutta riittäisihän auton kauttakin latauksen säätö, ei seinälaturi idlatessaan juuri virtaa varmaan vie :asif:
Tottakai. Vaan hidastaa tota hidasta latausta vielä entisestään. Oispa kunnolla säädettävissä :)
Vaikka niin, että joku 8A lataus 18-24, muuna aikana 16A. No tollaista nyt on turha toivoa.

Laitoin nyt kokeeksi auton latautumaan vain klo 24-19. Eli illat 19-23:59 ei lataa ollenkaan. Katsotaan miten toimii meillä. Kyllä tohon varmaa 90% ajoista osuu. Harvoin tosiaa 19 jälkeen enää minnekään paria kilsaa kauemmas on asiaa. Ja siihen nyt riittä, että auto on ollut edes 30-45min latauksessa (eli 18:15 kotona).
 
Onkohan missään autossa tai laturissa mahdollista aikataululla ohjata lataustehoa? Tiputtaisi lataustehon vaikka 50 % niinä aikoina, kun käy saunassa. Jos on vakio sauna päivät viikkokalenterilla pystyisi rajat laittamaan pelkästään näille.
 
Onkohan missään autossa tai laturissa mahdollista aikataululla ohjata lataustehoa? Tiputtaisi lataustehon vaikka 50 % niinä aikoina, kun käy saunassa. Jos on vakio sauna päivät viikkokalenterilla pystyisi rajat laittamaan pelkästään näille.
Epäilen. Näiden autojen päämarkkina-alueilla ei paljoa saunoja ole :) Mieleen ei oikein tule muita vastaavia tehosyöppöjä. Toki joku induktioliesi hetkellisesti vie yhdestä tai useammasta vaiheesta sen +3kW helposti, mutta pääsulakkeet kai kestää hetkellisesti ylikuormaa ihan hyvin? Tollaista max. tehoa kun käytetään liedessä hyvin rajallisen ajan. Sauna taas helposti vie sen tunnin ajan.
 
Onkohan missään autossa tai laturissa mahdollista aikataululla ohjata lataustehoa? Tiputtaisi lataustehon vaikka 50 % niinä aikoina, kun käy saunassa. Jos on vakio sauna päivät viikkokalenterilla pystyisi rajat laittamaan pelkästään näille.
Kokeilin muuten äsken ton oman kärryn tehorajoituksia ja vaikka mitä laitoin, niin laturi näytti 3.6kW tehoa. Mikä lie vikana. Ja itse asiassa jos kylmällä käyttää esilämmitystä, niin autossa taitaa olla luokkaa 4kW vastukset (BMW X3 30e) ja jos seinästä irtoaa alle 3.6kW, niin alkaa range hupenemaan lämmittäessä ja se ei ole hyvä sekään.
 
Epäilen. Näiden autojen päämarkkina-alueilla ei paljoa saunoja ole :) Mieleen ei oikein tule muita vastaavia tehosyöppöjä. Toki joku induktioliesi hetkellisesti vie yhdestä tai useammasta vaiheesta sen +3kW helposti, mutta pääsulakkeet kai kestää hetkellisesti ylikuormaa ihan hyvin? Tollaista max. tehoa kun käytetään liedessä hyvin rajallisen ajan. Sauna taas helposti vie sen tunnin ajan.

Nyt en ulkoa muista missäkin käytettäviä kotitalouksien sähkönjakelu järjestelmiä. Mutta taitaa meikäläisten 3-vaihe järjestelmä olla vähemmistössä ja 25A sulakkeiden 17,25 kW huomattavasti keskivertoa enemmän eli sinänsä kello-ohjaus soveltuisi hyvin myös saunattomiin markkina-alueisiin.
 
Nyt en ulkoa muista missäkin käytettäviä kotitalouksien sähkönjakelu järjestelmiä. Mutta taitaa meikäläisten 3-vaihe järjestelmä olla vähemmistössä ja 25A sulakkeiden 17,25 kW huomattavasti keskivertoa enemmän eli sinänsä kello-ohjaus soveltuisi hyvin myös saunattomiin markkina-alueisiin.
Kellollahan tota alitehoisen järjestelmän ongelmaa ei ratkaista. Meillä kun lyö kiukaan tulille niin 6-10kW pompsahtaa tehontarve hetkessä ja mennään helposti pääsulakkeiden rajoille.

Monilla markkina-alueilla luulisi, että peruskuorma on melko vakaa (kuten Suomessakin ilman saunaa ja toki talvella mahdollinen suora sähkölämmitys haukkaa aikalailla). Eli jos sulla on 11kW vaikka käytössä, niin se peruskuorma vaikka 3kW jättää sen 8kW käyttöön ja se lienee aika stabiili kellonajasta riippumatta...
 
Onkohan missään autossa tai laturissa mahdollista aikataululla ohjata lataustehoa?
Autoista en tiedä mutta latauslaitteissa on. Mulla on CTEKin Njord Go ja sinne ohjelmoitu niin, että joka päivä klo 23:00 alkaa lataus 3x10A virralla koska silloin ei enää saunota. Myöhemmin yöllä latausvirta kasvaa, koska lämminvesivaraajakin on siihen mennessä hoitanut työnsä.

Jokaiselle ajastukselle voi määritellä aloitusajan, lopetusajan, viikonpäivän (tai -päivät) ja maksimivirran jolla kyseisen ajastuksen aikana ladataan.
 
Autoista en tiedä mutta latauslaitteissa on. Mulla on CTEKin Njord Go ja sinne ohjelmoitu niin, että joka päivä klo 23:00 alkaa lataus 3x10A virralla koska silloin ei enää saunota. Myöhemmin yöllä latausvirta kasvaa, koska lämminvesivaraajakin on siihen mennessä hoitanut työnsä.

Jokaiselle ajastukselle voi määritellä aloitusajan, lopetusajan, viikonpäivän (tai -päivät) ja maksimivirran jolla kyseisen ajastuksen aikana ladataan.
Voiko laittaa erilaisia ajastuksia? Eli 18-24 vaikka 10A ja sitten loppuajan vaikka 16A?
 
Onkohan missään autossa tai laturissa mahdollista aikataululla ohjata lataustehoa? Tiputtaisi lataustehon vaikka 50 % niinä aikoina, kun käy saunassa. Jos on vakio sauna päivät viikkokalenterilla pystyisi rajat laittamaan pelkästään näille.

Go-eChargerille voit säätää vaikka sekunnin välein vaihtuvat virtarajat, jos siltä tuntuu. Enimmäkseen plugaria on tullut ladattua talviaikaan 8 A latauksella ja sillä 14,5 kWh ehtii valua autoon aikavälillä 21-07.
 
Voiko laittaa erilaisia ajastuksia? Eli 18-24 vaikka 10A ja sitten loppuajan vaikka 16A?
Kyllä voi. Jokaiselle ajastusjaksolle saa määritellä oman virtarajan joten sitä voi vaihtaa vaikka tunnin välein jos haluaa.

Lisäksi on vielä erikseen asetus sille, millä virralla ladataan jos mikään ajastus ei ole sillä hetkellä voimassa.
 
Olipahan vähän tyhmä toi auton latausajastus. Kävin ajamassa ja laitoin auton piuhaan. Otti n. 30s 3.6kW ennenkin lopetti latauksen (pitäisi puoliltaöin aloittaa). Aika pitkään siis kesti. Eikös tossa ajassa sulake kärähdä, jos on mennäkseen?
 
Tulppasulake kestää 30 sekunnin ajan aika huomattavaa ylivirtaa. Tuskin on ongelma tuo, jos kesästä asti on samalla kokoonpanolla selvitty kokonaan ilman palaneita sulakkeita.
 
Asia selvä. Ei tässä varmasti ongelmia tule joo. Enemmän oli akateemista pohdintaa tämä.
 
Vessan katossa on 5kpl GU4 kantaisia halogeeni spotteja. Eli nehän on 12v ja sieltä löytyy muuntaja varmaankin paneloinnin takana.

Haluaisin nämä muuttaa GU10ksi.

Meneekö homma siis niin että paikannetaan muuntaja ja otetaan se välistä pois. Sen jälkeen kytkeä GU10 kannat+piuhat suoraan 230v virtaan.
 
Vessan katossa on 5kpl GU4 kantaisia halogeeni spotteja. Eli nehän on 12v ja sieltä löytyy muuntaja varmaankin paneloinnin takana.

Haluaisin nämä muuttaa GU10ksi.

Meneekö homma siis niin että paikannetaan muuntaja ja otetaan se välistä pois. Sen jälkeen kytkeä GU10 kannat+piuhat suoraan 230v virtaan.
Miksi ihmeessä? GU10 spotit on paskaa. 12V systeemissä lamput ei pala "koskaan". Just viime syksynä vaihodoin 2011 valmistuneeseen taloon n. 100kpl gu5.3 12V halogeenien tilalle ledit. Alkuperäiset polttimot jokaisessa. Eli 10v aikana ei poksunut yksikään polttimo. Toki olivat laadukkaita GE polttimoita. GU10 spotteja oli rakennusaikana vuokrakämpässä ja parin vuoden asumisaikana taisi kaikki mennä ainakin kerran vaihtoon..

Jos taas haluat ledeihin siirtyä, niin GU10 ledeissä on jokaisessa oma pikkuruinen muuntaja vrt 1 kunnollinen 12V systeemissä. Kummankohan luulet olevan kestävämpi ja parempi ratkaisu?
 
No itse vaihtelin 12V spotteja 230V spoteiksi ihan vaan sen takia, että kotiautomaatioon liitettäviä 230V spotteja löytyy mistä tahansa marketista, 12V ei niinkään. Mutta nää on toki spesiaaleja tunnelmavaloja, joita poltetaan muutama tunti vuodessa, joten kestävyys ihan se ja sama...

Mutta toisaalta, onhan (lähes) joka ikinen E27 LED valo 230V eikä laadukkaiden kanssa ole ollut minkäänlaisia kestävyysongelmia...
 
No itse vaihtelin 12V spotteja 230V spoteiksi ihan vaan sen takia, että kotiautomaatioon liitettäviä 230V spotteja löytyy mistä tahansa marketista, 12V ei niinkään. Mutta nää on toki spesiaaleja tunnelmavaloja, joita poltetaan muutama tunti vuodessa, joten kestävyys ihan se ja sama...

Mutta toisaalta, onhan (lähes) joka ikinen E27 LED valo 230V eikä laadukkaiden kanssa ole ollut minkäänlaisia kestävyysongelmia...
Mä en kyllä osta kodin lamppuja "mistä tahansa marketista". Kerran kun satsaa kunnollisiiin, niin pärjää todella kauan (kuten noi meidän rakennusaikana asennetut n. 100kpl 12V halogeeneja, jotka jokainen toimi yli 10 vuotta ennenkuin korvasin ledeillä).

Mulla on noita kahta tyyppiä kaikki:
Philips LEDspot ExpertColor GU5.3 MR16 7.5W 940 36D (MASTER) | Kylmä Valkoinen - Paras Värintoisto - Himmennettävä - Korvaa 50W
Philips LEDspot VLE GU5.3 MR16 7W 840 36D (MASTER) | Kylmä Valkoinen - Himmennettävä - Korvaa 50W

Osa noita "korvaa 50W" ja osa "korvaa 35W". Pelkästään hyviä kokemuksia toistaiseksi. Oho. Vaihdoinkin jo 2020 näköjään. :)

Ei taida olla markettikamaa, mutta mitä väliä?
 
Miksi ihmeessä? GU10 spotit on paskaa. 12V systeemissä lamput ei pala "koskaan". Just viime syksynä vaihodoin 2011 valmistuneeseen taloon n. 100kpl gu5.3 12V halogeenien tilalle ledit. Alkuperäiset polttimot jokaisessa. Eli 10v aikana ei poksunut yksikään polttimo. Toki olivat laadukkaita GE polttimoita. GU10 spotteja oli rakennusaikana vuokrakämpässä ja parin vuoden asumisaikana taisi kaikki mennä ainakin kerran vaihtoon..

Jos taas haluat ledeihin siirtyä, niin GU10 ledeissä on jokaisessa oma pikkuruinen muuntaja vrt 1 kunnollinen 12V systeemissä. Kummankohan luulet olevan kestävämpi ja parempi ratkaisu?

Niinku tossa jo mainittiin niin kotiautomaation vuoksi GU10. Eli huen gu10 polttimoita on siis tulossa. Sauna/kylpyhuoneessa on jo aikanaan laitettu gu10 kannalla kaikki mutta en tiedä miksi vessassa on laitettu 12v spotit..

Mutta siis homma taitaa mennä niin että muuntajat pois ja gu10 suoraan siis 230v virtaan kiinni ja homma rokkaa
 
Niinku tossa jo mainittiin niin kotiautomaation vuoksi GU10. Eli huen gu10 polttimoita on siis tulossa. Sauna/kylpyhuoneessa on jo aikanaan laitettu gu10 kannalla kaikki mutta en tiedä miksi vessassa on laitettu 12v spotit..

Mutta siis homma taitaa mennä niin että muuntajat pois ja gu10 suoraan siis 230v virtaan kiinni ja homma rokkaa

Tuollain saat niin, että kytkimestä polttimolta lähtee sähköt, eli kytkimessä ei ole mitään älyä, mutta spotti toimii tuolla setupilla sillon kuin kytkin on päällä.

Jos useampi valaisin on kytketty saman muuntajan taakse, niin ne on kaapeloitu eri kaapelilla mitä ei ole tarkoitettu 230V:lle. Kaapelit joutuu vaihtamaan mmj:ksi ja se taas on säkömiehen töitä.
 
Viimeksi muokattu:
Niinku tossa jo mainittiin niin kotiautomaation vuoksi GU10. Eli huen gu10 polttimoita on siis tulossa. Sauna/kylpyhuoneessa on jo aikanaan laitettu gu10 kannalla kaikki mutta en tiedä miksi vessassa on laitettu 12v spotit..

Mutta siis homma taitaa mennä niin että muuntajat pois ja gu10 suoraan siis 230v virtaan kiinni ja homma rokkaa
Tyhmä kysyy, kun ei kotiautomaatioon ole tutustunut. Siis automaatio ohjaa noita polttimoita suoraan? Eikös toi ole halogeenien tapauksessa aika tyhmä ratkaisu?
Halogeeneja kun on usein joku 4-6kpl samassa sarjassa. Eikö olisi kätevämpää ohjata koko sarjaa muuuntajan/ kautta? Vai onko nyt jotain mitä en ymmärrä? Vai eikö tollaisia muuntajia ole olemassa?
Noi HUE polttimot näyttäis myös olevan aika arvokkaita...
 
Mutta siis homma taitaa mennä niin että muuntajat pois ja gu10 suoraan siis 230v virtaan kiinni ja homma rokkaa

Kutsu kuitenkin sähkäri, ei varmaan 12V piuhat ole hyväksytty 230V käyttöön ja jos mökki tämän vuoksi palaa niin voipi olla nihkeää vakuutusyhtiön kanssa...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 607
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom