Kysymyksiä sähkömiehille

Pitää muistaa se, että 1900w Defa ei tuota wattimäärää ota, kuin jossain -25 pakkasella. Se teho säätyy ptc-vastuksella ja täydet tehot tulee vasta tuon pakkasrajan kohdalla. Lisäksi niistä voi säätää kytkimellä sen pienemmän tehon päälle.
Kysyttiin, että kestääkö se kaksi 1900W kuormaa, vastaus on ettei kestä. Turhaa sitä lähteä sen enempää hifistelemään. Kaikkea voi aina spekuloida jos huvittaa.
Kerrotko vielä tietämättömälle miksi tuo kerrotaan 230V:llä, eikä 500V:lla?
Kyseinen mainittu 500V on sulakkeen maksimi jännite, Suomessa verkossa on 230 voltin vaihejännite.
 
Kysyttiin, että kestääkö se kaksi 1900W kuormaa, vastaus on ettei kestä. Turhaa sitä lähteä sen enempää hifistelemään. Kaikkea voi aina spekuloida jos huvittaa.

Kyseinen mainittu 500V on sulakkeen maksimi jännite, Suomessa verkossa on 230 voltin vaihejännite.
Lisäksi se sulake kestää tuon 120w ylikuormituksen eikä vielä laukea siitä etenkään pakkasella.
 
Sulakkeen koko määräytyy kaapeloinnin keston mukaan. Eli jos vaihdat isomman sulakkeen, niin kaapelointi ylikuumenee ja pahimmillaan syttyy tulipalo.

Isompaa sulaketta varten pitäisi vaihtaa paksumpi kaapelointi. Helpommalla pääset, kun osata pienempitehoiset lämmittimet.
Kysyttiin, että kestääkö se kaksi 1900W kuormaa, vastaus on ettei kestä. Turhaa sitä lähteä sen enempää hifistelemään. Kaikkea voi aina spekuloida jos huvittaa.

Kyseinen mainittu 500V on sulakkeen maksimi jännite, Suomessa verkossa on 230 voltin vaihejännite.
Kiitos. Täytyy laittaa toinen lämmitin I-asennolle.
 
Kiitos. Täytyy laittaa toinen lämmitin I-asennolle.

Rohkeasti molemmat vaan täysillä päälle. Sulakkeen tarkoitus on nimenomaan laueta ennen kuin vaarallista ylikuormaa pääsee syntymään. Jos on oikein mitoitettu kaapelointi sulakkeelle niin ei pitäisi olla ongelmaa. Jos Defat ottaa todella tuon täyden 1900W tehon niin sulake voi laskelmien mukaan juuri ja juuri laueta. Mutta käytännössä tämä on paras tsekata. Ei siinä häviä kuin yhden sulakkeen.

(En vastaa palaneista taloista tai autoista).
 
Ulkopistokkeet ovat 16A / 500V sulakkeen takana. Jos kahta 1900W defaa käyttää samaan aikaan, palaako sulake? Vai montako wattia tuollainen kestää?
Kysyttiin, että kestääkö se kaksi 1900W kuormaa, vastaus on ettei kestä. Turhaa sitä lähteä sen enempää hifistelemään. Kaikkea voi aina spekuloida jos huvittaa.

Itse asiassa kysyttiin molempia, kestääkö kahta 1900W defaa ja monta wattia kestää. Eli todennäköisesti kestää nuo kaksi defaa.

Tosin jos nuo defat on sisätilanlämmittimiä ja autoissa on myös lohkolämmittimet, niin sitten ei välttämättä kestäkkään.
 
Kestää se, ihan speksien mukaan 16 A sulake kestää 18 A virran jatkuvasti. Mutta ei se sitä tarkoita, että ylivirralla olisi järkevää ajaa.
Ainoa hetki saattaa olla jos molemmat lämppärit menevät täsmälleen samaan aikaan päälle ja käynnistysvirtapiikki on liian iso. Muuten kyllä kestää kahta tuollaista lämppäriä samaan aikaan.

Meillä oli taloyhtiön tolppapaikoissa yksi talvi tuo ongelma, eli aika monen asukkaan lämmittimet menivät täysin samaan aikaan päälle jolloin muutaman kerran nalli napsahti lämpötolppien syötön päästä. Meilläkin kyllä varmaan suurimmalla osalla oli muutenkin sisätilanlämmittimet ja lohkolämmittimet yhteensä niin suuret kuin vain tolpan sulakkeet antoivat myöden.
 
Mä tätä taisin jo aiemmin kysellä, mutta en tainnut saada vastauksia silloin. Saako välikaton kautta vetää sähkökaapelia tuosta vaan vai pitääkö olla suojaputkissa taululta pistokkeelle asti?
 
Mä tätä taisin jo aiemmin kysellä, mutta en tainnut saada vastauksia silloin. Saako välikaton kautta vetää sähkökaapelia tuosta vaan vai pitääkö olla suojaputkissa taululta pistokkeelle asti?

Putketon asennus on sallittu jos kaapelivalmistaja on näin ilmoittanut. Mutta tietenkään ihan miten vaan ei voi vedellä eli eristeet läpäistävä kohtisuoraan, ei asenneta eristeen sisään jne.
 
Putketon asennus on sallittu jos kaapelivalmistaja on näin ilmoittanut. Mutta tietenkään ihan miten vaan ei voi vedellä eli eristeet läpäistävä kohtisuoraan, ei asenneta eristeen sisään jne.

Mulla on tyhjiä kaapeliputkia välikatolta eristeiden läpi jo sulaketaululle. Eli tuo osio ei vaadi sitten mitään elämää isompaa urakkaa. Välikatolla sitten jos voi ilman putkia vetää, niin ainoa mikä vaatii tekemistä on ne 3 viimeistä metriä missä kaapeli menee välikatolta seinän sisään eristeisiin ja talon ulkoverhoiluun. Tässä siis ajatuksena, että jos sähköautolle hankkii latausaseman niin sähköurakointi ei pitäisi olla oletettavasti kovin kallis keikka. Niin ja pitää varmaan huomioida kuinka monta kaapelia tuolta taululta täytyy latausasemalle vetää. Ei mulla ole edes sähköautoa vielä ..mutta täytyy vähän jo suunnitella.
 
Olis kattotuulettimen asennus kyseessä (Casafan metallikuorinen+valo). Onko nuo liitännät oikein tuossa kuvassa ja tarviiko tuota tuulettimesta tulevaa kelt/vihreää johtoa laittaa kiinni? Tuuletin.jpg
 
Olis kattotuulettimen asennus kyseessä (Casafan metallikuorinen+valo). Onko nuo liitännät oikein tuossa kuvassa ja tarviiko tuota tuulettimesta tulevaa kelt/vihreää johtoa laittaa kiinni?Tuuletin.jpg

No jos sen KEVIn saat helposti kytkettyä niin kytke ihmeessä. Jonkun oikean sähkärin mielestä varmasti jopa suotavaa. Palaa ennemmin sulake ku torppa.
 
Olis kattotuulettimen asennus kyseessä (Casafan metallikuorinen+valo). Onko nuo liitännät oikein tuossa kuvassa ja tarviiko tuota tuulettimesta tulevaa kelt/vihreää johtoa laittaa kiinni?Tuuletin.jpg
Jos siitä katossa olevasta telineestä ei olekkaan täydellistä sähköistä kontaktia siihen tuulettimen kuoreen, niin vikatilanteessa siinä tuulettimessa on äkkiä jännite pinnassa.

Tuo jalka ja tuuletin ovat kummatkin maadoitettu siksi että jos esim jännitteinen johto hinkkautuu rikki ja koskee jalkaan, joka saakin vain huonon maadoituksen tuulettimen kuoresta se alkaa kuumenemaan ja aiheuttaa potentiaalisesti tulipalon. Joissain tapauksissa tuo jalka ei ole erikseen maadoitettu, tuossa tuulettimessa on haluttu erikseen varmistaa tuon jalan maadoitus, ei niin päin että se tuulettimen maadoitus olisi jokin jälkiajatus.
 
Mulla on tyhjiä kaapeliputkia välikatolta eristeiden läpi jo sulaketaululle. Eli tuo osio ei vaadi sitten mitään elämää isompaa urakkaa. Välikatolla sitten jos voi ilman putkia vetää, niin ainoa mikä vaatii tekemistä on ne 3 viimeistä metriä missä kaapeli menee välikatolta seinän sisään eristeisiin ja talon ulkoverhoiluun. Tässä siis ajatuksena, että jos sähköautolle hankkii latausaseman niin sähköurakointi ei pitäisi olla oletettavasti kovin kallis keikka. Niin ja pitää varmaan huomioida kuinka monta kaapelia tuolta taululta täytyy latausasemalle vetää. Ei mulla ole edes sähköautoa vielä ..mutta täytyy vähän jo suunnitella.
Sinne välikatolle vedetyt kaapelit ei saa sitten jäädä siihen villan päälle retkottamaan, vaan ne pitää kiinnittää johonkin sinne ristikoihin villan yläpuolelle. Jos jätät kaapelit irralleen veillan päälle, ne ajankanssa mönkii itsensä sinne villan sisään jossa niillä on liian lämmin olla.

Jos sieltä välikatolta menee putki suoraan sähkökaappiin, kannattaa huomioida ettei siihen tule lämpötilaerosta johtuvaa kondensointia. Se kondensoituva vesi lirisee sähkökaapin sisään sitä putkea pitkin.
 
Sinne välikatolle vedetyt kaapelit ei saa sitten jäädä siihen villan päälle retkottamaan, vaan ne pitää kiinnittää johonkin sinne ristikoihin villan yläpuolelle. Jos jätät kaapelit irralleen veillan päälle, ne ajankanssa mönkii itsensä sinne villan sisään jossa niillä on liian lämmin olla.

Jos sieltä välikatolta menee putki suoraan sähkökaappiin, kannattaa huomioida ettei siihen tule lämpötilaerosta johtuvaa kondensointia. Se kondensoituva vesi lirisee sähkökaapin sisään sitä putkea pitkin.

Kiitos hyvistä kommenteista. Joka tapauksessa sähkärin pitää nuo asiat varmistaa ennen kytkentää. Voin siis etukäteen jonnin verran avittaa kaapeli vedon merkeissä..varsinkin kun kaikki vedot pääsee näkemään eikä mitään jää piiloon.
 
Vanha analoginen nastoilla aseteltava lämpötilanpudotuksen ohjauksen viikkokello mennyt paskaksi. Tilalle pitäisi uutta digitaalista. Vanhassa on kyljessä 1-0-AUTO -kytkin, jolla saa ohjauksen pakotettua päälle ja pois päältä ajastuksista riippumatta, mutta nykyisissä näyttää olevan korkeintaan on/off-nappi, jonka ajastetut ajat ilmeisesti ohittavat. Pitäisi olla ne napit myös niin ettei niitä tarvitse valikkojen kautta selata. Pitääkö hommata vain joku ajastin ja laittaa viereen 0-1-2 -nokkakytkin?

Ajastin mielellään kojerasiamalli, mutta DIN-mallikin käy selkeällä valaistulla näytöllä.

EDIT: näyttäishän noissa olevan täysi ohitusmahdollisuuskin, mutta joku "pidä kahta kärpäsenpaskan kokoista nappia pohjassa 2sek" ei käy, vaan pitäisi olla selkeämpi, että idiootikin osaa käyttää ilman käyttöohjeiden lukemista.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmaa poistoilmalämpöpumpun kanssa... Muuntaja meni rikki 7v vanhasta laitteesta. Uusi muuntaja tilattiin nibeltä. Pysyi kunnossa alle vuorokauden ja taas 1/3 PILP sulakkeista pimeäksi ja laite ei käynnisty ollenkaan. Kyseessä nibe f470.

Osaisiko joku epäillä jotain mistä lähteä selvittään?
 
Ongelmaa poistoilmalämpöpumpun kanssa... Muuntaja meni rikki 7v vanhasta laitteesta. Uusi muuntaja tilattiin nibeltä. Pysyi kunnossa alle vuorokauden ja taas 1/3 PILP sulakkeista pimeäksi ja laite ei käynnisty ollenkaan. Kyseessä nibe f470.

Osaisiko joku epäillä jotain mistä lähteä selvittään?

Tuskin siinä 3- vaihemuuntajaa on, pitää todennäköisesti selvittää mitä pimenneen vaiheen takana on.
 
Missä sähköpattereissa on toimiva ekosysteemi? Esim. Adax tai Mill järjellisen hintaisia, nöbot maksaa tuplat.
 
Onko keinoa saada katon valaisinrasiasta sähköt tavalliseen töpseliin? Joku adapteri tms? :hmm:

Tausta: Uudessa asunnossa olisi eteisessä kaapisto minkä päälle haluaisin virittää hue-valonauhan valaisemaan eteistä mutta pistorasiat on vastakkaisella seinällä. Valaisinrasiasta saisi nätisti lyhyellä vedolla ja saisi myös seinäkatkaisimen käyttöön.
 
Laita hue nauhan päähän tälläinen:

Sit kattorasiaan valaisinpistorasia.
Ei onnistu vissiin ihan noin yksinkertaisesti kun valonauhan päässä on muuntaja. Siksi yritin löytää jotain välipalikkaa millä saisi kattopistorasiasta tavalliseen töpseliin sähköä tyylillä plug&play :D
 
Missä sähköpattereissa on toimiva ekosysteemi? Esim. Adax tai Mill järjellisen hintaisia, nöbot maksaa tuplat.
Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.
 
Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.
Enemmin pudottaisin lämpötilaa päiväksi, mutta ei tuo pakollista ole. Vanhoissa pattereissa on mekaaniset termostaatit ja ikääntymisen merkkejä, ja ulkonäkö on mitä on.
 
Onko keinoa saada katon valaisinrasiasta sähköt tavalliseen töpseliin? Joku adapteri tms? :hmm:

Tausta: Uudessa asunnossa olisi eteisessä kaapisto minkä päälle haluaisin virittää hue-valonauhan valaisemaan eteistä mutta pistorasiat on vastakkaisella seinällä. Valaisinrasiasta saisi nätisti lyhyellä vedolla ja saisi myös seinäkatkaisimen käyttöön.

Normaali 1-os jatkojohto josta katkaisee urospään pois ja liittää sen tilalle valaisinpistorasiaan sopivan avattavan, maadoitetun tulpan mallia ABB AKTV13PP tai esim airamin vastaava, ei siis sellaista hännällistä.
Kaapelin kiinnitys kattoon tarralistalla ja ehkä parilla propulla+ruuvilla jos betonia, maalatussa kipsikatossa pysyy varmaan ilmankin jos tuore maalipinta.
 
Normaali 1-os jatkojohto josta katkaisee urospään pois ja liittää sen tilalle valaisinpistorasiaan sopivan avattavan, maadoitetun tulpan mallia ABB AKTV13PP tai esim airamin vastaava, ei siis sellaista hännällistä.
Kaapelin kiinnitys kattoon tarralistalla ja ehkä parilla propulla+ruuvilla jos betonia, maalatussa kipsikatossa pysyy varmaan ilmankin jos tuore maalipinta.
Tattista! Vähän arvelinkin, että näpertämiseksi menee kun ei rankasta googlailusta huolimatta löytynyt mitään valmista ratkaisua.
 
Enemmin pudottaisin lämpötilaa päiväksi, mutta ei tuo pakollista ole. Vanhoissa pattereissa on mekaaniset termostaatit ja ikääntymisen merkkejä, ja ulkonäkö on mitä on.
Tuo lämpötilanpudotus ei oikeastaan ole järkevää noin lyhyellä ajalla kuin korkeintaan jossain vanhoissa rintamamiestaloissa tms todella runsaasti lämpöävuotavissa kohteissa.

Onko vanhan sähköpatterin pelkän termarin uusimisessa sitten paljon järkeä.. Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta siistin lopputuloksen ja vaivan kannalta koko patterin uusiminen on kuitenkin ihan järkevää.

Jos syöttökaapeloinnissa on otettu huomioon lämpötilanpudotus, niin silloin on oikeastaan ihan sama minkämerkkiset patterit sinne laittaa, kunhan ne vain tukevat lämpötilanpudotus signaalia.
 
Tattista! Vähän arvelinkin, että näpertämiseksi menee kun ei rankasta googlailusta huolimatta löytynyt mitään valmista ratkaisua.
Joo, koska niitä kattopistorasioita ei ole tarkoitettu kuin max 6A kuormalle, joten tuollaista kattorasia -> suko roikkaa ei pitäisi olla olemassakaan.. Europistokkeeseen saisi olla olemassa.
 
Tuo lämpötilanpudotus ei oikeastaan ole järkevää noin lyhyellä ajalla kuin korkeintaan jossain vanhoissa rintamamiestaloissa tms todella runsaasti lämpöävuotavissa kohteissa.

Onko vanhan sähköpatterin pelkän termarin uusimisessa sitten paljon järkeä.. Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta siistin lopputuloksen ja vaivan kannalta koko patterin uusiminen on kuitenkin ihan järkevää.

Jos syöttökaapeloinnissa on otettu huomioon lämpötilanpudotus, niin silloin on oikeastaan ihan sama minkämerkkiset patterit sinne laittaa, kunhan ne vain tukevat lämpötilanpudotus signaalia.
Nuo ovat ikivanhoja, ei oikein järkeä uusia termostaatteja.

Ei ole tuollaista, patterit ovat vanhoja.
Tuo wifi vaan tuntuu löytyvän jopa bilteman pattereista. Noissa ei vaan ole lapsilukkoa, mille voi joskus olla tarvetta.
 
Tuo wifi vaan tuntuu löytyvän jopa bilteman pattereista.
Arvelinkin "ekosysteemillä" viitattavan langattomaan ohjaukseen lähinnä. Ainakin Adaxissa(Neo Wifi/Clea Wifi) on vajaa pari vuotta sitten julkaistu API oman sovelluskökkäreen ohessa. En ole päässyt testaamaan ja patterit odottavat vielä asennusta, mutta ilmeisesti sovellettavissa esimerkiksi Home Assistantiin. Luulisi tähän mennessä "valmiita" pohjia omaa räpellystä varten olevan.

Lapsilukon tarvetta en edes tullut ajatelleeksi, mutta noissa pitäisi muistaakseni olla sellainen. Täytynee tosin konfiguroida Adaxin applikaation kautta käyttöön.
 
Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.
Riippuu ihan siitä kuinka tiivis talo on ja paljonko talossa oleskellaan (päivät töissä ja öisin nukutaan). Jos talo vuotaa kuin seula niin on järjetöntä lämmittää taloa päivisin ja öisin kun kukaan ei siellä periaatteessa ole.
Itellä on noi älypatterit ja talossa on paljon käyttämätöntä tilaa jota on turha lämmittää. Ja kuitenkin rutiinit on suurin piirtein samat joka päivä niin ne on helppo ajastaa. Pikkuvessa, tuulikaappi ja pukuhuone on lämpimänä aamulla pari tuntia ja illalla 15-21 kun talossa on elämää. Ihan turha hehkuttaa niitä lämpimänä kun kukaan ei niitä käytä. Tommonen pikkuvessa ja pukuhuone lämpiää varmaan vartissa käyttökuntoon niin siinä ei paljon ehdi sähköä mennä. Sitten toki vastaavasti tilat jäähtyvät nopeasti mikä kertoo että talo vuotaa. Eli noidenkin tilojen 24/7 lämmitys hukkaisi julmetisti energiaa.
Sitten on työhuone jossa oleskellaan arkisin klo 7-15 ja lämmöt on sen aikaa päällä (tai oikeammin lämmöt menee päälle klo 5.30 aamulla niin huone on lämmin klo 7). Viikonloppuisin tila pysyy säästölämmöllä. En jaksa uskoa että vaikka patteri olis täysillä tuon ajan että se veisi samanverran sähkö kuin se että tila olisi kokoajan lämpimänä 24/7 joka päivä.
 
Joo, koska niitä kattopistorasioita ei ole tarkoitettu kuin max 6A kuormalle, joten tuollaista kattorasia -> suko roikkaa ei pitäisi olla olemassakaan.. Europistokkeeseen saisi olla olemassa.

Mikäli sinne haluaa laittaa sen huen lisäksi jotain muuta pienitehoista elektroniikkaa niin se onnistuu edullisella suko-->2-4x europistoke haaroittimella toisin kuin naarasmallisella europistokkeella jota ei haaroitella.
Järjen käyttö on aina sallittua eli ei sinne kaapin päälle kannata mitään rakennuslämmitintä tunkea.
 
Mikäli sinne haluaa laittaa sen huen lisäksi jotain muuta pienitehoista elektroniikkaa niin se onnistuu edullisella suko-->2-4x europistoke haaroittimella toisin kuin naarasmallisella europistokkeella jota ei haaroitella.
Järjen käyttö on aina sallittua eli ei sinne kaapin päälle kannata mitään rakennuslämmitintä tunkea.
Näillä näkymin jäänee pelkkään hueen, kävi mielessä josko olisi verkkoromut sinne laittanut ja toisekseen nuo laitteet mielummin pitää 247 sähköissä eikä niin että joku rähmäkäpälä nappaa katkaisimesta virrat pois :D
 
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.

Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.

Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.

 
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.

Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.

Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.

Itse en ole urakoitsija ja viimeisiä hintoja ei itseltäni löydy, mutta heitetään arviota:
-Uusi mittarikeskus 400-500e +200-400e johdonsuojiin/vvs/tarvikkeisiin
-Sähkärin työtunteja 8-10h ala 55-75e/h?
-Mittarin vaihto uuteen keskukseen 200e (Carunan hinta)

Itselle vaihdettiin keskus 2017 maakaapeloinnin yhteydessä ja silloin tuli huomioitua pari seikkaa:
-Isommat pääsulake pohjat. Tulppasulakkeita on kahta kokoa ja isommat menee 63A asti. Isompiin pohjiin menee myös 25A adaptereilla. Antaa pelivaraa tulevaisuudessa, jos nyt vaihdat keskuksen jokatapauksessa. Esim tulevaisuudessa kaksi sähköautoa ja sähkökiuas jne.
-Otin uuden keskuksen myös agrigaatin vaihtokytkimellä. Saa tarvittaessa syötettyä pidemmissä katkoissa sähköä kiinteistölle agrigaatin kanssa. Ei maksanut muistaakseni juuri mitään lisää (kymmeniä euroja vs 500e erillinen boksi)
 
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.

Tulppasulakkeet tauluun + viereen pikkukotelo vikavirtasuojalle, ehkä parisataa euroa. Uusia voi kyllä lisätä, kun noin on vapaata tilaa. Koko taulun uusinta + sivuvaikutukset (uudet kaapeloinnit nollausten tilalle ym), no, oisko jossain alkaen pari tonnia, jos ei kovin paljon tarvi vetää kaapeleita uusiksi. Mutta saattaapa olla paljon enemmänkin.
 
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.

Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.

Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.



Vaikka tavallaan onkin omiin muroihin kusemista, mä en suosittele tuon keskuksen uusimista, siihen ei ole mitään sähköteknistä syytä. Uusia vikiksen vaativien asennusten takia viereen dinkiskokotelo vikiksille, tai jos tuossa nykyisessä on sopiva tila siihen modaus.

Pölyjä kannattaa tietysti vähän putsailla samalla kun tuota ronkkii, mutta muuten tuo on ihan käypänen laitos
 
Suurimmassa osassa latausasemia on sisäänrakennetut vikavirtasuojat joten jos valitsee sellaisen niin välttyy jopa siltä laajennuskotelolta.
 
Suurimmassa osassa latausasemia on sisäänrakennetut vikavirtasuojat joten jos valitsee sellaisen niin välttyy jopa siltä laajennuskotelolta.
Onko sisäänrakennetut vikurit yleensä standardin mukaisia? Vai onko se asia, joka pitää tarkistaa tuotekohtaisesti?
 
Noin mutuna sanoisin että pääsääntöisesti niissä on vain tuo dc suoja, ja normi a-tyypin vikiksen odotetaan olevan syöttö puolella suojana.
 
Noin mutuna sanoisin että pääsääntöisesti niissä on vain tuo dc suoja, ja normi a-tyypin vikiksen odotetaan olevan syöttö puolella suojana.

Riippuu ihan täysin siitä minkä mallin ostaa, noita saa sekä ilman että vikiksellä mutta suurimmassa osassa mitä olen asentanut on oma vikavirtasuoja koska se on usein ainoa järkevä vaihtoehto jos on esim. ketjutettu syöttö.
Ainoa miinus tuossa latausasemassa sijaitsevassa vikavirtasuojassa on se, että tällöin syöttökaapelilla ei ole vvsk:n antamaa palosuojausta.

Tässä kyseisessä tapauksessa sanoisin että kannattaa ottaa sellainen jossa vikavirtasuoja on sisäänrakennettuna.
 
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.

Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.

Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.

Ja välttämättä nuo "tyhjät" varokepaikat eivät edes ole tyhjiä, vaan siellä voi olla N/PE/PEN -kiskoa, kontaktoria, välirelettä, soittokellomuuntajaa tai ihan mitä vaan ruuvattuna suoraan keskuksen pohjaan. Vähintään ainakin johdinharakanpesää löytynee. Ja lisäksi, jos tuo sijaitsee sisällä, johon verkkoyhtiöllä ei ole pääsyä, ne saattaa vaatia sen uuden mittauskeskuksen ulos ja vanhan paikalle pelkkä ryhmäkeskus jos on tarvetta.
 
Kyseessä on rivitalon sähkökeskus. Sanomattakin on selvää etten mitään remonttia saa tehdä ilman taloyhtiön lupaa. Keskus sijaitsee ulkona, ulko-oven vieressä osana asunnon kylmää varastoa. Mutta sähkötaululle päästäkseni ei tarvitse mennä varastoon sisälle.

Hankinnassa on tosiaan järjestää sähköauton lataus. Onneksi sulakekoko on 3x25A eikä mitään isoja kuluttajia ole tuon takana. Lämpötolppiin menee omat kaapelit taloyhtiön keskuksesta. Lämmitys ja lämmin käyttövesi tulee keskuslämmityksen kautta. Ilppi on tulossa asuntoon mutta sekin vain kesäkäyttöön ilmastoinniksi.

Kolme vaihtoehtoa tullut vastaan miten se toteutetaan..

1. Halvin ja hitain eli 16A (tai pienempi) super-schuko pistoke. Todennäköisesti riittää aina kotilataustarpeeseen.

2. 3x16A voimavirtapistoke. Siihen kylkeen siirrettävä latausasema tyyliin ctek njord. Saisi reissuun lähtiessä otettua latausaseman mukaan. Eri asia tarvitseeko meidän käytössä sitä koskaan ottaa mukaan. Mökkeily tai Lapin lomat ei ole meidän juttu.

3. Kallein eli kiinteä 3x16A latausasema. Silloin pistoke olisi vain lataus käytössä. Sitäkään en tiedä tuleeko tuolle voimavirtapistokkeelle koskaan mitään muuta käyttöä kuin auton lataus.

Kahdessa ensimmäisessä mietityttää kuormanhallinta.. Kolmannen saa sisäänrakennetulla kuormanhallinnalla mutta miten se ratkaistaan noissa muissa? Vai joutuuko laittamaan aina latauksen pauselle kun lyö 8kw kiukaan saunassa päälle tai keittiössä uunin.. Tai molemmat. Kuormanhallinnan pitäisi vähentää virran antamista autolle ennen sulakkeiden räpsähtämistä.

Kun tuota alkaa tekemään pitää miettiä kunnolla miten toteuttaa. Suunnitelma elänyt jo keväästä asti, koronan tuoma etätyö on viivästyttänyt toteutusta.
 
Kyseessä on rivitalon sähkökeskus. Sanomattakin on selvää etten mitään remonttia saa tehdä ilman taloyhtiön lupaa. Keskus sijaitsee ulkona, ulko-oven vieressä osana asunnon kylmää varastoa. Mutta sähkötaululle päästäkseni ei tarvitse mennä varastoon sisälle.

Hankinnassa on tosiaan järjestää sähköauton lataus. Onneksi sulakekoko on 3x25A eikä mitään isoja kuluttajia ole tuon takana. Lämpötolppiin menee omat kaapelit taloyhtiön keskuksesta. Lämmitys ja lämmin käyttövesi tulee keskuslämmityksen kautta. Ilppi on tulossa asuntoon mutta sekin vain kesäkäyttöön ilmastoinniksi.

Kolme vaihtoehtoa tullut vastaan miten se toteutetaan..

1. Halvin ja hitain eli 16A (tai pienempi) super-schuko pistoke. Todennäköisesti riittää aina kotilataustarpeeseen.

2. 3x16A voimavirtapistoke. Siihen kylkeen siirrettävä latausasema tyyliin ctek njord. Saisi reissuun lähtiessä otettua latausaseman mukaan. Eri asia tarvitseeko meidän käytössä sitä koskaan ottaa mukaan. Mökkeily tai Lapin lomat ei ole meidän juttu.

3. Kallein eli kiinteä 3x16A latausasema. Silloin pistoke olisi vain lataus käytössä. Sitäkään en tiedä tuleeko tuolle voimavirtapistokkeelle koskaan mitään muuta käyttöä kuin auton lataus.

Kahdessa ensimmäisessä mietityttää kuormanhallinta.. Kolmannen saa sisäänrakennetulla kuormanhallinnalla mutta miten se ratkaistaan noissa muissa? Vai joutuuko laittamaan aina latauksen pauselle kun lyö 8kw kiukaan saunassa päälle tai keittiössä uunin.. Tai molemmat. Kuormanhallinnan pitäisi vähentää virran antamista autolle ennen sulakkeiden räpsähtämistä.


Kun tuota alkaa tekemään pitää miettiä kunnolla miten toteuttaa. Suunnitelma elänyt jo keväästä asti, koronan tuoma etätyö on viivästyttänyt toteutusta.

Ehdottomasti tähän tilanteeseen kiinteä latausasema. Ei tarvii huolia pääsulakkeista ja todennäköisesti pidempi ikäisempi kuin matkalaturi. Auton mukana tulee pistorasiaan laitettava asiointilatausjohto, tällä voi tarvittaessa hoitaa ne ns. Mökkireissut.

Hinta eroa ei merkittävästä tule eri asennustapojen välillä. Latausaseman asennus noin 150e. Kalliimpi versus 3-vaihe pr.
 
Kahdessa ensimmäisessä mietityttää kuormanhallinta.. Kolmannen saa sisäänrakennetulla kuormanhallinnalla mutta miten se ratkaistaan noissa muissa? Vai joutuuko laittamaan aina latauksen pauselle kun lyö 8kw kiukaan saunassa päälle tai keittiössä uunin.. Tai molemmat. Kuormanhallinnan pitäisi vähentää virran antamista autolle ennen sulakkeiden räpsähtämistä.

Kun tuota alkaa tekemään pitää miettiä kunnolla miten toteuttaa. Suunnitelma elänyt jo keväästä asti, koronan tuoma etätyö on viivästyttänyt toteutusta.

Kiukaasta saa ohjauksen ulos, joten sillä saa sähköauton latauksen katkaistua lämmityksen ajaksi. Sähkäri tietää miten kytketään.
 
Mökistä katkesi sähköt kaikki lämpöpattereista ja keittiön pistorasioista. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa toimii pistorasiat, mutta lämpöpatterit ei. Pikasulakkeet kaikki ylhäällä ja kokeilin vaihtaa pääsulakkeet, mutta ei muutosta. Vieläkö on jotain mitä helppo itse kokeilla vai sähkömiestä paikalle?
 
Soita sähkönsiirtoyhtiölle ja kysy onko linjoissa vikaa?Jos etäluettavamittari niin siellä pitäisi näkyä tuleeko kaikki vaiheet perille asti.Ja jos on yleismittari ja osaamista niin itsekkin tuon voi tarkistaa.
 
Soita sähkönsiirtoyhtiölle ja kysy onko linjoissa vikaa?Jos etäluettavamittari niin siellä pitäisi näkyä tuleeko kaikki vaiheet perille asti.Ja jos on yleismittari ja osaamista niin itsekkin tuon voi tarkistaa.
Tämä. Eli käy ensi alkuun vilkaisemassa energiamittaria.
 
Mökistä katkesi sähköt kaikki lämpöpattereista ja keittiön pistorasioista. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa toimii pistorasiat, mutta lämpöpatterit ei. Pikasulakkeet kaikki ylhäällä ja kokeilin vaihtaa pääsulakkeet, mutta ei muutosta. Vieläkö on jotain mitä helppo itse kokeilla vai sähkömiestä paikalle?

Oletko mahdolliset vikavirtasuojat tarkistanut, ettei ole lauennut?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 214
Viestejä
4 472 629
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom