Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.
Kestää se, ihan speksien mukaan 16 A sulake kestää 18 A virran jatkuvasti. Mutta ei se sitä tarkoita, että ylivirralla olisi järkevää ajaa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Karkeesti: 16A*230 V = 3680 W , 1900W*2 = 3800 W. Eli sulake ei riitä.
Ulkopistokkeet ovat 16A / 500V sulakkeen takana. Jos kahta 1900W defaa käyttää samaan aikaan, palaako sulake? Vai montako wattia tuollainen kestää?
Kysyttiin, että kestääkö se kaksi 1900W kuormaa, vastaus on ettei kestä. Turhaa sitä lähteä sen enempää hifistelemään. Kaikkea voi aina spekuloida jos huvittaa.
Ainoa hetki saattaa olla jos molemmat lämppärit menevät täsmälleen samaan aikaan päälle ja käynnistysvirtapiikki on liian iso. Muuten kyllä kestää kahta tuollaista lämppäriä samaan aikaan.Kestää se, ihan speksien mukaan 16 A sulake kestää 18 A virran jatkuvasti. Mutta ei se sitä tarkoita, että ylivirralla olisi järkevää ajaa.
Mä tätä taisin jo aiemmin kysellä, mutta en tainnut saada vastauksia silloin. Saako välikaton kautta vetää sähkökaapelia tuosta vaan vai pitääkö olla suojaputkissa taululta pistokkeelle asti?
Putketon asennus on sallittu jos kaapelivalmistaja on näin ilmoittanut. Mutta tietenkään ihan miten vaan ei voi vedellä eli eristeet läpäistävä kohtisuoraan, ei asenneta eristeen sisään jne.
Jos siitä katossa olevasta telineestä ei olekkaan täydellistä sähköistä kontaktia siihen tuulettimen kuoreen, niin vikatilanteessa siinä tuulettimessa on äkkiä jännite pinnassa.
Sinne välikatolle vedetyt kaapelit ei saa sitten jäädä siihen villan päälle retkottamaan, vaan ne pitää kiinnittää johonkin sinne ristikoihin villan yläpuolelle. Jos jätät kaapelit irralleen veillan päälle, ne ajankanssa mönkii itsensä sinne villan sisään jossa niillä on liian lämmin olla.Mulla on tyhjiä kaapeliputkia välikatolta eristeiden läpi jo sulaketaululle. Eli tuo osio ei vaadi sitten mitään elämää isompaa urakkaa. Välikatolla sitten jos voi ilman putkia vetää, niin ainoa mikä vaatii tekemistä on ne 3 viimeistä metriä missä kaapeli menee välikatolta seinän sisään eristeisiin ja talon ulkoverhoiluun. Tässä siis ajatuksena, että jos sähköautolle hankkii latausaseman niin sähköurakointi ei pitäisi olla oletettavasti kovin kallis keikka. Niin ja pitää varmaan huomioida kuinka monta kaapelia tuolta taululta täytyy latausasemalle vetää. Ei mulla ole edes sähköautoa vielä ..mutta täytyy vähän jo suunnitella.
Sinne välikatolle vedetyt kaapelit ei saa sitten jäädä siihen villan päälle retkottamaan, vaan ne pitää kiinnittää johonkin sinne ristikoihin villan yläpuolelle. Jos jätät kaapelit irralleen veillan päälle, ne ajankanssa mönkii itsensä sinne villan sisään jossa niillä on liian lämmin olla.
Jos sieltä välikatolta menee putki suoraan sähkökaappiin, kannattaa huomioida ettei siihen tule lämpötilaerosta johtuvaa kondensointia. Se kondensoituva vesi lirisee sähkökaapin sisään sitä putkea pitkin.
Ongelmaa poistoilmalämpöpumpun kanssa... Muuntaja meni rikki 7v vanhasta laitteesta. Uusi muuntaja tilattiin nibeltä. Pysyi kunnossa alle vuorokauden ja taas 1/3 PILP sulakkeista pimeäksi ja laite ei käynnisty ollenkaan. Kyseessä nibe f470.
Osaisiko joku epäillä jotain mistä lähteä selvittään?
Ei onnistu vissiin ihan noin yksinkertaisesti kun valonauhan päässä on muuntaja. Siksi yritin löytää jotain välipalikkaa millä saisi kattopistorasiasta tavalliseen töpseliin sähköä tyylillä plug&playLaita hue nauhan päähän tälläinen:
Airam -valaisinpistotulppa, maadoitettu, johdolla, valkoinen 7,99
Valaisinjohto tulpalla, 2-napainen, maadoitettu, 14 cm johto, valkoinen. Valaisinjohto tulpalla voidaan käyttää suoratulppana asennettaessa valaisin valaisinpistorasiaan.www.verkkokauppa.com
Sit kattorasiaan valaisinpistorasia.
Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.Missä sähköpattereissa on toimiva ekosysteemi? Esim. Adax tai Mill järjellisen hintaisia, nöbot maksaa tuplat.
Enemmin pudottaisin lämpötilaa päiväksi, mutta ei tuo pakollista ole. Vanhoissa pattereissa on mekaaniset termostaatit ja ikääntymisen merkkejä, ja ulkonäkö on mitä on.Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.
Onko keinoa saada katon valaisinrasiasta sähköt tavalliseen töpseliin? Joku adapteri tms?
Tausta: Uudessa asunnossa olisi eteisessä kaapisto minkä päälle haluaisin virittää hue-valonauhan valaisemaan eteistä mutta pistorasiat on vastakkaisella seinällä. Valaisinrasiasta saisi nätisti lyhyellä vedolla ja saisi myös seinäkatkaisimen käyttöön.
Tattista! Vähän arvelinkin, että näpertämiseksi menee kun ei rankasta googlailusta huolimatta löytynyt mitään valmista ratkaisua.Normaali 1-os jatkojohto josta katkaisee urospään pois ja liittää sen tilalle valaisinpistorasiaan sopivan avattavan, maadoitetun tulpan mallia ABB AKTV13PP tai esim airamin vastaava, ei siis sellaista hännällistä.
Kaapelin kiinnitys kattoon tarralistalla ja ehkä parilla propulla+ruuvilla jos betonia, maalatussa kipsikatossa pysyy varmaan ilmankin jos tuore maalipinta.
Tuo lämpötilanpudotus ei oikeastaan ole järkevää noin lyhyellä ajalla kuin korkeintaan jossain vanhoissa rintamamiestaloissa tms todella runsaasti lämpöävuotavissa kohteissa.Enemmin pudottaisin lämpötilaa päiväksi, mutta ei tuo pakollista ole. Vanhoissa pattereissa on mekaaniset termostaatit ja ikääntymisen merkkejä, ja ulkonäkö on mitä on.
Joo, koska niitä kattopistorasioita ei ole tarkoitettu kuin max 6A kuormalle, joten tuollaista kattorasia -> suko roikkaa ei pitäisi olla olemassakaan.. Europistokkeeseen saisi olla olemassa.Tattista! Vähän arvelinkin, että näpertämiseksi menee kun ei rankasta googlailusta huolimatta löytynyt mitään valmista ratkaisua.
Nuo ovat ikivanhoja, ei oikein järkeä uusia termostaatteja.Tuo lämpötilanpudotus ei oikeastaan ole järkevää noin lyhyellä ajalla kuin korkeintaan jossain vanhoissa rintamamiestaloissa tms todella runsaasti lämpöävuotavissa kohteissa.
Onko vanhan sähköpatterin pelkän termarin uusimisessa sitten paljon järkeä.. Kyllähän se teknisesti mahdollista on, mutta siistin lopputuloksen ja vaivan kannalta koko patterin uusiminen on kuitenkin ihan järkevää.
Jos syöttökaapeloinnissa on otettu huomioon lämpötilanpudotus, niin silloin on oikeastaan ihan sama minkämerkkiset patterit sinne laittaa, kunhan ne vain tukevat lämpötilanpudotus signaalia.
Arvelinkin "ekosysteemillä" viitattavan langattomaan ohjaukseen lähinnä. Ainakin Adaxissa(Neo Wifi/Clea Wifi) on vajaa pari vuotta sitten julkaistu API oman sovelluskökkäreen ohessa. En ole päässyt testaamaan ja patterit odottavat vielä asennusta, mutta ilmeisesti sovellettavissa esimerkiksi Home Assistantiin. Luulisi tähän mennessä "valmiita" pohjia omaa räpellystä varten olevan.Tuo wifi vaan tuntuu löytyvän jopa bilteman pattereista.
Riippuu ihan siitä kuinka tiivis talo on ja paljonko talossa oleskellaan (päivät töissä ja öisin nukutaan). Jos talo vuotaa kuin seula niin on järjetöntä lämmittää taloa päivisin ja öisin kun kukaan ei siellä periaatteessa ole.Tarvitset ilmeisesti yöajan pudotusta huonelämpötilalle? Henk.koht älytön idea, pudottaa yöksi lämpötilan alemmas ja päiväksi nostaa ylös. Jos yöksi haluaa esim. makuuhuoneeseen viileämpää, ovi kiinni päiväksi. Riippuen tietysti onko kys. huoneen/huoneiden tilassa korvausilmaventtiileitä ja talotuuletin/huippari on päällä 24/7. Säästöä ei ainakaan saa, mahdollisesti syntynyt säästö kuluu aamun lämpötilan nostoon päivälämmölle.
Joo, koska niitä kattopistorasioita ei ole tarkoitettu kuin max 6A kuormalle, joten tuollaista kattorasia -> suko roikkaa ei pitäisi olla olemassakaan.. Europistokkeeseen saisi olla olemassa.
Näillä näkymin jäänee pelkkään hueen, kävi mielessä josko olisi verkkoromut sinne laittanut ja toisekseen nuo laitteet mielummin pitää 247 sähköissä eikä niin että joku rähmäkäpälä nappaa katkaisimesta virrat poisMikäli sinne haluaa laittaa sen huen lisäksi jotain muuta pienitehoista elektroniikkaa niin se onnistuu edullisella suko-->2-4x europistoke haaroittimella toisin kuin naarasmallisella europistokkeella jota ei haaroitella.
Järjen käyttö on aina sallittua eli ei sinne kaapin päälle kannata mitään rakennuslämmitintä tunkea.
Itse en ole urakoitsija ja viimeisiä hintoja ei itseltäni löydy, mutta heitetään arviota:Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.
Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.
Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.
Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.
Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.
Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.
Onko sisäänrakennetut vikurit yleensä standardin mukaisia? Vai onko se asia, joka pitää tarkistaa tuotekohtaisesti?Suurimmassa osassa latausasemia on sisäänrakennetut vikavirtasuojat joten jos valitsee sellaisen niin välttyy jopa siltä laajennuskotelolta.
Onko sisäänrakennetut vikurit yleensä standardin mukaisia? Vai onko se asia, joka pitää tarkistaa tuotekohtaisesti?
Noin mutuna sanoisin että pääsääntöisesti niissä on vain tuo dc suoja, ja normi a-tyypin vikiksen odotetaan olevan syöttö puolella suojana.
Ja välttämättä nuo "tyhjät" varokepaikat eivät edes ole tyhjiä, vaan siellä voi olla N/PE/PEN -kiskoa, kontaktoria, välirelettä, soittokellomuuntajaa tai ihan mitä vaan ruuvattuna suoraan keskuksen pohjaan. Vähintään ainakin johdinharakanpesää löytynee. Ja lisäksi, jos tuo sijaitsee sisällä, johon verkkoyhtiöllä ei ole pääsyä, ne saattaa vaatia sen uuden mittauskeskuksen ulos ja vanhan paikalle pelkkä ryhmäkeskus jos on tarvetta.Taas sarjassa tyhmiä kysymyksiä.. Tälläisen sähkötaulun korvaaminen kokonaan uudella. Mitään arviota missä hintaluokassa pyöritään? Tarve olisi ottaa ulos 3x16a joko sähkärin latausasemaa tai voimavirtapistoketta varten eikä ole kait kovinkaan suositeltavaa lisätä noita vanhanaikaisia sulakepaikkoja vaikka tuossa taulussa tilaa olisikin.
Ajatuksena tuli koko taulun päivittäminen samalla remontilla.
Mitään eurolleen hintaa en tarvitse, pelkkä hintaluokka missä liikutaan auttaisi jo suunnittelua.
Kyseessä on rivitalon sähkökeskus. Sanomattakin on selvää etten mitään remonttia saa tehdä ilman taloyhtiön lupaa. Keskus sijaitsee ulkona, ulko-oven vieressä osana asunnon kylmää varastoa. Mutta sähkötaululle päästäkseni ei tarvitse mennä varastoon sisälle.
Hankinnassa on tosiaan järjestää sähköauton lataus. Onneksi sulakekoko on 3x25A eikä mitään isoja kuluttajia ole tuon takana. Lämpötolppiin menee omat kaapelit taloyhtiön keskuksesta. Lämmitys ja lämmin käyttövesi tulee keskuslämmityksen kautta. Ilppi on tulossa asuntoon mutta sekin vain kesäkäyttöön ilmastoinniksi.
Kolme vaihtoehtoa tullut vastaan miten se toteutetaan..
1. Halvin ja hitain eli 16A (tai pienempi) super-schuko pistoke. Todennäköisesti riittää aina kotilataustarpeeseen.
2. 3x16A voimavirtapistoke. Siihen kylkeen siirrettävä latausasema tyyliin ctek njord. Saisi reissuun lähtiessä otettua latausaseman mukaan. Eri asia tarvitseeko meidän käytössä sitä koskaan ottaa mukaan. Mökkeily tai Lapin lomat ei ole meidän juttu.
3. Kallein eli kiinteä 3x16A latausasema. Silloin pistoke olisi vain lataus käytössä. Sitäkään en tiedä tuleeko tuolle voimavirtapistokkeelle koskaan mitään muuta käyttöä kuin auton lataus.
Kahdessa ensimmäisessä mietityttää kuormanhallinta.. Kolmannen saa sisäänrakennetulla kuormanhallinnalla mutta miten se ratkaistaan noissa muissa? Vai joutuuko laittamaan aina latauksen pauselle kun lyö 8kw kiukaan saunassa päälle tai keittiössä uunin.. Tai molemmat. Kuormanhallinnan pitäisi vähentää virran antamista autolle ennen sulakkeiden räpsähtämistä.
Kun tuota alkaa tekemään pitää miettiä kunnolla miten toteuttaa. Suunnitelma elänyt jo keväästä asti, koronan tuoma etätyö on viivästyttänyt toteutusta.
Kahdessa ensimmäisessä mietityttää kuormanhallinta.. Kolmannen saa sisäänrakennetulla kuormanhallinnalla mutta miten se ratkaistaan noissa muissa? Vai joutuuko laittamaan aina latauksen pauselle kun lyö 8kw kiukaan saunassa päälle tai keittiössä uunin.. Tai molemmat. Kuormanhallinnan pitäisi vähentää virran antamista autolle ennen sulakkeiden räpsähtämistä.
Kun tuota alkaa tekemään pitää miettiä kunnolla miten toteuttaa. Suunnitelma elänyt jo keväästä asti, koronan tuoma etätyö on viivästyttänyt toteutusta.
Tämä. Eli käy ensi alkuun vilkaisemassa energiamittaria.Soita sähkönsiirtoyhtiölle ja kysy onko linjoissa vikaa?Jos etäluettavamittari niin siellä pitäisi näkyä tuleeko kaikki vaiheet perille asti.Ja jos on yleismittari ja osaamista niin itsekkin tuon voi tarkistaa.
Mökistä katkesi sähköt kaikki lämpöpattereista ja keittiön pistorasioista. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa toimii pistorasiat, mutta lämpöpatterit ei. Pikasulakkeet kaikki ylhäällä ja kokeilin vaihtaa pääsulakkeet, mutta ei muutosta. Vieläkö on jotain mitä helppo itse kokeilla vai sähkömiestä paikalle?
Sen mukaan sitten L1 puuttuisi. Tosin minullakin puuttui joskus mittarin mukaan yksi vaihe, mutta kaikki sähköt toimivat silti. Kai se yksi vaihe oli sitten pois mittauksesta, mutta eipä niitä kiinnostanut.Mittarissa lukee pelkästään L2 ja L3, eli L1 pimeänä. Kiitos vinkeistä.
Vikavirtasuojia löysin kaksi, ei ollut kumpikaan lauennut.
Mökistä katkesi sähköt kaikki lämpöpattereista ja keittiön pistorasioista. Olohuoneessa ja makuuhuoneessa toimii pistorasiat, mutta lämpöpatterit ei. Pikasulakkeet kaikki ylhäällä ja kokeilin vaihtaa pääsulakkeet, mutta ei muutosta. Vieläkö on jotain mitä helppo itse kokeilla vai sähkömiestä paikalle?
Jos tosiaan lämpöpatterit on otettu samasta vaiheesta kaikki, niin se on uskomattoman paskaa suunnittelua(tai suunnittelematta toteutettu). Ei toki välttämättä mikään käytännön ongelma(vähän riippuen toki patterien määrästä jne), mutta tulevia korjauksia ja parannustöitä miettiessä huomioitava asia.Mittarissa lukee pelkästään L2 ja L3, eli L1 pimeänä. Kiitos vinkeistä.
Vikavirtasuojia löysin kaksi, ei ollut kumpikaan lauennut.
Mittarissa lukee pelkästään L2 ja L3, eli L1 pimeänä. Kiitos vinkeistä.
Vikavirtasuojia löysin kaksi, ei ollut kumpikaan lauennut.
Jos tosiaan lämpöpatterit on otettu samasta vaiheesta kaikki, niin se on uskomattoman paskaa suunnittelua(tai suunnittelematta toteutettu). Ei toki välttämättä mikään käytännön ongelma(vähän riippuen toki patterien määrästä jne), mutta tulevia korjauksia ja parannustöitä miettiessä huomioitava asia.