Kysymyksiä kodin sähköasioista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blur
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus noi laitetaan toimimaan laittamalla sinne keinokuormaa sen verran että tuo minimi 20W täyttyy.

Tuo powerihan on ollut alunperinkin ylimitoitettu, siksi tuo led lamppujen hieman pienempi kuorma sai sen samantein suuttumaan.
 
Meillä on teknisessä tilassa 6 pistorasiaa, joista tarvitaan virtaa vahvistimelle, chromecastille, valokuitulaitteille, reitittimelle ja nassille ja tuossa onkin sitten jo yksi liikaa. Asentaakko jatkojohto puolikiinteästi seinälle vai tilatako sähkäri asentamaan lisärasioita noiden aikaisempien alle?

Tällaisen voisi ruuvata seinälle:

Tai tyytyä vähempään määrään pistokepaikkoja, mutta 2xUSB:
 
Meillä on teknisessä tilassa 6 pistorasiaa, joista tarvitaan virtaa vahvistimelle, chromecastille, valokuitulaitteille, reitittimelle ja nassille ja tuossa onkin sitten jo yksi liikaa. Asentaakko jatkojohto puolikiinteästi seinälle vai tilatako sähkäri asentamaan lisärasioita noiden aikaisempien alle?

Tällaisen voisi ruuvata seinälle:

Tai tyytyä vähempään määrään pistokepaikkoja, mutta 2xUSB:

Jos on paljon laitteita joissa on euro pistokkeet niin helpoimmin pääsee käyttämällä näitä:

 
Meillä on teknisessä tilassa 6 pistorasiaa, joista tarvitaan virtaa vahvistimelle, chromecastille, valokuitulaitteille, reitittimelle ja nassille ja tuossa onkin sitten jo yksi liikaa. Asentaakko jatkojohto puolikiinteästi seinälle vai tilatako sähkäri asentamaan lisärasioita noiden aikaisempien alle?

Tällaisen voisi ruuvata seinälle:

Tai tyytyä vähempään määrään pistokepaikkoja, mutta 2xUSB:
Yksi vaihtoehto, jos Biltema on lähellä

Itse olen käyttänyt johtosotkujen siistimiseen työpöytien yms alle, mutta miksi ei voisi asentaa myös seinään?
 
Jos on paljon laitteita joissa on euro pistokkeet niin helpoimmin pääsee käyttämällä näitä:

Valtaosassa euro, mutta integroitu virtalähde eli ei mahdu yhtä enempää... :beye:
Yksi vaihtoehto, jos Biltema on lähellä

Itse olen käyttänyt johtosotkujen siistimiseen työpöytien yms alle, mutta miksi ei voisi asentaa myös seinään?
Itse asiassa tuollainen meiltä ylimäärisenä löytyykin, mutta ajattelin vielä asteen "kiinteämpää". Halvemmalla tosin pääsisi. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö kytkentärasiaan tulevien näkyvien johtojen olla suojaputkessa sisätiloissa? Johdot ovat lisäksi yksittäin eli kaapelien värit näkyvät.

Komero valaisin vaihtui, ja laitoin siksi kytkentärasian.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, vaan piiloon jäävä osuus. Katto on suht matalalla niin koitetaan päästä mahdollisimman ohuella koolauksella.

Haluutko sä sinne nyt oikeasti kohdevaloja, vai vaan jotain litteitä yleisvaloja, led paneeleja tms?

Enston led paneelit ovat noin yleisesti ihan ok, mutta ei niitä mitään erityisesti voi suositella, kaikissa on sama perusongelma, kun se valo pimenee, tarvitaan sähkäri paikalle korjaamaan se.

Airam Planex alasvalot on ok ensisijaisesti siksi että niissä on vaihdettava lamppu, mutta vaativat yllä vähän enemmän kuin tuon 2cm, se jousisakara nousee muistaakseni 32mm paneelin alapinnan yläpuolelle.
 
Haluutko sä sinne nyt oikeasti kohdevaloja, vai vaan jotain litteitä yleisvaloja, led paneeleja tms?

Enston led paneelit ovat noin yleisesti ihan ok, mutta ei niitä mitään erityisesti voi suositella, kaikissa on sama perusongelma, kun se valo pimenee, tarvitaan sähkäri paikalle korjaamaan se.

Airam Planex alasvalot on ok ensisijaisesti siksi että niissä on vaihdettava lamppu, mutta vaativat yllä vähän enemmän kuin tuon 2cm, se jousisakara nousee muistaakseni 32mm paneelin alapinnan yläpuolelle.

Kohdevaloja olisi tarkoitus laittaa nelisen kappaletta.
 
Keittiön valoja ohjataan eteisen ja takaoven puoleisilta seiniltä. Sähkäri oli kuitenkin laittanut himmentimen takaovelle eli pitäisi aina kävellä toiselle puolelle huonetta, jos tehoa haluaa säätää mieluisaksi. Onnistuuko tuon normaalin kytkimen ja himmentimen vaihtaminen päittäin (sähkärin tekemänä) helposti?
 
Keittiön valoja ohjataan eteisen ja takaoven puoleisilta seiniltä. Sähkäri oli kuitenkin laittanut himmentimen takaovelle eli pitäisi aina kävellä toiselle puolelle huonetta, jos tehoa haluaa säätää mieluisaksi. Onnistuuko tuon normaalin kytkimen ja himmentimen vaihtaminen päittäin (sähkärin tekemänä) helposti?
Jos se toinen kytkin on tavallinen vaihtokytkin, niin periaatteessa pitäisi mennä päittäin vaihtamalla..

Tuon takia mä käytän nykyään vain painonappihimmentimiä tuollaisissa tiloissa, vaikka käyttö ei yhtä kätevä olekaan.
 
Pitääkö '03 rakennetussa talossa keittiötä remontoitaessa pistorasioiden olla vikavirtasuojatut (pistorasiat uusitaan)? Uusissa taloissa on kai pitänyt olla jonkun aikaa, mutta pitääkö nyt remontoitaessa vikavirtasuojaus olla?

Eikö nykyisinkin saa kylmäkoneet jättää ilman VVSK:ta? Pitääkö astianpesukone olla suojattu?
 
Pitääkö '03 rakennetussa talossa keittiötä remontoitaessa pistorasioiden olla vikavirtasuojatut (pistorasiat uusitaan)? Uusissa taloissa on kai pitänyt olla jonkun aikaa, mutta pitääkö nyt remontoitaessa vikavirtasuojaus olla?

Eikö nykyisinkin saa kylmäkoneet jättää ilman VVSK:ta? Pitääkö astianpesukone olla suojattu?

Jos ryhmäjohto tai rasia uusitaan tai sen paikka siirtyy niin silllon sitä tulisi kohdella uutena ryhmänä ja lisätä vikavirtasuoja. Jos uusitaan pelkkä kaluste vanhaan rasiaan niin silloin ei tarvitse.
APK:lle tuleva uusi piste vaatii vikavirtasuojan siinä missä muutkin pistorasiat, kylmäkoneilla periaatteessa pitäisi olla vvsk, mutta aika monessa kohteessa ne jätetään ilman sitä uusissakin asennuksissa.

Jos henkilöturvallisuutta mietitään niin vikavirtasuoja on tärkein yksittäinen tekijä kun halutaan ehkäistä sähkötapaturmia joten kyllähän niitä kannattaisi lisätä sanoi vaatimukset mitä tahansa.
 
SFS 6000-8-802
802.411.3.3 Lisäsuojaus
"
SFS 6000-4-41 kohdan 411.3.3 mukainen lisäsuojaus voidaan toteuttaa muutos- ja lisäystöissä seuraavilla tavoilla:
- Suositellaan, että kaikki tavanomaisen käytön pistorasiat suojataan mitoitustoimintavirraltaan
enintään 30 mA vikavirtasuojalla SFS 6000-4-41 kohdan 411.3.3 ja liitteen 41X mukaisesti.
- Jos tehdään uudisasennuksia, joissa sekä jakokeskus että johtojärjestelmät uusitaan, pitää
noudattaa kohdan 411.3.3 vaatimuksia. Jos uusitaan vain keskus, siinä pitää varautua
vikavirtasuojien asentamiseen.
Kun tehdään yksittäisiä lisäyksiä, joissa ei asenneta uutta jakokeskusta, ainakin ulos asennettavat
enintään 32 A pistorasiat ja SFS 6000-7 tai -8 standardeissa vaaditut pistorasiat taipuisat lämmityselementit pitää suojata mitoitustoimintavirraltaan enintään 30 mA vikavirtasuojalla.
"
 
Johdotuksista:

1) voinko lisätä kahden ketjutetun kojerasian väliin johdon seinän sisään siten, ettei se tule päättyvästä seuraavaan vaan ns. Ketjutusten välissä. Jolloin yhteen kojerasiaan tulee siis syöttö+ 2 muuta. Kyseessä uppopistorasioita.

2) voinko ottaa keskukselta syötön pistorasialle ja siitä jatkaa syöttöä valojen jakorasialle, jossa 5-kytkin ja kaksi kattorasiaa. Lähinnä tässä mietityttää tuo ketjutus ennen jakorasiaa.

Huom. En ole kytkemässä mitään, johdotukset ja kojerasiat kiinnittelen.
 
1) voinko lisätä kahden ketjutetun kojerasian väliin johdon seinän sisään siten, ettei se tule päättyvästä seuraavaan vaan ns. Ketjutusten välissä. Jolloin yhteen kojerasiaan tulee siis syöttö+ 2 muuta. Kyseessä uppopistorasioita.

Eli haaroittaa siitä viimeistä edelliseltä rasialta? Kyllä voi, kunhan haaroitus tapahtuu rasiassa siihen tarkoitetuilla liittimillä tai haaroitukseen hyväksytyssä kalusteessa.

2) voinko ottaa keskukselta syötön pistorasialle ja siitä jatkaa syöttöä valojen jakorasialle, jossa 5-kytkin ja kaksi kattorasiaa. Lähinnä tässä mietityttää tuo ketjutus ennen jakorasiaa.

Ei ole ainakaan hyvän asennustavan mukainen noin tehtynä, standardin kohtaa en jaksa alkaa pläräämään mutta muistaakseni siellä jossain kielletään syötön vieminen kalusteelta jakorasialle ja siitä edelleen jatkaminen.
 
Hyvä asennustapa tuo ei ole, mutta noinkohan sitä varsinaisesti kiellettykään on? Jos nyt siis tajusin oikein, että tuohon tulee siis käytännössä syöttökaapeliin pistorasia matkalle. Jos mestat on avoimena, niin ei noin kannata tehdä, ihan sen selkeyden takia, mutta esim jossain vanhan rempassa jossa olemassa olevalla putkituksella se saadaan piiloon tuollaisella toteutuksella olisi mun mielestä ok.
 
Eli haaroittaa siitä viimeistä edelliseltä rasialta? Kyllä voi, kunhan haaroitus tapahtuu rasiassa siihen tarkoitetuilla liittimillä tai haaroitukseen hyväksytyssä kalusteessa.



Ei ole ainakaan hyvän asennustavan mukainen noin tehtynä, standardin kohtaa en jaksa alkaa pläräämään mutta muistaakseni siellä jossain kielletään syötön vieminen kalusteelta jakorasialle ja siitä edelleen jatkaminen.
Kiitoksia, tuo ensimmäinen olikin ns. Tärkeämpi.

Tuntuu tuhlaukselta vetää 1x 10a yhdelle pistorasialle, johon kytketään muuntajalla lednauhaa. Siksi kyselin tuota vaihtoehtoa. No ei kai tuossa auta. Ei oikein ole mitään muutakaan järkevää ketjutettavaa. Ehkä itse asiassa voisikin olla toisen huoneen sähköpattereihin samaan 10a sulkkeen taakse. (2x 800w)
 
Vanhaa halogenivalaistusta pitäisi uusia. Sopivassa ledimuuntajassa on irroitettava 2-johtoinen virtakaapeli pistorasiaan. Tähän voisi tietenkin pistorasian asentaa, mutta onko käypä ratkaisu myös pistää jakorasia ja siihen laitejohto? Vai pitäisikö etsia erilainen muuntaja/ratkaisu jossa muuntajassa olisi liittimet? Linkistä näkee liittimen Laitejohto C7, 1,8 m | Clas Ohlson.
 
Kyllähän tuon voi tehdä myös "puolikiinteänä asennuksena" tuolla laitejohdolla. Ei tuo puhtaasti pykälien valossa eroa esim uunista joka kytketään puolikiinteästi, mutta uunin päässä on jokin IEC liitin.
 
Onko kuvan vipujen asennolla merkitystä, jos on kiinteähintainen sähkösopimus?
Oisko edellisellä asiakkaalla ollut päivä/yö-soppari ja siksi ne on noin.

Voiko ne kääntää päivä-asentoon, vai annanko olla?

Entä mitä eroa noilla on, koska talossa ei ole muuta, kuin sähköinen lattialämmitys? (jos i lasketa iv-konetta ja ilppejä)
 

Liitteet

  • IMG_20211009_094833.jpg
    IMG_20211009_094833.jpg
    3,1 MB · Luettu: 196
Jos kiinteähintainen tarkoittaa sitä että siineä ei ole tariffihintaa, niin kulutus on yleensä pienempi kun pistää ne jatkuvalle ja mukavuus paranee ainakin. Jos sähköinen tariffiohjaus kuitenkin on toiminnassa, niin tuö lämminvesivaraaja putoaa aina tuohon "auto" asentoon, kun ohjaussinkku tulee.
 
Pitäisi laittaa keittiössä kattoon uusi lamppu. Katossa on sellainen pieni lamppupistorasia, joka ymmärtääkseni maadoitettu (kaksi reikää ja semmonen puikko). Lamppu on Ikeasta ja siinä on kaksi johtoa (sininen ja ruskea) + pikaliitin/sokeripala ja myyvät pistokkeita erikseen.

Ostamassani pistotulpassa on myös kaksi johtoa, jotka laitoin pikaliittimeen väri väriin. Siinä pistotulpassa on kaksi puikkoa ja niiden välissä kolo, johon se katon rasian puikko mahtuu. Jos nyt oikein ymmärrän, tämä olisi ihan oikeanlainen liitos, vai? Ihmettelen vain kun lampussa on sellainen kaksoissuojatun laitteen merkki (kaksi sisällöistä neliötä) mutta tuossa pistokeosassa ei sellaista merkintää ole.

Eli onko se kaksoissuojaus vain lampun ominaisuus vai onko noita pistotulppiakin kahdenlaisia? Siis jos pistokkeessa on se maadoituspuikon lovi, saako sen aina laittaa maadoitettu rasiaan kiinni?

Tuommoinen on pistotulppa:
 
Pitäisi laittaa keittiössä kattoon uusi lamppu. Katossa on sellainen pieni lamppupistorasia, joka ymmärtääkseni maadoitettu (kaksi reikää ja semmonen puikko). Lamppu on Ikeasta ja siinä on kaksi johtoa (sininen ja ruskea) + pikaliitin/sokeripala ja myyvät pistokkeita erikseen.

Ostamassani pistotulpassa on myös kaksi johtoa, jotka laitoin pikaliittimeen väri väriin. Siinä pistotulpassa on kaksi puikkoa ja niiden välissä kolo, johon se katon rasian puikko mahtuu. Jos nyt oikein ymmärrän, tämä olisi ihan oikeanlainen liitos, vai? Ihmettelen vain kun lampussa on sellainen kaksoissuojatun laitteen merkki (kaksi sisällöistä neliötä) mutta tuossa pistokeosassa ei sellaista merkintää ole.

Eli onko se kaksoissuojaus vain lampun ominaisuus vai onko noita pistotulppiakin kahdenlaisia? Siis jos pistokkeessa on se maadoituspuikon lovi, saako sen aina laittaa maadoitettu rasiaan kiinni?

Tuommoinen on pistotulppa:


Ikeasta löytyy myös maadoitettu pistotulppa jota tulee käyttää jos valaisimessa on myös maajohto (kevi).

Maadoittamaton pistotulppa (lovellinen) menee ja saa käyttää maadoitettuun kattorasiaan.

Vähän sama kun maadoitettuun seinäpistorasiaan laittaisi euro-liittimellisen kodinkoneen.
 
Eli onko se kaksoissuojaus vain lampun ominaisuus vai onko noita pistotulppiakin kahdenlaisia? Siis jos pistokkeessa on se maadoituspuikon lovi, saako sen aina laittaa maadoitettu rasiaan kiinni?
Se pistotulppa jossa on maadoituspiikin kohdalla sen kiertävä aukko on nimenomaan se kaksoissuojattuun valaisimeen tarkoitettu piatoke

Mulla on mielikuva että olisin joskus aikanaan nähnyt sellaisen kaksoissuojaamattoman 0lk töpselin,jota ei voinut kytkeä noihin maadotettuihin rasioihin.

Eli tämä on oikea kaksoissuojattuun valaisimeen:
 
Kysymys liittyen takan korvausilman peltimoottorin kytkimeen.

Eli takalla Peltimoottori , jota pitäisi säätää takan vierestä kytkimestä. Kytkimessä pitäisi olla ilmeisesti 1-0-2 asennot? Kytkin tulee näkyviin takan viereen pinta asennuksena, joten pitäisi saada joku siro, mielellään musta kytkin. Onko näistä olemassa mitään ns. modernin näköistä kytkintä tai esim äly kytkin? Tai pystyisikö tähän tarkoitukseen soveltaa jotain? Tuo perinteinen nokkakytkin möhkäle näyttää hirveältä olohuoneessa.
 
Kysymys liittyen takan korvausilman peltimoottorin kytkimeen.

Eli takalla Peltimoottori , jota pitäisi säätää takan vierestä kytkimestä. Kytkimessä pitäisi olla ilmeisesti 1-0-2 asennot? Kytkin tulee näkyviin takan viereen pinta asennuksena, joten pitäisi saada joku siro, mielellään musta kytkin. Onko näistä olemassa mitään ns. modernin näköistä kytkintä tai esim äly kytkin? Tai pystyisikö tähän tarkoitukseen soveltaa jotain? Tuo perinteinen nokkakytkin möhkäle näyttää hirveältä olohuoneessa.

Eikös tuohon riitä "mikä tahansa" kytkin? Ohjaus tulee >> pelti auki, ohjaus pois >> pelti kiinni...
 
Kysymys liittyen takan korvausilman peltimoottorin kytkimeen.

Eli takalla Peltimoottori , jota pitäisi säätää takan vierestä kytkimestä. Kytkimessä pitäisi olla ilmeisesti 1-0-2 asennot? Kytkin tulee näkyviin takan viereen pinta asennuksena, joten pitäisi saada joku siro, mielellään musta kytkin. Onko näistä olemassa mitään ns. modernin näköistä kytkintä tai esim äly kytkin? Tai pystyisikö tähän tarkoitukseen soveltaa jotain? Tuo perinteinen nokkakytkin möhkäle näyttää hirveältä olohuoneessa.
6+6 kytkimen voi johdottaa 1-0-2 kytkimeksi, mutta merkinnät siihen täytyy tietysti itse toteuttaa.

Tosin ei nuo kalustesarjan mukaiset 1-0-2 kytkimet mun mielestä mitenkään ihan kauheita ole.
 
6+6 kytkimen voi johdottaa 1-0-2 kytkimeksi, mutta merkinnät siihen täytyy tietysti itse toteuttaa.

Tosin ei nuo kalustesarjan mukaiset 1-0-2 kytkimet mun mielestä mitenkään ihan kauheita ole.
Mutta tarvitseeko takkakytkin 1-0-2:sta? Eikö tuollaiseen riitä auki-kiinni? Oletan ettei kytkimen luota näe pellin asentoa niin ei kai kukaan halua peltiä tuntemattomaan kohtaan jonnekin auki-kiinni -asentojen väliin?
 
Mutta tarvitseeko takkakytkin 1-0-2:sta? Eikö tuollaiseen riitä auki-kiinni? Oletan ettei kytkimen luota näe pellin asentoa niin ei kai kukaan halua peltiä tuntemattomaan kohtaan jonnekin auki-kiinni -asentojen väliin?
Sitä en tiedä, voihan siellä olla esim ilmanvaihdon ylipaineistus yhdistetty tuohon.. tosin silloin olisi kai 0-1-1+2 tyyppinen kytkin paikallaan..
 
Ei ole yhdistetty iv konetta. Olin vain siinä käsityksessä, että pitäisi olla 0 asento. Tuo osaa siis itse sammuttaa moottorin?
 
Ei ole yhdistetty iv konetta. Olin vain siinä käsityksessä, että pitäisi olla 0 asento. Tuo osaa siis itse sammuttaa moottorin?

Niinhän sitä kait kolmipisteisenäkin käytetään, ajetaan takka-asentoon ilman että pitää laittaa nollalle tai alkaa pelti rytistä :hmm:

Screenshot_20211024_165303_com.google.android.apps.docs.png
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on edellinen omistaja teettänyt sähkörempan ja jostain syystä päätynyt tuollaiseen kauniiseen kattovaloon olohuoneessa x4:
Oletan että "Ilman himmennystoimintoa Kyllä" viittaa normaaliin kytkin-himmentimeen eikä mihinkään erikoisempaan Onnisen hilanvitkuttimeen eli ei ole himmennettävissäkään?
Tuota sanamuotoa voisi alkaa viljelemään kaikissa laitteissa, halpispuhelimessakin saisi ison listan ilman-toimintoja, joihin voisi vastata kyllä. "Ilman 5G-toimintoa: Kyllä, ilman sormenjälkitoimintoa: Kyllä..." :whistling:
 
Meillä on edellinen omistaja teettänyt sähkörempan ja jostain syystä päätynyt tuollaiseen kauniiseen kattovaloon olohuoneessa x4:
Oletan että "Ilman himmennystoimintoa Kyllä" viittaa normaaliin kytkin-himmentimeen eikä mihinkään erikoisempaan Onnisen hilanvitkuttimeen eli ei ole himmennettävissäkään?
Tuota sanamuotoa voisi alkaa viljelemään kaikissa laitteissa, halpispuhelimessakin saisi ison listan ilman-toimintoja, joihin voisi vastata kyllä. "Ilman 5G-toimintoa: Kyllä, ilman sormenjälkitoimintoa: Kyllä..." :whistling:
"Ilman himmentoimintoa: kyllä" tarkoittaa että ei ole himmennettävissä.

Tuo näyttää vähän hassulta noin kirjoitettuna, mutta tuon syy on se että ne tulee rastiruutuun tietokannasta, josta noita valaisimia voi etsiä haluttujen kriteerien perusteella. Jos etsit valaisinta jota ei voi himmentää, rukaa "ilman himmennintoimintoa" jolloin hakutulos on pelkkiä perusmallin valaisimia.

Joissain valaisimien kuvauksessa on 30 riviä erilaisia himmennystekniikoita ja kaikissa lukee perässä "ei".

Olohuoneeseen kyllä aika erikoinen valaisinvalinta.. Pistää epäilemään että aiempi asukas on ollut näkövammainen tjsp. Mä olen joskus näkövammaisen ihmisen keittiöön laittanut valaistuksen.. Sinne 5m² keittiöön tuli jotain 50000lm valoa.
 
"Ilman himmentoimintoa: kyllä" tarkoittaa että ei ole himmennettävissä.

Tuo näyttää vähän hassulta noin kirjoitettuna, mutta tuon syy on se että ne tulee rastiruutuun tietokannasta, josta noita valaisimia voi etsiä haluttujen kriteerien perusteella. Jos etsit valaisinta jota ei voi himmentää, rukaa "ilman himmennintoimintoa" jolloin hakutulos on pelkkiä perusmallin valaisimia.

Joissain valaisimien kuvauksessa on 30 riviä erilaisia himmennystekniikoita ja kaikissa lukee perässä "ei".

Olohuoneeseen kyllä aika erikoinen valaisinvalinta.. Pistää epäilemään että aiempi asukas on ollut näkövammainen tjsp. Mä olen joskus näkövammaisen ihmisen keittiöön laittanut valaistuksen.. Sinne 5m² keittiöön tuli jotain 50000lm valoa.

Joo mutta voisihan se tietokannassakin olla toisinpäin; jätetään himmennettävä ruksimatta jos sellaista ei tahdo. Tuo ei sentään ole pahimmasta päästä, välillä tietojen muotoilu on tyyliin "Ei himmennystä: ei" ja saa oikeasti epäillä kumpaa tarkoittaa :asif:

Onneksi on sentään kytkimet erikseen joka valolle niin voi käyttää vain yhtä (joka riittää perusvaloksi ihan hyvin). Yleisesti huoneissa ei ole mitenkään supervalot, mutta toki en tiedä mitä ei-kiinteitä on ollut kaverina. Ei kyllä oman maun mukaisia muutkaan kiinteät :whistling:
 
Joo mutta voisihan se tietokannassakin olla toisinpäin; jätetään himmennettävä ruksimatta jos sellaista ei tahdo. Tuo ei sentään ole pahimmasta päästä, välillä tietojen muotoilu on tyyliin "Ei himmennystä: ei" ja saa oikeasti epäillä kumpaa tarkoittaa :asif:

Juu, mutta kun tuntuu että toinen vaihtoehto on lähinnä vain jokin kryptinen mallikoodi ilman mitään lisätietoja, niin kyllä mä mielummin otan tuon epäselvänkin kuvauksen.
 
Haluaisin vaihtaa ylhäällä oleviin loistevalaisimiin lediputket, ettei niitä tarvitisisi ihan heti vaihtaa uudestaan. En kuitenkaan voi olla varma että valaisimet eivät olisi sarjaankytkettyjä, silloinhan lediputket ei luultavasti toimi. Ja kun lamput ovat melkein kuudessa metrissä, niin en mielelläni kiipeäisi ylös ilman vaihtoputkia.

Eli nyt täytyisi määrittää mahtavatko putket olla sarjaankytkettyjä vai ei.
Ensimmäinen johtolanka on se, että joistain valaisimista on vain toinen putki pimeänä. Sammuisivatko sarjaankytketyssä lampussa molemmat kerralla?
Toiseksi putket ovat 58-wattisia ja 150 pitkiä. Onko noin suuria yleensä edes kytketty sarjaan?
 
Haluaisin vaihtaa ylhäällä oleviin loistevalaisimiin lediputket, ettei niitä tarvitisisi ihan heti vaihtaa uudestaan. En kuitenkaan voi olla varma että valaisimet eivät olisi sarjaankytkettyjä, silloinhan lediputket ei luultavasti toimi. Ja kun lamput ovat melkein kuudessa metrissä, niin en mielelläni kiipeäisi ylös ilman vaihtoputkia.

Eli nyt täytyisi määrittää mahtavatko putket olla sarjaankytkettyjä vai ei.
Ensimmäinen johtolanka on se, että joistain valaisimista on vain toinen putki pimeänä. Sammuisivatko sarjaankytketyssä lampussa molemmat kerralla?
Toiseksi putket ovat 58-wattisia ja 150 pitkiä. Onko noin suuria yleensä edes kytketty sarjaan?
Käytännössä vain niitä 18W eli n. 60cm putkia löytyy sarjaankytkettynä... Teknisesti olisi tietysti noita tehokkaampiakin mahdollista rakentaa noin, mutta en ole ikinä nähnyt sellaista. Joskus tuollainen 2x18W sarjaan kytketty valaisinkin voi hajota niin että näyttää siltä että vain toinen putki palaa, tarkemmin tutkittuna se pimeäkin putki kyllä hehkuu.

Jos se 58W on kuristimella, eikä elektornisella liitäntälaitteella, niin sinne voi ledputken (ja "led sytyttimen") laittaa tilalle.
 
Mitenkä erillisuunit (integroitu) yleensä kytketään nykyään? Laite siis 220V, 16A. Kiinteästi vai suko-pistorasialla? Vanha on kiinteästi, mutta uuden mukana näyttää tulevan normaali pistokejohto ja toinen ilman pistoketta. Ohjeesta saan sellaisen käsityksen, että kiinteä asennus vaatisi turvakytkimen?!
 
Mitenkä erillisuunit (integroitu) yleensä kytketään nykyään? Laite siis 220V, 16A. Kiinteästi vai suko-pistorasialla? Vanha on kiinteästi, mutta uuden mukana näyttää tulevan normaali pistokejohto ja toinen ilman pistoketta. Ohjeesta saan sellaisen käsityksen, että kiinteä asennus vaatisi turvakytkimen?!
Sähkäri katkaisee sen johdon ja kytkee kuten ennenkin :)
 
Mitenkä erillisuunit (integroitu) yleensä kytketään nykyään? Laite siis 220V, 16A. Kiinteästi vai suko-pistorasialla? Vanha on kiinteästi, mutta uuden mukana näyttää tulevan normaali pistokejohto ja toinen ilman pistoketta. Ohjeesta saan sellaisen käsityksen, että kiinteä asennus vaatisi turvakytkimen?!

Ihan pistorasia niille useimmiten laitetaan koska silloin ei tarvitse tilata sähkäriä aina kun uuni vaihtuu.
 
Suojaamaadoitetulle rasialle tehdään silmukkaimpedanssitesti. Mikä testi maadoittamattomalle rasialle tehdään käyttöönotossa?
 
Suojaamaadoitetulle rasialle tehdään silmukkaimpedanssitesti. Mikä testi maadoittamattomalle rasialle tehdään käyttöönotossa?
Mä olen tehnyt ihan saman testin kuin normisti, mutta tietysti nollaa vasten. Äkkiseltään kuvittelisin että raja-arvo on se 5 sekan mukainen, mutta eipä tuo ole koskaan tullut ongelmaksi.
 
Käytän vanhaa keraamista erillisliettä (220V 10A) siirrettävänä keittotasona pistorasiassa. Onkohan haittaa jos nollan ja vaiheen karvat menevät päinvastoin? Mitä siitä voi seurata? Tietysti voin tarkastaa napaisuuden pistorasiasta, mutta voiko tuo olla vaarallista?
 
Käytän vanhaa keraamista erillisliettä (220V 10A) siirrettävänä keittotasona pistorasiassa. Onkohan haittaa jos nollan ja vaiheen karvat menevät päinvastoin? Mitä siitä voi seurata? Tietysti voin tarkastaa napaisuuden pistorasiasta, mutta voiko tuo olla vaarallista?

Mitään käytännön merkitystä sillä ei ole kunhan kyseessä ei ole nollattu rasia.
 
Sähkökaapissa on varalla 300mA 3vaiheinen vikavirtasuoja. Kannattaako säilyttää vai poistattaa jos tarvitsee tilaa? Normaalistihan vikikset on 30mA. Missä tuollaista isompaa käytetään, tai kuuluiko kaapin varustukseen?
 
Sähkökaapissa on varalla 300mA 3vaiheinen vikavirtasuoja. Kannattaako säilyttää vai poistattaa jos tarvitsee tilaa? Normaalistihan vikikset on 30mA. Missä tuollaista isompaa käytetään, tai kuuluiko kaapin varustukseen?
Olen nähnyt tuollaisen nimellä palosuoja.
 
Kylppärin ja saunan poisto-ilmanvaihtoa hoitaa kanavapuhallin. Puhaltimen voimakkuuta säädetään tyristorisäätimellä (1.0A).

Ongelma on se että vaikka säädin on kierretty alimmalle tasolle, niin kanavapuhallin toimii liian tehokkaasti.

Pystyykö tyristorisäätimen "teho"aluetta vähentämään, että kanavapuhallin ei olisi niin tehokas? Tai vaihtaa toisenlainen säädin?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 396
Viestejä
4 511 259
Jäsenet
74 361
Uusin jäsen
liam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom