Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ellen ole ihan väärässä niin kierrätysilmaa ei saa käyttää asuinhuoneistossa, saa korjata jos muistan väärin. Eli eiköhän se ole ihan oikein asennettu.Kiipesin ensimmäistä kertaa teknisessä tilassa tikkaille ja huomasin IV-koneen (SunAir 501) yhden kanavan olevan tulpattu. Kyseessä näyttäisi olevan kierrätysilmalle tarkoitettu tulo(?).
Jäin vähän miettimään onko tämä normaalia? Mitään putkea ei toki tuon tulpan yläpuolella ole joten tuota ei ole varmaan edes suunniteltu otettavaksi käyttöön, mutta silti ratkaisu ihmetyttää. Talo on noin 10 vuotias ja reilut 170m2.
Minkäslaisia mielipiteitä on sopivasta verkostopaineesta? Ohjeen mukaan 0.4bar+0.2bar/kerros, mutta toisella palstalla joku suositteli yhtä baria.
Mitä mieltä olette tarviiko uusi talo, johon tulee koneellinen ilmavaihto lämmön talteenotolla, maanvarainen laatta lattialämmityksellä ja maalämpöpumpulla erillistä korvausilmaputkea takalle ja puukiukaalle?
Itse tein ihan saman ratkaisun omassa allaskaapissa kun toinen laatikko muuten osui tiskikoneen poistoletkuun. Tuo on ihan ok ratkaisu, parempi että putki pysyy aloillaan eikä liiku joka kerta kun laatikkoa käytetään. Eri asia olisi jos nippuside olisi niin kireällä että putki menisi lyttyyn. Nyt letkuun ei kohdistu mitään voimia laatikkoa käyttäessä joten liitokset eivät ainakaan tuon takia pääse pettämään ajan saatossa. Toki nuo putket ja liitokset tulee säännöllisesti tarkistettua kerran vuodessa kun ennaltaehkäisevästi putsailee keittiön altaan vesilukon johon käsiksi pääseminen vaatii noiden laatikoiden irroittamista.Huomasin roskiskaapissa, että viemäriin menevä haitariputki osui roskavaunun takaosaan aina kun kaappia availlaan ja suljetaan. Laitoin tuon nippusiteellä kiinnikkeeseen että pysyy pois tieltä. Voiko tuosta olla haittaa pitkässä juoksussa vai annanko olla vain noin?
![]()
Lähtökohtaisesti tuossa kaapissa on lähes kaikki päin persettä, tuo nippuside lähinnä parantaa sitä.
No tämä, ite en kehtais jättää ton näköistä jälkee. "Joo, tää on ny valmis"Mut se nippari on selkee parannus kyl, vaik toisaalta mikä vaan on tossa kohin.
Eihän tuo siisteimmästä päästä ole mutta tuota on nyt käynyt 3 eri putkaria laittelemassa kuntoon ja vieläkin se on tuon näköinen. Nykyään tuntuu olevan mahdotonta saada sellainen ammattimies jonka jälkiä ei tarvitsisi korjailla.
Noita "putkareita" pitäisi käydä läpsäsemässä hitsausrukkasilla poskelle. Ja sitten toiselle poskelle.
2 ehkä räikeintä virhettä on tuossa pexin kannakoinnissa, vaikka on soft-pex hana niin silti pitäisi olla kalustesulut seinäkiinnikkein eikä y-kannake nippusiteellä takapahvissa ja toisena tiskarin kuparinen viiksi pitäisi olla kannakoitu lähellä liitosta (samoiten tiskarin letkun kannake pitäisi olla lähempänä aqua stoppia).
Luetellaan muitakin epäkohtia jos jotain tekkiläistä kiinostaa ja ei osaa itse päätellä.
Jostain syystä toinen kuulasulku on 15-15 ja jatkettu pex-pätkällä ja supparilla.
Tiskarin poistoletkun kannake väärässä paikassa, pitäisi olla lähempänä vesilukon liitosta.
Ylipäätänsä noi tiskarin letkut olisi pitänyt laittaa vasempaan reunaan ja ylimääräiset letkut työntää sokkeliin.
Vesilukon poistoletkua ei ole leikattu sopivan mittaiseksi.
Vesilukon ja poiston kannakoinnissa käytetty iv-vannetta.
Seinässä näyttää olevan vesieristettä joten oletan että myös kaapin alla, muutenhan tuossa pitäis olla kaapin pohja semmoinen että tuo helposti vuotoveden näkyville.
Lattialämmityksen idea ei ole olla mukavan lämmin jalalle, vaan lämmittää asuntoa energiatehokkaasti.
Tuostakaan ei pääse enää uudessa talossa nauttimaan, jos pykälien mukaan rakentaa. Pitää olla joka tilan termostaatin takana.^Laattalattia on mukavan lämpöinen kun se on se lämpiää jatkuvalla kierrolla eli ei termostaattiohjattuna.
^Laattalattia on mukavan lämpöinen kun se on se lämpiää jatkuvalla kierrolla eli ei termostaattiohjattuna.
Kuinkas uusi tällanen määräys on? Meillä on tänä vuonna valmistunut eakennusyhtiön tekemä talo, jossa laatat on jatkuvalla kierrolla. Laattalattia on keittiössä, eteisessä, vessassa, käytävällä, khh ja kylppärissä. Säätö niissä virtausta rajoittamalla virtausmittarin avulla. Toki kaukolämmön ollessa kyseessä, kiertävän veden lämpö yleisesti määräytyy termostaatin ohjaamana ulkolämpötilan mukaan. Eikä meillä huonetermostaatitkaan käytännössä tee muuta kuin pätkiin virtausta päälle/pois.Tuostakaan ei pääse enää uudessa talossa nauttimaan, jos pykälien mukaan rakentaa. Pitää olla joka tilan termostaatin takana.
Sen kyllä joo varmaanki vaatii. Mutta tosiaan lattialämmitys voi olla myös mukava.Juu, no tuo nyt käsittääkseni vaatisi kuitenkin sen, että systeemi olisi vesikiertoinen ja nyt on kyseessä sähkö.
1.1.2021 astunut voimaan. Luultavasti tuon teidän kohteen suunnittelu ja rakennuslupaprosessi on aloitettu ennen tuon voimaan tuloa.Kuinkas uusi tällanen määräys on? Meillä on tänä vuonna valmistunut eakennusyhtiön tekemä talo, jossa laatat on jatkuvalla kierrolla. Laattalattia on keittiössä, eteisessä, vessassa, käytävällä, khh ja kylppärissä. Säätö niissä virtausta rajoittamalla virtausmittarin avulla. Toki kaukolämmön ollessa kyseessä, kiertävän veden lämpö yleisesti määräytyy termostaatin ohjaamana ulkolämpötilan mukaan. Eikä meillä huonetermostaatitkaan käytännössä tee muuta kuin pätkiin virtausta päälle/pois.
Ei se lämmönjakotavasta ole kiinni vaan lämmitettävästä massasta. Teillä on ilmeisesti joku poikkeuksellisen ohut se lattiarakenne jos pintalämpö pääsee tuolla tavalla sahaamaan.Juu, no tuo nyt käsittääkseni vaatisi kuitenkin sen, että systeemi olisi vesikiertoinen ja nyt on kyseessä sähkö.
Ei se lämmönjakotavasta ole kiinni vaan lämmitettävästä massasta. Teillä on ilmeisesti joku poikkeuksellisen ohut se lattiarakenne jos pintalämpö pääsee tuolla tavalla sahaamaan.
Asentelin käytetyn hanan paikalleen, sain putkea lysmään taivutellessa.
Pahimmoilleen on tuolla hanan alkupäässä tuo lysmä, ku mietin että miten jatkan putkea puserrusliittimen avulla. Annanko olla hanan paikallaan, jatketaanko jotenkin vai lyödäänkö hana romukoppaan?
Vesi tulee normaalisti, lähinnä mietin et kestääkö tuo pitemmän päälle.
![]()
Minkälainen operaatio on yksittäisen lämpöpatterin vaihto kerrostaloasunnossa? Ulkonäkösyistä haluaisin omaan piikkiin vaihdattaa yhden, mutta eihän näissä pattereiden putkissa mitään sulkuja ole ja alkuperäiset 60-luvun lämpöverkkoputket. Eli mistä kierto laitetaan poikki vaihdon ajaksi ja kuinka paljon sieltä pääsee karkaamaan vettä, eli meneekö verkon täyttö- ja ilmaushommiksi, vai kuinka tuo prosessi tapahtuu?
En siis itse tietenkään ala räpeltämään, mutta kustannuksia mietin, jos hommaan sisältyy paljon muutakin oheistyötä kuin sen itse patterin vaihtaminen.
Yksikään firma ei lähde jäädyttämään kahden tunnin laskutuksella tai sillä tekee tappiota ainakin pks. 60-luvun taloissa jos on patteriventtiilit vaihtamatta, paluuventtiilin tuskin on vaan siellä on koukkunokka. Kuvat auttaisi paljon. Valurautapatteri? Levypatteri? Ne patteriventtiilit ja niiden kunto? Onko ylipäätään putkea näkyvissä mitä jäädyttää.Jos siellä on vaihdettu joskus patteriventtiilit niin niistä pitäisi saada kierto poikki ja patteri vaihdettua. Ainahan sieltä pääsee se patterin tilavuudelta vettä pakoon ja ilmauksessa sitten muutama tilkka vielä. Verkoston täyttämistä ei välttämättä pidä tehdä, jos on iso verkosto.
Lämpölinjoissa on yleensä linjakohtaiset sulku- ja linjasäätöventtiilit ja ne löytyy yleensä kellarista tai 1. kerroksesta ala- tai katosta eli pitäisi selvittää mikä lämpönousu on kyseisen patterin kohdalla. Nyt aletaan tosin jo olemaan lämmityskaudessa tietysti paikkakunnasta riippuen niin yksittäisen patterin vaihtaminen onnistuu myös jäädyttämmällä, jossa meno- ja paluuputki laitetaan hetkellisesti jäihin ja vaihdetaan patteri tai sinä aikana.
2 tunnin laskulla varmaan selviää.
Voi liittää, tuollainen kaivon kyljestä läpi ja putki siihen:Talossa on katteen alle syvennös, joka on tarkoitus ottaa asumiskäyttöön rakentamalla uutta ulkoseinää. Näihin tiloihin tulee mm. toinen vessa. Viemärin tarkastuskaivo olisi uuden wc:n sijainnista noin 5m päässä. Voiko tuon uuden wc:n viemärin liittää jotenkin suoraan siihen, jolloin ei tarvitsisi piikata lattioita talon sisältä?
Talossa on katteen alle syvennös, joka on tarkoitus ottaa asumiskäyttöön rakentamalla uutta ulkoseinää. Näihin tiloihin tulee mm. toinen vessa. Viemärin tarkastuskaivo olisi uuden wc:n sijainnista noin 5m päässä. Voiko tuon uuden wc:n viemärin liittää jotenkin suoraan siihen, jolloin ei tarvitsisi piikata lattioita talon sisältä?
Lisätään vielä toinen kysymys:
Talon KV-linja pääsululle kuvien mukaan vj-pel-40-10 nv 2,0. Google ei auttanut, niin pitäisikä kassritalossa valmistautua jo syöttölinjan vqihtoon vai ei?
Termostaatti on joskus vaihdettu eli eikö tulopuoli sillä sulkeudu kokonaan kun kääntää kiinni? Paluupuolella ei nähdäkseni ole sulkua vaan tuollainen kulma, ellei tuon hattumutterin alla sellaista satu olemaan?Jos siellä on vaihdettu joskus patteriventtiilit niin niistä pitäisi saada kierto poikki ja patteri vaihdettua. Ainahan sieltä pääsee se patterin tilavuudelta vettä pakoon ja ilmauksessa sitten muutama tilkka vielä. Verkoston täyttämistä ei välttämättä pidä tehdä, jos on iso verkosto.
Lämpölinjoissa on yleensä linjakohtaiset sulku- ja linjasäätöventtiilit ja ne löytyy yleensä kellarista tai 1. kerroksesta ala- tai katosta eli pitäisi selvittää mikä lämpönousu on kyseisen patterin kohdalla. Nyt aletaan tosin jo olemaan lämmityskaudessa tietysti paikkakunnasta riippuen niin yksittäisen patterin vaihtaminen onnistuu myös jäädyttämmällä, jossa meno- ja paluuputki laitetaan hetkellisesti jäihin ja vaihdetaan patteri tai sinä aikana.
2 tunnin laskulla varmaan selviää.
Hattumutterin alla on sulku, hattua ei kannata omin päin avata. Jos sulut pitävät ei vaikuta pahalta hommalta.
Jättäisin imusuojan pois kokonaan. Vesi mittarissa on kuitenkin takaiskuMeniskö tämä tähän ketjuun. Laitettiin 2021/11 valmistuneeseen asuntoon pesukone kiinni. Homma toimii hyvin, kunnes n. 10 tunnin jälkeen pesusta alkaa imusuojaventtiilistä tippumaan vettä. Venttiili on tämä: Imusuoja Oras 1/2x3/4 261032
Pähkäilin päivän ajan että mikä tuossa on vikana, kunnes tajusin, että venttiili pitää asentaa pystyasentoon. Tämä ei nyt tällaisenaan onnistu, koska meillä oleva Oraksen sähköisen hanan putki on 45 asteen kulmassa:
![]()
Oras Optima elektroninen pesukoneventtiili 3V (272100)
Oras Optima (272100) on älykäs etäkäytettävä pesukoneventtiili astianpesukoneelle tai pyykinpesukoneelle.www.hanakat.fi
Minkälainen palikka tuohon nyt pitäisi sitten laittaa?
Tuon elektronisen kanssa jätä imusuoja pois.
Takaisku ja imusuoja ovat eri asioita.
Onko jotain teippiä tms, mikä näyttäisi vuotaako liitos? Juuri tehtiin asuntoon uudestaan käyttövesi vedot ja liitoksia on hurjasti. Toki vieressä herkeämättä tuijottaen, tai alle jotain sellaista laittaen että tippa näkyisi on mahdollista, mutta jokin teippi tms mikä vaihtaa väriä voisi olla kätsy? Onko semmoista?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.