Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En mä kyllä ymmärrä miten sait 280 e/kk hinnasta väännettyä 2000 litraa. Kyllä tuo vähän reilu euron/litra hinta kuulostaa ihan järkevältä. Sun laskelman 1,68 e/litrassa ei ole mitään tolkkua. Jos tuon ostat, niin vielä suuremmalla syyllä sitä maalämpöä katselisin...
Patterit on myös syytä tutkituttaa. Öljykattilan menovesi on jotain 70-80 asteista, kun lämpöpumpusta ei juuri yli 60 asteista saa. On tapauksia että pumpun asennuksen jälkeen on tullut kylmä ja yksilehtiset patterit vaihdettu paksummiksi.Tässä nyt katsellut yhtä potentiaalista omakotitaloa jossa öljylämmitys joka varmaan pitäisi vaihtaa edullisempaan jos kauppoihin päädyn. Myyjä ilmoittaa lämmityskustannuksiksi n. 280e/kk joka vastannee noin 2000 litraa öljyä(?) vuodessa. Kyseessä noin. 250 neliöinen talo (josta osta toki varastoa ja autotallia jne.). Onkohan minkä hintainen homma korvata tuo öljylämmitys vesi-ilmalämpöpumpulla? Mitä noita katselin niin aika laidasta laitaan eri tehoisia ja hintaisia pumppuja näyttää löytyvän niin jos jollain olisi jotain osviittaa heittää minkä tehoisen(=hintaisen) pumpun tuo mökki vaatisi lämmetäkseen? Asennushan toki maksaa myös mutta sitä nyt ei tarvi huomioida. Lienee lopulta aika plugin and play homma ja Lämpölinjat tuosta oli jo uusittu aikanaan komposiittiputkilla eli pelkkä kattila pitäisi vaihtaa pumppuun. Luulisi pumpulla pääsevän hieman edullisempiin lämmityskuluihin kuitenkin?
Normaali painemittari mittaa paine-eroa liitännän ja ympäristön välillä. Koska paine-ero ympäristöön on huomattavasti suurempi kuin kahden mittarin välillä, erottuu mittareiden välinen paine-ero huonosti. Ei tahdo siis mittareiden tarkkuus riittää. Hieman paremmin voisi luonata, jos käyttäisi edes samaa mittaria, jotta mittaustulos perustuisi johonkin muuhunkin kuin kahden mittarin yksilöeroihin.Noihin IV-mittauksiin tarkoitettuja mittareita saa ilmeisen edullisesti, mutta näihin nesteiden mittauksiin ei sitten saakkaan. Tai tällaiseen päätelmään tulin kun kaivelin mittareita. Onnistuisiko tuo muuten kahdella painemittarilla? Noista vaan laskisi sitten paine-eron.
Normaali painemittari mittaa paine-eroa liitännän ja ympäristön välillä. Koska paine-ero ympäristöön on huomattavasti suurempi kuin kahden mittarin välillä, erottuu mittareiden välinen paine-ero huonosti. Ei tahdo siis mittareiden tarkkuus riittää. Hieman paremmin voisi luonata, jos käyttäisi edes samaa mittaria, jotta mittaustulos perustuisi johonkin muuhunkin kuin kahden mittarin yksilöeroihin.
Hienoa keskustelua LVK:sta, mutta en jaksa lukea jokaista kaavaa nyt läpi.
Meillä "hauska" tilanne, kun ihmettelin muuton jälkeen miksi kylpyhuoneessa kestää lämpimän veden tulo, vaikka kierto on olemassa ja pumppu surisee. No, 10s tuijotus teknisessä tilassa ja heti tajusin, että putkari oli varmaan asentanut ensimmäisen kiertonsa ikinä. Kierron paluu menee samaan lämpimän veden jakotukkiin mistä se lähteekin, eli se ei koskaan keirrä varaajan kautta. Tässä kohtaa annoin putkarille potkut (muitakin syitä oli toki) ja jätin viimeisen laskun maksamatta. KVV turha äijä, rakva:n tarkastaja turha äijä, toinen putkari kuka kävi työmaalla on turha äijä - kukaan ei huomannut virhettä vaikka se oli täysin selkeä ja näkyvillä.
Kytkennät vielä korjaamatta ja varmasti sen laitatan kuntoon, mutta tässä kun asian kanssa elänyt muutaman kuukauden, niin ei se nyt iso homma ole laskea se 10s kylmää ensin ja sitten aloittaa suihkuttelu. Sähkö on kallista, vesi aika halpaa vielä. Olenkin alkanut miettimään josko pitäisi pumppua lainkaan päällä, tai vähintään laitan sen kellon taakse niin, että vain iltasuihkujen ajan se pyörii.
Tässä nyt katsellut yhtä potentiaalista omakotitaloa jossa öljylämmitys joka varmaan pitäisi vaihtaa edullisempaan jos kauppoihin päädyn. Myyjä ilmoittaa lämmityskustannuksiksi n. 280e/kk joka vastannee noin 2000 litraa öljyä(?) vuodessa. Kyseessä noin. 250 neliöinen talo (josta osta toki varastoa ja autotallia jne.). Onkohan minkä hintainen homma korvata tuo öljylämmitys vesi-ilmalämpöpumpulla? Mitä noita katselin niin aika laidasta laitaan eri tehoisia ja hintaisia pumppuja näyttää löytyvän niin jos jollain olisi jotain osviittaa heittää minkä tehoisen(=hintaisen) pumpun tuo mökki vaatisi lämmetäkseen? Asennushan toki maksaa myös mutta sitä nyt ei tarvi huomioida. Lienee lopulta aika plugin and play homma ja Lämpölinjat tuosta oli jo uusittu aikanaan komposiittiputkilla eli pelkkä kattila pitäisi vaihtaa pumppuun. Luulisi pumpulla pääsevän hieman edullisempiin lämmityskuluihin kuitenkin?
Mitä mä olen katsonut noita lämpimän käyttöveden kiertoja parissa talossa joissa on lämminvesivaraaja, niin ei se missään varsinaisen varaajan läpi mene, vaan varaajan päältä tulevassa putkessa on välittömästi T haara johon kierto palaa. Olisiko sitten niin että se vesi johtaa lämpöä niin hyvin että se lämmittää sen ohi virtaavan veden riittävästi tms..
Ehkä kannattaa mielummin kysyä tuolla kuin LVI-ketjussa.
Tässä nyt katsellut yhtä potentiaalista omakotitaloa jossa öljylämmitys joka varmaan pitäisi vaihtaa edullisempaan jos kauppoihin päädyn. Myyjä ilmoittaa lämmityskustannuksiksi n. 280e/kk joka vastannee noin 2000 litraa öljyä(?) vuodessa. Kyseessä noin. 250 neliöinen talo (josta osta toki varastoa ja autotallia jne.). Onkohan minkä hintainen homma korvata tuo öljylämmitys vesi-ilmalämpöpumpulla? Mitä noita katselin niin aika laidasta laitaan eri tehoisia ja hintaisia pumppuja näyttää löytyvän niin jos jollain olisi jotain osviittaa heittää minkä tehoisen(=hintaisen) pumpun tuo mökki vaatisi lämmetäkseen? Asennushan toki maksaa myös mutta sitä nyt ei tarvi huomioida. Lienee lopulta aika plugin and play homma ja Lämpölinjat tuosta oli jo uusittu aikanaan komposiittiputkilla eli pelkkä kattila pitäisi vaihtaa pumppuun. Luulisi pumpulla pääsevän hieman edullisempiin lämmityskuluihin kuitenkin?
Täällä reilu 200 neliötä ja öljyä meni vuodessa aika tasaisesti 3000 litran paikkeilla. Maalämpö ei oikein onnistunut heittämällä, niin VILP tuli, lämmitystehoa pelkällä pumpulla 9kW luokkaa vielä -15C pakkasella lattialämmitykseen ja toimii -25C asti. Kovemmilla pakkasilla tietty vastuksista joutuu ottamaan tukea, vastuksia yhteensä 12kW edestä. Noiden VILP:ien kanssa kannattaa olla tarkkana mitoituksen osalta ts. muistaa katsoa miten tuottavat lämpöä myös kylmällä ulkoilmalla. Osalla pumpuista mainostetut teholuvut on jotain +7C lukuja ja pakkasella ei tule kuin rippeitä. Hankintahinnassa voi toki koittaa laskeskella paljonko sitä sähköä vastuksilla menee riippuen kuinka paljon noita pakkasia omalla asuinalueella on, jos halvemmalla hankinnalla sitten polttelee enemmän vastuksia niillä harvoilla kunnon pakkasilla. Sähköliittymän kannalta tuo VILP on myös raskaampi ratkaisu, kun pahimmassa tilanteessa kaikki tulee vastuksista mihin maalämmön kanssa ei pitäisi normaalisti joutua ts. pääsulakkeiden kokoa voi joutua nostamaan.Tuo 2000 litraa oli siis ihan myynti-ilmoituksessa (josta se on näemmä nyt näytön jälkeen poistettu kokonaan ja ilmoitetaan edelleen tuo 280e/kk. Toki matematiikassani voi olla virhe ei siinä mitään mutta tuskin mistään saa 3500 litraa öljyä tuohon hintaan. Jotenkin luulisi että öljynkulutus on aika helposti seurattavissa oleva asia ja sen voisi ilmoittaa oikein muuallakin kuin vasta paikan päällä. Tokihan tuolla ei sinänsä ole mitään väliä kun se öljylämmitys pitää kuitenkin vaihtaa johonkin muuhun.
Tuosta jakotukista lähtee putket ylöspäin, tuskin siellä hirveästi ilmaa on.. Tuonne yläkerran jakotukkiin se lähtee kiipeämään.
Tuon piirustuksen ymmärtämistä helpottaisi paljon, jos siihen olisi piirretty kaikki putket.Olisi kysyttävää vesikiertoisen lattialämmitysjärjestelmän ilmaamisesta (IVLP, 2 lämmityspiiriä: kph, muut). Talon yleisiin tiloihin vettä kierrättävä pumppu kohisee ajoittain ja epäilen, että pumpun ja shuntin välillä on ilmaa "loukkussa" (kohiseva pumppu kuvassa)? Onko mahdollista? Lämmitysyksikön ja pumpun etäisyys on useamman metrin ja meno ja paluupuolella lämmitysyksikön yläpuolella on osat joissa lukee mahdollisesti "flexvent" tai jotain sen tapaista (kuva). Ilmeisesti niiden pitäisi ilmata putket automaattisesti? Yritin hahmotella systeemiä oheisella piirustuksella. (Sisäyksikkö siis tekee kph piirin lämpöistä vettä ja erillisshuntti muille tiloille kylmemmällä käyrällä)
Onko ilmausventtiilit asennettu väärin jakotukkeihin? Venttiilit ovat tukin alapuolella eikä yläpuolella kuten Warmian ohjeessa näyttäisi olevan. Jääkö ilma mahdollisesti jakotukkiin kun vettä valuttaa alapuolella olevasta venttiilistä? Yritin ilmata järjestelmää Warmian ohjetta mukaillen valuttaen jakotukeista vettä venttiileistä ja samalla lisäten järjestelmään. Pitäisikö nämä pystyä itse ilmaamaan vai tarvitsenko putkimiehen? Menikö tässä jokin vikaan?
Eipä oikeastaan perusmallien kohdalla. Jotain erikoisempia design pyttyjä on jotka saattaa hitusen poiketa.Tyhmä kysymys; onko WC-istuimissa eroja kuinka paljon tilavaateen osalta? Remppa menossa ja lattiassa on vanhan pöntön reikä, aloin tässä miettimään että onko pöntöissä kuinka paljon eroja esim. sen suhteen paljonko viemärireiän ja takana olevan seinän välissä pitää olla tilaa? S-lukollinen IDO/Gustafsberg tulossa, aloin miettimään että voiko tuossa ns. mokata?
Paremminhan se ilmaus onnistuu jos laittaa esisäädöt täysin auki. Kokeilisin myös ilmata pumppu päällä ja täysillä. Voisi myös kokeilla noista pumpun yläpuolisista helmiliittimistä (niitä pikkaisen avaamalla, ei kokonaan).Ilmatessa letkulla ämpäriin laskin vettä. Pitäisikö päästää läpi niin suuria määriä, että ämpäri tai 2 ei riitä? Onko tärkeää että letkun pää upoksissa ettei pääse ilmaa? Piirien esisäädöt voisi varmaan poistaa ilmaamisen ajaksi ja säätää sen jälkeen takaisin, säätöarvot kun pitäisi löytyä ja ne voi laittaa ylös nollatessa.
Ongelmana taitaa tosiaan olla, että ilma jää pumpun eteen kun pumppu työntää vettä alaspäin. Mitenköhän ilman saisi pois, kun pumpun sammuttanut.
Pumpun sijoittelun kannalta olisi hankalaa tässä tapauksessa saada pumppu toimimaan virtaus ylöspäin. Jos ei tee ylimääräistä alas ylös mutkaa nykyiselle paikalle niin selkein olisi ollut sijoittaa se sisäyksikön yläpuolelle, mutta tällöin tulisi yksi putki lisää jakotukin ja yksikön välille. Toinen olisi ollut siirtää sisäyksikkö jakotukkien luo, mutta muuten järjestely on huonompi. Täällä siis oli alunperin lämmityksen varaaja ja käyttövesivaraaja eri paikoissa ja nyt vilpin sisäyksikkö tuli käyttöveden lähdön luo. Jakotukkien venttiilit puolestaan rakentamisajan peruja kohta 20v takaa, vilp laitettu 1.5v sitten.
Siis säiliön ja uimuriventtiilin välistä? Hyvä olis mainita myös istuimen malli koska eri valmistajilla on eri uimureita. Vanhempiin IDO malleihin löytyy tiivistesarja "ido Z100015001". IDOihin voi etsiskellä varaosia täältä IDO | IDO-varaosatWC-pönttö tiputtelee vettä tuloventtiilin reiästä, tiiviste lienee hapertunut. Mikä on tämän tiivisteen nimi? Löytyykö esim ihan tuloventtiilin tiiviste -nimellä rautakaupasta vai onko sille joku fiksumpi nimi?
Kaikista istuimista löytyy käytännössä mittakuva, piiloviemärimalleissa tarvitsee jättää taakse enemmän tilaa. Esim. menet IDOn Glow tuotesivulle ja alhaalta tekninen piirustus.Tyhmä kysymys; onko WC-istuimissa eroja kuinka paljon tilavaateen osalta? Remppa menossa ja lattiassa on vanhan pöntön reikä, aloin tässä miettimään että onko pöntöissä kuinka paljon eroja esim. sen suhteen paljonko viemärireiän ja takana olevan seinän välissä pitää olla tilaa? S-lukollinen IDO/Gustafsberg tulossa, aloin miettimään että voiko tuossa ns. mokata?
Ei vesikiertoisilla pattereilla ole varsinaisesti hyötysuhdetta. Eri tehoisia toki on, mutta ei mikään lämpöpatterimalli hukkaa energiaa, mihin hyötysuhteella yleensä viitataan.paremman hyötysuhteen omaavaan levyradiaattorin
Lämpöpumpun sisäyksiköltä lähdön jälkeen ei kaaviosta mielestäni puutu juuri muuta kuin paluupuolen putket. Meno/paluu putket lähtevät vähänmatkaa ylös sisäyksiköltä minkä jälkeen on vaakaa n. 4m. Päässä putket haarautuvat kph ja muiden tilojen putkiksi. Tästä kpht alas jakotukeille. Muut tilat meno/paluu alaspäin, välissä "shuntti/sekoitin" ja menopuolella alapuolella kiertovesipumppu. Tämän jälkeen haarautuvat ala- ja yläkerran jakotukeille.Tuon piirustuksen ymmärtämistä helpottaisi paljon, jos siihen olisi piirretty kaikki putket.
Oletko kokeillut esim kääntää kaikki huonetermostaatit kiinni ja katsoa onko sillä vaikutusta kohinaan? Tällöin virtausvastus kasvaa jonkin verran, jolloin kohinaa voisi aiheutua ihan muista syistä kuin järjestelmässä olevasta ilmasta.
OK, kiitos! En kyllä noita helmiliittimiä uskalla lähteä availemaan kun ei ole näistä kokemusta. Tuossa kiertovesipumppu päällä ilmaamisessa on itsellä epäilyksenä miten lämpöpumpun sisäyksikkö (nibe vvm) suhtautuu siihen, pumpun virrat kun tulee sen kautta. Pitää lukea sen ja esben ohjeet. Myös epäselvää voinko virrattomana vääntää esben auki/kiinni.Paremminhan se ilmaus onnistuu jos laittaa esisäädöt täysin auki. Kokeilisin myös ilmata pumppu päällä ja täysillä. Voisi myös kokeilla noista pumpun yläpuolisista helmiliittimistä (niitä pikkaisen avaamalla, ei kokonaan).
Nopeasti katsottuna noi olisi saanut laitettua vaakaan, toki jälkikäteenhän kaikki on helpompaa sanoa kuin siinä tilanteessa kun alkaa kalikkaa laittamaan paikalleen.
Kaikista istuimista löytyy käytännössä mittakuva, piiloviemärimalleissa tarvitsee jättää taakse enemmän tilaa. Esim. menet IDOn Glow tuotesivulle ja alhaalta tekninen piirustus.
Ellei se sinun reikäsi ole seinän sisässä, vaikea löytää ongelmaa. Mansetilla voi pelata 1-3cm eteen tai sivulle tarvittaessa.Kävin katsomassa tuolta piirustuksia ja ei kyllä ainakaan heti auennut paljonko viemärin ja takaseinän välinen etäisyys pitää olla?
EDIT: esim tässä IDO Seven D -lattia-WC, avoin S-lukko - IDO kylpyhuoneet
Ellei se sinun reikäsi ole seinän sisässä, vaikea löytää ongelmaa. Mansetilla voi pelata 1-3cm eteen tai sivulle tarvittaessa.
Jos on wc veden tuloputki seinärasissa niin voi tulla ongelmia toisella istuinmallilla,itsellä jäi kulmaliitin ja siinä oleva sulku niin pahasti uuden pytyn taakse ettei sitä saa käännettyä kuin erikoistyökalulla.Alkuperäinen oli 90-luvun perus IDO ja uusi IDO Glow 60. Toki putkimies olisi voinut vaihtaa tuohon uudet osat,mutta kun OK-talo niin tein itse vanhoilla osilla,jos tarvitsee sulkea vesi niin onnistuu helposti pääsulusta.
Asunnossani on vesikiertoinen lattialämmitys ja jotkut Enerline -säätimet, mistä ei tapahdu mitään vaikka kuinka kiertää 0-25+ välillä. Kylppärissäkin on joku sama systeemi ilman säätimiä, ja kylmähän sekin on. Kävivät oikein mittaamassa ja kylppärin pintalämpö on 24 mikä kuulemma on kuten pitääkin. Lämpö on sama kesät talvet.
Mikä tän systeemin funktio on? Olen luullut että lattialämmityksen idea on että se on mukavan lämmin jalalle ja kylppärikin kuivuu nopeammin. Asunnossa ei ole pattereita. 2016 rakennettu. Sisälämpö 23c.
Ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Ei 24 astetta tosin mitenkään erityisen kylmältä pitäisi tuntua. Ja jos ei nyt talvipakkasista puhuta vaan tämän hetkisestä säästä, niin ei sinne kiertoon luultavasti lämpimämpää vettä tule, joten ei sitä lattiaakaan lämpimämmäksi saa (ja miksi pitäisi, 23 on jo enemmän kuin riittävä sisälämpö).Asunnossani on vesikiertoinen lattialämmitys ja jotkut Enerline -säätimet, mistä ei tapahdu mitään vaikka kuinka kiertää 0-25+ välillä. Kylppärissäkin on joku sama systeemi ilman säätimiä, ja kylmähän sekin on. Kävivät oikein mittaamassa ja kylppärin pintalämpö on 24 mikä kuulemma on kuten pitääkin. Lämpö on sama kesät talvet.
Mikä tän systeemin funktio on? Olen luullut että lattialämmityksen idea on että se on mukavan lämmin jalalle ja kylppärikin kuivuu nopeammin. Asunnossa ei ole pattereita. 2016 rakennettu. Sisälämpö 23c.
Siitä lämmönlähteestä yleensä säädetään lattialämmitysveden lämpötilaa. Luultavasti tapahtuu valitsemalla lämpökäyrä, mikä määrää minkälämpöistä vettä lattioihin syötetään tietyllä ulkolämpötilalla. Nilanin tuotteet ei ole itselle tuttuja. Niben laitteilla tai Oumanin säätimellä mitä olen nähnyt valitaan sopivan jyrkkyyksinen käyrä ja sitä pystyy hienosäätämään. Huonetermostaateilla rajoitetaan kiertoveden lämpötilaa jos tarpeen. Kuten @Zigh sanoi, huonesäätöjen toimintaa voi testata pistämällä vuorokaudeksi minimiin ja mittaamalla lattialämpöä. IR pintalämpömittari on kätevä, mutta arvo voi riippua lattiamateriaalista jos eri huoneissa vertaat. Jos haluat lisää lämpöä pitäisi lämpökäyrää muokata, termarin pito maksimilla ei auta jos ei kiertoveden lämpö kasva.Asunnossani on vesikiertoinen lattialämmitys ja jotkut Enerline -säätimet, mistä ei tapahdu mitään vaikka kuinka kiertää 0-25+ välillä. Kylppärissäkin on joku sama systeemi ilman säätimiä, ja kylmähän sekin on. Kävivät oikein mittaamassa ja kylppärin pintalämpö on 24 mikä kuulemma on kuten pitääkin. Lämpö on sama kesät talvet.
Mikä tän systeemin funktio on? Olen luullut että lattialämmityksen idea on että se on mukavan lämmin jalalle ja kylppärikin kuivuu nopeammin. Asunnossa ei ole pattereita. 2016 rakennettu. Sisälämpö 23c.
Tulipa askaroitua urakalla ilmaamisen kanssa. Huuhtelin kaikki jakotukit. Alakerran tukeista tuli aika likaista vettä ja "sedimenttiä". Yksittäisiä huonepiirejä en sulkenut ja avannut. Ilmaamista varten valutin vettä isoon saaviin, että näin tuliko kuplia. Tuntui että ilmaa tuli aina vaan. En ymmärrä vetikö putkiliitos tukista ilmaa vai tuliko sitä muualta. Lopuutuloksena pulputti alkuperäistä pahemmin yläkerran tukissa. Lopulta laitteet päällä latasin systeemiin vettä ja valutin astiaan ilman letkua ~5dl kerta siten ettei paine laske liian alas ja sain pulputukset loppumaan ja kohissut pumppukin on nyt aika hiljainen. Ilmeisesti ilmakuplat menee virtauksen mukana alaspäinkin hyvän matkaa. Hankalaa tuo juoksutus kun vesijohtoverkon venttiili eri huoneessa kuin jakotukit. Toivottavasti ei tullut vahinkoa tehtyä, ainakin laitteisto tuntuu vielä toimivan ja talo lämmin. Mitä sitten vanhan hapettoman veden korvaaminen tuoreella tekee.Paremminhan se ilmaus onnistuu jos laittaa esisäädöt täysin auki. Kokeilisin myös ilmata pumppu päällä ja täysillä. Voisi myös kokeilla noista pumpun yläpuolisista helmiliittimistä (niitä pikkaisen avaamalla, ei kokonaan).
Ihan normaalilta tuo vaikuttaa. Ei 24 astetta tosin mitenkään erityisen kylmältä pitäisi tuntua. Ja jos ei nyt talvipakkasista puhuta vaan tämän hetkisestä säästä, niin ei sinne kiertoon luultavasti lämpimämpää vettä tule, joten ei sitä lattiaakaan lämpimämmäksi saa (ja miksi pitäisi, 23 on jo enemmän kuin riittävä sisälämpö).
Lattialämmityksen idea ei ole olla mukavan lämmin jalalle, vaan lämmittää asuntoa energiatehokkaasti.Asunnossani on vesikiertoinen lattialämmitys ja jotkut Enerline -säätimet, mistä ei tapahdu mitään vaikka kuinka kiertää 0-25+ välillä. Kylppärissäkin on joku sama systeemi ilman säätimiä, ja kylmähän sekin on. Kävivät oikein mittaamassa ja kylppärin pintalämpö on 24 mikä kuulemma on kuten pitääkin. Lämpö on sama kesät talvet.
Mikä tän systeemin funktio on? Olen luullut että lattialämmityksen idea on että se on mukavan lämmin jalalle ja kylppärikin kuivuu nopeammin. Asunnossa ei ole pattereita. 2016 rakennettu. Sisälämpö 23c.