- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 764
Juuri tämä, kiitos!Tarkoitat varmaan Leaktec tulvahajulukko
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Juuri tämä, kiitos!Tarkoitat varmaan Leaktec tulvahajulukko
Minkäs kiertoveden meno- ja paluulämpötilat ja virtaukset? Jos jakotukeista löytyy virtausmittarit niin niiden näyttämien lukemien ja vaikka infrapunalämpömittarilla mitattujen meno- ja paluulämpötilojen avulla pääsee hyvin kartalle mistä voisi ongelma johtua.Omakotitalon vesikiertoinen lattialämmitys. Mikähän on normaali lämpötilaero ylä ja alakerran välillä? Tällä hetkellä yläkerta yli 2 astetta kylmempi kuin alakerta. Ala ja yläkerrassa erilliset jakotukit. Korjauksena äskettäin ilmattu ja jakotukin toimilaitteet vaihdettu uusiin. Silti tuntuu, että lämpöä ei riitä yläkertaan.
Omakotitalon vesikiertoinen lattialämmitys. Mikähän on normaali lämpötilaero ylä ja alakerran välillä? Tällä hetkellä yläkerta yli 2 astetta kylmempi kuin alakerta. Ala ja yläkerrassa erilliset jakotukit. Korjauksena äskettäin ilmattu ja jakotukin toimilaitteet vaihdettu uusiin. Silti tuntuu, että lämpöä ei riitä yläkertaan.
Vaihdettin koska vanhat olivat menneet rikki ts. eivät toimineet enää termostaatin kanssa. Ei ole tasapainotettu jakotukkeja. Kiertovesipumpun kierrosten lisäämistä sähkärikin ehdotti.Miksi toimilaitteet vaihdettu? Onko jakotukit tasapainotettu? Onko säädöt suunnitelmien mukaiset? Jos ilmaus tehty niin paine lienee kohdillaan. Kiertovesipumppuun lisää kierroksia?
Mittasin infrapunamittarilla meno ja paluulämpötiloja ja asteen sisällä ne ovat n. 24-25 astetta.Minkäs kiertoveden meno- ja paluulämpötilat ja virtaukset? Jos jakotukeista löytyy virtausmittarit niin niiden näyttämien lukemien ja vaikka infrapunalämpömittarilla mitattujen meno- ja paluulämpötilojen avulla pääsee hyvin kartalle mistä voisi ongelma johtua.
Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?Mittasin infrapunamittarilla meno ja paluulämpötiloja ja asteen sisällä ne ovat n. 24-25 astetta.
no jos sinne menee 24-25 asteista vettä niin ei se paljon siitä enään voi laskea. Jos on virtaamamittarit niin niistä näkee kiertääkö niin ei tartte arvailla. Säätökäyrästä katsoo mikä on pyynti tällä kelillä ja muuttaa käyrää jos virtaamat on kohdillaan ja pyynti on sama kuin meno.Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?
Joku kuva jakotukista ois kiva, niin olisi helppoa/helpompaa vinkata mitä voi kokeilla.
Ja kysytäänpä vielä, että mikä se huonelämpötila siellä yläkerrassa nyt on?
Riippuu ihan siitä huonelämpötilasta. Jos siellä on vaikka 19 astetta, niin kyllä semmoinen 2-3 asteen dT olisi nähdäkseni mahdollinen.no jos sinne menee 24-25 asteista vettä niin ei se paljon siitä enään voi laskea.
21.Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?
Joku kuva jakotukista ois kiva, niin olisi helppoa/helpompaa vinkata mitä voi kokeilla.
Ja kysytäänpä vielä, että mikä se huonelämpötila siellä yläkerrassa nyt on?
Riippuu ihan siitä huonelämpötilasta. Jos siellä on vaikka 19 astetta, niin kyllä semmoinen 2-3 asteen dT olisi nähdäkseni mahdollinen.
Mutta tosiaan, odotellaan @nm12 tarkempia tietoja ja vastauksia, niin eiköhän tuohon etänäkin ratkaisu löydy. Sulla olikin tossa vielä pari hyvää lisäkysymystä.
-onko virtausmittareita
-miltä alakerran lämpötilat näyttää jakotukissa
-huonelämpötilat
-lämmitysmuoto
-menoveden pyyntilämpötila ja toteutunut kiertoveden menolämpö lämmönlähteen läheltä)
-kuvat jakotukista/jakotukeista
21.
- Ei ole virtausmittareita.
- Alakerran tukki on vähän hankalassa paikassa eteisen kaapin sisällä, mutta pitää yrittää jos saisi mitattua
- Huonelämpötilat alhaalla 23 ja ylhäällä 21. Lattian pinnasta mitattuna ylä 20-21 ja ala 23-24.
- Lämmitysmuoto kaukolämpö
- Kuvassa yläkerran jakotukki
Mistä menoveden pyyntilämpötilan ja toteutuneen kiertoveden lämpötilan voi tarkistaa?
![]()
21.
- Ei ole virtausmittareita.
- Alakerran tukki on vähän hankalassa paikassa eteisen kaapin sisällä, mutta pitää yrittää jos saisi mitattua
- Huonelämpötilat alhaalla 23 ja ylhäällä 21. Lattian pinnasta mitattuna ylä 20-21 ja ala 23-24.
- Lämmitysmuoto kaukolämpö
- Kuvassa yläkerran jakotukki
Mistä menoveden pyyntilämpötilan ja toteutuneen kiertoveden lämpötilan voi tarkistaa?
Edit: Lisätty kuva alakerran jako tukista.
![]()
![]()
Ja on hyvä testata yksi kerrallaan että mikä Toimilaite aukeaa kun termostaattia säätää. Hyvin usein kun noita selvittelen niin syynä on ristissä olevat toimilaitteet. Tuo nereus/aurelia/wehofloor Toimilaite tosiaan auki ollessaan näyttää sinistämYläkerran toimilaitteet on kiinniasennossa, jos olisi auki niin näkyisi tuossa päällä sinistä. Laita termostaatit täysille, jos ei muutu niin pyydä sähkäriä tarkistamaan toimilaiteet/termari.

Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
Kiristysmutterit taisi lähteä jo kiertoon edellisen hanan mukana, saakohan niitä mistään yksittäisenä?Sulkua vaihtamatta onnistuu tämmöisellä. Tuo sulkuun helmellä ja sitten on 3/8 kierre letkuille olettaen että tuohon sulkuun sopii 10mm helmi.
![]()
Liitinnippa Opal EM 3/8" x 10 mm UK/Putki 2 kpl
Opalin liitinnippa. Valmistettu kestävästä erikoismessingistä, pinta kromattu. Liittimiä käytetään mm. hanojen asennukseen. Adapterin päät ovat 3/8 ulkokierteinen liitos ja 10 mm liitos puserrusliittimeen. Pakkaus sisältää kaksi liitinnippaa.Tekniset tiedotLiitäntä 1: 3/8" (10)Liitäntä 2: 10 mm...www.bauhaus.fi
Pitäisi käydä, kunhan on 1/2" -10 mutterit ja helmet. Tai vaihtoehtoisesti 15 mutterit ja uusi 15-10 supistussarja. Tai 1/2sk-3/8 uk muunnosnipat hampulla/tiivisteellä. Tapoja on monia.Kiristysmutterit taisi lähteä jo kiertoon edellisen hanan mukana, saakohan niitä mistään yksittäisenä?
Edit. Näyttää noita olevan, käyvätköhän ristiin toisen valmistajan liittimiin jos on Ballofix runko ja Opalin mutteri?
Jos sinulla on vanhat termostaatit tallessa niin voisit verrata niitä ja noita uusia. Noita moottoreja on kahta eri tyyppiä, sähköttömänä auki ja sähköttömänä kiinni. Toimisuunnan tulee siis olla oikea että ohjaus toimii oikein päin. Yleensä lämmityksessä käytetään moottoreita jotka on sähköttämänä auki. Jos sähkäri on summa mutikassa ottanut moottorit niin helposti lipsahtaa väärät.Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
Tuskin sinulla sentään käyttövesi kiertää lämmityspuolella.Hei. Minulla on kaukolämmitys/ilmalämmitys järjestelmä joka ei juuri tällä hetkellä lämmitä kierto vesipumpussa vilkkuu kaikki valot eli todennäköisesti se elektroniikan kondensaattori on mennyt rikki mutta tulipahan vaan mieleen että eikö silloin myös lämpimän käyttöveden pitäisi olla kylmää(kaukolämpö keskuksessa on käytössä vain 1 kiertovesi pumppu)? Lämmintä vettä tulee hanasta ihan normaalisti ainoastaan tuo ilmalämmitys koneen lämmin vesi ei kierrä niin onko vika sittenkään tuossa pumpussa?
no sitä minäkin ihmettelin. onkos tuollaisen grundfos 15-60 pumpun elektroniikka osan takana jotain pumpun akselia näkyvissä/pääseekö siihen käsiksi jos on jumissa?Tuskin sinulla sentään käyttövesi kiertää lämmityspuolella.
Täytyy huomenna mittailla. Toki kaukolämpöjärjestelmässä on yksi pumppu mikä ei ole koskaan ollut käytössä ulkoisesti samanlainen mutta malli oli hieman eri kuin tässä nyt käytössä olevassa että siitä tuskin pystyy elektroniikkaa toiseen vaihtamaanKyllä noissa ilmalämmityskoneiden patterissa voi kiertää lämmin käyttövesi. Ja lämmin vesi valuu hanasta painovoiman avulla, mutta lämmityslaite ei toimi ilman pumppua.
Noihin on saatavana elektroniikan vaihtopaketti. Yleismittarilla kannattaa ensin mitata konkka.
Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.Pitäisi käydä, kunhan on 1/2" -10 mutterit ja helmet. Tai vaihtoehtoisesti 15 mutterit ja uusi 15-10 supistussarja. Tai 1/2sk-3/8 uk muunnosnipat hampulla/tiivisteellä. Tapoja on monia.
![]()
Puserrusmutteri 1/2x10 kromattu
www.taloon.com
Esimerkiksi. Putkihommissa ei yleensä ole yhtä oikeaa tapaa, sen sijaan jos ei tiedä mitä tekee niin oikeilla osilla homman voi tehdä väärin ja väärilläkin osilla saada hetkellisesti ainakin pitävän liitoksen, joka sitten joskus lentää kattoon.Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.
Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.
No testaa toimilaitteet, termostaatti, kytkentälaatikko ja kaikki siltä väliltä. Tuleeko toimilaitteille jännite? vaikuttaako termostaatin käyttö jännitteeseen?Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
liikkuuko neula kun sitä painaa? painuu alas ja palautuu ylös? Kestää kyllä että paluuputki lämpenee jos piiri kylmä. voi olla myös ilmaa. Onko virtausmittareita? niistä näkisi onko virtausta.Yksi makuuhuoneista on kylmä ja tutkittiin niin termari ei aukea. Sain termarin irti vaan sitten meni sormi suuhun, mistähän ongelmaa tutkia? Paluuputki on kyllä edelleen ihan kylmä kierrosta, vaikka tuo toimilaite on irti. Voiko olla kaksi vikaa, että toimilaite jumissa ja tuo jakotukin säätö myös olisi jumissa?
![]()
Oliko menoputki lämmin 5-10min jälkeen? Pitäisi lähteä kiertämään helposti koska muut piirit ovat kiinni (pl. ehkä tuo korkin alla oleva). Paluuputken lämpeäminen kestää todella pitkään.Yksi makuuhuoneista on kylmä ja tutkittiin niin termari ei aukea. Sain termarin irti vaan sitten meni sormi suuhun, mistähän ongelmaa tutkia? Paluuputki on kyllä edelleen ihan kylmä kierrosta, vaikka tuo toimilaite on irti. Voiko olla kaksi vikaa, että toimilaite jumissa ja tuo jakotukin säätö myös olisi jumissa?
![]()

Uusiksi vaan.@jetblack @Lumimies kiitos vastauksista. Kaikki muut piirit/toimilaitteet toimii ja vika oli vain tässä yhdessä. Tein eilen vielä niin, että käänsin kaikki muut termarit "kiinni" ja pumppasin tuota neulaa. Nyt aamulla on lattia lämmin taas makkarissa, JES! Eli ottihan tuo aikansa. Saattoi olla alkujaankin vain tuosta toimilaitteesta tai sitten oli myös ilmalukko. Saakohan tuota jumissa olevaa toimilaitetta heräteltyä vai haenko vaan uuden![]()
Ei ole mitään syytä ottaa vanhaa AC-mallia, jos vaihtaa niin EC-malli. Jos haluaa ohjata muualta kuin itse huipparilta niin tarvinee vetää heikkovirtakaapeli sinne.Kertokaapas huippareiden kanssa pelaavat:
Katolla on kaksi Koja Hifek-03-4 -huippuimuria, joita ohjataan itsenäisesti kahdella tyristorisäätimellä. Toinen on hyytynyt ja pitäisi uusia, mutta molemmat ovat ~15 vuotta vanhoja niin kannattaisiko toinenkin vaihtaa? Hintaa näyttää noilla kyllä olevan...
Samalla tekisi mieli vaihtaa säätimet älyllisiin, että saisi tehostuksen jne. muutenkin kuin "kappas puhallus ollut vuorokauden täysillä". Kysymys kuuluukin mihin säätimiin kannattaa vaihtaa ja jos kerran vaihtaa huipparit ja ohjauksen kannattaako päivittää samalla EC-malleihin (vaatinee lisäpiuhan vetoa)?
Pitäisi olla lattian kanssa samassa tasossa ei tuo muuten toimi kunnolla.Lvi ketjuunhan kait tämä menisi?
Kylppärin lattiassa on muovimatto, ja siinä se perinteinen muoviritilä keskellä lattiaa. Halusin vähän jotain kestävämpää siihen tilalle, ja katselin onko olemassa muovimatolle tarkotettua metalliritilää tuollaseen. No löytyihin sellane, kotimaista tekoa vielä
![]()
PP-Tuote pyöreä RST 150 mm muovimatolle lattiakaivon kansi | Karkkainen.com verkkokauppa
Kärkkäiseltä löydät helposti ja edullisesti kaiken tarvitsemasi mahtavasta, yli 400 000 tuotteen valikoimastawww.karkkainen.com
Sellanen tuli tilattua, ja hyvinhän se tuohon sopii. Mutta, rupesin miettimään hieman tuota..
Haittaako se, jos se on hieman koholla verrattuna muovimattoon vieressä? Jääkö vesi makaamaan siihen, vai meneekö se tuosta pikku raosta jotenkin pois lattiakaivoon?
![]()
![]()
Pitäisi olla lattian kanssa samassa tasossa ei tuo muuten toimi kunnolla.
Ja hauskemmaksihan tuon homman tekee se, että noita lattiakaivoja on liki samanlaisilla mitoilla ties kuinka monta, itsekin metsästin oman asunnon lattiakaivoon jonkun aikaa sopivaa kantta kun kylppärirempan yhteydessä remppamiehellä ei ollut sopivaa kantta jossa olisi ollut paikkaa letkulle/putkelle. Noita kansia joissa on putkelle kolo on ainakin 140mm, 145mm, 148mm, 150mm ja 155mm ja kun tuli vaan nopeasti rullamitalla mitattua ensimmäisellä kerralla niin piti sitten käydä vaihtamassa oikean kokoiseen. Varmaan noita ihan täysiä kansiakin on vähintään yhtä monta eri kokoa.Yleismallin kansilla on vähän semmoista "veren kerjäämistä nenästä" meininkiä välillä.
Tuohon sinun varmaan sopisi paremmin PP-Tuote pyöreä 150 mm RST lattiakaivon kansi | Karkkainen.com verkkokauppa
Sinänsä kyllä EC:n ohjaamiseen olisi paremmin älytarjontaakin, voisi laittaa vaikka 10V Shellyn...Ei ole mitään syytä ottaa vanhaa AC-mallia, jos vaihtaa niin EC-malli. Jos haluaa ohjata muualta kuin itse huipparilta niin tarvinee vetää heikkovirtakaapeli sinne.


EC-puhaltimille voisi etsiä sopivaa potentiometriä (samanlainen pyöriteltävä nuppi heikkovirtakytkennällä kun kattelee EC-puhaltimen jonka liitännöissä on sille paikka). Sillä saa sitten asetella ne sopivan tuntuiselle ilmamäärälle perstuntumalle mikäli ei ole piirustuksia mihin merkattu ilmamäärät. Jos on, nämä kannattaisi mitata ja säätää, hyvä nuohooja osaa tehdä tämän jos ei itsellä ole luotettavaa ilmamäärämittaria.Itse säädinhän (2x) on luokkaa kuvanmukainen, siinä ei hirveästi ole faktoja mikä on sopiva vakioasetus![]()
Pelkällä potikalla ei vaan saa automaattisia tehostuksia jne. niin en näe suurta riemua laittaa väliaikaista potikkaa. Toki muutenhan periaate on sama riippumatta millä nopeuden asettaa kun en mitään varsinaista ilmamääräsäädintä ole laittamassa. Otan tuohon kyllä jonkun putsaamaan kanavat ja säätämään huoneiden poistotkin, mutta tuon huipparin "korjaamisessa" lähtökohta tuntuu olevan "samanlainen tilalle" vaikka itsestä ei nykyiselläänkään ratkaisu vaikuta erityisen hyvältä. Parempi kerätä tietoa niin osaa haastaaEC-puhaltimille voisi etsiä sopivaa potentiometriä (samanlainen pyöriteltävä nuppi heikkovirtakytkennällä kun kattelee EC-puhaltimen jonka liitännöissä on sille paikka). Sillä saa sitten asetella ne sopivan tuntuiselle ilmamäärälle perstuntumalle mikäli ei ole piirustuksia mihin merkattu ilmamäärät. Jos on, nämä kannattaisi mitata ja säätää, hyvä nuohooja osaa tehdä tämän jos ei itsellä ole luotettavaa ilmamäärämittaria.
Jos käyttää sitten käsisäätöisellä potentiometrillä, niin ottaisin pari paine-eromittausta vaipan yli varmistaakseni ettei säädöstä aiheudu merkittävää alipainetta (muutamia pascaleita korkeintaan). Sain käsityksen ettei sulla ole koneellista tuloilmaa niin silloin ylipaineesta on turha murehtia.
Aivan joo, automaattiset tehostukset jäikin multa huomioimatta. Varmaan sitten se toteutus olisi joko sitä Shellyä tai Raspia tarpeen mukaan.Pelkällä potikalla ei vaan saa automaattisia tehostuksia jne. niin en näe suurta riemua laittaa väliaikaista potikkaa.
Luulis sitten tulevan suht oikeista paikoista korvausilmaa ja riittävästi, jos pysyy tasapainossa vaipan yli. Rupee sitten repimään alipaineella ovista ja ikkunoista. Noissa missä pelkkä poisto koneellisena tai täysin painovoimainen iv, taitaa tärkeimpiä juttuja riittävän korvausilman lisäksi olla hyvät siirtoilmareitit tilasta toiseen.(Suuresta) alipaineesta ei ole pelkoa, joskus mittasin niin eivät nuo vanhatkaan huipparit täysillä saaneet oikein paineroa. Se on sitten toinen asia tuleeko ilma oikeaa reittiä...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.