Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Omakotitalon vesikiertoinen lattialämmitys. Mikähän on normaali lämpötilaero ylä ja alakerran välillä? Tällä hetkellä yläkerta yli 2 astetta kylmempi kuin alakerta. Ala ja yläkerrassa erilliset jakotukit. Korjauksena äskettäin ilmattu ja jakotukin toimilaitteet vaihdettu uusiin. Silti tuntuu, että lämpöä ei riitä yläkertaan.
Minkäs kiertoveden meno- ja paluulämpötilat ja virtaukset? Jos jakotukeista löytyy virtausmittarit niin niiden näyttämien lukemien ja vaikka infrapunalämpömittarilla mitattujen meno- ja paluulämpötilojen avulla pääsee hyvin kartalle mistä voisi ongelma johtua.
 
Omakotitalon vesikiertoinen lattialämmitys. Mikähän on normaali lämpötilaero ylä ja alakerran välillä? Tällä hetkellä yläkerta yli 2 astetta kylmempi kuin alakerta. Ala ja yläkerrassa erilliset jakotukit. Korjauksena äskettäin ilmattu ja jakotukin toimilaitteet vaihdettu uusiin. Silti tuntuu, että lämpöä ei riitä yläkertaan.

Miksi toimilaitteet vaihdettu? Onko jakotukit tasapainotettu? Onko säädöt suunnitelmien mukaiset? Jos ilmaus tehty niin paine lienee kohdillaan. Kiertovesipumppuun lisää kierroksia?
 
Miksi toimilaitteet vaihdettu? Onko jakotukit tasapainotettu? Onko säädöt suunnitelmien mukaiset? Jos ilmaus tehty niin paine lienee kohdillaan. Kiertovesipumppuun lisää kierroksia?
Vaihdettin koska vanhat olivat menneet rikki ts. eivät toimineet enää termostaatin kanssa. Ei ole tasapainotettu jakotukkeja. Kiertovesipumpun kierrosten lisäämistä sähkärikin ehdotti.

Minkäs kiertoveden meno- ja paluulämpötilat ja virtaukset? Jos jakotukeista löytyy virtausmittarit niin niiden näyttämien lukemien ja vaikka infrapunalämpömittarilla mitattujen meno- ja paluulämpötilojen avulla pääsee hyvin kartalle mistä voisi ongelma johtua.
Mittasin infrapunamittarilla meno ja paluulämpötiloja ja asteen sisällä ne ovat n. 24-25 astetta.
 
Mittasin infrapunamittarilla meno ja paluulämpötiloja ja asteen sisällä ne ovat n. 24-25 astetta.
Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?
Joku kuva jakotukista ois kiva, niin olisi helppoa/helpompaa vinkata mitä voi kokeilla.

Ja kysytäänpä vielä, että mikä se huonelämpötila siellä yläkerrassa nyt on?
 
Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?
Joku kuva jakotukista ois kiva, niin olisi helppoa/helpompaa vinkata mitä voi kokeilla.

Ja kysytäänpä vielä, että mikä se huonelämpötila siellä yläkerrassa nyt on?
no jos sinne menee 24-25 asteista vettä niin ei se paljon siitä enään voi laskea. Jos on virtaamamittarit niin niistä näkee kiertääkö niin ei tartte arvailla. Säätökäyrästä katsoo mikä on pyynti tällä kelillä ja muuttaa käyrää jos virtaamat on kohdillaan ja pyynti on sama kuin meno.
 
no jos sinne menee 24-25 asteista vettä niin ei se paljon siitä enään voi laskea.
Riippuu ihan siitä huonelämpötilasta. Jos siellä on vaikka 19 astetta, niin kyllä semmoinen 2-3 asteen dT olisi nähdäkseni mahdollinen.
Mutta tosiaan, odotellaan @nm12 tarkempia tietoja ja vastauksia, niin eiköhän tuohon etänäkin ratkaisu löydy. Sulla olikin tossa vielä pari hyvää lisäkysymystä.

-onko virtausmittareita
-miltä alakerran lämpötilat näyttää jakotukissa
-huonelämpötilat
-lämmitysmuoto
-menoveden pyyntilämpötila ja toteutunut kiertoveden menolämpö lämmönlähteen läheltä)
-kuvat jakotukista/jakotukeista
 
Kuulostaa siltä, että siellä ei ehkä kierrä vesi. Jos paluuvesi on yhtä lämmin kuin menovesi, niin kiertovedestä ei siirry lämpöä lattiaan. Todennäköisesti vesi ei siis kierrä. Jos vesi kiertäisi hitaasti, niin lämpötilaeron pitäisi olla suurehko. Jos taas nopeasti, niin siltikin lämpötilaeroa pitäisi syntyä vähintään pari astetta. Onko niissä virtausmittareita?
Joku kuva jakotukista ois kiva, niin olisi helppoa/helpompaa vinkata mitä voi kokeilla.

Ja kysytäänpä vielä, että mikä se huonelämpötila siellä yläkerrassa nyt on?
21.

Riippuu ihan siitä huonelämpötilasta. Jos siellä on vaikka 19 astetta, niin kyllä semmoinen 2-3 asteen dT olisi nähdäkseni mahdollinen.
Mutta tosiaan, odotellaan @nm12 tarkempia tietoja ja vastauksia, niin eiköhän tuohon etänäkin ratkaisu löydy. Sulla olikin tossa vielä pari hyvää lisäkysymystä.

-onko virtausmittareita
-miltä alakerran lämpötilat näyttää jakotukissa
-huonelämpötilat
-lämmitysmuoto
-menoveden pyyntilämpötila ja toteutunut kiertoveden menolämpö lämmönlähteen läheltä)
-kuvat jakotukista/jakotukeista

- Ei ole virtausmittareita.
- Alakerran tukki on vähän hankalassa paikassa eteisen kaapin sisällä, mutta pitää yrittää jos saisi mitattua
- Huonelämpötilat alhaalla 23 ja ylhäällä 21. Lattian pinnasta mitattuna ylä 20-21 ja ala 23-24.
- Lämmitysmuoto kaukolämpö
- Kuvassa yläkerran jakotukki

Mistä menoveden pyyntilämpötilan ja toteutuneen kiertoveden lämpötilan voi tarkistaa?

Edit: Lisätty kuva alakerran jako tukista.
IMG_0892.jpeg


IMG_0898.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
21.



- Ei ole virtausmittareita.
- Alakerran tukki on vähän hankalassa paikassa eteisen kaapin sisällä, mutta pitää yrittää jos saisi mitattua
- Huonelämpötilat alhaalla 23 ja ylhäällä 21. Lattian pinnasta mitattuna ylä 20-21 ja ala 23-24.
- Lämmitysmuoto kaukolämpö
- Kuvassa yläkerran jakotukki

Mistä menoveden pyyntilämpötilan ja toteutuneen kiertoveden lämpötilan voi tarkistaa?

IMG_0892.jpeg

pyynti näkyy automatiikasta/ohjauksesta. lämpötila näkyy lämpömittarilla, lämpötila-anturilla tai mittaamalla. TA scopella (tai vastaavalla) voisi linjurista mitata lämpötilan ja tukin virtaaman, ja sulkea kaikki piirit ja mitata virtaaman piiri kerrallaan niin näkisi että mikään piiri ei ole tukossa. Lämpökameralla voi myös nähdä että piirit lämpenee. Scopea harvemmalla tosin on omasta takaa. Tuossa nyt on vähän karvalakkimallin järjestelmä kyseessä niin säätäminenkin on enemmän sinne päin kuin tarkkaa työtä. jos kämpässä on 21 astetta niin kaikki hyvin. antaa olla ja korkkaa kaljan. Mitkä on linjasäätöventtiilien säätöasennot?
 
21.



- Ei ole virtausmittareita.
- Alakerran tukki on vähän hankalassa paikassa eteisen kaapin sisällä, mutta pitää yrittää jos saisi mitattua
- Huonelämpötilat alhaalla 23 ja ylhäällä 21. Lattian pinnasta mitattuna ylä 20-21 ja ala 23-24.
- Lämmitysmuoto kaukolämpö
- Kuvassa yläkerran jakotukki

Mistä menoveden pyyntilämpötilan ja toteutuneen kiertoveden lämpötilan voi tarkistaa?

Edit: Lisätty kuva alakerran jako tukista.
IMG_0892.jpeg


IMG_0898.jpeg

Säädettävät hatut näyttäisi ainakin olevan kiinni, niille pyyntiä lisää säätimiltä jos lähtisi aukeamaan. Ota kaikki hatut irti ja herkistele neulat myös. Nämä helpoimmat hommat tehdä aluksi.
 
Yläkerran toimilaitteet on kiinniasennossa, jos olisi auki niin näkyisi tuossa päällä sinistä. Laita termostaatit täysille, jos ei muutu niin pyydä sähkäriä tarkistamaan toimilaiteet/termari.
 
Yläkerran toimilaitteet on kiinniasennossa, jos olisi auki niin näkyisi tuossa päällä sinistä. Laita termostaatit täysille, jos ei muutu niin pyydä sähkäriä tarkistamaan toimilaiteet/termari.
Ja on hyvä testata yksi kerrallaan että mikä Toimilaite aukeaa kun termostaattia säätää. Hyvin usein kun noita selvittelen niin syynä on ristissä olevat toimilaitteet. Tuo nereus/aurelia/wehofloor Toimilaite tosiaan auki ollessaan näyttää sinistäm

Screenshot_2025-11-14-06-37-01-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Vanhassa hanassa kupariset kytkentäputket ja uudessa Oraksen joustavat 3/8 liittimellä. Sulussa(Ballofix-e) 1/2 tuuman kierre, ja kierteen päässä on tasainen pinta tiivisteelle vaikka keskellä onkin kartio helmelle. Ongelma on, että vaatii tuohon väliin muunnosnipan, mutta ainoassa 3/8 x 1/2 nipassa minka löysin kierteen pituus on n. 12,5mm kun tuossa sulussa kiertettä on vain noin 10mm. Kumitiiviste on 3mm, kiinni laittaessa tuntee että tiiviste alkaa puristua vähän ennenkuin mutteri pohjaa sulun runkoon, eli ei siis tiivistepinnasta(jos sen nyt edes kuuluu olla tiivistepinta kun sulku on puserrusliittimelle).

Avasin varovasti sulkua ja liitos kyllä pitää, mutta ei liene oikea tapa tehdä ko. liitosta? Kuuluisiko tuohon vaihtaa koko sulku erilaiseen vai laittaa väliinpätkä kupariputkea jossa toisessa pääsä erilainen liitin? Oraksella on muunnosnippa 198934V jonka saisi tilaamalla K-raudasta, mutta tuostakaan ei ole tarkempaa kuvaa että olisiko naaraspuolen sisäkierre lyhempi.
1000043065.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sulkua vaihtamatta onnistuu tämmöisellä. Tuo sulkuun helmellä ja sitten on 3/8 kierre letkuille olettaen että tuohon sulkuun sopii 10mm helmi.

 
Viimeksi muokattu:
Ja on hyvä testata yksi kerrallaan että mikä Toimilaite aukeaa kun termostaattia säätää. Hyvin usein kun noita selvittelen niin syynä on ristissä olevat toimilaitteet. Tuo nereus/aurelia/wehofloor Toimilaite tosiaan auki ollessaan näyttää sinistäm

Screenshot_2025-11-14-06-37-01-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
 
Sulkua vaihtamatta onnistuu tämmöisellä. Tuo sulkuun helmellä ja sitten on 3/8 kierre letkuille olettaen että tuohon sulkuun sopii 10mm helmi.

Kiristysmutterit taisi lähteä jo kiertoon edellisen hanan mukana, saakohan niitä mistään yksittäisenä?

Edit. Näyttää noita olevan, käyvätköhän ristiin toisen valmistajan liittimiin jos on Ballofix runko ja Opalin mutteri?
 
Kiristysmutterit taisi lähteä jo kiertoon edellisen hanan mukana, saakohan niitä mistään yksittäisenä?

Edit. Näyttää noita olevan, käyvätköhän ristiin toisen valmistajan liittimiin jos on Ballofix runko ja Opalin mutteri?
Pitäisi käydä, kunhan on 1/2" -10 mutterit ja helmet. Tai vaihtoehtoisesti 15 mutterit ja uusi 15-10 supistussarja. Tai 1/2sk-3/8 uk muunnosnipat hampulla/tiivisteellä. Tapoja on monia.

 
Viimeksi muokattu:
Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
Jos sinulla on vanhat termostaatit tallessa niin voisit verrata niitä ja noita uusia. Noita moottoreja on kahta eri tyyppiä, sähköttömänä auki ja sähköttömänä kiinni. Toimisuunnan tulee siis olla oikea että ohjaus toimii oikein päin. Yleensä lämmityksessä käytetään moottoreita jotka on sähköttämänä auki. Jos sähkäri on summa mutikassa ottanut moottorit niin helposti lipsahtaa väärät.

Ihan ensin kyllä kannattaa selvittää tuleeko tuonne yläkertaan lämmintä litkua ylipäätään ottamalla moottorit kokonaan irti jos siitä on vielä epävarmuutta ja sen jälkeen tutkia tuota ohjauspuolta.
 
Huomattavasti harvinaisempaa on NO-toimilaitteet (sähköttömänä auki) verrattuna NC-toimilaitteeseen (sähköttömänä kiinni), itse asiassa en edes muista onko kertaakaan tullut vastaan NO-toimilaitetta lattialämmityksessä. Toki ei tarkoita ettei niitä ole.
Varsinkin tuo A2004 NC tuntuu olevan todella yleinen. Yleensä nämä NC-toimilaitteet tulee tehtaalta auki-tilassa ja vasta kun niihin tulee virtaa parikymmentä minuuttia palaa "aukipitolanka" poikki.
 
Hei. Minulla on kaukolämmitys/ilmalämmitys järjestelmä joka ei juuri tällä hetkellä lämmitä kierto vesipumpussa vilkkuu kaikki valot eli todennäköisesti se elektroniikan kondensaattori on mennyt rikki mutta tulipahan vaan mieleen että eikö silloin myös lämpimän käyttöveden pitäisi olla kylmää(kaukolämpö keskuksessa on käytössä vain 1 kiertovesi pumppu)? Lämmintä vettä tulee hanasta ihan normaalisti ainoastaan tuo ilmalämmitys koneen lämmin vesi ei kierrä niin onko vika sittenkään tuossa pumpussa?
 
Hei. Minulla on kaukolämmitys/ilmalämmitys järjestelmä joka ei juuri tällä hetkellä lämmitä kierto vesipumpussa vilkkuu kaikki valot eli todennäköisesti se elektroniikan kondensaattori on mennyt rikki mutta tulipahan vaan mieleen että eikö silloin myös lämpimän käyttöveden pitäisi olla kylmää(kaukolämpö keskuksessa on käytössä vain 1 kiertovesi pumppu)? Lämmintä vettä tulee hanasta ihan normaalisti ainoastaan tuo ilmalämmitys koneen lämmin vesi ei kierrä niin onko vika sittenkään tuossa pumpussa?
Tuskin sinulla sentään käyttövesi kiertää lämmityspuolella.
 
Tuskin sinulla sentään käyttövesi kiertää lämmityspuolella.
no sitä minäkin ihmettelin. onkos tuollaisen grundfos 15-60 pumpun elektroniikka osan takana jotain pumpun akselia näkyvissä/pääseekö siihen käsiksi jos on jumissa?
 
Kyllä noissa ilmalämmityskoneiden patterissa voi kiertää lämmin käyttövesi. Ja lämmin vesi valuu hanasta painovoiman avulla, mutta lämmityslaite ei toimi ilman pumppua.

Noihin on saatavana elektroniikan vaihtopaketti. Yleismittarilla kannattaa ensin mitata konkka.
 
Lämminvesi tulee hanasta ihan vesijohtopaineen avulla. Kiertopumppu ainoastaan kierrättää lämmintävettä, jolloin sitä saadaan vesipisteestä nopeammin.
Pumppu on jokatapauksessa viallinen/vikatilassa, jos siinä kaikki valot palaa. Uutta vaan tilalle.
 
Kyllä noissa ilmalämmityskoneiden patterissa voi kiertää lämmin käyttövesi. Ja lämmin vesi valuu hanasta painovoiman avulla, mutta lämmityslaite ei toimi ilman pumppua.

Noihin on saatavana elektroniikan vaihtopaketti. Yleismittarilla kannattaa ensin mitata konkka.
Täytyy huomenna mittailla. Toki kaukolämpöjärjestelmässä on yksi pumppu mikä ei ole koskaan ollut käytössä ulkoisesti samanlainen mutta malli oli hieman eri kuin tässä nyt käytössä olevassa että siitä tuskin pystyy elektroniikkaa toiseen vaihtamaan
 
Pitäisi käydä, kunhan on 1/2" -10 mutterit ja helmet. Tai vaihtoehtoisesti 15 mutterit ja uusi 15-10 supistussarja. Tai 1/2sk-3/8 uk muunnosnipat hampulla/tiivisteellä. Tapoja on monia.

Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.
 
Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.
Esimerkiksi. Putkihommissa ei yleensä ole yhtä oikeaa tapaa, sen sijaan jos ei tiedä mitä tekee niin oikeilla osilla homman voi tehdä väärin ja väärilläkin osilla saada hetkellisesti ainakin pitävän liitoksen, joka sitten joskus lentää kattoon.
 
Oikea kombo taitaa olla nyt tuo liitinnippa 3/8x10mm ja puoliliitin 1/2x10mm, tuossa tulee mutteri, liitoshelmi ja tiiviste. Tuohon sitten hanan joustavat putket kiinni.

Toimiva kombo, Itse tekisin tällä setillä koska näitä osia yleensä autossa enemmän kuin 10 puoliliittimiä.

IMG_20251115_173951.jpg
 
Nämä yläkerran toimilaitteet ovat uusia ja äskettäin vaihdettu sähkärin toimesta. Vieläkään ei näy sinistä, vaikka termostaatit on säädetty täysille.
No testaa toimilaitteet, termostaatti, kytkentälaatikko ja kaikki siltä väliltä. Tuleeko toimilaitteille jännite? vaikuttaako termostaatin käyttö jännitteeseen?
 
Yksi makuuhuoneista on kylmä ja tutkittiin niin termari ei aukea. Sain termarin irti vaan sitten meni sormi suuhun, mistähän ongelmaa tutkia? Paluuputki on kyllä edelleen ihan kylmä kierrosta, vaikka tuo toimilaite on irti. Voiko olla kaksi vikaa, että toimilaite jumissa ja tuo jakotukin säätö myös olisi jumissa?

20251120_170333.jpg
 
Yksi makuuhuoneista on kylmä ja tutkittiin niin termari ei aukea. Sain termarin irti vaan sitten meni sormi suuhun, mistähän ongelmaa tutkia? Paluuputki on kyllä edelleen ihan kylmä kierrosta, vaikka tuo toimilaite on irti. Voiko olla kaksi vikaa, että toimilaite jumissa ja tuo jakotukin säätö myös olisi jumissa?

20251120_170333.jpg
liikkuuko neula kun sitä painaa? painuu alas ja palautuu ylös? Kestää kyllä että paluuputki lämpenee jos piiri kylmä. voi olla myös ilmaa. Onko virtausmittareita? niistä näkisi onko virtausta.
 
Yksi makuuhuoneista on kylmä ja tutkittiin niin termari ei aukea. Sain termarin irti vaan sitten meni sormi suuhun, mistähän ongelmaa tutkia? Paluuputki on kyllä edelleen ihan kylmä kierrosta, vaikka tuo toimilaite on irti. Voiko olla kaksi vikaa, että toimilaite jumissa ja tuo jakotukin säätö myös olisi jumissa?

20251120_170333.jpg
Oliko menoputki lämmin 5-10min jälkeen? Pitäisi lähteä kiertämään helposti koska muut piirit ovat kiinni (pl. ehkä tuo korkin alla oleva). Paluuputken lämpeäminen kestää todella pitkään.
Neula näytäisi ainankin olevan ylhäällä.
Onko jakotukille tuleva menoputki lämmin?
Toimiiko muut toimilaitteet kun termostaatit laittaa täysille?
 
@jetblack @Lumimies kiitos vastauksista. Kaikki muut piirit/toimilaitteet toimii ja vika oli vain tässä yhdessä. Tein eilen vielä niin, että käänsin kaikki muut termarit "kiinni" ja pumppasin tuota neulaa. Nyt aamulla on lattia lämmin taas makkarissa, JES! Eli ottihan tuo aikansa. Saattoi olla alkujaankin vain tuosta toimilaitteesta tai sitten oli myös ilmalukko. Saakohan tuota jumissa olevaa toimilaitetta heräteltyä vai haenko vaan uuden :hmm:
 
@jetblack @Lumimies kiitos vastauksista. Kaikki muut piirit/toimilaitteet toimii ja vika oli vain tässä yhdessä. Tein eilen vielä niin, että käänsin kaikki muut termarit "kiinni" ja pumppasin tuota neulaa. Nyt aamulla on lattia lämmin taas makkarissa, JES! Eli ottihan tuo aikansa. Saattoi olla alkujaankin vain tuosta toimilaitteesta tai sitten oli myös ilmalukko. Saakohan tuota jumissa olevaa toimilaitetta heräteltyä vai haenko vaan uuden :hmm:
Uusiksi vaan.
 
Laitanko lattian alle varauksen vilp:iä varten. Jos kyllä niin mitä, 2kpl 28mm pexit ja yhden suojaputken sähkölle ? Pannuhuoneen ja ulkoseinän etäisyys noin 5m.

Remontoin talon päädyssä olevaa autotallia, jouduin piikkaamaan lattian auki..
Vilpin asennus joskus tulevaisuudessa.
 
Kertokaapas huippareiden kanssa pelaavat:

Katolla on kaksi Koja Hifek-03-4 -huippuimuria, joita ohjataan itsenäisesti kahdella tyristorisäätimellä. Toinen on hyytynyt ja pitäisi uusia, mutta molemmat ovat ~15 vuotta vanhoja niin kannattaisiko toinenkin vaihtaa? Hintaa näyttää noilla kyllä olevan...

Samalla tekisi mieli vaihtaa säätimet älyllisiin, että saisi tehostuksen jne. muutenkin kuin "kappas puhallus ollut vuorokauden täysillä". Kysymys kuuluukin mihin säätimiin kannattaa vaihtaa ja jos kerran vaihtaa huipparit ja ohjauksen kannattaako päivittää samalla EC-malleihin (vaatinee lisäpiuhan vetoa)?
 
Lvi ketjuunhan kait tämä menisi?

Kylppärin lattiassa on muovimatto, ja siinä se perinteinen muoviritilä keskellä lattiaa. Halusin vähän jotain kestävämpää siihen tilalle, ja katselin onko olemassa muovimatolle tarkotettua metalliritilää tuollaseen. No löytyihin sellane, kotimaista tekoa vielä :tup:

Sellanen tuli tilattua, ja hyvinhän se tuohon sopii. Mutta, rupesin miettimään hieman tuota..
Haittaako se, jos se on hieman koholla verrattuna muovimattoon vieressä? Jääkö vesi makaamaan siihen, vai meneekö se tuosta pikku raosta jotenkin pois lattiakaivoon?

IMG_20251202_195021_468.jpg

IMG_20251202_195030_680.jpg
 
Kertokaapas huippareiden kanssa pelaavat:

Katolla on kaksi Koja Hifek-03-4 -huippuimuria, joita ohjataan itsenäisesti kahdella tyristorisäätimellä. Toinen on hyytynyt ja pitäisi uusia, mutta molemmat ovat ~15 vuotta vanhoja niin kannattaisiko toinenkin vaihtaa? Hintaa näyttää noilla kyllä olevan...

Samalla tekisi mieli vaihtaa säätimet älyllisiin, että saisi tehostuksen jne. muutenkin kuin "kappas puhallus ollut vuorokauden täysillä". Kysymys kuuluukin mihin säätimiin kannattaa vaihtaa ja jos kerran vaihtaa huipparit ja ohjauksen kannattaako päivittää samalla EC-malleihin (vaatinee lisäpiuhan vetoa)?
Ei ole mitään syytä ottaa vanhaa AC-mallia, jos vaihtaa niin EC-malli. Jos haluaa ohjata muualta kuin itse huipparilta niin tarvinee vetää heikkovirtakaapeli sinne.
 
Lvi ketjuunhan kait tämä menisi?

Kylppärin lattiassa on muovimatto, ja siinä se perinteinen muoviritilä keskellä lattiaa. Halusin vähän jotain kestävämpää siihen tilalle, ja katselin onko olemassa muovimatolle tarkotettua metalliritilää tuollaseen. No löytyihin sellane, kotimaista tekoa vielä :tup:

Sellanen tuli tilattua, ja hyvinhän se tuohon sopii. Mutta, rupesin miettimään hieman tuota..
Haittaako se, jos se on hieman koholla verrattuna muovimattoon vieressä? Jääkö vesi makaamaan siihen, vai meneekö se tuosta pikku raosta jotenkin pois lattiakaivoon?

IMG_20251202_195021_468.jpg

IMG_20251202_195030_680.jpg
Pitäisi olla lattian kanssa samassa tasossa ei tuo muuten toimi kunnolla.
 
Yleismallin kansilla on vähän semmoista "veren kerjäämistä nenästä" meininkiä välillä.
Tuohon sinun varmaan sopisi paremmin PP-Tuote pyöreä 150 mm RST lattiakaivon kansi | Karkkainen.com verkkokauppa
Ja hauskemmaksihan tuon homman tekee se, että noita lattiakaivoja on liki samanlaisilla mitoilla ties kuinka monta, itsekin metsästin oman asunnon lattiakaivoon jonkun aikaa sopivaa kantta kun kylppärirempan yhteydessä remppamiehellä ei ollut sopivaa kantta jossa olisi ollut paikkaa letkulle/putkelle. Noita kansia joissa on putkelle kolo on ainakin 140mm, 145mm, 148mm, 150mm ja 155mm ja kun tuli vaan nopeasti rullamitalla mitattua ensimmäisellä kerralla niin piti sitten käydä vaihtamassa oikean kokoiseen. Varmaan noita ihan täysiä kansiakin on vähintään yhtä monta eri kokoa.
 
Onko kukaan törmännyt tällaiseen ongelmaan Danfoss Eco -termostaatin kanssa: taisin kiristää sovittimen liian tiukalle ja sen jälkeen sovitin jäi jumiin itse termostaattiin. Nyt sovitin pyörii ympäri irtoamatta, vaikka pidän lukitussalpaa painettuna. Se vain naksahtaa, mutta ei lähde irti.

Vaikuttaa siltä, että sisäinen muovikynsi tai lukitusmekanismi meni väärään asentoon liian kireän kiristyksen seurauksena, ja nyt sovitin pyörii vapaasti ilman että se irtoaa.

Onko tälle mitään keinoa saada sovitin irti rikkomatta Danfoss Ecoa? Vai täytyykö termostaatti avata ja vapauttaa sovitin sisältäpäin?
 
Ei ole mitään syytä ottaa vanhaa AC-mallia, jos vaihtaa niin EC-malli. Jos haluaa ohjata muualta kuin itse huipparilta niin tarvinee vetää heikkovirtakaapeli sinne.
Sinänsä kyllä EC:n ohjaamiseen olisi paremmin älytarjontaakin, voisi laittaa vaikka 10V Shellyn...

Osaako joku auttaa karkeissa laskelmissa:
200 m2 --> 500m3 (2,5m huonekorkeudella) --> Ilmanvaihto 250 m3/h (ilma vaihtumaan 2h välein) eli 0,07 m3/s eli 70 l/s

Jos suhteuttaa tuohon Kojan (joita on 2x) spekseihin "Ilmamäärä max 0,37 m3/s (200 Pa)" niin tuossahan on urakalla ylimitoitusta. Minullahan ei ole aavistustakaan millaiset säädöt pitäisi olla ja olen ajanut huippareita minimiteholla (ellei ole tehostusta kokkailuun tms. päällä) kun tuntunut riittävän, mutta noin karkeasti laskettuna en ihmettelekään. Itse säädinhän (2x) on luokkaa kuvanmukainen, siinä ei hirveästi ole faktoja mikä on sopiva vakioasetus :cigarbeye:
1764782081698.png



Kertokaa olenko ihan hakusessa laskujen kanssa :whistling:

Onko suosituksia merkistä, nyt siellä on tuo Koja, mutta onko se hintalaatu-suhteeltaan hyvä?
 
Onko Green lämpöpumput jollekin tuttuja? Ilma-vesilämpöpumppu Versati III tuntuu oikuttelevan niin, että sähkökatkoksen jälkeen oli alkanut lämmittää pattereita muttei käyttövettä lainkaan. Kohde on eläkeläisillä reilun 100km päässä joten videopuhelun välityksellä avitin ettei tarvinnut lähteä yötä vasten ajelemaan paikan päälle.

Käyttömoodi oli videopuhelun aluksi käyttövesi+lämmitys ja vaihdettiin se asetukselle lämmitys+käyttövesi eli muuten sama mutta priorisointi toisinpäin. Manuaalia tulkkasin että priorisointi olisi sillä joka on mainittu plusmerkin jälkeen:rolleyes:

Tuo muutos tuntui laukaisevan Greellä jonkin korjaavan toimenpiteen sillä se lähti tekemään lämmintä käyttövettä yli vuorokauden tauon jälkeen (pitkään kesti ennen kuin käyttövesi oli päässyt kylmäksi kahden vanhuksen kulutuksella 180l varaajasta). Eli kuten kaikissa parhaissa keisseissä, niin tässäkin vian syy jäi mysteeriksi ja ratkaisu löytyi vahingossa kuin itsestään. Tuntuu nukahtelevan ja unohtavan mitä sen piti tehdä katkoksen jälkeen. Muita asetuksia ei muuteltu, vastaavanlainen ratkaisu on ennenkin korjannut vastaavassa tilanteessa tällä laitteella.

Ajattelin ostaa sinne jostain satkun SER-läppärin ja laittaa sen USB-RS485-muuntimella Green modbus-väylään kiinni ja Teamviewer auki. Sitten voisin kotoa ottaa yhteyden tuohon läppäriin ja kirjoitella väylän kautta sille komentoja ja tarkkailla miten lämpötilat lähtee elämään. Onko muita ideoita? Hyvät neuvot olisi tämän rakkineen kanssa kalliit.

Edit: Gree+ äppi on myös tiedossa, yritinkin joskus tunkaista koneen porukoiden wifiin mutta reititin on toisessa päässä taloa ja pannuhuoneen ovi blokkaa signaalin suht tehokkaasti. Äpillä kai olisi voinut myös etänä sitä ohjailla ja tarkkailla mittauksia. Yksi vaihtoehto siis vois myös olla äppi omaan puhelimeen ja jokin signaalinvahvistin tms pannuhuoneen ovelle mikäli Gree suostuu menemään siihen wifiin. Viimeksi yrittäessä en ihan saanut varmuutta enkö osannut yhdistää sitä vai eikö se vain löytänyt sitä wifiä lainkaan. Helpottaisi myös kuulla jos joku käyttää onnistuneesti ja sujuvasti tota Gree+:aa.

Edit2:
Itse säädinhän (2x) on luokkaa kuvanmukainen, siinä ei hirveästi ole faktoja mikä on sopiva vakioasetus :cigarbeye:
EC-puhaltimille voisi etsiä sopivaa potentiometriä (samanlainen pyöriteltävä nuppi heikkovirtakytkennällä kun kattelee EC-puhaltimen jonka liitännöissä on sille paikka). Sillä saa sitten asetella ne sopivan tuntuiselle ilmamäärälle perstuntumalle mikäli ei ole piirustuksia mihin merkattu ilmamäärät. Jos on, nämä kannattaisi mitata ja säätää, hyvä nuohooja osaa tehdä tämän jos ei itsellä ole luotettavaa ilmamäärämittaria.

Jos käyttää sitten käsisäätöisellä potentiometrillä, niin ottaisin pari paine-eromittausta vaipan yli varmistaakseni ettei säädöstä aiheudu merkittävää alipainetta (muutamia pascaleita korkeintaan). Sain käsityksen ettei sulla ole koneellista tuloilmaa niin silloin ylipaineesta on turha murehtia.
 
Viimeksi muokattu:
EC-puhaltimille voisi etsiä sopivaa potentiometriä (samanlainen pyöriteltävä nuppi heikkovirtakytkennällä kun kattelee EC-puhaltimen jonka liitännöissä on sille paikka). Sillä saa sitten asetella ne sopivan tuntuiselle ilmamäärälle perstuntumalle mikäli ei ole piirustuksia mihin merkattu ilmamäärät. Jos on, nämä kannattaisi mitata ja säätää, hyvä nuohooja osaa tehdä tämän jos ei itsellä ole luotettavaa ilmamäärämittaria.

Jos käyttää sitten käsisäätöisellä potentiometrillä, niin ottaisin pari paine-eromittausta vaipan yli varmistaakseni ettei säädöstä aiheudu merkittävää alipainetta (muutamia pascaleita korkeintaan). Sain käsityksen ettei sulla ole koneellista tuloilmaa niin silloin ylipaineesta on turha murehtia.
Pelkällä potikalla ei vaan saa automaattisia tehostuksia jne. niin en näe suurta riemua laittaa väliaikaista potikkaa. Toki muutenhan periaate on sama riippumatta millä nopeuden asettaa kun en mitään varsinaista ilmamääräsäädintä ole laittamassa. Otan tuohon kyllä jonkun putsaamaan kanavat ja säätämään huoneiden poistotkin, mutta tuon huipparin "korjaamisessa" lähtökohta tuntuu olevan "samanlainen tilalle" vaikka itsestä ei nykyiselläänkään ratkaisu vaikuta erityisen hyvältä. Parempi kerätä tietoa niin osaa haastaa ;)

(Suuresta) alipaineesta ei ole pelkoa, joskus mittasin niin eivät nuo vanhatkaan huipparit täysillä saaneet oikein paineroa. Se on sitten toinen asia tuleeko ilma oikeaa reittiä...
 
Pelkällä potikalla ei vaan saa automaattisia tehostuksia jne. niin en näe suurta riemua laittaa väliaikaista potikkaa.
Aivan joo, automaattiset tehostukset jäikin multa huomioimatta. Varmaan sitten se toteutus olisi joko sitä Shellyä tai Raspia tarpeen mukaan.
(Suuresta) alipaineesta ei ole pelkoa, joskus mittasin niin eivät nuo vanhatkaan huipparit täysillä saaneet oikein paineroa. Se on sitten toinen asia tuleeko ilma oikeaa reittiä...
Luulis sitten tulevan suht oikeista paikoista korvausilmaa ja riittävästi, jos pysyy tasapainossa vaipan yli. Rupee sitten repimään alipaineella ovista ja ikkunoista. Noissa missä pelkkä poisto koneellisena tai täysin painovoimainen iv, taitaa tärkeimpiä juttuja riittävän korvausilman lisäksi olla hyvät siirtoilmareitit tilasta toiseen.
 
Asunto 50-luvun kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja putkista kuuluu outoa kohinaa/jyskettä. Kohina vaimenee kun putkia painaa tietystä kohdasta tiettyyn suuntaan. Olen saanut suurimmam osan siitä vaimennettua tunkemalla pahvia sopiviin kohtiin putkien ja seinän väliin, mutta eihän tällainen viritys voi olla pysyvä ratkaisu. Mikähän tuossa voi olla taustalla?

Putkimies kävi katsomassa ja ei oikein osannut tehdä asialle mitään. Totesi, että jos viritys toimii, niin mennään sillä.


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 795
Viestejä
5 051 755
Jäsenet
80 982
Uusin jäsen
kevin123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom