Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Kph hanoissa on myös apk liitäntöjä. En muista oliko näissä jotain säädöstä vai onko vain hyvän tavan mukaista pistää koko aika paineselle linjalle bidee ilman kahvaa. Yhdessä taloyhtiössä kiellettiin bideet kahvalla, että ei jää paineiseksi linja vesivuotoriskin takia.

Hmm, periaatteessa tuolla apk liitännällähän sen saisi paineettomaksi, kun kääntää vaan pois päältä?

Mutta tuollainen allas / suihkuhana siihen ei käy. Periaatteessa wc lavuaarin hana, jos vaan löytyisi pidemmällä "varrella". Tai tuo keittiöhana, ne automaattisesti pitempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Sanotaan juoksuputkeksi ja niitä on kyllä pidempiäkin malleja bideeliitännällä. Lämpötilan säätökin toimii vähän paremmin kuin pesukoneliitännässä.
Tarkoitin wc lavuaarin hanaa, en siis tuollaista suihkussa olevaa. Korjasin lauseen.
 
Ja myös tosiaan lämpötilan säätö paljon mukavampaa normaalilla bideeliitännällä. Ja jos budjetti antaa periksi niin myös langattomalla bideellä löytyy ratkaisuja, eli otat bideen telineestä niin hana avaa bideeliitännän automaattisesti paineiseksi.
 
Ja myös tosiaan lämpötilan säätö paljon mukavampaa normaalilla bideeliitännällä. Ja jos budjetti antaa periksi niin myös langattomalla bideellä löytyy ratkaisuja, eli otat bideen telineestä niin hana avaa bideeliitännän automaattisesti paineiseksi.

Ei sentään tälläselle tarvetta. Mutta hyvä tietää että tälläisiäkin löytyy.
Pitääpä tutkailla näitä pitempiä versioita, kiitoksia!
 
Jos laittaa bideen apk-liittimeen niin bidee pitää olla ilman sulkua.

Kuitenkin joskus unohtuu se sulku kääntää kiinnostaa niin ja bidee hajoaa paineellisena kun ketään ei ole kotona.
 
Diy putkihommia mutta eipä huolta, ei asunnossa vaan vähempiarvoisessa piharakennuksessa... Eli kun minulla on käsillä esimerkiksi pex putkelle tarkoitettu pusserrusliitin, niin onko "sallittua" kytkeä tähän jonkinlainen adapteri/liitin/whatever (hampulla tiivistäen) pex putken sijasta? Kun silmillä zoomailen puserrusliittimen päätä, niin sehän on vähän eri muotoinen, että helmi sitä vasten puristuu nätisti vs. joku muu ei puserrusliitin, mutta muuten aika sama?

Käytännössä yritän välttää tätä millainen nykyinen kytkentä on, kuva alla. Oletan että tossa on muoviputkiliittimen ja t-yhteen välissä pätkä pexiä siksi, että tossa t-yhteessä on puserrusliittimet joka suuntaan, mutta eikö siihen muka jotain holkkia löydy 1/2" SK - 1" UK tms. että saa suoraan muoviputkiliittimeen? Ja johan tuohon olen normaalin tulpankin kerennyt sen enempää ajattelematta ihan itse pistää, vaikka ei varmaan ole ihan optimia, että puserrusliittimen terävämpi reuna painaa massatiivistettä, voinee tiiviste haljeta... Tarkotus olisi tehdä tää uusiksi ja asentaa minipalloventtiilit tai yksi T-porauksella oleva t-minipalloventtiili, että saan talveksi ton vasemmalle lähtevän putken tyhjennettyä (paineilma hanan kautta ja tyhenee toisesta hanasta, niin kuin nytkin tein) ja paineettomaksi (nyt vain irrotin putken ja puhalsin tyhjäksi ja tulppasin yhteen).

1729102320615.png
 
Viimeksi muokattu:
IDO Glow WC-pönttö asennettiin vuokra-asunnossa Arabian tilalle 4-5 vuotta sitten. Aiempi vuoti lattialle ja oli halkeama jossain. Nyt tuntuu, ettei WC-pönttö oikein vedä. Vaikka käyttäisi parasta huuhtelua isompaan asiaan, niin täytyy joskus vetää kolmekin kertaa. Ykköshuuhtelu on aivan onneton pienempään asiaan ja vesi jää ei vaihdu kunnolla (keltainen väri jää). Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä pytystä ja mitä tässä voisi tehdä, ehkä kutsua huoltomies paikalle, auttaako se? Olevinaan vettä säästävä jne. vaikka joutuu kolmekin kertaa nappeja painamaan!

Ei voi kansi kiinni huuhdella, kun täytyy nähdä lopputulos huuhtelussa ja tarvittaessa huuhdella uudelleen. Työpaikalla on tuollaiset WC:t, ja täysin sama ongelma, vaikka putket eivät ole tukossa.
 
IDO Glow WC-pönttö asennettiin vuokra-asunnossa Arabian tilalle 4-5 vuotta sitten. Aiempi vuoti lattialle ja oli halkeama jossain. Nyt tuntuu, ettei WC-pönttö oikein vedä. Vaikka käyttäisi parasta huuhtelua isompaan asiaan, niin täytyy joskus vetää kolmekin kertaa. Ykköshuuhtelu on aivan onneton pienempään asiaan ja vesi jää ei vaihdu kunnolla (keltainen väri jää). Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä pytystä ja mitä tässä voisi tehdä, ehkä kutsua huoltomies paikalle, auttaako se? Olevinaan vettä säästävä jne. vaikka joutuu kolmekin kertaa nappeja painamaan!

Ei voi kansi kiinni huuhdella, kun täytyy nähdä lopputulos huuhtelussa ja tarvittaessa huuhdella uudelleen. Työpaikalla on tuollaiset WC:t, ja täysin sama ongelma, vaikka putket eivät ole tukossa.
Huuhtelumäärää pystyy säätämään. Katso ohjeet. Jos tuntuu ettei onnistu iteltä niin kutsu huoltomies.
 
IDO Glow WC-pönttö asennettiin vuokra-asunnossa Arabian tilalle 4-5 vuotta sitten. Aiempi vuoti lattialle ja oli halkeama jossain. Nyt tuntuu, ettei WC-pönttö oikein vedä. Vaikka käyttäisi parasta huuhtelua isompaan asiaan, niin täytyy joskus vetää kolmekin kertaa. Ykköshuuhtelu on aivan onneton pienempään asiaan ja vesi jää ei vaihdu kunnolla (keltainen väri jää). Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä pytystä ja mitä tässä voisi tehdä, ehkä kutsua huoltomies paikalle, auttaako se? Olevinaan vettä säästävä jne. vaikka joutuu kolmekin kertaa nappeja painamaan!

Ei voi kansi kiinni huuhdella, kun täytyy nähdä lopputulos huuhtelussa ja tarvittaessa huuhdella uudelleen. Työpaikalla on tuollaiset WC:t, ja täysin sama ongelma, vaikka putket eivät ole tukossa.

Uusissa pytyissä on vesimäärää pienennetty jostain ihmeen ympäristö syistä / määräyksistä johtuen. sen seurauksena nielua on jouduttu pienentämään. Vanhoissa oli 6/4 litraa huuhtelut, uusissa on jopa 4/2 litraa huuhtelut. niitä voi kyllä säätää, mutta nielun ahtauteen se ei vaikuta. vanhoissa iso säiliöississä arabiossa oli 9 litran huuhtelut. samaa ongelmaa on niin idoissa/gustavsbergeissä. Nyt on tullut joitain uusia twist flush yms juttuja mutta ne taitaa olla pääasiassa seinävessoissa.

ja myöskin lyijystä lasitteessa on jouduttu aikojen saatossa luopumaan niin paskakin tarttuu nyt paremmin pintaan.
 
IDO Glow WC-pönttö asennettiin vuokra-asunnossa Arabian tilalle 4-5 vuotta sitten. Aiempi vuoti lattialle ja oli halkeama jossain. Nyt tuntuu, ettei WC-pönttö oikein vedä. Vaikka käyttäisi parasta huuhtelua isompaan asiaan, niin täytyy joskus vetää kolmekin kertaa. Ykköshuuhtelu on aivan onneton pienempään asiaan ja vesi jää ei vaihdu kunnolla (keltainen väri jää). Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä pytystä ja mitä tässä voisi tehdä, ehkä kutsua huoltomies paikalle, auttaako se? Olevinaan vettä säästävä jne. vaikka joutuu kolmekin kertaa nappeja painamaan!

Ei voi kansi kiinni huuhdella, kun täytyy nähdä lopputulos huuhtelussa ja tarvittaessa huuhdella uudelleen. Työpaikalla on tuollaiset WC:t, ja täysin sama ongelma, vaikka putket eivät ole tukossa.
Säädä huuhtelu täysille, oletusasennossa tuntui että vähintään joka toisella huuhtelulla jäi osa tavaraa pönttöön. Meillä oli vähän sama juttu, vanha Arabian pönttö jaksoi vetää yhdellä vedolla kaiken, oli sinne sitten vääntänyt millaisen tortun tahansa mutta tuo IDO oli kyllä säätämättä ihan onneton. Tosin, tuo IDO ei huuhtele niin isolla vesimäärällä täydelle teholle säädettynäkään kuin vanha Arabia mutta sentään lähes joka kerta huuhtelee kaiken kerralla.
 
IDO Glow WC-pönttö asennettiin vuokra-asunnossa Arabian tilalle 4-5 vuotta sitten. Aiempi vuoti lattialle ja oli halkeama jossain. Nyt tuntuu, ettei WC-pönttö oikein vedä. Vaikka käyttäisi parasta huuhtelua isompaan asiaan, niin täytyy joskus vetää kolmekin kertaa. Ykköshuuhtelu on aivan onneton pienempään asiaan ja vesi jää ei vaihdu kunnolla (keltainen väri jää). Onko muilla samanlaisia kokemuksia kyseisestä pytystä ja mitä tässä voisi tehdä, ehkä kutsua huoltomies paikalle, auttaako se? Olevinaan vettä säästävä jne. vaikka joutuu kolmekin kertaa nappeja painamaan!

Ei voi kansi kiinni huuhdella, kun täytyy nähdä lopputulos huuhtelussa ja tarvittaessa huuhdella uudelleen. Työpaikalla on tuollaiset WC:t, ja täysin sama ongelma, vaikka putket eivät ole tukossa.
Gustavsbergissä voi ohittaa tuon huuhtelumäärärajoituksen pitämällä nappia pohjassa pidempään. Luulisin Idoissa olevan sama mahdollisuus. Kuten yllä jo todettiin niin nykyään vakiona pienet vesimäärät huuhteluissa, että säästyisi vettä.
 
Sanoisin että ei pidemmän päälle kyllä hyvä viemäriverkostollekkaan kun wc pyttyjen huuhtelumäärää jouduttu pienentämään joidenkin määräyksien takia..
 
Gustavsbergissä voi ohittaa tuon huuhtelumäärärajoituksen pitämällä nappia pohjassa pidempään. Luulisin Idoissa olevan sama mahdollisuus. Kuten yllä jo todettiin niin nykyään vakiona pienet vesimäärät huuhteluissa, että säästyisi vettä.
Juu, IDOssakin saa pidettyä nappia pohjassa että laskee vaikka koko säiliön tyhjäksi. Se vaan rupeaa tympimään kun joka kerta pitää pitää nappia pohjassa ja odottaa että köntsä menee viemäriin.

Ja olihan tuosta vedensäästöhässäkästä oikein jossain taloyhtiössä tullut ongelmakin, kylppäriremontin yhteydessä oli uusittu kaikki pöntöt ja samalla säädetty ne vielä vakiotakin pienemmälle kun halusivat säästää vettä. Seurauksena oli että vuoden-parin päästä alkoi sitten taloyhtiön viemärit menemään tukkoon kun huuhteluvettä ei ollut tarpeeksi.
 
Malli olikin Seven D 13 kun tarkemmin katselin pyttyä. Siinä tuo säätö ei olekaan helppoa kun katsoin ohjekirjaa netistä.

Suostuuko huoltomies varmasti säätämään huuhtelua isommalle, ohjeen mukaan isommaksi huuhtelun tulee säätää vain julkisissa saniteettitiloissa? Tuota en tiennytkään että nappia painamalla pohjassa tulee ekstrahuuhtelu. Olisikohan se helpoin ratkaisu? Tällä hetkellä huuhtelen usein 2 kertaa nappia painamalla asiayhteyden mukaan, eikä mistään vedensäästöstä voida puhua tässä eko-istuimessa.

Eli kuuden litran sijasta vettä kuluu monesti 8 litraa.

Huuhtelumäärän tehdasasetus4 / 2.5 l
Suuren huuhtelumäärän säätöalue4 / 6 l
Pienen huuhtelumäärän säätöalue2.5 / 3 l

Taloyhtiön saunatiloissa on vielä vanha Arabia-istuin, joka minullakin oli - siinä riittää kertapainallus ja kaikki huuhtoutuu kerrasta. Yksi teho vaan.
 
Viimeksi muokattu:
Malli olikin Seven D 13 kun tarkemmin katselin pyttyä. Siinä tuo säätö ei olekaan helppoa kun katsoin ohjekirjaa netistä.

Suostuuko huoltomies varmasti säätämään huuhtelua isommalle, ohjeen mukaan isommaksi huuhtelun tulee säätää vain julkisissa saniteettitiloissa? Tuota en tiennytkään että nappia painamalla pohjassa tulee ekstrahuuhtelu. Olisikohan se helpoin ratkaisu? Tällä hetkellä huuhtelen usein 2 kertaa nappia painamalla asiayhteyden mukaan, eikä mistään vedensäästöstä voida puhua tässä eko-istuimessa.

Eli kuuden litran sijasta vettä kuluu monesti 8 litraa.

Huuhtelumäärän tehdasasetus4 / 2.5 l
Suuren huuhtelumäärän säätöalue4 / 6 l
Pienen huuhtelumäärän säätöalue2.5 / 3 l

Taloyhtiön saunatiloissa on vielä vanha Arabia-istuin, joka minullakin oli - siinä riittää kertapainallus ja kaikki huuhtoutuu kerrasta. Yksi teho vaan.
Omakotitalossa huoltomies tekee mitä sen käsketään tehdä, taloyhtiössä luultavasti huoltomies ei suostu säätämään tuota isommalle ellei taloyhtiöltä ole lupaa tuohon, joten parempi vaan itse säätää.

Ei tuo säätö kovin monimutkaista ole, tunnin homma sellaiselta joka ei ole tuota ennen tehnyt. Ihan hirveästi ei voi vikaankaan mennä kunhan noudattaa ohjeita eikä väkisin väännä mitään rikki. Meilläkin oli alunperin putkimies kääntänyt sen napin kiinnitysjutun liian tiukalle (tästä varoitetaan ohjeessa) ja kun säädin tuota, samalla laitoin sen löysemmin kiinni.
 
Omakotitalossa huoltomies tekee mitä sen käsketään tehdä, taloyhtiössä luultavasti huoltomies ei suostu säätämään tuota isommalle ellei taloyhtiöltä ole lupaa tuohon, joten parempi vaan itse säätää.

Ei tuo säätö kovin monimutkaista ole, tunnin homma sellaiselta joka ei ole tuota ennen tehnyt. Ihan hirveästi ei voi vikaankaan mennä kunhan noudattaa ohjeita eikä väkisin väännä mitään rikki. Meilläkin oli alunperin putkimies kääntänyt sen napin kiinnitysjutun liian tiukalle (tästä varoitetaan ohjeessa) ja kun säädin tuota, samalla laitoin sen löysemmin kiinni.

Ei siihen saa menemään tuntia edes insinööri.
 
Ongelma ratkesi tai ainakin parani ilman huuhtelun määrän säätöä.

Toimi näin:​

huuhtelupainikkeet-1-570-322.jpg

1.​

Paina “pientä huuhtelua” ja nosta huuhtelupainike ylös “suuren huuhtelun” puolelta löytyvästä uurroksesta.

huuhtelupainikkeet-2-570-322.jpg

2.​

Laita etusormi painikkeen alta paljastuneeseen siniseen annosteluruuviin ja kiristä ruuvia myötäpäivään.

huuhtelupainikkeet-3-570-322.jpg

3.​

Käännä huuhtelupainike takaisin alas ja paina kevyesti painikkeen keskikohdasta, kunnes kuulet napsahtavan äänen.

Minusta tuo painike oli vähän löysän tuntuinen ja käyttöohjeessa sanottiin mikäli huuhtelussa ongelmia, niin tuota somin kirimällä huuhtelun teho paranee.

Nyt esim. ykkösasialla vesi huuhtoutuu puhtaaksi testipaperiarkin kanssa kokonaisuudessaan. Jos ongelma toistuu, otan yhteyttä huoltoyhtiöön.
 
Ongelma ratkesi tai ainakin parani ilman huuhtelun määrän säätöä.

Toimi näin:​

huuhtelupainikkeet-1-570-322.jpg

1.​

Paina “pientä huuhtelua” ja nosta huuhtelupainike ylös “suuren huuhtelun” puolelta löytyvästä uurroksesta.

huuhtelupainikkeet-2-570-322.jpg

2.​

Laita etusormi painikkeen alta paljastuneeseen siniseen annosteluruuviin ja kiristä ruuvia myötäpäivään.

huuhtelupainikkeet-3-570-322.jpg

3.​

Käännä huuhtelupainike takaisin alas ja paina kevyesti painikkeen keskikohdasta, kunnes kuulet napsahtavan äänen.

Minusta tuo painike oli vähän löysän tuntuinen ja käyttöohjeessa sanottiin mikäli huuhtelussa ongelmia, niin tuota somin kirimällä huuhtelun teho paranee.

Nyt esim. ykkösasialla vesi huuhtoutuu puhtaaksi testipaperiarkin kanssa kokonaisuudessaan. Jos ongelma toistuu, otan yhteyttä huoltoyhtiöön.

Ja tää on se tunnin homma ingengöreille. :srofl:
 
No tuossa ei säädetty mitään huuhteluja, kiristettiin vaan klappi pois napista.
Oikeastaan ei sitä vaan. Ennen tuota irrotin koko napin putkineen sieltä ja putsasin sisältä/ulkoa sen mitä pystyi liasta. Sitten laitoin tosiaan vähän kireämmälle napin.

Tänään testattu ison painikkeen huuhtelua ja kaikki lähti papereineen kerrasta. Siis tuo esimääritys riitti täysin, ei mene enää 8 litraa vettä kahdella painalluksella. Tiedä sitten mikä tuossa oli juju.
 
Onko porukalla tietoa Oso lämminvesivaraajista? Kiinnostaisi hieman yksivaiheinen 2kW ja mahdollisimman iso. Vaikka tuo 200L. Tulisi pesuhuoneeseen ja ei välttämättä tarvitsisi vetää tuulikaapista uutta kolmivaiheista syöttökaapelia. Vain kaksi henkilöä.

680€:

Myös käyttövesiputket tulee uusittua kokonaan. Vanhat 43v kuparilla ja menee jossain lattian alla.

Ilmeisesti sama hinta olisi teettää LVI komposiittiputkella tai kuparilla. Onkohan sillloin kupari järkevämpi valinta, jos ei olisi mitään hintaeroa?
 
Onko arvauksia heittää mistä johtuu rivitalossa lämmönjakohuoneesta (yhden makuuhuoneen seinän takana) kuuluva ns. "metallinen" nakutus joka toistuu n.5-30 nakutuksen sarjassa välillä useammin, välillä harvemmin? Yleensä ääni kuuluu voimakkaimmin klo 17-22 välillä, ja viikonloppuisin pitkin päivää. Tästä päättelisin sen johtuvan jotenkin suuremmasta vedenkäytöstä joka luonnollisesti ajoittuu näille aikaväleille kun ihmiset ovat todennäköisimmin kotona. Ääni kuulostaa siltä, kuin jotakin metalliputkea naputettaisiin nopeasti, noin 3 kertaa sekunnissa. Välillä nuo nakutus sarjat jatkuvat tunninkin verran niin että välissä on vain todella lyhyitä taukoja. Asiaa on ilmeisesti putkimies käynyt ihmettelemässä, mutta koska ääni ei juuri silloin sen parin minuutin visiitin aikana kuulunut, ei hän voinut tehdä asialle mitään. Lämmönjakolaitteiston hurina myös kuuluu vaimeasti seinän läpi, eli äänieristys näiden kahden seinän välillä on ilmeisen heikko muutenkin. En kuitenkaan uskoisi tuon nakutuksen olevan ihan normaalia?

Ääninäyte YouTubessa

LV moottoriventtiili naputtaa tai joku putki hankaa läpiviennissä lämpölaajenemisen takia.
 
Onko arvauksia heittää mistä johtuu rivitalossa lämmönjakohuoneesta (yhden makuuhuoneen seinän takana) kuuluva ns. "metallinen" nakutus joka toistuu n.5-30 nakutuksen sarjassa välillä useammin, välillä harvemmin? Yleensä ääni kuuluu voimakkaimmin klo 17-22 välillä, ja viikonloppuisin pitkin päivää. Tästä päättelisin sen johtuvan jotenkin suuremmasta vedenkäytöstä joka luonnollisesti ajoittuu näille aikaväleille kun ihmiset ovat todennäköisimmin kotona. Ääni kuulostaa siltä, kuin jotakin metalliputkea naputettaisiin nopeasti, noin 3 kertaa sekunnissa. Välillä nuo nakutus sarjat jatkuvat tunninkin verran niin että välissä on vain todella lyhyitä taukoja. Asiaa on ilmeisesti putkimies käynyt ihmettelemässä, mutta koska ääni ei juuri silloin sen parin minuutin visiitin aikana kuulunut, ei hän voinut tehdä asialle mitään. Lämmönjakolaitteiston hurina myös kuuluu vaimeasti seinän läpi, eli äänieristys näiden kahden seinän välillä on ilmeisen heikko muutenkin. En kuitenkaan uskoisi tuon nakutuksen olevan ihan normaalia?

Ääninäyte YouTubessa

Pumppuventtiilin (käyttövesipumppu) takaiskun lautanen ja jousi voisi olla myös yksi mahdollinen häiriöäänen lähde.
 
Mikähän mahtaa olla tämän putken funktio? Nousee maasta n. 1,5 metriä talon nurkalta. Joku tarkastusputki tms? Tulpattu ainakin joten tuskin liittyy mihinkään ilmanvaihtoon/tuuletukseen?

putki.jpg
 
Mikähän mahtaa olla tämän putken funktio? Nousee maasta n. 1,5 metriä talon nurkalta. Joku tarkastusputki tms? Tulpattu ainakin joten tuskin liittyy mihinkään ilmanvaihtoon/tuuletukseen?

putki.jpg
Avaa ja katso. voi olla vaikka tonttisulun putki johon on vaan laitettu hattu. Tai viemärin tarkastusputki kuten yllä sanottu. voihan se olla ihan mitä vaan. joku sähköjohto vaikka vedetty. rohkeasti vaan tutkimaan.
 
Jos on viemärin tarkastusputki niin on väärän kokoinen, sen pitäisi olla vähintään 160mm.
 
Jos on viemärin tarkastusputki niin on väärän kokoinen, sen pitäisi olla vähintään 160mm.
Juurikin näin mutta mitä ihmeellisempiä asioita tulee vastaan. viimeksi tänään kerrostalo minkä vessan pystyrunko on DN70 valurautaa. Ja siihen on pöntöt, suihku ja allas kytketty. tarkistettu useammasta asunnosta. 90 luvulla tehty putkiremontti.

IMG20241031095625.jpg


IMG20241031095635.jpg
 
Löytyisikös täältä neuvoja kun ei ole ihan täyttä varmuutta tämännäköisestä "jakotukista"? Pitäisi saada näin ilmojen kylmetessä varaston vesikiertoista lattialämmitystä isommalle. Punainen säätökorkki on jo täysin auki, saako virtausta lisää kiertämällä tuota toista putkea hieman kuusiokololla auki?

jakotukki.jpg
 
Mikä on helpoin tapa tehdä käyttöveteen "U-lenkki" takaisin?
Minulla on siis vanha lämpimän käyttöveden kierrolla toimiva lämmönvaihdin (joka ei ole käytössä enää), mutta tuon haaran kautta menee vedet myös keittiöön ja lämmintä vettä saa laskea jonkin aikaa. Kierto on kyllä muuten käytössä rättipatterilla, mutta tuon haaran lämmönvaihdin on sulkuventtiileillä otettu pois pelistä niin mietin jos purkaisi lämmönvaihtimen termostaatteineen pois ja vetäisi lämpimän ja kierron putket yhteen käsisäätöisen venttiilin läpi.
Lämpimän veden ja kierron putket tulevat rinnakkain ja päättyvät palloventtiileihin ja siihen saa käsikäyttöisen patteriventtiilin helposti, mutta millä kannattaa tehdä u-lenkki takaisin? Voiko sellaista joustavaa kytkentäletkua käyttää? Jos siis lähdetään oletuksesta että mitään spesiaaleja putkityökaluja ei ole.

Tarkoitus purkaa tuo käyttämätön laitteisto joka tapauksessa pois, mutta samalla voisi parantaa käyttökokemusta muutenkin. Ja tuo on kaivollisessa märkätilassa niin olisi hyvää opettelua putkitöihin :cigar2:
 
Mikä on helpoin tapa tehdä käyttöveteen "U-lenkki" takaisin?
Minulla on siis vanha lämpimän käyttöveden kierrolla toimiva lämmönvaihdin (joka ei ole käytössä enää), mutta tuon haaran kautta menee vedet myös keittiöön ja lämmintä vettä saa laskea jonkin aikaa. Kierto on kyllä muuten käytössä rättipatterilla, mutta tuon haaran lämmönvaihdin on sulkuventtiileillä otettu pois pelistä niin mietin jos purkaisi lämmönvaihtimen termostaatteineen pois ja vetäisi lämpimän ja kierron putket yhteen käsisäätöisen venttiilin läpi.
Lämpimän veden ja kierron putket tulevat rinnakkain ja päättyvät palloventtiileihin ja siihen saa käsikäyttöisen patteriventtiilin helposti, mutta millä kannattaa tehdä u-lenkki takaisin? Voiko sellaista joustavaa kytkentäletkua käyttää? Jos siis lähdetään oletuksesta että mitään spesiaaleja putkityökaluja ei ole.

Tarkoitus purkaa tuo käyttämätön laitteisto joka tapauksessa pois, mutta samalla voisi parantaa käyttökokemusta muutenkin. Ja tuo on kaivollisessa märkätilassa niin olisi hyvää opettelua putkitöihin :cigar2:
Eikös ainakin kuparia pysty asentelemaan "itse". Ei varmaan saisi.

Keittiöön sellainen ihan pieni sähkövaraaja? Tulee heti kuumaa. Se helpoin/nopein? Jos laskee LVI henkilön palkan, niin varmaan myös halvin?
 
Löytyisikös täältä neuvoja kun ei ole ihan täyttä varmuutta tämännäköisestä "jakotukista"? Pitäisi saada näin ilmojen kylmetessä varaston vesikiertoista lattialämmitystä isommalle. Punainen säätökorkki on jo täysin auki, saako virtausta lisää kiertämällä tuota toista putkea hieman kuusiokololla auki?

Saa. Merkkaa muistiin missä kohtaa nyt on (kiertää kiinni ja laskee kuinka monta kierrosta meenee) että osaa tarvittaessa laittaa takaisin.

Mikä on helpoin tapa tehdä käyttöveteen "U-lenkki" takaisin?
Minulla on siis vanha lämpimän käyttöveden kierrolla toimiva lämmönvaihdin (joka ei ole käytössä enää), mutta tuon haaran kautta menee vedet myös keittiöön ja lämmintä vettä saa laskea jonkin aikaa. Kierto on kyllä muuten käytössä rättipatterilla, mutta tuon haaran lämmönvaihdin on sulkuventtiileillä otettu pois pelistä niin mietin jos purkaisi lämmönvaihtimen termostaatteineen pois ja vetäisi lämpimän ja kierron putket yhteen käsisäätöisen venttiilin läpi.
Lämpimän veden ja kierron putket tulevat rinnakkain ja päättyvät palloventtiileihin ja siihen saa käsikäyttöisen patteriventtiilin helposti, mutta millä kannattaa tehdä u-lenkki takaisin? Voiko sellaista joustavaa kytkentäletkua käyttää? Jos siis lähdetään oletuksesta että mitään spesiaaleja putkityökaluja ei ole.

Tarkoitus purkaa tuo käyttämätön laitteisto joka tapauksessa pois, mutta samalla voisi parantaa käyttökokemusta muutenkin. Ja tuo on kaivollisessa märkätilassa niin olisi hyvää opettelua putkitöihin :cigar2:

Ihmetyttää vähän tuo lämmönvaihdin mutta ilman putkityökaluja onnistuu kuparilla (10mm luultavasti riittää) ja puserrusliittimillä, jättäisin patteriventtiilin tarpeettoman pois. Kytkentäletkuja en käyttäisi tuommoiseen kohtaan.
 
Ihmetyttää vähän tuo lämmönvaihdin mutta ilman putkityökaluja onnistuu kuparilla (10mm luultavasti riittää) ja puserrusliittimillä, jättäisin patteriventtiilin tarpeettoman pois. Kytkentäletkuja en käyttäisi tuommoiseen kohtaan.

Tuossa kierrossa on kaksi haaraa, mutta yksi pumppu eli vedoiltaan tuollainen Y. Mietin että haittaako tuo toista haaraa (jossa rättipatteri venttiilillä) jos toinen haara virtaa täysin vapaasti?

Puserrusliittimen joskus laittanut, mutta miten tiukan lenkin kuparista saa ilman taivutustyökaluja? Vai meinasitko että laittaa 90 asteen kulmia? Tulisi tuollaisiin vierekkäisiin putkiin enemmän kulmaa kuin kuparia :think:

Käyttövedellä on lämminnyt uima-allas; allasta ei enää ole mutta laitteisto on vessan "kaapissa" ja puran sen jokin päivä pois niin samalla voisi tehdä "päivityksen" kun kierto jo tuonne tulee. Teoriassa voisi tuon 70-luvun lämmönvaihtimenkin läpi ajaa sitä kiertoa ilman että vaihtimen "toisella puolella" on mitään, mutta ehkä parempi etten tee mitään tuolla ysäriltä asti seisoneelle systeemillä...
 
Siinähän on jo 2 palloventtiiliä, eikö? Jättää toisen vaan karvan auki.
Jos on lähes toisissaan kiinni niin 2 kulmaliitintä toisiinsa.
https://www.k-rauta.fi/tuote/puserr...x-38-sisakierre-erikoismessinki/6438313113683 ja https://www.k-rauta.fi/tuote/puserruskulmaliitin-prof-38x12-ulkokierre-erikoismessinki/6405422920464

Kovin tiukkaa sädettä ei saa ilman pokaria, tosin voihan sitä kokeilla vanhaa "hiekkaa putki täyteen" metodia.
Totta, enhän minä hienosäätöä tuohon tarvitse.

Ei ne nyt toisissaan ihan kiinni ole, mutta harvemmin kylmä, kuuma ja kierto varsinaisesti eri reittejä vedetään :cigar2:
Sijainti tosiaan "tekninen komero" niin ulkonäöllä ei suurta väliä vaikka tekisi vähän reilummankin lenkin...
 
Saa. Merkkaa muistiin missä kohtaa nyt on (kiertää kiinni ja laskee kuinka monta kierrosta meenee) että osaa tarvittaessa laittaa takaisin.
Kiitokset, näytti olleen lähes kiinni joten vesi lähti kiertämään ja lämpötilakin nousuun.
 
Vallox MV 145, kondessiveden poisto pohjan "kaukalosta" Silent Klick vesilukon kautta. Tuo Silent Klick vaikuttaa sudelta *, millä sen korvaisi? Jossain manuaaleissa mainitaan jokin asennussarja, jolla sen voisi korvata kulmakappaleella, jos ei ole tilaa, mutta tuollaista en onnistunut löytämään googlen avulla. Mieli tekisi lähinnä laittaa standardi pesualtaan vesilukko. Varaosia saatavilla järkihintaan "mistä vaan". Joutuisi isompaa reikää tekemään, sekä upotusta sisäpuolen "ritilälle", joten homma olisi kuitenkin vähän isompi.

*) Pariin kertaan nyt kolmen vuoden aikana kondenssivesi tulvinut yli, koska tuon kautta ei ole kulkenut. Irrotettaessa siitä hajoaa "kiinnityskynnet" (yleinen ongelma, googlen perusteella), tein oman kiinnityksen. Tutkiessa, onhan siinä vähän jotain muhjua, mutta ei missään tapauksessa tukossa. Poistoputkikaan (n. 1m pituinen) ei tukossa, puhaltamalla menee ilma läpi hyvin helposti.

Nyt ensiavuksi otin sen kuulan pois sieltä, "varmuuden vuoksi". Ainakin yön yli on kondenssi/sulamisvedet menneet oikeaan paikkaan. "Kotona" -teholla kuuluu teknisessä tilassa "hörppimistä", mutta "Poissa" asennolla ei. Normaalisti meillä kyllä on tuolla "Poissa" -asennolla, riittää hyvin kosteuden ja co2:n hallintaan.
 
Muistaakseni se kulmakappale tulee sen vesilukon mukana.

Muokkaus. HepVOa tuohon voisi kokeilla mielummin kuin normaalia vesilukkoa
 
Viimeksi muokattu:
Ei toimi perus pullovesilukot IV-koneissa.
Perustelisitko? Ei tuo Valloxin Silent Klick eroa perusvesilukosta muutoin kuin pienemmällä vesitilavuudella (mutuna) ja pallo siellä kuivumisen mahdollisuuden vuoksi.

Muistaakseni se kulmakappale tulee sen vesilukon mukana.
Ei löytynyt. Kaivelin laatikon, jossa kaikki LVI-asentajien jäljiltä yli jääneet "taskuosat" on säilössä. Liekö ollutkaan koskaan tai onko vaan kadonnut joskus...
 
Kyllä se siellä on ollut mutta laitettu ylimääräset turhat osat lavalle.

Se pallo siellä vesilukossa estää hörpy- jne. äänet kun kone vetää vesilukon tyhjäksi.
Teoreettisesti voi imaista lattiakaivonkin tyhjäksi mihin se tippavesi on vedetty.
 
Kyllä se siellä on ollut mutta laitettu ylimääräset turhat osat lavalle.

Se pallo siellä vesilukossa estää hörpy- jne. äänet kun kone vetää vesilukon tyhjäksi.
Teoreettisesti voi imaista lattiakaivonkin tyhjäksi mihin se tippavesi on vedetty.
Jos on vedetty kaivon liitäntään niin saa olla melkoinen teollisuusimuri että vetäisee lattiakaivon tyhjäksi. Se kumminkin on liitetty siihen vesilukon yläpuolelle...
 

Onko tietoa, onko nämä Altechin paisuntasäiliöt jotain mallia halpa ja huono? Meillä vaan taloyhtiössä tällainen vaihdettu 2,5 vuotta sitten ja taas on kalvo paskana. Koitin takuuehtoja löytää, mutta ei löytynyt mitään, eli takuu lienee silloin vain YSE:n mukainen kaksi vuotta.
Flamcon tuotteita näyttäsi olevan. pitäisi olla ihan laatukamaa. Joutuuko niitä siis vaihtamaan 2-3 vuoden välein? Onko Kaikki speksien mukaan tehty?
 
Flamcon tuotteita näyttäsi olevan. pitäisi olla ihan laatukamaa. Joutuuko niitä siis vaihtamaan 2-3 vuoden välein? Onko Kaikki speksien mukaan tehty?
Tuntuu että tämän talon lämmitysjärjestelmässä ei ole mitään tehty speksien mukaan. Talo on nyt seitsemän vuotta vanha ja pitkin matkaa jatkuvasti jotain pitänyt säädellä tai korjata. Tätä taloa ollut tekemässä nyt jo edesmennyt Rakennusvarma, tateurakoitsijana Laptitec/Terawatt ja maalämpöjärjestelmän toimittanut Suomen Ekolämpö. Onneksi on vieläkin takuuajan vakuus pidätettynä ja kun niin taloyhtiön kuin monen osakkaankin takuutarkastuslistaan tuli maininta lämmitysongelmista tai verkon epätasapainosta, niin on saatu iso osa säätelyistä ja selvittelyistä takuuajan vakuudesta katettua.

Ulkomuistista:
- Lattialämmitysverkkoa ei tähän päivään mennessä ole saatu täysin tasapainoon
- Linjasäätöventtiilien määrässä säästelty, ei ole sitä määrää mitä suunnitelmissa
- Varoventtiilit olivat alkujaan lähestulkoon kaikki liian alhaisella avautumispaineella
- Urakoitsija jätti aikoinaan verkoston huuhtelematta, osassa asuntoja oli piireissä älytön määrä moskaa
- Toisesta Niben pumpusta lahosi viime vuonna lämmönvaihdin ja en tiedä mitä muuta ongelmaa siinä oli. Pitkään huoltoliike (TT-Lämpöpumppuhuolto) sen kanssa turasi eikä saanut kerrrasta kuntoon. Onneksi meni vakuutukseen
- Joku latausventtiilihässäkkä alkoi temppuilla taannoin. Ekolämpö muutti kytkentää ja poisti tuon viritelmän kokonaan kun sanoivat että jos vaihtaa vaan uudet kalut, niin muutaman vuoden päästä hajoaa taas. Kuulemma aikanaan tuo oli Niben suositus tehdä se noin.
- Fidelixin automaatio temppuillut silloin tällöin
- Kaikenlaista hämärää ongelmaa. Yks kaks saattanut pakkasella iv-jälkilämmitys tipahtaa pois tms.
- Muutaman huoneiston kohdalla oli jakotukkien säätölaitteet ristissä, säätö vaikutti naapurin lämpötilaan

Pitkään meillä oli vielä se ongelma, että MLP-järjestelmälle ei tahtonut löytyä mitään hyvää huoltokumppania vaan saatavilla tuntui olevan vain kaikenmaailman nollatauluhiacemiehiä kun haimme tahoa, joka olisi ottanut seurattavakseen pumpun että jos tulee hälytyksiä, niin niihin reagoitaisiin nopeasti. Kellään ei ole ollut intoa tarjota tällaista. Nyt vaikuttaa lupaavalta, kun taannoin Ekolämpö laajensi pysyvää oloaan pääkaupunkiseudun alueelle ja saatiin heidän kanssa solmittua huolto/ylläpitosopimus maalämpöjärjestelmään.

Näin sähkömiehenä on usko koetuksella lvi-alaan. Jos sähköverkot olisivat yhtä epäluotettavia, niin sähkökatkoja olisi yhtenään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu että tämän talon lämmitysjärjestelmässä ei ole mitään tehty speksien mukaan. Talo on nyt seitsemän vuotta vanha ja pitkin matkaa jatkuvasti jotain pitänyt säädellä tai korjata. Tätä taloa ollut tekemässä nyt jo edesmennyt Rakennusvarma, tateurakoitsijana Laptitec/Terawatt ja maalämpöjärjestelmän toimittanut Suomen Ekolämpö. Onneksi on vieläkin takuuajan vakuus pidätettynä ja kun niin taloyhtiön kuin monen osakkaankin takuutarkastuslistaan tuli maininta lämmitysongelmista tai verkon epätasapainosta, niin on saatu iso osa säätelyistä ja selvittelyistä takuuajan vakuudesta katettua.

Ulkomuistista:
- Lattialämmitysverkkoa ei tähän päivään mennessä ole saatu täysin tasapainoon
- Linjasäätöventtiilien määrässä säästelty, ei ole sitä määrää mitä suunnitelmissa
- Varoventtiilit olivat alkujaan lähestulkoon kaikki liian alhaisella avautumispaineella
- Urakoitsija jätti aikoinaan verkoston huuhtelematta, osassa asuntoja oli piireissä älytön määrä moskaa
- Toisesta Niben pumpusta lahosi viime vuonna lämmönvaihdin ja en tiedä mitä muuta ongelmaa siinä oli. Pitkään huoltoliike (TT-Lämpöpumppuhuolto) sen kanssa turasi eikä saanut kerrrasta kuntoon. Onneksi meni vakuutukseen
- Joku latausventtiilihässäkkä alkoi temppuilla taannoin. Ekolämpö muutti kytkentää ja poisti tuon viritelmän kokonaan kun sanoivat että jos vaihtaa vaan uudet kalut, niin muutaman vuoden päästä hajoaa taas. Kuulemma aikanaan tuo oli Niben suositus tehdä se noin.
- Fidelixin automaatio temppuillut silloin tällöin
- Kaikenlaista hämärää ongelmaa. Yks kaks saattanut pakkasella iv-jälkilämmitys tipahtaa pois tms.
- Muutaman huoneiston kohdalla oli jakotukkien säätölaitteet ristissä, säätö vaikutti naapurin lämpötilaan

Pitkään meillä oli vielä se ongelma, että MLP-järjestelmälle ei tahtonut löytyä mitään hyvää huoltokumppania vaan saatavilla tuntui olevan vain kaikenmaailman nollatauluhiacemiehiä kun haimme tahoa, joka olisi ottanut seurattavakseen pumpun että jos tulee hälytyksiä, niin niihin reagoitaisiin nopeasti. Kellään ei ole ollut intoa tarjota tällaista. Nyt vaikuttaa lupaavalta, kun taannoin Ekolämpö laajensi pysyvää oloaan pääkaupunkiseudun alueelle ja saatiin heidän kanssa solmittua huolto/ylläpitosopimus maalämpöjärjestelmään.

Näin sähkömiehenä on usko koetuksella lvi-alaan. Jos sähköverkot olisivat yhtä epäluotettavia, niin sähkökatkoja olisi yhtenään.
Tuollaiset laajemmat kokonaisuudet monesti toisiaan hankalia kun pitäisi olla niin ammattitaitoista porukkaa että ymmärtäisi koko järjestelmän päälle ja sitten sille pitäisi vielä olla aikaa säätää ja tarkkailla järjestelmää. Tuo huuhtelu kyllä monesti jätetään tekemättä. Siinä vain menisi loppupeleisessä niin paljon aikaa ettei urakoitsijaa välttämättä kiinnosta tehdä sitä. Tuo toimilaitteet ristissä on yleinen ongelma, yleensä tosin vain huoneistokohtaisesti.

mutta moska ei välttämättä ole huuhtelematta jättämisestä. Jos ei ole täytetty hapettomalla vedellä ja on teräsrunkoa ja lattialämmitys niin moskaa kertyy monesti putkistoon. juuri yhdessä kohteessa tulee huuhtelu ja uudelleen täyttö hapettomalla vedelle...
TimePhoto_20241021_083625~(1).jpg

Sähkö taitaa vaan olla helpompaa, joko sitä on tai sitten sitä ei ole, ei tartte piuhoja kuristaa niin että sähköä riittäisi joka pistekkokkeeseen sopivan volttisena ja sopivasti Watteja. Hertsitkään ei taida paljon muuttua kun sähkö kulkee asunnosta toiseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 330
Viestejä
4 564 518
Jäsenet
75 167
Uusin jäsen
Nimismiez

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom