Ostin äskettäin luhtitalosta osakkeen, ja olen tässä koettanut perehtyä asunnon lämmitykseen. Koko taloyhtiön osalta VILP on tällä hetkellä säätöjen osalta poskellaan, niitä on tässä hiljalleen korjailtu, mutta suurempi ongelma minulla (ja ymmärtääkseni monella muullakin) on liian lämmin tuloilma. Huoneistokohtaisesta ilmanvaihdosta vastaa Vallox 096 MV.
Ihmettelin jo heti alussa, kun n. nollakelillä tuloilma huiteli jopa +25 asteessa. Noilla lämpötiloilla ei vesikiertoinen lattialämmitys pääse kytkeytymään päälle ikinä. Olen tuohon Valloxiin nyt koettanut perehtyä, kyseessähän ei kovin ihmeellinen laite ole. Ilmanvaihdon perusasetukset, muutama eri asetustila (kotona, poissa, tehostus, takka) ja niiden asetukset. Jälkimmäisestä ja sille valitusta tuloilman lämpötila-asetuksesta huolimatta lopputulos on käytännössä aina seuraava: Tuloilma-arvoksi asetettu n. 8-25 astetta, kennon tila "Lämmön talteenotto" ja tuloilma tällä hetkellä n. 22 asteista, ulkolämpötilan ollessa +4. Tuloilma-arvoksi 5-7 astetta ( tai yleensä jokin asteikon alapäästä),kennon tila "Ohitus" ja tuloilma on joitain asteita ulkolämpötilaa korkeampi. Käytännössä tuo tuntuu toimivan siis on/off-periaatteella.
Päivitin kontrollerista softan, kokeilin pakottaa jälki- / lisälämmittimet asetuksilla pois yms. Ei vaikutusta, en saa tuloilmaa esimerkiksi 17 asteeseen millään tempulla. Oudointa tästä tekee se, että ymmärtääkseni muissa asunnoissa samaa ongelmaa, vaikka laitteet ovat asuntokohtaiset IV-kanavineen. Kuuleman mukaan joskus olisi toiminut?? Ei tuo sähköllä ainakaan tuloilmaa juuri lämmittele, kun tuntikohtainen sähkönkulutus öisin on n. 200-300Wh:n luokkaa ja tuollainen n. 100-150 watin ilmankostutin kostuttelee huoneilmaa yöt läpeensä.