Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Rengaskaivon tuuletuksesta kysymys, meillä tosiaan tehtiin rengaskaivoon porakaivo (porattiin siis suoraan rengaskaivon pohjaan n. 60m reikä) ja porakaivon reikä on putkin täysin eristetty tästä rengaskaivoon kertyvästä vedestä. Rengaskaivon kanteen on aiemmin tehty asiaankuuluva ilmastointireikä ja -putki, mutta nyt sitä ei porakaivon kanssa tarvinne? Mietittiin jos asentaisi ilmareikään vanhanmallisen veivattavan kaivopumpun josta voisi nostaa tuota rengaskaivoon tulevaa vettä esim puutarhakäyttöön. Onko mitään haittaa että tuon ilmanoton tukkii nyt kun rengaskaivon vettä ei enää käytetä talousvetenä?
 
Rengaskaivon tuuletuksesta kysymys, meillä tosiaan tehtiin rengaskaivoon porakaivo (porattiin siis suoraan rengaskaivon pohjaan n. 60m reikä) ja porakaivon reikä on putkin täysin eristetty tästä rengaskaivoon kertyvästä vedestä. Rengaskaivon kanteen on aiemmin tehty asiaankuuluva ilmastointireikä ja -putki, mutta nyt sitä ei porakaivon kanssa tarvinne? Mietittiin jos asentaisi ilmareikään vanhanmallisen veivattavan kaivopumpun josta voisi nostaa tuota rengaskaivoon tulevaa vettä esim puutarhakäyttöön. Onko mitään haittaa että tuon ilmanoton tukkii nyt kun rengaskaivon vettä ei enää käytetä talousvetenä?
Kyllä meidän porakaivossa on ainakin tuuletusputki.
 
Tarvitseeko tuota tukkia niin tiiviisti ettei molemmat toimisi samaan aikaan? Itse en noita kaivoja niin tarkkaan tunne mutta näin tavisjärjellä jos ei tiivistä tuota manuaalipumppua liikaa niin kaikkihan pitäisi teoriassa toimia kuten ennenkin ja ilma vaihtuu.
 
Mikähän tuo voisi olla? Soitin huoltopäivystykseen, joka löi muutaman piippauksen jälkeen luuria. :D Tuskin turhaan piippailee (vaimeasti) ja valoa välkyttelee. Kaukolämpöverkossa nämä talot, jos sillä merkitystä.
 

Liitteet

  • CE4A26D5-066E-42FF-80B3-713EDEB4A505.jpeg
    CE4A26D5-066E-42FF-80B3-713EDEB4A505.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 236
Mikähän tuo voisi olla? Soitin huoltopäivystykseen, joka löi muutaman piippauksen jälkeen luuria. :D Tuskin turhaan piippailee (vaimeasti) ja valoa välkyttelee. Kaukolämpöverkossa nämä talot, jos sillä merkitystä.
Siellä on häire jossain talotekniikassa nyt. Usein noista lähtee automaattinen ilmoitus eteenpäin, mutta joskus ainoastaan tuo valo vilkkuu mistä kannattaa ilmoittaa eteenpäin varmuudeksi.
 
Siellä on häire jossain talotekniikassa nyt. Usein noista lähtee automaattinen ilmoitus eteenpäin, mutta joskus ainoastaan tuo valo vilkkuu mistä kannattaa ilmoittaa eteenpäin varmuudeksi.
Joo, sain huollon kiinni. Kaukolämmön paine laskenut liian alhaiseksi. Ei kuulemma lähde tuosta ilmoitusta mihinkään.
 
Aika epäämääreinen kyltti kyllä.
<saivartelua>Sinänsänhän huolto ei pysty tekemään mitään kaukolämmön paineelle joten hälyt siellä tuntuu vähän oudolle. Luultavasti tarkoitettu lämmitysverkostoa.</saivartelua>
 
--
Häiritsee itseä valtavasti, että jotkut vetää lattian alla ulos tuon.. kai se on parempi ratkaisu, vai miksi ne niin tekee?

Onko kommentteja näiden mittojen kanssa? Voiko suunnittella ulos vietäväksi järkevästi vai tuleeko matkoista liian pitkiä ja järjstelmä ei toimikaan halutulla tavalla?
Ilmeisesti suositellaan 200mm paksua kavanaa (väh 160), mutta tuleeko sen silloin olla nimenomaan pyöreä vai voiko se olla "hieman suorakulmiomainen) - mietin vaan, että mahtuuko väliseinään (15cm) ollenkaan vaikka yrittäisikin sinne vai onko kehitettäv jokin muu taktiikka. Kotelointikaan tuskin erityisen hyvältä nättää, mutta

Katolle olisi paras kun jäteilmalla on tiettyjä rajoituksia jos seinästä puhaltaa.

En usko että matka on ongelma vaan korvausilma, tuon linkin tuotteen puhallin liikuttaa ilmaa yli 200 l/s joten liesituuletinta käyttäessä on syytä avata joku iso ikkuna. Noissa alaspäin vetävissä on ihan hemmetin isot ilmamäärä verrattuna ylös päin toimiviin.

Ja joo 200 kanava vähintään, voi olla kantikas kunhan hydraulinen halkaisija pysyy samana.
 
Millainen äänenvaimennin tuloilmaventtiiliin kannattaisi laittaa? Pitkä ohut putkilo seinämille, kiekko missä reikiä, vai mikä?
 
Millainen äänenvaimennin tuloilmaventtiiliin kannattaisi laittaa? Pitkä ohut putkilo seinämille, kiekko missä reikiä, vai mikä?

LTO koneen tuloventtiiliin vai ulkoa tulevan korvausilman venttiiliin? Ajattelin kokeilla tuollaista äänenvaimennuspatruunaa kanavaan, jos vaimentaisi ilmanvaihdon ääntä.
 
LTO koneen tuloventtiiliin vai ulkoa tulevan korvausilman venttiiliin? Ajattelin kokeilla tuollaista äänenvaimennuspatruunaa kanavaan, jos vaimentaisi ilmanvaihdon ääntä.
Ulkoseinässä olevaan korvausilmaventtiiliin pitäisi laittaa.
 
LTO koneen tuloventtiiliin vai ulkoa tulevan korvausilman venttiiliin? Ajattelin kokeilla tuollaista äänenvaimennuspatruunaa kanavaan, jos vaimentaisi ilmanvaihdon ääntä.
Tuommoinen patruuna vaikuttaa aika merkittävästi kanaviston tasapainotukseen. Kannattaa säädättää ilmanvaihto uusiksi, jos nuita lisäilee.
 
Millainen äänenvaimennin tuloilmaventtiiliin kannattaisi laittaa? Pitkä ohut putkilo seinämille, kiekko missä reikiä, vai mikä?

Putki jonka seinämillä on vaimennusmateriaalia on se millä kannattaa lähtä kokeilemaan.
 
Putki jonka seinämillä on vaimennusmateriaalia on se millä kannattaa lähtä kokeilemaan.
Täytyy etsiä siis tuollainen jostain.

Pitäisi myös 150mm reikään laittaa 100mm poistoilmapuhallin. Pelkkä 150>100 sovitin ja kokeilla puhaltaako ulos asti. Tai lisäksi 100mm putki puhaltimesta ulkoritilään?
 
Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
 
Ei ole niinkään sähkö- vaan lämmitysasia. Tarkennetaan vielä että ihan tavalliseen 230V pistorasiaan on tarkoitus asentaa seinäkiinnityksellä joten itse asennusta ei tarvitse niin miettiä.

Tämä ketju on kyllä tosiaan tainnut profiloitua enemmän vesi- ja ilmanvaihtojuttuihin...
 
Noh koska LVI tulee Lämmitys, Vesi ja Ilmanvaihto (lämmitys ei sisällä suoraa sähkölämmitystä) sanoista.
 
Kyllä se on lvi-suunnittelija kuka sähköpatteritkin määrittää ja laskee tehot. Ensto tekee hyviä pattereita älykkäillä termareilla. Aamulla voisin Riuskalla laskea tuon kopin lämpöhäviön, jos ei joku heitä hihasta sitä ennen
 
Tjaa, tuo oli uutta että LVI-suunnittelija määrittelee sähköpatterit eikä sähkösuunnittelija.
 
Remppasin piharakennukseen pienen kuntoiluhuoneen ja nyt pitäisi vielä sähköpatteri hankkia. Noin 9m² tila, eristetty maanvarainen laatta, 100mm villat seinissä ja katossa. Katolle laitan vielä 50mm lisää kun on sopivasti villapaketti valmiina. Joku 750W on varmaan riittävä teho patterille?

Onko kokemuksia/suosituksia jostain tietyistä malleista/valmistajista? Plussaa olisi jos saisi termostaatista säädettyä lämpötilan pudotuksen yöajaksi.
Riippuu kuinka pakkasessa kehtaat kömpiä pihavajaan, mutta 900 W patteri on juuri ja juuri riittävä. Jos vajassa on yksikin ikkuna, niin tarve olisi n. 1100 W.
 
Tuskin mitään älyttömiä säästöjä saisit yön pudotuksella. Enemmän jos pidät lämpötilan jatkuvasti viileähkönä. Patterihan ei voi olla liian iso, sähköpatterista irtoaa kokoonsa nähden reilusti enemmän lämmitystehoa kuin vesikiertoisesta, tuskin kuitenkaan kannattaa säästää kymppiä siinä että pieni patteri hohkaa mansikkana mutta ei silti riitä. Ihan kuntoilupisteen viereenkään ei kannata laittaa.
 
Nyt kun alkaa lämmityskausi olemaan ohitse, niin onko näin fiksuinta hoitaa KHH & Saunan lattialämmitys? Tällä hetkellä kiertää 22 asteinen vesi koko talossa, mutta tarkoitus katkaista lämmitys kokonaan muaalta paitsi märkätiloista. KHH & Sauna on meillä oman jakotukin päässää, niin onnistuu helposti tuo kierto jättää vain märkätiloihin päälle. Ajattelin siis laittaa muilta jakotukeilta sulut kiinni. Tällöin ei pitäisi olla juurikan lämmittävää vaikutusta, mutta pysyy lattia mukavan lämpimänä märkätiloissa. Kyselin tästä putkarilta kun kävi muissa asiossa, mutta sain niin ympäripyöreän vastauksen, että jäi koko homma epäselväksi.
 
Juurikin noin jotkut tekevät.
Mutta riippuen lämmitysmuodosta kannattaa katsoa että "automagia" ei laita lämmitystä pois automaagisesti (esim. vuorokauden keskilämpötila yli 15c tms) ja mahdollisesti muokata lämpökäyrää.
 
Näin arvelinkin. Jäspin Tehowatti kyseessä. Ajattelin olla kajoamatta käyrään ja laitan vain minimilämpötilan 25 asteeseen. Luulisi, että sillä saisi noston tehtyä.:hmm:
 
Tuli ongelma vastaan rempatessa. Vessassa vanha pöntön viemäri Ø90. Millä pirulla saan tuohon pöntön asennettua kun 90mm mansetteja ei löydy mistään? Enkä löytänyt mitään sopivia yhteitäkään, että saisi vaihdettua joko Ø110 tai Ø75mm. Vessa pönttöä vaille valmis, niin piikaamaankaan ei enää millään raaskisi alkaa.
 
Tuli ongelma vastaan rempatessa. Vessassa vanha pöntön viemäri Ø90. Millä pirulla saan tuohon pöntön asennettua kun 90mm mansetteja ei löydy mistään? Enkä löytänyt mitään sopivia yhteitäkään, että saisi vaihdettua joko Ø110 tai Ø75mm. Vessa pönttöä vaille valmis, niin piikaamaankaan ei enää millään raaskisi alkaa.
Yleensä nuo on jollain tiivisteaineella kiinni, putkareilla ei ole tietysti aikaa alkaa metsästää sopivia osia. Sama esim. altaittein viemäröinnit missä on vanha 32 reikä. Nopealla googlettelulla löytyis tommoinen jos ei suoraan mene, tuo ei ainakaan vaatisi kuin vähän liimamassaa tai purukumia ympärille:


Toinen on nuo kumireunaiset mansetit. Menevät yleensä paremmin kuin muoviset versiot esim. sukitettuihin viemäreihin.

 
Todennäköisesti on.
 
Allashanasta kyse? Vai suihkusekoittajasta? Allashanoissa, suihkuhanoissa tai termostaattisekoittajissa ei ole x-tiivisteitä ellei ole joku korkea erikoismalli missä on liikkuva juoksuputki. Ainoastaan säätöosa. Mutta aika turha arvailla noilla tiedoilla. Ota kuva niin ei mene käsitteet sekaisin.
 
Niijoo hyvä tarkennus! Unohdinkin, että joillain on vielä sellaisia kiinteitä pikkuisia allashanoja :D (kun kääntyvät juoksuputket on niin paljon kätevämpiä kylppärin lavuaarissa/vessassakin).
 
Niijoo hyvä tarkennus! Unohdinkin, että joillain on vielä sellaisia kiinteitä pikkuisia allashanoja :D (kun kääntyvät juoksuputket on niin paljon kätevämpiä kylppärin lavuaarissa/vessassakin).
Eikös kiinteä juoksuputki ole jokseenkin vallitseva rakenne tänäkin päivänä nimenomaan vessan ja kylpyhuoneen pesualtaissa(vaikka keittiössä tavaton ja kodinhoitohuoneessa erikoisempi)? Sehän riippuu altaastakin, mikä hana on kätevä. Tosi kätevähän on moneen kylppäripohjapiirrokseen vaikka teräspeltinen iso pesuallas ja pitkä kääntyvä hana. Harva sellaista silti haluaa, koska kylpyhuoneesta yleensä halutaan mieluummin ylellinen tai edes tyylikäs kuin mattopesulan näköinen.
 
Kyllä taitaa noi kylpyhuoneen altaan sekoittajat olla lähes järjestään kiinteällä juoksuputkella mutta jos on halunnut että siinä on pideen lisäksi PPK-syöttö niin sitten onkin asia toisin päin.
-70 luvulla taas oli tyylinä käyttää amme-/suihkusekoittajaa myös pesualtaalle (pitkällä juoksuputkella).

Mutta Oraksen 158890 säätöosa käy lähes kaikkiin Oraksen vipuhanoihin, uusiin ja vanhoihin. Ongelmana vaan saattaa olla sen lukitusmutterin irroitus mikä pitää tuota säätöosaa paikallaan.
 
Säätöosa+säätöosaavaimen tarvit. Sulut kiinni luonnollisesti. Ostaisin kuitenkin uuden tai vähän käytetyn hanan torista. Löytyy samaan hintaan kun nuo varaosat ja jos vuotanut pitempään, voi olla niin jumissa säätöosan mutteri.
 
Avain maksaa 10e ja saa prismoista lähtien, uusi halvin oras 90e. Eli jos rahaa haluaa säästää niin ostaa avaimen ja koittaa jos mutterin saa auki, jos saa niin hakee säätöosan (~30e), jos ei saa niin tuli 10e tappio mutta säästöpotentiaalia vähintään 50e.
 
Avain maksaa 10e ja saa prismoista lähtien, uusi halvin oras 90e. Eli jos rahaa haluaa säästää niin ostaa avaimen ja koittaa jos mutterin saa auki, jos saa niin hakee säätöosan (~30e), jos ei saa niin tuli 10e tappio mutta säästöpotentiaalia vähintään 50e.
Vanha hana on silti vanha hana. Jossain välissä muoviosat halkeilee, kromaukset irtoaa ym. Uudet tai uudehkot orakset on torissa 20-80e
 
Itse en laittelisi mitään käytettyä ainankaan itselle, tosin tälle ei ole mitään erityistä syytä.
Ja jos lähtee vaihtamaan niin onhan niitä muitakin valmistajia kuin Oras (vaikka onhan se hyvä tukea kotimaista).
 
Taitaa tuo hana olla jostain 80-luvulta joten ääni uudelle tai vähän käytetylle jostain myyntipalstalta.
 
Anoppilassa on kellarissa vesiposti, joka on alkanut vuotaa.
Ajattelin että voisi laittaa tuollaisen kaivoon upotettavan pumpun tilalle, niin ei olisi niin vittumainen homma se ilmaus ja ei tarvitsisi kuunnella pumpun hyrinää.

Pitääkö noihin nykypumppuihin olla aina se painesäiliö talossa, vai toimiiko vesijohdot ns. "painesäiliönä"

Jos esim. tälläisen laittaa:
 
Millä suosittelette avaamaan hitaasti vetävän WC:n lavuaarin? Kodin putkimies geeli nyt vaikuttaa jollain tavalla, mutta ei ihan kokonaan avaa tukosta ainakaan yksi pullo. Hajulukon tarkistin niin ei siellä hiuksia tai muutakaan ollut ollenkaan, eli veikkaan että tukos johtuu saippuasta/hammastahnasta.
 
Millä suosittelette avaamaan hitaasti vetävän WC:n lavuaarin? Kodin putkimies geeli nyt vaikuttaa jollain tavalla, mutta ei ihan kokonaan avaa tukosta ainakaan yksi pullo. Hajulukon tarkistin niin ei siellä hiuksia tai muutakaan ollut ollenkaan, eli veikkaan että tukos johtuu saippuasta/hammastahnasta.
Kaustinen sooda vastaavaa myydään myös viemärirae nimellä. Ensin tuota ja heti perään mielellään kiehuvaa vettä ja putkissa rupeaa ihmeitä tapahtumaan.
 
Ei voi vastata noilla tiedoilla,pitäisi tietää mihin lavuaari on kytketty ja onko minkä ikäisestä ja tyyppisestä talosta kysymys.Noiden tietojen lisäksi muutama valokuva selventäisi tilannetta.
 
Natriumhydroksidi, NaOH, liuottaa käytännössä kaikkea orgaanista. Noilla speden mainitsemilla rakeilla saat viemärin varmasti auki.

Kodin putkimiehissä pitoisuus on luokkaa 10-20 %, ja tavara huoneenlämpöistä. Kun avaat puhtailla rakeilla kiehuvan veden kanssa, saat sellaisen aineen joka oikeasti toimii. Sulattaa myös hiukset.


Kannattaa ensin kaataa paljon kiehuvaa vettä, että saat putket kuumiksi. Sitten rakeita paljon putkeenh. Sitten taas kiehuvaa vettä varoen tilkkoina vain sen verran jotta saat rakeita valutettua tulokseen asti. Suojaa silmäsi, naohhi reagoi ärjysti kiehuvaan veteen ja saattaa roiskua jos kaadat veden liian nopeasti.
 
Tietäisikö joku, saako mistään elintarvikekäyttöön soveltuvaa tiivisteliimaa? Pitäisi lyödä nippuun yksi Makon vesipumppu, tiivistepapereita ei enää saa, en kyllä ala itse leikkamaan, niin jos tiivistemassalla. Mutta kaikki mitä löytyy, on tarkoitettu auton vesipumppuihin jne. moottoreihin, joita ei välttämättä viitsisi juomavettä pumppaavaan pumppuun laitta...
 
Tietäisikö joku, saako mistään elintarvikekäyttöön soveltuvaa tiivisteliimaa? Pitäisi lyödä nippuun yksi Makon vesipumppu, tiivistepapereita ei enää saa, en kyllä ala itse leikkamaan, niin jos tiivistemassalla. Mutta kaikki mitä löytyy, on tarkoitettu auton vesipumppuihin jne. moottoreihin, joita ei välttämättä viitsisi juomavettä pumppaavaan pumppuun laitta...

 
Tietäisikö joku, saako mistään elintarvikekäyttöön soveltuvaa tiivisteliimaa? Pitäisi lyödä nippuun yksi Makon vesipumppu, tiivistepapereita ei enää saa, en kyllä ala itse leikkamaan, niin jos tiivistemassalla. Mutta kaikki mitä löytyy, on tarkoitettu auton vesipumppuihin jne. moottoreihin, joita ei välttämättä viitsisi juomavettä pumppaavaan pumppuun laitta...
Toimisiko tämä Sikaflex-11 FC+ Sikaflex-11FC Loctite myös valmistaa kaikenlaista vesijohdoissa ainakin käytettäviä mahtaisikohan ne toimia myös tuossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom