Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Kysymys keittiön pesualtaan sijainnista suhteessa viemäriin. Nyt pesuallas on eri sivulla ja viemäri on vedetty sokkelissa vaakaan, jolloinka vesi jää vielä putkeen seisomaan. Onko tämä käypä ratkaisu? Keittiösuunnittelija ihmetteli eikä ollut aikaisemmin törmännyt vastaavaan. Ratkaisu toiminut melkein 20 vuotta, mutta pitäisikö muuttaa remontin yhteydessä? Tai riittäisikö vaakaviemärin putken uusinta? Voisin kuvitella, että tuohon jää kaikenlaista sontaa.
 
Kysymys keittiön pesualtaan sijainnista suhteessa viemäriin. Nyt pesuallas on eri sivulla ja viemäri on vedetty sokkelissa vaakaan, jolloinka vesi jää vielä putkeen seisomaan. Onko tämä käypä ratkaisu? Keittiösuunnittelija ihmetteli eikä ollut aikaisemmin törmännyt vastaavaan. Ratkaisu toiminut melkein 20 vuotta, mutta pitäisikö muuttaa remontin yhteydessä? Tai riittäisikö vaakaviemärin putken uusinta? Voisin kuvitella, että tuohon jää kaikenlaista sontaa.

Ihan tavallista viemäreitä on siirrellä vaakaan tarvittaessa. Tuossa tulee vaan huolehtia, että viemäri kaataa koko tuolta matkalta, jotta vesi ei jää seisomaan.

Monestihan keittiöissä pystyviemäri kulkee huoneen nurkassa ja allas on tästä jonkin matkan päässä seinustalla. Aiemmin sivusiirrot on voitu tehdä laatan sisällä niin eivät ole vaan näkyvillä.
 
No kyllä siinä viemärissä pitää kaato olla, pari senttiä metrillä riittää.
 
Ihan tavallista viemäreitä on siirrellä vaakaan tarvittaessa. Tuossa tulee vaan huolehtia, että viemäri kaataa koko tuolta matkalta, jotta vesi ei jää seisomaan.

Monestihan keittiöissä pystyviemäri kulkee huoneen nurkassa ja allas on tästä jonkin matkan päässä seinustalla. Aiemmin sivusiirrot on voitu tehdä laatan sisällä niin eivät ole vaan näkyvillä.

No kyllä siinä viemärissä pitää kaato olla, pari senttiä metrillä riittää.

Kiitokset. Nykyinen toteutus ei sitten menisi läpi, kun putki vedetty lattialla ja poismenokohdassa nostettu monta senttiä jolloin vesi jää putkeen seisomaan. Vedon matka noin 4m, jolloin 8cm kaato voisi vielä mahtua alakaappien alle. Ongelmana vaan kun putken poismeno jostain syystä nostettu. Täytyy kysellä putkareilta onnistuisiko kaadon teko ja poisviennin muokkaus. Taitaa jäädä homma seisomaan kunnes lomat on pidetty.
 
Jos kaatoa liikaa niin vesi menee mutta paksumpi aine/rasvapaskat jää putkeen. Sokkelin alla vedettävään V50 tai V75 ei tartte mitään sentin kaatoa metrillä, vähempiki riittää kunhan vaan on kaatoa.

Kyllä se vesilukon jälkeen tippuu pystyssä kuitenki ja saa vauhtia. Itellä ollu nyt 10 vuotta vaakaheitot alakaappien sokkelitilassa, vuoden välein putsaan vesilukon putsin yhteydessä osat ja vaakaputket ja just tänä vuonna ekaa kertaa pesin sekä kaivoin runkoliitynnästä T-haarasta rasvat veks kumihanskalla.

Liikaa on kaatoa meillä, menee niin haipakkaa että litisee oikein ja sitten ysikympin kulma alas vanhaan liitäntään kerryttää skeidat siihe vaikka muuten runko on Ridgidin SeeSnakella putipuhdas.
 
Sokkelissahan noita sivuheittoja on tehty iät ja ajat
Tuota se kaato on siinä sen takia että imee vaadittavan mitoitusvirtaaman. Viemäriinhän ei muutenkaan saa kaataa rasvapaskaa ja jokunen porkkananpala mitä menee tuommoiseen keittiön viemäriin ei kyllä sinne jää majailemaan.
Itse putsaan vesilukot kemiallisesti milloin lilläkin putkenavausaineella, ei ehkä ekologisin vaihtoehto.
Tuulettamattoman viemärin kaatona olen pitänyt 20 promillen nyrkkisääntöä.
90 asteen kulmia saa käyttää vain ensimmäiseen vesipisteen jälkeiseen kulmaan, muuten pitää olla pyöristettyjä 88,5 tai 2x45.
 
Mikähän on näin kesäaikaan sopiva lattialämmityksen tuloveden lämpötila? Asustelen paritalossa ja naapuri soitteli pari päivää sitten, että on tilannut putkimiehen säätämään veden lämpötilaa kovemmalle kun kylppärin lattia on kesäisin liian kylmä. Putkimies kävi eilen paikalla ja huomasin illalla, että omassa asunnossa alkaa olla vähän lämmin. Tarkistin tulevan veden lämpötilan jakotukilta ja se oli melkein 31 astetta. Kuulostaa aivan liian kuumalta omaan korvaan. Suuremmaksi ongelman tekee vielä se, että muutama jakotukin toimilaite (solenoidi) on jumissa ja päästää ilmeisesti veden virtaamaan vapaasti.

Olen vähän pihalla näistä lattialämmityshommista, mutta ilmeisesti pitäisi ryhtyä termareiden/säätölaitteiden uusintaan. Kyseessä on yli 20 vuotta vanha 24 voltin järjestelmä, enkä yhtään tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Pitääkö tässä vaiheessa pistää kaikki uusiksi, vai heitänkö vain uudet säätölaitteet paikalleen ja homma toimii? Ensimmäinen toimenpide lienee kuitenkin kutsua putkimies uudelleen kyläilemään..
 
Mikähän on näin kesäaikaan sopiva lattialämmityksen tuloveden lämpötila? Asustelen paritalossa ja naapuri soitteli pari päivää sitten, että on tilannut putkimiehen säätämään veden lämpötilaa kovemmalle kun kylppärin lattia on kesäisin liian kylmä. Putkimies kävi eilen paikalla ja huomasin illalla, että omassa asunnossa alkaa olla vähän lämmin. Tarkistin tulevan veden lämpötilan jakotukilta ja se oli melkein 31 astetta. Kuulostaa aivan liian kuumalta omaan korvaan. Suuremmaksi ongelman tekee vielä se, että muutama jakotukin toimilaite (solenoidi) on jumissa ja päästää ilmeisesti veden virtaamaan vapaasti.

Olen vähän pihalla näistä lattialämmityshommista, mutta ilmeisesti pitäisi ryhtyä termareiden/säätölaitteiden uusintaan. Kyseessä on yli 20 vuotta vanha 24 voltin järjestelmä, enkä yhtään tiedä mitä tuolle pitäisi tehdä. Pitääkö tässä vaiheessa pistää kaikki uusiksi, vai heitänkö vain uudet säätölaitteet paikalleen ja homma toimii? Ensimmäinen toimenpide lienee kuitenkin kutsua putkimies uudelleen kyläilemään..

24-25 astetta itsellä kesäaikana. Tosin ei tuolla lämmöllä lattiaa niin lämpimäksi saa, että se varsinaisesti tuntuisi lämpimältä. 31 astetta on kyllä aika reilu kesällä, saa meillä olla ulkolämpötila reilusti pakkasella ennen kuin tuollaista lämpöä menee.
 
24-25 astetta itsellä kesäaikana. Tosin ei tuolla lämmöllä lattiaa niin lämpimäksi saa, että se varsinaisesti tuntuisi lämpimältä. 31 astetta on kyllä aika reilu kesällä, saa meillä olla ulkolämpötila reilusti pakkasella ennen kuin tuollaista lämpöä menee.

Samapa se on meilläkin ollut, yleensä viiden asteen pakkasilla veden lämpötila ylittää tuon 30 asteen lukeman.
 
Mikähän on näin kesäaikaan sopiva lattialämmityksen tuloveden lämpötila? Tarkistin tulevan veden lämpötilan jakotukilta ja se oli melkein 31 astetta.

Meillä käytännössä vesi kiertää kesäisin ilman lämmitystä kun on muutenkin lämmintä. Talvella olen rajoittanut maksimilämpötilan 30 asteeseen eli meillä ei tuon kuumempaa kierrä lattiassa vaikka olisi 20 astetta pakkasta. Jos saisi nyt päättää niin ehkä laittaisin kosteisiin tiloihin sähköisen lattialämmityksen jota voisi pitää kuumemmalla kuin muuta huoneistoa. Termarit on mulla tosin vielä kytkemättä. Toki erillisen kierron olisi saanut vesikiertoiseenkin mutta se taitaa vaatia lämmitysveden kuumentamisen kuumemmaksi ja sitten pitäisi rajoittaa muun asunnon kiertoa ja se on aina vähän hankala juttu kaksikerroksisessa talossa. Yläkerran kylppärin lattiaa tuntuu olevan melko vaikea saada mukavan lämpimäksi ilman että nostaa veden lämpötilaa turhan paljoa.
 
Suihkun lattiakaivo pitää poksuvaa/kuplivaa ääntä. Kolme vuotta vanha vuokrakämppä, ite asunut vuoden. Alkoi äsken yhtäkkiä taas ääntämään ja viimeksi aamulla ollut käytössä. Mitään hajuja sun muita ei ole. Mistäköhän kyse?
 
Onko kerrostalo ja alin asunto? Saattaa imaista vesilukon tyhjäksi, jos asunnon viemärihaara on asennettu liian lähelle sitä kohtaa, missä pystyviemäri muuttuu vaakaviemäriksi.
 
Suihkun lattiakaivo pitää poksuvaa/kuplivaa ääntä. Kolme vuotta vanha vuokrakämppä, ite asunut vuoden. Alkoi äsken yhtäkkiä taas ääntämään ja viimeksi aamulla ollut käytössä. Mitään hajuja sun muita ei ole. Mistäköhän kyse?

Imee korvausilmaa viemärin kautta? Edellisessä kämpässä kun pisti ilmanvaihdon täysille alkoi kylppärin kaivo porista jos kph:n ovi oli auki. Ilmanvaihdon säädöt mitä sattuu, mutta en jaksanut korjata kun ei varsinaisesti mitään haitannut.
 
Imee korvausilmaa viemärin kautta? Edellisessä kämpässä kun pisti ilmanvaihdon täysille alkoi kylppärin kaivo porista jos kph:n ovi oli auki. Ilmanvaihdon säädöt mitä sattuu, mutta en jaksanut korjata kun ei varsinaisesti mitään haitannut.
Yleensä toi johtuu siitä, että iv koneesta lattiakaivoon menevä kondenssivesiputki on tyhjä ja sitä kautta pääsee ilmaa kaivoon. Jos koneen alla on jonkinlainen kuparista tehty "vesilukko"/normi vesilukko tai koneen pohjassa sen sisällä on reikä josta voi valutella kahvikupillisen vettä, yleensä korjaa asian.

Olettaen että on huoneistokohtainen iv kone. Jos ei, sitten harvemmin liittyy ilmanvaihtoon
 
Viimeksi muokattu:
Onko kerrostalo ja alin asunto? Saattaa imaista vesilukon tyhjäksi, jos asunnon viemärihaara on asennettu liian lähelle sitä kohtaa, missä pystyviemäri muuttuu vaakaviemäriksi.
Kerrostalo on, mutta ylin asunto.

Imee korvausilmaa viemärin kautta? Edellisessä kämpässä kun pisti ilmanvaihdon täysille alkoi kylppärin kaivo porista jos kph:n ovi oli auki. Ilmanvaihdon säädöt mitä sattuu, mutta en jaksanut korjata kun ei varsinaisesti mitään haitannut.
En oo huomannut onko oven auki olemisella mitään vaikutusta.

Otin puhelimella äänipätkän tuosta. Huomasin nyt vasta että pitää tuommosta huminaa jokaisen poksun välissä. Taustalla oleva jatkuva humina tulee iv-koneesta. Toivottavasti linkki toimii:

 
Taitaa olla se IV-koneen kondenssipoiston vesilukko kuiva kuten Kibe mainitsi.

Itsellä tuntuu välillä tyhjentyvän (seinä)kaivo, vaikka asutaan 2krs. Periaatteessahan se korvausilma pitäisi saada katolta, tiije mitä sitten tuolla katolla on outoa.
Edellisessä kämpässä (Ylinin kerros) jäätyi tuuletusputki katolla ja silloin kun tuli kotiin niin oli päivän aikana tyhjentynyt kaikki vesilukot.
 
Ostin vanhan hirsirunkoisen puutalo-osakkeen, jossa korvausilmaventtiileitä löytyy yksi, joka sekin komerossa, jonka ovi tulee olemaan kiinni suurimman osan ajasta. (asunnossa 55m2 2h+k)
Riittääkö ikkunoihin keittiössä 1, oh 1 ja mh 2 asennetut korvausilmaventtiilit? Kohteessa painovoimainen ilmanvaihto ja poistoissa pysyy paperi kun laittaa suuaukolle, eli poisto sen puoleen ok.

Nykyisessä tilanteessa poistot löytyvät kylpyhuoneesta sekä keittiöstä. Keittiössä on jokin outo ratkaisu liesituulettimen osalta. Se ei mene suoraan tuohon poistoputkeen, vaan se jää 20cm vajaaksi. Tuleeko tuosta ongelmaa, jos laitan liesituulettimen hormin suoraan ”peittämään” tuon poiston? Poistuuko ilma painovoimaisesti liesituulettimen kautta? Liesituulettimen hormista tulee noin 3-4m pitkä.

Sori jos epäselvä. Oli myös tarkoitus kutsua ihan joku ammattilainen katsomaan tilanne, kun isompi remontti kohteeseen tehdään ennen muuttamista.
 
Onko liesituulettimessa moottori, vai onko se vaan kupu jossa on valo? Oliko tuo siis paritalo vai minkälainen asumusmuoto?
 
Onko liesituulettimessa moottori, vai onko se vaan kupu jossa on valo? Oliko tuo siis paritalo vai minkälainen asumusmuoto?
Liesituulettimessa siis ihan normaali hormi, jota pitkin koneellisesti poistuu ilma kun sen laittaa päälle. Tämä(kin) menee uusiksi toki tässä remontin mittaa, mutta ajattelin sen poistoputken laittaa kiinni tuohon poistokanavaan joka on siis käytännössä savupiippu.
Asumismuotona puutalo-osake, se luokitellaan kai pienkerrostaloksi. Eli siis iso puutalo, jossa useita asuntoja. Kaksi kerrosta, joista yläkerta ei ole kuin päädyistä asuttu. Asuntoni on alakerran päätyasunto.
 
Keittiössä on jokin outo ratkaisu liesituulettimen osalta. Se ei mene suoraan tuohon poistoputkeen, vaan se jää 20cm vajaaksi. Tuleeko tuosta ongelmaa, jos laitan liesituulettimen hormin suoraan ”peittämään” tuon poiston? Poistuuko ilma painovoimaisesti liesituulettimen kautta? Liesituulettimen hormista tulee noin 3-4m pitkä.

Liesituulettimessa siis ihan normaali hormi, jota pitkin koneellisesti poistuu ilma kun sen laittaa päälle.
Vähän varmistan mitä tarkoita.
Eli tutkit tarkemmin, ja kun liesituulettimen laittaa päälle niin sinulle privaatti huippari menee päälle (eli siellä katolla piipuun/hormin päässä on moottori), ja tuo puuttuva 20cm mysteeri.

Vai tarkoitatko tuolla että siinä keittiössä liesituulettimessa on jokin moottori, ja tuosta 20cm päässä olevasta poistosta ei ole mitään hajua miten se on toteutettu.

Jos jälkimmäinen, niin vaatii ehdottomasti lisäselvittelyjä. Voi olla ihan edelisen oma viritys, jossa vain pyrkii ne käryt suuntaan poistoon (kuvussa hyvät suodattimet, mm. hiilisuodatin ?) kun ei saanut liittää suoraan hormiin, tai ei olut selvittänyt asiaa.

No jokin syy tuossa ensimmäisessäkin on, eli silloinkin pitää tarkemmin selvitellä.

No ajoissa pistät nuo selvitykseen, niin remotti ei töki niiden osalta ja tiedät mitä missäkin vaiheessa tuon osalta pitää huomioida.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kannata laittaa kiinni. Tuossa on varmaan alun perin on keittiön ilmanvaihto hoidettu painovoimaisesti ja sitten lisätty liesituuletin. Nykyiselläänkin keittiöstä poistuu normaalisti ilma hormin kautta. Liesituulettimessa on varmaan aktiivihiilisuodatin ja se lähinnä kierrättää ilmaa tilassa? Jos tuohon tekee pysyvän liitoksen, niin ainakin painehäviöt kasvaa ja se alkuperäinen painovoimainen ilmanvaihto toimii huonommin.
 
Vähän varmistan mitä tarkoita.
Eli tutkit tarkemmin, ja kun liesituulettimen laittaa päälle niin sinulle privaatti huippari menee päälle (eli siellä katolla piipuun/hormin päässä on moottori), ja tuo puuttuva 20cm mysteeri.

Vai tarkoitatko tuolla että siinä keittiössä liesituulettimessa on jokin moottori, ja tuosta 20cm päässä olevasta poistosta ei ole mitään hajua miten se on toteutettu.

Jos jälkimmäinen, niin vaatii ehdottomasti lisäselvittelyjä. Voi olla ihan edelisen oma viritys, jossa vain pyrkii ne käryt suuntaan poistoon (kuvussa hyvät suodattimet, mm. hiilisuodatin ?) kun ei saanut liittää suoraan hormiin, tai ei olut selvittänyt asiaa.

No jokin syy tuossa ensimmäisessäkin on, eli silloinkin pitää tarkemmin selvitellä.

No ajoissa pistät nuo selvitykseen, niin remotti ei töki niiden osalta ja tiedät mitä missäkin vaiheessa tuon osalta pitää huomioida.

Ei ole katolla imuria. Liesituuletin siis laitetaan päälle kun laitetaan ruokaa. (kuten yleensä) Liesituulettimesta lähtee poistoputki tuota ns. savupiippua (poisto) kohti. Se päättyy 20cm ennen virallista aukkoa. Kupu on arviolta vuodelta -90, joten suodattimet tuskin on hyvät.

Ehkä otan yhteyden suunnittelijaan. Helpompi paikan päällä todeta homma ja tehdä suunnitelma.

edit: osaako joku sanoa onko korvausilmaventtiileiksi riittäviä ne ikkunaan kiinnitettävät? Ne tötteröt vaativat toimenpideluvan (julkisivu)
 
Liesituulettimessa siis ihan normaali hormi, jota pitkin koneellisesti poistuu ilma kun sen laittaa päälle. Tämä(kin) menee uusiksi toki tässä remontin mittaa, mutta ajattelin sen poistoputken laittaa kiinni tuohon poistokanavaan joka on siis käytännössä savupiippu.
Asumismuotona puutalo-osake, se luokitellaan kai pienkerrostaloksi. Eli siis iso puutalo, jossa useita asuntoja. Kaksi kerrosta, joista yläkerta ei ole kuin päädyistä asuttu. Asuntoni on alakerran päätyasunto.
Koneellista kupua ei saa liittää poistoilmakanavaan koska kerrostaloissa se kanava menee kämpästä toiseen. Koneellinen kupu puskee osan ruuan käryistä naapurikämppään. Jos siinä olisi liesikuvulle oma hormi katolle, kuten kuuluisi olla jos kupu liitetään, siihen voisi koneellisen kuvun laittaa. Mutta 99% varmasti se on tavallinen poistoilmakanava kuten aiemmin mainitsin. Yleensä liesikanavissa kerrostaloissa on huippuimuri jota vaan ohjataan liesikuvun painikkeilla.
 
Koneellista kupua ei saa liittää poistoilmakanavaan koska kerrostaloissa se kanava menee kämpästä toiseen. Koneellinen kupu puskee osan ruuan käryistä naapurikämppään. Jos siinä olisi liesikuvulle oma hormi katolle, kuten kuuluisi olla jos kupu liitetään, siihen voisi koneellisen kuvun laittaa. Mutta 99% varmasti se on tavallinen poistoilmakanava kuten aiemmin mainitsin. Yleensä liesikanavissa kerrostaloissa on huippuimuri jota vaan ohjataan liesikuvun painikkeilla.
Muuttaako tilannetta se, jos tiedän että olen ainut joka tuota ko. Hormia käyttää?
Lähtökohtaisesti siis siihen pitää jättää tuo 20cm väli ja hyvät suodattimet?
 
Löytyisikö tekkiläisiltä kokemuksia/tietoutta vesitakasta?

Uuden talon rakennus olisi edessä ja Kun takka tulee muutenkin, niin houkuttelisi tuollaisen varaavan vesitakan laittaminen. Putket kiertää takassa, josta lämpö menee varaajaan ja sieltä käyttöveteen/Lämmitykseen. Ei toimi täysin ilman sähkövastusta, mutta pienentää sen tarvetta ja ois hyvä kuulla käytännön kokemusta toimivuudesta..
 
Muuttaako tilannetta se, jos tiedän että olen ainut joka tuota ko. Hormia käyttää?
Lähtökohtaisesti siis siihen pitää jättää tuo 20cm väli ja hyvät suodattimet?

Jos hormi on tiivis, niin silloin liesituulettimen saa pelkästään yhtä keittiötä palvelevaan hormiin liittää suoraan. Tiiviys ei rakenneaineisissa hormeissa toteudu vaan ne täytyy tällaisissa tapauksissa sukittaa tai tiivistää jollakin muulla tavalla.
 
Muuttaako tilannetta se, jos tiedän että olen ainut joka tuota ko. Hormia käyttää?
Lähtökohtaisesti siis siihen pitää jättää tuo 20cm väli ja hyvät suodattimet?
En tiedä onko mitään määräsuositusta. Ei sinne enää mene kuin lämmin hönkäys jos kanavat ei oo toisissaan kiinni. Eniten se kai riippuu taloyhtiöstä ja kuka sitä teidän remonttianne valvoo heidän puoleltaan. Sieltä saa varmempaa tietoa ja toki voi koittaa hyväksyttää omia ratkaisuja.
 
Kupu on arviolta vuodelta -90, joten suodattimet tuskin on hyvät.

Ikä ei se juttu, vaan se koska sinä olet ne viimeksivaihtanut + pessyt, tai no tässä kai kyse siitä koske edellinen haltija on sen tehnyt.

Mutta se siis tehtävissä heti ja sen jälkeen ne on puhtaat.



Tosin jos siinä ei ole kuinrasvasuodatin, voi toki miettiä onko koko härveliä mielekästä käyttää.



Hyviä ohjeita saitkin jo muuten. Eli suunnittelia ratkoo ongelmat, jos omia toiveita, esim, halpa, hyvä, jotain erityistä, niin kerro hänelle. Ja unohtamatta siis niitä mitä ole ajatellut minnekkin laittaa.



Budjettikin vaikuttaa, huippari kustanntaa enemmän, kuin jokin aktiivihiili liesutuhisia.



Tuojen riittävyyteen, jos suunniteltu yhdellä ja vuodoilla, niin ikkunoiden venttiilit korvaa tukittuja ikkunarakoja ja tekee siitä vähän hallitumman.


Mutta tuo ratkeaa samalla kun se liesituuletin päätetään, ja se päätös vaikuttaa myös tuloihin, painovoimainen ja vielä kerrostalo niin onhan siinä asioita.
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin niillä ikkunoihin asennattavilla korvausilmaventtiileistä on hyötyä jos tuolta yhdestä venttiilistä tulee tarpeeksi ja siinä ovessa on ovirako/siirtoilmaritilä.
 
Kiitoksia neuvoista. Eiköhän näillä pääse alkuun. Laitoin parille firmalle kyselyä myös kiinnosteleeko heitä.
 
Onko kokemusta lattiakaivosuodattimista. Onko hankinnan arvoinen kapistus kylphyhuoneen lattiakaivoon ja kuinka usein olette vaihtaneet sen?
 
Pitäisi vaihtaa vessan bidesuihkun letku mutta mitä kaikkia varaosia kannattaisi letkun lisäksi hankkia valmiiksi ja kummin tuo kannaisi tehdä. Tuossa vähän kuvausta osista.

Hana on vanha (20-25 vuotias) Oraksen hana, jossa se bideletku kiinnitetään hanan puolella lyhyen kupariputken päässä olevaan "nippaan" joka tuntuisi, että se pyörii vapaasti, eli se ilmeisesti on irrallinen osa, kun liitos avataan. Käsittääkseni siinä on siis tämmöinen Lopetetut tuotteet , joten mahtaako tuollainen enää olla tiivis letkun vaihdon jälkeen vai pitäisikö tuo nippa aina vaihtaa samalla? Tuo systeemi on tietysti lastulevyisen allaskaapin sisällä ja kaiken lisäksi allas ja altaan ylivuotoletku sekä hanan vesiputket vähän tiellä siten. että tuohon on aika vaikea päästä edes kunnolla käsiksi, niin ei tekisi mieli ottaa minkäänlaista vuotoriskiä sen kanssa.

Ja toinen kysymys, että bideletkuja ei Oraksella ole 3 metrisenä saatavana, joten uskaltaako tuossa käyttää mitä tahansa vastaanlaista letkua?
Kiertää kaapin sisältä ja sivulta sellaisen reitin, että 3 metriä käytännössä tarvitaan. Siinä on nykyään näköjään 2 x 1,5 metriset Oraksen suihkuletkut kierteelllisellä nipalla yhdistettynä. Ajattelin, että olisiko viisaampaa laittaa yhtenäinen mutta tuon hananpuolen nipan takia ja se ettei näitä Oraksen letkuja ole saatavana 3 metrisenä edes niin voisi tietty olla helpompi vain tuo viimeinen 1,5 metrin pätkä vaihtaa. Apuva asiantuntijat. :)
 
Viimeksi muokattu:
EI tarvii vaihtaa noita tiivisteitä ja normaali suihkuletku kelpaa.
Hyvä tietää. Millä tavalla tuollaisen nipan tiivistys toimii? Kun siinä jotain irto-osia tiivisteineen räjäytyskuvan perusteella on. Ohjaako tuo käytännössä suoraan sen kuparin pään ja suihkuletkun liitoksen suoraan vastakkain ja se suihkuletkun mukana tuleva uusi tiiviste käytännössä riittää vai onko tuolla joku tiiviste vielä erikseen ja lähteekö tuo nippa käytännössä irti jo kun tuon vanhan letkun irroittaa siitä? Minulla ei hoksottimet riitä ymmärtämään sen toimintaperiaatetta, kun tuo paikallaanollesaankin tuntuu, että se pyörii sen kuparin ympäri kevyesti kiertämällä. :)
 
Siellä on o-rengas mustan kierrenipan sisällä. Kiristää letkun kiinni niin se tiivistyy.
 
Sen mustan nipan on tarkotus liikkua ja pyöriä. Letkun vaihto ei vaikuta sen mustan nipan tiiveyteen millään tavalla, ellet nosta sitä mustaa nippaa ylös, niin sit tulee näkyviin tiivisteet mitkä oli sun laittamassa räjäytyskuvassa. Noi 3 osaa on sen mustan nipan sisällä. Uuden suihkuletkun mukana tulee uudet tiivisteet sitä letkua varten.
 
Täytyy myöntää, että ite en oo ikinä tajunnut sen mustan nipan funktiota. Yksi osa lisää hajoamaan. 8mm-1/2 uk liitin on niin paljon parempi. Muiden valmistajien hanoissa taitaa kaikissa olla kiinteät liittimet. Tai letkuissa kiinteät liittimet. Harvalla taitaa enää olla kovalla putkella hanoja.
 
Siellä on o-rengas mustan kierrenipan sisällä. Kiristää letkun kiinni niin se tiivistyy.
Sen mustan nipan on tarkotus liikkua ja pyöriä. Letkun vaihto ei vaikuta sen mustan nipan tiiveyteen millään tavalla, ellet nosta sitä mustaa nippaa ylös, niin sit tulee näkyviin tiivisteet mitkä oli sun laittamassa räjäytyskuvassa. Noi 3 osaa on sen mustan nipan sisällä. Uuden suihkuletkun mukana tulee uudet tiivisteet sitä letkua varten.
Eli, kun avaa letkun liitoksen, niin ei lähde siirtämään sitä kuparissa olevaa nippaa putkea pitkin hanaa kohti, vai mitä tarkoitat tuolla nipan nostamisella?
Onko tuo o-rengas siellä siis tiivistämässä sen ja tuon kuparin liitoksen, joka mahdollistaa sen pyörimisen? Ja tosiaan tuollainen reilu 20 vuotias hana, niin tuonko pitäisi olla vielä iskussa, että uskaltaa pyöritellä ettei ala tihkumaan?

Onko tuollaisen nipan vaihdossa mitään niksejä, jos varalta ostaisi uuden ettei käy niin, että sitä yön pimeydessä vaihdellessa huomaakin sen särkeneensä jotenkin? Tämmöisenä istumatyöläisenä ei voi olla koskaan varma, että tuollaiset putkihommat menee niin kuin strömsössä, vaan aina pitää varautua pahimpaan. :) Ei noin pieneen hommaan viitsisi putkimiestä kuitenkaan soitella tänne.

Täytyy myöntää, että ite en oo ikinä tajunnut sen mustan nipan funktiota. Yksi osa lisää hajoamaan. 8mm-1/2 uk liitin on niin paljon parempi. Muiden valmistajien hanoissa taitaa kaikissa olla kiinteät liittimet. Tai letkuissa kiinteät liittimet. Harvalla taitaa enää olla kovalla putkella hanoja.
Joo, itsellekin oli melkoinen yllätys, kun aloin liitosta alustavasti silmäilemään, että minkälainen homma sen vaihto noin ahtaassa paikassa olisi ja säikähdin, kun se pyörähti heti kuparin ympärillä, kun liitosta vähän yritti löysätä.
Luulin, että se olisi ollut samanlainen kuin keittiön ehkä 6 vuotta vanhassa Oras hanassa, jossa apk:lle vastaavanlainen lähtö kupariputken nokassa mutta siinä se nippa on kyllä ihan juotettu kiinteästi. Jotenkin tuollainen kiinteä nippa tuntuisi itsestäni luotettavammalle...?

Tosiaan tuossa nykyisellään kaksi letkua liitettynä toisiinsa, että on tarpeeksi pitkä niin lienee viisainta se nyt yhdellä pitkällä kuitenkin korvata, kun se letkujen jatko nykyisellään jää aika hyvin piiloon kaapin sivun ja seinän väliin ettei sitä pahemmin pysty tarkkailemaan edes.

Nyt vain pitäisi löytää valkoisena tuollainen vähintään 3 metrinen letku, kun tuo "luuri" ja sen pidike on valkoiset ja hallitukselta tuli jo määräys, että uudenkin letkun pitää olla valkoinen. Onko tuo luurin päässä oleva letkun liitin muodoltaan jollain tavalla vakio, kun se siihen pidikkeeseensä asettuu nimenomaan siitä liittimisestä, joten sen pitäisi olla ulkomuodoltaan identtinen Oraksen oman letkun liittimen kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
No se seinäkannake maksaa vitosen, ett jos joudut sen uusimaan ni ei se varmaan kenenkään budjettia sorruta.
 
Niin, no joo tuopa ei tullut mieleen. :) Mutta onko noita seinäkannakkeita nyt sitten erilaisia ja niitä näille "tarvikeletkuille" myös sitten löytyy?
Eli pitäisi löytää valkoinen 3 metrinen, mieluiten ulkonäöltään tuota Oraksen letkua vastaava ja sille sopiva seinäkannake, jos ei käy vanhaan.
Onko kukaan nähnyt tuollaista ihmettä myytävänä jossain meikäläisissä rautakaupoissa tai muissa niitä myyvissä marketeissa vai pitääkö tuollaista lähteä jostain ulkomaan kaupasta etsimään tai teettämään putkimiehellä erikseen?

Ja onko tuossa joku EU-säädös tai turvallisuusjuttu ettei Bideletkuja ole yli 2 metrisiä valmiina? Etsiskelin tietoa Oraksen sivuilta ja siellä tällainen sattui silmään Oras Bidettaan liittyviä asioita joita on hyvä tietää – kysymyksiä ja vastauksia
Eli heillä ei yli 2 metrisiä letkuja suositella eikä myydä, ja mahdolliset pidennykset pitäisi olla kiinteitä kupari tai pex-putkia.... Ei nyt kyllä avaudu, että mitä tuolla haetaan? Nykyisellään tosiaan kaksi letkua yhdistettynä toisiinsa ja tuo kyllä toimii minusta ihan oikein, voi olla, että pari tippaa tulee hanastakin sitä käytettäessä mutta ei kyllä ole mitään haitannut koskaan.
 
Mitenkäs tuo viemärin tuuletusputki? Välillä matalapaineella tulee paskanhajua ulkona ollessa. Mikään muu ei käsittääkseni tuota hajua voi aiheuttaa ja yleensä juuri sillä kulmalla taloa, kun tuuletusputki on.

Auttaisiko, jos sinne laittaisi jonkun hatun tms? Nyt on vaan suora putki katolle.
 
@Aladdin Sane älä tee letkun vaihdosta noin vaikeaa. Ostat 2kpl Suihkuletku Oras 241014-11 1kpl messinki kaksoisnippa 1/2".

Jos haluat vaihtaa ripustimen niin Oras 251500-11.

Nipalla letkut yhteen ja letkun laitat niin päin että muutaman sentin pituinen holkki tulee tohon bideeseen. Tarttuu siitä kahvasta holkista tuohon ripustimeen.
 
Onkos tuo viemärirae juuri sitä, mikä laittaa kämpän haisemaan aivan järkyttävälle paskalle? Keittiön lavuaari vetää huonosti ja tuntuu menevän tukkoon parin viikon välein. Viemäriremppa alkamassa syksyllä, niin jos siihen asti pärjäisi jollain aineksilla.

Marketin putkenavaaja ei tehnyt yhtään mitään. Muistelisin, että jollain haisevalla kamppeella edellisessä kämpässä avasin onnistuneesti viemärin.
 
Niin, no joo tuopa ei tullut mieleen. :) Mutta onko noita seinäkannakkeita nyt sitten erilaisia ja niitä näille "tarvikeletkuille" myös sitten löytyy?

No osta se letku ja kannake samalla kertaa, kyllä niitä on kolme metrisiä ainakin muiden valmistamina kuin Oraksen. Ja vahva veikkaus siihen miksi Oras on rajoittunut tohon kahteen metriin on, että kun sen letkun sisähalkaisija on aika pieni niin saattapi jonkunmoista painehäviöö tulla jo kolmen metrin matkalla.. Mut jos se on toiminut tähänkin asti niin toimii varmaan jatkossakin. Älä tee asiasta turhan monimutkaista, hae letku ja ehkä se kannake, kiertele paikoilleen ja suihkuttele uuteen päivään onnellisena. :thumbsup:
 
@Aladdin Sane älä tee letkun vaihdosta noin vaikeaa. Ostat 2kpl Suihkuletku Oras 241014-11 1kpl messinki kaksoisnippa 1/2".

Jos haluat vaihtaa ripustimen niin Oras 251500-11.

Nipalla letkut yhteen ja letkun laitat niin päin että muutaman sentin pituinen holkki tulee tohon bideeseen. Tarttuu siitä kahvasta holkista tuohon ripustimeen.
Niin tarkennuksena vielä, että juuri tuollainen viritys siinä nykyisin on mutta tuo kahden letkun välinen liitos jää sellaiseen paikkaan, että sitä ei voi mitenkään tarkkailla, joten tuurilla tähän asti menty ja ajattelin, että ehkä tuosta pääsisi nyt jotenkin eroon. Tila on tosiaan lattiakaivoton ja kaapin ja lattian materiaali sellainen, että sinne ei vuotovettä kaivata ja osataan kyllä veden kanssa itse siellä toimia niin ettei kastu paikat.

Sinänsä tuo kahden letkun systeemi vieläkin houkuttelee, että siinä olisi mukavampi se liitos tehdä, kuin yrittää tuota holtittomasti hanasta lähtevää nippaa todella ahtaassa paikassa altaan ja vesiputkien seassa kopeloida... On vaan aivan hillitön homma kaivaa tuokin liitos esille...

No osta se letku ja kannake samalla kertaa, kyllä niitä on kolme metrisiä ainakin muiden valmistamina kuin Oraksen. Ja vahva veikkaus siihen miksi Oras on rajoittunut tohon kahteen metriin on, että kun sen letkun sisähalkaisija on aika pieni niin saattapi jonkunmoista painehäviöö tulla jo kolmen metrin matkalla.. Mut jos se on toiminut tähänkin asti niin toimii varmaan jatkossakin. Älä tee asiasta turhan monimutkaista, hae letku ja ehkä se kannake, kiertele paikoilleen ja suihkuttele uuteen päivään onnellisena. :thumbsup:
Joo, ei tuo nykyinen kokonaisuudessa 3 metrinen ole kyllä mitään ongelmaa aiheuttanut bideen toimintaan, enkä tuolle lähtisi nytkään mitään tekemään mutta, kun tuo letkun viimeinen pätkä on päässyt vähän murtumaan liitoksestaan niin pärähtää hajalle ihan näinä päivinä, jos sille ei jotain tee.

Tämmöisenä istumatyöläisenä vaikka kaikenlaisia remontteja kotona tullutkin tehtyä pienistä sähköhommista alkaen niiltä osin kuin olen ollut varma miten se tehdään (toki sähkärillä sitten loppukytkennät tai ainakin tarkastukset teettäänyt) mutta nämä vesihommat arkailuttaa, kun tulee helposti aivan tolkuttomat seuraukset jostain pikkuvuodostakin...
 
Onkos tuo viemärirae juuri sitä, mikä laittaa kämpän haisemaan aivan järkyttävälle paskalle? Keittiön lavuaari vetää huonosti ja tuntuu menevän tukkoon parin viikon välein. Viemäriremppa alkamassa syksyllä, niin jos siihen asti pärjäisi jollain aineksilla.

Marketin putkenavaaja ei tehnyt yhtään mitään. Muistelisin, että jollain haisevalla kamppeella edellisessä kämpässä avasin onnistuneesti viemärin.
Niissä markettiaineissakin on muistaakseni ainakin joskus ollut paljonkin eroa liuoksen väkevyydessä ja se ilmoitetaan miten sattuu jos olleenkaan. Kaupan oman merkin halpiksessa oli "15-30%" NaOH, muissa vaihdellut 10-30% ja joissakin jopa ihan annettu yksi lukuarvo.

Jos yhtään oikein käsitän tuon "järkyttävän paskanhajun" niin se on juuri merkki siitä, että jotain tapahtuu eli vahva emäs hajottaa orgaanista ainetta eli sitä paskaa joka putkia ahdistaa, ja kämppään pukkaa kaasua ja sen mukana kaikkea pahanhajuista yhdistettä. Paha haju tulee myös nestemäisestä "markettiavaajasta" kun putket on ensin lämmitelty ja kaadettu riittävästi ainetta sekä on vielä sitä skeidaa minkä kanssa reagoida.
 
Onko kokemusta lattiakaivosuodattimista. Onko hankinnan arvoinen kapistus kylphyhuoneen lattiakaivoon ja kuinka usein olette vaihtaneet sen?

On, lisää huoltotarvetta oleellisesti kun meillä naisväen hiukset tukkii tuon hetkessä, ei menny edes kahta viikkoa mokomat. Liian kallista, parempi putsata kaivo puolen vuoden välein.
 
Joo, itsellekin oli melkoinen yllätys, kun aloin liitosta alustavasti silmäilemään, että minkälainen homma sen vaihto noin ahtaassa paikassa olisi ja säikähdin, kun se pyörähti heti kuparin ympärillä, kun liitosta vähän yritti löysätä.
Se kun nyt liikahti, niin se varmasti vuotais jo nyt jos se olis vuotaakseen.

Eli, kun avaa letkun liitoksen, niin ei lähde siirtämään sitä kuparissa olevaa nippaa putkea pitkin hanaa kohti, vai mitä tarkoitat tuolla nipan nostamisella?
Letkun irrottamisen jälkeen älä siirrä sitä hanaa kohden, silloin sieltä nipan sisältä tulee ne tiivisteet ja ne muoviset tukipalat esiin.
Haet nyt vaan uuden valkoisen suihkuletkun ja se kartion muotoinen pää sopii yleisinpiin telineisiin.

Letkun vaihdon jälkeen jos mikään ei vuoda kun lasket pari minuuttia vettä, niin kyllä se sitten pitää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom