Kysy LVI:stä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Coanda
  • Aloitettu Aloitettu
  • Avainsanat Avainsanat
    lvi
Kaukolämpökeskuksen servoventtiili ajelee itseään vähän miten sattuu, yleensä menee liian isolleen ja patteriverkon vesi menee liian kuumaksi. Tuota kävi energialaitoksen henkilö katsomassa kun olivat etäseurannalla kattoneet jäähtymän olevan liian pieni (30c) kovilla pakkasilla.
Vika on ilmeisesti tuossa käyränsäätöboksissa, kun vika on päällä (pannuhuoneen putket pöhisee kovaa ja jäähtymä pieni) korjaantuu se kun tuota kuvan boksia koputtaa sormella. Eli joku kosketushäikkä. Cetetherm mini ja muistaakseni 2007 asennettu. Kuulemma piirikortteja tähän ei saa enää, eli menisi koko paska vaihtoon jos sitä sitä kautta korjailee = aika kallis projekti.
Onkohan noi säätimet korjattavissa, ei kai tuo kuvan purkki potikkaa kummempi ole vai onkohan tossa jotain logikkaakin sisällä?

1707594701429.jpeg
 
Kaukolämpökeskuksen servoventtiili ajelee itseään vähän miten sattuu, yleensä menee liian isolleen ja patteriverkon vesi menee liian kuumaksi. Tuota kävi energialaitoksen henkilö katsomassa kun olivat etäseurannalla kattoneet jäähtymän olevan liian pieni (30c) kovilla pakkasilla.
Vika on ilmeisesti tuossa käyränsäätöboksissa, kun vika on päällä (pannuhuoneen putket pöhisee kovaa ja jäähtymä pieni) korjaantuu se kun tuota kuvan boksia koputtaa sormella. Eli joku kosketushäikkä. Cetetherm mini ja muistaakseni 2007 asennettu. Kuulemma piirikortteja tähän ei saa enää, eli menisi koko paska vaihtoon jos sitä sitä kautta korjailee = aika kallis projekti.
Onkohan noi säätimet korjattavissa, ei kai tuo kuvan purkki potikkaa kummempi ole vai onkohan tossa jotain logikkaakin sisällä?

1707594701429.jpeg
Avaa kansi ja katso sisään?
 
Mistä halvalla 600*~3000 C22 vesipatteri?

Katselin koko taloonkin pattereita, niin liki 3000€ maksaisi kierros. Kannattaako noihin kysyä tarjouksia? Näytti esimerkiksi taloon.com ja netrauta myyvän täsmälleen samaan hintaan verkossa...
 
Mistä halvalla 600*~3000 C22 vesipatteri?

Katselin koko taloonkin pattereita, niin liki 3000€ maksaisi kierros. Kannattaako noihin kysyä tarjouksia? Näytti esimerkiksi taloon.com ja netrauta myyvän täsmälleen samaan hintaan verkossa...

no Suomesta alle 500€/kpl ei varmaan saa kuin varastamalla. Kannattaa kysyä tarjouksia jos ei hirveesti joudu maksamaan siitä kysymisestä. Onnline pikkuisen halvempi kuin purmo.
 
Mistä halvalla 600*~3000 C22 vesipatteri?

Katselin koko taloonkin pattereita, niin liki 3000€ maksaisi kierros. Kannattaako noihin kysyä tarjouksia? Näytti esimerkiksi taloon.com ja netrauta myyvän täsmälleen samaan hintaan verkossa...
Tokkopa hirveän halvemmalla pääsee. Kattelin, että tuo maksaa esim meille 450e+alv ja kukaan tuskin myy +-0 hintaan.
 
Mistä halvalla 600*~3000 C22 vesipatteri?

Katselin koko taloonkin pattereita, niin liki 3000€ maksaisi kierros. Kannattaako noihin kysyä tarjouksia? Näytti esimerkiksi taloon.com ja netrauta myyvän täsmälleen samaan hintaan verkossa...
Fyi taloon.com ja netrauta on samaa putiikkia. Käytännössä samat hinnat etukuponkeja tms. postitushintoja lukuunottamatta...
 
Erään huoneen vesilämpöpatterit (kts. alempi kaaviokuva) haalenivat jo kymmenkunta vuotta sitten sitten eräänä talvena kuin veitsellä leikaten. Sen jälkeen verkoston päässä oleva patteri on ollut käytännössä kylmä ja vain lähempänä verkoston keskustaa oleva patteri on toiminut millään tavoin. Ja sekin onnistuttiin saamaan haaleasta viileäksi, kun termostaattiin koskettiin vaihteeksi.

Termostaatti on käytännössä kuvanmukainen (pl. nuo numerot tuossa termostaatin etupäässä) Dannfos vuosituhannen alusta. Huomionarvoista on, että termostaattia on helppo kääntää vasemmalle (eli kylmempään), mutta oikealle (eli kuumempaan) se on selvästi raskaampi kääntää. Kysymysmerkki on myös, mikä tuo vaalea rengas termostaatin etuosassa tekee? Se nimittäin on pyöritettävissä sekin, ainakin tässä yksilössä.

Miten tällaista tilannetta pitäisi lähteä purkamaan?

1707610124770.png


1707610784767.jpeg
 
Aloita sillä, että ota termostaatit irti. Kokeile liikkuuko venttiilin neula, sitä voi varovasti painella esim pihdeillä. Neulan kuuluu liikkua alas ja palautua itsestään. Suurin osa pattereista herää tällä. Seuraavaksi voi kokeilla kääntää esisäädöt max, odottaa hetki ja palauttaa alkuperäiseen asetukseen.

Jos patteri lähtee lämpiämään kun irroitat termostaatit, toki termostaatti on viallinen.

Tuossa vaikkapa tarkempia ohjeita operaatioon

 
Tokkopa hirveän halvemmalla pääsee. Kattelin, että tuo maksaa esim meille 450e+alv ja kukaan tuskin myy +-0 hintaan.
Erään huoneen vesilämpöpatterit (kts. alempi kaaviokuva) haalenivat jo kymmenkunta vuotta sitten sitten eräänä talvena kuin veitsellä leikaten. Sen jälkeen verkoston päässä oleva patteri on ollut käytännössä kylmä ja vain lähempänä verkoston keskustaa oleva patteri on toiminut millään tavoin. Ja sekin onnistuttiin saamaan haaleasta viileäksi, kun termostaattiin koskettiin vaihteeksi.

Termostaatti on käytännössä kuvanmukainen (pl. nuo numerot tuossa termostaatin etupäässä) Dannfos vuosituhannen alusta. Huomionarvoista on, että termostaattia on helppo kääntää vasemmalle (eli kylmempään), mutta oikealle (eli kuumempaan) se on selvästi raskaampi kääntää. Kysymysmerkki on myös, mikä tuo vaalea rengas termostaatin etuosassa tekee? Se nimittäin on pyöritettävissä sekin, ainakin tässä yksilössä.

Miten tällaista tilannetta pitäisi lähteä purkamaan?

1707610124770.png


1707610784767.jpeg

Olisiko aika uusia venttiilit jos ne on ikivanhat? Ja onko virtaamat ja tasapainotus kunnossa? Oletettavasti omakotitalo, sinne kohtuu helppoa vaihtaa venttiilit ja termarit uusiksi. Tottakai jos tässä nolla budjetilla mennään niin herkistelty monesti auttaa. Neulan herkistelyn lisäksi esisäädön pyörittely monesti auttaa. Tosin esim. vanhat stabilat alkaa melko suurella prosentilla silloin vuotaa...
 
Miten tällainen keinukytkin kytketään? https://www.adita.fi/autotarvikkeet...kaisija-on-off-ip65-kelt-30x11mm/p/29-1446-C/
Arvaus että plussa sisään keskellä, valon maa toiseen ja plussa ulos toiseen. Mutta valo palaa jatkuvasti, saakohan tuon palamaan vain kun kytkin on-asennossa?
Vaihda nuo sisään- ja ulostulevat plussat keskenään niin valo palaa vain kun kytkin on päällä. Tai noin se oli ainakin silloin kun noita oli hehkulamppumallisena aikanaan.
 
Mistä halvalla 600*~3000 C22 vesipatteri?

Katselin koko taloonkin pattereita, niin liki 3000€ maksaisi kierros. Kannattaako noihin kysyä tarjouksia? Näytti esimerkiksi taloon.com ja netrauta myyvän täsmälleen samaan hintaan verkossa...
Kysy tarjous salomaalta. Ostin muutama vuosi sitten läjän pattereita ja sain mielestäni hyvän tarjouksen, 600x2000 C22 alle 200€.
 
Hommasin sen hanaan kytkettävän bidee systeemin, ja se todellakin toimii kuten pitääkin. Kun painaa kahvan painikkeesta, niin vesi tulee pelkästään letkusta, ei vuoda tippaakaan hanasta. Otin lyhyen videon.



Eli on tuossa liittimessä jonkinlainen ejektorisysteemi, ei ole pelkkä t-kappale. Vedenpaine heikkenee jonkin verran kulkiessa tuon läpi, muuten ei valittamista.

IMG_20240214_140801.jpg


IMG_20240214_140814.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Läpivientejä varten tarvitaan muutenkin jotain kotelointitilaa, niin tuli mieleen että pistää yhden WC:n seinän 148mm tai 198mm rungolla ja sinne rungon sisään upottaa seinä WC:n yhteen rakoon ja putket sitten toisesta välistä. Kai sen rungon saa sivuistakin jotenkin kiinni eikä välttämättä taakse? Voi toki pistää vahvan filmivanerin sinne taakse ja pultata siihen jos ei sivuista onnistu. Vesieristeet kannattaa varmaan pistää sinne seinä WC:n koteloon ja käyttää jotain märkätilalevyä kantena niin että mahdolliset vuodot valuu WC:n lattiakaivoon?
 
Kysymys suihkusekoittajista. Meillä kylppärissä 2 oraksen nova(?) suihkusekoittajaa ja oltiin tuossa viikon lomamatkalla ja väitän että vedenpaine on vähän laskenut suihkuissa. Mitannut en toki ole vaan ihan pelkkää mutua, mutta toisessa suihkussa tulee ensin muutaman sekunnin aika hiljaa vesi kunnes vähän yskähtää ja sitten tulee isommalla paineella. Ja tuota se tekee oikeastaan joka kerta kun suihkua käyttää ja alkoi tuon lomamatkan jälkeen.

Olen tehnyt tähän asti seuraavat toimenpiteet:

-Avannut käsisuihkuista kaikki mitä avattavissa on ja koittanut puhdistaa
-avannut suihkusekoittajan seinästä ja puhdistanut sihtitiivisteet, niissä oli jonkun verran ruostemöhjää, meinaan kyllä mennä maanantaina ostamaan uudet sihtitiivisteet, sillä vanhat oli aika kuluneet jo.

Toimenpiteet eivät oikeastaan vaikuttaneet vedenpaineeseen ja toinen suihkuista käyttäytyy edelleen samallalailla kuin aikaisemmin kuvasin.

Mietin vaan onko tuo sekoittaja voinut kalkkiintua sisältä niin paljon että vaikuttaisi vedenpaineeseen ? Pystyyköhän mahdollisesti jotenkin puhdistamaan turvallisesti ilman isoja purkamisia..Uskon että kyse on sekoittajasta tai sitten vikaa mahdollisesti jossain muualla syvemmällä tai sitten mä vaan kuvittelen...
 
Kysymys suihkusekoittajista. Meillä kylppärissä 2 oraksen nova(?) suihkusekoittajaa ja oltiin tuossa viikon lomamatkalla ja väitän että vedenpaine on vähän laskenut suihkuissa. Mitannut en toki ole vaan ihan pelkkää mutua, mutta toisessa suihkussa tulee ensin muutaman sekunnin aika hiljaa vesi kunnes vähän yskähtää ja sitten tulee isommalla paineella. Ja tuota se tekee oikeastaan joka kerta kun suihkua käyttää ja alkoi tuon lomamatkan jälkeen.

Olen tehnyt tähän asti seuraavat toimenpiteet:

-Avannut käsisuihkuista kaikki mitä avattavissa on ja koittanut puhdistaa
-avannut suihkusekoittajan seinästä ja puhdistanut sihtitiivisteet, niissä oli jonkun verran ruostemöhjää, meinaan kyllä mennä maanantaina ostamaan uudet sihtitiivisteet, sillä vanhat oli aika kuluneet jo.

Toimenpiteet eivät oikeastaan vaikuttaneet vedenpaineeseen ja toinen suihkuista käyttäytyy edelleen samallalailla kuin aikaisemmin kuvasin.

Mietin vaan onko tuo sekoittaja voinut kalkkiintua sisältä niin paljon että vaikuttaisi vedenpaineeseen ? Pystyyköhän mahdollisesti jotenkin puhdistamaan turvallisesti ilman isoja purkamisia..Uskon että kyse on sekoittajasta tai sitten vikaa mahdollisesti jossain muualla syvemmällä tai sitten mä vaan kuvittelen...

Tarkista/vaihda termarit jos et sitä jo tehnyt.
 
Kertokaas nyt insinöörit millä tuo termari tuolta muka irroitetaan oikeaoppisesti ?

Irroitin tuon holkin tolla 38mm avaimella ja ohjeiden mukaan tuo pitäisi saada nyt vetämällä ulos tuolta? Ei vaan lähde. Jos erehtyy vääntämään sulkua vähän auki niin se lentää kuin ohjus sieltä.17083601620686295729514109804399.jpg
 
Kertokaas nyt insinöörit millä tuo termari tuolta muka irroitetaan oikeaoppisesti ?

Irroitin tuon holkin tolla 38mm avaimella ja ohjeiden mukaan tuo pitäisi saada nyt vetämällä ulos tuolta? Ei vaan lähde. Jos erehtyy vääntämään sulkua vähän auki niin se lentää kuin ohjus sieltä.17083601620686295729514109804399.jpg

No insinöörillä et tässä kohtaa mitään tee :D

Monesti aika tiukasti kalkkeutunut kiinni. Kärkipihdeillä nitkuttamalla tai sitten ammut sen sillä veden paineella pihalle. Kannattaa olla avain sulussa sitten valmiina :D
 
No insinöörillä et tässä kohtaa mitään tee :D

Monesti aika tiukasti kalkkeutunut kiinni. Kärkipihdeillä nitkuttamalla tai sitten ammut sen sillä veden paineella pihalle. Kannattaa olla avain sulussa sitten valmiina :D
Joo, jostain luin että pientä painetta kun antaa sekoittajalle niin tuo irtoaa. Ei mee ihan niinkuin oraksen videossa sain joo irti, kiitti neuvosta.
 
Onko kellään suosituksia LVI-suunnittelijasta pääkaupunkiseudulla? Urakoitsija on jo valittu käyttövesiputkien remppaan.
 
Puserrusliittimen kiristäminen

Minua mietityttää puserrusliittimen kiristäminen. Löysin tällaisen ohjeen https://www.mlvi.fi/wp-content/uploads/2020/01/Puserrusliitin-asennusohjeMaaliskuu2015FI.pdf . Olen katsellut jenkkien ja brittien putkimiesvideoita, joissa ohjeistetaan todella maltillisia kiristyksiä. Kupariputkilla kiristykset ovat neljäsosakierroksesta puoleen kierrokseen. Onko meillä niin paljon loivemmat kierteet vai onko samat?

.
kiristys.png


Kai tätä kuvan ohjetta voi pitää ok:na?

Edit:
Löytyi muutamia asennusohjeita:
https://www.ahlsell.fi/external-assets/Documents/71/97/AssetDocument71537197.pdf .
https://www.taloon.com/media/attachments/ta_fpl_liittimet.pdf sivu 43 ja https://tuotteet.kodinrakennus.com/...timet/Puserrusliittimet/FPL_FI_MAIN-ESITE.pdf sovi 3
 
Viimeksi muokattu:
Puserrusliittimen kiristäminen

Minua mietityttää puserrusliittimen kiristäminen. Löysin tällaisen ohjeen https://www.mlvi.fi/wp-content/uploads/2020/01/Puserrusliitin-asennusohjeMaaliskuu2015FI.pdf . Olen katsellut jenkkien ja brittien putkimiesvideoita, joissa ohjeistetaan todella maltillisia kiristyksiä. Kupariputkilla kiristykset ovat neljäsosakierroksesta puoleen kierrokseen. Onko meillä niin paljon loivemmat kierteet vai onko samat?

.
kiristys.png


Kai tätä kuvan ohjetta voi pitää ok:na?

Kierteitä löytyy eri nousuilla meilläkin. Esim oraksen vesipostin 18mm kierre on ihan omansa, sitten on perus 3/8(10mm) 1/2(15mm) jne mitkä on tuumaisella nousulla, mutta esim 22mm on taas millisellä nousulla. Patteriventtiileissä taitaa olla 1,2mm nousu ja fjvrssä taisi olla 1.25mm nousu. Kiristää sillein että se on hyvä, niin ettei vuoda mutta ei liikaa.
 
Kierteitä löytyy eri nousuilla meilläkin. Esim oraksen vesipostin 18mm kierre on ihan omansa, sitten on perus 3/8(10mm) 1/2(15mm) jne mitkä on tuumaisella nousulla, mutta esim 22mm on taas millisellä nousulla. Patteriventtiileissä taitaa olla 1,2mm nousu ja fjvrssä taisi olla 1.25mm nousu. Kiristää sillein että se on hyvä, niin ettei vuoda mutta ei liikaa.

Tuumakoot kierteineen suomessa lienevät brittiläistä perua eli nämä linkkien mittätiedot pätevät?

 
Eipä sitä tosiaan paljoa tarvitse kiristää, että pitävät. Jos ei pidä, niin vähän lisää. Aika nopeasti tuohonkin tuli näppituntuma mikä on sopiva määrä.
 
Ei siinä hommassa mitään taulukoita tarvii, kunhan kiristää sopivasti :cool: Ei se oo mikään voimalaji silti, ei kuulu vääntää hampaat irvessä mut tosiaan oppii sen nopeesti. Ja niitä voi kiristää jälkikäteenkin tarvittaessa.
 
Tuosta ohjeesta puuttuu "kiristyksen jälkeen löysää liitosta hieman että jännitys pääsee vapautumaan ja sitten kiristä uudestaan", koska tietyissä tapauksissa voi ilmetä jännitekorroosiota.
 
Tuosta ohjeesta puuttuu "kiristyksen jälkeen löysää liitosta hieman että jännitys pääsee vapautumaan ja sitten kiristä uudestaan", koska tietyissä tapauksissa voi ilmetä jännitekorroosiota.
Eikös noissa ole riskinä, että löysätty liitos alkaa vuotamaan? Ainakin perstuntumalta kokonaan avattu vaatii monesti uuden helmen. Jännityskorroosio kuulostaa pienissä käyttövesiputkistoissa normaalin veden ja <60 C lämpötilojen kanssa aika kaukaa haetulta.
 
Eikös noissa ole riskinä, että löysätty liitos alkaa vuotamaan? Ainakin perstuntumalta kokonaan avattu vaatii monesti uuden helmen. Jännityskorroosio kuulostaa pienissä käyttövesiputkistoissa normaalin veden ja <60 C lämpötilojen kanssa aika kaukaa haetulta.

mistäs tää pers tuntuma tulee tai miltä se tuntuu? ettei oo jotain muuta? Tuhansia ja taas tuhansia liitoksia tehneenä ja avanneena ja taas uudelleen kiristäneenä voin sanoa ettei tartte uutta helmeä joka kerta. jännityskorroosioista voin sen verran sanoa että ehkä kolme haljennutta helmeä tullut vastaan viimeisen 10v aikana. yksi oli suihkun pintakulman 12 liitos, yksi jakotukin 1/2 15 mutteri sokealla ja yksi kerrostalon kylmän veden 28 syöttö lämppärissä.
 
Helmen uusinta tulee yleensä tarpeeseen jos osa vaihtuu, vaikkapa vuotava pintakulma, varsinkin jos eri merkkiä kuin vanha. Helmiliitos toki itsessään kestää avaamista ja sulkemista ihan ongelmitta. Puserruskireydellä on merkitystä lähinnä hehkutetun kuparin kanssa, mitä ei toki kannata muutenkaan käyttää ellei ihan pakko. Tässä pitäisi käyttää hitusen löysempää kiristystä vaikka tukiholkki olisikin mukana.

Kovan ja puolikovan kuparin kohdalla huomaa kyllä sopivan kireyden ihan jo muutaman kokeilun jälkeen. Puhumattakaan jos niitä alkaa työkseen vääntelemään.
 
Helmen uusinta tulee yleensä tarpeeseen jos osa vaihtuu, vaikkapa vuotava pintakulma, varsinkin jos eri merkkiä kuin vanha. Helmiliitos toki itsessään kestää avaamista ja sulkemista ihan ongelmitta. Puserruskireydellä on merkitystä lähinnä hehkutetun kuparin kanssa, mitä ei toki kannata muutenkaan käyttää ellei ihan pakko. Tässä pitäisi käyttää hitusen löysempää kiristystä vaikka tukiholkki olisikin mukana.

Kovan ja puolikovan kuparin kohdalla huomaa kyllä sopivan kireyden ihan jo muutaman kokeilun jälkeen. Puhumattakaan jos niitä alkaa työkseen vääntelemään.
Juu, harvemmin minä samaa osaa olen laittanut paikalleen. Yleensä pistän suosiolla uuden heti kättelyssä (helmi ja osa).

mistäs tää pers tuntuma tulee tai miltä se tuntuu? ettei oo jotain muuta? Tuhansia ja taas tuhansia liitoksia tehneenä ja avanneena ja taas uudelleen kiristäneenä voin sanoa ettei tartte uutta helmeä joka kerta. jännityskorroosioista voin sen verran sanoa että ehkä kolme haljennutta helmeä tullut vastaan viimeisen 10v aikana. yksi oli suihkun pintakulman 12 liitos, yksi jakotukin 1/2 15 mutteri sokealla ja yksi kerrostalon kylmän veden 28 syöttö lämppärissä.
Monesti ei ole sama kuin joka kerta ;)

Haljennut helmikö on ainoa todiste jännityskorroosiosta? Jotenkin tuntuu oudolta, että moinen ilmiö olisi ongelma kuparissa hyvin helpossa ympäristössä. 100 bar ja 300 astetta rosteri, niin en epäilis yhtään.

e: lisäsin lainauksen selvyyden vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, harvemmin minä samaa osaa olen laittanut paikalleen. Yleensä pistän suosiolla uuden heti kättelyssä (helmi ja osa).


Monesti ei ole sama kuin joka kerta ;)

Haljennut helmikö on ainoa todiste jännityskorroosiosta? Jotenkin tuntuu oudolta, että moinen ilmiö olisi ongelma kuparissa hyvin helpossa ympäristössä. 100 bar ja 300 astetta rosteri, niin en epäilis yhtään.

e: lisäsin lainauksen selvyyden vuoksi.

haljennutta mutteria piti kirjoittaa eikä helmeä..
 
haljennutta mutteria piti kirjoittaa eikä helmeä..
Noissa on silloin tällöin laatuongelmia. Ja toki asennusvirheitä. Ainakin jätkänsaaressa yhdessä uudessa talossa sai käydä useamman mutterin uusimassa. Ehkä 5x vuodessa tulee itellä vastaan, lähinnä päivystyksissä. Jännitekorroosion sijaan lähinnä ne on joko väännetty ylitiukkaan ilman kittiä /aloitettu halkeamista tekemällä vekki putkitongeilla tai knipexeillä tai osa ollut heikkolaatuinen. Osalla putkareista on tapana vääntää kaikki niin kireälle kuin pystyy ja tunkea osiin maksimit hamppua, millä pystyy myös halkaisemaan itse osien runkoja.
 
Tuo jännitekorroosio tarvitsee yleensä myös jonkin emäksen tai ammoniakin läsnäolon. Monissa solukumieristeissä on (joskus) käytetty ammoniakkia.

Lainaus IMI:n ohjeesta
Käytettäessä puserrusliittimiä voi tietyissä tapauksissa ilmetä
jännitekorroosiota. Vaara on suurin ammoniakkiyhdisteiden
läheisyydessä, esim käytettäessä tiettyjä puhdistusaineita,
virtsaloissa y.m. Jotta vältyttäisiin jännitekorroosiolta suositellaan
että puserrusmutteria löysätään heti kiristämisen jälkeen. Tämän
jälkeen kiristetään uudelleen. Täten poistetaan niitä korkeita
muodonmuutosjännitteitä jotka syntyvät ensimmäisen kiristyksen
yhteydesä.
Muutamalla työmaalla noita eristeitä on syynätty enemmänkin että ovat sopivia.

Itselle ei kylläkään kovin montaa haljennutta mutteria ole tullut vastaan.
 
Paras tapa katkaista ylipitkä sadesuihkulle menevä kromattu juoksuputki? Perus pyöritettävällä putkileikkurilla vaan poikki ja jäysteiden putsaus?
 
Viimeksi muokattu:
Paras tapa katkaista ylipitkä sadesuihkulle menevä kromattu juoksuputki? Perus pyöritettävällä putkileikkurilla vaan poikki ja jäysteiden putsaus?
Esim tämä. Putken sisään tulee yleensä o rengas mikä ei saa vahingoittua.
 
Paras tapa katkaista ylipitkä sadesuihkulle menevä kromattu juoksuputki? Perus pyöritettävällä putkileikkurilla vaan poikki ja jäysteiden putsaus?

siinä oraksen ohjeet, itse kyllä katkaisen yleensä putkileikkurilla ja askelporalla siistin sisäreunan.

Screenshot_2024-02-27-15-08-11-96_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 
Minkähän takia keittiöhanan juoksuputki on jäykkä kääntymään?

Joko se vaan on jäykkä, tai sitten rasvauksen ja putsauksen tarpeessa kuten yllä sanottiin. tai kiristetty liian tiukkaan. onko oras? tapwell? gustavsberg? uusi? vanha? voimat vähissä? oliko löysä ennen vai onko ollut aina jäykkä? minkä mallinen? onko korkea juoksuputki? onko normaali juoksuputki? onko ulosvedettävä juoksuputki?

kovin vähän oli taas tietoa annettu kysymyksen tueksi...
 
Joko se vaan on jäykkä, tai sitten rasvauksen ja putsauksen tarpeessa kuten yllä sanottiin. tai kiristetty liian tiukkaan. onko oras? tapwell? gustavsberg? uusi? vanha? voimat vähissä? oliko löysä ennen vai onko ollut aina jäykkä? minkä mallinen? onko korkea juoksuputki? onko normaali juoksuputki? onko ulosvedettävä juoksuputki?

kovin vähän oli taas tietoa annettu kysymyksen tueksi...
4v vanha perus ikean keittiöhana, näyttää tihkuvan vettäkin välillä. Pitää laittaa takuuseen.
 
En mä nyt mitään tiivisteitä vaihda, kun onkin takuu 10v.
Jokainen tavallaan. Noiden muutaman euron tiivisteiden vaihto kestää yleensä pari minuuttia normaaleihin, korjattavissa oleviin hanoihin eikä vettä tarvitse sulkea vs Hana irti, hana ikeaan, hana paikalleen, liitoksien tarkistus. astianpesukoneen koekäyttö ja mahdollisesti tiivisteen uusiminen. Olisipa itselläkin yhtä paljon ylimääräistä aikaa :sori:
 
En mä nyt mitään tiivisteitä vaihda, kun onkin takuu 10v.
Ainakin oraksella pääsee monta kertaa helpommalla vaihtamalla muutaman € tiivistesarjan, edes vesiä ei tarvitse katkaista,kuin se että irrottaa hana ja käydä se vaihtamassa ja uudelleen asennus,huonossa tapauksessa jää vielä vuotamaan jos vanhoilla osilla kasaa.
Edit hidas
 
Jokainen tavallaan. Noiden muutaman euron tiivisteiden vaihto kestää yleensä pari minuuttia normaaleihin, korjattavissa oleviin hanoihin eikä vettä tarvitse sulkea vs Hana irti, hana ikeaan, hana paikalleen, liitoksien tarkistus. astianpesukoneen koekäyttö ja mahdollisesti tiivisteen uusiminen. Olisipa itselläkin yhtä paljon ylimääräistä aikaa :sori:
Mistä saa muutamalla eurolla tiivisteet ja uuden säätökasetin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 603
Viestejä
4 501 847
Jäsenet
74 234
Uusin jäsen
Theun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom