Mistä saa muutamalla eurolla tiivisteet ja uuden säätökasetin?
esim oraksen tiivisteet saa k-raudasta muutamalla eurolla. Säätöosasta ja sen hinnasta ei kai kukaan mitään sanonut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mistä saa muutamalla eurolla tiivisteet ja uuden säätökasetin?
Vuoto voi olla säätökasetissakin?esim oraksen tiivisteet saa k-raudasta muutamalla eurolla. Säätöosasta ja sen hinnasta ei kai kukaan mitään sanonut.
Vuoto voi olla säätökasetissakin?
Ei ole näkynyt linkkiä.voi olla, ja voi olla apk venttiilissä, tai itse hanan messingissä tai putkissa. ja kerran oli vuoto kuivauskaapissa. märistä astioista tippui vettä hanan päälle. mutta millään näistä ei ole vaikutusta siihen että tiivisteitä saa muutamalla eurolla.
Ei ole näkynyt linkkiä. Muutenkin turha tuollaista on korjata kerran saa uuden tilalle.
Merkki oli epäoleellinen tieto. Oraksen varaosat ei paljoa lämmitä ikean hanan kanssa.En itsekään lähtisi ikean hanaa korjaamaan. Tai edes hankkimaan. mutta tässähän aloitusviestissä pidettiin suurena salaisuutena se mistä hanasta on kyse. Se johtaa vaan huonoihin neuvoihin ja turhiin spekulaatioihin.
X-tiivistepakkaus Oras hanavaraosa 158735
X-tiivistepakkaus Oras-hanoille. Sisältää juoksuputken vaihtotiivisteet, hiomakankaan puhdistukseen ja voitelurasvan. Varaosasetin Oras-tuotekoodi on 158736.www.k-rauta.fi
Tiivistesarja Oras hanavaraosa 159499
Tiivistesarja Oras-järjestelmiin. Varaosasetin Oras-tuotekoodi on 159499.www.k-rauta.fi
No eikö se merkki juuri sen takia ole oleellinen tieto?Merkki oli epäoleellinen tieto. Oraksen varaosat ei paljoa lämmitä ikean hanan kanssa.
Ei ole. Kysyin mahdollista syytä ja siihen sainkin vastauksen (tiivisteet + rasvaa). Ikea oli mainittu seuraavassa viestissä ja silti kerrotaan mitä orakseen maksaa...No eikö se merkki juuri sen takia ole oleellinen tieto?
Ei ole. Kysyin mahdollista syytä ja siihen sainkin vastauksen (tiivisteet + rasvaa). Ikea oli mainittu seuraavassa viestissä ja silti kerrotaan mitä orakseen maksaa...
Tiivisteitä saa muutamalla eurolla, hanaa ei kannata siksi vaihtaa, kova hommakin siinäNe oraksen tiivisteet taas ei siihen sun ikean hanaan liittyneet. Sehän jo selvisi että menee takuuseen. Sitten keskusteltiin jo varaosien hinnoista ja itsekorjaamisen järkevyydestä.
Eikö offtopic jo riittäisi. Jos olisit aloittanut vaikka näin, mulla vuotaa ikean muutaman vuoden vanha keittiönhana, taidan käydä vaihtamassa sen takuuseen. Oltaisiin kaikki voitu taputella sua selkään ja todeta että hienosti tehty!Tiivisteitä saa muutamalla eurolla, hanaa ei kannata siksi vaihtaa
Kysymyshän oli mikä voisi olla syynä juoksuputken jäykkyyteen. Toisessa viestissä kerroin että vien takuuseen kun huomasin vuodon.Eikö offtopic jo riittäisi. Jos olisit aloittanut vaikka näin, mulla vuotaa ikean muutaman vuoden vanha keittiönhana, taidan käydä vaihtamassa sen takuuseen. Oltaisiin kaikki voitu taputella sua selkään ja todeta että hienosti tehty!
Kiertovesipumput nykyisin taitaa säätää virtauksen menekin mukaan, eri profiileja voi valita systeemin mukaan. Niben pumpusta en osaa sanoa miten toimii. Ei tässä nyt ole myös puskurivaraajaa? Yleensä patteriverkko vaatii sellaisen toimiakseen kunnolla vilpin kanssa. Pyyntilämpötilat lattia- ja patteriverkon kanssa on sen verran erilaiset että omasta mielestä kannattaisi olla erillinen veden lämpötilan säätö (erillisshuntti, oma piiri) lattialämmölle tai jokin systeemi jolla lämpötilaa pudotetaan. Lattialämmitysputkiin ei suositella laitettavaksi yli 40-45C lämpöistä vettä ja pattereihin voi mennä kylmällä paljon lämpimämpää, riippuen tietysti pattereista jne.Meillä nyt kytkettiin vesikiertoinen lattialämmitys (joku 25 neliötä) patteriverkon (10kpl) kanssa samaan ja vähän jäi mietityttämään tuo vilpin (Nibe VVM S320) alhainen virtaus vaikka kiertovesipumppu huutaa täysillä? Kaikkien patterien ja lattialämmityksen termostaatit on täysin auki mutta tuntuu että lattialämmitykselle asti ei ihan virtaus riittäisi? Vai onko vaan että tuon Niben oma pumppu ei riitä ja pitäisi vielä lattialämmitykselle laittaa oma?
26 litrainen puskurivaraaja löytyy sisäänrakennettuna, ja juu tuo erillisshuntti olisi varmaan ollut se paras mutta myös kallein ratkaisu, ainakin tarjousten perusteella. Nyt asentaja laittoi lattialämmityksen jakotukkiin paluuventtiilin ja termostaatin ettei ainakaan vahingossa pääse liian kuumaa kiertoon ja tarpeentullen saa rajoitettua jos tuntuu liian lämpimältä. Mutta ei ainakaan tällä hetkellä kun virtaus on lähes olematon, lattiassa on muutamia lämpimiä kohtia.Kiertovesipumput nykyisin taitaa säätää virtauksen menekin mukaan, eri profiileja voi valita systeemin mukaan. Niben pumpusta en osaa sanoa miten toimii. Ei tässä nyt ole myös puskurivaraajaa? Yleensä patteriverkko vaatii sellaisen toimiakseen kunnolla vilpin kanssa. Pyyntilämpötilat lattia- ja patteriverkon kanssa on sen verran erilaiset että omasta mielestä kannattaisi olla erillinen veden lämpötilan säätö (erillisshuntti, oma piiri) lattialämmölle tai jokin systeemi jolla lämpötilaa pudotetaan. Lattialämmitysputkiin ei suositella laitettavaksi yli 40-45C lämpöistä vettä ja pattereihin voi mennä kylmällä paljon lämpimämpää, riippuen tietysti pattereista jne.
Meillä nyt kytkettiin vesikiertoinen lattialämmitys (joku 25 neliötä) patteriverkon (10kpl) kanssa samaan ja vähän jäi mietityttämään tuo vilpin (Nibe VVM S320) alhainen virtaus vaikka kiertovesipumppu huutaa täysillä? Kaikkien patterien ja lattialämmityksen termostaatit on täysin auki mutta tuntuu että lattialämmitykselle asti ei ihan virtaus riittäisi? Vai onko vaan että tuon Niben oma pumppu ei riitä ja pitäisi vielä lattialämmitykselle laittaa oma?
Mikä venttiili on lattialämmityksen jakotukissa? fjvr vai joku muu? meno vai paluu tukissa? Eihän tuolla ole deltaT kuin joku nelisen astetta.
Jakotukilla on virtausmittarit (lattialämmitys jaettu jostain syystä kahteen piiriin) jotka näyttää lähes nollaa.mistä päättelit että virtaus ei riittäisi? mikä on suunniteltu virtaama ja mikä on virtaama nyt? Mitä virtaus mittarit näyttää tai onko linjasäätöventtiilin virtaamaa mitattu?
onko patterit suunniteltu matalalämmölle?
Jakotukilla on virtausmittarit (lattialämmitys jaettu jostain syystä kahteen piiriin) jotka näyttää lähes nollaa.
Pattereista en osaa sanoa kun on alkuperäisiä, talo rakennettu -68.
Eipä noissa pattereissa mitään säätöjä tosiaan ole ja tämä ratkaisu tuli pariltakin putkarilta ja ajattelin että toimisi mutta eipä sitten nähtävästi...Eli järjestelmää ei ole säädetty / tasapainotettu. katso patteriventtiilien esisäädöt ja kurista niitä. Ja todennäköisesti ei varmaan saa edes säädettyä jos on noin vanhat. onko linjasäätöjä edes? Ei kai tuo toimi jos on päin seiniä tehty ja jätetty säätämättä. vaikka Rothin shunttipumppuryhmä lattiapiireille niin se ratkaisee ongelman lattialämmityksen suhteen.
Miten tuo on edes suunniteltu toimivan vilpin kanssa jos patterit on alunperin mitoitettu jollekin 80 asteen öljylämmitysjärjestelmälle?
Aika järkyttävä paine lämmitysverkostolle, teillä on 85 metriä korkea torppa?Meillä nyt kytkettiin vesikiertoinen lattialämmitys (joku 25 neliötä) patteriverkon (10kpl) kanssa samaan ja vähän jäi mietityttämään tuo vilpin (Nibe VVM S320) alhainen virtaus vaikka kiertovesipumppu huutaa täysillä? Kaikkien patterien ja lattialämmityksen termostaatit on täysin auki mutta tuntuu että lattialämmitykselle asti ei ihan virtaus riittäisi? Vai onko vaan että tuon Niben oma pumppu ei riitä ja pitäisi vielä lattialämmitykselle laittaa oma?
Ainakaan Niben maalämpöpumpuissa ei ole mitään painemittaria ja tuo myUplinkin näyttämä on vain joku laskennallinen luku millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Varmaan sama tuossa PILPissä.Aika järkyttävä paine lämmitysverkostolle, teillä on 85 metriä korkea torppa?
Se ketä on ehdottanut ilman shunttausta tehtäväksi saisi hävetä.
Ihan kahdessa kerroksessa, paine nousee tuohon 8 bariin kun pumppu huutaa täysillä, 70% oli joku 4 baria.Aika järkyttävä paine lämmitysverkostolle, teillä on 85 metriä korkea torppa?
Se ketä on ehdottanut ilman shunttausta tehtäväksi saisi hävetä.
Se ketä on ehdottanut ilman shunttausta tehtäväksi saisi hävetä.
Ihan tyypillistä tuntuu olevan, että vanhoissa taloissa menee lattialämpö ja patterit samasta piiristä. Itse tiedän ainakin kolme tapausta. Itseä pidettiin outona, kun halusin kylppärille erillisshunttauksen kun alunpitäenkin oli niin. Onneks jäi kysymättä mitä sen hinta olis ollut ilman.On kyllä ihmeellistä miten kukaan putkari voi kytkeä lattiaa ja pattereita samaan piiriin. Jo tämmöinen maallikkokin tietää ettei tuollaisessa ole mitään järkeä.
Ihan samaa minulle sanottiin että on näitä ennenkin näin tehty, ja tässä omassakin tönössä kylpyhuoneen lattialämmitys on toteutettu samalla tavalla ja siellä kyllä lämpiää ihan hyvin, mutta tietysti pikkasen pienempi tila.Ihan tyypillistä tuntuu olevan, että vanhoissa taloissa menee lattialämpö ja patterit samasta piiristä. Itse tiedän ainakin kolme tapausta. Itseä pidettiin outona, kun halusin kylppärille erillisshunttauksen kun alunpitäenkin oli niin. Onneks jäi kysymättä mitä sen hinta olis ollut ilman.
Ongelma yleensä on niinpäin, että lattiat kuumuvat liikaa ja patterit jäävät viileäksi. Toki jos lattia on tehty mahdollismman pskasti putkea säästellen, niin kompensoituuhan se sillä Rajansa toki miten kuumaa vettä lattian muoviputkiin voi päästää. Pattereissa ei liian kuuman nesteen kanssa ongelmaa tule.Ihan samaa minulle sanottiin että on näitä ennenkin näin tehty, ja tässä omassakin tönössä kylpyhuoneen lattialämmitys on toteutettu samalla tavalla ja siellä kyllä lämpiää ihan hyvin, mutta tietysti pikkasen pienempi tila.
Ihan samaa minulle sanottiin että on näitä ennenkin näin tehty, ja tässä omassakin tönössä kylpyhuoneen lattialämmitys on toteutettu samalla tavalla ja siellä kyllä lämpiää ihan hyvin, mutta tietysti pikkasen pienempi tila.
Minkälainen homma tuommonen karkeasuodattimen asentaminen on, puhutaanko monista LVI-asentajan työtunneista?
Jees, pitänee kuvailla paikat niin saa jonkinlaisen tarjouspyynnön kehiteltyä. Putket onneksi vasta 10 vuotta vanhat, joten ei pitäisi sen suhteen tulla ongelmaa. Ja omaan kun tekee niin ainahan sitä hyvää haluaa, maksaa mieluummin sitten vähän enemmän.Tähän vaikuttaa niin moni tekijä, että tarkkaa vastausta on melko vaikea antaa.
-Onko asennuspaikka rotankolo vai messuhalli
-Vanhojen putkien ja liitosten kunto (mureneeko kaikki käsiin kun alkaa tekemään)
-haluaako hyvän vai halvan
Nämä huomioiden työ voi ottaa tunnin tai viikon.
Pyydät muutamalta yritykseltä tarjouksen HYVIEN kuvien kera, niin pääset aika hyvin jäljille homman kustannuksista.
Voiko kaivon pohjaventtiili olla liian alhaalla, jolloin pääsee imemään sakkaa mukaansa? Tällöin pieni nosto voisi ratkaista ongelman.Jees, pitänee kuvailla paikat niin saa jonkinlaisen tarjouspyynnön kehiteltyä. Putket onneksi vasta 10 vuotta vanhat, joten ei pitäisi sen suhteen tulla ongelmaa. Ja omaan kun tekee niin ainahan sitä hyvää haluaa, maksaa mieluummin sitten vähän enemmän.
Tuommonen tähän saakka käyttämättömänä ollut 27mm vesiputki tulee talosta autotalliin. Olisi tarkoitus saada puutarhaletku tuohon kiinni niin mitä tuohon pitää hommata? Hana nyt ainakin, mutta minkälainen ja miten se kiinnittyy tuohon putkeen jne.
Imusuoja tulee myös muistaa. Tuollainen letkuliitos sulkuventtiilissä ei ole laillinen viritys vaikka halpa onkin.
Tukiholkkeja saa joistain kaupoista mutta ei esim lvi tukusta pieniin putkiin.Tässä halpa setti putkesta eteenpäin jos ei kaipaa kiinnitysreikiä seinään, puuilon tuotelehti väittää ettei tukiholkkia tarvitse mutta olisi 20mm tukiholkki hyvä siellä välissä.
Ässä muoviputkiliitin 3/4" uk-25mm
Ässä muoviputkiliitin on käyttöystävällinen. Liitin voidaan avata ja jälleenkoota lukuisia kertoja ilman uusittavia sisäosia.www.puuilo.fiHozelock hanaliitin 3/4" ulkokierre muovi
Kierteitetty jatke. Sopii esim. sadettimeen.www.puuilo.fi
Varmaan olet oikeassa mutta kiinnostaa tietää missä se käytännössä lukee että se on kielletty? Oletan että putken toisessa päässä on sulkuventtiili kanssa koska siinä ei nyt juuri vettä kulje.
edit: Piti sulkea kaksi pinta-asennus hanakulmaa hanan vaihtoa varten, tosi vähällä käytöllä olleet mutta koko ajan paineiset vesiputket reilu 10v ajan. Kumpaakaan hanakulmaa ei saanut liikkeelle joten pääsulku kiinni ja hanakulmat vaihtoon. En ole kauhean vakuuttunut hanakulmista sulkuina.
edit2: jos jostain syystä oikeasti uskoo imusuojaa tarvitsevansa niin onko normi takaiskuventtiili ok Takaiskuventtiili 3/4" vai tarvitaanko jotain taikapölyä jolla siitä tulee imusuoja?
En tiedä onko vain yleistä heikkoutta, mutta en ainakaan itse koske mihinkään yli 5v vanhaan pintakulmaan ellei pakko. Aika paljon meilläpäin alkaa olla asiakkailla putkisaneerattuja kerrostaloja missä saa lähinnä juosta korjailemassa rättipattereita. Varsinkin onlinen pintakulmat yksiä murheen kryynejä jos urakka on tehty hinnat alkaen tyyliin. En tiedä mikä idea on tehdä pintakulma ilman tukiholkkeja. Parhaassa tapauksessa sen lisäksi max muutaman vuoden vanhat tukkuribrand pallosulut vesimittarilla jää vuotamaan jos niihin koskee.Joskus nuo pinta-asennuskulmien sulut menee jäykiksi ja saa jonkin verran taistella niiden kanssa, joskus ei. Sama "epäkeskojen" kanssa. Ja myös muiden kalustesulkujen kanssa. Omakotitaloissa/asuntokohtaisilla suluilla varustetuissa paikoissa ei hirveesti merkitystä toimiiko ne kulmissa olevat sulut.
Tuolleen se lähtee talosta autotalliin. Seinän läpi menee vesipostille.
Toivon mukaan ei haittaa kysyä täällä mutta olisi oikein mukava jos joku asiantuntija voisi kommentoida. Minulla on jonkinasteinen pakko-oire siitä että astianpesukoneen hana olisi hieman auki ja tuntuu että tarkastelu vie aika paljon aikaa elämästä ja huolestuttaa. Tiedän että hanan olen laittanut kiinni mutta huolestuttaa jos siihen olisi vaikka hipaissut siivotessa ja se olisi hieman auennut huomaamatta.
Tuloletkusta löytyy kyllä mm. Aquastop venttiili lisäturvana. Mutta lähinnä oman mielenrauhan kannalta olisi mukava jos joku asiantuntija kommentoi että jos vahingossa olisi esim. Siivotessa pyyhkäissyt hanaa muutaman millin aukiasentoon onko mitään riskiä tässä tapauksessa että siitä voisi joku vesivahinko aiheutua?
Tyhmä kysymys mutta helpottaisi omaa elämää huomattavasti jos tietäisi että ei tarvitsisi asiasta kantaa niin paljon murhetta mukanaan ja oppisi että normaali varovaisuus riittää
Toivon mukaan ei haittaa kysyä täällä mutta olisi oikein mukava jos joku asiantuntija voisi kommentoida. Minulla on jonkinasteinen pakko-oire siitä että astianpesukoneen hana olisi hieman auki ja tuntuu että tarkastelu vie aika paljon aikaa elämästä ja huolestuttaa. Tiedän että hanan olen laittanut kiinni mutta huolestuttaa jos siihen olisi vaikka hipaissut siivotessa ja se olisi hieman auennut huomaamatta.
Tuloletkusta löytyy kyllä mm. Aquastop venttiili lisäturvana. Mutta lähinnä oman mielenrauhan kannalta olisi mukava jos joku asiantuntija kommentoi että jos vahingossa olisi esim. Siivotessa pyyhkäissyt hanaa muutaman millin aukiasentoon onko mitään riskiä tässä tapauksessa että siitä voisi joku vesivahinko aiheutua?
Tyhmä kysymys mutta helpottaisi omaa elämää huomattavasti jos tietäisi että ei tarvitsisi asiasta kantaa niin paljon murhetta mukanaan ja oppisi että normaali varovaisuus riittää