Pahoittelen pitempää postausta, mutta ajattelin kuvata koko jutun yhteen viestiin
Tilasin Backworkistä käytetyn puhelimen, joka lähti Italiasta matkaan kohti Suomea. Kuriirina tässä toimi FedEx, josta minulla ei ole ollut aiemmin mitään kokemusta (paitsi toki tiesin, että kyseessä on ihan jäätävän kokoinen logistiikkaketju). Tilausvaiheessa sattui myös sellainen asia, että jostain syystä paketti lähti ilman asunnon tarkentavaa numeroa backworkin käyttöliittymän bugisuudesta johtuen (asiasta jatkan myöhemmin). Seurailin pakettia tiuhaan koska minua kiinnosti, että pitääkö tuo toimitusaika nyt ollenkaan paikkaansa ja mihinhän paketti lopulta menee? Eritoten asia kiinnosti kun luin tästä ketjusta varoituksia ja paketille oli luvattu todella nopea toimitusaika. Maanantai-tiistai yönä tilatulle tuotteelle luvattiin jo torstaille toimitus, joka jo pelkällä Postin aikatauluilla ei Helsingistä Ouluun aina onnistu.
Yllättäen asiat menivät kuitenkin kuin elokuvissa ja ohessa paketin toimituksesta screenshotti:
Häätyy sanoa kyllä, että homma skulasi jostain syystä kuin rasvattu. Toki tuolla Roissyssä pakettia luettiin useammin kuten tässä ketjussa on aiemmin tullut esille.
Kun paketista tuli keskiviikkona tieto, että "In transit, Tendered to authorized agent for final delivery" katsoin foorumin ohjeistuksen mukaan, että oliko paketti tullut Postnordin palveluun tarjolle (koska toimituspaikka Oulussa). Paketti näkyi palvelussa, mutta sitä ei oltu vielä skannattu lukulaitteessa.
Palataan nyt siihen puuttuvaan asunnon numeroon! Eli koska pakettiin oli sovittu postilaatikkotoimitus ja kyseinen paketti ei sinne olisi sopinut, olisin kuitenkin joutunut hakemaan paketin terminaalista. Tämä oli toimitusehtojen mukainen toimenpide, joten asia oli ok. Lisäksi kun asunnon numeroa ei paketissa ollut, ei paketin jakaja olisi voinut sitä edes toimittaa oikeaan osoitteeseen.
Tämä virhe tulee kun yrittää Backworkin verkkosivujen moobiliversiossa syöttää asunnon tarkkaa osoitetta. Verkkosivun automaattinen osoitteen täyttäjä api/ominaisuus näyttää kirjoittamasi osoitteen "esimerkkikatu 2 A59" muodossa, mutta kun painat seuraava niin osoitteeksi tulee "esimerkkikatu 2". Tästä syystä oma paketti lähti sitten ilman tuota tarkentavaa tietoa ja paketti ei olisi löytänyt perille..
Mutta juttu jatkuu. Soitin Oulun Autokuljetukselle (OAK ) paketista keskiviikko iltapäivällä, että tällainen olisi tulossa seuraavanlaisella seurantakoodilla ja onnistuisiko paketin "pysäyttäminen terminaaliin". Tämä kuulemma onnistui ja lupasivat laittaa minulle viestiä sitten kun paketti on noudettavissa. Tämä viesti jäi kuitenkin tulematta, mutta aamulla piti tarkastaa joko paketti olisi luettu Oulussa.. Ja olihan se!
Kävin paketin noutamassa OAK:n terminaalissa sijaitsevasta pakettipisteestä ja homma oli sillä selvä.
Oma kokemus oli 9/10. Sain tuotteen itselleni ja logistiikka toimi todella tehokkaasti. Mitä olen ymmärtänyt niin aina näin ei kuitenkaan ole. Ainut miinus tuossa tuli siitä, että en sitä tekstaria saanut erikseen vaikka se luvattiin.