Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Peruutellaan tuon ATP diagnoosin kanssa. Istumatyö on jäykistänyt rautakangeksi ja joskus aamulla herätessä alaselkä jumissa. Lonkan koukistajat tuhannen jumissa? Lisätään tähän vielä se ettei ole tullut tehtyä ikinä mitään kehon huoltoa :D

Mitä kangelle keksitään, miten lonkan koukistajat takaisin omaan pituuteensa?

Käy pätevällä fyssarilla joka tekee arvion ja antaa jumppaohjeet, itsediagnosointi youtubevideoista ei aina ihan helppoa kun oireet/ongelmat voi johtua monesta.

PK-seudulla suosittelen urheiluterapiakeskusta tai sitten työterveyden kautta jos haluaa säästää

Nyt kun on tarpeeksi kauan tullut höntsäiltyä käsipainoilla neljän seinän sisällä, ajatuksena oli ostaa salikortti. Eikä edes mikään uudenvuoden lupaus, vaan tuli ohimennen koitettua kevyttä treeniä muutamalla laitteella ja tuntui paljon mielekkäämmältä kuin puhtaasti käsipainoilla touhuaminen.
Tässä katsellut eri kuntosaleja ja niiden hinnoittelua turun seudulla, yllätyin miten hintavia nuo vuosijäsenyydet on. Paitsi GoGo Express useamman satasen halvempi kuin mitä monet muut. Onko tässä jokin juju mitä en hoksaa?
Itse katsoisin ensisijaisesti missä asuu ja missä käy töissä tms. ja tutkisin vaihtoehtoja siltä väliltä -- riippuen tietenkin että onko valmis käymään salilla ennen tai jälkeen töiden tai vasta ihan muuhun aikaan. Madaltaa aina kynnystä lähteä sinne salille, kun ei ole mitään puolen tunnin ruuhkassa jonottelua tms. luvassa. Näin ollen jos astu jossain kaupungin laidalla, niin naapurikaupungistakin voi löytyä mielekkäitä vaihtoehtoja.

Salin valinnan suhteen miettisin ensin, että mitä sieltä salilta tarvitset. Toiset menee treenaamaan, toisille tärkein on sauna... Eli mitkä salit yleensäkin sopii sinulle. Lopuksi jaa tietenkin se hinta... Taitaa melkein poikkeuksetta kokeilukerran saada ilmaiseksi joka paikassa eli käy ihmeessä tutustumassa paikkoihin, ennen kuin menet vetämään nimesi mihinkään vuosisoppareihin.

Nyt on 5kk takana aktiivista treeniä pääasiassa 4 kertaa viikossa. Ekan 3kk jälkeen homma alkoi tosiaan maistumaan ja nyt haluaisi melkein joka päivä käydä treenaamassa.

Nyt näin vuoden alusta vielä ruokavalio kuntoon joka tulee olemaan noin 2000kcal per päivä sisältäen 180-200g proteiinia. Tällä mennään ainakin pari kuukautta ja katsotaan mitä tapahtuu.

On kyllä kiva huomata miten tulokset nousee. Syksyllä aloittaessa esim penkissä meni 3x8x40kg 3min tauoilla ja tänään meni 5x5x57,5kg 2min tauoilla. Katsotaan jos loppuvuonna sais sarjapainot 70-80kg välille.

Tuli myös otettua AITOFIT käyttöön ja se on ainakin tähän mennessä tuntunut hyvältä apurilta. Pitää vielä ainakin jokunen kuukausi jatkaa käyttöä että näkee pidemmän päälle kannattaako mennä sillä vai tehdä itse ohjelmat.

Mullakin on AITOFIT ollut käytössä nyt puolisen vuotta. Aiempaakin kuntosali harrastuneisuutta on ollut, mutta ei mitään säännöllistä ohjelmaa ja näin jälkikäteen ajateltuna se on ollut aika satunnaista pyörimistä ilman punaista lankaa.

En usko että pitemmän päälle tuo AITOFIT aivan optimaalista ohjelmaa tarjoaa jos tulostavoitteellisesti harjoittelee, mutta itse ainakin todennut että tulokset ovat nousseet aiempaa paremmin. Osittain myös sen takia että salille on ollut niin paljon helpompi mennä kun liikkeet ja painot tulee suoraan appista ja salilla käymisen säännöllisyys on parantunut. Oon valinnut ma-ke-pe salipäiviksi ja välillä viikonloppuisin ekstraa jos kerkiää. Kolmen treenin viikko rytmiin tuo tuntuu antavan kolme koko kropan treeniä. Kaverilla on asetettu neljään päivään, niin silloin jaottaa kahteen yläkropan ja kahteen alakropan treeniin. Neljällä treenillä myös yksittäisten treenien pituus tuntuisi olevan jonkun verran lyhyempi.

Tuloksista sen verran että esim. penkistä tuli tuossa pari kk sitten ensimmäistä kertaa ikinä 100kg ylös. Aiemmin vaikka olisi yrittänyt nimenomaan penkkiä parantaa, niin tulokset aina jääneet johonkin max 90kg nostoihin. Luulen että appin avulla tulee treenattua säännöllisemmin myös apuliikkeitä mitkä auttavat sitten ns. pääliikkeen suorituksessa.

Jatkan varmasti tuon käyttöä hamaan tulevaisuuteen, katsotaan alkaako jossain vaiheessa sakkaamaan. Sekin on vielä yksi plussa, että statsit jäävät helposti talteen ja voi nähdä kehityskäyrät vaikka ei itse lyhyeltä aikaväliltä kehitystä huomaisi.

Se on vaan treenisovellus ilman varsinaisia tavoitteita tai ihan basics -kausiajatteluja mut kaippa se nykyään LitMien tasokin on laskenut ja ahneus kasvanut ja sitä rataa vai oisko vaikee koodata noilla pienillä resursseilla tms... Olen toki perustajien kanssa aiheesta jutellut ja koittanut myös ehdottaa tuotteen monipuolistamista, jos vaikka hekin pääsisivät edes johonkin Juggernaut AI:n suuntaan tms... Mut ei se oikein lyhkäseen kokemukseen ja psykologijuttuihin istu. Jälkimmäinen koulutushaara on enempi tuon markkinatuotteen taustalla. Onhan se toki tosi hyvä, että aloittelijoita innostetaan ja helppoja turpakii-ohjelmia generoituu tiettyyn pisteeseen asti.

Salilla tulee visiteerattua 3 - 5 kertaa viikossa. Pakkotoistot sujuvat entiseen malliin, jalkapuolella jopa pientä parannusta puolen vuoden takaiseen. Valitettavasti pidempiaikainen rasitusliikunta on jäänyt pitkälle tauolle, alle 10 minuutin hikoilusessiota tulee otettua, mutta täyttä vauhtia ei uskalla paahtaa kun sykkeet nousee maksimiin helposti. Koko syksyn olen ottanut pöpöjä vastaan ilman sen pahempaa sairastumista, mutta näköjään jotain on päässyt lävitse pahemman kerran. Turhauttavaa mutta pakko mennä oman pumpun ehdoilla.

En tiiä sopiiko täysin palstaan, mutta ajattelin ottaa esille kun se tukee treenejä ja elämää, eli ruokavalio.

Syön tällä hetkellä 8 kokonaista kanamunaa päivässä, ja olen auttamatta kuullut joiltakin, että oonko käynyt mittaa kolesterolia ja on epäterveellistä syödä noin paljon kanamunaa. Kuitenkin olen laittanut merkille, että nämä henkilöt jotka ovat huolissaan mun kananmunan määrästä ja terveydestä, syövät itse runsaasti viljatuotteita ja ovat vähintään ylipainoisia ja/tai lääkitys johonkin. En mitenkään väheksy heitä nyt sanottakoon!! Mutta hassu ajatus piilee siinä, että nämä henkilöt eivät syö edes kanamunaa tai max yhden päivässä, koska uskovat siihen mitä media sanoo. Sen sijaan että testaisivat itse miten kroppa reagoi kokeilemalla eri ruokavalioita.

Jos syön leipää, ihmetellään kun en laita margariinia päälle :D

Tällä hetkellä ruokailu koostuu pääosin rasvoista (korkearasvaiset maitotuotteet, oliiviöljy, munan keltainen, pähkinät, yms ”hyvät rasvat”) ja proteiinista (pääosin kana, mutta myös kala, joskus naudan lihaa) + kasvikset, marjat ja hedelmät. Leipää tai puuroa syön vähemmän. Josko yksi leipäpala keskimäärin päivässä, koska pidän siitä.

Huomannut kuitenki, että hyvinvointi on oikein priimaa (energiaa päivät pitkät ja treeneissäkin huomannut kehitystä) ja kolesterolitasot ovat perfect, tosin en ole nyt hetkeen niitä käyny mittaamassa kun en koe tarpeelliseksi. Pitäskö?

Lopuksi. Mulle on ihan sama miten ja mitä ihmiset syö. En koskaan tuomitse tai kerro heidän syövän toisin. Itse taas syön juuri niin kuin koen parhaaksi itselleni :)

Viimeksi muokattu:
Kananmunia paljon syömällä ainaskin mulla kolet vaan parantuneet hitusen (hyvät oli ennenkin radikaalia munalisäystä). Eipä se toki paljo maksa jostain Puhdin tarjouksesta, jos vailla oliskin genetiikkaa sopimattomuuteen tjsp.

Itte kyl kans saa selitellä esim. töissä huolestuneille kollegoille ja pomolle ("eiks tommonen määrä jo nosta..." blaa blaa), et se on se muu paska siinä ympärillä mikä heidän kolea nostaa. Nehän syö Benecolia ja sitä rataa, sit einespaskoja evääksi jne. tai jos kotiruokaa niin HK sinistä ja muusia.

Huomannut kuitenki, että hyvinvointi on oikein priimaa (energiaa päivät pitkät ja treeneissäkin huomannut kehitystä) ja kolesterolitasot ovat perfect, tosin en ole nyt hetkeen niitä käyny mittaamassa kun en koe tarpeelliseksi. Pitäskö?
Verenpaine ja veren rasva-arvot lienee ihan fiksua seurata vuosien saatossa, jos terveydestään välittää. Se miten kolestroli imeytyy on yksilöllistä ja testaus yksi tapa selvittää asiaa. Kokonaisuus toki tärkeintä ja jos kanamunan syönti ei arvoihin vaikuta, niin ei kai silloin siitä tarvitse välittää.

Eikös tuon kananmunien vaikutus kolesteroliin ole ihan yksilöllistä, joillain voi yksi muna nostaa arvoja jo ja toiset voi hotkia mielin määrin eikä näy missään.

Verenpaine ja veren rasva-arvot lienee ihan fiksua seurata vuosien saatossa, jos terveydestään välittää. Se miten kolestroli imeytyy on yksilöllistä ja testaus yksi tapa selvittää asiaa. Kokonaisuus toki tärkeintä ja jos kanamunan syönti ei arvoihin vaikuta, niin ei kai silloin siitä tarvitse välittää.
Ei ainakaan viime mittauksien perusteella ja silloinkin nuita söin tosin en ihan näin montaa. Mutta mäpä käyn työterveyden kautta ottamassa laajat kokeet ihan mielenrauhan vuoksi :)

Eikös tuon kananmunien vaikutus kolesteroliin ole ihan yksilöllistä, joillain voi yksi muna nostaa arvoja jo ja toiset voi hotkia mielin määrin eikä näy missään.

Tutkimuksissa kyllä, mutta ne ei ainakaan kaikki huomioi sitä, mitä muuta sinne suuhun menee munan lisäksi. Sillä on vissi ero, syökö kananmunien (tai minkä tahansa muun esim. punainen vähärasvainen liha) kera karkkia vai salaattia. Ehkä.

Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni toi kananmunien vaikutus kolesteroliin on yksilöllistä, ja osalla on vaan vanhassa muistissa jotkut vuosien takaiset käsitykset ja iltalehtien lööpit siitä, että jo enemmän kuin pari kananmunaa päivässä on kovin vaarallista. Syön itse kanssa melko säännöllisesti helposti 6–10 kananmunaa päivässä. Viime vuonna muista syistä otetuissa labroissa ei ollut tähän liittyen mitään ongelmaa. Samaa ihmettelyä olen kyllä kuullut esimerkiksi vanhemmiltani, jotka samaan hengenvetoon saattavat vähän tuhahdella aina uusimmille lihasuosituksille tai sille, että joku valitsee leivän päälle avokadoa tai hummusta eikä näitä perinteisiä margariineja ja leikkeleitä. Ja myös sitä proteiinin vetämistä vähän kauhistellaan.

Nyt kun oli täällä aiemmin puhe uuden vuoden tavoitteista tai lupauksista, niin voisin nyt vielä uudelleen panostaa siihen kreatiinin vetämiseen. En tiedä mikä siinä on, mutta sen muistaminen tuntuu olevan treenaamiseen liittyen niitä vaikeimpia puolia. Vuonna 2024 taisin enimmillään 3–4 kuukautta putkeen vetää sitä, mutta sitten se vähän jäi. Voi olla, etten vaan osannut rekisteröidä siitä mitään merkittäviä hyötyjä, joten motivaatio käyttää sitä laski. Aina on niin monta muutakin muuttujaa liittyen siihen, että treenit sujuu paremmin tai huonommin, että hankala eritellä yhtä vaikuttavaa tekijää. Kunnollinen syöminen treeniä edeltävinä päivinä on selkein ja helpoin tekijä osoittaa, jos treenit sujuu hyvin. Tai toisin päin.

Voi olla, etten vaan osannut rekisteröidä siitä mitään merkittäviä hyötyjä, joten motivaatio käyttää sitä laski.
Sama. Sitä kehutaan tutkimuksissa että vaikuttaa lihaskestävyyden lisäksi myös aivoihin. En ole huomannut mitään vaikutusta. Ehkä pienen pieni 1-2 kg painon nousu siitä tulee jos jaksaa joka päivä vetää (liiasta kerta-annoksesta itsellä menee pakki sekaisin), sekin voi tulla siitä vedestä johon sen sekoitan.

Kreatiinin mainostetaan olevan tehokkain lisäravinne. Mietin vaan kuinka huonoja ne muut sitten ovat…parempi laittaa rahansa johonkin muuhun.

Tutkimuksissa kyllä, mutta ne ei ainakaan kaikki huomioi sitä, mitä muuta sinne suuhun menee munan lisäksi. Sillä on vissi ero, syökö kananmunien (tai minkä tahansa muun esim. punainen vähärasvainen liha) kera karkkia vai salaattia. Ehkä.

Tuli viestistäsi mieleen just tää punaisen lihan epäterveellisyys, mutta tutkimuksessa otettiin huomioon vaan se, että syötiin McDonalds ruokaa missä oli punaista lihaa välissä eikä niinkään itsessään pelkkää punaista lihaa? :D
Tehdään siis johtopäätös: McDonalds hampurilainen missä naudanlihaa välissä = punainen liha on epäterveellistä.

Tehdään siis johtopäätös: McDonalds hampurilainen missä naudanlihaa välissä = punainen liha on epäterveellistä.
Veikkaan että on hieman eri syödä jotain proseissomatonta lihaa. Tai niinhän oli jossain tutkimuksessa että proseissoitu ruoka on epäterveellistä riippumatta onko siinä lihaa.

En usko, että ihminen olis jotenkin parissa kymmenessä vuodessa muuttunut sietämättömäksi lihan, kalan tai munien suhteen. Jos ny vetää ateriaks kunnon pihviä kananmunilla ja avokadolla + salaatilla ja vaikka potullakin, niin ei siinä ihan hirveesti voi pieleen mennä kenenkään osalta. Mut se pihvikin muuttuu ripulipaskaks heti, jos siinä lukee joku Saarioinen ja sisältää 19 eri ainesosaa.

Täs on kärjistäen sama vouhotus ku vaikka lemmikkikoirien kans. Suurin osa ostaa niille jotain teennäisiä vitaminoituja pellettejä (missä kilohinta pahimmillaan sama ku naudan sisäfileessä) ja "voi voi meni maha sekasin, nyt keitän koiralle riisiä ja jauhelihaa seuraavat kolme päivää". Ja sitte ihmetellään miks ne ripuloi ja kuolee ennen aikojaan kaikenlaisiin vaivoihin. Sillon ku meillä oli koira niin se söi lihaa/jätteitä ja välillä herkuksi hirvenjalka tms. mitä sai kaluta viikon... Oli oikein priima näyttelyvalio rotukoira ajokoemenestyksineen ja kertaakaan ei lääkärissä käyny. Jos luonnossa sudelle tarjois riisiä, niin tuskin söis. Kunnon lihasta saa peto kaiken tarvittavan ja aina ei saa samaa lajia saaliiks jne...

Ihmisenkin tulis syödä vaan puhtaasti ja jättää kaikki prosessoitu paska kaupan hyllylle, ainakin edes useimmiten tai vaikka 80/20 jne. niin kaikki vois taatusti paremmin. Ei voi olla evoluutio vielä sovittanut suolistojakaan näille lisäainemäärille, mitä jossain tuoteselosteissa lukee. Toki, kyllähän sitte joku hirvee lihamällikin suht huonosti sulaa eli eihän ihmistä siihenkään ole luotu, et 3 x päivässä nautaa naamaan.

En usko, että ihminen olis jotenkin parissa kymmenessä vuodessa muuttunut sietämättömäksi lihan, kalan tai munien suhteen. Jos ny vetää ateriaks kunnon pihviä kananmunilla ja avokadolla + salaatilla ja vaikka potullakin, niin ei siinä ihan hirveesti voi pieleen mennä kenenkään osalta. Mut se pihvikin muuttuu ripulipaskaks heti, jos siinä lukee joku Saarioinen ja sisältää 19 eri ainesosaa.

Täs on kärjistäen sama vouhotus ku vaikka lemmikkikoirien kans. Suurin osa ostaa niille jotain teennäisiä vitaminoituja pellettejä (missä kilohinta pahimmillaan sama ku naudan sisäfileessä) ja "voi voi meni maha sekasin, nyt keitän koiralle riisiä ja jauhelihaa seuraavat kolme päivää". Ja sitte ihmetellään miks ne ripuloi ja kuolee ennen aikojaan kaikenlaisiin vaivoihin. Sillon ku meillä oli koira niin se söi lihaa/jätteitä ja välillä herkuksi hirvenjalka tms. mitä sai kaluta viikon... Oli oikein priima näyttelyvalio rotukoira ajokoemenestyksineen ja kertaakaan ei lääkärissä käyny. Jos luonnossa sudelle tarjois riisiä, niin tuskin söis. Kunnon lihasta saa peto kaiken tarvittavan ja aina ei saa samaa lajia saaliiks jne...

Ihmisenkin tulis syödä vaan puhtaasti ja jättää kaikki prosessoitu paska kaupan hyllylle, ainakin edes useimmiten tai vaikka 80/20 jne. niin kaikki vois taatusti paremmin. Ei voi olla evoluutio vielä sovittanut suolistojakaan näille lisäainemäärille, mitä jossain tuoteselosteissa lukee. Toki, kyllähän sitte joku hirvee lihamällikin suht huonosti sulaa eli eihän ihmistä siihenkään ole luotu, et 3 x päivässä nautaa naamaan.

Yksinkertaisesti mitä vähemmän on tuoteselosteessa merkintöjä, sitä parempi. Kana = kana, peruna = peruna, kurkku = kurkku.

Mua kiinnostaisi kyllä kokeilla carnivore dieettiä ihan testauksen vuoksi. Se, että vetää vaa erilaista lihaa naamaan ei välttis ole paras idea, mut kyllä tommosta voisi kuukauden verran kokeilla.

Sitäpaitsi lihaa on ihan turha syödä liikaa (tai proteiinia ylipäätään). Vaikka treenaisi ja kävisi salilla lihaskasvu mielessä, monta lähdettä katsonut läpi ja ei ole hyötyä saada proteiinia enempää kuin painokilo x1.6 - 1.8. Loput kannattaa ottaa joko hiilareista tai rasvoista. Toki proteiinin lähde merkitsee, ja sitä mielellään saan juuri siitä lihasta tai kanamunasta, toki myös osittain maitotuotteista.

Heh, ruokasuosituksen painokilo x0.6 vai mitä se olikaan, saadaan ihmisille hyvä lihaskato aikaan.

Viimeksi muokattu:
Veikkaan että on hieman eri syödä jotain proseissomatonta lihaa. Tai niinhän oli jossain tutkimuksessa että proseissoitu ruoka on epäterveellistä riippumatta onko siinä lihaa.

Juu siis tuo mun juttu oli lähinnä "vitsi", tai ei ihan täysin. Luin erästä lähteestä, että jotkut naudan lihan epäterveellisyystutkimukset oli iha hatusta heitettyjä. Valitettavasti lähde on nyt hukassa. Prosessoimaton liha on yksi ihmisten alkukantaisista ruokavalioista ja prosessoimaton ruoka on sitä mitä meidän pitäisi monipuolisesti syödä.

Se, että syytetään punaista lihaa tai kanamunaa erilaisiin ongelmiin on huuhaata (paitsi jos on jokin geneettinen ongelma tai poikkeama elimistössä), mut jotenkin ne saadaan leimattua epäterveeksi kun ongelmat lähtee aivan muualta, tätä en vaa tajua. Vai pitääkö laittaa foliohattu päähän, ja uskoa siihen, että kaikki ruokatutkimukset ovat lääkefirmojen bisnestä saada ihmiset syömään väärin ja kuluttaa lääkkeitä enemmän.

Tää on hyvä pätkä:

Mä en niin keltuaisista tykkää isoissa määrin niin käyttänyt valkuaisnestettä + 1 tai 2 kananmunaa munakkaaseen. Tulee mun makuun parempi. Bonuksena vähäisemmät kalorit. Tyyliin 230g valkuaisneste(25g proteiini) + 1 muna(6g proteiini) = 200kcal. Tosi hyvää tavaraa etenkin dieettihommiin. Löytyy varmaan jokaisesti isommasta kaupasta kilon pöntöissä valkuaisneste.

1736170262212.jpeg
1736170322844.jpeg

Juu siis tuo mun juttu oli lähinnä "vitsi", tai ei ihan täysin. Luin erästä lähteestä, että jotkut naudan lihan epäterveellisyystutkimukset oli iha hatusta heitettyjä. Valitettavasti lähde on nyt hukassa. Prosessoimaton liha on yksi ihmisten alkukantaisista ruokavalioista ja prosessoimaton ruoka on sitä mitä meidän pitäisi monipuolisesti syödä.

Se, että syytetään punaista lihaa tai kanamunaa erilaisiin ongelmiin on huuhaata (paitsi jos on jokin geneettinen ongelma tai poikkeama elimistössä), mut jotenkin ne saadaan leimattua epäterveeksi kun ongelmat lähtee aivan muualta, tätä en vaa tajua. Vai pitääkö laittaa foliohattu päähän, ja uskoa siihen, että kaikki ruokatutkimukset ovat lääkefirmojen bisnestä saada ihmiset syömään väärin ja kuluttaa lääkkeitä enemmän.

Esimerkiksi positiivisesti kolestrolin imeytymiseen vaikuttaa eri geenit kuten ApoE4, jota suomalaisista kantaa ilmeisesti jopa 30%. Tässä yksi syy, miksi paljon kolestrolia sisältävä ruoalla kuten kananmunilla voi olla iso vaikutus väestötasolla. Yksilön kohdalla asia voi olla täysin eri.

ApoE4:n esiintyvyys kasvaa Euroopassa pohjoiseen siirryttäessä, esimerkiksi Kreikan 9 %:sta Suomen yli 30 %:iin
Jo varhain todettiin, että apoE liittyy valtimosairauksien ja ateroskleroosin riskiin. ApoE4:n riskiä lisäävä vaikutus selittyy luontevasti sen vaikutuksilla kolesterolin aineenvaihduntaan: tehokkaampaan kolesterolin imeytymiseen ja LDL-reseptorivaikutuksiin ja sitä kautta korkeampaan plasman kolesterolipitoisuuteen (mm. 7,8)

Mikäli suomalaiset oikeasti ottaisivat suosituksista oppia ja koostaisivat suurimmaksi osaksi ravintonsa suosituksiin pohjautuen, niin aivan varmasti lääketeollisuus olisi yksi isoimmista kärsijöistä.

Kannattaa muistaa, että pohjoismaiset ravitsemussuositukset on tämän hetken kattavin tieteellinen näkemys terveellisestä ravinnosta, johon sadat eri asiantuntijat ovat käyneet läpi kymmenen viime vuoden ajalta tehtyjä tutkimuksia.

Mä en niin keltuaisista tykkää isoissa määrin niin käyttänyt valkuaisnestettä + 1 tai 2 kananmunaa munakkaaseen. Tulee mun makuun parempi.
Itse taas tykkään enemmän keltuaisesta ja siinä on paljon omega-3:sta, vitamiineja ja muita kivennäisaineita sekä sitä pahamaineista kolesterolia. Reilut 50 kcal näyttää löytyvän että saahan siitä kyllä kaloreita pois. Aikanaan ollut varmaan korvaamaton ravintopommi ihmiselle. Nykyajan toimistotyöntekijälle ei niin välttämätön.

Itse taas tykkään enemmän keltuaisesta ja siinä on paljon omega-3:sta, vitamiineja ja muita kivennäisaineita sekä sitä pahamaineista kolesterolia. Reilut 50 kcal näyttää löytyvän että saahan siitä kyllä kaloreita pois. Aikanaan ollut varmaan korvaamaton ravintopommi ihmiselle. Nykyajan toimistotyöntekijälle ei niin välttämätön.
Mulle riittää pari keltuaista kun tykkään niiden mausta vain raakana. Raakoja ei viitsi määräänsä enempää syödä. Kypsentää keltuaisen niin menee mun suuhun ihan hirveän makuiseksi. Ennemmin 170-230g valkuaisneste ja 1-2 kananmunaa kuin 3-4 kananmunaa. Toinen puoli ttä jos diettaa niin sillä on iso arvo, että saa syödä määrissä enemmän kuin vähemmän. Nopeasti on koko ajan nälkä jos vetää kovin tiheäenergistä sapuskaa. Toki jos ei dieettaile niin tällä ei ole merkitystä.

Jokainen toki tyylillään. Tuntui keskustelun kannalta ajankohtaiselta nostaa valkuaisnestettä esiin. Ei tarvi vetää ainaista rahkaa ja kanaa proteiinilähteenä jos on tullut tehtyä uudenvuodenlupauksia. Mulla on yksi apoe4 geeni. Ei tunnu kananmunat vaikuttavan kolesterolitasoihin. Joskus syöty enemmän munia, joskus vähemmän ja kolet on samat. Ehkä tilanne olis eri jos olisi kaksi kappaletta apoe4 geeniä.

Esimerkiksi positiivisesti kolestrolin imeytymiseen vaikuttaa eri geenit kuten ApoE4, jota suomalaisista kantaa ilmeisesti jopa 30%. Tässä yksi syy, miksi paljon kolestrolia sisältävä ruoalla kuten kananmunilla voi olla iso vaikutus väestötasolla. Yksilön kohdalla asia voi olla täysin eri.

Mikäli suomalaiset oikeasti ottaisivat suosituksista oppia ja koostaisivat suurimmaksi osaksi ravintonsa suosituksiin pohjautuen, niin aivan varmasti lääketeollisuus olisi yksi isoimmista kärsijöistä.

Kannattaa muistaa, että pohjoismaiset ravitsemussuositukset on tämän hetken kattavin tieteellinen näkemys terveellisestä ravinnosta, johon sadat eri asiantuntijat ovat käyneet läpi kymmenen viime vuoden ajalta tehtyjä tutkimuksia.

Jep...kuten Valtion ravitsemusneuvottelukunnan sivuilla sanotaan, yksilölliset vaatimukset ravitsemukselle ovat suuret, joten yleisiä suosituksia ei ole tarkoitettu sellaisenaan kenellekään terveelle yksilölle. Viime kädessä jokainen voi sovittaa suositusten mukaiset ruoka-aineet omiin tarkoituksiinsa. Suositukset on tarkoitettu joukkoruokailuiden suunnittelun tueksi sekä väestötason tarkkailuun ja ohjaukseen. Suosituksissa todetaan myös että energiamäärä tulee suhteuttaa kulutukseen – silloin ei voi lihoa. Mutta aina.. ihan aina löytyy näitä nillittäjiä jotka tahalleen väärinymmärtää nämä suositukset.

Viimeksi muokattu:

En tiennytkään, että noin iso potentiaalisesti kantaa geeniä. Silti media on aika armoton noiden asioiden suhteen, mut klikkiotsikko myy.
Ihmetyttää se, että 70-luvulta asti ylipainoisten määrä tähän päivään on vain noussut ja noussut, vaikka ns. ravintosuositukset pitäisi vaan mennä parempaan suuntaan. Miksi?

Ihmetyttää se, että 70-luvulta asti ylipainoisten määrä tähän päivään on vain noussut ja noussut, vaikka ns. ravintosuositukset pitäisi vaan mennä parempaan suuntaan. Miksi?
Ihmiset liikkuvat koko ajan vähemmän ja kauppojen hyllyt notkuvat halpoja, mutta epäterveellisiä herkkuja. Eipä se muuta tarvitse.

Ravintosuositukset eivät paljon paina vaakakupissa, kun suuret massat hamstraavat koriin sipsejä, irtokarkkeja ja muuta skeidaa.

En tiennytkään, että noin iso potentiaalisesti kantaa geeniä. Silti media on aika armoton noiden asioiden suhteen, mut klikkiotsikko myy.
Ainakin amerikassa on syödyt kalorit lisäntyneet ja selittää jenkkien lihomisen. Miksi syödään enemmän kaloreita hankalampi kysymys. Liekö suomessakin sama syy? Fyysisesti kevyempi työ ja vähäisempi liikunta vois olla myös miettimisen arvoisia asioita.

Statistiikka

Viestiketjuista
263 827
Jäsenet
75 282
Uusin jäsen
Tero T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom