Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
23.07.2023
Viestejä
382
Tämän päivän Iltalehden lööpissä todettiin taas isolla fontilla, että "asiantuntija varoittaa: liialla proteiinilla jopa tuhoisia seurauksia".

Kassalle jonottaessa vilkaisin pikaisesti itse artikkelia ja siellä joku professoritäti kertoi kuinka voimaharjoittelijoille monesti suositeltu 2g proteiinia per painokilo on auttamattomasti liikaa ja johtaa munuaisvaurioon ja/tai rasvan kertymiseen ilman mitään mainittavaa hyötyä. Proteiinilisät nostettiin myös esille jotenkin erityisen tarpeettomina/haitallisina.

Kommentti kuulemma pohjautui tutkimustietoon, mutta tietenkään siinä ei mainittu että mihin tutkimukseen, niin olisi voinut sitten itse jokainen lukaista, että mitä siellä on todellisuudessa sanottu.

Joskus olen lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan käytännössä erittäin vaikeaa vaurioittaa munuaisia proteiinilla. Yritän etsiä.
Jos noin käy, kyseessä voi olla myös että joku toinen asia vaikuttaa terveyteen taustalla. Tällä hetkellä n. neljännesmiljoona suomalaista kärsii munuaisten vajaatoiminnasta, eli luku on varsin suuri mutta aivan suoraan kulutetun proteiinin määrään en vetäisi yhtäläisyysviivoja.

Itse kiinnittäisin enemmän huomioita siihen, että proteiini tulee terveellisistä lähteistä, mahdollisimman paljon esim. kasvisperäistä ( oma suosikki on Chained Nutrition vege powder joka on maultaan ja etenkin koostumukseltaan parasta mihin koskaan törmännyt, ihan veteen sekoitettuna mahtavaa )

Kehonrakentajista munuaisvauriot ainakin tulee mieleen suomalainen Supermass, mutta siinäkin taisi myötävaikuttaa muut aineet kuin pelkkä proteiini.
 
Liittynyt
08.12.2020
Viestejä
193
Tämän päivän Iltalehden lööpissä todettiin taas isolla fontilla, että "asiantuntija varoittaa: liialla proteiinilla jopa tuhoisia seurauksia".
Tähän liittyen, niin mistäs porukka ostaa halvimmat proteiinit tänä päivänä? Vaikuttaisi olevan melko kallista vähän joka putiikissa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 051
Tähän liittyen, niin mistäs porukka ostaa halvimmat proteiinit tänä päivänä? Vaikuttaisi olevan melko kallista vähän joka putiikissa.
Minä menen edelleen tällä:


Kilohinta on noin 25€. Varmaan edullisempiakin löytyy, mutta tämä on ollut maultaan hyvää, kohtuuhintaista ja käsittääkseni ihan riittävän laadukastakin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 521
Itse kiinnittäisin enemmän huomioita siihen, että proteiini tulee terveellisistä lähteistä, mahdollisimman paljon esim. kasvisperäistä ( oma suosikki on Chained Nutrition vege powder joka on maultaan ja etenkin koostumukseltaan parasta mihin koskaan törmännyt, ihan veteen s
Mausta voi olla montaa mieltä mutta ei tuo ole mitenkään terveellinen. Prosessoitua makeutusaineilla höystettyä mömmöä. Tuossa ei ole proteiini edes optimaalisessa muodossa kun aminohappokoostumus on vajaa.

Syö oikeata laadukasta ruokaa. Siitä proteiini myös imeytyy paremmin. Jos mömmöjä pitää välttämättä syödä niin heraa treenin jälkeen ja kaseiinia yöksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 331
Tämän päivän Iltalehden lööpissä todettiin taas isolla fontilla, että "asiantuntija varoittaa: liialla proteiinilla jopa tuhoisia seurauksia".

Kassalle jonottaessa vilkaisin pikaisesti itse artikkelia ja siellä joku professoritäti kertoi kuinka voimaharjoittelijoille monesti suositeltu 2g proteiinia per painokilo on auttamattomasti liikaa ja johtaa munuaisvaurioon ja/tai rasvan kertymiseen ilman mitään mainittavaa hyötyä. Proteiinilisät nostettiin myös esille jotenkin erityisen tarpeettomina/haitallisina.

Kommentti kuulemma pohjautui tutkimustietoon, mutta tietenkään siinä ei mainittu että mihin tutkimukseen, niin olisi voinut sitten itse jokainen lukaista, että mitä siellä on todellisuudessa sanottu.

Olisi kyllä kiva tosiaan tietää, mikä professori on kyseessä ja mitä tutkimusta hän on tonkinut. Äkkiseltään tuntuisi siltä, että jonkun mutkan kautta joku professori vetää niitä mutkia taas vähän suoriksi. Usein lööpit maalaa jostain harvinaisesta ilmiöstä yleisen muutenkin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
74
Mulla oli just talvella 2,5kk taukoa, hölkkäilin (ja nyt toinen polvi oireilee edelleen :lol:) ja sali oli kokonaan pois. Yllättävän vähän lähti lihaa vielä tossa ajassa eikä pahemmin vielä kärsinyt painoissa.

Taas vamma, tällä kertaa revähti takareisi bulgarialaisessa yhden jalan kyykyssä. Sama juttu kuin ennen, hienoista tuntemusta että kireä / jähmeä lihas ja sitte jo kohtuullisella kuormituksella + venytyksellä kunnon rutinaa ja säikeiden repeilyä. Yllättäen ne sitten tuleekin vaikka lämmittelyt ja liikkuvuudet oli pohjilla.
Onko saman jalan polvi mistä revähti takareisi?
 
Liittynyt
12.05.2020
Viestejä
346
Nyt on taas tullut käytyä salilla säännöllisesti ja tulokset etenevät hitaasti... hyvin hitaasti. Ei onnistu että lisäisi painoja joka kerralla, siinä tulisi seinä vastaan muutamassa viikossa viimeistään. Toistoja saa pikku hiljaa lisää ja kun niitä on tarpeeksi ja menee puhtaalla tekniikalla, sitten painoja.

Sitä osasin kyllä odottaa että tulosten saaminen on hidasta (ja menettäminen nopeampaa :dead:) mutta todella hidasta onkin. Onkohan edelleen vikaa syömisessä, nukkumisessa, treeniohjelmassa, tekniikassa...
Painoa on tullut taas lisää mutta pahoin pelkään että se menee vyötärölle.

Lisäsin ranskalaisen punnerruksen treeniin ja painoa ei ole hirveästi saanut lisää mutta jonkun placebo-vaikutuksen olin näkevinäni peilissä jo. Alaselkäkonetta olen myös ruvennut tekemään, vaikka siitä kyllä jossain varoiteltiin ja hieman epäilyttää se itseäkin.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
318
Nyt on taas tullut käytyä salilla säännöllisesti ja tulokset etenevät hitaasti... hyvin hitaasti. Ei onnistu että lisäisi painoja joka kerralla, siinä tulisi seinä vastaan muutamassa viikossa viimeistään. Toistoja saa pikku hiljaa lisää ja kun niitä on tarpeeksi ja menee puhtaalla tekniikalla, sitten painoja.

Sitä osasin kyllä odottaa että tulosten saaminen on hidasta (ja menettäminen nopeampaa :dead:) mutta todella hidasta onkin. Onkohan edelleen vikaa syömisessä, nukkumisessa, treeniohjelmassa, tekniikassa...
Painoa on tullut taas lisää mutta pahoin pelkään että se menee vyötärölle.

Lisäsin ranskalaisen punnerruksen treeniin ja painoa ei ole hirveästi saanut lisää mutta jonkun placebo-vaikutuksen olin näkevinäni peilissä jo. Alaselkäkonetta olen myös ruvennut tekemään, vaikka siitä kyllä jossain varoiteltiin ja hieman epäilyttää se itseäkin.
Voi olla vika noissa kaikissa tai sitten ei missään niistä.

Jos olet mies niin testotasot vaikuttaa todella paljon, ja tasoihin nuo kaikki sekä moni muu asia vaikuttaa

Itsellä oli vuosia erittäin huonot tasot, tuolloin treeni kulki hyvin tahmeasti lähes aina ja vaikka miten optimoi kaiken muun niin tulokset oli huonot ja treenin jälkeen fiilis todella apaattinen+ huono palautuminen

Korvaushoidon jälkeen taas yleensä kulkee ihan hyvin vaikka kyllä edelleen huonommat unet yms vaikuttaa, mutta fiilis pysyy hyvänä, palautuu melkein yhdessä yössä ja tuloksia voi parantaa ihan tarpeeksi, vaikka nykyään treenaankin lähinnä huvikseen ilman vakavia tavoitteita tai edes halua isoihin rautoihin ettei tule loukkaantumisia

Mutta on se ihan normaalia ettei joka viikko voi lisää rautaa laittaa jatkuvasti, muuten Se 50kg nostava tyyppi olisi jo parissa vuodessa 200 nostava jne
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 255
Mun mielestä niiden painomäärien liian kova tuijottaminen on turha mittari kehityksen seuraamiseen ellei tavoitteena ole kisaaminen voima- tai painonnostossa. Itse en ole varmaan viimeiseen 10 vuoteen juurikaan lisännyt nostettavien painojen määrää vaan päinvastoin eli 10 vuotta sitten oli paljon isommat romut aina tangossa. Silti fyysinen olemus on nyt paljon kovempi kuin silloin.

Kehitys nyt vaan tuppaa olemaan pirun hidasta, jos olet natu ja et ole juuri aloittanut salilla käyntiä. Joku puoli vuotta on ihan olematon aika kehityksen saralla vaan ne muutokset tulee useiden vuosien ja tuhansien toistojen seurauksena.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 931
Nyt on taas tullut käytyä salilla säännöllisesti ja tulokset etenevät hitaasti... hyvin hitaasti. Ei onnistu että lisäisi painoja joka kerralla, siinä tulisi seinä vastaan muutamassa viikossa viimeistään. Toistoja saa pikku hiljaa lisää ja kun niitä on tarpeeksi ja menee puhtaalla tekniikalla, sitten painoja.
Yleensä progressiossa palataan taaksepäin esim. 3 viikon nostojen jälkeen. Itsellä on nyt menossa ohjelmointi, jossa sarjapainot nousee 4 viikkoa ja sen jälkeen sarjan toistomäärä tippuu muutamalla ja sarjapainot jatkaa nousua.

Sarjapainojen arvointiin käytän paljonko jää varaa toistoihin, esim. 4 viikon ohjelmointi: varaa 3, 2, 1 ja viimeisen viikon sarjat varaa 0. SItten taas kevennys painoihin/sarjoihin.
 
Liittynyt
14.08.2023
Viestejä
935
Nyt on taas tullut käytyä salilla säännöllisesti ja tulokset etenevät hitaasti... hyvin hitaasti. Ei onnistu että lisäisi painoja joka kerralla, siinä tulisi seinä vastaan muutamassa viikossa viimeistään. Toistoja saa pikku hiljaa lisää ja kun niitä on tarpeeksi ja menee puhtaalla tekniikalla, sitten painoja.

Sitä osasin kyllä odottaa että tulosten saaminen on hidasta (ja menettäminen nopeampaa :dead:) mutta todella hidasta onkin. Onkohan edelleen vikaa syömisessä, nukkumisessa, treeniohjelmassa, tekniikassa...
Painoa on tullut taas lisää mutta pahoin pelkään että se menee vyötärölle.

Lisäsin ranskalaisen punnerruksen treeniin ja painoa ei ole hirveästi saanut lisää mutta jonkun placebo-vaikutuksen olin näkevinäni peilissä jo. Alaselkäkonetta olen myös ruvennut tekemään, vaikka siitä kyllä jossain varoiteltiin ja hieman epäilyttää se itseäkin.
Kauan olet nostanut painoja? Tuohan on alkua (newbie-phase) lukuunottamatta ihan absurdi ajatus että painoja voisi viikottain nostaa. Laita vaikka treeniohjelma esille tähän ketjuun ja kerro tavotteistasi. (voima, lihas, kestävyys, joku muu?)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 331
Vaikka aika uusi olen itsekin, niin ei kyllä mitenkään saa viikko viikolta painoja nostettua. Siis etenkin näiden isojen liikkeiden kohdalla. Välillä on vuoden sisään jakso/jaksoja, jolloin tiettyihin liikkeisiin pyrin lisäämään pari kiloa per kerta, muttei sekään aina onnistu eikä kuitenkaan jatku kovin pitkään. Aika paljon tykkään säädellä sarjojen lukumäärää kierron aikana. Ja toistojen tahdilla on tietenkin merkitystä. Jos tykkää tehdä toistot hitaammin, kuten itse useimmiten teen, ei niitä kilomääriä nopeasti lisätä. Silti saa sen vaikutuksen lihakseen.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
245 151
Viestejä
4 281 320
Jäsenet
71 604
Uusin jäsen
wert

Hinta.fi

Ylös Bottom