Joskus olen lukenut tutkimuksesta, jonka mukaan käytännössä erittäin vaikeaa vaurioittaa munuaisia proteiinilla. Yritän etsiä.Tämän päivän Iltalehden lööpissä todettiin taas isolla fontilla, että "asiantuntija varoittaa: liialla proteiinilla jopa tuhoisia seurauksia".
Kassalle jonottaessa vilkaisin pikaisesti itse artikkelia ja siellä joku professoritäti kertoi kuinka voimaharjoittelijoille monesti suositeltu 2g proteiinia per painokilo on auttamattomasti liikaa ja johtaa munuaisvaurioon ja/tai rasvan kertymiseen ilman mitään mainittavaa hyötyä. Proteiinilisät nostettiin myös esille jotenkin erityisen tarpeettomina/haitallisina.
Kommentti kuulemma pohjautui tutkimustietoon, mutta tietenkään siinä ei mainittu että mihin tutkimukseen, niin olisi voinut sitten itse jokainen lukaista, että mitä siellä on todellisuudessa sanottu.
Jos noin käy, kyseessä voi olla myös että joku toinen asia vaikuttaa terveyteen taustalla. Tällä hetkellä n. neljännesmiljoona suomalaista kärsii munuaisten vajaatoiminnasta, eli luku on varsin suuri mutta aivan suoraan kulutetun proteiinin määrään en vetäisi yhtäläisyysviivoja.
Itse kiinnittäisin enemmän huomioita siihen, että proteiini tulee terveellisistä lähteistä, mahdollisimman paljon esim. kasvisperäistä ( oma suosikki on Chained Nutrition vege powder joka on maultaan ja etenkin koostumukseltaan parasta mihin koskaan törmännyt, ihan veteen sekoitettuna mahtavaa )
Kehonrakentajista munuaisvauriot ainakin tulee mieleen suomalainen Supermass, mutta siinäkin taisi myötävaikuttaa muut aineet kuin pelkkä proteiini.