Kuntosali, urheilu ja painonpudotus

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Ihan yleisestä mielenkiinnosta, tarkoitus ei ole mitenkään provosoida mutta miksi porukka on ketolla?

Eikös ns. perinteinen monipuolinen ruokavalio ole keskimäärin terveellisempi ja tehokkaampi treenailussa?
En mäkään ymmärrä, mutta porukalla onkin erilaisia tavoitteita ku mulla. Mä pyrin vaan maksimoimaan kyykky+penkki+veto pysymällä about painoluokassa tai max sniidun sen päälle ja millään muulla ei oo väliä. Ei täs paljon tarvi vhh tai ketoiluja. Aattelin kohta kuitenkin ottaa muutaman kilon veks niin voishan sitä 4 viikon keton vetasta.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Mä menin ketogeenisellä dieetaten aikansa, koska sen avulla ei ollut nälkä. Eli oli helppo dieetata. Jos tavoite on painonlasku niin imho. ketogeeninen tai low carb on oiva työkalu kokeilla. 2. tyypin diabetes liittyy paljon sokereiden/hiilareiden tuomaan insuliinivasteeseen. Jos on alkavaa tai jo päälläolevaa kakkostyypin diabetesta niin juttelisin lääkärin kanssa, että kannattaisiko hiilareita vähentää ja ehkä jossain vaiheessa mennä ihan ketolle/paastolle asti. Jos mättää paljon hiilareita niin suoran ketolle on huono idea minun mielestä. Elimistöä kannattaa totuttaa ensin vähentämällä hiilareita.

Jos tavoite on tehokas treenaaminen, tuloksenteko jne. niin mä näkisin, että hiilarit on oleellinen osa ruokavaliota. Tosin vastakkaisiakin mielipiteitä on. Esim. alla olevasta primal endurance kirjasta voi ottaa sellaista oppia, että matalan intensiteetin pitkäkestoiset treenit on ihan ok. juttua ilman hiilareitakin. Hiilaritankkaukset kisoihin ja kovan intensiteetin treeneihin.


Mä näkisin, että hiilarit/keto/low carb ovat asioita mitä kannattaa kokeilla. Me ei olla kaikki samanlaisia. Se mikä toimii yhdelle ei toimi toiselle. Myöskin työkalu tavoitteen mukaan, sama työkalu ei ole aina oikea.
Tuon nälän tunteen ymmärrän, itse vedän 8/16 ruokarytmillä ja siinä sama hyvä ominaisuus ettei nälän tunne lähde käsistä. Ongelma melkein päinvastainen eli täytyy pitää huolta että tulee mätettyä tarpeeksi kaloria koneeseen kun ei nälkä aina muistuta. Kokeilin tuossa yhden 30 tunnin paastonkin ihan testinä, ei tuntunut kovin kummoiselta.

Mutta sama juttu tässäkin, en usko että sopii kaikille tämä pätkäpaastosysteemikään vaikka kuinka mediassa välillä hehkutetaan. On tässäkin omat puutteensa, just toi näläntunteen katoaminen ja varsinkin enemmän treenatessa täytyy jo vähän miettiä mitä syö että tulee ravintoa tarpeeksi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tuon nälän tunteen ymmärrän, itse vedän 8/16 ruokarytmillä ja siinä sama hyvä ominaisuus ettei nälän tunne lähde käsistä. Ongelma melkein päinvastainen eli täytyy pitää huolta että tulee mätettyä tarpeeksi kaloria koneeseen kun ei nälkä aina muistuta. Kokeilin tuossa yhden 30 tunnin paastonkin ihan testinä, ei tuntunut kovin kummoiselta.

Mutta sama juttu tässäkin, en usko että sopii kaikille tämä pätkäpaastosysteemikään vaikka kuinka mediassa välillä hehkutetaan. On tässäkin omat puutteensa, just toi näläntunteen katoaminen ja varsinkin enemmän treenatessa täytyy jo vähän miettiä mitä syö että tulee ravintoa tarpeeksi.
Mä yhdistin pätkäpaaston ja keton/low carb:in. Ne menee tosi mukavasti käsi kädessä toisiaan tukien dieetin aikana.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Tänään inbody mittaus ja yllätyin että ketoosidieetillä mulla oli lihasta tullut kehoon vaikka paino tippunut vajaa 10kg. Siis jos tuohon on uskomista.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Kohta tullut täyteen ensimmäinen vuosi salilla käyntiä. Käytännössä nollista lähdin ja lihaskuntotreeniä ei ollut tullut harrastettua ikinä ennemmin. Kestävyyttä kuitenkin pari kertaa viikossa.
Alkupaino oli n.90kg, pituus 185cm, paino pysynyt suunnilleen samana, mutta kehonkoostumus muuttunut rutkasti.

Penkki kehittyi vuoden aikana ehkä huonoiten, mutta siinäkin tullut erittäin hyvää kehitystä: 1rm 45kg -> 87,5kg.
Kyykyssä ja mavessa ei ole tullut nosteltua maksimeja, mutta sarjapainot noussut kohisten niissäkin.

Piti laittaa ihan sen vuoksi että oma olotila kohentunut samalla huomattavasti. Ennen oli vähän väliä pientä jumia ja jomotusta niskoissa ja hartioissa. Nykyään tuntuu että paikat on kokoajan auki ja liikkuvuuskin parantunut. Suosittelen lämpimästi kaikille aloittamista. Jos ei salilla käynti nappaa, niin kannattaa kuitenkin pitää lihaskunnosta huolta vaikka kehonpainolla treenaten.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
Kohta tullut täyteen ensimmäinen vuosi salilla käyntiä. Käytännössä nollista lähdin ja lihaskuntotreeniä ei ollut tullut harrastettua ikinä ennemmin. Kestävyyttä kuitenkin pari kertaa viikossa.
Alkupaino oli n.90kg, pituus 185cm, paino pysynyt suunnilleen samana, mutta kehonkoostumus muuttunut rutkasti.

Penkki kehittyi vuoden aikana ehkä huonoiten, mutta siinäkin tullut erittäin hyvää kehitystä: 1rm 45kg -> 87,5kg.
Kyykyssä ja mavessa ei ole tullut nosteltua maksimeja, mutta sarjapainot noussut kohisten niissäkin.

Piti laittaa ihan sen vuoksi että oma olotila kohentunut samalla huomattavasti. Ennen oli vähän väliä pientä jumia ja jomotusta niskoissa ja hartioissa. Nykyään tuntuu että paikat on kokoajan auki ja liikkuvuuskin parantunut. Suosittelen lämpimästi kaikille aloittamista. Jos ei salilla käynti nappaa, niin kannattaa kuitenkin pitää lihaskunnosta huolta vaikka kehonpainolla treenaten.
Onko sulla jotain hyvää venytys settiä tai venytteletkö treenin päätteeksi? Itsekkin salilla viihtynyt useamman kuukauden, mutta kankea kuin keppi. En saa ns sormia varpaisiin kun ei taivu (maha ei ota vastaan :D). Liikkuvuus huono ja pitäisi tuota venyttelyä treenin jlk harjottaa.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
316
Onko sulla jotain hyvää venytys settiä tai venytteletkö treenin päätteeksi? Itsekkin salilla viihtynyt useamman kuukauden, mutta kankea kuin keppi. En saa ns sormia varpaisiin kun ei taivu (maha ei ota vastaan :D). Liikkuvuus huono ja pitäisi tuota venyttelyä treenin jlk harjottaa.
Pari kertaa viikossa tulee tehtyä kunnolla venyttelyt treenin päätteeksi tietyn kaavan mukaan. Lisäksi keppijumppaa joka kerta yläkropalle kun treenaa.

Mutta mun mielestä semmoinen ajattelutapa että pitäisi esim saada kämmenet lattiaan on ihan perseestä. Kaikilla on omanlaiset välitykset jaloissa, joten jotkut luonnostaan venyvät enemmän kuin toiset. Esim jotkut kaverit saavat ikinä venyttelemättä kämmenet lattiaan mutta itsellä ei puhettakaan. Nykyään kuitenkin helposti varpaista kiinni.

Uskon että myös monipuolisesti treenaamalla saa parannettua venyvyyttä. Askelkyykky on hyvä esim takareiden ja lonkankoukistajien venytykseen samalla kun treenaa. Mikään asiantuntija en kuitenkaan ole, joten nämä varauksella :)

Tästä tuli myös mieleen että miksihän koulun lihaskuntotestissä oli ainakin ennen myös se venyttelytesti? Eipä paljon lihaskuntoa taida mitata. :facepalm:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Oman kropan ja liikunta-aktiivisuuden tasolla päivittäinen kalorinkulutus olisi siellä 2500kcal paikkeilla, mitä näihin netin kalkulaattoreihin uskomista. Toki se vaihtelee työn ja päivän liikunnan mukaan, mm. krav magaa ja muuta rientoa, mutta keskimääräisesti uskoisin.

PA: 76kg, R: 20%, PI: 171cm.

Litteenä nyt setti minkä kasasin. Kaikki vinkit, ohjeet ja neuvot ovat tervetulleita makrojen suhteen. Miltä näyttää?

Mieinnässä oli vielä laittaa kohdennettuja hiilareita ennen treeniä esim banaani.

Muuten nuo makrot ovat yleisesti merkattu eli syön kyllä sekaisin kasviksia, mutta tuonne fatsecretiin on helpompi saada kokonaisuus kasaan kun laittaa yhtä kasviskuntaa kerrallaan painoksi.

Ketoosiss lihaksia projekti :)

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
^ Rasvaprofiili menee aika keturalleen josset omega3 saa mistään.
Omega 3 syön lisäravinteena. Oisko hyvä olla joku pellavasiemenlisä myös? Kalaa tulee muuten satunnaisesti syötyä.

Rypsiöljyä tuskin 40g kerrallaan, enemmän käytän voi/oliivi/kookos.

Mitä muuttaisit?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Omega 3 syön lisäravinteena. Oisko hyvä olla joku pellavasiemenlisä myös? Kalaa tulee muuten satunnaisesti syötyä.

Rypsiöljyä tuskin 40g kerrallaan, enemmän käytän voi/oliivi/kookos.

Mitä muuttaisit?
ok, jos sitä lisäravinteena menee niin homma bueno, mutta ehkä tuohon lisäisin kyl pellavansiemenrouhetta, camelinaöljyä (rypsärin tilalle). Siemenet on myös hyvästä. Kaliumia ois hyvä saada esim avokadosta. Mm. noita itse tulee ketoosilla syötyä. On myös omega3 kananmunia. (ei maistu läpi)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
ok, jos sitä lisäravinteena menee niin homma bueno, mutta ehkä tuohon lisäisin kyl pellavansiemenrouhetta, camelinaöljyä (rypsärin tilalle). Siemenet on myös hyvästä. Kaliumia ois hyvä saada esim avokadosta. Mm. noita itse tulee ketoosilla syötyä. On myös omega3 kananmunia. (ei maistu läpi)
Otan nuo mukaan! Mut tällä lähtee käyntiin. Treenien yhteyteen otan hedelmän. Hiilaritankkausta voisi olla säännöllisin väliajoin..? Kalorien nostoa jos ei ala näkymään positiivisia tuloksia mut saa nähdä. Makrot luulisi olevan nyt ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Otan nuo mukaan! Mut tällä lähtee käyntiin. Treenien yhteyteen otan hedelmän. Hiilaritankkausta voisi olla säännöllisin väliajoin..? Kalorien nostoa jos ei ala näkymään positiivisia tuloksia mut saa nähdä. Makrot luulisi olevan nyt ok.
Voit myös koittaa että heität treenijuomaan EAA : ta. Testaa toki myös hiilaritankkausta vaikka yhtenä pvänä vkosta (esim. lauantai) silloin olisi hyvä jättää rasvat taas minimiin. Tankattavan hiilarin määrä olisi hyvä säätää viikkorasitusta tukevaksi. Jos haluat tankata enemmän niin pidä huoli että kroppa on tyhjä ennen tankkausta, eli teet perjantaina vaikka kuntosalilla ns. tyhjennystreenin eli isot pääliikkeet failureen saakka. Saat täten täyden hyödyn tankkauksesta.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Otan nuo mukaan! Mut tällä lähtee käyntiin. Treenien yhteyteen otan hedelmän. Hiilaritankkausta voisi olla säännöllisin väliajoin..? Kalorien nostoa jos ei ala näkymään positiivisia tuloksia mut saa nähdä. Makrot luulisi olevan nyt ok.
Nii mikä sun tavote oli? Kattomatta makroja tai ruokias mutta keto vissiin kyseessä niin jos meinaat samalla kehittyä (ja jaksaa vääntää krav magaakin), niin pidä hiilaritankkaus vaikka 1 x viikkoon esim. joka lauantai vedät +1500 kcal hiilaripainotteisena extraa. Oon tietysti sua 10 kg raskaampi (voimanostaja mutta tykkään tehdä 5*10:jäkin) mutta toimii ku junan vessa jos muuten ketodieetti kunnossa. Ja toimii myös painavammille, jotka haluu tiputtaa fläsää veks.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Nii mikä sun tavote oli? Kattomatta makroja tai ruokias mutta keto vissiin kyseessä niin jos meinaat samalla kehittyä (ja jaksaa vääntää krav magaakin), niin pidä hiilaritankkaus vaikka 1 x viikkoon esim. joka lauantai vedät +1500 kcal hiilaripainotteisena extraa. Oon tietysti sua 10 kg raskaampi (voimanostaja mutta tykkään tehdä 5*10:jäkin) mutta toimii ku junan vessa jos muuten ketodieetti kunnossa. Ja toimii myös painavammille, jotka haluu tiputtaa fläsää veks.
Kiitos. Tavoite on tehdä lihasta, yksinkertaisesti.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Kiitos. Tavoite on tehdä lihasta, yksinkertaisesti.
Syö niin paljon ja niin usein kuin jaksat :) Jos pitää laihtua ja kasvattaa lihasta samaan aikaan niin anaboliset ehkäisee vähiten rapistumista. (ei suositella). Jos haluat taiteilla siinä välimaastossa niin tuo tankkaus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Syö niin paljon ja niin usein kuin jaksat :) Jos pitää laihtua ja kasvattaa lihasta samaan aikaan niin anaboliset ehkäisee vähiten rapistumista. (ei suositella). Jos haluat taiteilla siinä välimaastossa niin tuo tankkaus.
Tavoite on tehdä siistiä bulkkia, korjatakseni vielä. Mulla on taipumus mennä homma ihan rasvaksi jos vedän liikaa kaloreita. Geenit + menneisyys liikalihavana. Muutenni jo alle 20% rasvoihin pääsy on ison työn takana. Nyt 20% kohdalta siisti bulkki loppuvuoden niin voi sitten alkuvuodesta jälleen kiristellä :)

Aloitan tuolla 2700kcal + hiilareita kerta viikkoon. Pikkuhiljaa nostan kaloreita jos näyttää siltä että paino junnaa tai ei tule kehitystä.

Mukav välillä omien oppien kautta toteuttaa näitä kun ottaa täysin valmiita settejä tai yksilöllistä pt.

Treenit ovat muuten 2-jakoisella, lähtökohtana 4 kertaa viikossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Tavoite on tehdä siistiä bulkkia, korjatakseni vielä. Mulla on taipumus mennä homma ihan rasvaksi jos vedän liikaa kaloreita. Geenit + menneisyys liikalihavana. Muutenni jo alle 20% rasvoihin pääsy on ison työn takana. Nyt 20% kohdalta siisti bulkki loppuvuoden niin voi sitten alkuvuodesta jälleen kiristellä :)

Aloitan tuolla 2700kcal + hiilareita kerta viikkoon. Pikkuhiljaa nostan kaloreita jos näyttää siltä että paino junnaa tai ei tule kehitystä.

Mukav välillä omien oppien kautta toteuttaa näitä kun ottaa täysin valmiita settejä tai yksilöllistä pt.

Treenit ovat muuten 2-jakoisella, lähtökohtana 4 kertaa viikossa.
Oletko muuten käynyt kehonkoostumusmittauksessa ? Eli missä huitelee elimistön sisäinen rasva (mm. sisäelinten ympärille kertynyt rasva) ? Sehä se oikeasti vaarallista on. Kehonkoostumusmittaus ei välttämättä kauhean tarkka tämän suhteen ole mutta kyllä se antaa suuntaa kuitenkin.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
515
Itse teen nyt aika perus kolmejakoista (jalat, selkä/hauis, rinta/olkapää), niin miten mave kannattaisi sijoittaa tuonne? Jos tekee jalkapäivänä, niin treeni venyy aika pitkäksi ja raskaaksi ja syö samalla tehoja kyykystä tai toisinpäin. Jos taas tekee selkäpäivänä, niin tuntuu että jalat ei pääse palautumaan oikein kunnolla missään vaiheessa viikkoa.

Onko järkeä sitten tehdä karusti A/B jalkapäivät, missä toisessa kyykky ja toisessa mave vai tehdä samassa, mutta mave sitten vaikka kevyemmällä painolla?
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Itse teen nyt aika perus kolmejakoista (jalat, selkä/hauis, rinta/olkapää), niin miten mave kannattaisi sijoittaa tuonne? Jos tekee jalkapäivänä, niin treeni venyy aika pitkäksi ja raskaaksi ja syö samalla tehoja kyykystä tai toisinpäin. Jos taas tekee selkäpäivänä, niin tuntuu että jalat ei pääse palautumaan oikein kunnolla missään vaiheessa viikkoa.

Onko järkeä sitten tehdä karusti A/B jalkapäivät, missä toisessa kyykky ja toisessa mave vai tehdä samassa, mutta mave sitten vaikka kevyemmällä painolla?
Itte tehnyt vimeksi kaksijakoisella mave + jalat (vuoroin päin painotus kyykky tai mave) ja yläkroppa erikseen. Tai niin että jalat erikseen (+ joku muu liike) ja yläkroppa päivänä alkaa mavella.

Jos kolmijakoinen niin mave selkäpäivänä mutta jalkapäivään vaikka hiukan väliä ettei heti perään.

Kyykky + mave on tehokas setti keskikropalle putkeen tehtynä. Parempi tehdä jompi kumpi kevennettynä. Puskeepi soijaa helpolla vaikkei kokotehoilla reuhtoiskaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
515
Kyykky + mave on tehokas setti keskikropalle putkeen tehtynä. Parempi tehdä jompi kumpi kevennettynä. Puskeepi soijaa helpolla vaikkei kokotehoilla reuhtoiskaan.
Tuon voisi melkeen ottaa kokeiluun, että aloittaa vuorotellen toisella ja perään toinen kevennettynä :thumbsup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Oletko muuten käynyt kehonkoostumusmittauksessa ? Eli missä huitelee elimistön sisäinen rasva (mm. sisäelinten ympärille kertynyt rasva) ? Sehä se oikeasti vaarallista on. Kehonkoostumusmittaus ei välttämättä kauhean tarkka tämän suhteen ole mutta kyllä se antaa suuntaa kuitenkin.
Inbodyssa kävin. Tuolloin sisäelinrasva 1-9 asteikolla 6. Ja nyt ihan syyskuun alussa.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Pari vuotta sitten diagnosoitiin välilevyn pullistuma. Jätin tuolloin salilla ärsykkeet minimiin, mave ja kyykky meni hetkeksi tauolle.

Kyykyn otin hiljalleen n. puolen vuoden päästä takaisin smithin kautta, maven kanssa olin varovaisempi. Eilen kokeilin pitkästä aikaa mavea pelkän tangon kanssa.

Kroppa ei tykännyt tuosta mavekokeilusta ja veti jumitilan oikealle puolelle. Vai menikö kyykystä :D.

Eniveis, kysymykseni on että wat do? Jalkoja venytellessä toinen puoli on selkeästi kireämpi kuin toinen, lonkankoukistajille venytystä? Istumaduuni noita taitaa kiristellä -> jatkossa enemmän seisten.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Jos tavoite on tehdä lihasta mahdollisimman paljo niin ei siinä ny miinuksille (tai +-0) ruveta. Vedät 3500 kcal / d niin jotain voi tapahtuakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Pari vuotta sitten diagnosoitiin välilevyn pullistuma. Jätin tuolloin salilla ärsykkeet minimiin, mave ja kyykky meni hetkeksi tauolle.

Kyykyn otin hiljalleen n. puolen vuoden päästä takaisin smithin kautta, maven kanssa olin varovaisempi. Eilen kokeilin pitkästä aikaa mavea pelkän tangon kanssa.

Kroppa ei tykännyt tuosta mavekokeilusta ja veti jumitilan oikealle puolelle. Vai menikö kyykystä :D.

Eniveis, kysymykseni on että wat do? Jalkoja venytellessä toinen puoli on selkeästi kireämpi kuin toinen, lonkankoukistajille venytystä? Istumaduuni noita taitaa kiristellä -> jatkossa enemmän seisten.
Venyttele koko taka / alaketjua ja liiku paljon. Tiedätkin varmaan että syvät vatsalihakset tukee sitä rankaa sisältäpäin eli panosta keskivartalotreeniin kovasti jatkossa. Itsellä ollut myös välilevyn pullistuma ja opetellut paljon asioita kantapään kautta... btw, iskiashermo kiinnittyy kantapäähän :p Eli lähde liikenteeseen ihan jalkapohjan lihaksista ja pohkeista saakka.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
Venyttele koko taka / alaketjua ja liiku paljon. Tiedätkin varmaan että syvät vatsalihakset tukee sitä rankaa sisältäpäin eli panosta keskivartalotreeniin kovasti jatkossa. Itsellä ollut myös välilevyn pullistuma ja opetellut paljon asioita kantapään kautta... btw, iskiashermo kiinnittyy kantapäähän :p Eli lähde liikenteeseen ihan jalkapohjan lihaksista ja pohkeista saakka.
Tätä ei voi kylliksi korostaa, huomaan itsekin salilla (30v pian harrastusta takana) että tyypillisesti moni meistä miehistä, etenkin keski-ikäisistä jättää vatsatreenit välistä tai sitten se on se laiskin liike treenaillessa, enintään tehdään nopeasti alta pois kun penkin ja hauiksen jälkeen kiirus jo kotiin. Monella ikäiselläni miehellä salilla on "iskävatsa", ja se isoin energia käytetään siellä rinnan ja hauisten kanssa. Ja itsesiassa vyötäröpuoli olisi kaikkein tärkeimpiä asioita pitää kunnossa.

Jossain kohtaa huomasin että alaselkä meinaa kipeytyä esimerkiksi jalkatreeneissä, niin takareisien venyttely, simppeli roikkuminen muutaman kerran viikossa parantamaa liikkuvuutta selän kanssa. "Takaosaston" kireys, takareisistä yläselkään saakka säteilee myös helposti alaselän puolelle.
Vatsatreenin yhteydessä joku alaselän harjoite myös hyvä, ainakin kerran viikossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Tuossa mielestäni törkeän hyviä vatsalihasliikkeitä. Itse noita alkanut tahkoomaan ja perkele että on osa raskaita (vaikka teen "kevyimpiä" versioita), kun tehdään vatsalihaksilla se työ eikä esim. lonkankoukistajilla.




Pääsääntöisesti mitä itse nähnyt salilla porukan tekevän vatsoja niin jossain rutistuslaitteessa pari sarjaa ja kotio. Jotkut "hurjat" tekee voimapyörää ja senkin päin persettä.. Eli lähtötilanteessa selkä alanotkolla.

Tuossa vielä jotain core harjoituksia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
2 693
Tuossa mielestäni törkeän hyviä vatsalihasliikkeitä. Itse noita alkanut tahkoomaan ja perkele että on osa raskaita (vaikka teen "kevympiä" versioita), kun tehdään vatsalihaksilla se työ eikä esim. lonkankoukistajilla.




Pääsääntöisesti mitä itse nähnyt salilla porukan tekevän vatsoja niin jossain rutistuslaitteessa pari sarjaa ja kotio. Jotkut "hurjat" tekee voimapyörää ja senkin päin persettä.. Eli lähtötilanteessa selkä alanotkolla.

Tuossa vielä jotain core harjoituksia
Oma lemppari ollut tuolta videolta pitkään tuo selällään jalkojen nosto kohti kattoa, tuntuu jo että pelkästään se on riittävän tehokas koko vatsaosastolle ja käy nimenomaan myös sinne alavatsan kohtaan, mikä rutistuslaitteissa vaikeampaa. Teen tuon penkillä tosin, lattia hieman rajoittaa sillä pidän siitä että jalkaterä menee hieman penkin rajaa alemmaksi. Toki niin ettei selkä mene liian notkalleen. Minulla tosin jalat hieman suoremmassa asennossa kuin kuvassa, mutta toki kannattaa tehdä mikä omalle liikeradalle mukavampi. Ihan ykkössuosikki tämä liike omissa kirjoissani :)
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Kiitos vinkeistä ja erityisesti noista vatsalihasliikkeistä, niiden tekemisesä parantamisen varaa! Seuraillaan hellittävätkö jumit, jos ei niin sitten yksityisen kautta diagnoosi.

Tästä omenavartalosta pitäisi saada veisteltyä vielä sellaiset reipas 10 kiloa, dieetillä luonnollisesti :D

Olen salilla vuorotellut G6 ja SS:n välillä, nyt vaihtelun vuoksi olen tehnyt kyykky, mave ja penkki joka kerralla. Sarjat lyhyinä. Eroahan tuolla tekemisellä ei ole SS:ään verrattuna juuri mitään.

Voiko näin jatkaa, kunnes peilikuva ei näytä enää omenalta :D? Heti kun on elopaino kohtuullisissa lukemissa, nousee kalorit plussalle ja ohjelmakin saa muuttua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kiitos vinkeistä ja erityisesti noista vatsalihasliikkeistä, niiden tekemisesä parantamisen varaa! Seuraillaan hellittävätkö jumit, jos ei niin sitten yksityisen kautta diagnoosi.

Tästä omenavartalosta pitäisi saada veisteltyä vielä sellaiset reipas 10 kiloa, dieetillä luonnollisesti :D

Olen salilla vuorotellut G6 ja SS:n välillä, nyt vaihtelun vuoksi olen tehnyt kyykky, mave ja penkki joka kerralla. Sarjat lyhyinä. Eroahan tuolla tekemisellä ei ole SS:ään verrattuna juuri mitään.

Voiko näin jatkaa, kunnes peilikuva ei näytä enää omenalta :D? Heti kun on elopaino kohtuullisissa lukemissa, nousee kalorit plussalle ja ohjelmakin saa muuttua.
Kyllähän noin voit toki jatkaa, kunhan pidät huolen palautumisesta ja fiksusta syömisestä (esim. isoin ateria heti treenin jälkeen). Se taas että sama lihasryhmä treenataan parin päivän välein ja aina kovaa eli esim. failureen niin ei kyllä toimi pitkässä juoksussa vaan alkaa pikemminkin sotimaan tavoitteitasi vastaan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Onko joku löytänyt järkevän hintaista kumi/kumirouhemattoa kotisalin lattialle? Tuntuu jotenkin hullulle nuo hinnat fitness-liikkeissä, räkin alle pelkästään menisi melkein parilla sadalla jotain kumimattoa (ja toki sitä haluaisi hieman räkin eteenkin). Alla siis betonilattia, melulla ei sinäänsä merkitystä, hieman omia korvia suojaisi käsipainojen kanssa ja estäisi betonipinnasta lähtemästä palasia. Tuntuvat kovin suolaisen hintaisilta tuollaiset kierrätysmuovista jauhetut jämät olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Onko joku löytänyt järkevän hintaista kumi/kumirouhemattoa kotisalin lattialle? Tuntuu jotenkin hullulle nuo hinnat fitness-liikkeissä, räkin alle pelkästään menisi melkein parilla sadalla jotain kumimattoa (ja toki sitä haluaisi hieman räkin eteenkin). Alla siis betonilattia, melulla ei sinäänsä merkitystä, hieman omia korvia suojaisi käsipainojen kanssa ja estäisi betonipinnasta lähtemästä palasia. Tuntuvat kovin suolaisen hintaisilta tuollaiset kierrätysmuovista jauhetut jämät olevan.
Etrasta ite hain joskus raskasta kumimattoa. Tuli tosin bassoansaan kotiteatteriin mutta miksei se menis tuossakin...
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Etrasta ite hain joskus raskasta kumimattoa. Tuli tosin bassoansaan kotiteatteriin mutta miksei se menis tuossakin...
Etralla on vain se perinteinen suomalainen verkkokauppa, ei hintaa eikä saatavuutta kuluttajille. Koska, miksi ihmeessä, jokuhan voisi ostaa jotain.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 458
Onko joku löytänyt järkevän hintaista kumi/kumirouhemattoa kotisalin lattialle? Tuntuu jotenkin hullulle nuo hinnat fitness-liikkeissä, räkin alle pelkästään menisi melkein parilla sadalla jotain kumimattoa (ja toki sitä haluaisi hieman räkin eteenkin). Alla siis betonilattia, melulla ei sinäänsä merkitystä, hieman omia korvia suojaisi käsipainojen kanssa ja estäisi betonipinnasta lähtemästä palasia. Tuntuvat kovin suolaisen hintaisilta tuollaiset kierrätysmuovista jauhetut jämät olevan.
Itse tilasin näitä pari kpl muutama kk sitten, tulivat tosin ihan eri käyttöön mutta nuo ovat samoja kumimattoja joita yleisesti käytetään saleilla, halvempiakin vaihtoehtoja löytyy jotka varmasti ajavat yhtälailla asiansa.

 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Tää ja liikkeen muut vastaavat omat suht halpoja Kumilattia kuntosaleille 1 x 1m 8mm, FitNord - Kuntokauppa.fi

Ite kyllä ostin talliin auton sisäänajomatot 2 kpl 6 metrin pätkiä 60 cm leveenä ja 12 mm paksuna halvalla joskus jostain. Sen päälle 15 mm filmivanerit "vetolavaksi" jossa 13 mm solukumi painojen laskukohdalla ts. itseliimautuca Armaflex päällä. Hyvin on toiminu ja ei maksanu ku ne kumit, muut keräilin töistä jätelavalta.

Haaveilen silti Deadlift Deadener:eista. Kyllähän toi vähän tömisee vetäessä, vaikka eipä tuo ok-talossa haittaa.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 778
Onko joku löytänyt järkevän hintaista kumi/kumirouhemattoa kotisalin lattialle? Tuntuu jotenkin hullulle nuo hinnat fitness-liikkeissä, räkin alle pelkästään menisi melkein parilla sadalla jotain kumimattoa (ja toki sitä haluaisi hieman räkin eteenkin). Alla siis betonilattia, melulla ei sinäänsä merkitystä, hieman omia korvia suojaisi käsipainojen kanssa ja estäisi betonipinnasta lähtemästä palasia. Tuntuvat kovin suolaisen hintaisilta tuollaiset kierrätysmuovista jauhetut jämät olevan.
Tätä tilasin 30mm paksuna koko kotisalin alueelle, eikä kaduta panostaminen yhtään. Itselläni oli toki tarve suojata alla oleva laattalattia huolellisesti. Taitaa olla HC Gymin mattoja. Hyvää lattiaa arvostaa silloin, kun sellainen on. Ei taida tuollaiselle kumirouhematolle oikein löytyä vaihtoehtoa, joka toimisi yhtä hyvin salihommissa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Todella mielenkiintoista juttua hubermanin podcastissa lämmön vaikutuksesta treeneihin. Jos nuo jutut pitää paikkansa niin kohta joka salilla on vekotin millä saa lämpöä alennettua sarjojen välillä ja suorituskykyä merkittävästi ylöspäin. Podcastissa referenssinä käytetty suorituskyvyn parannus esim. dippeihin ja punnerruksiin oli ihan ällistyttävä.

 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 045
Todella mielenkiintoista juttua hubermanin podcastissa lämmön vaikutuksesta treeneihin. Jos nuo jutut pitää paikkansa niin kohta joka salilla on vekotin millä saa lämpöä alennettua sarjojen välillä ja suorituskykyä merkittävästi ylöspäin. Podcastissa referenssinä käytetty suorituskyvys parannus esim. dippeihin ja punnerruksiin oli ihan ällistyttävä.

Itte kun hikoilee ja lämpiää helposti niin tulee tosiaan sellanen fiilis välillä että voimat riittäis mutta läkähtyy ennen. Hengästyy jne.

Pitääkö koittaa maleksia salin ulkopuolella sarjojen välissä kun siitä helposti pääsee :)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Itte kun hikoilee ja lämpiää helposti niin tulee tosiaan sellanen fiilis välillä että voimat riittäis mutta läkähtyy ennen. Hengästyy jne.

Pitääkö koittaa maleksia salin ulkopuolella sarjojen välissä kun siitä helposti pääsee :)
Jippona tuossa huberman podcast:ssa oli 3minuutin viilennys kämmenien kautta vehkeellä, jossa on optimilämpö viilentämiseen. Toi 3 minuutin viilennys siis sarjojen välissä. Saaneet sen avulla ihan ällistyttäviä parannuksia sarjakestoihin ja toistomääriin sekä urheilijoilla että taviksille. Liian kylmä juttu käsiin niin ei toimi kun elimistö vähentää pintaverenkiertoa(kylmäkalle, jäinen hernepussi) ja liian lämmin niin ei tule vaikutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Todella mielenkiintoista juttua hubermanin podcastissa lämmön vaikutuksesta treeneihin. Jos nuo jutut pitää paikkansa niin kohta joka salilla on vekotin millä saa lämpöä alennettua sarjojen välillä ja suorituskykyä merkittävästi ylöspäin. Podcastissa referenssinä käytetty suorituskyvyn parannus esim. dippeihin ja punnerruksiin oli ihan ällistyttävä.
Ja kohta MR Olympia -kisaajat ovat 4x isompia ja vetävät maasta 2000kg.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ja kohta MR Olympia -kisaajat ovat 4x isompia ja vetävät maasta 2000kg.
Ymmärrän pointtisi ja skeptisyyden. Olen itsekin skeptinen. Toi huberman ei kuitenkaan ole mikään huru-ukko eikä sen vieraskaan ole hullu. Ilmeisesti olympiaurheilijat esim. ovat tuota jippoa käyttäneet. Mielenkiintoinen podcast, jos sen jaksaa kuunnella. Arvelen, että jos toi toimii yleisemminkin eikä vain harvoille niin homma yleistyy. Ei sellainen käsienkautta viilentävä laite ole kallis hankinta vaikka niitä hommaisi kasankin salille.

Viilennyksen idea ja nykyiset tuotteet siihen perustuen on stanfordin yliopiston tutkimuksiin ja siitä tehtyyn spinoffiin perustuvaa kamaa. Tuota better than steroids juttua en allekirjoita. Mutta jostainhan ne lööpit on revittävä.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Ymmärrän pointtisi ja skeptisyyden. Olen itsekin skeptinen. Toi huberman ei kuitenkaan ole mikään huru-ukko eikä sen vieraskaan ole hullu. Ilmeisesti olympiaurheilijat esim. ovat tuota jippoa käyttäneet. Mielenkiintoinen podcast, jos sen jaksaa kuunnella. Arvelen, että jos toi toimii yleisemminkin eikä vain harvoille niin homma yleistyy. Ei sellainen käsienkautta viilentävä laite ole kallis hankinta vaikka niitä hommaisi kasankin salille.

Viilennyksen idea ja nykyiset tuotteet siihen perustuen on stanfordin yliopiston tutkimuksiin ja siitä tehtyyn spinoffiin perustuvaa kamaa. Tuota better than steroids juttua en allekirjoita. Mutta jostainhan ne lööpit on revittävä.

Ei varmasti ole huru-ukkoja kumpainenkaan. Mutta ihmettelen että jos tuo jäähykinnas on pukattu ulos 2012(?) niin miksei yksikään NBA / NFL etc. joukkue sitä taida käyttää ja jos käyttäisi niin varmaan siitä olisi uutisoitu. Luulisin. Tosin onhan sitä kautta aikain jäähytelty kylmissä palauttavissa kylvyissä rankkojen suoritusten jälkeen. Talvella jos lähtee lenkille ja meinaa väsyä niin ottaa hanskat pois hetkeksi niin taas mennään ?.. Okei oli vähän kieli poskella heitetty, mutta tokihan moinen olisi hieno oikeasti toimiessaan ja varmasti tervetullut kapistus monenkin käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ei varmasti ole huru-ukkoja kumpainenkaan. Mutta ihmettelen että jos tuo jäähykinnas on pukattu ulos 2012(?) niin miksei yksikään NBA / NFL etc. joukkue sitä taida käyttää ja jos käyttäisi niin varmaan siitä olisi uutisoitu. Luulisin. Tosin onhan sitä kautta aikain jäähytelty kylmissä palauttavissa kylvyissä rankkojen suoritusten jälkeen. Talvella jos lähtee lenkille ja meinaa väsyä niin ottaa hanskat pois hetkeksi niin taas mennään ?.. Okei oli vähän kieli poskella heitetty, mutta tokihan moinen olisi hieno oikeasti toimiessaan ja varmasti tervetullut kapistus monenkin käyttöön.
NFL-joukkueet käyttävät viilennysteknologioita. Podcastissa oli myös juttua nfl:sta. Viilentämisasia ei ole sellainen one size fits for all eikä kaikilla joukkueilla ole samat asiat käytössä. Punttijutuissa kämmenenkauttaviilentäminen on kätevä tapa. Yhtälailla voisi toimia myös jalkapohja, mutta kuka jaksaa ottaa kenkiä pois sarjojen välissä? NFL:ssa käyttävät useampaa eri mekanismia viilentämiseen, kun etenkin lämpimissä olosuhteissa tilanne on vähän toisenlainen kuin perusviileässä punttisalissa. Podcastissa oli paljon juttua siitä miten eri kehonosien läpi lämpöä luovutetaan ympäristöön ja miksi kämmenenpohja on otollinen paikka viilentämiseen. Oli myös juttua siitä, että liika viilentäminen on huono asia, kun sillon keho alkaa sulkemaan ääreisverenkiertoa ja lämpö pysyy sisällä kehossa.


Mua kiinnostaa toi juttu yleisellä tasolla. Jännä nähdä onko tuossa paljon mölyä tyhjästä vai onko ehkä kämmenenkautta viilentäminen normipäivää tulevaisuudessa. Oma olo on skeptinen, mutta mieluummin menen lasi puo täys asenteella niin kauan kuin ei tarvi laittaa rahaa kiinni optimismin taakse. Eli kiinnostuksella seurailen mitä tän asian suhteen tapahtuu. Paras olis tietenkin päästä kokeilemaan jossain tuota. Vois yrittää googletella onko ufc:n performance instituten tyypit jotain asiasta sanoneet. UFC PI tuntuu olevan melko aallonharjalla mitä tulee treenausta tukeviin teknologioihin/käytäntöihin.

wikipedian kanta asiaan(wikipediahan ei ole aina oikeassa/objektiivinen)
Palm Cooling is a type of recovery intervention that involves cooling the palm of the hand[1] during rest periods between bouts of strenuous physical activity. The palm cooling modality can be used to moderate increases in core temperature[1][2] resulting from the level of physical activity, the wearing of protective clothing or a combination of both, for example in the activities of military personnel or firefighters.

Sporting activities, for example at half time in a game of football, where recovery time is limited, is another example where the level of physical activity combined with high ambient temperature can lead to raised core temperature. In these circumstances palm cooling can be used as it is important that the cooling intervention does not chill major muscle groups, which need to be kept warm to optimize performance[3][4] and lower the risk of injury, when the physical activity is resumed.

There is some evidence of palm cooling during rest periods delaying the onset of fatigue,[5] which is a major precursor of injury[6] and an inhibitor of performance. Palm cooling is also used for strength & conditioning,[5][7][8] for example between sets in a weight training programme or where obese subjects are taking part in a weight loss[9] exercise programme.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
NFL-joukkueet käyttävät viilennysteknologioita. Podcastissa oli myös juttua nfl:sta.
Puhuin tuosta kintaasta, en viilennysteknologioista yleensä. En ole nähnyt pelejä katsellessa kellään moista rukkasta tai muutakaan jääkalikkaa kädessä.

Ite en pidättele hengitystä tuon suhteen jos moinen räpylä on jo 2012 videolla todistettu "toimivaksi" mutta vieläkään sitä ei missään salilla etc. todistettavasti käytetä. Luulisi tuon olleen isojen ukkojen salainen ase jo vuosia sitten, jos oikeasti olisi toimiva.
 
Viimeksi muokattu:

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tehokkaampi tapa viilentää olisi laittaa kylmää kainaloihin. Kuulostaa niin huru-ukon lätinältä taas tää että.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 101
Kananmunassa ei kuitenkaan ole kovin paljon rasvaa, ja Voutilaisen mukaan yhdestä omega-munasta saa vain noin 10 prosenttia päivittäisistä omega-rasvahapoista. Omega-munia pitäisi siis syödä hyvin paljon, jotta päivän saantisuositus täyttyisi.
Tarkoitus olikin tuoda esille että se omega -muna voi olla parempi vaihtoehto tavallisen kananmunan sijasta, eikä ehdottaa sitä omega3:n päälähteeksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 151
Tuleekoha ketoosissa jokin ravintoainepuutos verrattuna hiilareihin? Huomannut ainakin omassa libidossa/seksuaalisuudessa selkeeää laskua ketoosissa. Suoraan vertailuna nyt viikonloppuna oli synttärikekkereitä ja vapaalla kädellä mätin kakkua ja leivoksia niin paljon kuin vaan jaksoi. Eihän se olo kovin energinen ollut jälkikäteen pohdittuna; vatsaa väänsi ja suolisto kiitti, mutta selkeästi huomasi libidon nousua samalla. Ja ei ole ainut kerta.

Ketoosi itsessään on muuten aivan huippua kun pitää nälän loitolla, annokset on pieniä ja homma toimii, mutta olisi kiva jos saisi sitä seksuaalista potkua vielä siihen ympärille enemmän. Korkeampi libido on suoraan yhteydessä yleiseen draiviin tehdä asioita, joten motivaation kannalta myös oleellinen, ei pelkästään se, että juoksisi pimpan perässä. Oikeastaan se on toissijainen asia tällä hetkellä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 588
Liian isot miinuskalorit (tai joku ravintoainepuutos) ja toki myös vaikka rasvaprosentin tippuminen ko. henkilön optimin alapuolelle muuttaa/sotkee hormonitoimintaa (tästä kirjoitti just Markku Tikkakin havaintojansa). Toki ei nyt puhuta mistään lihavista ihmisistä, niillehän tekee gutaa vaan olla miinuksilla ja tavoitella parempaa kehonkoostumusta.

Se on katos niin, että libidoa ei tarvi eloonjääntiin ja olet varmaan sotkenut hormonitoimintasi jo melko vakavasti siinä vaiheessa jos kiristely alkaa siihen vaikuttaa. Ala syömään. Tai vedä vaikka vuoroviikoin miinuksilla vaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 606
Viestejä
4 196 193
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom