On äärimmäisen huono ohjelma, jos se käy ruoat läpi noin leväperäisesti. Puuro 80g ei ole sama asia kuin ruisleipä 80g. Puuro on suurimmaksi osaksi vettä, josta sen paino tulee. Ruisleipä ei ole. Näin ollen ruisleipä on 1:1 painossa verrattuna huomattavan paljon enemmän energiatiheämpi ruoka.
Jotta saisit millään tavoin vertailukelpoiset lähtökohdat eri ruoka-aineisiin, tulee sinunn katsella kunkin osalta ravintoaine- ja kaloritiedot per 100g (koska niin se poikkuksetta ilmoitetaan paketeissa).
Itselle olen rakentanut Google Sheetiin yksinkertaisen, mutta pitkän listan ruoista, joita syön. Kunkin kohdalla olen tehnyt niin, että laitoin sitten mitä tahansa vaa'alle gramman tarkkuudella, antaa se kullekin ruoalle itselleen lasketut arvot automaattisesti. Makkarat, munat, juustot, voit yms. Kaikki.
Saman olen tehnyt yleisimmille kokonaisille aterioille, joita syön.
Ei ole vaikea homma. Pari tuntia sen rakentamiseen menee. Mutta sen jälkeen ei tarvitse pähkäillä.
Samoin ei tarvitse pelätä vaihtaa jotakin ruoka-ainesta toiseen, jos sen makrot muuten sopivat riittävästi yhteen. Kokonaisuus ratkaisee, eivät yksittäiset ruoka-aineet.