Musliminainen ja hänen aviomies
”Eräs Hänen merkeistään on se, että Hän on luonut teidän omasta joukostanne teille puolisoita, jotta te voisitte levätä heidän luonaan. Hän on asettanut rakkauden ja armon teidän välillenne. Tässä merkkejä niille, jotka tietävät
(Suurah ar-Ruum 30:21)
Perhe on vahvin osa muslimiyhteisöä silloin, kun se toimii tuottavasti ja rakentavasti, ja kun sen jäsenet auttavat toisiaan, rohkaisevat toisiaan olemaan hyviä ja oikeamielisiä, ja kilpailevat hyvien tekojen tekemisessä.
Oikeamielinen nainen on muslimiperheen pilari ja kulmakivi. Hän on suurin ilo miehen elämässä. Profeetta Muhammad (saas) sanoi:
”Tämä maailma on vain väliaikaisia mukavuuksia, ja paras mukavuus tässä maailmassa on hurskas nainen”.
(Muslim)
Hurskas, oikeamielinen nainen on suurin siunaus, jonka Allaah voi antaa miehelle, sillä hänen luotaan mies löytää lohdun, mukavuuden ja levon, ja ainutkertaisen rauhan ja nautinnon. Miten nainen voi olla paras mukavuus tässä maailmassa? Kuinka hän voi olla menestyksekäs, kunnioitettu ja rakastettu? Tämä kerrotaan seuraavissa kappaleissa.
Hän valitsee hyvän aviomiehen
Yksi musliminaisen oikeuksista on se, että hän saa itse valita oman aviomiehensä. Kukaan ei voi pakottaa häntä naimisiin miehen kanssa, josta hän ei pidä.
Kertonut Al-Khansaa’ bint Khidaam:
”Isäni naitti minut veljenpojalleen/sisarenpojalleen, ja minä en pitänyt tästä, joten valitin asiasta Allaahin Lähettiläälle (saas). Hän sanoi minulle: ’Hyväksy se mitä isäsi on järjestänyt.’ Minä sanoin: ’En halua hyväksyä sitä minkä isäni on järjestänyt.’ Hän (saas) sanoi: ’Silloin tämä avioliitto ei ole voimassa, mene ja avioidu kenen kanssa haluat.’ Minä sanoin: ’Olen hyväksynyt se minkä isäni on järjestänyt, mutta halusin naisten tietävän, että heidän isillään ei ole oikeutta pakottaa tyttäriään naimisiin’.”
(Bukhari)
Puolisoiden tulisi pitää toisistaan ja haluta mennä keskenään naimisiin. Heidän tulisi olla sopivia toisilleen ulkonäön, asenteiden, tapojen ja toiveiden suhteen. Jos nainen ei pidä aviomiehestään, ja tuntee ettei voi rakastaa tätä vilpittömästi, ja näin ollen pelkää sortuvansa siihen syntiin, että olisi tottelematon miestään kohtaan, hän voi pyytää avioeroa.
Ibn ’Abbaas kertoi:
”Thaabit ibn Qays ibn Shammaas:in vaimo, Jameelah, Abdullah ibn Ubayy:n sisar, tuli Profeetan (saas) luokse ja sanoi: ’Oi Allaahin Lähettiläs, minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Thaabit ibn Qays:ista liittyen hänen uskontoonsa tai hänen käytökseensä, mutta en pidä hänestä.’ Profeetta (saas) sanoi: ’Annatko hänelle hänen puutarhansa takaisin?’ (Hänen mahrinsa oli ollut puutarha.) Jameelah sanoi: ’Kyllä.’ Joten Allaahin Lähettiläs (saas) lähetti tuolle miehelle sanan: ’Ota takaisin puutarhasi, ja lausu hänelle yksi avioero’.”
(Bukhari)
Musliminainen, joka ymmärtää uskontonsa opetukset, on viisas ja ottaa huomioon oikeat asiat valitessaan avio-miestä itselleen. Hän ei kiinnitä huomiota ainoastaan ulkonäköön, korkeaan asemaan, ylelliseen elämäntyyliin tai muihin tuollaisiin seikkoihin, jotka yleensä viehättävät naisia. Hän tarkastelee miehen uskon tasoa ja hänen sitou-tumistaan uskonnon harjoittamiseen, hänen asenteitaan ja hänen käytöstään, sillä nämä ovat hyvän aviomiehen tärkeimpiä piirteitä, ja menestyksekkään avioliiton pilareita. Tämä tulee hyvin ilmi seuraavassa hadithissa:
”Jos luoksenne tulee henkilö, jonka uskontoon ja asenteeseen olette tyytyväisiä, naittakaa tyttä-renne hänelle, sillä jos ette tee niin, fitnah ja pahanteko leviävät maan päällä.”
(Tirmidhi)
Hyvä musliminainen etsii miestä, jolla on hyvät elämäntavat ja puhdas sydän, joka käyttäytyy hyvin ja joka ym-märtää uskontonsa opetukset oikein. Allaah sanoo Koraanissa:
”Huonot naiset huonoille miehille ja huonot miehet huonoille naisille samoin kuin hyvät naiset hyville miehille ja hyvät miehet hyville naisille…”
(Suurah an-Nuur 24:26)
Tämä ei tarkoita sitä, että musliminaisen tulisi kokonaan jättää aviomiesehdokkaan ulkonäkö tai fyysiset ominai-suudet huomioimatta. On musliminaisen oikeus naida mies, joka miellyttää häntä niin ulkoisesti kuin myös käy-tökseltään. Näin hänen on helppo ihailla ja kunnioittaa aviomiestään. Todellinen musliminainen ei ikinä anna miehen ulkonäön häikäistä itseään, ja saada häntä jättämään huomiotta miehen henkiset puutteet.
Musliminainen tietää, että hänen aviomiehellään on qiwaamah hänen suhteensa, niin kuin Koraani kertoo:
”Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan. Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Jumala on antanut sen vartioitavak-si…
(Suurah an-Nisaa 4:34)
Näin ollen musliminainen haluaa naimisiin sellaisen miehen kanssa, jonka qiwaama:sta itseensä hän voi olla ylpeä. Hän haluaa miehen, jonka kanssa voi aloittaa elämän pituisen matkan, perustaa muslimiperheen, kasvattaa älykkäitä ja hyväsydämisiä lapsia, ja elää perhe-elämää rakkauden ja harmonian ilmapiirissä, jota eivät häiritse vastakkaiset asenteet tai uskonnolliset erot.
Hän tottelee aviomiestään ja osoittaa tälle kunnioitusta
Todellinen musliminainen on aina tottelevainen aviomiestään kohtaan, kunhan asiaan ei liity syntiä. Hän kohtelee aviomiestään kunnioituksella, ja on aina halukas miellyttämään häntä ja tekemään hänet onnelliseksi.
Jos mies on köyhä, musliminainen ei valita siitä ettei mies voi käyttää häneen paljon rahaa. Musliminainen ei valita taloustöistä, joita hänen täytyy tehdä, sillä hän muistaa niiden monien hurskaiden naisten esimerkin, joilla oli kärsivällisyyttä ja positiivinen asenne heidän palvellessaan aviomiehiään ja pitäessään huolta heidän kodeistaan, köyhyydestä ja koettelemuksista huolimatta.
Yksi esimerkillisimmistä vaimoista oli Fatima az-Zahra’ (ra), Profeetan (saas) tytär, ja Ali ibn Abi Taalib:in (ra) vaimo.
Hänellä oli tapana valittaa kivusta käsissään, joka aiheutui siitä, että hänen piti jauhaa viljanjyviä käsimyllyllä. Hänen aviomiehensä Ali ibn Abi Taalib (ra) sanoi hänelle eräänä päivänä: ”Sinun isäsi on tuonut joitakin naispuolisia orjia, joten mene hänen luokseen ja pyydä häneltä, jos yksi heistä voisi tulla palvelemaan sinua”. Fatima (ra) meni isänsä luokse, mutta hän oli liian ujo pyytääkseen häneltä mitä halusi. Ali (ra) meni Profeetan (saas) luokse ja pyysi häntä antamaan yhden palvelijan rakkaalle tyttärelleen, mutta Profeetta (saas) ei voinut auttaa rakkaimpiaan ja jättää huomioimatta niitä köyhiä muslimeita, joilla oli myös tarvetta palvelijoille. Joten Profeetta (saas) meni tyttärensä ja hänen miehensä luokse ja sanoi heille: ”Enkö opettaisi teille jotakin, joka on parempaa kuin se, mitä olette pyytäneet minulta? Kun menette nukkumaan illalla, sanokaa ’subhaanAllaah’ 33 kertaa, ’alhamdulillaah’ 33 kertaa, ja ’Allaahu akbar’ 34 kertaa. Tämä on parempi teille kuin palvelija”.
(Muslim)
Todellinen musliminainen omistautuu huolehtimaan miehestään ja tämän kodista.
Kertonut Asma’ bint Abu Bakr as-Siddeeq:
”Az-Zubayr meni naimisiin kanssani, ja hänellä ei ollut omaisuutta eikä orjia, ei mitään muuta kuin hevonen. Minulla oli tapana ruokkia hänen hevosensa, huolehtia siitä ja ulkoiluttaa sitä. Minä murskasin taatelinkiviä ruokkiakseni hänen kamelinsa. Minä toin vettä ja korjasin vesiämpärin, ja tein leipää, mutta en voinut paistaa sitä, joten jotkut minun ansari-naapureistani, jotka olivat ystä-vällisiä naisia, paistoivat sen minun puolestani. Tapasin kantaa taateleita puutarhasta, jonka Pro-feetta (saas) oli antanut az-Zubayr:ille, pääni päällä, ja tämä puutarha oli yli kilometrin päässä. Eräänä päivänä olin tulossa takaisin ja kannoin taateleita pääni päällä. Tapasin Allaahin Lähettilään (saas), jolla oli mukanaan joitakin seuralaisia. Hän kutsui minua, ja käski kameliaan laskeutumaan, jotta voisin ratsastaa hänen takanaan. Kerroin az-Zubayr:ille: ’Tunsin itseni ujoksi, koska tiedän että olet mustasukkainen mies’. Hän sanoi: ’On pahempaa minulle nähdä sinun kantavan taateleita pääsi päällä, kuin nähdä sinun ratsastavan hänen takanaan’. Myöhemmin Abu Bakr lähetti minulle palvelijan, joka päästi minut huolehtimasta hevosesta; minusta tuntui kuin minut olisi vapautettu orjuudesta.”
(Bukhari, Muslim)
Musliminainen tietää miehensä oikeudet, ja sen kuinka suuria ne ovat.
Profeetta (saas) sanoi:
”Yhdenkään ihmisen ei ole sallittua kumartua maahan toisen ihmisen edessä, mutta jos se olisi sal-littua, olisin käskenyt vaimoja kumartumaan maahan miestensä edessä, niiden oikeuksien vuoksi joita näillä on heidän ylitseen”.
(Ahmad, Al-Bazzaar)
Aisha (ra) kysyi Allaahin Lähettiläältä (saas):
”Kenellä on suurimmat oikeudet naiseen?” Hän vastasi: ”Hänen aviomiehellään”. Aisha (ra) kysyi: ”Ja kenellä on suurimmat oikeudet mieheen?” Profeetta (saas) vastasi: ”Hänen äidillään”.
(Al-Bazzaar)
”Nainen tuli Profeetan (saas) luokse kysymään jostakin asiasta. Kun Profeetta (saas) oli käsitellyt asian, hän kysyi naiselta: ”Onko sinulla aviomiestä?” Nainen vastasi: ”Kyllä”. Hän kysyi naiselta: ”Millainen olet häntä kohtaan?” Nainen sanoi: ”En ikinä laista velvollisuuksistani, paitsi jos jokin on yli minun voimavarojeni”. Profeetta (saas) sanoi: ”Kiinnitä huomiota siihen, miten kohtelet miestäsi, sillä hän on sinun Paratiisisi ja Helvettisi”.”
(Ahmad, Nasaa’i, Al-Haakim)
Näiden sanojen valossa musliminaisen ei tulisi valittaa taloustöistään, vaan hänen tulisi tehdä velvollisuutensa kodissaan ja pitää huolta aviomiehestään iloisena, sillä hän ei kanna painavaa taakkaa vaan saa palkintoa Allaahilta kaikesta tekemästään työstä. Musliminainen on älykäs ja valpas toimiessaan miehensä kanssa. Hän tutustuu miehensä luonteeseen ja oppii, mikä saa hänen miehensä onnelliseksi tai vihaiseksi. Hän ei tahallaan ärsytä mies-tään tai tee hänen elämäänsä vaikeaksi, tai yritä saada miestään suuttumaan.
Yksi tapa totella aviomiestä on kunnioittaa hänen toiveitaan arkisissa asioissa, kuten ystävien tapaamisessa, ruo-anlaitossa, pukeutumisessa, puheessa ja niin edelleen. Mitä enemmän vaimo tottelee miestään tämänkaltaisissa asioissa, sitä onnellisemmaksi avioliitto tulee. Musliminainen ei unohda, että aviomiehen totteleminen on yksi keino päästä Paratiisiin.
Profeetta (saas) on sanonut:
”Jos nainen rukoilee viisi päivittäistä rukoustaan, paastoaa Ramadan-kuukauden, tottelee avio-miestään ja vartioi siveyttään, hänelle tullaan sanomaan: ’Astu Paratiisiin mistä tahansa portista haluat’.”
(Ahmad, Tabaraani)
Umm Salamah (ra) on kertonut:
”Allaahin Lähettiläs (saas) sanoi: ’Kuka tahansa nainen kuolee, ja hänen aviomiehensä on tyytyväi-nen häneen, hän tulee astumaan Paratiisiin’.”
(Ibn Maajah)
Profeetta (saas) sanoi:
”Enkö kertoisi teille vaimoistanne Paratiisissa?” Me sanoimme: ”Totta kai, oi Allaahin Lähettiläs.” Hän (saas) sanoi: ”He ovat hedelmällisiä ja rakastavia. Jos yksi heistä tulee vihaiseksi tai väärin-kohdelluksi, tai hänen aviomiehensä tulee vihaiseksi, hän sanoo: ’Minun käteni on sinun kädessäsi; En tule nukkumaan ennen kuin olet tyytyväinen minuun’.”
(Tabaraani)
Todellinen musliminainen tietää sen lisäksi, että hänen aviomiehensä totteleminen tuo hänelle moninkertaisia palkkioita, myös sen, että tottelemattomuus tai velvollisuuksien laiminlyönti avioliitossa on syntiä, ja saa enkelit kiroamaan häntä.
Abu Hurayrah (ra) kertoi, että Allaahin Lähettiläs (saas) sanoi: ”Jos mies kutsuu vaimoaan vuotee-seen, ja vaimo ei tule, ja mies käy nukkumaan vihaisena vaimolleen, enkelit tulevat kiroamaan vaimoa aamuun asti”.
(Bukhari, Muslim)
Yksi islamilaisen avioliiton tarkoituksista on suojella niin miehen kuin naisenkin siveyttä. Siksi on vaimon velvollisuus vastata myöntävästi, jos mies kutsuu häntä vuoteeseen.
”Jos mies kutsuu vaimoaan, hänen on tultava, vaikka hän olisi kiireinen uunin luona”.
(Tirmidhi)
Miehen siveyden säilyttäminen on yksi tärkeimmistä asioista, jonka nainen voi tehdä, sillä Allaah haluaa ihmisten elävän ympäristössä, joka on puhdas ja vapaa fitnasta ja haraamista. Varoituksen, joka on annettu naisille, joiden aviomiehet ovat vihaisia heille, tulisi vapisuttaa jokaisen uskovan musliminaisen tajuntaa. On kerrottu, että tuollaisen naisen rukouksia ja hyviä töitä ei hyväksytä ennen kuin hänen aviomiehensä on jälleen tyytyväinen häneen.
Profeetta (saas) sanoi:
”Ei ole sallittua naiselle, joka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, päästää ketään sellaista avio-miehensä kotiin, josta hänen aviomiehensä ei pidä; tai mennä ulos silloin kun hänen aviomiehensä ei halua hänen menevän; tai totella ketään muuta aviomiestään vastaan; tai hylätä aviomiehensä vuodetta; tai lyödä aviomiestään. Jos mies on väärässä, niin naisen tulee tulla hänen luokseen niin kauan kunnes mies on jälleen tyytyväinen häneen, ja jos mies hyväksyy hänet niin kaikki on hyvin, Allaah tulee hyväksymään naisen teot ja tekemään hänen asemansa vahvemmaksi, ja hänen yllään ei tule olemaan syntiä asiasta. Jos mies ei hyväksy häntä, ainakin nainen on tehnyt parhaansa ja saanut itselleen anteeksiannon Allaahilta.”
(Al-Haakim)
Vaimon ei tulisi paastota vapaaehtoisia paastoja ilman aviomiehensä lupaa. Hänen ei tule myöskään päästää ketään miehensä kotiin ilman hänen lupaansa tai käyttää miehensä omaisuutta ilman hänen lupaansa. Jos mies on saita ja käyttää liian vähän rahaa vaimoonsa ja lapsiinsa, naisella on oikeus ottaa ilman hänen lupaansa hänen omaisuudestaan sen verran, mikä on kohtuullista, taatakseen toimeentulon itselleen ja lapsilleen.
Musliminainen ymmärtää, että hänellä on velvollisuus pitää huolta aviomiehestään, kodistaan ja lapsistaan.
”Jokainen teistä on paimen, ja vastuussa niistä, jotka ovat hänen alaisiaan. Hallitsija on paimen; mies on perheensä paimen; nainen on miehensä kodin ja lasten paimen. Jokainen teistä on paimen ja vastuussa niistä, jotka ovat hänen alaisiaan.”
(Bukhari, Muslim)
Musliminaiselle on suuri kunnia huolehtia hyvin aviomiehestään, aamuin ja illoin, minne tahansa hän meneekin, ja kohdella häntä hellästi ja hyvätapaisesti, täyttäen hänen elämänsä ilolla, rauhallisuudella ja vakaudella.
Aisha (ra) kertoi:
”Perfumoin Allaahin Lähettilään (saas) parhaalla hajusteella jonka löysin, kun hän astui ihramin tilaan ja päätti ihramin tilansa.”
(Muslim)
Aisha (ra) kertoi myös:
”Kun Allaahin Lähettiläs (saas) oli itikaaf:in tilassa (eristyksissä moskeijassa), hänellä oli tapana työntää päänsä minun luokseni, ja minä kampasin hänen hiuksensa, ja hän ei tullut ulos moskeijasta paitsi tehdäkseen tarpeensa”.
(Bukhari, Muslim)
Aisha (ra) kehotti vaimoja pitämään hyvää huolta miehistään ja muistamaan miestensä oikeudet heihin nähden.
Aisha (ra) on sanonut:
”Oi naisväki, jos tietäisitte ne oikeudet, joita miehillänne on teihin nähden, jokainen teistä pyyhkisi tomun miehensä jaloista omilla kasvoillaan”.
(Ibn Hibbaan)
Naisten tulisi pyrkiä poistamaan sydämistään ylimielisyys, ylpeys, itsepäisyys ja kovuus, sillä tuollaiset ominaisuu-det saattavat tuhota avioliiton.
Kertonut Ibn Abbaas (ra):
”Profeetta (saas) sanoi: ’Oi naiset, antakaa hyväntekeväisyyteen, sillä olen totisesti nähnyt, että te muodostatte enemmistön Helvetin asukkaista’. He kysyivät: ’Miksi asia on niin, oi Allaahin Lähetti-läs?’ Hän (saas) vastasi: ’Koska naiset eivät ole kiitollisia hyvästä kohtelusta. Vaikka kohtelisit yhtä heistä hyvin koko elinaikasi, ja sitten hän näkee yhden vian sinussa, hän sanoo: ’En ole ikinä nähnyt mitään hyvää tulevan sinulta!’.”
(Bukhari)
Hän kohtelee miehensä äitiä ja perhettä ystävällisesti ja kunnioittaen
Yksi niistä tavoista, joilla nainen osoittaa kunnioitusta miestään kohtaan, on miehen äidin kunnioittaminen. Mus-liminainen, joka todella ymmärtää uskontonsa opetukset, tietää, että henkilö, jolla on suurimmat oikeudet mieheen, on hänen äitinsä. Joten hän auttaa miestään kunnioittamaan äitiään. Näin hän auttaa miestään tekemään hyviä tekoja ja pelkäämään Allaahia. Näin hän myös saa miehensä kiintymään itseensä, sillä mies arvostaa naista, joka arvostaa hänen perhettään.
Musliminainen saattaa joutua tilanteeseen, jossa häntä testataan hänen anoppinsa tai hänen miehensä muiden perheenjäsenten taholta. Myös silloin hänellä on velvollisuus kohdella heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä tavalla hän suojelee avioliittoaan mahdollisilta huonoilta vaikutuksilta.
Musliminaisen ei pitäisi ikinä ajatella, että vain hänellä on velvollisuus kohdella puolisoaan hyvin, ja että mitään vastaavaa ei vaadita hänen aviomieheltään. Islam on antanut molemmille puolisoille oikeuksia ja velvollisuuksia. Aviomiehen tulisi suojella vaimonsa kunniaa, ja suojata vaimoaan pilkalta, nöyryytykseltä, vastoinkäymisiltä tai sorrolta. Vaimon oikeudet muodostavat aviomiehen velvollisuudet, ja miehen täytyy kunnioittaa noita velvollisuuksia ja täyttää ne niin täydellisesti kuin mahdollista.
Yksi aviomiehen velvollisuuksista on täyttää roolinsa perheen elättäjänä ja suojelijana. Tämän roolin kykenee täyttämään vain mies, joka on jaloluonteinen, anteeksiantava, kärsivällinen ja antelias. Hänen tulee kyetä johta-maan perhettään käyttäen hyväkseen maskuliinisia ominaisuuksiaan. Hänen tulee kunnioittaa vaimonsa tunteita ja jakaa vastuu muslimiperheen koossapysymisestä
Hän voittaa miehensä kiintymyksen ja on innokas miellyttämään häntä
Todellinen musliminainen on aina innokas voittamaan miehensä rakkauden ja miellyttämään häntä. Hän puhuu miehelleen ystävällisiä sanoja, ja välttää sanomasta mitään loukkaavaa tai suuttumusta aiheuttavaa. Hän tuo miehelleen hyviä uutisia, ja viivyttää huonojen uutisten kertomista sopivaan hetkeen asti.
Kertonut Anas ibn Maalik (ra):
”Abu Talhah:n ja Umm Sulaym:in poika kuoli. Umm Sulaym sanoi perheelleen: ’Älkää kertoko Abu Talhah:lle hänen pojastaan ennen kuin minä olen kertonut hänelle siitä’. Abu Talhah tuli kotiin, joten Umm Sulaym valmisti hänelle aterian, ja hän söi ja joi. Sitten Umm Sulaym kaunisti itsensä tavalla jota hän ei ollut tehnyt koskaan ennen, ja hän oli aviollisessa yhteydessä hänen kanssaan. Kun Umm Sulaym huomasi että hänen miehensä oli tyytyväinen, hän sanoi: ’Oi Abu Talhah, mitä ajattelet siitä, jos joku lainaa jotakin jollekin, ja sitten pyytää sen takaisin, onko oikein ettei tuo toinen palauttaisi sitä?’ Hän vastasi: ’Ei’. Umm Sulaym sanoi: ’Sitten luovu pojastasi’. Abu Talhah suuttui ja sanoi: ’Sinä annoit minun hemmotella itseäni ja sitten kerroit minulle pojastani!’ Sitten hän meni Allaahin Lähettilään luokse ja kertoi tapahtuneesta. Allaahin Lähettiläs sanoi: ’Siunatkoon Allaah teitä molempia tämän illan vuoksi!’ Ja Umm Sulaym tuli sinä iltana raskaaksi ja synnytti pojan.”
(Muslim, lyhennetty)
Miten suurta olikaan Umm Sulaym:in (ra) usko, ja miten upeaa hänen kärsivällisyytensä ja hyveellisyytensä! Miten rohkeasti hän piilotti surunsa aviomieheltään ja voitti hänen rakkautensa, voittaakseen Allaahin mielihyvän! Tämä on todellista, syvää ja vilpitöntä uskoa.
Vilpitön musliminainen tunnistaa asiat, joista hänen miehensä pitää, ja asiat, joista hänen miehensä ei pidä. Hän tuntee miehensä tavat ja yrittää mukautua niihin niin paljon kuin mahdollista. Hän pyrkii säilyttämään avioliiton harmonian, ja suojelee avioliittoa tylsyydeltä ja liialta rutiinilta. Jos jokin asia häiritsee heidän avioliittoaan, hän kiirehtii rauhoittamaan tilannetta vilpittömällä rakkaudellaan ja viisaalla ymmärryksellään. Hän ei kuuntele Shaytaanin kuiskauksia, jotka kehottavat häntä tekemään vääryyttä. Hän ei ikinä pyydä mieheltään avioeroa ilman hyvää syytä. Avioliiton tulee olla niin vahva, että väliaikaiset riidat tai väärinymmärrykset eivät voi horjuttaa sitä.
Profeetta (saas) sanoi:
”Kuka tahansa nainen, joka pyytää mieheltään avioeroa ilman hyvää syytä, ei tule tuntemaan edes Paratiisin tuoksua”.
(Tirmidhi)