Kulttuurin rikastuminen

Tila
Keskustelu on suljettu.
Mikähän ihme muuten juontaa tuolle varis-eläimen liittämisen tähän? Tänään mietin aamulla tuota Hitlerin SUDENpesä bunkkeria puolassa ja kotkan liittämistä samaiseen sielunmaisemaan.

Voisikohan tuosta vetää johtopäätöksen jonkinasteisesta voimakasta misantropiasta, jonka jälkeen he kokevat mieluisakseen hakea vertauskuvaa eläimistä. Vieläpä sellaisista agressiivisen näköisestä kuten varis, susi tai vaikkapa kotka. Vaikka Hitler tarkoitti "jaloa sutta", oli hänen paras ystävänsä koira.

Näen suoraan paljon verrannollista varisverkostossa natseihin, jotka ammentavat "pimeää energiaa" olemukselleen agressiivisen näköisistä eläimistä. Totuus nyt vain on kumminkin sellainen että vihaisennäköisellä "piha-talitintillä" on "ovelan variksen" ego.
 
Laittakaa pliis varoitus iltalehti: linkki , niin ei aivan jonnen joutavilla tee klikkauksia. Mieluiten se spoiler linkin lisäksi.

En halua tukea "Kimi Räikkönen tönäisi lapen kumoon - Itäkeskuksessa pahoinpideltiin maahanmuuttajanainen - Espoossa ei hyvää sanaa Trumpista-aitoa mediaa".
 

No facebook-paskat olisi muutenkin syytä jättää arvoonsa, mutta jos spekulatiivisesti ajatellaan, että jos suomalainen kaljupäinen juro pizzayrittäjä sanoisi asiakkailleen "painukaa vitun valittajat muualle jos ei kelpaa saatana!", niin olisiko tämä saanut positiiviseen sävyyn kirjoitettua uutisointia palautteestaan asiakkaille? :btooth:

Joo, turha edes miettiä asiaa. Uutinen, mikäli olisi lainkaan syntynyt, olisi ollut mallia :"tämän takia suomalaiset eivät menesty myynnissä". :shifty:
 
Laittakaa pliis varoitus iltalehti: linkki , niin ei aivan jonnen joutavilla tee klikkauksia. Mieluiten se spoiler linkin lisäksi.

En halua tukea "Kimi Räikkönen tönäisi lapen kumoon - Itäkeskuksessa pahoinpideltiin maahanmuuttajanainen - Espoossa ei hyvää sanaa Trumpista-aitoa mediaa".

Onko tämä joku älypuhelin juttu:confused: Kun vie hiiren osoittimen linkin päälle niin näkee minne linkki vie. Klikkaa jos kinostaa:)
 
Yle: Isis uhkailee suomenkielisellä blogilla - Supo seuraa ilmiötä

Ääri-islamilaisen terroristijärjestö Isisin propagandaa levitetään suomenkielisen blogin avulla. Supo seuraa ilmiötä, kirjoittaa Yle.

Yhdessä artikkeleista kehotetaan Ylen mukaan tappamaan vääräuskoisia, koska kauhun kylväminen vääräuskoisten sydämiin on muslimin velvollisuus. Sallittuja kohteita ovat tekstin mukaan esimerkiksi töihin matkaava liikemies, puistossa liikuntaa harrastava nuoriso tai yksinäinen sauvakävelijä.
 
Migri: Laki ei rajoita turvapaikkahakemusten uusimista – nyt noin sata uusintahakijaa

Migri: Laki ei rajoita turvapaikkahakemusten uusimista – nyt noin sata uusintahakijaa

Turvapaikanhakijoita pyrki Suomeen vuonna 2015 ennätysmääriä muun muassa Torniosta. Hakemuksia on edelleen vireillä.

Suomessa on tällä hetkellä vireillä noin sata turvapaikkahakemusta, jossa turvapaikkaa on haettu useamman kerran, kertoo Maahanmuuttoviraston eli Migrin turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo.

Turvapaikanhakija voi jättää uuden hakemuksen, jos aiempi turvapaikkapäätös on lainvoimainen ja hakijan kannalta kielteinen. Uusintahakemukset on määritetty myös ulkomaalaislaissa.

– Laki ei estä ja määrittele turvapaikkahakemusten määrää, sanoo Repo.

Hänen mukaansa hakemuksia ketjuttamalla ei kuitenkaan voi loputtomiin pitkittää maassa olemista. Migri käsittelee Revon mukaan uusintahakemukset nopeutetussa käsittelyssä, ja jos uusia perusteita ei ole turvapaikkatutkinnan jälkeen ilmennyt, hakemuksesta tehdään tutkimattajättämispäätös.

Turvapaikanhakijat sijoitetaan vastaanottokeskuksiin keskeneräisten uusintahakemusten käsittelyiden ajaksi.

Viime vuosina uusintahakemusten määrä on ollut kasvussa, mikä johtuu Revon mukaan Migrin käsittelyssä olleista turvapaikkahakemusten ennätyksellisistä määristä. Tällä hetkellä Migrin päätöksiä on Revon mukaan valitusprosessissa noin 10 000.

Uusintahakemuksissa korostuvat samat maat kuin nekin, joihin Suomesta on tullut paljon turvapaikanhakijoita. Viime vuosina hakijoita on tullut paljon Irakista, Afganistanista, Somaliasta ja Syyriasta.

Sarjahakemista on myös Revon mukaan jonkin verran ilmennyt, samoin sitä, että viime päivinä ennen maasta poistumista on jätetty uusi hakemus.

Uuden hakemuksen voi jättää myös vielä silloin, kun edellinen hakemus on valitusvaiheessa.

– Onhan näitä ollut, että vielä lentokentällä pyritään jättämään hakemus, kun poliisi on viemässä pois, Repo kuvailee.

Uusintahakemusten käsittelyaika on Revon mukaan joitain päiviä tai viikkoja, jos hakemusta ei käsitellä uudelleen.

Tarkempaan käsittelyyn hakemus otetaan, jos olosuhteet muuttuvat edellisestä tai hakija on toimittanut uutta selvitystä hakemuksensa tueksi.

– Jos vaikka teoriassa henkilön kotimaassa on valitustuomioistuimen päätöksen jälkeen tapahtunut jotain todella merkittäviä muutoksia ihmisoikeus- tai turvallisuustilanteessa, niin onhan se tilanne erilainen aikaisempaan nähden, toteaa Repo.
 
Olisi tietty mukavaa, jos joku jossakin tajuaisi jossakin vaiheessa, että lait on säädetty sen ajanjakson ehtojen mukaan, ja että niitä pitää soveltaa ja jopa muokata nykyisyyden ja tilanteiden mukaan. Kukahan tätä voisi tehdä? Poliitikoilla kun on ykkösagenda selittää, että "näin ja näin ei voi tehdä, koska se on lakien vastaista". :rolleyes:
 
Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan, sanotaan tuomarinohjeissa. Nykyisinhän tuollekin nauretaan ja Demla-veijarit heittävät tekstiin tikkaa.
 
Tuohon Turun Metallihelvetti -caseen liittyen hieman offtopicia. En tapahtumasta tai noista kielletyistä bändeistä ollut kuullutkaan mutta tämä Sielunvihollinen ainakin toimii meikäläiselle. Olkootkin sitten natsia, islamvastaista ja hitlerin lempimusaa ja ties mitä niin kyseinen bändi taisi saada uuden fanin ihan vain että Li ja vassarit asiasta nostivat mekkalan. Pitää varmaan pistää facessa Li:lle kiitosta että suositteli hyvää musiikkia.
 
Mikähän ihme muuten juontaa tuolle varis-eläimen liittämisen tähän? Tänään mietin aamulla tuota Hitlerin SUDENpesä bunkkeria puolassa ja kotkan liittämistä samaiseen sielunmaisemaan.

Voisikohan tuosta vetää johtopäätöksen jonkinasteisesta voimakasta misantropiasta, jonka jälkeen he kokevat mieluisakseen hakea vertauskuvaa eläimistä. Vieläpä sellaisista agressiivisen näköisestä kuten varis, susi tai vaikkapa kotka. Vaikka Hitler tarkoitti "jaloa sutta", oli hänen paras ystävänsä koira.

Näen suoraan paljon verrannollista varisverkostossa natseihin, jotka ammentavat "pimeää energiaa" olemukselleen agressiivisen näköisistä eläimistä. Totuus nyt vain on kumminkin sellainen että vihaisennäköisellä "piha-talitintillä" on "ovelan variksen" ego.

Voi liittyä Hitlerin ihailemaan viikinkimytologiaan, missä esiintyy paljon pohjolan eläimiä. Sitten on vielä Thule- salaseurakin. Kyseessä ovat yleensä "voimaeläimet" joihin on liitetty jokin tietty kadehdittava ominaisuus. Ota symboliksesi yksi niistä, niin ihmiset yhdistävät sinut eläimen kautta kyseiseen ominaisuuteen ja saat itsekin energiaa voimaeläimestä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä vittua?
Kaafirin veri on halaal teille, Joten vuodattakaa sitä
the-blood-2-banner-3.jpg

En uskalla linkata, mutta googlella blogin löytää

Abuse
Wordpress kieltää terroristijärjestöjen blogit: Terrorist Activity
Shut it down!
 
Aivan aluksi haluan kiittää teitä Sipilä, Orpo ja Soini jotka teitte tämän mahdolliseksi. Sekä kaikkia heitä äänestäneitä.

Älä toki unohda edellistä sini-puna-vihreää hallitusta. Saati sitten tuota edeltävää hallitusaikaa, jolloin meillä oli Halosen toimesta kansliapäällikkö Henna Virkkunen sekä maahanmuuttoministeri Astrid "Torkkunen".

Kyllä kiitos seisoo kauempana.
 
Älä toki unohda edellistä sini-puna-vihreää hallitusta. Saati sitten tuota edeltävää hallitusaikaa, jolloin meillä oli Halosen toimesta kansliapäällikkö Henna Virkkunen sekä maahanmuuttoministeri Astrid "Torkkunen".

Kyllä kiitos seisoo kauempana.

Toki asia on näin. Mutta kyllä Orpo on minusta Suomen vahingollisin sisäministerin virassa ollut henkilö.

Orpo ilmoitti että Suomi on valmistautunut 30000 tulijan saapumiseen vuonna 2015. Kutsu kuultiin Ruotsissa ja Saksassa asti. Toki myös Irakissa oltiin innoissaan. Mitään valokuvia tai sormenjälkiä tulijoista ei otettu, koska on Orvon mukaan rasismia epäillä mitään. Varusmiehet hälytettiin kantamaan maahantunkeutujien laukkuja.

Samaan aikaan Sipilä mainosti talonsa luovuttamista kansainväliseen käyttöön.
 
Suomen rikoslain säännökset kansanmurhasta

”Joka jonkin kansallisen, rodullisen, etnisen tai uskonnollisen ryhmän taikka niihin rinnastettavan kansanryhmän hävittämiseksi kokonaan tai osittain


  1. surmaa ryhmän jäseniä,
  2. aiheuttaa ryhmän jäsenille vaikeita ruumiillisia tai henkisiä sairauksia tai vammoja,
  3. ryhtyy pakkotoimiin syntyvyyden ehkäisemiseksi ryhmän piirissä,
  4. pakolla siirtää lapsia ryhmästä toiseen tai
  5. muulla vastaavalla tavalla olennaisesti huonontaa ryhmän elinehtoja,

on tuomittava joukkotuhonnasta vankeuteen vähintään neljäksi vuodeksi tai elinkaudeksi. Yritys on rangaistava.”


Myös joukkotuhonnan valmistelu ja salahanke joukkotuhontaan säädetään rangaistavaksi.
______________________________________________

Luulisi jo rikoksen tunnusmerkistön täyttyneen?
Jos esim. suomalaiset ja ruotsalaiset eivät ole kansanmurhahankkeen kohteena niin minkä sitten?
Asiaa vielä pehentaa että tänne roudataan ainoastaan miespuolisia partalapsia mikä aiheuttaa vielä omat ongelmansa kuten sukupuolijakauman vääristymän ja paljon nuoria miehiä ilman mahdollisuutta perheeseen tai parisuhteeseen. Onkohan Ruotsissa samanlainen lainsäädäntö?
 
Lainaan Historia-lehdestä yhden lauseen.

"Tiuhaan vaihtuvat hallitsijat ja sunni- ja siiamuslimien väliset kiistat repivät nykyisen iranin aluetta 1000-luvun alussa."

Nää keharit on siis tappanu toisiaan yli tuhat vuotta ja loppua ei näy. Sit on ihmisiä, jotka oikeesti kuvittelee että ne onnistuu rauhassa elämään myös täällä euroopassa kun niitä valuu tänne satoja, tuhansia, miljoonia. Siinä on paikalliset helisemässä, kun nää sekopäät alkaa riehumaan enemmänkin täällä keskenään. Toki pitää päästä ensin eroon vääräuskosista.
 
Ranskan ydinvoimalaitokset on on huonosti hoidettu. Joskus kuulin (olisko ollut biologian opettajalta, semmonen maailman asioista kiinnostunut ja Ranskassa paljon matkustellut), että Ranskan kansallinen ydinvoimaylpeys estää lehdistöä kirjoittelemasta ydinvoimaloista mitään negatiivista. Jos lehdistö/kukaan ei valvo niin suuryritykset menee sieltä missä hinta on halvin, ja tämä räjähdys luultavasti on seurausta siitä.
 
Koskaan ei kannattaisi olettaa mitään. Oletin nimittäin, että tuo on yleistietoa ketjussa vaikuttaville.

Islam-peräinen haittamaahanmuutto tuo mukanaan heidän ikiaikaisen keskinäisen sotansa myös Suomeen. Kiitos, äärisuvaitsevaiset.

Tosta historia-lehden artikkelista voi suoraan ottaa lisää tekstiä nykypäiväänkin.

"Salamurhaajat olivat nuoria miehiä, jotka olivat opiskelleet lähitaistelua ja vakoilua vuosien ajan. Nyt he olivat pukeutuneet kauppiaiksi ja maanviljeliöiksi, ja heillä oli edessään 7000 kilometrin matka..." ja "He tiesivät, että kuoleman jälkeen heitä odottaisi paikka paratiisissä" ja "Assassiinit olivat muslimeita, mutta he edustivat shiialaista suuntausta, joka soti jatkuvasti sunnilaisia naapureita vastaan."

Tämä siis tuhat vuotta sitten, mutta kuitenkin tekstin voisi yhtä hyvin lukea suoraan tän päivän lehdestä.
 
Koskaan ei kannattaisi olettaa mitään. Oletin nimittäin, että tuo on yleistietoa ketjussa vaikuttaville.

Islam-peräinen haittamaahanmuutto tuo mukanaan heidän ikiaikaisen keskinäisen sotansa myös Suomeen. Kiitos, äärisuvaitsevaiset.

Miten äärisuvaitsemattoman tuonti-ideologian fanaattinen pakkotuputus mahtaa liittyä minkäänlaiseen suvaitsevaisuuteen? Minä kiitän tästä tilanteesta äärioikeistofasisteja ihan siitä riippumatta, mitä arvoja nämä itse uskovat edustavansa.
 
Domain Name: ISLAMTIETO.COM
Registry Domain ID: 196498965_DOMAIN_COM-VRSN
Registrar WHOIS Server: whois.enom.com
Registrar URL: www.enom.com
Updated Date: 2017-01-17T10:37:08.00Z
Creation Date: 2005-08-15T08:24:17.00Z
Registrar Registration Expiration Date: 2017-08-15T08:24:17.00Z
Registrar: ENOM, INC.
Registrar IANA ID: 48
Domain Status: clientTransferProhibited https://www.icann.org/epp#clientTransferProhibited
Registry Registrant ID:
Registrant Name: DOMAIN MYYNTI
Registrant Organization:
Registrant Street: VEISTAMONAUKIO 1-3 B 42
Registrant City: TURKU
Registrant State/Province:
Registrant Postal Code: 20100
Registrant Country: FI
Registrant Phone: 35822535147
Registrant Phone Ext:
Registrant Fax:
Registrant Fax Ext:
Registrant Email:
Registry Admin ID:
Admin Name: DOMAIN MYYNTI
Admin Organization:
Admin Street: VEISTAMONAUKIO 1-3 B 42
Admin City: TURKU
Admin State/Province:
Admin Postal Code: 20100
Admin Country: FI
Admin Phone: 35822535147
Admin Phone Ext:
Admin Fax:
Admin Fax Ext:
Admin Email:
Registry Tech ID:
Tech Name: INT2000 WEBHOSTING
Tech Organization: INT2000 OY
Tech Street: PUROKATU 2
Tech City: RAISIO
Tech State/Province: N/A
Tech Postal Code: 21200
Tech Country: FI
Tech Phone: +358.207342860
Tech Phone Ext:
Tech Fax:
Tech Fax Ext:
Tech Email:
Name Server: NS.DAOUS.COM
Name Server: NS2.DAOUS.COM
DNSSEC: unSigned
Registrar Abuse Contact Email:
Registrar Abuse Contact Phone: +1.4252982646
URL of the ICANN WHOIS Data Problem Reporting System: http://wdprs.internic.net/

Mikäs firma tämä "DOMAIN MYYNTI" on?
 
Koskaan ei kannattaisi olettaa mitään. Oletin nimittäin, että tuo on yleistietoa ketjussa vaikuttaville.

Islam-peräinen haittamaahanmuutto tuo mukanaan heidän ikiaikaisen keskinäisen sotansa myös Suomeen. Kiitos, äärisuvaitsevaiset.
Eikä nämä tajua, että suvaitsemalla muslimien suvaitsemattomuutta, saadaan aikaan vain suvaitsemattomuutta. Mitä helvettiä näillä liikkuu päässä #unelman lisäksi? Eipä kai mitään.
 
Musliminainen ja hänen lapsiensa puolisot

Hänen miniänsä
Hänen asenne miniäänsä kohtaan

Musliminainen, joka ymmärtää uskontonsa opetukset ja joka omaa jalon luonteen, kohtelee miniäänsä kuin omia tyttäriään/tytärtään. Kohtalo on tehnyt tästä naisesta poikansa vaimon ja hänestä on tullut yksi perheenjäsen. Samalla tämä nuori musliminainen, joka on kasvatettu noudattamaan islamilaisia tapoja ja asenteita, jättää vanhempiensa kodin ja menee asumaan aviomiehensä kotiin ja näin myös kohtelee anoppiaan kuten kohtelee omaa äitiään.

Hän tietää kuinka valita hyvä miniä

Ennen kuin avioliitto astuu voimaan, on erittäin tärkeää molempien osapuolien (potentiaalisten osapuolien, anoppien ja miniöiden) olla erittäin varovaisia tehdessään valintaa puolisosta. Kun äiti etsii puolisoa lapsilleen, äidin tulee tutkia tarkoin jokaisen uskonnollinen sitoumus, luonne, maine ja hyvän kasvatuksen saanut kandidaatti.

Kun viisas musliminainen etsii vaimoa pojalleen, hänen tulee muistaa se tosi asia että tämä uusi tytär tulee liittymään hänen perheeseensä, jonka tulee saada nauttia samasta kunnioituksesta ja rakkaudesta kuten hänen omat tyttäret sekä suorittaa samat velvollisuudet mitä suurperheessä tulee suorittaa. Hänen ei tulisi toivoa miniälleen muuta kuin menestystä, onnea ja rauhaa avioliitossa. Näin ollen viisas äiti ei hämäänny tytöistä, joilla voi olla kaunis ulkokuori ja iloinen luonne, vaan hän myös vaatii miniänsä omaavan luojan ja kestävän sitoumuksen Islamiin ja hyvän ja tasapainoisen luonteen. Tämä on kuten Profeetta (saas) on opettanut:

“Nainen voi mennä naimisiin neljästä asiasta: hänen omaisuutensa, hänen sukujuurien, hänen kauneuden tai hänen uskonsa; valitse hän, joka on uskonnollinen, (tai) jääköön kätesi pölyiseksi!”

Hän tietää miniän paikan

Muslimi anopille, joka tietää islamilaiset arvot ei tule mieleenkään ajatella, että tämä nainen on varastanut hänen poikansa, jonka hän kasvattanut vuosia vain siksi, että joku voi ottaa hänet pois äidiltään saavutettuaan aikuisiän ja kyetessään tekemään töitä ja uhrauksia, jolloin vaimo saisi miehen unohtamaan kaikki ne asiat, jotka hänen äiti teki hänen pojalleen. Moiset pirulliset ajatukset eivät vaivaa hurskasta musliminaista, koska hän ymmärtää Allaahin (swt) lait, joita soveltaa omaan elämäänsä ja tietää poikansa, jolle on opettanut islamilaisia tapoja varhaisesta lapsuudesta asti, että tämä ei pysty unohtamaan äitiään kauniin vaimonsa rinnalla. Aivan kuten miniä, jonka äiti oli valinnut pojalleen hyvien ja uskovien nuorten naisten joukosta, ei tule ikinä hyväksymään hänen miehensä unohtamaan äitiään tällä tavoin, joka on erityisesti kiellettyä islamissa (vanhempien tottelemattomuus).
Jos hän tuntee yhtään mustasukkaisuutta, hän hakee turvaa uskostaan ja pelkää Allaahia (swt) ja hautaa nämä inhottavat tunteet ja korjaa asenteensa miniäänsä. Tämä on oikeamielisen uskovan asenne, sekä miesten ja naisten kun heitä kohtaa pahat ajatukset ja tuolloin he kääntyvät Allaahin puoleen:

“Kun Saatana lähettää harhansa uskoville, he lausuvat Jumalan nimen ja näkevät jälleen oikein.
[Suurah al-A’raaf 7:201]

Näin tasapaino on saavutettu miniän, anopin ja pojan välillä ja asiat voivat jatkua normaaliin rauhanomaiseen tyyliin, joita eivät epäjohdolliset mielihalut ja toiveet heilauttele.

Hän antaa neuvoja mutta ei sekaannu heidän yksityselämään

Siitä hetkestä asti kun morsian on tuotu hänen pojalleen, viisas muslimi nainen muistaa, että hänen miniällään on oikeus elää hänen aviollista elämää kaikin puolin, niin kauan kun se pysyy islamin rajojen sisäpuolella ja kenelläkään ei ole oikeutta puuttua heidän yksityiselämään ellei se vaadi vilpitöntä neuvoa kuten Profeetta (saas) on sanonut:

“Usko on vilpitön neuvo (nasihah)…”

Musliminainen muistaa kunnioittaa avioparin rauhaa ja yksityisyyttä.

Hän kunnioittaa miniäänsä ja käsittelee häntä kauniisti

Hyvä muslimi anoppi kunnioittaa miniäänsä ja kohtelee häntä hyvin, kuuntelee hänen ajatuksiaan ja mielipiteitään, kannustaen niitä jotka ovat hyviä ja varovasti ja hienovaraisesti korjaten niitä, jotka ovat vääriä. Kaikessa tässä muslimi anopin päämäärä on olla oikeudenmukainen ja kohtuullinen, aivan kuten olisi omaa tytärtään kohtaan. Aivan kuten Koraani sanoo:

“Uskovaiset, pelätkää Jumalaa ja puhukaa totta.”
[Suurah al-Ahzaab 33:70]

Hän ei jätä ilmaisemasta iloaan aika ajoin, kun näkee poikansa onnen vaimonsa kanssa ja tämä lisää avioparin onnea. Anoppi ei myöskään unohda ottaa miniäänsä mukaan erilaisiin tapahtumiin aivan kuten muistaa omia tyttäriään. Näin anoppi osoittaa miniälleen, että tämä kuuluu heidän joukkoon ja on rakastettu perheenjäsen ja aviossa hänen rakkaan poikansa kanssa.
Näin anopista tulee rakas miniälleen, koska hän osoittaa välittämisen tunteita miniälleen. Tämä on täysin vastakohta takapajuisille jaahil (välinpitämättömille) yhteiskunnille, jotka ovat poikenneet Allaahin johdatuksesta. Näissä yhteiskunnissa vihan ja halveksunnan juonittelut ovat yleisiä anoppejen ja miniöiden välillä aivan siihen asti, että vihasta on tullut traditio ja väistämätön ilmiö, joista kertoo monet kansantarinat ja kuuluisat laulut. Tällaista ei olisi tapahtunut jos keskinäinen kunnioitus olisi säilytetty kuten Islam määrää ja pysynyt Allaahin määräämien rajojen sisällä. Tästä johtuen niissä yhteiskunnissa, joissa traditionaalinen vihamielisyys väistyi oli koska he totisesti vastaanotti Islamin ja omaksui sen opetukset ja arvot elämiinsä.

Hän on viisas ja oikeudenmukainen mielipiteissään miniästään

Anoppi saattaa löytää itsensä tilanteesta, jossa on koetuksella miniänsä suhteen, joka ei omaa hyvää luonnetta, joka ei kohtele toisia hyvin. Tässä tilanteessa näemme, että anopin tulee olla viisas ja sivistynyt karkottaakseen kapinoivan pahuuden jollain paremmalla, aivan kuten on Koraanissa sanottu:

“Eivät hyvä ja paha ole samanveroisia. Torju siis paha hyvällä, niin siitä, joka oli vihollisesi, tulee parhain ystäväsi! Mutta sen taidon osaavat vain kärsivälliset ja ne, jotka ovat saaneet suuren onnen.”
[Suurah al-Fussilat 41:34-35]

Yksi tapa, jolla anoppi voi torjua pahuutta on korvata se hyvällä, esimerkiksi piilottamalla ja salaamalla miniänsä huonoja ominaisuuksia ja virheitä hänen pojaltaan niin paljon kuin mahdollista, neuvoen miniäänsä henkilökohtaisesti ja selittää kuinka haluaa avioliiton jatkuvan rakkauden ja kilvoittelun johdosta. Anopin tulisi opastaa miniäänsä niin kauan kunnes miniä on saanut ne negatiiviset ominaisuudet pois itsestään tai ainakin vähentänyt niitä. Näin miniä tuntee, että hänellä on rakastava, vilpitön anoppi, joka ei ole hirvittävä vihollinen, joka vain odottaa hänen kompuroivan.

Viisas muslimi anoppi pysyy oikeudenmukaisena ja reiluna kun joutuu tekemään päätöksiä miniänsä ja poikansa takia, jos näkee, että hänen poikansa käsittelee vaimoaan kaltoin. Hänen tietoisuutensa ja Allaahin pelko estää häntä olemasta puolueellinen pojalleen totuuden valossa, joten hän ei tue poikaansa sortamaan vaimoaan tai tekemään mitään väärin. Tämä menee Koraanin sanojen mukaan:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

“…Ja tuomitsemaan ihmisten kesken oikeudenmukaisesti…”
[Suurah an-Nisaa’: 4:58]

Musliminainen, joka totisesti seuraa tätä johdatusta ei ikinä tee syntiä alistamalla toista ja ei myöskään ole tyytyväinen annettuaan mitään muuta tuomiota kuin oikeudenmukaista ja tasapuolista vaikka se menisikin vastoin omaa poikaansa.

Hänen vävypoika

Hänen asenne vävyä kohtaan

Hänen asenne ei poikkea siitä oli sitten kyse miniästä tai vävystä. Hän kohtelee vävyään samalla tavalla kuin omaa poikaansa ja haluaa vävynsä olevan yksi parhaimmista ihmisistä.

Hän tietää kuinka valita hyvä vävypoika

Kun hän tekee valintaa vävystä, hän ei hyväksy kuin uskonnollisen, hyvä käytöksien ja jolla on hyvä maine, aivan kuten Profeetta (saas) on kehottanut hadiithissaan muslimeita tekemään:

“Jos luoksenne tulee joku, jonka uskonnollinen sitoumus ja luonne miellyttää sinua, naittakaa tyttärenne hänelle; jos ette tee niin, se levittää koettelemuksia (fitnah) ja vahinkoa maanpäälle.”

Etsiessään oikeaa puolisoa tyttärelleen, hän ei ole viehättynyt ainoastaa komeasta ulkomuodosta, korkeasta asemasta tai rikkauksista koska hän tietää, että naittamalla tyttärensä tälle miehelle hän tietää, että miehestä tulee ikään kuin hänen oma poika jonka käsiin hän luottaa tyttärensä kunnian, elämän ja onnellisuuden. Näitä ei voi suojella muu kuin jalo uskonnollinen mies, jolla on hyvät tavat ja korkea moraalinen taso.

Hän kunnioittaa ja arvostaa vävyään

Ei yllättävää, että hänen vävy saavuttaa anoppinsa kunnioituksen ja arvostuksen. Hän antaa vävynsä tuntea joka hetki, että on yksi perheenjäsenistä avioiduttuaan tyttären kanssa, joten hän toivoo hänelle ja tyttärelleen onnea ja menestystä heidän yhteiseen elämään. Hän antaa vävyn ymmärtää, että hän on luottanut kallisarvoisen tyttärensä kunnian hänen käsiin ja jonka käsissä hän uskoo, että tyttärensä toiveet voivat toteutua. Hän antaa vävyn tuntea, että on kuin toinen äiti hänelle, joten hän ei pidättele mitään neuvoa häneltä tai kilvoittele sen eteen mikä toisi onnea heille, vaimolleen ja lapsilleen.

Hän auttaa tytärtään olemaan hyvä vaimo miehelleen

Viisas musliminainen ei koskaan lakkaa antamasta neuvoja tyttärelleen tavoissa jotka voivat olla hänelle hyödyllisiä neuvoja aviomiehensä, lapsiensa sekä taloudenhoidossa. Hän neuvoo aina tytärtään asioissa, jotka voivat miellyttää tämän aviomistä ja tehdä hänestä onnellisen ja kehottaa häntä hoitamaan vaimolliset ja äidilliset velvoitteet niin hyvin kuin mahdollista.

Jos hän näkee puutteita, laiminlyöntiä tai välinpitämättömyyttä tyttärensä osalta, hän korjaa tytärtään nopeasti neuvoen ja auttaa häntä suoriutumaan niistä puutteista, jotta hänen vävynsä ei katsoisi hänen tytärtään alta kulmien. Hän ei vältä mainitsemasta vävynsä hyviä luonteenpiirteitä aika ajoin, jotta hänen tyttärensä rakastaisi miestään enemmän ja olisi enemmän kiitollinen Allaahille, Joka oli antanut miehen hänelle. Tällä tavoin, äidistä tulee suurin apu tyttärelleen vahvistaakseen avioliittoaan ja olemaan onnellinen siinä.

Hän on oikeudenmukainen ja ei ole ikinä puolueellinen tytärtään kohtaan

Muslimi anoppi on aina oikeudenmukainen hänen mielipiteissään ja tuomioissaan jos jokin erimielisyys on kohdannut hänen tyttären ja vävyn välillä tai jos hän huomaa vajetta tyttärensä puolelta ollakseen hyvä vaimo tai suorittaakseen kotitöitä tai aviopuolison velvoitteita. Hän ei seiso tyttärensä rinnalla, vaan puhuu totuuden ja oikeudenmukaisuuden sanoja, aivan kuten Allaah on Koraanissa määrännyt:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

“…Ja tuomitsemaan ihmisten kesken oikeudenmukaisesti…”
[Suurah an-Nisaa’: 4:58]

Jos hän näkee, että hänen tyttärellä on tapana ottaa paljon rahaa hänen mieheltään tai tuhlailee sitä ja hänen tytär ei ota vaaria hänen neuvoista, äiti puhuu asiasta ääneen. Tällöin hän selittää tyttärelleen ne virheet teoistaan, osoittanen kuinka on hän on ylittänyt Islamin rajat tuhlaavaisuudessaan, aivan kuten on ilmaistu Koraanissa kunnioitettujen ja oikein johdatettujen Allaahin palvelijoiden tekevän:

“Armollisen palvelijoita ovat ne, jotka kuluttaessaan eivät tuhlaa eivätkä kitsastele, vaan ovat kohtuullisia näiden välissä…”
[Suurah al-Furqaan 25:67]

Jos hän huomaa tyttärensä ottavan liikaa valtaa ja aliarvioida aviomiehensä kunniaa ja qawwamah, hän kiirehtii selittämään tyttärelleen selkein todistein, että miehillä on qawwamun naisiin nähden, aivan kuten Koraani sanoo:

“Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan…”
[Suurah an-Nisaa’ 4:34]

Ja koska miehille on annettu tämä rooli huolehtia ja ylläpitää naisia on kaksi keskeisintä syytä, minkä takia naisten ei tulisi unohtaa: etusija, joka on annettu miehille ja se omaisuus, jonka he kuluttavat naisiin:

“…Mutta mies on häntä asteen korkeammalla…”
[Suurah al-Baqarah 2:228]

Anoppi, joka noudattaa Islamia ja joka on viisas ja oikeudenmukainen ei tee jakoa omien poikiensa/poikansa ja vävyjen välillä. Aivan kuten muslimi anoppi kritisoi miniäänsä turhuuksista, joita mahdollisesti huomaa, myötätunnosta poikaansa kohtaan, hän myös kritisoi omaa tytärtään, jos tämä astuu rajojen yli. Hän tulee olemaan oikeudenmukainen ja tottelevainen Koraanin sanojen mukaan:

“…Kun puhutte, olkaa oikeudenmukaisia, vaikka kyseessä olisi oma sukulaisenne…”
[Suurah an-An’aam 6:152]

Hän hallitsee ongelmia viisaasti

Vävyllä voi olla joitain sellaisia luonteenpiirteitä, joista hänen vaimo sekä anoppi eivät juuri pidä, joka voi johtaa keskinäisiin ongelmiin ja sekä riitoihin. Tällaisissa tapauksissa, anoppi joka ymmärtää Islamin opit lähestyy vävyään hienovaraisesti, muistaen juuri tämän luonteenpiirteen ja luonteen, käsitelläkseen häntä viisaasti ja erittäin kärsivällisesti. Hän on aina erittäin varovainen puhuakseen liioittelevasti vävynsä negatiivisista ominaisuuksista tyttärelleen, niin kauan kun ne negatiiviset ominaisuudet eivät tuota ongelmia hänen uskoonsa tai moraaliin ja jotka eivät johda avioliiton loppumiseen. Hän yrittää vähätellä niitä niin paljon kuin mahdollista samalla kun käsittelee niitä laillisin ja viisain keinoin.
Näin muslimi anopista, joka on totisesti saanut johdatuksen Islamista, tulee siunaus ja hyvyyden lähde tyttärensä avioliitolle kun antaa kestävää tukea heidän avioliitolle tasa-arvoisten periaatteiden perusteella. Hän on kuin toinen äiti vävylleen eikä traditionaalinen vihollinen kuten monessa jaahil yhteiskunnissa on kerrottu monissa tarinoissa.

Me voimme hyvin kuvitella se suuri onni, jonka molemmat perheet tuntevat - anopin ja vävyn - muslimiäitiä kohtaan, joka on viisas, herkkä, uskovainen. Tämä lisää onnellisuutta molempien aviopuolisoiden perheisiin.
 
Musliminainen ja hänen aviomies


”Eräs Hänen merkeistään on se, että Hän on luonut teidän omasta joukostanne teille puolisoita, jotta te voisitte levätä heidän luonaan. Hän on asettanut rakkauden ja armon teidän välillenne. Tässä merkkejä niille, jotka tietävät
(Suurah ar-Ruum 30:21)

Perhe on vahvin osa muslimiyhteisöä silloin, kun se toimii tuottavasti ja rakentavasti, ja kun sen jäsenet auttavat toisiaan, rohkaisevat toisiaan olemaan hyviä ja oikeamielisiä, ja kilpailevat hyvien tekojen tekemisessä.
Oikeamielinen nainen on muslimiperheen pilari ja kulmakivi. Hän on suurin ilo miehen elämässä. Profeetta Muhammad (saas) sanoi:
”Tämä maailma on vain väliaikaisia mukavuuksia, ja paras mukavuus tässä maailmassa on hurskas nainen”.
(Muslim)

Hurskas, oikeamielinen nainen on suurin siunaus, jonka Allaah voi antaa miehelle, sillä hänen luotaan mies löytää lohdun, mukavuuden ja levon, ja ainutkertaisen rauhan ja nautinnon. Miten nainen voi olla paras mukavuus tässä maailmassa? Kuinka hän voi olla menestyksekäs, kunnioitettu ja rakastettu? Tämä kerrotaan seuraavissa kappaleissa.

Hän valitsee hyvän aviomiehen

Yksi musliminaisen oikeuksista on se, että hän saa itse valita oman aviomiehensä. Kukaan ei voi pakottaa häntä naimisiin miehen kanssa, josta hän ei pidä.

Kertonut Al-Khansaa’ bint Khidaam:
”Isäni naitti minut veljenpojalleen/sisarenpojalleen, ja minä en pitänyt tästä, joten valitin asiasta Allaahin Lähettiläälle (saas). Hän sanoi minulle: ’Hyväksy se mitä isäsi on järjestänyt.’ Minä sanoin: ’En halua hyväksyä sitä minkä isäni on järjestänyt.’ Hän (saas) sanoi: ’Silloin tämä avioliitto ei ole voimassa, mene ja avioidu kenen kanssa haluat.’ Minä sanoin: ’Olen hyväksynyt se minkä isäni on järjestänyt, mutta halusin naisten tietävän, että heidän isillään ei ole oikeutta pakottaa tyttäriään naimisiin’.”
(Bukhari)

Puolisoiden tulisi pitää toisistaan ja haluta mennä keskenään naimisiin. Heidän tulisi olla sopivia toisilleen ulkonäön, asenteiden, tapojen ja toiveiden suhteen. Jos nainen ei pidä aviomiehestään, ja tuntee ettei voi rakastaa tätä vilpittömästi, ja näin ollen pelkää sortuvansa siihen syntiin, että olisi tottelematon miestään kohtaan, hän voi pyytää avioeroa.

Ibn ’Abbaas kertoi:
”Thaabit ibn Qays ibn Shammaas:in vaimo, Jameelah, Abdullah ibn Ubayy:n sisar, tuli Profeetan (saas) luokse ja sanoi: ’Oi Allaahin Lähettiläs, minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa Thaabit ibn Qays:ista liittyen hänen uskontoonsa tai hänen käytökseensä, mutta en pidä hänestä.’ Profeetta (saas) sanoi: ’Annatko hänelle hänen puutarhansa takaisin?’ (Hänen mahrinsa oli ollut puutarha.) Jameelah sanoi: ’Kyllä.’ Joten Allaahin Lähettiläs (saas) lähetti tuolle miehelle sanan: ’Ota takaisin puutarhasi, ja lausu hänelle yksi avioero’.”
(Bukhari)

Musliminainen, joka ymmärtää uskontonsa opetukset, on viisas ja ottaa huomioon oikeat asiat valitessaan avio-miestä itselleen. Hän ei kiinnitä huomiota ainoastaan ulkonäköön, korkeaan asemaan, ylelliseen elämäntyyliin tai muihin tuollaisiin seikkoihin, jotka yleensä viehättävät naisia. Hän tarkastelee miehen uskon tasoa ja hänen sitou-tumistaan uskonnon harjoittamiseen, hänen asenteitaan ja hänen käytöstään, sillä nämä ovat hyvän aviomiehen tärkeimpiä piirteitä, ja menestyksekkään avioliiton pilareita. Tämä tulee hyvin ilmi seuraavassa hadithissa:

”Jos luoksenne tulee henkilö, jonka uskontoon ja asenteeseen olette tyytyväisiä, naittakaa tyttä-renne hänelle, sillä jos ette tee niin, fitnah ja pahanteko leviävät maan päällä.”
(Tirmidhi)

Hyvä musliminainen etsii miestä, jolla on hyvät elämäntavat ja puhdas sydän, joka käyttäytyy hyvin ja joka ym-märtää uskontonsa opetukset oikein. Allaah sanoo Koraanissa:

”Huonot naiset huonoille miehille ja huonot miehet huonoille naisille samoin kuin hyvät naiset hyville miehille ja hyvät miehet hyville naisille…”
(Suurah an-Nuur 24:26)

Tämä ei tarkoita sitä, että musliminaisen tulisi kokonaan jättää aviomiesehdokkaan ulkonäkö tai fyysiset ominai-suudet huomioimatta. On musliminaisen oikeus naida mies, joka miellyttää häntä niin ulkoisesti kuin myös käy-tökseltään. Näin hänen on helppo ihailla ja kunnioittaa aviomiestään. Todellinen musliminainen ei ikinä anna miehen ulkonäön häikäistä itseään, ja saada häntä jättämään huomiotta miehen henkiset puutteet.
Musliminainen tietää, että hänen aviomiehellään on qiwaamah hänen suhteensa, niin kuin Koraani kertoo:

”Mies on naisen pää, koska Jumala on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan. Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Jumala on antanut sen vartioitavak-si…
(Suurah an-Nisaa 4:34)

Näin ollen musliminainen haluaa naimisiin sellaisen miehen kanssa, jonka qiwaama:sta itseensä hän voi olla ylpeä. Hän haluaa miehen, jonka kanssa voi aloittaa elämän pituisen matkan, perustaa muslimiperheen, kasvattaa älykkäitä ja hyväsydämisiä lapsia, ja elää perhe-elämää rakkauden ja harmonian ilmapiirissä, jota eivät häiritse vastakkaiset asenteet tai uskonnolliset erot.

Hän tottelee aviomiestään ja osoittaa tälle kunnioitusta

Todellinen musliminainen on aina tottelevainen aviomiestään kohtaan, kunhan asiaan ei liity syntiä. Hän kohtelee aviomiestään kunnioituksella, ja on aina halukas miellyttämään häntä ja tekemään hänet onnelliseksi.
Jos mies on köyhä, musliminainen ei valita siitä ettei mies voi käyttää häneen paljon rahaa. Musliminainen ei valita taloustöistä, joita hänen täytyy tehdä, sillä hän muistaa niiden monien hurskaiden naisten esimerkin, joilla oli kärsivällisyyttä ja positiivinen asenne heidän palvellessaan aviomiehiään ja pitäessään huolta heidän kodeistaan, köyhyydestä ja koettelemuksista huolimatta.

Yksi esimerkillisimmistä vaimoista oli Fatima az-Zahra’ (ra), Profeetan (saas) tytär, ja Ali ibn Abi Taalib:in (ra) vaimo.
Hänellä oli tapana valittaa kivusta käsissään, joka aiheutui siitä, että hänen piti jauhaa viljanjyviä käsimyllyllä. Hänen aviomiehensä Ali ibn Abi Taalib (ra) sanoi hänelle eräänä päivänä: ”Sinun isäsi on tuonut joitakin naispuolisia orjia, joten mene hänen luokseen ja pyydä häneltä, jos yksi heistä voisi tulla palvelemaan sinua”. Fatima (ra) meni isänsä luokse, mutta hän oli liian ujo pyytääkseen häneltä mitä halusi. Ali (ra) meni Profeetan (saas) luokse ja pyysi häntä antamaan yhden palvelijan rakkaalle tyttärelleen, mutta Profeetta (saas) ei voinut auttaa rakkaimpiaan ja jättää huomioimatta niitä köyhiä muslimeita, joilla oli myös tarvetta palvelijoille. Joten Profeetta (saas) meni tyttärensä ja hänen miehensä luokse ja sanoi heille: ”Enkö opettaisi teille jotakin, joka on parempaa kuin se, mitä olette pyytäneet minulta? Kun menette nukkumaan illalla, sanokaa ’subhaanAllaah’ 33 kertaa, ’alhamdulillaah’ 33 kertaa, ja ’Allaahu akbar’ 34 kertaa. Tämä on parempi teille kuin palvelija”.
(Muslim)

Todellinen musliminainen omistautuu huolehtimaan miehestään ja tämän kodista.

Kertonut Asma’ bint Abu Bakr as-Siddeeq:
”Az-Zubayr meni naimisiin kanssani, ja hänellä ei ollut omaisuutta eikä orjia, ei mitään muuta kuin hevonen. Minulla oli tapana ruokkia hänen hevosensa, huolehtia siitä ja ulkoiluttaa sitä. Minä murskasin taatelinkiviä ruokkiakseni hänen kamelinsa. Minä toin vettä ja korjasin vesiämpärin, ja tein leipää, mutta en voinut paistaa sitä, joten jotkut minun ansari-naapureistani, jotka olivat ystä-vällisiä naisia, paistoivat sen minun puolestani. Tapasin kantaa taateleita puutarhasta, jonka Pro-feetta (saas) oli antanut az-Zubayr:ille, pääni päällä, ja tämä puutarha oli yli kilometrin päässä. Eräänä päivänä olin tulossa takaisin ja kannoin taateleita pääni päällä. Tapasin Allaahin Lähettilään (saas), jolla oli mukanaan joitakin seuralaisia. Hän kutsui minua, ja käski kameliaan laskeutumaan, jotta voisin ratsastaa hänen takanaan. Kerroin az-Zubayr:ille: ’Tunsin itseni ujoksi, koska tiedän että olet mustasukkainen mies’. Hän sanoi: ’On pahempaa minulle nähdä sinun kantavan taateleita pääsi päällä, kuin nähdä sinun ratsastavan hänen takanaan’. Myöhemmin Abu Bakr lähetti minulle palvelijan, joka päästi minut huolehtimasta hevosesta; minusta tuntui kuin minut olisi vapautettu orjuudesta.”
(Bukhari, Muslim)

Musliminainen tietää miehensä oikeudet, ja sen kuinka suuria ne ovat.

Profeetta (saas) sanoi:
”Yhdenkään ihmisen ei ole sallittua kumartua maahan toisen ihmisen edessä, mutta jos se olisi sal-littua, olisin käskenyt vaimoja kumartumaan maahan miestensä edessä, niiden oikeuksien vuoksi joita näillä on heidän ylitseen”.
(Ahmad, Al-Bazzaar)

Aisha (ra) kysyi Allaahin Lähettiläältä (saas):
”Kenellä on suurimmat oikeudet naiseen?” Hän vastasi: ”Hänen aviomiehellään”. Aisha (ra) kysyi: ”Ja kenellä on suurimmat oikeudet mieheen?” Profeetta (saas) vastasi: ”Hänen äidillään”.
(Al-Bazzaar)

”Nainen tuli Profeetan (saas) luokse kysymään jostakin asiasta. Kun Profeetta (saas) oli käsitellyt asian, hän kysyi naiselta: ”Onko sinulla aviomiestä?” Nainen vastasi: ”Kyllä”. Hän kysyi naiselta: ”Millainen olet häntä kohtaan?” Nainen sanoi: ”En ikinä laista velvollisuuksistani, paitsi jos jokin on yli minun voimavarojeni”. Profeetta (saas) sanoi: ”Kiinnitä huomiota siihen, miten kohtelet miestäsi, sillä hän on sinun Paratiisisi ja Helvettisi”.”
(Ahmad, Nasaa’i, Al-Haakim)

Näiden sanojen valossa musliminaisen ei tulisi valittaa taloustöistään, vaan hänen tulisi tehdä velvollisuutensa kodissaan ja pitää huolta aviomiehestään iloisena, sillä hän ei kanna painavaa taakkaa vaan saa palkintoa Allaahilta kaikesta tekemästään työstä. Musliminainen on älykäs ja valpas toimiessaan miehensä kanssa. Hän tutustuu miehensä luonteeseen ja oppii, mikä saa hänen miehensä onnelliseksi tai vihaiseksi. Hän ei tahallaan ärsytä mies-tään tai tee hänen elämäänsä vaikeaksi, tai yritä saada miestään suuttumaan.

Yksi tapa totella aviomiestä on kunnioittaa hänen toiveitaan arkisissa asioissa, kuten ystävien tapaamisessa, ruo-anlaitossa, pukeutumisessa, puheessa ja niin edelleen. Mitä enemmän vaimo tottelee miestään tämänkaltaisissa asioissa, sitä onnellisemmaksi avioliitto tulee. Musliminainen ei unohda, että aviomiehen totteleminen on yksi keino päästä Paratiisiin.

Profeetta (saas) on sanonut:
”Jos nainen rukoilee viisi päivittäistä rukoustaan, paastoaa Ramadan-kuukauden, tottelee avio-miestään ja vartioi siveyttään, hänelle tullaan sanomaan: ’Astu Paratiisiin mistä tahansa portista haluat’.”
(Ahmad, Tabaraani)

Umm Salamah (ra) on kertonut:
”Allaahin Lähettiläs (saas) sanoi: ’Kuka tahansa nainen kuolee, ja hänen aviomiehensä on tyytyväi-nen häneen, hän tulee astumaan Paratiisiin’.”
(Ibn Maajah)

Profeetta (saas) sanoi:
”Enkö kertoisi teille vaimoistanne Paratiisissa?” Me sanoimme: ”Totta kai, oi Allaahin Lähettiläs.” Hän (saas) sanoi: ”He ovat hedelmällisiä ja rakastavia. Jos yksi heistä tulee vihaiseksi tai väärin-kohdelluksi, tai hänen aviomiehensä tulee vihaiseksi, hän sanoo: ’Minun käteni on sinun kädessäsi; En tule nukkumaan ennen kuin olet tyytyväinen minuun’.”
(Tabaraani)

Todellinen musliminainen tietää sen lisäksi, että hänen aviomiehensä totteleminen tuo hänelle moninkertaisia palkkioita, myös sen, että tottelemattomuus tai velvollisuuksien laiminlyönti avioliitossa on syntiä, ja saa enkelit kiroamaan häntä.

Abu Hurayrah (ra) kertoi, että Allaahin Lähettiläs (saas) sanoi: ”Jos mies kutsuu vaimoaan vuotee-seen, ja vaimo ei tule, ja mies käy nukkumaan vihaisena vaimolleen, enkelit tulevat kiroamaan vaimoa aamuun asti”.
(Bukhari, Muslim)

Yksi islamilaisen avioliiton tarkoituksista on suojella niin miehen kuin naisenkin siveyttä. Siksi on vaimon velvollisuus vastata myöntävästi, jos mies kutsuu häntä vuoteeseen.

Profeetta (saas) on sanonut:
”Jos mies kutsuu vaimoaan, hänen on tultava, vaikka hän olisi kiireinen uunin luona”.
(Tirmidhi)

Miehen siveyden säilyttäminen on yksi tärkeimmistä asioista, jonka nainen voi tehdä, sillä Allaah haluaa ihmisten elävän ympäristössä, joka on puhdas ja vapaa fitnasta ja haraamista. Varoituksen, joka on annettu naisille, joiden aviomiehet ovat vihaisia heille, tulisi vapisuttaa jokaisen uskovan musliminaisen tajuntaa. On kerrottu, että tuollaisen naisen rukouksia ja hyviä töitä ei hyväksytä ennen kuin hänen aviomiehensä on jälleen tyytyväinen häneen.

Profeetta (saas) sanoi:
”Ei ole sallittua naiselle, joka uskoo Allaahiin ja Viimeiseen Päivään, päästää ketään sellaista avio-miehensä kotiin, josta hänen aviomiehensä ei pidä; tai mennä ulos silloin kun hänen aviomiehensä ei halua hänen menevän; tai totella ketään muuta aviomiestään vastaan; tai hylätä aviomiehensä vuodetta; tai lyödä aviomiestään. Jos mies on väärässä, niin naisen tulee tulla hänen luokseen niin kauan kunnes mies on jälleen tyytyväinen häneen, ja jos mies hyväksyy hänet niin kaikki on hyvin, Allaah tulee hyväksymään naisen teot ja tekemään hänen asemansa vahvemmaksi, ja hänen yllään ei tule olemaan syntiä asiasta. Jos mies ei hyväksy häntä, ainakin nainen on tehnyt parhaansa ja saanut itselleen anteeksiannon Allaahilta.”
(Al-Haakim)

Vaimon ei tulisi paastota vapaaehtoisia paastoja ilman aviomiehensä lupaa. Hänen ei tule myöskään päästää ketään miehensä kotiin ilman hänen lupaansa tai käyttää miehensä omaisuutta ilman hänen lupaansa. Jos mies on saita ja käyttää liian vähän rahaa vaimoonsa ja lapsiinsa, naisella on oikeus ottaa ilman hänen lupaansa hänen omaisuudestaan sen verran, mikä on kohtuullista, taatakseen toimeentulon itselleen ja lapsilleen.

Musliminainen ymmärtää, että hänellä on velvollisuus pitää huolta aviomiehestään, kodistaan ja lapsistaan.

Profeetta (saas) on sanonut:
”Jokainen teistä on paimen, ja vastuussa niistä, jotka ovat hänen alaisiaan. Hallitsija on paimen; mies on perheensä paimen; nainen on miehensä kodin ja lasten paimen. Jokainen teistä on paimen ja vastuussa niistä, jotka ovat hänen alaisiaan.”
(Bukhari, Muslim)

Musliminaiselle on suuri kunnia huolehtia hyvin aviomiehestään, aamuin ja illoin, minne tahansa hän meneekin, ja kohdella häntä hellästi ja hyvätapaisesti, täyttäen hänen elämänsä ilolla, rauhallisuudella ja vakaudella.

Aisha (ra) kertoi:
”Perfumoin Allaahin Lähettilään (saas) parhaalla hajusteella jonka löysin, kun hän astui ihramin tilaan ja päätti ihramin tilansa.”
(Muslim)

Aisha (ra) kertoi myös:
”Kun Allaahin Lähettiläs (saas) oli itikaaf:in tilassa (eristyksissä moskeijassa), hänellä oli tapana työntää päänsä minun luokseni, ja minä kampasin hänen hiuksensa, ja hän ei tullut ulos moskeijasta paitsi tehdäkseen tarpeensa”.
(Bukhari, Muslim)

Aisha (ra) kehotti vaimoja pitämään hyvää huolta miehistään ja muistamaan miestensä oikeudet heihin nähden.
Aisha (ra) on sanonut:
”Oi naisväki, jos tietäisitte ne oikeudet, joita miehillänne on teihin nähden, jokainen teistä pyyhkisi tomun miehensä jaloista omilla kasvoillaan”.
(Ibn Hibbaan)

Naisten tulisi pyrkiä poistamaan sydämistään ylimielisyys, ylpeys, itsepäisyys ja kovuus, sillä tuollaiset ominaisuu-det saattavat tuhota avioliiton.
Kertonut Ibn Abbaas (ra):
”Profeetta (saas) sanoi: ’Oi naiset, antakaa hyväntekeväisyyteen, sillä olen totisesti nähnyt, että te muodostatte enemmistön Helvetin asukkaista’. He kysyivät: ’Miksi asia on niin, oi Allaahin Lähetti-läs?’ Hän (saas) vastasi: ’Koska naiset eivät ole kiitollisia hyvästä kohtelusta. Vaikka kohtelisit yhtä heistä hyvin koko elinaikasi, ja sitten hän näkee yhden vian sinussa, hän sanoo: ’En ole ikinä nähnyt mitään hyvää tulevan sinulta!’.”
(Bukhari)

Hän kohtelee miehensä äitiä ja perhettä ystävällisesti ja kunnioittaen

Yksi niistä tavoista, joilla nainen osoittaa kunnioitusta miestään kohtaan, on miehen äidin kunnioittaminen. Mus-liminainen, joka todella ymmärtää uskontonsa opetukset, tietää, että henkilö, jolla on suurimmat oikeudet mieheen, on hänen äitinsä. Joten hän auttaa miestään kunnioittamaan äitiään. Näin hän auttaa miestään tekemään hyviä tekoja ja pelkäämään Allaahia. Näin hän myös saa miehensä kiintymään itseensä, sillä mies arvostaa naista, joka arvostaa hänen perhettään.
Musliminainen saattaa joutua tilanteeseen, jossa häntä testataan hänen anoppinsa tai hänen miehensä muiden perheenjäsenten taholta. Myös silloin hänellä on velvollisuus kohdella heitä parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä tavalla hän suojelee avioliittoaan mahdollisilta huonoilta vaikutuksilta.
Musliminaisen ei pitäisi ikinä ajatella, että vain hänellä on velvollisuus kohdella puolisoaan hyvin, ja että mitään vastaavaa ei vaadita hänen aviomieheltään. Islam on antanut molemmille puolisoille oikeuksia ja velvollisuuksia. Aviomiehen tulisi suojella vaimonsa kunniaa, ja suojata vaimoaan pilkalta, nöyryytykseltä, vastoinkäymisiltä tai sorrolta. Vaimon oikeudet muodostavat aviomiehen velvollisuudet, ja miehen täytyy kunnioittaa noita velvollisuuksia ja täyttää ne niin täydellisesti kuin mahdollista.
Yksi aviomiehen velvollisuuksista on täyttää roolinsa perheen elättäjänä ja suojelijana. Tämän roolin kykenee täyttämään vain mies, joka on jaloluonteinen, anteeksiantava, kärsivällinen ja antelias. Hänen tulee kyetä johta-maan perhettään käyttäen hyväkseen maskuliinisia ominaisuuksiaan. Hänen tulee kunnioittaa vaimonsa tunteita ja jakaa vastuu muslimiperheen koossapysymisestä

Hän voittaa miehensä kiintymyksen ja on innokas miellyttämään häntä

Todellinen musliminainen on aina innokas voittamaan miehensä rakkauden ja miellyttämään häntä. Hän puhuu miehelleen ystävällisiä sanoja, ja välttää sanomasta mitään loukkaavaa tai suuttumusta aiheuttavaa. Hän tuo miehelleen hyviä uutisia, ja viivyttää huonojen uutisten kertomista sopivaan hetkeen asti.

Kertonut Anas ibn Maalik (ra):
”Abu Talhah:n ja Umm Sulaym:in poika kuoli. Umm Sulaym sanoi perheelleen: ’Älkää kertoko Abu Talhah:lle hänen pojastaan ennen kuin minä olen kertonut hänelle siitä’. Abu Talhah tuli kotiin, joten Umm Sulaym valmisti hänelle aterian, ja hän söi ja joi. Sitten Umm Sulaym kaunisti itsensä tavalla jota hän ei ollut tehnyt koskaan ennen, ja hän oli aviollisessa yhteydessä hänen kanssaan. Kun Umm Sulaym huomasi että hänen miehensä oli tyytyväinen, hän sanoi: ’Oi Abu Talhah, mitä ajattelet siitä, jos joku lainaa jotakin jollekin, ja sitten pyytää sen takaisin, onko oikein ettei tuo toinen palauttaisi sitä?’ Hän vastasi: ’Ei’. Umm Sulaym sanoi: ’Sitten luovu pojastasi’. Abu Talhah suuttui ja sanoi: ’Sinä annoit minun hemmotella itseäni ja sitten kerroit minulle pojastani!’ Sitten hän meni Allaahin Lähettilään luokse ja kertoi tapahtuneesta. Allaahin Lähettiläs sanoi: ’Siunatkoon Allaah teitä molempia tämän illan vuoksi!’ Ja Umm Sulaym tuli sinä iltana raskaaksi ja synnytti pojan.”
(Muslim, lyhennetty)

Miten suurta olikaan Umm Sulaym:in (ra) usko, ja miten upeaa hänen kärsivällisyytensä ja hyveellisyytensä! Miten rohkeasti hän piilotti surunsa aviomieheltään ja voitti hänen rakkautensa, voittaakseen Allaahin mielihyvän! Tämä on todellista, syvää ja vilpitöntä uskoa.
Vilpitön musliminainen tunnistaa asiat, joista hänen miehensä pitää, ja asiat, joista hänen miehensä ei pidä. Hän tuntee miehensä tavat ja yrittää mukautua niihin niin paljon kuin mahdollista. Hän pyrkii säilyttämään avioliiton harmonian, ja suojelee avioliittoa tylsyydeltä ja liialta rutiinilta. Jos jokin asia häiritsee heidän avioliittoaan, hän kiirehtii rauhoittamaan tilannetta vilpittömällä rakkaudellaan ja viisaalla ymmärryksellään. Hän ei kuuntele Shaytaanin kuiskauksia, jotka kehottavat häntä tekemään vääryyttä. Hän ei ikinä pyydä mieheltään avioeroa ilman hyvää syytä. Avioliiton tulee olla niin vahva, että väliaikaiset riidat tai väärinymmärrykset eivät voi horjuttaa sitä.

Profeetta (saas) sanoi:
”Kuka tahansa nainen, joka pyytää mieheltään avioeroa ilman hyvää syytä, ei tule tuntemaan edes Paratiisin tuoksua”.
(Tirmidhi)
 
Hän ei paljasta miehensä salaisuuksia

Säädyllinen musliminainen ei paljasta miehensä salaisuuksia, eikä puhu ulkopuolisille itsensä ja miehensä kah-denkeskisistä asioista. Hänen aikansa on liian kallista tuhlattavaksi moiseen säädyttömään käytökseen.

Profeetta (saas) on sanonut:
”Niiden joukossa, jotka ovat Tuomiopäivänä huonoimpia Allaahin silmissä, on mies, joka nauttii vaimonsa intiimistä seurasta, ja vaimo joka nauttii miehensä intiimistä seurasta, ja sitten toinen heistä menee ja paljastaa salaisuuden toisille”.
(Muslim)

Profeetan (saas) perheen keskuudessa kävi kerran niin, että Hafsah (ra) kertoi Aisha:lle (ra) salaisuuden, jonka Profeetta (saas) oli uskonut hänelle. Tämä johti juonitteluun Profeetan (saas) taloudessa. Profeetta (saas) oli niin kovasti pettynyt vaimoihinsa, että pysyi heistä kaikista erossa kuukauden ajan. Tämän tapauksen johdosta lähetettiin seuraava Koraanin ayah:

”Profeetta kertoi eräälle vaimoistaan salassa erään asian, mutta tämä kertoi sen eteenpäin. Kun Jumala antoi Profeetan kuulla tästä, hän nuhteli vaimoaan osasta, mutta antoi osan anteeksi. Kun hän puhui vaimolleen osasta, tämä kysyi: ”Kuka on sinulle kertonut tämän?” ja hän vastasi: ”Sen on minulle kertonut Tietävä, Tunteva.”
(Suurah at-Tahriim 66:3)

Koraani kehotti asianomaisia vaimoja katumaan. Sitten Koraani antoi heille varoituksen, että jos he jatkaisivat virheessään, he saattaisivat menettää kunnian olla Profeetan (saas) vaimoja:

”Voihan olla, että jos hän eroaa teistä, Jumala antaa hänelle parempia vaimoja kuin te, alistuvia, uskovia, nöyriä, katuvia, palvovia, hurskaita, leskiä tai neitsyitä.
(Suurah at-Tahriim 66:5)

Tämä tapaus antaa musliminaiselle arvokkaan opetuksen siitä, että hänen tulee säilyttää aviomiehensä salaisuudet itsellään, ja siitä vaikutuksesta, mikä salaisuuksien paljastamisella on yksilön ja kodin vakauteen.

Hän pysyy miehensä rinnalla ja tarjoaa hänelle neuvojaan

Aivan kuten Islam odottaa miehen auttavan vaimoaan taloustöissä ja taloudenpitoon liittyvissä asioissa, niin myös vaimon odotetaan auttavan miestään käsittelemään ulkomaailman asioita, ja täyttävän osansa elämässä tarjoamalla mielipiteitään ja neuvojaan, ja tukevan miestään käytännön asioissa.
Historia osoittaa meille, että musliminaiset tapasivat ottaa osaa jihaadiin miesten rinnalla, marssien heidän kans-saan taisteluissa, tuoden vettä janoisille, hoitaen haavoittuneita, asettaen paikoilleen murtuneita luita, pysäyttäen verenvuotoja, rohkaisten sotilaita, ja joskus osallistuen taisteluun, juosten edestakaisin miekkojen ja keihäiden välissä ja seisoen lujina kun jotkut rohkeista miehistä olivat paenneet. Naisten osanotto julkiseen elämään ei rajoittunut vain taistelukentille. Myös rauhan aikana he ottivat osaa asioihin antamalla arvokkaita mielipiteitään, rauhoittaen miehiään stressin aikana ja tukien heitä vaikeuksien koittaessa.
Mainio esimerkki musliminaisesta, joka tuki miestään vaikeina aikoina, oli Profeetan (saas) ensimmäinen vaimo, ja ensimmäinen ihminen joka uskoi hänen tuomaansa viestiin, Khadija bint Khuwaylid (ra). Hän kiirehti tarjoamaan apuaan ja tukeaan, neuvoi Profeettaa (saas) ja keksi käytännön keinoja auttaa miestään. Hän rohkaisi miestään ja puhui kauniisti tämän hyvistä ominaisuuksista. Hänellä oli viisautta, ymmärrystä ja päättäväisyyttä. Hän luotti mieheensä ja tämän hyviin ominaisuuksiin, ja puhui miehelleen ystävällisiä, suloisia ja rohkaisevia sanoja. Hän täytti miehensä varmuudella, rauhallisuudella ja vakaumuksella. Hän oli nainen, joka puhui aina totta ja kantoi taakkansa vilpittömästi. Hän seisoi miehensä rinnalla ja tuki tätä, kestäen pahimmanlaatuista sortoa ja vainoa. Hän kesti vaikeudet. Näin ollen ei ole ihme, että Allaah ja enkeli Jibriil (as) lähettivät hänelle rauhantervehdyksensä ja iloiset uutiset talosta Paratiisissa, joka oli varattu häntä varten.
Todellinen musliminainen ajattelee syvällisesti ja antaa miehelleen hyviä, oikeita neuvoja silloin, kun hän on niiden tarpeessa.

Hän rohkaisee miestään käyttämään rahaa Allaahin tähden

Yksi tapa, jolla musliminainen tukee miestään, on hyväntekeväisyyteen rohkaiseminen.
Näemme monien ilman johdatusta olevien naisten tuhlaavan rahaa ylellisyyteen ja turhiin ostoksiin; tämä ei ole uskovan musliminaisen tapa elää.
Yksi kauniista tarinoista, joita on kerrottu naisista, jotka ovat rohkaisseet miehiään hyväntekeväisyyteen, on tarina Umm ad-Dahdah:ista:
”Kun hänen miehensä tuli hänen luokseen ja kertoi hänelle, että oli antanut hyväntekeväisyyteen sen puutarhan, josta Umm ad-Dahdah ja hänen lapsensa saivat elantonsa, toiveenaan saada tertun taa-teleita Paratiisissa, hän sanoi miehelleen: ’Sinä olet tehnyt hyvän kaupan, sinä olet tehnyt hyvän kaupan’. Profeetta (saas) kommentoi: ’Kuinka monta terttua taateleita Abu Dahdah saakaan Para-tiisissa!’ Ja hän toisti tämän monta kertaa.”
(Ahmad, Tabaraani)

Hän auttaa miestään tottelemaan Allaahia

Yksi hyvän muslimivaimon ominaisuuksista on se, että hän auttaa miestään tottelemaan Allaahia monin eri tavoin.
Abu Hurayrah (ra) kertoi:
”Allaahin Lähettiläs (saas) sanoi:
’Olkoon Allaah armollinen miehelle, joka nousee ylös rukoilemaan yöllä ja herättää vaimonsa rukoi-lemaan, ja jos hän kieltäytyy heräämästä, hän pirskottaa vettä hänen kasvoilleen. Ja olkoon Allaah armollinen naiselle, joka nousee ylös rukoilemaan yöllä, ja herättää aviomiehensä rukoilemaan, ja jos hän kieltäytyy heräämästä, hän pirskottaa vettä hänen kasvoilleen’.”
(Abu Dawuud)

Hän täyttää miehensä sydämen ilolla

Musliminainen ei unohda olevansa suurin ilo miehensä elämässä, jos hän osaa voittaa hänen rakkautensa.
Profeetta (saas) sanoi:
”Kolme asiaa saavat Adamin pojan onnelliseksi, ja kolme asiaa saavat hänet onnettomaksi. Niiden asioiden joukossa, jotka saavat Adamin pojan onnelliseksi, ovat hyvä vaimo, hyvä koti ja hyvä kul-kuväline; asiat jotka saavat hänet onnettomaksi ovat huono vaimo, huono koti ja huono kulkuväline”.
(Ahmad)

Joten hyvänä vaimona oleminen ja miehensä sydämen ilolla täyttäminen ovat osa uskontoa. Tämä auttaa miestä pysymään säädyllisenä, vahvistaa perhettä ja tuo onnellisuutta miehelle ja lapsille.
Musliminainen haluaa luonnostaan voittaa miehensä rakkauden ja kiintymyksen. Näin hän täydellistää feminiini-syytensä ja ansaitsee Allaahin mielihyvän.

Hän tekee itsensä kauniiksi miestään varten

Hän kaunistaa itseään miestään varten meikkien, vaatteiden ja muiden keinojen avulla. Tämä oli oikeamielisten edeltäjien tapana. He tapasivat pitää kauniita vaatteita ja koruja kotona ja matkustaessaan miestensä kanssa.
Bakrah bint ’Uqbah (ra) kävi Aisha:n (ra) luona ja kysyi häneltä hennan käyttämisestä. Aisha (ra) sanoi: ’Se tulee hyvästä puusta ja puhtaasta vedestä’. Hän kysyi häneltä myös ihokarvojen poista-misesta, ja Aisha (ra) sanoi: ’Jos sinulla on aviomies, ja voit poistaa silmäsi ja korvata ne jollakin paremmalla hänen vuokseen, niin tee se’.
(Ibn al-Jawzi)

Noiden huolimattomien naisten, jotka eivät pidä huolta ulkonäöstään aviomiestensä edessä, tulisi kuunnella Aishan (ra) neuvoa, ja ymmärtää, että heidän kauneutensa on etupäässä tarkoitettu heidän miehilleen, ei heidän ystävilleen tai tuttavilleen. Naiset, jotka eivät vaivaudu kaunistamaan itseään aviomiehiään varten, ovat synninte-kijöitä, koska he eivät täytä tärkeää velvollisuutta avioliitossa. Heidän huolimattomuutensa saattaa olla syy siihen, että heidän miehensä katselevat toisia naisia.
Sellainen vaimo, jonka mies näkee hänet aina hiukset sotkuisina, kalpeana ja nuhruisissa vaatteissa, on hölmö ja tottelematon vaimo. Ei auta yhtään, jos hän kiirehtii kaunistamaan itseään vain vieraita odottaessaan tai naisten juhliin mennessään, mutta näyttää yleensä nuhruiselta miehensä edessä.

Hän on iloinen ja kiitollinen ottaessaan miehensä vastaan

Niiden tapojen joukossa, joilla musliminainen tekee itsensä viehättäväksi miehensä silmissä, on olla onnellinen, iloinen, ystävällinen ja hellä, ja näin täyttää miehen elämä ilolla.
Kun mies tulee töistä kotiin väsyneenä, vaimo tervehtii häntä hymy kasvoillaan ja ystävällisillä sanoilla.
Hyvä vaimo ilmaisee kiitollisuutensa aina, kun mies tekee jotain hyvää hänen vuokseen.
Profeetta (saas) sanoi:
”Allaah ei katso sellaiseen naiseen päin, joka ei kiitä miestänsä sellaisena aikana, jolloin ei voi tulla toimeen ilman häntä”.
(Al-Haakim)

Hän jakaa miehensä ilot ja surut

Musliminainen pitää seuraa miehelleen joissakin hänen vapaa-ajan puuhissaan, kuten lukemisessa, kuntoilussa, hyödyllisissä kokoontumisissa ja niin edelleen. Näin mies tuntee, ettei ole yksinäinen mielipuuhissaan, vaan voi jakaa ne rakastavan, älykkään ja uskollisen vaimon kanssa.
Profeetta (saas) tapasi juosta kilpaa vaimonsa Aisha:n (ra) kanssa.
Kun puolisot jakavat elämän iloja keskenään, heidän tunteensa toisiaan kohtaan syvenevät ja heidän välisensä side vahvistuu.
Musliminainen jakaa myös miehensä surut ja huolenaiheet, ja tarjoaa ystävällisiä lohdutuksen sanoja, kypsiä ja järkeviä neuvoja ja vilpitöntä tukea.

Hän ei katso toisia miehiä

Todellinen musliminainen ei tuijota miehiä, jotka eivät ole hänelle mahram:eita.
Pidättyessään vieraiden miesten katselemisesta musliminainen saavuttaa ominaisuuden, jota miehet eniten naisissa rakastavat. Se viittaa hänen puhtauteensa, kunnollisuuteensa ja uskollisuuteensa.

Hän ei kuvaile toisia naisia aviomiehelleen

Profeetta (saas) sanoi:
”Yhdenkään naisen ei tule puhua toisesta naisesta tai kuvailla häntä aviomiehelleen niin kuin tämä voisi nähdä hänet”.
(Fath al-Baari)

Yhdenkään miehen ei tulisi antaa ajatustensa harhailla vertaillen vaimoaan naiseen jota tämä kuvailee, tai antaa itsensä hullaantua tämän kuvitteellisesta kauneudesta.

Hän pyrkii luomaan rauhallisen ilmapiirin miestään varten

Musliminainen pyrkii luomaan kotiinsa rauhallisen ilmapiirin. Hän pyrkii pitämään kotinsa aina puhtaana ja siistinä, jotta aviomies näkee kodissa järjestystä ja hyvää makua. Hän pitää lapsensa puhtaina, hyvätapaisina ja koh-teliaina. Hän tarjoaa miehelleen hyviä aterioita ajallaan. Älykäs nainen tekee myös kaiken muun voitavansa, pe-rustuen tietoihinsa ja hyvään makuunsa.
Avioliitto on syvin side, jonka Allaah sitoo kahden sielun välille, jotta he voisivat nauttia rauhasta, vakaudesta ja sallituista nautinnoista. Vaimo on miehelleen turvapaikka, jonka luota hän voi löytää levon, empatian ja armolli-suuden.

Hän on hyväksyvä ja anteeksiantava

Musliminainen antaa anteeksi ja jättää huomioimatta miehensä tekemät pienet virheet. Hän ei kanna kaunaa miestään vastaan tai muistuta miestään jatkuvasti hänen erehdyksistään.
Mikään ominaisuus ei voita miehen sydäntä niin kuin se, että hänen vaimonsa on suvaitsevainen ja anteeksianta-vainen. Mikään ei käännä miestä vaimoaan vastaan niin kuin se, että vaimo laskee hänen vikojaan ja muistuttaa häntä hänen virheistään.
Musliminainen, joka seuraa Islamin johdatusta, tottelee Allaahin käskyä Koraanissa:

”...Antakoon he ennemmin anteeksi ja olkoon pitkämielisiä. Ettekö te itsekin halua Jumalan antavan teillle anteeksi? Jumala on Anteeksiantava, Armelias.
(Suurah an-Nuur 24:22)

Hän on vahvaluonteinen ja viisas

Musliminaisen luonteen vahvuus ei saa johtaa häntä unohtamaan sitä, että hänen tulee totella ja kunnioittaa aviomiestään. Hänen vahvan luonteensa tulee tulla esiin siten, että hän löytää tasapainoisen tavan puheessaan ja käytöksessään miestään kohtaan. Hänen ei tule olla huolimaton tai ristiriitainen. Jopa noina vihan hetkinä, jotka ovat väistämättömiä avioelämässä, hänen tulee hallita itsensä ja pitää kielensä kurissa, jottei sanoisi mitään sel-laista, joka saattaisi loukata miehen tunteita. Tämä on vahvaluonteisen ihmisen ominaisuus.
Aisha (ra) on hyvä esimerkki musliminaisille siitä, miten tulee käyttäytyä ollessaan vihainen:
Aisha (ra) kertoi:
”Profeetta (saas) sanoi minulle: ’Tiedän koska olet tyytyväinen minuun ja koska olet vihainen mi-nulle’. Minä sanoin: ’Miten sinä tiedät sen?’ Hän sanoi: ’Kun olet tyytyväinen minuun, sanot, ’Ei, kaut-ta Muhammadin Herran’, ja kun olet vihainen minulle, sinä sanot, ’Ei, kautta Ibrahimin Herran’. Minä sanoin, ’Kyllä, se on totta. Kautta Allaahin, Oi Allaahin Lähettiläs, pidättäydyn vain sanomasta sinun nimeäsi’.”
(Muslim)

Todellinen musliminainen on nöyrä, ystävällinen, rakastava ja tottelevainen aviomiestään kohtaan, mutta tämä ei tarkoita sitä, että hän antaa luonteensa heiketä miehensä vuoksi, jos nainen itse on oikeassa ja pitäytyy Allaahin osoittamalla oikealla tiellä. Musliminainen on ylpeä uskonnostaan ja ymmärtää mitä on olla Allaahin todellinen palvelija ja orja.

Hän on yksi menestyneimmistä vaimoista

Nämä edellä läpikäydyt kappaleet, jotka koskevat musliminaisen älyllisiä, henkisiä, sosiaalisia ja ulkoisia puolia, osoittavat sen, millainen on todella menestynyt muslimivaimo. Tällaiset vaimot ovat todellisia siunauksia ja onnel-lisuuden lähteitä aviomiehilleen.
Koska musliminainen ymmärtää uskontonsa opetukset ja täyttää velvollisuutensa miestään kohtaan, hänestä tulee suurin onnenaihe miehensä elämässä.
 
Päivän Karjalaisessa on tuo juttu ja netissä maksumuurin takana. 11000 valitusta on hallinto-oikeudessa ja niitä käsitellään noin tuhannen kappaleen kuukausitahtia. Niissäkin siis menee helposti tämän vuoden loppuun. Minä voisin alkaa sivutyönäni käsittelemään noita hakemuksia ja saisin kaikki käsiteltyä kuukaudessa.


KOTIMAA 9.2.2017 05:00 TILAAJILLE
Vapaaehtoisesti tai pakolla - palautuslento Irakiin on tarjous, josta ei voi kieltäytyä
  • Tarja Koljonen / Uutissuomalainen
  • Vesa Moilanen

Hallinto-oikeuksissa käsitellään nyt turvapaikkapäätöksiä noin tuhannen tapauksen kuukausivauhdilla. Samalla käännytyspäätöksien määrä kasvaa.

Suomesta palautetaan nyt kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita irakilaisia takaisin kotimaahansa kiihtyvään tahtiin sitä mukaa kun hallinto-oikeuksista tulee päätöksiä sinne jätettyihin muutoshakemuksiin. Suurin osa hyväksyy vapaaehtoisen palautuksen, mutta osa odottaa palautuslentoa lukkojen takana.
- Jos näyttää siltä, että henkilö vastustaa palautusta, hänet voidaan viimeisenä keinona ottaa säilöön, poliisitarkastaja Mia Poutanen Poliisihallituksesta sanoo.

Säilöönottoyksiköitä on Suomessa kaksi: Metsälän ja Joutsenon keskuksissa palautusta odottaa noin 70 henkeä. Alkuviikosta palautuslennolle oli lähdössä reilut kaksikymmentä sellaista henkilöä, jotka eivät koneeseen halua vapaaehtoisesti. Palautettavia on useista maista.

Vastustelevia henkilöitä ei välttämättä saada koneeseen. Viimeksi muutama viikko sitten kapteeni kieltäytyi ottamasta koneeseen pyristelevää ja rimpuilevaa henkilöä.

- Lentoliikenteessä kapteenilla on ratkaisuvalta. Ei voida vaarantaa muiden matkustajien turvallisuutta. Tällaisissa tapauksissa poliisi lähtee saattajaksi matkalle. Palautuslennot tehdään joko erikseen varatuilla lennoilla tai yleisemmin reittilennoilla, Mia Poutanen kertoo.

Palautussopimusta ei tarvita

Suurin osa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneista on valittanut päätöksestä hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeuden jonossa muutoshakemuksia on yli 11 000 ja niitä käsitellään neljässä hallinto-oikeudessa. Päätöksiä odotetaan noin tuhannen tapauksen kuukausivauhdilla.

Suuri osa muutoshakemuksista koskee irakilaisia, jotka ovat myös suurin ryhmä turvapaikanhakijoiden joukossa. Hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen päätökset toimeenpannaan ellei korkein hallinto-oikeus ole myöntänyt valituslupaa.

- Suurin osa lähtee maasta vapaaehtoisesti ja saa siihen paluukorvauksen. Tällä hetkellä pakolla toimeenpantavia käännytyksiä Irakiin on yksi tai kaksi viikossa, kansliapäällikkö Päivi Nerg sisäministeriöstä sanoo.

Suomella ei ole Irakin kanssa palautussopimusta. Se ei ole kuitenkaan este palauttaa ihmisiä toiseen maahan edes pakolla.

- Poliisi palautti käännytys- tai karkotuspäätöksen saaneita viime vuonna yli sataan maahan, mutta vain kymmenen maan kanssa meillä on sopimus, Poutanen muistuttaa.

Käännytyspäätöksen saaneista moni katoaa.

- Kyllä sitä tapahtuu, mutta eivät he silti välttämättä jää Suomeen. Osa lähtee joko kotimaahansa tai muualle Eurooppaan.

Palautuskeskuksista luovuttiin

Aikaisemmin suunniteltiin käännytyksiä tehostavia palautuskeskuksia, mutta niistä on turvallisuussyistä luovuttu kokonaan. Sen sijaan Joutsenon säilöönottoyksikkö laajenee pian 40 paikalla.

Olot säilöönottoyksikössä ovat karut: säilöt muistuttavat tavallisia sellejä, joissa on pesuallas, wc-pönttö ja sänky mutta ei esimerkiksi ikkunaa. Vastaanottoyksikön johtaja Pekka Nuutinen Maahanmuuttovirastosta sanoo, että kyseessä on suljettu yksikkö mutta ei vankila.

- Säilössä ei ole suljettuja sellejä, vaikka esimerkiksi Joutseno toimiikin entisen vankilan kiinteistössä entisillä selliosastoilla.


 
Viimeksi muokattu:
Tila
Keskustelu on suljettu.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom