Sekoitan kuitenkin pakkaa sen verran, että tässä on nyt siis kyse kryptoista ja kryptojen siirrosta. Jos ostan osakkeita esim. 1000 eurolla ja kaupankäyntikulu on 10 €, merkitään tämä kirjanpitoon (esim. Nordnet tekee tämän automaattisesti) siten, että todellinen ostohinta on ollut 1010 €. Näin ollen hyvityksen saa myytäessä, koska tuo 10 € pienentää myyntivoittoasi. Hypoteettisesti myisit potin pois 1020 eurolla ja jos myös myytäessä 10 € kaupankäyntikulu, niin tällöin et ole vielä tehnyt voittoa penniäkään, koska alkuperäinen ostohinta oli 1010 € sis. ostokulut ja myytäessä vähennetään toiset 10 €, eli ±0.
Kryptoissa tilanne ostojen ja myyntien suhteen on vastaava, jos ostat 1000 € kryptoa, niin se sisältää normaalisti jo kaupankäyntikulut ja todellisuudessa esim. 10 € kaupankäyntikuluilla saat kryptoa 990 € arvosta ja ostokurssiksi kirjataan siis 1000 €, jolloin se sisältää myös tuon ostokulun. Siirtojen tilanne on mielestäni erilainen, koska siirtokulut tehdään kryptoissa ja oikeasti siirtosi jälkeen sulla ei ole enää 100 € arvosta kryptoa vaan 90 € verran. Itse olen merkinnyt nuo siten, että olen merkannut FIFO-laskelmaan 100 € jollakin kurssilla, esim. krypto X:n hinta 10 €, niin olet ostanut 10 x krypto X. Siirron jälkeen sulla on vain 9 krypto X:ää, jos siirtokulu juuri sen 10 €. Kirjanpitokaan ei pidä kutiaan, jos sitä ei saman tien merkkaa käytetyksi siirrossa. Näin ollen olen tehnyt sitten siirtoa vastaavan rivin, jossa on käytetty (eli myyty) 1 kpl krypto X:ää siirtokuluihin.
Kirjanpitoa ei saa täsmäämään muuten kuin näin tai sitten pitäisi merkata siirretyksi 9 kryptoa ja laskea sille uusi kurssi 10 krypton mukaan. Aika mielenkiintoinen kuvio tämäkin, kun kurssia ei voisi silloin suoraan ottaa mistään kuvakaappauksena, vaan koko laskenta pitäisi tallettaa johonkin. Eli mielestäni osto- ja myyntikulut ovat eri asia kuin säilytykseen, esim. siirtoihin, liittyvät kulut. Siirron kulut, jotka kryptoina peritään, on mielestäni sama asia kuin kryptojen käyttäminen johonkin palveluun maksuna. Toisin sanoen krypton myyntitapahtuma.