Tuossa jo selkeä vastaus, eli ilmoitat verottajalle tappion ja kaupankäyntikulut. Laskelmia ei välttämättä tarvitse ilmoittaa ellei verottajalla ole jotain epäselvää ja pyydä selvitystä, eli säilyttää siltä varalta. Ja sanoisin että sinulla on paljon tarkemmin ylhäällä kaupat kuin suurella osalla ihmisistä. En ole tälle vuodelle tehnyt vielä veroilmoitusta, mutta viime vuonna oli riittävää ilmoittaa laskelman lopputulos. Kyllä itseäkin hirvitti tehdä ensimmäistä ilmoitusta, mutta kun se avautuu mieleen, niin ei siinä mitään suurempaa ajatusta tarvitse.
Mjoo-o, jotain tässä vaan en ymmärrä. Kun jos toi coinmotionin laskelmas oli tehty "Oikein" niinkun tein sen perusteella. Mut verohallinnon fifo laskurin ohjeessa lukee "Lukuun täytyy sisällyttää mahdollinen ostokulu, ja vähentää myyntikulu" tossa coinmotionin jutussa on kaikki kulut ilmeisesti laskettu ensi "mun voitoks" mut sitten eritelty omana summanaan, aika sekavaa minusta. Täähän olis tosi yksinkertaista jos toi mun alkuperänen laskelma kävis että ilmottaa kaikki erikseen ja summaa loppuun mikä on ollu voitto ja mikä ei.
En tiedä tuntuu että muilla on erilainen logiikka tässä kun minulla, matematiikka on aina ollut suunilleen surkeinta alaani.
Kiitos kuitenkin vastauksistanne.
Oon paineissa kato kun luulen että joutuu käräjille jos siellä on eurokin väärin :-D, kun on niin vakava asia tämä kryptovaluutta ilmeisesti verotoimiston mielestä, ilmeisesti eivät halua että tähän sijoitetaan. Siis sen perusteella miten hankalaksi tämä on tehty, en ymmärrä miksei vaan voi riittää toi pdf mikä mulla oli tossa tulosteena -> siitäpä voisivat ite laskee etten huijaa. En jaksaisi mitään lisäselvityksiäkään, en osaa kuitenkaan niitäkään tehdä. Siksi kans stressaillu näin paljo et sais "kerralla oikein".
Tämä sekottaa mut tässä fihvo laskurissa "HINTA"-"tähän sarakkeeseen täytetään teito siitä, mikä on ollut tapahtumassa käytetyn yhden virtuaalivaluuta yksikön euroistettu arvo. Lukuun täytyy sisällytttää mahdollinen ostokulu ja luvusta täytyy vähentää mahdollinen myyntikulu" täh siis minkä helvetin takia siitä kurssista aletaan nyt jotain mahdollisia osto ja myyntikuluja vähentämään... Se hinta eli vaikka bitcoinin kurssihan on ihan eri asia tosta, tuo ohje on muutenkin niin sekavasti kirjotettu (mun ymmärrykselle) että joudun lukemaan sen 5 kertaa että se pysyy edes hetken mun mielessä.
Eli mun on pakko osata valehdella niille kurssin hinta vääräks, mut oikeella tavalla, että se menee oikein WUT, miksen vaan voi laittaa legittiä kurssin hintaa, en ymmärrä eikä puolisokaan ymmärrä vaikka tätä on täällä nyt muutamia päiviä pohdiskeltu.
Sama toistuu muissa ohjeissa.
Toisessa kohtaa lukee tuol verohallinnon sivuilla ohjees, et myyntihintaan se mitä se 1 coinssimaksaa/euroissa, eli kurssi.
mut vaihtoehtoses (koko vuoden myynnit kerralla) lukee taas et laitat koko vuoden myyntien summan siihen, eli kumpi se myyntihinta nyt sit on... Kurssi vai aktuaalinen myyntihinta, en ymmärrä et miks kurssia sanotaan myyntihinnaksi, todella sekottavaa.
Sekottaa viel se kun esim tota BTC on ostettu 4 eri erässä, joten minkä laitan sen hinnaks? se aina hieman vaihdellu. myyny sit tän "4 erää" kerralla.
Tällästen takia pelkään et ne menee aivan päin honkia, kun en edes tajua näitä ohjeita vaikka kirkkain katsein niitä tulkitsen.
Ihan ylimääräsenä mainitsen että valuuttanahan tää krypto ei toimi ollenkaan, koska todella epäkäytännöllistä jotain veroraportteja olisi joka ostoksesta täytellä.