Moikka, minullaki on nyt tämä bitcoin asia edessä, ja yritän tässä kirjottaa tätä viestiä ilman paniikkia, toista päivää tässä hikoillu silmät punasena.
Olen tehnyt niin monta typerää valintaa viimesin parinvuoden aikana, että saatte huokasta helpotuksesta miten paljon järkevämmin teillä menee.
En ymmärrä tästä verotuksesta mitään, ja olen jo Coinmotion tilini sulkenut kun otti vaan päähän tuo että hassasin sinne rahani. Nyt sitten kävi ilmi että olis pitäny jotku erilliset kuitit vielä olla? mielestäni sieltä sivulta ei mistään viesteistä mitään kuitteja löytynyt, vaikka kävin kaikki viestit läpi. Ainoastaan olen sieltä ladannut Excel taulukon, ja saman PDF:änä (senkin sain vaan koska vaadin ite, kun ei mulla ole edes exceliä, vissiin pakko ostaa nyt pikana). Ja sitten ottanu etusivulta screenshottit nuista tapahtumista, ja ladannu jonku ihme laskelman -> jossa vielä sanotaan että niille ei näijen asioiden oikeellisuus kuulu ollenkaan, mutta minulle kuuluu vaikka ainoa paikka mistä mä voin nämä tarkistaa on juuri se palvelu mistä oon ne ostanu? No kuitteja ei ole, voin yrittää jälkikäteen kysellä, jos on kerta sellanen pelko että voi käräjille joutua kun kuitit puuttuu?
6000 euroo sijotin, ja tän raportin mukaan jäin häviölle noin -499, ite laskin että abaut -600, mutta ihansama - voisin omasta puolestani vaikka maksaa jonkun veron näistä häviämistänikin, kunhan nyt en joudu käräjille tämän typerän säätämisen takia. En sitten vaan tiedä haittaako sekin verotoimistoa jos ilmoitan jotain tietoja heidän edukseen? en nyt ehkä mitään hankintameno olettamaa rupe käyttämään, kun hädintuskin ymmärrän mikä sekään on.
Tässä kysyttiin myös että onko bitcoinit saatu perinnöksi... Ei suoraan mutta ostin kyllä rahoilla mitkä sain aijemmin perinnöksi, tosin ne rahat oli välillä kiinni jo asumisoikeus asunnossakin, minkä typeryyttäni irtisanoin, ja laitoin tähän, ja suunilleen dokasin loput (No okei ostin kans paljon sälää mitä koin tarvitsevani). Että näin. Tätä tarinaa tuskin siis tarvii kertoa sentään verotoimistoon? En oikeasti ymmärrä näistä oikein mitään ja yritän parhaani mukaan näitä verotuksia täytellä. Kyllä meni sekavaksi elämä v2020 kun sai kerralla ison summan rahaa (siitä on perintövero kovastikin jo maksettu) kun lähisukulainen päätti päättää päivänsä. Selkeästi vaikka saisi paljon rahaa, ei kannata tehdä sillä oikein mitään jos ei ole aijempaa kokemusta, parempi käyttää esim baariin tai pikaruokaan, krapulasta selviää lähes aina. Nämä sen sijaan on ymmärtämättömiä.
Yritin nyt tarrautua tämän DIVLY, palvelun apuun, mutta sekin hälyttää 3 transaktion kohdalla kun lataan tuon XLS tiedoston mikä on saatu coinmotionista, että ne ei jotenkin clikkaa keskenään, hyvä ruveta korjailemaan kun ei osaa ite edes exceliä käyttää, libreofficella yritin tuota tehdä, mutta epäselvää et kumman hinnan sinne laitan hinnan ostokulujen kans vai pelkän hinan, koska ohjees lukee et ostokulujen kans, mut en halua laittaa mitää lisää -> kun enhän edes tiedä et onko tää coinmotion käyttäny oikeeta kurssia, ja se jos ne on kusettanu mua on myös mun vastuulla mutta mun pitäs ilmottaa tää normi kurssin perusteella vai häh? kun tässä kysytään kans että mikä on lähde tälle hinnalle, ei helvetti on niin sekavaa ja 4 eri kryptoa, eli vissiin tarviin 4 eri laskelmakaaviota.
Mitähän tässä nyt sitten, laitan coinmotioniin viestiä et vieläkö saa kuitit, ihme jos saa koska ei saanu alunperinkään (varmaan muut sai, mutta perus minä en tajunnu kysyä). Ja yritän... Yritän vaan katsoa 10 tuntia lisää videoita ja 20 tuntia lisää täyttää tuota exceliä, kun en tiedä miten mä tuolta divlystä ton korjaan, kun en osaa oikeeta vastausta.
Tiivistys
- Sai paljon rahaa yllättävästi kun lähiomainen teki itsemurhan
- Sijotti ensin järkevästi asumisoikeus-asuntoon
- Sitten kyllästyi, päätti että viimenen hetki sijottaa kryptoon
- Huomas että kryptot onkin hirveessä laskussa ja ennusteet pahoja
- Myi kryptot, nyt kusessa kun tuli verotuslomake eteen.
Tommonen löytyy, mut emt onko siitä mitää hyötyä, tossa on vissiin toi oikea tulos kuitenkin, mistä ne tosin ei lupaa et se on oikea. Mutta voin käyttää verokkina et suunilleen tohon pitäs päästä, ja kyllähän mä sen pystysinki laskee et mitä on menny rahaa, ja mitä tullu, ainoa vaan etten näin matemaattis-loogisella yliopisto tavalla.