Kryptovaluuttojen verotus

Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
269
Aivan turha stressasta asiasta. Pistät laskelman parhaan käsityskykysi mukaan verottajalle, eikä ne tule koskaan sulta kysymään mitään kuitteja tai lisäselvitystä. Kyseessä on niin pienet summat. Varsinkin, kun et ole edes tehnyt rahaa.
@Pohjoisenmiekka
Juuri näin. Ilmoituksella vain kuittaat että et ole velvollinen maksamaan veroja. Ei verokarhu syö olemattomia tuloja.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Aivan turha stressasta asiasta. Pistät laskelman parhaan käsityskykysi mukaan verottajalle, eikä ne tule koskaan sulta kysymään mitään kuitteja tai lisäselvitystä. Kyseessä on niin pienet summat. Varsinkin, kun et ole edes tehnyt rahaa.
Vaikka rahaa ei olisi tehnytkään, niin tappio on kuitenkin rahan arvoinen "lohdutuspalkinto" sekin, koska se on vähennyskelpoista heti tai seuraavan 5 vuoden aikana, jos sattuu luovutusvoittoja tulemaan jotain kautta.

Mutta mitään exceliä tai vastaavaa logia kummempia kuittejahan näistä harvoin on. Palvelun tarjoaja ei koskaan ota vastuuta tietojen oikeellisuudesta, koska sijoittaja on se kirjanpitovelvollinen verottajan suuntaan, palvelun tarjoaja voi siinä avustaa mutta vastuuta eivät ota.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Kiitos vastauksista!

Ilmeisesti Coinmotionista ei saa kuitteja kun kysyin sitä, ja sitä että mikä on tuo "hinnan lähde" tuossa verottajan kysymässä ilmoituksessa.

"Coinmotionista ei saa erillisiä kuitteja ostoista tai myynneistä. Ostoista ja myynneistä, jotka olet tehnyt Coinmotionin kautta olet käyttänyt Coinmotionin antamaa hintaa/kurssia. "

Tuossa oli vastaus.

Tuota, Divlyyn yritin syöttää nuita tietoja mutta sieltä tulee vastaus että.

"
17 new transactions were imported!
2 unknown transactions skipped because: Unknown transaction type: Myyntitarjous
12 unknown transactions skipped because: Unknown transaction type: Ostotarjous "

Ja tämä johtaa siihen, että siellä laskelmassa näkyy bitcoinia mikä on tullut "tyhjästä" osa näistä myynti/ostotarjouksista siis on cancelled, ja osa finished. Eli toki ne "finished" pitäisi saada tuolla näkymään.

Hmm, eli ne pitäisi laittaa sinne manuaalisesti? toinen ongelma on se että jostain syystä tuo Divly muuttaa kelloa 3 tuntia taaksepäin näissä transaktioneissa automaattisesti? jolloin mulla on tuossa laskelmalla eri aika tiedot kun tässä excel taulukossa (Siis tässä missä näkyy kaikki transaktiot, tuo mistä laitoin kuvan oli vissiin se mikä pitäisi olla lopputulos?)

Mahtaakohan näiden divlyjen ja koinlyjen toimittama tosite käydä sellaisenaan verotoimistolle, vai pitääkö tämä heidän excel täyttää joka tapauksessa?

Matematiikka on tosiaan se osa-alue itsellä, mikä tuntuu miltein kokonaan aivoista puuttuvan.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Lisäkysymyksenä nyt vielä, että mikä ihme tuo makro on tuossa - kun libre officella yritin käyttää verotoimiston Fifo laskuria. Ilmeisesti siitä voi tulla viruksia? mistähän nyt sitten senkin tarkistan... Outoa toki jos verotoimisto lisäisi viruksia ohjelmistoonsa.

Tässä btw myös divlyn vastaus kysymyksiini, eivät nyt sitten maininneet että miten muutan sieltä sivulta tuon ajan UTC/GMT+ 3

"
We check for unsupported transactions every 3 days. I see indeed that there were transaction types we do not recognize, Myyntitarjous and Ostotarjous. I've notified our development team to fix this asap. We're in contact with Coinmotion so should be able to quickly build support for these transactions. I can reach out when it is resolved if you'd like.

From what we've heard from Coinmotion, the file provided is in in Helsinki-time. Could you confirm this for me, that this is also the case for your file? The website should display the transactions in UTC time. Sometimes there is a 2-3 hour difference depending on daylight savings time.

"
 
Viimeksi muokattu:

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Selittäkää nyt tyhmälle. Olen ostanut vuonna 2022 esim. 2000€ 8 BNB:tä ja Bnb:t siirtänyt trustwallettiin, josta ne pannukakun kautta vaihtanut saman lohkoketjun muuksi kolikoksi. Edelleen holdaan näitä ostettuja kolikoita. Ilmoitanko nyt veroilmoituksessa luovutusvoitto/tappio riveillä nuo vaihdetut bnb:t? Vai lasketaanko niitä vaihtamiseksi toiseen kryptoon, jos ne kuuluu samaan lohkoketjuun?
(Tyhmä olen minäkin, mutta) jos olisin ostanut nuo BNB:t ja samana päivänä vaihtanut ne kaikki pannukakussa toiseen kolikkoon, niin en varmaan jaksaisi ilmoittaa BNB:tä. Laittaisi vaan itselle muistiin kauppojen tiedot, että on ostettu kolikkoa se-ja-se ja hankintahinta 2000€ sekä kulut X €. Sitten taas jos olisin välissä holdannut BNB:tä jonkin aikaa ja niiden arvo olisi muuttunut ennen pannukakku-swappia, silloin ilmoittaisin BNB oston ja luovutuksen + syntyneen voiton/tappion. Sekä kirjaisin muistiin BNB luovutushinnan uudeksi hankintahinnaksi kolikoille se-ja-se.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
En tiedä mikä tuo ihme mikrofraktio ethereumin kohdalla mikä tuolla marginaalissa näkyy, ei näy millään muulla tositteella mitä olen tuolta ladannut tai screenshottia ottanut, hmm. en tästä tax calc jutusta edes muista mistä sieltä latasin tämän. Katsomaan en pääse kun oon tilini sulkenut, mutta lompakko näytti kyllä ihan nollaa etusivulla sen sulkiessa.

Laskettiin täällä paperille ihan ajankanssa kaikki transaktiot, ja saatiin taas jälleen ihan eri tulos kun tuossa laskelmassa mikä coinmotionilta on tullut, ilmeisesti siis coinmotion laskee ensinnäkin myös vaihtokulut minun voitokseni? tätä en tiennyt, ja muutenkin sain tulokseksi että tappiota joku noin -660.

Ehkä siis olisi parempi suodattaa nuo jonkun Divlyn tai Koinlyn läpi ja katsoa mitä sieltä tulee.

Tuolla koinlyssa puhuttiin jostain airdropeista ja forkeista, ei mitään ymmärrystä mitä ne on, käsittääkseni sellaisia ei mulla ole ollut? Eikai mulle voi tulla mitään airdroppeja nytten kun mun tunnus on suljettu? enhän mä meinaan edes sitten pystyisi nähdä että mulla on sellanen.

Mulla ei ole mitään näitä kryptolompakko osoitteitakaan tallessa, kun ajattelin ettei niillä tee mitään sen jälkeen kun sulkee tuon Coinmotion tilin, en sitten tiedä että olisiko tehnyt vai ei.

Eikai kukaan kuitenkaan voi sinne mun krypto-osoitteeseen siirtää rahaa mun tietämättä, kun mulla ei ole niihin mitään pääsyä?

"
Kryptovaluutat ovat siis lopulta aina lohkoketjussa – ei missään lompakossa. Tarvitset kuitenkin lompakko-ohjelmistoa siihen, että voit kertoa esim. Ethereum-verkolle, että sinulla on oikeus lähettää tietyssä osoitteessa olevia Ether-tokeneita kaverisi lompakkoon.
"
Aivan eli en edes pelkällä osoitteella pääsisi tonne lompakkoon todistamaan verottajalle että siellä ei ole mitään, tai itselleni jos siellä on jotain... Onpa sekavaa.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
@Pohjoisenmiekka Kirjoituksistasi sai kuvan, että ihan pelkästään Coinmotionissa ostit kolikoita ja sitten myit jokaisen yhtenä eränä pois. Muiden vastauksia mukaillen, itse käyttäisin ihan suoraan kuvassa laittamaasi Coinmotionin yhteenvetoa ja sen numeroita. Ja ilmoittaisin OmaVerossa yksittäin ne neljä myyntiä ilmoitukseen. OmaVerossa on siihen ohje, Henkilöasiakkaat > Omaisuus > Sijoitukset > Virtuaalivaluutat alla. Kuvastasi puuttunee ainoastaan hankintapäivät, mutta ne varmaan näet pankin tiliotteista. Coinmotion kryptopörssinä on täysin hyväksyttävä lähde hinnoille ja yhteenvedossa lukee, että myynnin jälkeen jäljelle jäi 0.0 kolikkoa. Sama yhteenveto verottajalle liitteeksi sekä tappiollisista, että voitollisesta myynnistä. Sillä sipuli.

Coinmotion on mielestäni luotettava palvelu ja suomalaisena erittäin tuttu verottajalle. Ei sinne tyhjästä ilmesty kryptoja tilillesi ellet itse anna osoitetta lähettäjälle. Jos olisi joku isompi airdrop tai fork tapahtunut kolikkojesi kanssa, Coinmotion olisi tiedottanut asiasta.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
@Pohjoisenmiekka Kirjoituksistasi sai kuvan, että ihan pelkästään Coinmotionissa ostit kolikoita ja sitten myit jokaisen yhtenä eränä pois. Muiden vastauksia mukaillen, itse käyttäisin ihan suoraan kuvassa laittamaasi Coinmotionin yhteenvetoa ja sen numeroita. Ja ilmoittaisin OmaVerossa yksittäin ne neljä myyntiä ilmoitukseen. OmaVerossa on siihen ohje, Henkilöasiakkaat > Omaisuus > Sijoitukset > Virtuaalivaluutat alla. Kuvastasi puuttunee ainoastaan hankintapäivät, mutta ne varmaan näet pankin tiliotteista. Coinmotion kryptopörssinä on täysin hyväksyttävä lähde hinnoille ja yhteenvedossa lukee, että myynnin jälkeen jäljelle jäi 0.0 kolikkoa. Sama yhteenveto verottajalle liitteeksi sekä tappiollisista, että voitollisesta myynnistä. Sillä sipuli.

Coinmotion on mielestäni luotettava palvelu ja suomalaisena erittäin tuttu verottajalle. Ei sinne tyhjästä ilmesty kryptoja tilillesi ellet itse anna osoitetta lähettäjälle. Jos olisi joku isompi airdrop tai fork tapahtunut kolikkojesi kanssa, Coinmotion olisi tiedottanut asiasta.
kiitos vastauksesta

Juu siis on mulla se Coinmotionin "tiliote" missä näkyy ihan kellonaikakin, sekä pdf tiedostona ja xls, ja cvs tiedostona. Mä vaan ajattelin että laitan sen tonne divlyyn mutta jostain syystä se muuttaa ne kellonajat näistä. kun ne on gmt +3 ja toi muuttaa ne gmt +0. Mut sit jos verotoimisto kysyy tota reporttia niin niissähän on 3 tuntia eri kellonaika, en tiedä miten tarkkaa se on.

Tuo kuva minkä laitoin oli siis vaan yhteenveto myynneistä, siinä ei näy nuo miten ne on ostettu, mutta mulla on kyllä sekin. Tuo on siis joku ns "ylimääränen" coinmotionin oma verolaskuri, en enää muista, mutta ilmeisesti suunilleen tuohon tulokseen pitäisi laskuissa päästä. Sen transaction statementin latasin sieltä kyllä varmuudeks joku 5 kertaa.

Ja siis tosiaan olen sulkenut tuon tilin, meinasin vaan että eikai suljetulle tilille voi mitään ilmestyäkään? olen sulkenut sen ihan tyyliin vuoden eka pv, ja sillon kyllä katsonut ja todennut sen olevan ihan tyhjä. en vaan ymmärrä näistä kryptoista oikein mitään, eipä olisi kannattanut sijoittaa sellaiseen mistä ei ymmärrä. (siis tarkoitan että tili on kokonaan poistettu, ainakin sain sähköpostiin aijemmin vastauksen kun pyysin sen poistamista). Sitä mä vaan kelailin että jääkö ne "osoitteet" pyörimään johonkin bittiavaruuteen mun nimissä, ihan scifiä, en hiffaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
269
kiitos vastauksesta

Juu siis on mulla se Coinmotionin "tiliote" missä näkyy ihan kellonaikakin, sekä pdf tiedostona ja xls, ja cvs tiedostona. Mä vaan ajattelin että laitan sen tonne divlyyn mutta jostain syystä se muuttaa ne kellonajat näistä. kun ne on gmt +3 ja toi muuttaa ne gmt +0. Mut sit jos verotoimisto kysyy tota reporttia niin niissähän on 3 tuntia eri kellonaika, en tiedä miten tarkkaa se on.

Tuo kuva minkä laitoin oli siis vaan yhteenveto myynneistä, siinä ei näy nuo miten ne on ostettu, mutta mulla on kyllä sekin. Tuo on siis joku ns "ylimääränen" coinmotionin oma verolaskuri, en enää muista, mutta ilmeisesti suunilleen tuohon tulokseen pitäisi laskuissa päästä. Sen transaction statementin latasin sieltä kyllä varmuudeks joku 5 kertaa.

Ja siis tosiaan olen sulkenut tuon tilin, meinasin vaan että eikai suljetulle tilille voi mitään ilmestyäkään? olen sulkenut sen ihan tyyliin vuoden eka pv, ja sillon kyllä katsonut ja todennut sen olevan ihan tyhjä. en vaan ymmärrä näistä kryptoista oikein mitään, eipä olisi kannattanut sijoittaa sellaiseen mistä ei ymmärrä. (siis tarkoitan että tili on kokonaan poistettu, ainakin sain sähköpostiin aijemmin vastauksen kun pyysin sen poistamista). Sitä mä vaan kelailin että jääkö ne "osoitteet" pyörimään johonkin bittiavaruuteen mun nimissä, ihan scifiä, en hiffaa.
Itse menisin vain tuolla yhteenvedolla. Ei sinne aiemmin ole vaadittu mitään verohallinnon exceliä vaan se on semmoinen avustava laskuri(joka ei taida paljon avustaa). Tuo tappio on siis mahdollista vähentää tulevissa (5v) pääoma verotuksissa, jos semmoisia tulee.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Itse menisin vain tuolla yhteenvedolla. Ei sinne aiemmin ole vaadittu mitään verohallinnon exceliä vaan se on semmoinen avustava laskuri(joka ei taida paljon avustaa). Tuo tappio on siis mahdollista vähentää tulevissa (5v) pääoma verotuksissa, jos semmoisia tulee.
Osaisitko Scarab vastata tähän? en viitsisi laittaa pelkkää tuota yhteenvetoa, koska siitä puuttuu tosiaan osa vaadituista tiedoista.

Divlyn laskelman mukaan, kun sain kaikki transaktiot näkymään tuolla vihdoin. Olisin tehnyt tappiota melkien tuplat enemmän kun tuon Coinmotionin laskelman mukaan, tiedä nyt sitten kumpi on oikeassa?
ja oma laskelmani on jotain siltä väliltä -_-''.

Pakosti tuosta jää joku välistä, vaikka se ei annakaan enää huomiomerkkiä?

Tässä on kuva manuaalisesti paperille tehdyistä laskelmista, mikä näissä menee väärin, koska tulos ei vastaa kumpaakaan ei coinmotionin eikä divlyn tulosta? Tässä on siis esimerkki miten olen itse tehnyt laskelman, Bitcoinista ja AAVE:sta.



1679322958966.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 421
Osaisitko Scarab vastata tähän? en viitsisi laittaa pelkkää tuota yhteenvetoa, koska siitä puuttuu tosiaan osa vaadituista tiedoista.

Divlyn laskelman mukaan, kun sain kaikki transaktiot näkymään tuolla vihdoin. Olisin tehnyt tappiota melkien tuplat enemmän kun tuon Coinmotionin laskelman mukaan, tiedä nyt sitten kumpi on oikeassa?
ja oma laskelmani on jotain siltä väliltä -_-''.

Pakosti tuosta jää joku välistä, vaikka se ei annakaan enää huomiomerkkiä?

Tässä on kuva manuaalisesti paperille tehdyistä laskelmista, mikä näissä menee väärin, koska tulos ei vastaa kumpaakaan ei coinmotionin eikä divlyn tulosta? Tässä on siis esimerkki miten olen itse tehnyt laskelman, Bitcoinista ja AAVE:sta.



Laskelman lopputulema on kuvassa ja coinmotionin yhteenvedolla sama. Coinmotion vain erittelee kaupankäyntikulut, kuten verottajallekin kuuluu ilmoittaa. Osto- ja myyntihinnat sekä kulut erikseen.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Laskelman lopputulema on kuvassa ja coinmotionin yhteenvedolla sama. Coinmotion vain erittelee kaupankäyntikulut, kuten verottajallekin kuuluu ilmoittaa. Osto- ja myyntihinnat sekä kulut erikseen.

Kylläpä sitä tuntee nyt itsensä tyhmäksi... Siis minähän olen tuossa nimenomaan maininnut myös mitä on kaupankäyntikulut.

Eli lisäänkö mä tuohon mun voittosummaan nuo kaupankäyntikulut, niinkun tossa coinmotionin laskelmassa on tehty? sitä en ymmärrä, että miten se voi olla minulle voittoa, kun mä olen itse maksanut ne? Divlyn systeemi taas nimenomaan vähentää nuo kaupankäyntikulut, eli tulos aaveessa on esim Divlyn mukaan abaut +85e, kun taas coinmotionin raportissa +120e ja omassa laskelmassa +103e kun nimenomaan en ole laskenut niitä kaupankäyntikuluja tuohon, niinkun viestistästi ymmärrän. Mutta selkeesti en ymmärrä asiaa oikein.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 421
Kylläpä sitä tuntee nyt itsensä tyhmäksi... Siis minähän olen tuossa nimenomaan maininnut myös mitä on kaupankäyntikulut.

Eli lisäänkö mä tuohon mun voittosummaan nuo kaupankäyntikulut, niinkun tossa coinmotionin laskelmassa on tehty? sitä en ymmärrä, että miten se voi olla minulle voittoa, kun mä olen itse maksanut ne? Divlyn systeemi taas nimenomaan vähentää nuo kaupankäyntikulut, eli tulos aaveessa on esim Divlyn mukaan abaut +85e, kun taas coinmotionin raportissa +120e ja omassa laskelmassa +103e kun nimenomaan en ole laskenut niitä kaupankäyntikuluja tuohon, niinkun viestistästi ymmärrän. Mutta selkeesti en ymmärrä asiaa oikein.
Ilmeisesti ostotoimeksianto on määritetty tiettyyn summaan kuluineen. Tästä saadaan hankintahinta ~492e, myyntihinta ~613e. Voittoa siis ~120e, josta voi vähentää kulut.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Jaa-a.

Kelpaiskohan se sinne tälläsenä? tää on nyt tehty tuota Coinmotionin yhteenvetoa mukaillen, tästä tosin puuttuu välissä olevat ostopäivämäärät, on vaan ensimmäinen osto + viimenen myynti.

Tuossa alla nyt on vielä tuo koko PDF yhteenveto... josta piilotin siinä näkyvän sähköpostiosoitteeni ja pankkitilin numeron. Niin mulla olis toki ollu tää siinä XLS taulukossakin koneella, mutta perinteitä vaalien menin vaikeamman kautta (siinä statementissa näkyy myös kellonajat, suomenaikaan).

Olispa joku kaveri joka muutamaa kymppiä vastaan vaikka täyttelisi tämän minulle, kun itse olen niin daiju tän asian kanssa.



1679344723375.png


1679346638331.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.08.2020
Viestejä
269
Osaisitko Scarab vastata tähän? en viitsisi laittaa pelkkää tuota yhteenvetoa, koska siitä puuttuu tosiaan osa vaadituista tiedoista.

Divlyn laskelman mukaan, kun sain kaikki transaktiot näkymään tuolla vihdoin. Olisin tehnyt tappiota melkien tuplat enemmän kun tuon Coinmotionin laskelman mukaan, tiedä nyt sitten kumpi on oikeassa?
ja oma laskelmani on jotain siltä väliltä -_-''.

Pakosti tuosta jää joku välistä, vaikka se ei annakaan enää huomiomerkkiä?

Tässä on kuva manuaalisesti paperille tehdyistä laskelmista, mikä näissä menee väärin, koska tulos ei vastaa kumpaakaan ei coinmotionin eikä divlyn tulosta? Tässä on siis esimerkki miten olen itse tehnyt laskelman, Bitcoinista ja AAVE:sta.



Laskelman lopputulema on kuvassa ja coinmotionin yhteenvedolla sama. Coinmotion vain erittelee kaupankäyntikulut, kuten verottajallekin kuuluu ilmoittaa. Osto- ja myyntihinnat sekä kulut erikseen.
Tuossa jo selkeä vastaus, eli ilmoitat verottajalle tappion ja kaupankäyntikulut. Laskelmia ei välttämättä tarvitse ilmoittaa ellei verottajalla ole jotain epäselvää ja pyydä selvitystä, eli säilyttää siltä varalta. Ja sanoisin että sinulla on paljon tarkemmin ylhäällä kaupat kuin suurella osalla ihmisistä. En ole tälle vuodelle tehnyt vielä veroilmoitusta, mutta viime vuonna oli riittävää ilmoittaa laskelman lopputulos. Kyllä itseäkin hirvitti tehdä ensimmäistä ilmoitusta, mutta kun se avautuu mieleen, niin ei siinä mitään suurempaa ajatusta tarvitse.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Tuossa jo selkeä vastaus, eli ilmoitat verottajalle tappion ja kaupankäyntikulut. Laskelmia ei välttämättä tarvitse ilmoittaa ellei verottajalla ole jotain epäselvää ja pyydä selvitystä, eli säilyttää siltä varalta. Ja sanoisin että sinulla on paljon tarkemmin ylhäällä kaupat kuin suurella osalla ihmisistä. En ole tälle vuodelle tehnyt vielä veroilmoitusta, mutta viime vuonna oli riittävää ilmoittaa laskelman lopputulos. Kyllä itseäkin hirvitti tehdä ensimmäistä ilmoitusta, mutta kun se avautuu mieleen, niin ei siinä mitään suurempaa ajatusta tarvitse.
Mjoo-o, jotain tässä vaan en ymmärrä. Kun jos toi coinmotionin laskelmas oli tehty "Oikein" niinkun tein sen perusteella. Mut verohallinnon fifo laskurin ohjeessa lukee "Lukuun täytyy sisällyttää mahdollinen ostokulu, ja vähentää myyntikulu" tossa coinmotionin jutussa on kaikki kulut ilmeisesti laskettu ensi "mun voitoks" mut sitten eritelty omana summanaan, aika sekavaa minusta. Täähän olis tosi yksinkertaista jos toi mun alkuperänen laskelma kävis että ilmottaa kaikki erikseen ja summaa loppuun mikä on ollu voitto ja mikä ei.

En tiedä tuntuu että muilla on erilainen logiikka tässä kun minulla, matematiikka on aina ollut suunilleen surkeinta alaani.

Kiitos kuitenkin vastauksistanne.

Oon paineissa kato kun luulen että joutuu käräjille jos siellä on eurokin väärin :-D, kun on niin vakava asia tämä kryptovaluutta ilmeisesti verotoimiston mielestä, ilmeisesti eivät halua että tähän sijoitetaan. Siis sen perusteella miten hankalaksi tämä on tehty, en ymmärrä miksei vaan voi riittää toi pdf mikä mulla oli tossa tulosteena -> siitäpä voisivat ite laskee etten huijaa. En jaksaisi mitään lisäselvityksiäkään, en osaa kuitenkaan niitäkään tehdä. Siksi kans stressaillu näin paljo et sais "kerralla oikein".

Tämä sekottaa mut tässä fihvo laskurissa "HINTA"-"tähän sarakkeeseen täytetään teito siitä, mikä on ollut tapahtumassa käytetyn yhden virtuaalivaluuta yksikön euroistettu arvo. Lukuun täytyy sisällytttää mahdollinen ostokulu ja luvusta täytyy vähentää mahdollinen myyntikulu" täh siis minkä helvetin takia siitä kurssista aletaan nyt jotain mahdollisia osto ja myyntikuluja vähentämään... Se hinta eli vaikka bitcoinin kurssihan on ihan eri asia tosta, tuo ohje on muutenkin niin sekavasti kirjotettu (mun ymmärrykselle) että joudun lukemaan sen 5 kertaa että se pysyy edes hetken mun mielessä.

Eli mun on pakko osata valehdella niille kurssin hinta vääräks, mut oikeella tavalla, että se menee oikein WUT, miksen vaan voi laittaa legittiä kurssin hintaa, en ymmärrä eikä puolisokaan ymmärrä vaikka tätä on täällä nyt muutamia päiviä pohdiskeltu.


Sama toistuu muissa ohjeissa.
Toisessa kohtaa lukee tuol verohallinnon sivuilla ohjees, et myyntihintaan se mitä se 1 coinssimaksaa/euroissa, eli kurssi.

mut vaihtoehtoses (koko vuoden myynnit kerralla) lukee taas et laitat koko vuoden myyntien summan siihen, eli kumpi se myyntihinta nyt sit on... Kurssi vai aktuaalinen myyntihinta, en ymmärrä et miks kurssia sanotaan myyntihinnaksi, todella sekottavaa.


Sekottaa viel se kun esim tota BTC on ostettu 4 eri erässä, joten minkä laitan sen hinnaks? se aina hieman vaihdellu. myyny sit tän "4 erää" kerralla.


Tällästen takia pelkään et ne menee aivan päin honkia, kun en edes tajua näitä ohjeita vaikka kirkkain katsein niitä tulkitsen.

Ihan ylimääräsenä mainitsen että valuuttanahan tää krypto ei toimi ollenkaan, koska todella epäkäytännöllistä jotain veroraportteja olisi joka ostoksesta täytellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Yritin katsoa onko tässä ihan oudossa ohjeessa enemmän järkeä englanniks, ei näköjään. "Selling price" eli myyntihinta, joo eli mihin hintaan olen myynyt sen esim olen myynyt 0,118451405 bitcoinia hintaan 2734,28e ... MUTTA.

The selling priec is the "value of vcirtual currency in euros, on the date when you used it or traded it for another currency" tosta saa sen käsityksen, että se tarkoittaa sen valuutan kurssia, mikä nyt sitten on tietysti ihan eri kun toi mun myyntihinta, suomenkielisestä versiosta saa tän käsityksen vielä enemmän. Varsinkin kun toi Fifo laskuri kans kysyy nimenomaan hintaa 1/BTC. Joten kumpi se on... Tuo hinta kuitenkin heittää aika helvetisti, sillä 1/btc on maksanut 23446 euroa, joten sillä on varmasti väliä laitanko ton 2734 vai yli 23 tonnia.

Oliskohan tää mun ymmärtämättömyyteni tässä nyt vihdoin mahdollsimman selvästi että joku osaisi vastata.

Tokana on toi Hankkimispäivä, okei voin laittaa siihen vuoden ensimmäinen päivä. Mut onko hinta sit mun eka BTC osto, vai joku niistä laskettu keskimäärä? nämä on ne suurimmat kysymykset. toki kaikki muukin on edelleen epäselvää. Jos ilmotan yksitellen, mikä olis mun mielestä yksinkertasempaa -> niin en voikaan laittaa vuoden ensimmäistä pv, mutten varmaan voi laittaa 4 eri päivämäärääkään siihen?

*Poistin screenshotit, koska täällä on jo hemmetisti minun screenshot spammia varmaan kaikki tajuaa mistä puhun ilman niitäkin, siitä veroilmoituksesta verottajan nettisivulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 421
Mjoo-o, jotain tässä vaan en ymmärrä. Kun jos toi coinmotionin laskelmas oli tehty "Oikein" niinkun tein sen perusteella. Mut verohallinnon fifo laskurin ohjeessa lukee "Lukuun täytyy sisällyttää mahdollinen ostokulu, ja vähentää myyntikulu" tossa coinmotionin jutussa on kaikki kulut ilmeisesti laskettu ensi "mun voitoks" mut sitten eritelty omana summanaan, aika sekavaa minusta. Täähän olis tosi yksinkertaista jos toi mun alkuperänen laskelma kävis että ilmottaa kaikki erikseen ja summaa loppuun mikä on ollu voitto ja mikä ei.

En tiedä tuntuu että muilla on erilainen logiikka tässä kun minulla, matematiikka on aina ollut suunilleen surkeinta alaani.

Kiitos kuitenkin vastauksistanne.

Oon paineissa kato kun luulen että joutuu käräjille jos siellä on eurokin väärin :-D, kun on niin vakava asia tämä kryptovaluutta ilmeisesti verotoimiston mielestä, ilmeisesti eivät halua että tähän sijoitetaan. Siis sen perusteella miten hankalaksi tämä on tehty, en ymmärrä miksei vaan voi riittää toi pdf mikä mulla oli tossa tulosteena -> siitäpä voisivat ite laskee etten huijaa. En jaksaisi mitään lisäselvityksiäkään, en osaa kuitenkaan niitäkään tehdä. Siksi kans stressaillu näin paljo et sais "kerralla oikein".

Tämä sekottaa mut tässä fihvo laskurissa "HINTA"-"tähän sarakkeeseen täytetään teito siitä, mikä on ollut tapahtumassa käytetyn yhden virtuaalivaluuta yksikön euroistettu arvo. Lukuun täytyy sisällytttää mahdollinen ostokulu ja luvusta täytyy vähentää mahdollinen myyntikulu" täh siis minkä helvetin takia siitä kurssista aletaan nyt jotain mahdollisia osto ja myyntikuluja vähentämään... Se hinta eli vaikka bitcoinin kurssihan on ihan eri asia tosta, tuo ohje on muutenkin niin sekavasti kirjotettu (mun ymmärrykselle) että joudun lukemaan sen 5 kertaa että se pysyy edes hetken mun mielessä.

Eli mun on pakko osata valehdella niille kurssin hinta vääräks, mut oikeella tavalla, että se menee oikein WUT, miksen vaan voi laittaa legittiä kurssin hintaa, en ymmärrä eikä puolisokaan ymmärrä vaikka tätä on täällä nyt muutamia päiviä pohdiskeltu.


Sama toistuu muissa ohjeissa.
Toisessa kohtaa lukee tuol verohallinnon sivuilla ohjees, et myyntihintaan se mitä se 1 coinssimaksaa/euroissa, eli kurssi.

mut vaihtoehtoses (koko vuoden myynnit kerralla) lukee taas et laitat koko vuoden myyntien summan siihen, eli kumpi se myyntihinta nyt sit on... Kurssi vai aktuaalinen myyntihinta, en ymmärrä et miks kurssia sanotaan myyntihinnaksi, todella sekottavaa.


Sekottaa viel se kun esim tota BTC on ostettu 4 eri erässä, joten minkä laitan sen hinnaks? se aina hieman vaihdellu. myyny sit tän "4 erää" kerralla.


Tällästen takia pelkään et ne menee aivan päin honkia, kun en edes tajua näitä ohjeita vaikka kirkkain katsein niitä tulkitsen.

Ihan ylimääräsenä mainitsen että valuuttanahan tää krypto ei toimi ollenkaan, koska todella epäkäytännöllistä jotain veroraportteja olisi joka ostoksesta täytellä.
En tiedä mistä löytyy ohje, jossa verohallinnon fifo laskuriin pitäisi kulujakin lisäillä. Ne ilmoitetaan vasta veroilmoitusta täytettäessä.

Laskuriin laitetaan osto/myynti aika, määrä, kurssi ja osto/myynti hinta (määrä*kurssi).

1.1.2022 - Osto - 0,25 - 10000 - 2500
31.1.2022 - Myynti - 0,25 - 20000 - 5000

Tapahtumia sen verran vähän, että mahdollisuuksien rajoissa kirjaisi tuon coinmotionin tiliotteen perusteella yksitellenkin.

Jos ilmoittaa kaikki kerralla päivämääräksi 31.12. kuten ohjeissa sanotaan.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
En tiedä mistä löytyy ohje, jossa verohallinnon fifo laskuriin pitäisi kulujakin lisäillä. Ne ilmoitetaan vasta veroilmoitusta täytettäessä.

Laskuriin laitetaan osto/myynti aika, määrä, kurssi ja osto/myynti hinta (määrä*kurssi).

1.1.2022 - Osto - 0,25 - 10000 - 2500
31.1.2022 - Myynti - 0,25 - 20000 - 5000

Tapahtumia sen verran vähän, että mahdollisuuksien rajoissa kirjaisi tuon coinmotionin tiliotteen perusteella yksitellenkin.

Jos ilmoittaa kaikki kerralla päivämääräksi 31.12. kuten ohjeissa sanotaan.

Siis ohje mistä puhuin, löytyy verohallinnon omasta Fifo laskurista. Siellä on alhaalla "Ohje laskurin käyttämiseen". Kun klikkaan ohjesivulle silloin ohjesivulla tuo ohje tulee ainakin minulle näkyviin, kun liikutan kursorin tekstin päälle kohdassa "HINTA / VIRTUAALIVALUUTTA" siinä lukee että sen täytyisi sisältää nuo kulut. "Lukuun täytyy sisällyttää mahdollinen ostokulu, ja luvusta täytyy vähentää mahdollinen myyntikulu"

No en tiedä pitääkö se paikkansa, ja miksi minulle näkyy tälläinen ohje jos muille ei näy- että näkyykö mulla vanha versio vai mistä on kyse, en osaa sanoa.

Mutta se mitä en silti edelleenkään ymmärrä, vaikka sanomasi pitäisi paikkaansa. Että mitä mä laitan myyntihinnaksi siihen A9 lomakkeeseen, tuon KURSSIN, mitä kysytään hinta kohdassa laskurissa, vaiko sen määrän hinnan mitä olen myynyt, eli mitä olen saanut rahaa myymästäni määrästä. myyntihinta ja kurssi on omasta mielestäni ihan eriasioita, mutta ehkä en vain osaa suomea siltä osin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
@Pohjoisenmiekka Kirjoituksistasi sai kuvan, että ihan pelkästään Coinmotionissa ostit kolikoita ja sitten myit jokaisen yhtenä eränä pois. Muiden vastauksia mukaillen, itse käyttäisin ihan suoraan kuvassa laittamaasi Coinmotionin yhteenvetoa ja sen numeroita. Ja ilmoittaisin OmaVerossa yksittäin ne neljä myyntiä ilmoitukseen. OmaVerossa on siihen ohje, Henkilöasiakkaat > Omaisuus > Sijoitukset > Virtuaalivaluutat alla. Kuvastasi puuttunee ainoastaan hankintapäivät, mutta ne varmaan näet pankin tiliotteista. Coinmotion kryptopörssinä on täysin hyväksyttävä lähde hinnoille ja yhteenvedossa lukee, että myynnin jälkeen jäljelle jäi 0.0 kolikkoa. Sama yhteenveto verottajalle liitteeksi sekä tappiollisista, että voitollisesta myynnistä. Sillä sipuli.

Coinmotion on mielestäni luotettava palvelu ja suomalaisena erittäin tuttu verottajalle. Ei sinne tyhjästä ilmesty kryptoja tilillesi ellet itse anna osoitetta lähettäjälle. Jos olisi joku isompi airdrop tai fork tapahtunut kolikkojesi kanssa, Coinmotion olisi tiedottanut asiasta.
Tästä vastauksesta on jo hetki aikaa, mutta LUULEN, että olen vihdoin tajunnut miten nuo voi ilmoittaa yksittäin... Ainoa ongelma on siis, että ei ole 4 myyntiä. Vaan on 4 ostoa. Verohallinnon lomake vaatii että ilmoitan hankintapäivän, ja jos sen ilmoittaa yksittäin siinä lukee vain "Päivä jolloin alunperin hankit virtuaalivaluutan" no mutta nyt on 4 eri päivämäärää tuon bitcoinin kohdalla, myyntipäivämääriä kaikissa on onneksi vain 1.

Se vain että mitä mä tähän nyt voin tallentaa OSTO päivämääräksi, kun se on pakollinen, mutta en voi laittaa neljää eri päivämäärää, koska se hyväksyy vain yhden.

Ongelma on siis tiivistetysti se, että BTC on ostettu 4 eri päivämäärässä, ja myyty kaikki kerralla. Sama ongelma toistuu muutaman muun kohdalla, AAVE, oli helpoin täyttää koska oli vain 1 osto ja myynti.

Tekisin tän niin, että laittaisin tappiolliset kaupat erikseen "Useita" tyylillä, eli koko vuoden tappiot kerralla, mutta missään ei lue että olis sallittua käyttää kumpiakin metodeja, koska juuri näissä tappiollisissa kaupoissa on tuo ongelma että ne on ostettu useissa erissä, tuo voitollinen AAVE, oli ostettu kerralla.
 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
Tästä vastauksesta on jo hetki aikaa, mutta LUULEN, että olen vihdoin tajunnut miten nuo voi ilmoittaa yksittäin... Ainoa ongelma on siis, että ei ole 4 myyntiä. Vaan on 4 ostoa. Verohallinnon lomake vaatii että ilmoitan hankintapäivän, ja jos sen ilmoittaa yksittäin siinä lukee vain "Päivä jolloin alunperin hankit virtuaalivaluutan" no mutta nyt on 4 eri päivämäärää tuon bitcoinin kohdalla, myyntipäivämääriä kaikissa on onneksi vain 1.

Se vain että mitä mä tähän nyt voin tallentaa OSTO päivämääräksi, kun se on pakollinen, mutta en voi laittaa neljää eri päivämäärää, koska se hyväksyy vain yhden.

Ongelma on siis tiivistetysti se, että BTC on ostettu 4 eri päivämäärässä, ja myyty kaikki kerralla. Sama ongelma toistuu muutaman muun kohdalla, AAVE, oli helpoin täyttää koska oli vain 1 osto ja myynti.

Tekisin tän niin, että laittaisin tappiolliset kaupat erikseen "Useita" tyylillä, eli koko vuoden tappiot kerralla, mutta missään ei lue että olis sallittua käyttää kumpiakin metodeja, koska juuri näissä tappiollisissa kaupoissa on tuo ongelma että ne on ostettu useissa erissä, tuo voitollinen AAVE, oli ostettu kerralla.
Jos ne ilmoittaa yksitellen, niin se ilmoitetaan siten että yhdellä rivillä on ne joilla on sama hankintapäivä ja sama hankintahinta. Yhdestä myynnistä voi siis tulla yksi tai useampi rivi riippuen monessako erässä niitä on ostettu. Myyntikulut jaetaan näille riveille määrän suhteessa. Aivan kuin osakkeissakin, jokaisella yksittäisellä osakkeella on hankintapäivä ja hankintahinta ja hankinta/myyntikulu joka erässä jakautuu yksittäisille osakkeille osto/myyntitapahtumassa osakkeiden määrän suhteessa.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
Jos ne ilmoittaa yksitellen, niin se ilmoitetaan siten että yhdellä rivillä on ne joilla on sama hankintapäivä ja sama hankintahinta. Yhdestä myynnistä voi siis tulla yksi tai useampi rivi riippuen monessako erässä niitä on ostettu. Myyntikulut jaetaan näille riveille määrän suhteessa. Aivan kuin osakkeissakin, jokaisella yksittäisellä osakkeella on hankintapäivä ja hankintahinta ja hankinta/myyntikulu joka erässä jakautuu yksittäisille osakkeille osto/myyntitapahtumassa osakkeiden määrän suhteessa.
Siis puhun tuosta verohallinnon sivulla olevasta lomakkeesta 9A, tjsp. Ei siihen voi laittaa kun yhden ostopäivän kerralla. Ikinä en ole osakkeita ostanut joten en ymmärrä tuota vertausta. Paperilla mulla kyllä näkyy koko prosessi, siis se minkä laittasin lisäliitteeksi. Joko tulosteen tai muistiinpanot. se fifo taulukko ei anyways toimi minulla, ei suorita sitä makroa libressä.

+ Ei mitään tietoa mitä tarkoittaa "jaetaan määrään suhteessa" jne, mulla on peruskoulun matematiikka 5. Pitäisi olla joku Pythagoras selventämässä asiaa, mun on pakko laittaa nää vaan oman osaamiseni mukaan nyt lopulta, niinkun monet täällä on sanonut.

Mun lisäliitteissä kaikki on kyllä nyt niin triplasekattu, myös muiden toimesta- että niissä noi laskut pitäs olla oikein, ainoa ongelma on että verottajan nettisivulla oleva lomake 9a ei anna täyttää kun yhden (1) ostopäivän per myynti, vaikka ostoja olis useampi esim 4 ostoa BTC, ja 1 myynti (kaikki myyty kerralla). Pakko vaan laittaa se eka ostopäivä, koska se ei anna valita kun yhden. Täsmennän nyt vielä, ei ole sellaista ostoa millä olisi "sama hankintapäivä" kun näitä kryptoja on ostettu useana eri päivänä, mutta myyty köntässä kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 528
No esimerkiksi:

Osto 3 AAVAA 1.1.2021
Osto 1 AAVA 1.1.2022
Myynti 4 AAVAA 31.12.2022 (eli kaikki myyty), myyntikulu 6 euroa.

Tästä tulee seuraavat rivit 9A lomakkelle:

1. rivi: 3 AAVAA, hankintapäivä 1.1.2021, luovutuspäivä 31.12.2022, kulut 4,5 euroa
2. rivi: 1 AAVA, hankintapäivä 1.1.2022, luovutuspäivä 31.12.2022, kulut 1,5 euroa

Eli kulu 6 euroa jaetaan määrien suhteessa, AAVOJA yhteensä 4, joista ensimmäisellä rivillä 3 kpl, eli 3/4 * 6 euroa = 4,5 euroa. Toisella rivillä 1 AAVA eli kulut sille erälle 1/4 * 6 euroa, eli 1,5 euroa.
 
Liittynyt
15.03.2023
Viestejä
19
No esimerkiksi:

Osto 3 AAVAA 1.1.2021
Osto 1 AAVA 1.1.2022
Myynti 4 AAVAA 31.12.2022 (eli kaikki myyty), myyntikulu 6 euroa.

Tästä tulee seuraavat rivit 9A lomakkelle:

1. rivi: 3 AAVAA, hankintapäivä 1.1.2021, luovutuspäivä 31.12.2022, kulut 4,5 euroa
2. rivi: 1 AAVA, hankintapäivä 1.1.2022, luovutuspäivä 31.12.2022, kulut 1,5 euroa

Eli kulu 6 euroa jaetaan määrien suhteessa, AAVOJA yhteensä 4, joista ensimmäisellä rivillä 3 kpl, eli 3/4 * 6 euroa = 4,5 euroa. Toisella rivillä 1 AAVA eli kulut sille erälle 1/4 * 6 euroa, eli 1,5 euroa.


No kun ei siihen lomakkeelle voi tehdä useita rivejä yhteen lomakkeeseen, siis minä en puhu liitteestä minä puhun lomakkeista. Liitteissä minulla on kyllä nuo kaikki tiedot mitä kysyt, kysyn siitä kun se itse lomake mihin se liite lopuksi liitetään vaatii ostopäivämäärän.

Näin ilmoitat virtuaalivaluutoista saadut voitot ja tappiot OmaVerossa (Tuosta kohta 8, aukeaa kuva siihen lomakkeen kohtaan mitä tarkoitan)


17.5.2022
8.6.2022
11.6.2022


En voi laittaa siihen esimerkiksi näitä kolmea ostopäivää XLM kohdalla, voin laittaa siihen tarkan ostopäivän vain Aaveen kohdalla koska vain sen valuutan kohdalla ostin kerran. Kaikissa muissa oli useampi ostopäivä, joten olen miettinyt että käytänkö muissa ensimmäistä ostopäivää - vai ilmoitanko ne muut (jotka oli kaikki tappiollisia, toisin kun aave, kerralla, ole nyt ilmoittanut ne erikseen ja tallentanut kesken - ostopäiväksi olen laittanut ensimmäisen päivän eli tuossa XLM kohdalla esim 17.5 , en tiedä onko sallittua.)


En voi laittaa siihen esimerkiksi näitä kahta ostopäivää XLM kohdalla, voin laittaa siihen tarkan ostopäivän vain Aaveen kohdalla koska vain sen valuutan kohdalla ostin kerran. Kaikissa muissa oli useampi ostopäivä, joten olen miettinyt että käytänkö muissa ensimmäistä ostopäivää - vai ilmoitanko ne muut (jotka oli kaikki tappiollisia, toisin kun aave, kerralla, ole nyt ilmoittanut ne erikseen ja tallentanut kesken - ostopäiväksi olen laittanut ensimmäisen päivän eli tuossa XLM kohdalla esim 17.5 , en tiedä onko sallitt


Mahtaakohan olla sallittua tehdä niin sitten, että laitan kaikki TAPPIOLLISET, ilmoitukset kerralla koska siihen kerralla ilmoitukseen saa laittaa päivämääräksi 1.1.2022 vaikka olisi useampia ostopäivämääriä. JA sen lisäksi laitan ERIKSEEN sen voitollisen 9a lomakkeen johon tas laitan tarkan päivämäärän, koska siinä on tapahtumia vain 1 myynti ja 1 tappio. Olen nyt laittanut ne tuonne kaikki erillisenä, mutta päivämäärä on tappiollisissa aina ensimmäinen ostopäivämäärä, koska esim kolmea eri ei voi laittaa yhteen a9 lomakkeeseen.


Aivan sama tuloshan siitä tulee kaikissa vaihtoehdoissa, mutta en tiedä mikä on sallittua ja mistä joutuu selvityksiin. Olen työtön juoppo enkä ymmärrä tälläisiä matemaattisia-laki-teknisiä juttuja joihin kunnon kansalaisilla on varmaan kognitiivinen resonanssi paremmin kohdallaan.

Eli laittaisin juuri noin 1.1.2022 tähän yksittäin ilmoiteltuunkin, jos jossain luvattaisiin että niin saa tehdä, mutta luvataan vain että jos ilmoittaa useampia kerralla niin näin saa tehdä. Tästä syystä mietin että jos ilmoitan AAVEEn yksittäin, ja muut kerralla. Mutta tätäkään en tiedä että onko minulla vapaus tehdä molempia ilmoituksia. Lopputulos verotuksessa edelleen on tietenkin täysin sama, ja laskelmat ovat samat mitä coinmotionin oma laskelma olisi antanut. Mutta olen vain jalostanut siitä vielä selkeämmän selonteon paperille. Näissä papereissa kyllä lukee ostot ja myynnit ihan kellonajalleen suomenaikaan ja kulut erikseen, joten liitteissä ei pitäisi olla virheitä.


MUT JOO, antaa olla, lisään miten osaa. verohallinto ei osaa itsekään vastata 3 kertaa kysyttäkään jälkeen, linkkaavat vaan ohjeet tms. Joten selkeesti tätä ei voi paremmin osata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Katson itsekin näissä virtuaalivaluutoissa että sinne kannattaa laittaa tieto parhaan käsityksen mukaan.

Itselläni historia on se, että lähdin näihin kokeilumielessä 2017-2018 aikaisemman kuplan aikaan ja jätin kolikot sikseen lepäämään. 2017 ei edes vaihdot ollut verotettavia tapahtumia, vaan tämä tuli voimaan joskus 2018 kesän aikana muistaakseni.

Kesällä 2021 vaihdoin kaikki samalla hetkellä tetheriksi, ja sen jälkeen vaihtelin uhkapelimielessä isoja könttämääriä muihin kolikkoihin ja taas tetheriin. Vaihdoksia 2021 aikana yhteensä 569 kappaletta.

2022 puolella lopetin touhun ja muutin viimeisetkin tetheriksi ja nostin tilille. Koska virtuaalivaluuttoja on lukuisia ja vaihdoksia noin päättömästi, on täysi mahdottumuus tietää jokaisen vaihdon tilanne 100% varmuudella. Ainoa mikä on täysin tiedossa on ne tärkeimmät tiedot, eli paljonko olen noihin rahaa laittanut yhteensä, ja mitä olen yhteensä lopulta saanut.

2021 verotuksen verottaja hyväksyi kun vaan syötin yhden summan vaikka luovutusvoitoissa oli "Useita virtuaalivaluuttoja" ilman liitteitä. 2022 koostuu vain tappiosta ja vaihtoja on joku 10.

Pistin nyt taas vain könttäsumman tappiosta ja kopion omien laskelmieni yhteenvedoista, jotka osoittavat 2021 tilanteen ja 2022 tappion ja kulut. Tuo on kuitenkin parhaan käsityksen mukainen tieto, ja se on parempi kuin ilmoittamatta jättäminen. Tuo verottajan fifo laskuri toimii oikeasti vain jos sulla on 1 valuutta ostettu 2015 ja myyt sen kerralla 2022. Jos olet kaljotellessa treidannut päivittäin noita vuoden aikana, niin exactin lopputuloksen osoittaminen on hyvin haastavaa.

Kolmanten osapuolten verolaskurit ei toimi täydellä luotettavuudella jos pörssejä on useita. 2017-2018 Binancesta ei saanut järkevästi ostettua oikealla rahalla noita, joten tein ostot Coinbasessa ja Bitstampissa ja siirsin kolikot binanceen ja vaihdoin siellä.

Verottajan ohjevideossa sekä omaverossa lukee virtuaalivaluuttojen kohdalla, että viimekädessä koko tapahtumaketjun voi syöttää yhtenä könttäsummana. Ainakin opastusvideossa he mainitsivat ymmärtävänsä näiden vaikeudet, jos vaihtoja on poikkeuksellisen paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Vaikka rahaa ei olisi tehnytkään, niin tappio on kuitenkin rahan arvoinen "lohdutuspalkinto" sekin, koska se on vähennyskelpoista heti tai seuraavan 5 vuoden aikana, jos sattuu luovutusvoittoja tulemaan jotain kautta.

Mutta mitään exceliä tai vastaavaa logia kummempia kuittejahan näistä harvoin on. Palvelun tarjoaja ei koskaan ota vastuuta tietojen oikeellisuudesta, koska sijoittaja on se kirjanpitovelvollinen verottajan suuntaan, palvelun tarjoaja voi siinä avustaa mutta vastuuta eivät ota.
Minusta tappio kannattaa kuitenkin ilmoitaa, koska verottajan valvonta lisääntyy isoimmissa pörsseissä. Eli jos sulla on periaatteessa tappiota mutta olet nostanut rahaa vaikka Binancesta, niin todennäköisesti fiksuinta ilmoittaa jos muuten kysyisivät mistä tämä tulo on peräisin.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Onko kellään muulla ollut ongelmia Binancen raporttien kanssa? Jostain syystä mulla puuttui joitakin transactioineita -21 vuodelta (n 700 transactionia) ja koinly valitti puuttuvasta ostohistoriasta ja laittoi automaattisesti ostohinnan 0:ksi. Tämä sotki myös -22 verotuksen laskennan. Jouduin lisäämään muutaman keksityn oston koinlyyn jotta menisi edes suurinpiirtein oikein. Toivottavasti verottaja ei ala tarkistamaan mun veroehdotusta sen tarkemmin :rolleyes:
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Onko kellään muulla ollut ongelmia Binancen raporttien kanssa? Jostain syystä mulla puuttui joitakin transactioineita -21 vuodelta (n 700 transactionia) ja koinly valitti puuttuvasta ostohistoriasta ja laittoi automaattisesti ostohinnan 0:ksi. Tämä sotki myös -22 verotuksen laskennan. Jouduin lisäämään muutaman keksityn oston koinlyyn jotta menisi edes suurinpiirtein oikein. Toivottavasti verottaja ei ala tarkistamaan mun veroehdotusta sen tarkemmin :rolleyes:
Tee juuri kuten minä ja arvioi parhaan näkemyksesi mukaan. Verottaja omassa ohjewebinaarissakin myönsi näiden vaikeudet jos vaihtoja on paljon. Eli koko vuoden tiedot voi viimekädessä syöttää yhtenä könttänä jos muutakaan ei saa tehtyä.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Onko kukaan käyttänyt verottajan FIFO exceliä ja näyttääkö se mielestänne oikein? Haluaisin väittää että se on ihan paska. Vaikuttaa siltä että se ei osaa laskea tappioita jos tapahtuma on krypto-krypto...

Ostelin siis vuonna 2021 erinäisiä kryptoja euroilla ja vähän vaihtelin niiden välillä myös. Tapahtumia ei kauheasti ja Koinlyn mukaan tappiota kokonaiset 17,83€ jota en silloin jaksanut edes ilmoittaa.

Viime vuonna kypsyin ja vaihdoin kaikki altit bitcoiniin ja sain niin Koinlyn mukaan tappiota melkeen 10 000€. Ajattelin että tuon tappion jaksaa jo ilmoittaa.

Ajattelin että täytän vahvistukseksi transaktiot verottajan exceliin Koinlyn transaktiot sivun mukaisesti. Sen excelin ohjeen mukaan pitää laittaa "myynti" vain jos vaihtaa kryptoa euroihin. Excel ei siis laske minulle tuota 17,83€ tappiota.

Ajatus oli siis että ilmoitan OmaVeroon kaikki yhtenä könttänä mutta minulle on hieman epäselvää minkä raportin Koinlystä liittää sinne kun käsittääkseni nykyään selvitys olisi pakollinen. OmaVerossa lukee jotain että portfolio pdf ei ole sallittu. Siksi ajattelin tehdä heidän oman excelin mutta en saa sitä näyttämään oikein.

Tai voisiko joku neuvoa minkä dokumentin olette laittaneet liitteeksi omaveroon Koinlystä?

Kiitos!!
Verottajan ohjewebinaarissa sanottiin että toi FIFO laskuri ei toimi valuuttojen vaihdoissa. Vain jos ostat oikealla rahalla kolikkoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 421
Verottajan ohjewebinaarissa sanottiin että toi FIFO laskuri ei toimi valuuttojen vaihdoissa. Vain jos ostat oikealla rahalla kolikkoa.
Toki osaa, siihen on vain itse selvitettävä eurokurssi. Laskuri itsessään on tosiaan surkea, kaikki kryptot on syötettävä eri laskureihin. Myös kryptosiirtojen kanssa joutuu kikkailemaan, jotta näyttää oikein.
 

LuckyPants

Tukijäsen
Liittynyt
12.04.2020
Viestejä
53
Mietin, että olenkohan ymmärtänyt nyt jotain väärin vai onko niin, että jos ainoastaan ostaa ja hodlaa niin ei tarvitse sotkea verokarhua mukaan kuvioihin? Kävin omaveron puolella ihmettelemässä asiaa ja näyttää siltä, että joko tehty voitto tai tappio kiinnostaa verottajaa. Olen itse vain ostanut edellisen bull runin jälkeen enkä aio myydä muuta kuin tilanteessa jossa ollaan oikein kunnolla voitolla. Pikkunäplääminen edestakaisin ei kiinnosta. Toisaalta olisi tietysti hyvä saada omistuksen ilmoitettua siltä varalta, että kaupankäyntialusta häviää tai muuta vastaavaa. Onko näkemystä toiminko jotenkin väärin jos en ilmoittele kryptoja joista ei ole koitunut realisoituneita voittoja tai tappioita? Tai voinko edes ilmoittaa niitä ennen kuin ne on myyty?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 852
Mietin, että olenkohan ymmärtänyt nyt jotain väärin vai onko niin, että jos ainoastaan ostaa ja hodlaa niin ei tarvitse sotkea verokarhua mukaan kuvioihin? Kävin omaveron puolella ihmettelemässä asiaa ja näyttää siltä, että joko tehty voitto tai tappio kiinnostaa verottajaa. Olen itse vain ostanut edellisen bull runin jälkeen enkä aio myydä muuta kuin tilanteessa jossa ollaan oikein kunnolla voitolla. Pikkunäplääminen edestakaisin ei kiinnosta. Toisaalta olisi tietysti hyvä saada omistuksen ilmoitettua siltä varalta, että kaupankäyntialusta häviää tai muuta vastaavaa. Onko näkemystä toiminko jotenkin väärin jos en ilmoittele kryptoja joista ei ole koitunut realisoituneita voittoja tai tappioita? Tai voinko edes ilmoittaa niitä ennen kuin ne on myyty?
Vaihto on myynti ja myynnit vain ilmoitetaan, eli jos ei ole myyntejä ei ole ilmoitettavaakaan. Mikäli alusta kippaa, merkkaat ostot vain tappioiksi?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Mietin, että olenkohan ymmärtänyt nyt jotain väärin vai onko niin, että jos ainoastaan ostaa ja hodlaa niin ei tarvitse sotkea verokarhua mukaan kuvioihin? Kävin omaveron puolella ihmettelemässä asiaa ja näyttää siltä, että joko tehty voitto tai tappio kiinnostaa verottajaa. Olen itse vain ostanut edellisen bull runin jälkeen enkä aio myydä muuta kuin tilanteessa jossa ollaan oikein kunnolla voitolla. Pikkunäplääminen edestakaisin ei kiinnosta. Toisaalta olisi tietysti hyvä saada omistuksen ilmoitettua siltä varalta, että kaupankäyntialusta häviää tai muuta vastaavaa. Onko näkemystä toiminko jotenkin väärin jos en ilmoittele kryptoja joista ei ole koitunut realisoituneita voittoja tai tappioita? Tai voinko edes ilmoittaa niitä ennen kuin ne on myyty?
Lähtökohtaisesti luovutustappiotkin on ilmoitettava verottajalle. Itse katson että esim vaihtoa joka tapahtuu heti vaikka yleisen krypton oston jälkeen ei tarvitse ilmoittaa, jos ei ole selvää voittoa tai tappiota. Voitoistahan ne eniten on kiinnostuneet.

Toki osaa, siihen on vain itse selvitettävä eurokurssi. Laskuri itsessään on tosiaan surkea, kaikki kryptot on syötettävä eri laskureihin. Myös kryptosiirtojen kanssa joutuu kikkailemaan, jotta näyttää oikein.
Verottaja ohjewebinaarissa suosittelee runsaille vaihdoille esim tollasen koinlyn kaltaisen ohjelman käyttöä, mutta niissä on oltava hyvin tarkka koska menee herkästi väärin jos siirto lompakkoon katotaan ostoksi tai myynniksi, ja hankintahinta ei kohdistu oikein.
 
Liittynyt
31.05.2019
Viestejä
260
Binancesta generoitu "All statements" viimevuodelta, reipas tuhat riviä. Oliko tähän jotain python tms skriptejä jolla saisi verottajaystävälliseen muotoon?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
3 236
Binancesta generoitu "All statements" viimevuodelta, reipas tuhat riviä. Oliko tähän jotain python tms skriptejä jolla saisi verottajaystävälliseen muotoon?
Itse käytin Koinlyä mutta sen kanssa oltava tarkkana koska hankintakulu ei aina kohdistu oikein, etenkin jos kolikoita siirrelty paiksta toiseen.
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Oliko kellään vielä käytännön kokemusta Verottajan toiminnasta tilanteessa, jossa louhinnan vähennyskelpoiset menot ylittävät louhintatulot? Siirtyykö vähennysten ylijäämä automaattisesti seuraavalle vuodelle vai pitääkö niistä pitää itse kirjaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Oliko kellään vielä käytännön kokemusta Verottajan toiminnasta tilanteessa, jossa louhinnan vähennyskelpoiset menot ylittävät louhintatulot? Siirtyykö vähennysten ylijäämä automaattisesti seuraavalle vuodelle vai pitääkö niistä pitää itse kirjaa?
Ei siirry. Eli jos toimintasi on harrastustoimintaa niin sun pitää ite excelöidä ylijäämä seuraaville vuosille. Noihin omaveroon laitettaviin tietoihin kun et voi laittaa mitään muuta kuin summat tulo ja vähennykset kohtiin. Jos laitat enempi vähennyksiä kun tuloja niin toiminnan pitäisi olla tulonhankkimistoimintaa koska silloin ne vähennetään automaattisesti muista ansiotuloista.

Ei mitään hajua miten määritellään erot harrastustoiminta/tulonhankkimistoiminta/yritystoiminta. Itse päättelin itseni tuonne tulonhankkimistoimintaan kun menot/tulot olleet useita kymppitonneja -21 ja -22. Tämä vuosi pitää sitten katsoa lopussa, mutta tulot ja menot laskeneet huomattavasti... En tiedä voiko sitä sitten roplata lennosta koska samasta hommasta edelleen kyse.




  • Harrastustoiminnasta verovuonna syntyneistä tuloista voidaan vähentää kuitenkin myös samasta toiminnasta aikaisempina verovuosina syntyneitä menoja, jos ne ovat nimenomaisesti kerryttäneet myös verovuoden tuloa.
  • Tulonhankkimistoiminnan tappio ansiotulon osalta vähennetään verovuoden muista ansiotuloista ja seuraavan kymmenen vuoden aikana ansiotulosta sitä mukaa kuin ansiotuloa syntyy (TVL 118 § 1 momentti).

e: Webinaari mikä tännekkin linkattu aiemmin niin siinä taidettiin puhua 2 näyttiksellä louhimisesta, että se on harrastustoimintaa verottajan tulkinta siis. Eli siis selkeä kannanotto mitä se on pienessä mittakaavassa louhit omalla pelikoneella esim., mutta missä menee raja ettei ole enää harrastustoimintaa. Louhinnan voi kuitenkin lähtökohtaisesti nähdä jo aika pienelläkin kortti määrä imho tulonhankkimistoiminnaksi. Mikä muu intressi olisi paskakillinkejä louhia kuin saada tuloja?

Ylemmästä linkistä: "Verotuksessa muun tulonhankkimistoiminnan ja harrastustoimintaan rinnastettavan toiminnan erottaa se, että muuta tulonhankkimistoimintaa harjoitetaan vakaassa tulonhankkimistarkoituksessa, kun taas harrastustoimintaan rinnastettavalla toiminnalla tällaista tarkoitusta ei ole. "

e2:
Harrastustoiminnan alta: " Toiminnasta ei ole lainkaan tuloa tai siitä saadut tulot ovat pitkälläkin aikavälillä vähäiset euromääräisesti ja suhteessa toiminnasta aiheutuneisiin menoihin. Harrastustoiminnassa tulojen saaminen on toissijaista verrattuna harrastamisen muihin tarkoituksiin (henkinen hyvinvointi, fyysisen kunnon ylläpito ja niin edelleen). "

Ja verotuksellisestihan tuolla on todella merkittävä ero, koska sen tappiot on vähennettävissä muista ansiotuloista eli palkkatuloista. Sitten voidaan spekuloida, että esim. Voiko tarkoituksella tehdä tappiota eli hommaat laitteet joiden roi on about ääretön louhit paskakolikkoja ja sun toiminta on vahvasti tappiollista, mutta kun hodlaat niitä niin toiminta muuttuukin taas tuottavaksi. Mikä osittain on koko louhinta homman idea. Ilman sen suurempa lain opillista tietämystä voisin todella vahvasti vetää toiminnan tulonhankkimistoiminnaksi jos sitä tekee jo yhdelläkin tarkoitukseen pyhitetyllä rigillä. Mielellään kuulisin mielipiteitä aiheesta (joissa on joku viittaus edes tonne pykäliin eikä vaan mutua)!

Jos aloittelisin toimintaa nyt enkä olisi lukinnut jotain tiettyä tapaa tehdä verotusta (imho vaikea lähteä muuttamaan kesken kaiken varsinkin jos toiminta ei ole muuttunut, silloin varmaan pitäisi hakea jotain muutosta vanhaan verotukseenkin) niin tähtäisisin tuonne tulonhankkimis sektorille noiden vähennysten takia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: XFi

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Jos laitat enempi vähennyksiä kun tuloja niin toiminnan pitäisi olla tulonhankkimistoimintaa koska silloin ne vähennetään automaattisesti muista ansiotuloista.

Ei mitään hajua miten määritellään erot harrastustoiminta/tulonhankkimistoiminta/yritystoiminta. Itse päättelin itseni tuonne tulonhankkimistoimintaan kun menot/tulot olleet useita kymppitonneja -21 ja -22. Tämä vuosi pitää sitten katsoa lopussa, mutta tulot ja menot laskeneet huomattavasti... En tiedä voiko sitä sitten roplata lennosta koska samasta hommasta edelleen kyse.

Webinaari mikä tännekkin linkattu aiemmin niin siinä taidettiin puhua 2 näyttiksellä louhimisesta, että se on harrastustoimintaa verottajan tulkinta siis. Eli siis selkeä kannanotto mitä se on pienessä mittakaavassa louhit omalla pelikoneella esim., mutta missä menee raja ettei ole enää harrastustoimintaa. Louhinnan voi kuitenkin lähtökohtaisesti nähdä jo aika pienelläkin kortti määrä imho tulonhankkimistoiminnaksi. Mikä muu intressi olisi paskakillinkejä louhia kuin saada tuloja?

Ylemmästä linkistä: "Verotuksessa muun tulonhankkimistoiminnan ja harrastustoimintaan rinnastettavan toiminnan erottaa se, että muuta tulonhankkimistoimintaa harjoitetaan vakaassa tulonhankkimistarkoituksessa, kun taas harrastustoimintaan rinnastettavalla toiminnalla tällaista tarkoitusta ei ole. "

Harrastustoiminnan alta: " Toiminnasta ei ole lainkaan tuloa tai siitä saadut tulot ovat pitkälläkin aikavälillä vähäiset euromääräisesti ja suhteessa toiminnasta aiheutuneisiin menoihin. Harrastustoiminnassa tulojen saaminen on toissijaista verrattuna harrastamisen muihin tarkoituksiin (henkinen hyvinvointi, fyysisen kunnon ylläpito ja niin edelleen). "

Ja verotuksellisestihan tuolla on todella merkittävä ero, koska sen tappiot on vähennettävissä muista ansiotuloista eli palkkatuloista. Sitten voidaan spekuloida, että esim. Voiko tarkoituksella tehdä tappiota eli hommaat laitteet joiden roi on about ääretön louhit paskakolikkoja ja sun toiminta on vahvasti tappiollista, mutta kun hodlaat niitä niin toiminta muuttuukin taas tuottavaksi. Mikä osittain on koko louhinta homman idea. Ilman sen suurempa lain opillista tietämystä voisin todella vahvasti vetää toiminnan tulonhankkimistoiminnaksi jos sitä tekee jo yhdelläkin tarkoitukseen pyhitetyllä rigillä. Mielellään kuulisin mielipiteitä aiheesta (joissa on joku viittaus edes tonne pykäliin eikä vaan mutua)!
En itsekään osaa tulkita Verottajan ohjeista missä vaiheessa louhimisesta tulee harrastuksen sijasta tulonhankkimistoimintaa. Tulkinta tehdään tapauskohtaisesti...

Toimintaa voidaan pitää harrastustoimintana, jos toimintaa harjoitetaan muutoinkin, kun tulon hankkimiseksi tai silloin, kun toimintaa ei harjoiteta vakaassa tulonhankkimistarkoituksessa. Myös ammatillisesti tai laadullisesti korkeatasoinen toiminta voi verotuksellisesti rinnastua harrastustoimintaan, jos toimintaa ei ole harjoitettu vakaassa tulonhankkimistarkoituksessa. Rajanveto tulonhankkimistoiminnan ja harrastustoimintaan rinnastuvan toiminnan välillä tehdään kokonaisarvioinnin perusteella tapauskohtaisesti. Varsinaiseen tulonhankkimistoimintaan verrattuna harrastustoiminta on tavallisesti luonteeltaan pienimuotoista ja satunnaista. Se on tyypillisesti henkilön vapaa-aikaan kuuluvaa toimintaa (harrastus), josta henkilö ei saa toimeentuloaan ja jota henkilö harjoittaa muutoinkin kuin tulojen hankkimiseksi.
  • Miten paljon pitää tuloa tulla, että toiminta ei ole enää pienimuotoista?
  • Pitääkö pystyä todistamaan, että ei missään nimessä halua tukea valittujen kryptovaluuttojen infrastruktuuria tarjoamalla laskentakapasiteettia palkkiota vastaan (myös kannatusmielessä), vaan kyse on pelkästään tulojen kerryttämisestä?

Tulonhankkimistarkoituksen puuttuminen ilmenee usein toiminnan jatkuvana tappiollisuutena ja toiminnan jatkamisena tappiollisuudesta huolimatta.
  • Esimerkiksi tappiolla mainaaminen kryptotalven aikana voi tietenkin olla tavoitteellista tulonhankkimistoimintaa ja pitkällä aikavälillä valuuttojen arvonnousu voi olla erittäin merkittävää. Yhden tai kahden verovuoden aikana voi tulla pelkkää turskaa, jolloin tavallaan toiminnan voidaan nähdä olevan jatkuvasti tappiollista. Miten valuuttojen arvon käy pidemmällä aikavälillä, on kuitenkin hankala etukäteen ennustaa. Riittääkö, että tavoitteena on vakaa tulonhankkiminen vai pitääkö tulla tulostakin?
  • Verottajan esimerkissä hevostila pyöritti ~17-22t€ vuodessa tuottavaa toimintaa ja teki jatkuvasti tappiota. Tämä oli määritetty harrastustoiminnaksi.

Varsinaiseen tulonhankkimistoimintaan verrattuna harrastustoiminta on tavallisesti luonteeltaan pienimuotoista ja satunnaista.
  • Jos rouhii kesät / talvet 24/7, onko toiminta enää satunnaista? Entä jos rouhii vain kun sähkön hinta on sopiva?

Toiminnasta ei ole lainkaan tuloa tai siitä saadut tulot ovat pitkälläkin aikavälillä vähäiset euromääräisesti ja suhteessa toiminnasta aiheutuneisiin menoihin.
  • Eikö tulot ole aina jossain suhteessa toiminnasta aiheutuneisiin menoihin? Suhde voi olla kohtuullinen tai kohtuuton. Nallelta voi tipahtaa povarista euromääräisesti vähäinen 20t€ setelelirulla Bentleystä noustessa, mutta sama summa olisi euromääräisesti merkittävä S-marketin kassana työskentelevälle Penalle.

Toiminnan luonteen selvittämiseksi verovelvollisen tulee esittää tarvittaessa selvitys toiminnan tavoitteellisuudesta ja siihen liittyvästä tulonhankkimistarkoituksesta. Jos henkilön aloittamaa toimintaa on pidetty alkuvuosina harrastustoiminnan luonteisena, voivat myöhemmin ilmenevät seikat antaa aihetta arvioida asiaa toisin ja voidaan katsoa, että toiminta on muuttunut tulonhankkimistoiminnaksi tai se on jo alun perin ollut tulonhankkimistoimintaa. Vastaavasti alun perin tulonhankkimistoimintana verotetusta toiminnasta voidaan myöhempinä vuosina katsoa puuttuneen vakaa tulonhankkimistarkoitus.
  • Tavoitteena useimmilla louhijoilla lienee juurikin tämä tulonhankkiminen. Tavoitteellisuuden määritelmä täyttynee, jos tavoitteena on perinteinen Lambo?
  • Pitääkö olla vähintään tietyn määrän verran kalustoa?
  • Pitääkö tavoitteen olla realistinen, tai toteutua jossain määrin?

En myöskään löydä ohjeistuksesta mainintaa siitä, miten tulonhankkimistarkoituksessa tehty louhinta erotellaan veroilmoituksen puolella harrastustoiminnasta.

Kotivakuutus ja louhiminen
Myös kotivakuutuksen osalta voi olla merkitystä onko toiminta tulonhankkimis- vai harrastetoimintaa. Ennakkotapaus
Kryptovaluuttojen louhimisen yhtiö katsoo olevan ansiotoimintaa riippumatta siitä, mieltääkö louhintaa tekevä henkilö toiminnan harrastukseksi vai ansiotoiminnaksi. Louhinnan tarkoituksena on tavoitella tuloja, eikä tulojen käyttötarkoitus tai se, että henkilö käy erikseen ansiotyössä, vaikuta arviointiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Nää on varmaan näitä mitkä sitten katotaan tapauskohtaisesti kun verottaja alkaa kyselemään. Siihen menessä pitää toivoa tekevänsä oikein.

Toi hevostila juttut on varmaan olleet sellasia, että oma heppa + sivubisnes. Eli ei oikein voi rinnastaa vaikka summat onkin isompia. Perinteisessä louhimisessa sulla ei ole tota omaa heppaa ojassa. Ts. väkertäisit jotain omaa crybto kolikko egosysteemiä ja sivussa mainaisit muualla.

Tosiaan veroilmoituksessa näitä asioita ei ole mitenkään eroteltu eli erottelu pitää tehdä itse ja laittaa vaan luvut sinne. Täällä oli taampana se ihan hyvä pohja jota itsekkin käytän. Ts. päätät itse tai kysyt verottajalta (mikä ei sido mihinkään ellei sitten tilaa maksullista päätöstä) ja sen mukaan menet harrastus tai tulonhankkimistoiminta edellä.

Toi vakuutus keissi oli kyllä yleisesti ottaen erittäin mielenkiintoinen. Se nyt on aika selvä, että verottajan tulkinta tietenkin voi olla aivan erillainen, mutta muuten hyvä tietää, että omat romut ei ole vakuutettuna :D. Saman huomoannut, että itse rigit ja niiden johdot ei ole ole kovin iso tulipalovaraara, mutta noi pöytätuulettimet on todella iso riski. Itselläkin on yksi hirttänyt kiinni ja oli aivan tulikuuma. Niissä on jotain markan osia käytetty. Ilmanvaihto kannattaa rakentaa jollain asiaankuuluvilla kanavapuhaltimilla ennemmin.
 
Liittynyt
05.12.2021
Viestejä
162
Elämä mainaavana bitcoin-maksina on kyllä helppoa, jos vertaa tähän verottajan aivoitusten kanssa luovimiseen ja kulujen kirjaamiseen. Sen kuin vaihtaa louhitut shitcoinit bitcoiniksi joko lennossa 2Minersin poolissa tai sopiva erä kerrallaan paskapolettikasinolla. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa niitä fiatiksi.
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Elämä mainaavana bitcoin-maksina on kyllä helppoa, jos vertaa tähän verottajan aivoitusten kanssa luovimiseen ja kulujen kirjaamiseen.
Yhtä helppoa on olla ilmoittamatta mitä tahansa kryptovaluutan käyttöä Verottajalle. Haasteita tulee vasta siinä vaiheessa kun yrittää toimia ohjeiden ja määräysten mukaisesti.
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Nää on varmaan näitä mitkä sitten katotaan tapauskohtaisesti kun verottaja alkaa kyselemään. Siihen menessä pitää toivoa tekevänsä oikein.
Juuri tämä velvollisuus ilmoittaa oikein ilman kunnon speksejä kriteereistä on melko hämmästyttävää.

Toi vakuutus keissi oli kyllä yleisesti ottaen erittäin mielenkiintoinen. Se nyt on aika selvä, että verottajan tulkinta tietenkin voi olla aivan erillainen, mutta muuten hyvä tietää, että omat romut ei ole vakuutettuna :D. Saman huomannut, että itse rigit ja niiden johdot ei ole ole kovin iso tulipalovaraara, mutta noi pöytätuulettimet on todella iso riski. Itselläkin on yksi hirttänyt kiinni ja oli aivan tulikuuma. Niissä on jotain markan osia käytetty. Ilmanvaihto kannattaa rakentaa jollain asiaankuuluvilla kanavapuhaltimilla ennemmin.
Pitäisi tosiaan tutkia mitä maksaa vakuuttaminen, jos tarvitaan erillinen vakuutus laitteille, joita käytetään tulonhankkimistarkoituksessa. Sitä ennen pitäisi tietää, mikä on tulonhankkimistarkoituksellista toimintaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 709
Elämä mainaavana bitcoin-maksina on kyllä helppoa, jos vertaa tähän verottajan aivoitusten kanssa luovimiseen ja kulujen kirjaamiseen. Sen kuin vaihtaa louhitut shitcoinit bitcoiniksi joko lennossa 2Minersin poolissa tai sopiva erä kerrallaan paskapolettikasinolla. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa niitä fiatiksi.
Miksi haluat lisätä ylimääräisen verotuksen realisoivan tapahtuman (virtuaalivaluutan vaihto toiseksi) tuohon yhtälöön?
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Miksi haluat lisätä ylimääräisen verotuksen realisoivan tapahtuman (virtuaalivaluutan vaihto toiseksi) tuohon yhtälöön?
Selitys löytynee alla olevasta lainauksesta.
Vaihdan shitcoinit pitkoksi pörssissä, jossa ei tarvitse tunnistautua (vaikkapa coinex) ja pitkot omaan lompakkoon. Duunista saa sen verran euroja elämiseen, että ei mitään järkeä haalia niitä yhtään enempää. Verottajaa (ja itseä) ei ole tullut vaivattua. Jos joskus tarvitsee pitkoja muuttaa euroiksi tai hyödykkeiksi, niin p2p.
 
Liittynyt
11.12.2019
Viestejä
12
Onko tietoa, että miten airdropit merkataan veroilmoitukseen? Jos siis omistan kryptovaluuttaa x ja saan sen ansiosta airdroppina kryptovaluuttaa y. Käsittääkseni tuo olisi muuta pääomatuloa, mutta veroilmoituksessa kysytään myös maksajan nimeä. Mitään varsinaista maksajaa ei edes ole? Entä jos se airdrop on tullut suoraan jonnekin exchangelle, onko maksajana silloin se exchange?
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Onko tietoa, että miten airdropit merkataan veroilmoitukseen? Jos siis omistan kryptovaluuttaa x ja saan sen ansiosta airdroppina kryptovaluuttaa y. Käsittääkseni tuo olisi muuta pääomatuloa, mutta veroilmoituksessa kysytään myös maksajan nimeä. Mitään varsinaista maksajaa ei edes ole? Entä jos se airdrop on tullut suoraan jonnekin exchangelle, onko maksajana silloin se exchange?
Muuta pääomatuloa ja jos ilmoitat kaikki vuoden aikana tulleet airdropit könttänä, niin maksajaksi "useita". Yksittäiselle maksaja voinee olla vaikkapa se vaihtopörssi tai itse valuuttaa droppaileva taho.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tänään piti oksentaa ulos raportti tuolta crypto.com tax sivustolta mutta kappas "OOM command not allowed when used memory > 'maxmemory'." virhettä pukkaa sisäänkirjauksessa kokoajan, juuri kun oli saanut kaikki siellä tip top kuntoon.
 

XFi

Liittynyt
07.02.2021
Viestejä
393
Oliko kellään vielä käytännön kokemusta Verottajan toiminnasta tilanteessa, jossa louhinnan vähennyskelpoiset menot ylittävät louhintatulot? Siirtyykö vähennysten ylijäämä automaattisesti seuraavalle vuodelle vai pitääkö niistä pitää itse kirjaa?
Kysyin tätä vielä verottajalta viestitse, koska itselläni oli vuonna 2022 tilanne, että louhinnan menot (laitehankinnat, sähkö, jne) ylittivät louhintatulot noin kolminkertaisesti.

Kysymys:
Siirtyykö kulujen louhintatulot ylittävä osa automaattisesti seuraavan vuoden verotukseen vai pitääkö se laskea ja syöttää manuaalisesti ensi vuodelle?

Verohallinnon vastaus:
Lähtökohtaisesti ansiotuloista tehtävät vähennykset vähennetään kaikista sen vuoden verotettavista ansiotuloista, jona meno on syntynyt. Eli sinun tilanteessasi kryptovaluuttojen louhinnasta aiheutuneet kulut vähennetään muista ansiotuloista siltä osin, kun niitä ei voida vähentää kryptovaluuttojen louhinnasta saaduista tuloista.

Tämähän kyllä kelpaa :cool:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 794
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom