Kulta takavarikoitiin ettei ihmisillä olisi vaihtoehtoista vaihdon välinettä.
Ihmisiltä takavarikoitiin kulta sillä väittämällä että taloutta elvytettäisiin 1933. Sitä elvytystä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut.
Ja ei en ole maksamassa jostain fiat tutkimuksesta, mikä osoittaa kuinka hyvä asia tuo oli.. Olet varmaan lukenut tutkimuksen itse, etkä vaan työnnä tänne kaikkea mahollista joka tukee omaa näkemystäsi?
Mainitaan vielä että en ole kiinnostunut jostain auktoriteetti sanoo x y z, vaan oikeista perusteluista ja ymmärryksestä. Tämä luultavasti isoin ero meidän välillä. Se mitä ECB tai mikä vaan taho sanoo ilman kunnon perusteluja on täysin yhdentekevää itselle.
Mistä päättelet, että haluttiin taklata vaihtoehtoinen vaihdon väline? Varsinkin kun dollari oli edelleen kultakannassa, eli sidottu kullan arvoon kinteällä määräällä (1 dollarilla sai vuodesta 1934 lähtien 1/35 unssia kultaa, Ja ennen tuota vuotta 1/20,67 unssia). Toki sattumoisin tuon säädöksen vuoksi vaihtoa ei voinut tehdä.
Eikä kyseessä ollut takavarikko, vaan enemminkin pakkolunastus, Korvaukseksi sai rahaa.
Ei tapahtunut vai ei toiminut?
Tässä taitaa olla sama tutkimus, mutta saa vapaasti ladata pdf:n. Ja ei en lukenut kyseistä dokumenttia, kunhan tuli vastaan ja ajattelin, että se voisi olla mielenkiintoinen ja asiaan liittyvä. Onhan se ikävää että toiset linkkailee ihan aitoja tutkimuksia, eikä paahda menemään vain "trust me bro" -pohjalta.
Mitä ECB nyt on sanonut ilman kunnon perusteluita? Minä veikkaan, että tuo ero on mitättömän pieni, sinä vain lähestyt asioita eri suunnasta. On kiva aina ajatella olevansa looginen ja ehdottoman rationalistinen sitten kuitenkin lauotaan väitteitä pohjalta "kyllä minä tiedän" ja kun vähän rapsuttelee, niin paljastuu, ettei asiat olekkaan ihan niin yksiselitteisiä. Kaikilla meillä on kognitiiviset vinoumamme.
No eihän se taida siinä tapauksessa olla kovin todennäköistä. Tosin deflaatio ja sen voimakkuus onkin sitten toinen kysymysmerkki.Koko kysymyksen muotoilu on vinossa. Kovalla rahalla ei ole mitään isoja inflaatio pelkoja olemassakaan.
Tuo ilmiö ei vaivaa bitcoinia jos se on laajasti hyväksytty / käytetty raha, pitäisi olla itsestään selvää.