No kumpaa olisit itse käyttänyt mielummin arvon säilömiseen ja kaupankäyntiin, kultaa vai paperirahaa? Toinen menetti ostovoimaansa radikaalisti tossa vaiheessa. Tai tarkemmin sanottuna tulevaisuudessa, kun sitä paperirahaa alettiin painamaan löysemmin tämän seurauksena.
Kuten tuossa jo kävikin ilmi, tämähän ei liity tähän keskusteluun kyllä mitenkään. Ja kultahan on tunnetusti omaisuusluokka johon virtaa rahaa esim. epävarmoina aikoina kun tarve sijoittaa johonkin arvonsa säilyttävään kasvaa. On toki kullankin hinta kuplautunut, että ei se näiltä ilmiöiltä mitenkään täysin suojassa ole.
Liian suurpiirteistä myös sanoa että "oltiin vielä kultakannassa". Sanoisitko samaa että oltiin vielä kultakannassa jos 1 dollarin takana olisi ollut 1/1000 unssia kultaa? Aika selvää että olisi käytetty itse kultaa mielummin, ainankin arvon säilömiseen?
Mitä vaihtosuhteella on merkitystä? Olettaen että se on vakaa ja pitkäkestoinen. Jenkkien tapauksessa se tosin muuttui juuri tuossa 1934 kun oli kulta ensin kerätty valtion hoivaan, mutta taisi pysyä uudessa arvossaan aina siihen asti kunnes kultakannasta lopullisesti irtauduttiin 1971. Enemmän merkitystä luulisi olevan sillä, että vain 40% liikkelle lasketusta rahasta piti olla taattu varastosa olevalla kullalla, vaihtosuhteen muutoksella tätä sitten "hieman" venytettiin lisää.
Minä tarjoan linkin tutkimukseen joka liittyy suoraan siihen, mistä tässä keskustellaan. Sinä tarjoat vaihtariksi jonkin historian kirjan ja unohdat tuon tutkimuksen täysin.America's Great Depression | Mises Institute
Täältä voi myös ladata ilmaisen e-kirjan aiheesta. Tuskin olet sen kiinnostuneempi lukemaan tuota, kuin minä tota tutkimusta.
Tämä on se sinun esimerkki joka nyt ei ihan tainnut mennä näin. Ensin tuli se suuri lama ja siitä toipumiseen haettiin työkaluja siirtymällä kohti FIAT valuuttaa ja kuten sen tutkimuksen mukaan, joka skipataan koska ei sovi narratiiviin, tämä siirtyminen FIAT valuuttaan oli yksi osatekijä onnistumisessa vaikka kuinka monessa massa. Mm. Britit taisi toipua hyvinkin nopeasti juuri sikis, että kultakannasta luovuttiin hyvinkin nopeasti. Mutta kun ei sovi narratiiviiin, jankutetaan jostain takavarikoinnista, mitä ei edes tapahtunut, vaan ennemminkin pakkolunastus. Kullasta sai korvaukseksi rahaa, sinä väität että ei saanut.Pitää näköjään muistuttaa mistä kirjoitin alunperin. Siitä että rahasta siirtyminen toiseen rahaan. Tai FIAT-rahaan siirtyminen on ollut "epäreilu" muutos monelle.
1933 Jenkeissä on hyvä esimerkki epäreilusta siirtymästä lähemmäksi FIAT-rahaa. Ensin moni hävisi talletuksensa, kun heidän valitsemansa pankit menivät konkurssiin vähimmäisvarantojärjestelmän takia.
Velat kumminkin pysyivät ja monet hävisivät asuntonsa ja omistuksensa sen seurauksena.
Nopeasti tämän jälkeen ihmisiltä takavarikoidaan kulta, joka on toiminut turvallisena rahana / säästön välineenä ihmisille. Ihmisiä ohjailtiin ja pakotettiin käyttämään rahaa jota he eivät olisi halunnut käyttää.
Vertaa tätä siirtymää siihen, että voit siirtyä vapaaehtoisesti FIAT-rahasta bitcoiniin.