Kryptovaluuttakeskustelua (Bitcoin, Ethereum, Litecoin ja altcoinit)

Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 174
Ei tietty "kun market cap paisuu..." vaan "jos marketcap paisuu". Ei nyt hämätä mahdollisia uusia sijoittajia uskomaan että hinta olisi varmasti tulevaisuudessa isompi kuin nykyään.
Jokainen arvioi tämän todennäköisyyden oman ymmärrystason mukaan. Joten ehkä lisään vain: "ei sijoitusneuvo, panosta omaan tutkimukseen aiheesta".
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Mä oon tässä talviloman ajankuluks ruvennu tekee kauppaa binancessa. Yhellä 3080 louhinta käynnissä ja siitä saaduila varoilla treidannu altteja. Taktiikkana ollut valita pahiten miinuksella olevista sellainen joka on laskenut monta päivää ilman korjausliikettä ja ei liian kaukana ns. vakio arvostaan. Sitten jossain vaiheessa ostanut ja laittanut automaatti myyntiin 6-8% tuotolla. Toissa päivänä aloitin kaupat ja neljä takana. 6% 8% 8% ja 6% tuotot. Ihan hauskaa ajanvietettä kun hävittävää ei periaatteessa ole kun sähkön hinta.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Mä oon tässä talviloman ajankuluks ruvennu tekee kauppaa binancessa. Yhellä 3080 louhinta käynnissä ja siitä saaduila varoilla treidannu altteja. Taktiikkana ollut valita pahiten miinuksella olevista sellainen joka on laskenut monta päivää ilman korjausliikettä ja ei liian kaukana ns. vakio arvostaan. Sitten jossain vaiheessa ostanut ja laittanut automaatti myyntiin 6-8% tuotolla. Toissa päivänä aloitin kaupat ja neljä takana. 6% 8% 8% ja 6% tuotot. Ihan hauskaa ajanvietettä kun hävittävää ei periaatteessa ole kun sähkön hinta.
Voihan tuossa päästä myös sellaiseen lopputulokseen, että kerryttää itselleen euro-määräistä verovelkaa, mutta ei kotiuta kryptoja euroiksi, vaan menettää niiden arvon huonosti menneissä treidailuissa ennen fiateiksi kotiuttamista. Lopputuloksena et saa mitään voittoa ja jää euromääräiset verovelat silti maksettavaksi.
 
Liittynyt
13.09.2019
Viestejä
407
Ihan nappikauppaahan tämä on kun yksi 3080 vaan louhii etherminessä silloin kun kone ei ole muussa käytössä. Laitteistosta saa kumminkin laittaa 50% hankintahinnasta verovähennyksiin niin tuskimpa tässä kauheesti turpaan tulee.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Ilmeisesti kaikkiin noihin exchangeihin pitää laittaa kuva ajokortista tai passista? Kuinkahan luotettavia nuo binance tai coinbase esimerkiksi ovat tämän suhteen?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Bitcoinilla on esim. tuo lightnigh verkko jonka ansiosta siirrot ovat nopeita niin ennen kaikkea käytännössä kuluttomia.
Ei tuo lightning-verkko tällä hetkellä skaalautuvuus/kulu-ongelmaa käytännössä ratkaise. Jotkut sitä hehkuttavat täällä, mutta todellisuudessa kyseessä on mahdollinen tulevaisuudessa toimiva ratkaisu. Tällä hetkellä ominaisuus on käytössä hyvin pienessä osassa bitcoin-ekosysteemiä, ja siihen liittyy omat ongelmansa. Tulevaisuus näyttää, onko siitä loppujen lopuksi mihinkään.

Selvittelin tätä lightning-verkon nykytilaa juuri itse, koska olen käyttänyt kryptoja vuosia juuri siihen tarkoitukseen, mihin niiden vielä taannoin piti tuoda ratkaisu, eli pienten summien liikutteluun rajojen yli pankeista piittaamatta (joka ei näin krypto-kiiman aikaan toimi lainkaan suurien transaktiokulujen vuoksi).

Eipä tästä kuitenkaan apua ollut, koska a) paikan, josta ostan coineja pitäisi tukea tätä, b) lompakkoni pitäisi tukea tätä, c) vastaanottajan pitäisi tukea tätä. Lisäksi kuluttomuuskaan ei ihan pidä paikkaansa, koska lightningin käyttämiseksi pitää avata "channel" ja sen avaus maksaa bitcoin-transaktiokulun verran, eli saman verran kuin siirron tekeminen suoraan bitcoin-blockchainissa. (Toki sen kertaalleen avatun channelin kautta voi tehdä lisää transaktioita pienillä kuluilla, mutta siinäkin on se riski, että channelin vastapuoli sulkee sen, jolloin joutuu maksamaan sulkemisesta toiset transaktiokulut, ja miettimään sen jälkeen, minne seuraavaksi avaisi channelin... ja maksamaan siitä jälleen...)

edit, Lisäys: Lopputulos oli se, että on huomattavasti helpompaa saada vastapuoli siirtymään jonkun toisen coinin (esim. BCH on ollut toistaiseksi toimiva) käyttäjäksi, kuin jatkaa bitcoinin käyttöä mutta lightning-verkkon puolella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
337
Hetkonen, bitcoin on tippunut ihan kivasti tässä monta päivää ja ketjussa ei ole keskustelua juuri lainkaan? Meinasin tulla katsomaan että pitäisikö yrittää myydä nykyinen 0.001 positio siihen hintaan mitä nyt saa, vai antaa sen odottaa josko hinnanlasku taittuisi viikonloppuna. Täytyy kai mennä redditiin kaivamaan sijoitusvinkkejä.

Aika hurjaa tää lasku kyllä. Bitcoinin osalta vedetään nyt helmikuun alun tasoa, kun taas Ethereumin johon olen enemmän sidoksissa mainauksen kautta, vetää paljon huonommin, ollaan vaan joku hikinen satanen yli tammikuun alun tasoa. Siitä jos tippuisi vielä 200 euroa niin sitten mennään todella kauas.
Tämä ei mielestäni kuulosta sijoittamis tyyliseltä toiminnalta vaan treidaamiselta. Kannattaa päättää kumpaa on tekemässä. Treidaamisessa on hyvin paljon miinuksia, eikä sitä voi mielestäni suositella kovinkaan monelle. Varsinkaan semmoista treidaamista / täyttä uhkapelaamista, missä toimitaan uutisten, omien tunteiden yms mukaan. Kulut ja verot on myös erittäin vaikea biitata.

amWNapD.png
 
Liittynyt
26.03.2017
Viestejä
498
Ei tuo lightning-verkko tällä hetkellä skaalautuvuus/kulu-ongelmaa käytännössä ratkaise. Jotkut sitä hehkuttavat täällä, mutta todellisuudessa kyseessä on mahdollinen tulevaisuudessa toimiva ratkaisu. Tällä hetkellä ominaisuus on käytössä hyvin pienessä osassa bitcoin-ekosysteemiä, ja siihen liittyy omat ongelmansa. Tulevaisuus näyttää, onko siitä loppujen lopuksi mihinkään.
LN toimii hyvin jo nyt. Ei vaan ole kovin laajalti vielä käytössä. Kyllä sen aika hyvin voi jo arvioida mihin siitä on. Mitä ne ongelmat mielestäsi on mitä siihen liittyy?
Selvittelin tätä lightning-verkon nykytilaa juuri itse, koska olen käyttänyt kryptoja vuosia juuri siihen tarkoitukseen, mihin niiden vielä taannoin piti tuoda ratkaisu, eli pienten summien liikutteluun rajojen yli pankeista piittaamatta (joka ei näin krypto-kiiman aikaan toimi lainkaan suurien transaktiokulujen vuoksi).

Eipä tästä kuitenkaan apua ollut, koska a) paikan, josta ostan coineja pitäisi tukea tätä, b) lompakkoni pitäisi tukea tätä, c) vastaanottajan pitäisi tukea tätä. Lisäksi kuluttomuuskaan ei ihan pidä paikkaansa, koska lightningin käyttämiseksi pitää avata "channel" ja sen avaus maksaa bitcoin-transaktiokulun verran, eli saman verran kuin siirron tekeminen suoraan bitcoin-blockchainissa. (Toki sen kertaalleen avatun channelin kautta voi tehdä lisää transaktioita pienillä kuluilla, mutta siinäkin on se riski, että channelin vastapuoli sulkee sen, jolloin joutuu maksamaan sulkemisesta toiset transaktiokulut, ja miettimään sen jälkeen, minne seuraavaksi avaisi channelin... ja maksamaan siitä jälleen...)
Koko kanavien hallinta todennäköisesti tulee yleisimmissä lompakoissa olemaan (ainakin osittain)piilossa käyttäjältä. Channel factories tulee tarjoamaan helpotusta kanavan avaamisien hintaan (ja sekin monissa lompakoissa käyttäjän näkymättömissä).
edit, Lisäys: Lopputulos oli se, että on huomattavasti helpompaa saada vastapuoli siirtymään jonkun toisen coinin (esim. BCH on ollut toistaiseksi toimiva) käyttäjäksi, kuin jatkaa bitcoinin käyttöä mutta lightning-verkkon puolella.
BCH:ta voi toki käyttää, mutta sen käyttämisessä on ongelma, että sitä täytyy joka kerta ensin hankkia. Ainakaan itse en uskaltaisi varallisuutta säilöä lohkoketjussa minkä turvallisuus on niin heikolla tolalla (hashrate 1% bitcoinin vastaavasta ja sama louhinta-algoritmi, devaajien osaamattomuus ym. draama) Parempia vaihtoehtoja on olemassa (LTC, Mimblewimble ja jopa NANOakin käyttäisin mielummin kuin BCH:ta).
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Tämä ei mielestäni kuulosta sijoittamis tyyliseltä toiminnalta vaan treidaamiselta. Kannattaa päättää kumpaa on tekemässä. Treidaamisessa on hyvin paljon miinuksia, eikä sitä voi mielestäni suositella kovinkaan monelle. Varsinkaan semmoista treidaamista / täyttä uhkapelaamista, missä toimitaan uutisten, omien tunteiden yms mukaan. Kulut ja verot on myös erittäin vaikea biitata.
Mä siis mainaan. Mun viestini oli siis melko hassuttelua. Mun pisin bitcoin omistus on ollut luokkaa 9 päivää. Vai 8? Ja se oli lähinnä tuon viime viikonloppuna alkaneen laskun syytä, laitoin kaikki myyntiin joskus lauantaina tai sunnuntaina johonkin 49-52k arvoon, mutta hinta vaan tippui ja tippui, eikö noussut kuten odotin. Yleensä aina kun olen saanut erän olen laittanut sen myyntiin hieman sen hetkistä arvoa korkeammalla, niin kun se on vaan noussut ja noussut, olen saanut siitä sitten, noh sen mitä on sattunut saamaan. Sain myytyä tuon erän nyt eilen vai edellispäivänä kun arvo oli hieman toipunut.

Mutta noita tulee koko ajan lisää. Normaalisti olen myynyt kaiken 2-3 päivän välein, noissa on minimit mitä voi myydä kanssa, päivän tuottoa ei voi siirtää, ja parin-päivän tuotto ei yleensä on tarpeeksi suuri että sitä voi myydä. Toi on siis tuo nicehashin kautta, nimellisesti mainaa Ethereumia, mutta ne maksaa Bitcoinina.

Ei toi kuulu sen enempää tähän ketjuun, odotin vaan täällä vähän enemmän keskustelua luettavaksi kun aika moinen tiputus on tässä ollut. Tuossa mainausketjussa tätä kysyin aiemmin mutta ei siihen tullut vastausta.

Eli haluaisin hieman myydä noita bitcoineja dollareiksi. Coinbase tarjoaa vain myyntiä euroiksi. Dollari on sen verran ennätysalhaalla että voisi ottaa niitä hieman paypaliin varastoon, koska joskus kuitenkin tulee jotain pientä krääsää ostettua ebaysta. En kuitenkaan haluaisi Paypalissa suoraan muuntaa euroja dollareiksi, jos se edes on mahdollista. Että mistä pörssistä tuollainen onnistuisi. Toinen KYC prosessi olisi OK, en kuitenkaan halua kaikenlaisiin randomeihin sivustoihin sun muihin lähettää jatkuvasti ajokortin kuvaa, puhelinnumeroa sun muuta.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
LN toimii hyvin jo nyt. Ei vaan ole kovin laajalti vielä käytössä. Kyllä sen aika hyvin voi jo arvioida mihin siitä on. Mitä ne ongelmat mielestäsi on mitä siihen liittyy?
Ongelmat liittyvät erityisesti juuri tuohon "ei ole laajalti vielä käytössä"-asiaan, eli adaptaatio-aste on niin heikko, ettei se tarjoa käytännössä toimivaa ratkaisua juuri tällä hetkellä, kun vastapuolena on joku random-tyyppi jossain päin maailmaa. Ja toisaalta tuohon "kanavien hallinta"-aspektiin, joka on nykyisellään vielä loppukäyttäjän kannalta hankalaa/kallista/epävarmaa.

Lisäksi esim. tuolla referenssi-implementaation github-sivulla lukee edelleen esim. seuraavaa, joka ei ole omiaan lisäämään luottamusta tällä hetkellä:

It is important to note that lnd is still beta software and that ignoring these operational guidelines can lead to loss of funds.

Koko kanavien hallinta todennäköisesti tulee yleisimmissä lompakoissa olemaan (ainakin osittain)piilossa käyttäjältä. Channel factories tulee tarjoamaan helpotusta kanavan avaamisien hintaan (ja sekin monissa lompakoissa käyttäjän näkymättömissä).
Jep. Jos homma menee maaliin, niin tämä on hyvä juttu... mutta siinä on vielä nämä "todennäköisesti" ja "jos"-sanat ja futuurissa olevat aikamuodot. :)

BCH:ta voi toki käyttää, mutta sen käyttämisessä on ongelma, että sitä täytyy joka kerta ensin hankkia. Ainakaan itse en uskaltaisi varallisuutta säilöä lohkoketjussa minkä turvallisuus on niin heikolla tolalla (hashrate 1% bitcoinin vastaavasta ja sama louhinta-algoritmi, devaajien osaamattomuus ym. draama) Parempia vaihtoehtoja on olemassa (LTC, Mimblewimble ja jopa NANOakin käyttäisin mielummin kuin BCH:ta).
Totta. Tiedostan, ettei BCH ole missään tapauksessa "future proof"-ratkaisu, koska siihen liittyy täsmälleen samat ongelmat kuin alkuperäiseen bitcoiniin. Olen käyttänyt sitä nyt ja edellisen krypto-kiiman aikaan 2017-2018 tilapäisenä "turvasatamana" vain siksi, koska suurien massojen kiinnostus ei kohdistu siihen (jolloin transaktiokulut ovat pysyneet kohtuullisina) ja se on toisaalta aika monessa krypto-kauppapaikassa edelleen tarjolla bitcoinin rinnalla historiallisista syistä, joten vastapuolellakin on usein olemassa valmiiksi mahdollisuus käyttää sitä. Oma käyttötarpeeni on nimenomaan pienien maksutapahtumien lähettäminen ja vastaanottaminen, eikä varallisuuden säilöminen.

Tästä päästäänkin seuraavaan ajatukseen/kysymykseen: Onkohan mikään nykyisin tarjolla olevista teknologioista "future proof" yleisesti käytetyksi maailman laajuiseksi mikromaksualustaksi? Investoisin mielelläni sellaiseen coiniin, josta olisi nähtävissä, että se selvästi ongelmitta (ilman mitään "jos"-sivulauseita) skaalautuu esim. 750 miljardiin transaktioon päivässä kohtuukuluilla (750 miljardia = 100 transaktiota per päivä per jokainen maailman ihminen).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Aika hurjaa tää lasku kyllä. Bitcoinin osalta vedetään nyt helmikuun alun tasoa, kun taas Ethereumin johon olen enemmän sidoksissa mainauksen kautta, vetää paljon huonommin, ollaan vaan joku hikinen satanen yli tammikuun alun tasoa. Siitä jos tippuisi vielä 200 euroa niin sitten mennään todella kauas.
Bitcoin 10% viikon takaista alempana. Ja vuoden alusta +50%. En kutsuisi hurjaksi laskuksi vaan volatiliteetti on nyt aika rajua. Vuoden takaisesta ollaan yli +400%.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
441
Kuinkahan turvallinen tuo coinbase on valuutan säilyttämiseen? Kannattaako noissa palveluissa yleinsäkään säilöä vaaluuttaa, vai kannattaako ne siirtää mahdollisimman äkkiä johonkin muuhun lompakkoon?
Ilmeisesti kaikkiin noihin exchangeihin pitää laittaa kuva ajokortista tai passista? Kuinkahan luotettavia nuo binance tai coinbase esimerkiksi ovat tämän suhteen?
Aina tällaisissa pieni riski on, vaikka kyseessä olisi hyväkin yritys. Bitstampilta varastettiin 5v sitten 19 000 bitcoinia ($5 miljoonaa siihen aikaan) ja korvasivat itse menetykset. Bitfinex joutui varkauden kohteeksi ja niillä $72 miljoonan korvaaminen kesti vähän pidempään mutta tapahtui. Jos nyt lähtisi sama määrä coineja, saattaisi hyvinkin menestyvä firma liputtaa itsensä pihalle. Tällä hetkellä nuo kuitenkin takovat hirmtuloksia ja niiden intresseissä on toimia mahdollisimman hyvin. Coinbase on listautumassa ~100 miljardin valuaatiolla ja se tarjoaa myös suurille asiakkaille maksullista cold wallet custodyä, jossa oli 2020 lopulla ~50 miljardin arvosta kryptoja. Toisaalta taas useita pienempiä pörssejä on mennyt kumoon ja jotkut harvat ovat toimineet petollisesti varastaen käyttäjien varat. BTCe taas keskeytti muinoin toimintansa poliisioperaation saattelemana. Mutta kaikki lompakkosoftatkaan eivät ole mitään turvallisia, eli nekin pitää valita huolella.

Itse en kuitenkaan pidä riskiä suurena näiden pidempään pystyssä olleiden markkinajohtajien osalta enkä siirtele kryptoja pois, jos siirtokustannukset ovat liian kalliita. Toki sekin vaikuttaa miten kauan aikoo positiota pitää. Riski on kuitenkin hyvä tiedostaa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
961
Ihan perusdippi menossa. Todennäköisin pohja 31k - 32k euron supportin tai 21 viikon EMAn tuntumassa.

Tuossa edellisen syklin nousukauden 30-40% dipit.


Itse jos haluaisin ostaa nyt bitcoinia laittaisin limit ordereita kalastamaan 31k euron molemmin puolin tonnin välein alueelle 24k - 36k.
Aina kannattaa laittaa vähintään -50% asti kalastamaan yllättäviä dippejä jos rahat riittää.
Etenkin alimmat piikit on usein syklin tässä vaiheessa niin nopeita ettei niitä voi ostaa juuri muulla tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Ihan perusdippi menossa. Todennäköisin pohja 31k - 32k euron supportin tai 21 viikon EMAn tuntumassa.

Tuossa edellisen syklin nousukauden 30-40% dipit.
Aaah, teknistä anaalyysiä millä ei ole mitään tieteellistä pohjaa :D

Itse jos haluaisin ostaa nyt bitcoinia laittaisin limit ordereita kalastamaan 31k euron molemmin puolin tonnin välein alueelle 24k - 36k.
Aina kannattaa laittaa vähintään -50% asti kalastamaan yllättäviä dippejä jos rahat riittää.
Oijoi, "buy the fucking dip!" -automaatti :D
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 914

Ihan hauskaa vertailua: Bitcoin kuluttaa yhtä paljon sähköä vuodessa kuin Hollanti. En tiedä pitävätkö numerot paikkaansa vai eivät, mutta kyllä tuo tuota 'louhinnan' ja bitcoinin järjettömyyttä ainakin esille tuo. Kaipa tuo jossain vaiheessa omaan mahdottomuuteensa kaatuu, mutta niin kaatuu varmasti paljon muutakin samalla. Kaikissa pyramideissa on voittajansa, vaan voihan se olla, että bitcoinin kohdalla lopulta häviävät kaikki.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136

Ihan hauskaa vertailua: Bitcoin kuluttaa yhtä paljon sähköä vuodessa kuin Hollanti. En tiedä pitävätkö numerot paikkaansa vai eivät, mutta kyllä tuo tuota 'louhinnan' ja bitcoinin järjettömyyttä ainakin esille tuo. Kaipa tuo jossain vaiheessa omaan mahdottomuuteensa kaatuu, mutta niin kaatuu varmasti paljon muutakin samalla. Kaikissa pyramideissa on voittajansa, vaan voihan se olla, että bitcoinin kohdalla lopulta häviävät kaikki.
Bitcoineja parempiahan on pilvinpimein, mutta jostain syystä bitcoin on vain säilynyt pääkeinottelu alustana. Kyllähän se on sangen todennäköistä, että jossain vaiheessa joku tekee suuren noston, joka aiheuttaa hyvinkin rajun tipahduksen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Montako kertaa aiotte jankata samat asiat? Saarnaaminen on säännöissä kielletty.
Menkää tuonne kitisemään kuinka pankit, pörssiyhtiöt, kullankaivuu yms. saastuttaa tai vie sähköä Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)




Ketjussa on jo mainittu että kryptoja ei voi suositella punaviherpiiperöille ja muille marjanpoimijoille.
Jos ja kun ihmisten jokapaäiväinen eläma hankaloituu ja kallistuu ja koko maan talous kärsii, koska suojellaan ympäristöä ja yritetään säästää energiaa, niin kyllä silloin on erittäin suuri syy tarkastella myöskin tuota kryptorahojen hyöty / käytetty energia + luonnonvarat suhdetta.
Energian kulutus on kryptovaluuttojen yksi puoli, joten sekin kuuluu kryptovaluuttakeskusteluun, ei siitä ole mitään epäselvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Minua ei haittaa, jos ketjuun tulee uusia viestejä ympäristönäkökulmasta. Niistä voi skrollata yli hiiren rullalla. Usein pitkissä ketjuissa sama asia toistuu ajan mittaan.

Kaikissa pyramideissa on voittajansa, vaan voihan se olla, että bitcoinin kohdalla lopulta häviävät kaikki.
Tuo ei liene mahdollista että kaikki häviävät. Vai tuumaatko, että vuosia sitten saadut euromääräiset luovutusvoitot joku tulee perimään ihmisiltä takaisin? Nimimerkillä "verotkin jo maksanut".
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
961
Eli kaikkien etu jos Bitcoin korvaa kullan sen digitaalisena versiona. Kehitystä voi seurata
Toinen mielenkiintoinen on BTC vs ETH kehitys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Eli kaikkien etu jos Bitcoin korvaa kullan sen digitaalisena versiona. Kehitystä voi seurata
Toinen mielenkiintoinen on BTC vs ETH kehitys.
Mites sitä Bitcoinia käytetään elektroniikassa? Ainoa miten btc korvaa kullan on keinottelun välineenä. Eihän kukaan enää käytä kultaa valuuttana?
 
Liittynyt
10.10.2018
Viestejä
93
Voihan tuossa päästä myös sellaiseen lopputulokseen, että kerryttää itselleen euro-määräistä verovelkaa, mutta ei kotiuta kryptoja euroiksi, vaan menettää niiden arvon huonosti menneissä treidailuissa ennen fiateiksi kotiuttamista. Lopputuloksena et saa mitään voittoa ja jää euromääräiset verovelat silti maksettavaksi.
Homma ei toimi enää näin. Tappiot ovat vähennettävissä ihan samalla tavalla kuin vaikka valuuttakaupassa. Virtuaalivaluuttojen verotus
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
84
Mites sitä Bitcoinia käytetään elektroniikassa? Ainoa miten btc korvaa kullan on keinottelun välineenä. Eihän kukaan enää käytä kultaa valuuttana?
Ellen ihan väärin muista, niin korukullaksi menee isoin osa, sitten teollisuuteen. Arvometallina kultaa on jonkin verran mutta en tiedä louhitaanko sitä sen vuoksi.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 224
Homma ei toimi enää näin. Tappiot ovat vähennettävissä ihan samalla tavalla kuin vaikka valuuttakaupassa. Virtuaalivaluuttojen verotus
Paitsi että pääomatulojen (treidailu) tappioita ei voi vähentää ansiotuloista (louhiminen).

Louhit -> tulee ansiotuloveroja maksettavaksi.

Treidailet (tai holdaat) louhimasi coinit nollille -> tulee luovutustappioita, joita voi vähentää suoraan vain muista pääomatuloista.

Lopputuloksena ansiotuloverot jäävät joka tapauksessa maksettavaksi. Jos ei ole pääomatuloja, voi hyödyntää alijäämähyvitystä, mutta sen hyöty on varsin rajallinen. Lisäksi ansiotulojen progressio huolehtii työssäkäyvällä siitä, että vaikka olisi muita pääomatuloja, joista vähentää tappiot, jää silti louhimisen verotusta lisäävä vaikutus suuremmaksi kuin pääomatuloverotuksen vähennyksen verotusta vähentävä vaikutus.

Pelkässä treidailuissa ei nykyään pääse kovin helposti sellaiseen lopputulokseen, että jäisi verovelkaa vaikka ei olisi voittoja, mutta kun treidailun yhdistää louhimiseen, on se edelleen mahdollista. Treidaamallakin se onnistuu edelleen siten, että tekee ensin vuonna 1 huimat voitot, ja sen jälkeen vuonna 2 treidailee tai holdaa voittonsa ja pääomansa nollaan. Jos vuonna 2 tai viitenä vuonna sen jälkeen ei olekaan enää pääomatuloja, jäi koko hommasta käteen vain vuonna 1 aiheutuneet verot, jotka piti maksaa vuoden 2 aikana. Varovaisen kryptotreidaajan on syytä seurata vuoden aikana syntyvää verovelkaa ja kotiuttaa aina sen verran voittoja fiateiksi (siltä varalta että krypton arvo putoaa merkittävästi) säästöön, että pystyy maksamaan verovelat.

Jatkot tuonne verotus-ketjuun, jos tarpeen: Kryptovaluuttojen verotus

edit, korjaus: tappioita voi vähentää viisi vuotta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Tässä vastalause noihin energia ja ympäristö pelotteluihin:





Onko tämän tarkoitus saada nuo pylväät näyttämään pieniltä? Kyllä se on aika katastrofi jos tällainen lisäarvoa tuottamaton näppäily edes näkyy samalla asteikolla kuin tärkeät perustoiminnot. Ensimmäisestäkin voidaan päätellä jotain jo siitä, että tuo "youtube&gaming" kattaa aika suuren osan viihde-energiasta. Etenkin kun se osuus "youtube" varmaankin lasketaan mahdollisimman yläkanttiin vihreän aatteen tapaan samoin kuin joku "naudanlihan vedenkulutus" mukaanlukien sadevesi.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 914
Minua ei haittaa, jos ketjuun tulee uusia viestejä ympäristönäkökulmasta. Niistä voi skrollata yli hiiren rullalla. Usein pitkissä ketjuissa sama asia toistuu ajan mittaan.


Tuo ei liene mahdollista että kaikki häviävät. Vai tuumaatko, että vuosia sitten saadut euromääräiset luovutusvoitot joku tulee perimään ihmisiltä takaisin? Nimimerkillä "verotkin jo maksanut".
Onhan se silloin mahdollista, mikäli rahoitusjärjestelmä romahtaa ja/tai ympäristön tuho merkittävästi nopeutuu. Tietenkin kryptovaluutoilla on tällä hetkellä merkittäviä voittoja tehneitä ja on todennäköisesti vielä tulevaisuudessakin (tuleeko yksi/muutama lopulta jollain lailla dominoimaan on se kysymysmerkki ja milloin ja jos arvonnousu kuitenkin päättyy). Omaisuuden uusjako uusia vaihdannan välineitä luomalla on erikoinen ja varsin mielenkiintoinen ilmiö. Taitaa olla tällä hetkellä maapallon tuottavin bisnes kryptovaluutan luonti. Kun sille pienenkin uskottavuuden hakee (esim. rikollisesta maailmasta huume- tai asekaupan vaihdannan välineenä, veron kierron välineenä tai vaikkapa teknokuplalla ratsastavalta miljardööriltä) johtaa se globaalissa maailmassa pian massiivisiin tuottoihin (muistuttaa kyllä pyramidia,mutta näin kai moni muukin vaihdannan väline).


Montako kertaa aiotte jankata samat asiat? Saarnaaminen on säännöissä kielletty.
Menkää tuonne kitisemään kuinka pankit, pörssiyhtiöt, kullankaivuu yms. saastuttaa tai vie sähköä Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)
Ketjussa on jo mainittu että kryptoja ei voi suositella punaviherpiiperöille ja muille marjanpoimijoille.
Ja ei tarkoitus ole saarnata millään laillla, mutta noin minä itse asiaa näen. Etkö itse nimenomaan syyllisty saarnaamiseen, jos ja kun ns. pelkkää kryptovaluuttailosanomaa ilmeisesti levität, etkä omista ajatuksistasi ja (kenties?) tekemisistäsi poikkeavaa halua oikein myöntää olevan edes olemassa tai halua sitä nähdä tai kuulla? Johonkin hermoon ilmeisesti kuitenkin viesti selvästi osui. Näinhän se on useilla sijoituspalstoillakin, että jos esim. jonkun yrityksen ketjuun laittaa sanallakaan mitään negatiivista kyseisestä yhtiöstä, niin saa niskaansa herkästi uskovaisten vihan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tässä vastalause noihin energia ja ympäristö pelotteluihin:





Jos noiden mainaus lopetettaisiin, melka harva huomaisi mitään (paitsi energiaa ja luonnonvaroja säästyisi todella paljon.)
Jos digitaalitekniikka pistettäisiin poispäältä, siirryttäisiin välittömään, totaaliseen katastrofiin.
Jos kullan kaivostoiminta lopetettaisiin, monen asian hinnat kävisivät nousemaan reippaasti.

Jos esim youtube ja pelaaminen lopetettaisiin, niin kyllähän se häiritsisi ja haittaisi melkoisen suurta ihmisjoukkoa, jokainen voi kysyä omalta kohdaltaan, haittaisiko?

Jos "Bankking systemin" töpseli otettaisiin seinästä, niin maailma miltei pysähtyisi.

Eli palkkiesi pituuden vastapainoksi taas pitää katsoa se saatu hyöty. Kryptorahojen reaalihyöty, poislukien keinottelu ja rikollinen toiminta on melkoisen olematonta.
 
Viimeksi muokattu:

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Lieneekö YLE:n toimittaja mukana langassa täällä? :p
Tuon jutun lopussa on erittäin hyvä toteamus: "Jos haluamme tehdä bitcoinin louhinnasta päästötöntä, meidän on tehtävä myös maailman sähköntuotannosta päästötöntä"

Voisi tarjota myös ratkaisua: kehittäkää toinen parempi ja energiaystävällisempi tapa tallettaa arvoa bitcoinin tavoin. Siis niin, että ihmisillä on yhtä paljon luottoa siihen, että yksittäinen taho tai hyökkääjä ei saa yksittäistä lompakkoa tai koko systeemiä kaapattua hallintaansa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Kyllähän nuo toimitusten jantterit on jokaisessa yleisimmssä foorumilla lurkkimassa mistä näillä nykyään puhutaan, et saadaan sitten niitä "netti raivostui" uutisia.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Omaisuuden uusjako uusia vaihdannan välineitä luomalla on erikoinen ja varsin mielenkiintoinen ilmiö. Taitaa olla tällä hetkellä maapallon tuottavin bisnes kryptovaluutan luonti. Kun sille pienenkin uskottavuuden hakee (esim. rikollisesta maailmasta huume- tai asekaupan vaihdannan välineenä, veron kierron välineenä tai vaikkapa teknokuplalla ratsastavalta miljardööriltä) johtaa se globaalissa maailmassa pian massiivisiin tuottoihin (muistuttaa kyllä pyramidia,mutta näin kai moni muukin vaihdannan väline).
Hmm, minä luulin että esimerkiksi USA:n keskuspankin setelipaino ja tuhansien uusien miljardien pumppaaminen pörssimarkkinoille on kryptovaluuttatehtailua paljon tuottavampaa bisnestä. Toisaalta sama maa kerää puolet koko maailman asekaupan tuloista, joten on melko todennäköistä että bitcoinia käyttävät rikolliset saavat toimia vain niin kauan kuin eivät nouse merkittäväksi kilpailijaksi dollarille.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 914
Hmm, minä luulin että esimerkiksi USA:n keskuspankin setelipaino ja tuhansien uusien miljardien pumppaaminen pörssimarkkinoille on kryptovaluuttatehtailua paljon tuottavampaa bisnestä. Toisaalta sama maa kerää puolet koko maailman asekaupan tuloista, joten on melko todennäköistä että bitcoinia käyttävät rikolliset saavat toimia vain niin kauan kuin eivät nouse merkittäväksi kilpailijaksi dollarille.
Yritäpä siis perustaa USA:n keskuspankki.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Yritäpä siis perustaa USA:n keskuspankki.
Jep, ei onnistu. Taitaa kryptovaluuttojen soveltaminen missä tahansa yrityksessä olla melkoisen työlästä ja riskialtista nyt ja ennakoitavassa tulevaisuudessa. Siitäkin huolimatta että Suomessa on ihan Fivan valvonnan alla laillisesti toimiva kryptovälittäjä.

Mielestäni rikollisuus on huonompi argumentti kryptoja vastaan kuin esimerkiksi energiankulutus. Rikollisten on saatava kryptot muutettua fiat-rahaksi kuitenkin. Tilanne haiskahtaa samalta kuin 90-luvulla. Tuolloin salausalgoritmit vielä luokiteltiin aseiksi ja niitä sisältäviä ohjelmistoja ei saanut esimerkiksi itänaapuriin viedä. Phil Zimmermann kehitti aiempia vahvemman PGP salauksen sähköposteille, jolloin häntä vastaan aloitettiin rikostutkinta. Moni väitti tuolloin, että vahvaa viestien salausta eivät tavalliset ihmiset tarvitse mihinkään, ja että siitä hyötyvät vain rikolliset. Teknistä kehitystä ja avoimia ohjelmistoja on hankala yrittää kieltää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Jos noiden mainaus lopetettaisiin, melka harva huomaisi mitään (paitsi energiaa ja luonnonvaroja säästyisi todella paljon.)
Jos digitaalitekniikka pistettäisiin poispäältä, siirryttäisiin välittömään, totaaliseen katastrofiin.
Jos kullan kaivostoiminta lopetettaisiin, monen asian hinnat kävisivät nousemaan reippaasti.

Jos esim youtube ja pelaaminen lopetettaisiin, niin kyllähän se häiritsisi ja haittaisi melkoisen suurta ihmisjoukkoa, jokainen voi kysyä omalta kohdaltaan, haittaisiko?

Jos "Bankking systemin" töpseli otettaisiin seinästä, niin maailma miltei pysähtyisi.

Eli palkkiesi pituuden vastapainoksi taas pitää katsoa se saatu hyöty. Kryptorahojen reaalihyöty, poislukien keinottelu ja rikollinen toiminta on melkoisen olematonta.
Eli kuka päättää mikä asia on sen arvosta että energiaa saa käyttää?
Entä vaikka aseet? Siitä varmaan moni kans amerikassa suuttuisi mutta se olisi ok pitää menossa mukana?
Entä lentokoneella lentely pariksi viikoksi jonnekkin lomalle?
Tai vaikka jokin moottoriurheilu?

Varmaan samaa hokivat papat sillon 30v sitten internetistä että mitä hyötyä tästä internetistä on, kaikki pois nyt heti kun käyttää energiaa eikä mitään hyötyä.
Maailmasta löytyy varmaan aika paljon muitakin asioita mitä voisi poistaa ennen kuin käydään cryptojen kimppuun.
Ainiin ja koska crypto mainaajat haluavat tehdä mahdollisimman paljon profittia niin monet käyttävät jotain aurinkoenergiaa joka on ihan eri kun jokin muu energia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Voisi tarjota myös ratkaisua: kehittäkää toinen parempi ja energiaystävällisempi tapa tallettaa arvoa bitcoinin tavoin. Siis niin, että ihmisillä on yhtä paljon luottoa siihen, että yksittäinen taho tai hyökkääjä ei saa yksittäistä lompakkoa tai koko systeemiä kaapattua hallintaansa.
Se on jo keksitty, sitä kutsutaan pankiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Eli kuka päättää mikä asia on sen arvosta että energiaa saa käyttää?
Entä vaikka aseet? Siitä varmaan moni kans amerikassa suuttuisi mutta se olisi ok pitää menossa mukana?
Entä lentokoneella lentely pariksi viikoksi jonnekkin lomalle?
Tai vaikka jokin moottoriurheilu?

Varmaan samaa hokivat papat sillon 30v sitten internetistä että mitä hyötyä tästä internetistä on, kaikki pois nyt heti kun käyttää energiaa eikä mitään hyötyä.
Maailmasta löytyy varmaan aika paljon muitakin asioita mitä voisi poistaa ennen kuin käydään cryptojen kimppuun.
Ainiin ja koska crypto mainaajat haluavat tehdä mahdollisimman paljon profittia niin monet käyttävät jotain aurinkoenergiaa joka on ihan eri kun jokin muu energia.
Keksi joku idea jonka ainoa tehtävä on olla tuote jolle ole mitään tosiasiallista käyttöä ja joka kuluttaa armottomasti energiaa. Kun asiasta nousee haloo, syytä tuhat muuta asiaa jotka oli jo ennen tätä ideaa ja puolusta sillä tämän idean energian kulutusta.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Se on jo keksitty, sitä kutsutaan pankiksi.
Pankit ovat hienoja laitoksia hyvän sään aikana. Talletussuoja on hyvä keksintö. Pankkijärjestelmä vain tuntuu aika ajoin rysähtävän alas bitcoinin tavoin. Esimerkkinä Islanti reilu 10 vuotta sitten.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Pankit ovat hienoja laitoksia hyvän sään aikana. Talletussuoja on hyvä keksintö. Pankkijärjestelmä vain tuntuu aika ajoin rysähtävän alas bitcoinin tavoin. Esimerkkinä Islanti reilu 10 vuotta sitten.
Meinaatko että BTC:llä ei voisi tapahtua samanlaista kaaosta? Kyse ei ole siitä mikä on vaihdannan väline, FIAT/Kulta/BTC vaan mitä sillä vaihdannan välineellä tehdään.

Parempia pankit on kuin BTC. Itseasiassa pankkijärjestelmä ei rysähtänyt, vaan kaikki sen ympärillä. Jos sulla oli rahaa niin sait kyllä nostettua, etkä joutunut maksamaan mitään summia siitä että siirsit rahaa toiselle tilille. Sait talletettu rahaa tilillesi ja sinne meni tasan se määrä jonka sinne laitoit ja kuukausi myöhemmin kun nostit saman summan niin sait tasan sen summan.

Samaa ei voi sanoa Bitcoinista, kun kukaan ei tiedä mikä sen arvo on kun tätä kirjoitusta luet. Mutta kaikki tiedämme että se eilinen pankkitilin saldo on siellä vielä huomennakin (mikäli ei ole maksellut laskuja ja ostanut mitään jne).
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
37
Jokohan kohta löytyis bitkolle vähän vahvempaa tukitasoa ? Omana mutuna, uskon että taas jossain vaiheessa kevättä otetaan suunta ylös...Jenkeissä kun nuijittiin tuo 900mrd tukipaketti niin taas löytyy bensaa
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 316
Meinaatko että BTC:llä ei voisi tapahtua samanlaista kaaosta? Kyse ei ole siitä mikä on vaihdannan väline, FIAT/Kulta/BTC vaan mitä sillä vaihdannan välineellä tehdään.

Parempia pankit on kuin BTC. Itseasiassa pankkijärjestelmä ei rysähtänyt, vaan kaikki sen ympärillä. Jos sulla oli rahaa niin sait kyllä nostettua, etkä joutunut maksamaan mitään summia siitä että siirsit rahaa toiselle tilille. Sait talletettu rahaa tilillesi ja sinne meni tasan se määrä jonka sinne laitoit ja kuukausi myöhemmin kun nostit saman summan niin sait tasan sen summan.

Samaa ei voi sanoa Bitcoinista, kun kukaan ei tiedä mikä sen arvo on kun tätä kirjoitusta luet. Mutta kaikki tiedämme että se eilinen pankkitilin saldo on siellä vielä huomennakin (mikäli ei ole maksellut laskuja ja ostanut mitään jne).
Ei, vaan tarkoitan että pankkijärjestelmässä kaaokset tapahtuvat paljon harvemmalla taajuudella kuin bitcoinissa. Mutta tapahtuessaan seuraukset ovat vakavampia koska pankkeja käyttävät kaikki ja bitcoinia vain 1% tai mikä lieneekin osuus ihmisistä. Jos Wikipediaan on uskominen, niin Islannissa ulkomaisten valuuttojen vaihdot estettiin pankkien toimesta oman valuutan arvon syöksyessä. Olisin yllättynyt jos myös normaaleja nostoja tileiltä ei rajoitettu jollain päivä tai viikkokohtaisilla ylärajoilla. Eikö tuo ole peruskauraa talouden romahtaessa? Hallituksen päätöksellä estetään tileillä olevien varojen siirto vieraisiin valuuttoihin ja ulos maasta. Tämä on varmaan yksi suurimmista syistä miksi bitcoin lähti ideana elämään. Olkoonkin että ensimmäisten joukossa varmasti oli kaikenkarvaista väkeä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Mietiskelin tässä ensimmäistä muuvia. Binanceen pitäisi saada Danskesta rahaa menemään, mutta onko siinä jotain ongelmaa? Tälläinen keskustelu osui silmään.
Itsellä Danske on 1 pankeista ja sieltä tosiaan ei onnistu ainakaan Krakenille siirto, onneksi on muita pankkeja josta se onnistuu. Eipä tarvii hetken päästä olla enään Dansken asiakas.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Ei, vaan tarkoitan että pankkijärjestelmässä kaaokset tapahtuvat paljon harvemmalla taajuudella kuin bitcoinissa. Mutta tapahtuessaan seuraukset ovat vakavampia koska pankkeja käyttävät kaikki ja bitcoinia vain 1% tai mikä lieneekin osuus ihmisistä. Jos Wikipediaan on uskominen, niin Islannissa ulkomaisten valuuttojen vaihdot estettiin pankkien toimesta oman valuutan arvon syöksyessä. Olisin yllättynyt jos myös normaaleja nostoja tileiltä ei rajoitettu jollain päivä tai viikkokohtaisilla ylärajoilla. Eikö tuo ole peruskauraa talouden romahtaessa? Hallituksen päätöksellä estetään tileillä olevien varojen siirto vieraisiin valuuttoihin ja ulos maasta. Tämä on varmaan yksi suurimmista syistä miksi bitcoin lähti ideana elämään. Olkoonkin että ensimmäisten joukossa varmasti oli kaikenkarvaista väkeä.
Itseasiassa nyt kun asiaa ajattelee niin jos FIAT-korvattaisiin BTC:llä, niin ongelma olisi paljon katastrofaalisempi, kun kaikki siirtyisi pois BTC:ssä tuossa tilanteessa, kun kukaan ei olisi estämässä siirtoa pois, jolloin ongelmat kasvaisivat kun BTC:n arvo romahtaisi(kun se ei ole keskitetty).
 

Ärräpää

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
84
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646

Täälläkin muistaakseni joku ihmetteli kyseisen levysepän julkisuuden hakua, kaikki olikin vaan kivaa voimafantasiaa ja vielä SV ketjussa :facepalm:
En sillon täällä törmännyt juttuun, mutta muistelen itsekseni kun tuota IL juttua luin että miksi joku ilmoittaa julkisuudessa että on muutama miljoona "löysää rahaa" ja joku 5.000€ baarilappu esittelyssä. Ajattelin siis että jos itsellä olisi tuollainen tilanne niin en varmasti mihinkään lehtiin alkaisi kertoilemaan paljonko on tilillä sun muuta. No,tää kaveri saanut kuitenkin hetken patsastella julkisuudessa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
283
Ihmiset tekee tyhmiä asioita jotta pääsee "julkkikseksi". Kuten esim suurin osaa reality-paskaa.
 
Liittynyt
23.05.2017
Viestejä
1 174
Mikäs on veikkaus kuplan puhkeamis ajalle, eli koska tulee coinin arvo selkeästi alas?
Nousu ei vaan voi jatkua tällaisena.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Mikäs on veikkaus kuplan puhkeamis ajalle, eli koska tulee coinin arvo selkeästi alas?
Nousu ei vaan voi jatkua tällaisena.
Nyt? Toisaalta en usko ihan yhtä rajuun tiputukseen, kuin aiemmin on tapahtunut. Oletan että ihmisillä on enemmän luottoa arvon taas nousevan joskus, joten enemmin holdataan kuin otetaan tappioita. Mutta ei näistä tiedä - mitä tahansa voi tapahtua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom