Voit antaa tämän ajatuksen muhia päässäs hetken:
Niin miksi? Tuon ongelmanhan minäkin toin jo aiemmin esiin, ettei se yksinään sovi maksujärjetelmäksi millään muotoa massojen käyttöön.
En tiedä, pidätkö itse tuota hyvänä vai huonona. Itse pidän tuota
(jo 10-vuotiaan artikkelin) puhtaasti huonona kehityssuuntana ja teknologisesti jälkeenjääneen krypton tekohengittämisenä epätoivoisin keinoin, jos tuollaista lähdettäisiin pykäämään.
Miksi minä tuollaista ylipäätään käyttäjänä haluaisin, kun kaipuu nimenomaan on pois siitä, että joku hengittää niskaan koko ajan? Siksikö, että Bitcoin säilyisi hengissä? Miksi? Ei minulle ole väliä, minkä niminen krypto massat saavuttaa. Minulle merkitsee vain ja ainoastaan se, että se toimii ja täyttää ne käteisen suomat edut, joita nykyinen pankkijärjestelmä ei enää suo.
Jos Bitcoinin on siksi siirryttävä säänneltyjen pankkien piiriin, että sitä voisi ylipäätään käyttään maksuihin järkevällä volyymillä, tuhoutuu jälleen kerran sen perusidea, mikä siinä alunperin ja myöhemmin muissa privacoineissa itseäni kiinnosti. Sen jälkeen se ei ole mitään muuta kuin yksi fiat-valuutta muiden joukossa sillä erolla, ettei yksittäinen valtio voi inflatoida sen arvoa.
Tuo viimeinen pointti deflatorisesta valuutasta on toki voimakas ja jotain, mitä maailma tarvitsee, mutta sitä edeltävä pointti taas on sellainen, jota jonkinasteisena libertaarina en millään voi kannattaa.
Ja kyllä, jos tuollaiseen pankkijärjestelmään tuon osalta siirrytään, tulevat nuo pankit tasan saman sääntelyn ja KYC:n piiriin kuin muutkin.
Tuollaisessa ei olisi ideologiselta näkökannalta mitään hyvää varsinkaan, jos jokin muu projekti pystyy transaktioihin ilman sentralisoitua pankkijärjestelmää. Sitä toki odotellessa.