Ei ole, google on sitä varten.
Pontti oli että kaikki kallistuu koko ajan vihreän politiikan seurauksena, mutta palkat ei nouse.
Mailma on muuttunut, nimellis palkat ei nouse samaan tahtiin, ei ole sellaista nostoautomaatti jossa lähinnä vain miettiin kuinka paljon nostetaan. (jonka jälkeen sitten inflaatio deloitoi ylimääräiset pois) Toinen on toki sekin että miten on asemoitunut, jos kerrasta hyppää korkeammalle, niin se ura kehitys voi olla hitaampaa, toisilla taasen nopea ansiokasvua.
Polttoaineiden pumppu hinnat on elänyt hurjasti ihan viimeiakoinakin, välillä laski rajusti, niin sitten se kuoppa oiennut. Mutta valitsemalla sopivan vertailupisteen niin voi vaikuttaa kovasti siihen millaisen kasvun saa aikaan.
Mutta jos vertaa autoilun kustannuksia pidemmällä aikavälillä ja vertaa siihen elinkustannuksiin, tai ansiotasoon, niin ei se nyt niin rakaa ole ollut.
Huomaa pariasiaa, polttoaineen kulutus on laskenut, katalysaattori aika taisi vähän nostaa, mutta laskenut, tänä päivänä saa olla aikamoinen kulutus että lähennelläänn kymentä litraa satasella, joskus se oli aikansa tehotommilla pikku halppiksilla ihan hyvä saavutus jos meni alle kympin.
Autojen hinnat on laskennut, ja laatu noussut (eli rahaa käytetään parempiin, isompiin ja tehokkaampiin autoihin), verotus on siirtynyt käyttöön.
kunnianhimoisella ilmastopolitiikalla pyritään tekemään polttomoottoriajoneuvoilla ajaminen käytännössä mahdottomaksi.
No se on vähän sen idea. Kannattaa muistaa että jo nyt on vaihtoehtoja, ja tässä on kuitekin sitä siirtymäaikaa pitkään, ja samaan aikaan vaihtoehtoja on entistä enemmän , eli ei tarvi olla huolissaan että toimitus ajat on tällähetkellä pitkiä.
Niin ja huomaa että se ilmastopolitiikka hinta on toistaiseksi lähinnä veroa ja ilmastopolitiikan seurauksena se itse fosiilinen hinta on halvempaa mitä se muuten olisi. Eli toistaiseksi se raha ei katoa mihinkään , vaan se on merkittäviltä osin pois ansiotuloverotuksesta/muusta kulutusverotukseta.
Jossain vaiheessa liikenteen fossiiliset polttoaineet voivat joutua aidon päästökaupan piiriin, jolloin niille muodustoo oikea hinta, jos se tehtäisiin nyt niin, niin hinta pomsahtaisi niin rajusti että sillä olisi taloutta sekoittavia vaikutuksia.