• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Ei ole ollut kovin mediaseksikäs aihe, mutta tulossa on.

Meillä kotimaassa vielä sellainen erikoisuus, että matalampien käyttökustannusten sähkölennoilla on ajateltu olevan mahdollista saada kotimaanlentoreittejäkin taas kannattavaksi. Tiedä sitten miten käy.
Finnairillekin 20 konetta kuitenkin tulossa tänne.
Kotimaan lentojen co2 päästöt ovat noin 5% kaikista lentoliikenteen päästöistä.

Loput 95% eivät näy missään päästölaskelmissa.
 
Kotimaan lentojen co2 päästöt ovat noin 5% kaikista lentoliikenteen päästöistä.

Loput 95% eivät näy missään päästölaskelmissa.
Meinaatko, että Suomi on yksinäinen saari joka tekee asioita yksin?
Eiköhän tuo sähköistys etene kaikkialla. Tuskin minkään konetehtaan kannattaisi tehdä tuotekehitystä ja valmistusta pelkästään yhtä pientä markkina-aluetta varten.
Jokainen yksittäinen ratkaisu suuntaan tai toiseen näkyy kyllä sitten omalta osaltaan myös siellä päästölaskelmissa. Ja jos / kun se on myös liiketaloudellisesti kannattavaa, niin markkinatalous kyllä hoitaa loput.
 
Saksassa on ajettu ydinvoima alas joten kaasu menee kaikki sähköntuotantoon ja lämmitykseen eikä meinaa riittää edes. Se olisi autoihin (vanhempiinkin) ihan hyvä polttoaine. Säästetään ne litkut lentokoneille, jotka tarvitsevat kaikkein tiukinta energiatiheyttä polttoaineisiinsa. Mutta sähkö ja lämpö pitäisi toki tuottaa ydinvoimalla.

Sähköauto olisi kiva mutta fakta on, että kyllä mua vituttaisi kun pitäis lähteä joku 600-700km päiväreissu heittämään työn tai vapaa-ajan merkeissä ja pitäis optimoida latauspisteiden sijainteja ja taukoja sekä arpoa onko jonoa tai tehoa tarjolla. Kaksi viikkoa oli ilo kokeilla ja toistaiseksi "ei kiitos".

Juuri näin.
 
Sehän näissä kaupunkikuplissa elävissä ihmetystä herättää, ettei se toisen saappaisiin asettautuminen oikein luonnistu vaan yritetään lähinnä omaa tilannetta projisoida yleiskansalliseksi normiksi.

Vähän sama jos itse sanoisin että kyllä ihminen pyörällä pääsee töihin ja takaisin, kaikki muu on selittelyä.

edit: Itsekin Kia EV6 katselleena olen alkanut miettimään, että joko ja tulin siihen tulokseen että "Ei". Kantama ei riitä.

Tuohon muilta vaatimiseen liittyy yllättävän yleinen piilosadismi. On jokin ihmeellinen tarve laittaa muut kärsimään ja saada siitä samalla nautintoa. Se muiden kärsimys tällaisessa asiassa koetaan jopa tavoiteltavana ja hyvänä. Päästään näpäyttämään, ja vähän enemmänkin. Kyse ei ole siitä, etteikö tajuttaisi ettei asia ole suuri ongelma muualla. Kyse on siitä, että näitä ihmisiä halutaan ikään kuin rangaista. Samalla ajatellaan, että jos se nyt niin suuri ongelma on, niin muuta vittu ihmisten ilmoille sieltä.
 
Meinaatko, että Suomi on yksinäinen saari joka tekee asioita yksin?
Eiköhän tuo sähköistys etene kaikkialla. Tuskin minkään konetehtaan kannattaisi tehdä tuotekehitystä ja valmistusta pelkästään yhtä pientä markkina-aluetta varten.
Jokainen yksittäinen ratkaisu suuntaan tai toiseen näkyy kyllä sitten omalta osaltaan myös siellä päästölaskelmissa. Ja jos / kun se on myös liiketaloudellisesti kannattavaa, niin markkinatalous kyllä hoitaa loput.
Meinaan että jos muualla on sama suhde, ei sähkökoneilla pitkälle pötkitä.

Varmaankin paras olisi jos koneet kulkisivat biopolttoaineilla/vedyllä ja autot sähköllä, jolloin sitä biopolttoainetta ehkä riittäisi myös lentokoneisiin.

En ole asiaan tutustunut mutta voisin kuvitella, että akuston paino rajoittaa pitkiä lentoja sähkökoneissa. Lyhyemmät matkat taas voisi hoitaa maitse (paitsi Suomessa, mistä ei pääse kuin Venäjälle vrt. Keski-Eurooppa).
 
Tällaisilla kyselyillä on tietysti lähinnä viihdearvoa, mutta silti mielenkiintoista, että:

”Marinia kannattavat etenkin naiset. Hänen kannatuksensa naisten keskuudessa oli lähes 30 prosenttia.
Mielenkiintoista on, että sekä vihreiden että vasemmistoliiton kannattajat antavat Marinille selvästi isomman kannatuksen kuin omille puheenjohtajilleen eli Maria Ohisalolle (vihr) ja Li Anderssonille (vas).”


MT-gallup: Sanna Marin selvästi suosituin seuraavaksi pääministeriksi
MT-gallup: Sanna Marin selvästi suosituin seuraavaksi pääministeriksi
 
Saksassa on ajettu ydinvoima alas joten kaasu menee kaikki sähköntuotantoon ja lämmitykseen eikä meinaa riittää edes. Se olisi autoihin (vanhempiinkin) ihan hyvä polttoaine. Säästetään ne litkut lentokoneille, jotka tarvitsevat kaikkein tiukinta energiatiheyttä polttoaineisiinsa. Mutta sähkö ja lämpö pitäisi toki tuottaa ydinvoimalla.

Sähköauto olisi kiva mutta fakta on, että kyllä mua vituttaisi kun pitäis lähteä joku 600-700km päiväreissu heittämään työn tai vapaa-ajan merkeissä ja pitäis optimoida latauspisteiden sijainteja ja taukoja sekä arpoa onko jonoa tai tehoa tarjolla. Kaksi viikkoa oli ilo kokeilla ja toistaiseksi "ei kiitos".

Saksassahan on ollut vähän ongelmia biokaasun kanssa koska se alkaa olemaan vähän liian kallista sähköntuontantoon, tosin nyt taitaa olla tilanne eri viimeisen parin kuukauden ajalta.

Ja toki lopulta kyse on siitä mitä tarvii autolta mutta veikkaan että ne jotka tekee noita 600-700km päiväreissuja sen verta useasti että tuo olisi jotenkin merkittävä kriteeri autonhankinnalle ovat kuitenkin sen verta harvassa että siitä ei tule estettä sähköautojen laajemmalle käyttöönotolle.
 
Saksassahan on ollut vähän ongelmia biokaasun kanssa koska se alkaa olemaan vähän liian kallista sähköntuontantoon, tosin nyt taitaa olla tilanne eri viimeisen parin kuukauden ajalta.

Ja toki lopulta kyse on siitä mitä tarvii autolta mutta veikkaan että ne jotka tekee noita 600-700km päiväreissuja sen verta useasti että tuo olisi jotenkin merkittävä kriteeri autonhankinnalle ovat kuitenkin sen verta harvassa että siitä ei tule estettä sähköautojen laajemmalle käyttöönotolle.

Ei kai biopolttoaineet riitä juuri mihinkään jos niitä aletaan oikeasti polttamaan isoissa paikallaan seisovissa kattiloissa. Lentokoneisiin, autoihin ja laivoihin mieluummin ne ja maan kamaralla ydinvoimaa :hammer:
 
253 työpäivää, 25snt km (25€ työpäivä), omavastuu 750 / vuosi.
Vähennettävän osuus 5575€ tuloista.
Ei tietenkään sun käteen siis 5575 euroa, vaan vuosituloista tehdään se vähennys. Ja sitten tämä + muut sun vähennykset vaikuttaa sun vuotuiseen maksettavaan veroon.

Suuntaa-antavan euromääräisen todellisen summan saa ennen vähennystä olleen ”neitseellisen” verokortin lisäveroprosentilla kertomalla tuo matkakuluvähennys 5575€
Tuosta ei ole muuta etua kuin se ettei tarvi ansituloveroa maksaa työssäkäynnin kuluista, tästä nyt ei saa mitään etua väänettyä.

Eli edelleen työntekijän on tienattava ne todelliset työmatkakulut, sillä palkalla se työntekijä maksaa ALVit, autovero, käyttöverot , sen auton kulut jne. Osan niistä kouluista joutuu maksamaan jo kertaalleen verotetulla palkalla.
 
Halvimmat järkevän kokoisella akulla varustetut sähköautot maksavat tällä hetkellä noin 50k€ (ID4, Ioniq 5 tms) ja sillä saa 28k€ polttiksen (Qashqai) ajettavuuden ja tilat. Sen lisäksi sähköautoissa on tällä hetkellä vuoden toimitusajat.

Toivon mukaan tilanne on parempi muutaman vuoden kuluttua. Tällä hetkellä en usko että tavoite täyttyy vuodeksi 2030.
Ylimääräistä pitää maksaa.

Mutta jos nyt oli puhetta jostain 100km päivä työmatkasta jonka huristelee yksin, niin siihen riittää auratuilla alueilla se ihan perus sähkis, jossa kantama > 200km, pienempikin jos lataus kummassakin päässä.

Jos kyse siitä ettei ole varaa, niin onko yhteskunnan tehtevä rahoittaa mukavuus juttuja, ei ehkä.
 
Ja toki lopulta kyse on siitä mitä tarvii autolta mutta veikkaan että ne jotka tekee noita 600-700km päiväreissuja sen verta useasti että tuo olisi jotenkin merkittävä kriteeri autonhankinnalle ovat kuitenkin sen verta harvassa että siitä ei tule estettä sähköautojen laajemmalle käyttöönotolle.

Minulle kriteeriksi riittää edes se mahdollisuus yhdestä reissusta vuodessa, jolloin ajan reilusti yli 500km pakkasessa. Itselleni ei sähköauto nykyisellään sovellu edellä mainitusta syystä.
 
Saksassahan on ollut vähän ongelmia biokaasun kanssa koska se alkaa olemaan vähän liian kallista sähköntuontantoon, tosin nyt taitaa olla tilanne eri viimeisen parin kuukauden ajalta.

Ja toki lopulta kyse on siitä mitä tarvii autolta mutta veikkaan että ne jotka tekee noita 600-700km päiväreissuja sen verta useasti että tuo olisi jotenkin merkittävä kriteeri autonhankinnalle ovat kuitenkin sen verta harvassa että siitä ei tule estettä sähköautojen laajemmalle käyttöönotolle.

Jos kilometrejä tulee suht. vähän, mutta käy vaikka edes kerran vuodessa pohjoisessa, tuo on melko iso rajoite.
 
Kyllähän tuo kantama 90% tai ylikin päivistä riittää mutta jos kerran kuussakin pitää ajaa täältä keskustasta edes Turkuun tai Tampereelle ja takaisin niin on jo siinä ja siinä, että pitää ruveta miettimään latailuita. Sitä kauemmaksi se on jo auttamattomasti mahdotonta ilman välilatailuja. Palavia polttoaineita saa "tarvittaessa" ja minuutissa tankin täyteen. Puhumattakaan siitä, että missä sitä autoa sitten kodin lähellä lataisi ja pitäisikö sitä käydä siirtelemässä laturipaikalta vielä illalla...
 
Kyllähän tuo kantama 90% tai ylikin päivistä riittää mutta jos kerran kuussakin pitää ajaa täältä keskustasta edes Turkuun tai Tampereelle ja takaisin niin on jo siinä ja siinä, että pitää ruveta miettimään latailuita. Sitä kauemmaksi se on jo auttamattomasti mahdotonta ilman välilatailuja. Palavia polttoaineita saa "tarvittaessa" ja minuutissa tankin täyteen. Puhumattakaan siitä, että missä sitä autoa sitten kodin lähellä lataisi ja pitäisikö sitä käydä siirtelemässä laturipaikalta vielä illalla...
Tämän takia plugarit ovat hyvä vaihtoehto. Päivittäiset työmatkat ja kaupunkiajot menevät (toistaiseksi) edullisella sähköllä, ja pidempiäkään ajoja ei tarvitse polttomoottorinkaan ansiosta sen enempää suunnitella etukäteen.
 
Minulle kriteeriksi riittää edes se mahdollisuus yhdestä reissusta vuodessa, jolloin ajan reilusti yli 500km pakkasessa. Itselleni ei sähköauto nykyisellään sovellu edellä mainitusta syystä.
Kerran vuodessa, joo ei sitä varten kannata patteriautoa omaksi ostaa.

Sähköauto kannattaa valita niiden muiden tarpeiden pohjalta, jos muu ajo on sittä luokaa mitä noissa sadankilometrin työmatkaa ja saman suuntaista vapaa-aikaa jutuissa, niin se optimiauto sitten sen mukaan.

Jossain välissä puhuttiin esimerkeistä joilla rahat tiukassa, niin silloin nimenomaan se optimi siihen perustarpeeseen, ei kannata sitä sähkistä mitottaa sen kertavuoteen reissun kantamaan.

Se miten tekee tuon yhdenreissun, siinä vaiheessa kun fosiillipolttis ei ole vaihtoehto, eikä aito kompensointi onnistu, niin joka vuokraa reissuun sopivan, tai sitten toteuttaa sen reissun niillä tiheillä latauksilla, pienituloisella jälkimmäinen voi olla halvin.

Jos maksuhalukkuutta niin joku toinen voi maksaa sitten vähän enemmän että pääsee vähemmillä latauksilla.
 
Ei luulisi, että puoluekannalla olisi tällaisessa väliä (paitsi anopuolueen, yms. kristallipuolueiden kohdalla, jotka on kuin suoraan aiheetta varten pystytetty) mutta

Eri puolueiden kannattajat suhtautuvat koronarokotuksiin eri tavoin.

Kokoomuksen, SDP:n, keskustan, vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajat ovat hyvin rokotemyönteisiä.
Keskustan kannattajista viisi prosenttia ei aio rokottautua.
Perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja pienpuolueiden kannattajien joukossa rokotevastaisuutta on selvästi enemmän.
Kristillisdemokraattien kannattajista 14 prosenttia ja perussuomalaisten kannattajista 13 prosenttia vastaa, ettei ole ottanut eikä aio ottaa koronarokotetta.
Pienpuolueita kannattaa 18 prosenttia rokotevastaisista vastaajista.

Pitäiskö teeskennellä yllättynyttä, että jako on juuri tuo, mikä se nyt on?

 
  • Tykkää
Reactions: eba
Ei luulisi, että puoluekannalla olisi tällaisessa väliä (paitsi anopuolueen, yms. kristallipuolueiden kohdalla, jotka on kuin suoraan aiheetta varten pystytetty) mutta



Pitäiskö teeskennellä yllättynyttä, että jako on juuri tuo, mikä se nyt on?


Ei tuo yllättävää ole, mutta kuitenkin positiivista että persuistakin vain noin yksi kahdeksasta ei ole ottamassa rokotetta. Vertaa vaikka tilannetta Keski-Eurooppaan tai jenkkilään. :)
 
Ei tuo yllättävää ole, mutta kuitenkin positiivista että persuistakin vain noin yksi kahdeksasta ei ole ottamassa rokotetta. Vertaa vaikka tilannetta Keski-Eurooppaan tai jenkkilään. :)
On ne sentään Suomalaisia, vaikkakin karvalakki(perus)mallia, eli ovat kuitenkin vihervasemmistolehdistöstä päässeet lukemaan oikeaa tietoa. :D
 
Hallitus on perustamassa valtionyhtiön, joka työllistää osatyökykyisiä ja auttaa heitä siirtymään avoimille työmarkkinoille. Työministeri Tuula Haatainen (sd.) esitteli eduskunnalle annettua lakiesitystä tiedotustilaisuudessa iltapäivällä.

– Meidän pitää pystyä luomaan paremmin työllistymismahdollisuuksia ihmisille, jotka jäävät nyt yhteiskunnan ulkopuolelle. Kaikilla ihmisillä on oikeus työhön ja oikeus olla osallisina yhteiskunnassa ja tuntea itsensä tarvituiksi, Haatainen sanoi.

Yhtiön nimeksi on tulossa Työkanava Oy, ja sen on tarkoitus täyteen vauhtiin päästyään työllistää tuhat sellaista henkilöä, joiden on esimerkiksi sairauden tai vamman takia vaikea saada työtä avoimilla työmarkkinoilla.

Toiminnan käynnistäminen ottaa kuitenkin aikansa, ja alkuvuosien luku on pienempi. Vuoden 2023 lopussa yhtiön palveluksessa olisi tavoitteen mukaan 400 henkilöä ja muutama vuosi eteenpäin 700.

Ai että. Perustetaan 1000 osatyökykyisen työllistämisen varjolla yhtiö, jotta voidaan palkata poliitikkojen lähipiiriä pyörittämään tätä lafkaa jollain pöyristyttävillä liksoilla. Mikä voisikaan mennä vikaan.
 
Hienoa, että jälleen kerran Kiljusen (SDP) idioottimaiset eläkeuudistusideat ammutaan alas puolueen johdosta asti:

SDP:N puheenjohtajan, pääministeri Sanna Marinin mukaan sosiaalidemokraatit eivät kannata eläkeindeksin muuttamista.

”Pienituloisten eläkeläisten asema on meille tärkeä, me haluamme parantaa heidän asemaansa. Toisaalta meillä on selkeä puoluekokouslinjaus mitä tulee eläkeindeksiin. Me emme kannata sen muuttamista, ja tietenkin puolue ja sen johto toimivat puoluekokouksen linjausten mukaisesti”, Marin sanoi saapuessaan EU-huippukokoukseen Brysselissä.


Kauankohan Kiljunen jaksaa itsestään tehdä vielä idiootin tuon aloitteensa kanssa?
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Hienoa, että jälleen kerran Kiljusen (SDP) idioottimaiset eläkeuudistusideat ammutaan alas puolueen johdosta asti:
Kauankohan Kiljunen jaksaa itsestään tehdä vielä idiootin tuon aloitteensa kanssa?
Kiljunen on nykyisin jo 70-vuotias ja hänen äänestäjänsä myös pääosin eläkeläisiä.
Joten eiköhän hän tule sille asialle loppuelämänsä pyhittämään.
Hänellä alkaa ikää kuitenkin olla sen verran, että aikanaan eduskunnan matkapäivien ”kuningas” tuskin enää jaksaisi yhtä aktiivisesti kiertää maailmaa parantamassa kuin ennen, vaikka toki nykyäänkin on ulkoasiainvaliokunnan jäsen. Siksi ei ole ihme, jos kanavoi tekemisensä kotimaisiin oman äänestäjäkunnan ja ikäluokkansa asioihin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: eba
Kiljunen on nykyisin jo 70-vuotias ja hänen äänestäjänsä myös pääosin eläkeläisiä.
Joten eiköhän hän tule sille asialle loppuelämänsä pyhittämään.
Hänellä alkaa ikää kuitenkin olla sen verran, että aikanaan eduskunnan matkapäivien ”kuningas” tuskin enää jaksaisi yhtä aktiivisesti kiertää maailmaa parantamassa kuin ennen, vaikka toki nykyäänkin on ulkoasiainvaliokunnan jäsen. Siksi ei ole ihme, jos kanavoi tekemisensä kotimaisiin oman äänestäjäkunnan ja ikäluokkansa asioihin.

Luulisi että Kiljunen jäisi tämän kauden jälkeen eläkkeelle kun ikääkin jo on, joten tuon populistisen sekoilun voisi lopettaa. Ehkäpä asettuu vielä ehdolle?
 
Hienoa, että jälleen kerran Kiljusen (SDP) idioottimaiset eläkeuudistusideat ammutaan alas puolueen johdosta asti:




Kauankohan Kiljunen jaksaa itsestään tehdä vielä idiootin tuon aloitteensa kanssa?
Nyt oli hyvä sauma yrittää kun kaikki muukin on tähän asti mennyt läpi ilman leikkauksia.
 
On ne sentään Suomalaisia, vaikkakin karvalakki(perus)mallia, eli ovat kuitenkin vihervasemmistolehdistöstä päässeet lukemaan oikeaa tietoa. :D

Niin no, ei koronarokotteiden toimivuus ole mikään semmoinen juttu, jossa olisi syytä epäillä vasemmistosuuntautunutta lehdistöä. Siinä kun ei ole mitään eturistiriitaa itsekkäiden kansallisten etujen ja maailmanparantamisen välillä. Tai no, paremminkin niin päin, että osa tiedostavasta vasemmistosta on valittanut epätasa-arvoisesta rokotejaosta eri maiden välillä, joka ei ainakaan anna ymmärtää etteikö sitä piikkiä kannattaisi ottaa. :)
 
”Pienituloisten eläkeläisten asema on meille tärkeä, me haluamme parantaa heidän asemaansa." - Marin

Niin, no. En minä näe siinä mitään väärää ettei pienituloisten eläkkeitä paineta alas.
 
Hienoa, että jälleen kerran Kiljusen (SDP) idioottimaiset eläkeuudistusideat ammutaan alas puolueen johdosta asti:




Kauankohan Kiljunen jaksaa itsestään tehdä vielä idiootin tuon aloitteensa kanssa?
Ajaako SDP tässä kaksilla rattailla vai onko puolue sekaisin sisältä? Tämän eläkeuudistuksen oli allekirjoittanut puolueen varapuheenjohtajat ja kunnes asiaa vatvottiin pari päivää iltapäivälehdissä, Sanna tuli ja vihelsi pelin poikki.

"Kansanedustaja Kimmo Kiljusen (sd) aloitteesta tehdyn kirjallisen kysymyksen allekirjoittajien joukossa olivat muun muassa Sdp:n varapuheenjohtajat Niina Malm ja Matias Mäkynen. Sdp:n eduskuntaryhmässä on 40 kansanedustajaa, joten kirjallisen kysymyksen allekirjoitti selvästi yli puolet ryhmän jäsenistä."
 
Ajaako SDP tässä kaksilla rattailla vai onko puolue sekaisin sisältä? Tämän eläkeuudistuksen oli allekirjoittanut puolueen varapuheenjohtajat ja kunnes asiaa vatvottiin pari päivää iltapäivälehdissä, Sanna tuli ja vihelsi pelin poikki.

"Kansanedustaja Kimmo Kiljusen (sd) aloitteesta tehdyn kirjallisen kysymyksen allekirjoittajien joukossa olivat muun muassa Sdp:n varapuheenjohtajat Niina Malm ja Matias Mäkynen. Sdp:n eduskuntaryhmässä on 40 kansanedustajaa, joten kirjallisen kysymyksen allekirjoitti selvästi yli puolet ryhmän jäsenistä."
Tottakai ne ajaa tässä kyseisessä asiassa kaksilla rattailla.
Puolueen jäsenten ja äänestäjäkunnan ikärakenne huomioonottaen se on heiltä myös ihan viisasta.
 
Tottakai ne ajaa tässä kyseisessä asiassa kaksilla rattailla.
Puolueen jäsenten ja äänestäjäkunnan ikärakenne huomioonottaen se on heiltä myös ihan viisasta.
Ikävä kyllä tällainen populistinen irtiotto vielä uppoaa eläkeläisiin, vappusatasia kansalle.
 
Ikävä kyllä tällainen populistinen irtiotto vielä uppoaa eläkeläisiin, vappusatasia kansalle.
Kätevää kun toinen puoli lupaa ihan eri asioita kuin toinen, ja sitten molemmat puolet voi kumota toisen puolen lupaukset hyvällä omallatunnolla, että "ei me kyllä tällaista olla luvattu". Eli vaalilupausten pitämättä jättäminen ei itse asiassa ole edes lupausten pettämistä. Nerokasta.
 
Tottakai ne ajaa tässä kyseisessä asiassa kaksilla rattailla.
Puolueen jäsenten ja äänestäjäkunnan ikärakenne huomioonottaen se on heiltä myös ihan viisasta.
Viesti ei kuitenkaan ole kovin selvä, et kenen asialla ollaan... Mitähän kukin tulee SDP:tä äänestämällä saamaan? Tai itse nään rattaan 1) olevan nuoremmat ihmiset ja rattaan 2) olevan eläkeläiset. Näiden välilliä on ainakin tulonsiirrollinen ja veroluonteisiin etuuksiin liittyvä ristiriita.
 
Kätevää kun toinen puoli lupaa ihan eri asioita kuin toinen, ja sitten molemmat puolet voi kumota toisen puolen lupaukset hyvällä omallatunnolla, että "ei me kyllä tällaista olla luvattu". Eli vaalilupausten pitämättä jättäminen ei itse asiassa ole edes lupausten pettämistä. Nerokasta.
Toisaalta kukaan ei ole tässä tilanteessa tehnyt vaalilupausta mihinkään suuntaan.
 
Sama logiikka pätee niin vaalilupauksiin kuin muuhunkin politiikkaan. Mitään muuta ei saada aikaan kuin velkaa ja bileitä kesärantaan.
Mun mielestä se on eri asia, jos puolue rakoilee, kuin että annettaisiin vaalilupauksia. Itse en siis näkis tuota edes sinällään kaksilla rattailla ajamisella, vaan jonkinlaisena kurittomuutena tai muuna vastaavana.
 
Samanlainen propagandatemppu kuin vappusatanen, tarkoitus muistuttaa eläkeläisiä äänestämään oikein.
Ei välttämättä, ellei ole tietoisesti ajateltu propagandatempuksi. Itse kuitenkin uskon, että asian vireille laittanut kansanedustaja uskoo oikeesti asiaansa (joka on omasta mielestäni väärä). Kuitenkin puolueiden sisällä kuohuu usein ja mielestäni on typerää asettaa tämän kaltaiset kuohunnat johonkin tietoisen toiminnan piikkiin (propaganda on tietoista).
 
Mun mielestä se on eri asia, jos puolue rakoilee, kuin että annettaisiin vaalilupauksia. Itse en siis näkis tuota edes sinällään kaksilla rattailla ajamisella, vaan jonkinlaisena kurittomuutena tai muuna vastaavana.
Puolue rakoilee ja hallitus rakoilee. Eipähän tarvitse Suomen nykyistä kurssia ihmetellä kun johtaminen on tätä luokkaa. Jos puolueen varapuheenjohtajatkin ovat eri linjoilla virallisen linjan kanssa, niin mitä voi odottaa.
 
Ei tässä mitään isompaa rakoilua ole. Olen aiheesta rupatellut muutamankin demarin kanssa, ja kaikki ovat muistuttaneet, että Kiljunen aikanaan alunperinkin vastusti taitettua indeksiä. Ja on siitä lähtien ajanut sen poistamista. Ja jopa kirjoittanut aiheesta pari kirjaa ja tehnyt kansalaisaloitteen.
Ei vain päässyt läpi kansanedustajaksi kahdella edellisellä vaalikaudella, että olisi eduskunta-aloitteita päässyt tekemään. Mutta nyt taas pääsee.

Se, että demarit puolueena, melko tuoreella puoluekokouksen päätöksellä on eri mieltä, on kokonaan toinen asia.
Ja johtaa siihen, että Kiljunen voi tukijoukkoineen ajaa tätä asiaa kyllä, mutta demarit hallituspuolueena Marinin johdolla ei sitä aja.
 
Ei tässä mitään isompaa rakoilua ole. Olen aiheesta rupatellut muutamankin demarin kanssa, ja kaikki ovat muistuttaneet, että Kiljunen aikanaan alunperinkin vastusti taitettua indeksiä. Ja on siitä lähtien ajanut sen poistamista. Ja jopa kirjoittanut aiheesta pari kirjaa ja tehnyt kansalaisaloitteen.
Ei vain päässyt läpi kansanedustajaksi kahdella edellisellä vaalikaudella, että olisi eduskunta-aloitteita päässyt tekemään. Mutta nyt taas pääsee.

Se, että demarit puolueena, melko tuoreella puoluekokouksen päätöksellä on eri mieltä, on kokonaan toinen asia.
Ja johtaa siihen, että Kiljunen voi tukijoukkoineen ajaa tätä asiaa kyllä, mutta demarit hallituspuolueena Marinin johdolla ei sitä aja.
Juu ei tietenkään ole mitään rakoilua kun varapuheenjohtajat sekä puolet kansanedustajista allekirjoittavat aloitteen, jota puolue ei tue. Ai vittu tätä meininkiä. Kohtuu sekaisin koko paletti, ihan sama mitä täällä sönkätään.
 
Juu ei tietenkään ole mitään rakoilua kun varapuheenjohtajat sekä puolet kansanedustajista allekirjoittavat aloitteen, jota puolue ei tue. Ai vittu tätä meininkiä. Kohtuu sekaisin koko paletti, ihan sama mitä täällä sönkätään.
Ei se ole mitenkään tavatonta. Tällaisia tilanteita eduskuntakausien aikana on useita. Joskus niihin liittyvät asiat on pienempiä, joskus isompia.
Aloitteita siis voi tukea (olla sitä mieltä, että hyvä aloite), vaikka tietäisikin että mikäli asia etenisi, joutuisi myöhemmin äänestämään sitä vastaan (tai olla pois äänestyksestä) eduskunnassa.

Se on ihan normaalia, käsittääkseni ihan kaikkien puolueiden kansanedustajien toimintaa. Ja erityisesti hallituspuolueiden, sillä hallituksessa puolueet on sitoutuneet menemään yhdessä sovitun hallitusohjelman mukaan huolimatta siitä, että sekä puolueella että sen edustajilla voi olla ihan muita tavoitteita.
 
Ei se ole mitenkään tavatonta. Tällaisia tilanteita eduskuntakausien aikana on useita. Joskus niihin liittyvät asiat on pienempiä, joskus isompia.
Aloitteita siis voi tukea (olla sitä mieltä, että hyvä aloite), vaikka tietäisikin että mikäli asia etenisi, joutuisi myöhemmin äänestämään sitä vastaan (tai olla pois äänestyksestä) eduskunnassa.

Se on ihan normaalia, käsittääkseni ihan kaikkien puolueiden kansanedustajien toimintaa. Ja erityisesti hallituspuolueiden, sillä hallituksessa puolueet on sitoutuneet menemään yhdessä sovitun hallitusohjelman mukaan huolimatta siitä, että sekä puolueella että sen edustajilla voi olla ihan muita tavoitteita.
Ei ehkä mitenkään tavatonta, mutta nyt on kuitenkin kasassa intersektionaalinen feministihypersuperduper-hallitus, joka ei voi tehdä käytännössä mitään väärin, joten myöskään erimielisyyksiä ei pitäisi olla olemassa, kuin korkeintaan persujen kanssa. Ihmeen paljon ne femakotkin keskenään riitelee, vaikka syy onkin aina valkoisissa heteromiehissä. .
 
Ei välttämättä, ellei ole tietoisesti ajateltu propagandatempuksi. Itse kuitenkin uskon, että asian vireille laittanut kansanedustaja uskoo oikeesti asiaansa (joka on omasta mielestäni väärä). Kuitenkin puolueiden sisällä kuohuu usein ja mielestäni on typerää asettaa tämän kaltaiset kuohunnat johonkin tietoisen toiminnan piikkiin (propaganda on tietoista).
Täysin samanlainen propagandatemppu, kuin Rinteen vappusatanen. Tämän uuden vappusatasen allekirjoitti puolueen varapuheenjohtajat, sekä yli 20 muuta puolueen kansanedustajaa. Kun uuden vappusatasen laskettu hintalappu ja vastaanotto tuli esille, niin demarit selkärankansa mukaan heittivät Kiljusen bussin alle ja peruuttivat puheitaan, kunnes Marin näki armoa viheltääkseen pelin poikki.
 
Täysin samanlainen propagandatemppu, kuin Rinteen vappusatanen. Tämän uuden vappusatasen allekirjoitti puolueen varapuheenjohtajat, sekä yli 20 muuta puolueen kansanedustajaa. Kun uuden vappusatasen laskettu hintalappu ja vastaanotto tuli esille, niin demarit selkärankansa mukaan heittivät Kiljusen bussin alle ja peruuttivat puheitaan, kunnes Marin näki armoa viheltääkseen pelin poikki.
Näkökulmakysymys.
 
Yleensä ei käy sääliksi demareita ja istuvaa pääministeriä, mutta voisiko joku jo oikeasti kieltää tuolta helvetin eukolta internetin käytön ja mielellään pysyvästi. :facepalm::facepalm::facepalm: Mikään kuopan kaivuu ei tunnu riittävän tälle vaikka kuinka syvällä oltaisiin.


1634996514726.png
 
Yleensä ei käy sääliksi demareita ja istuvaa pääministeriä, mutta voisiko joku jo oikeasti kieltää tuolta helvetin eukolta internetin käytön ja mielellään pysyvästi. :facepalm::facepalm::facepalm: Mikään kuopan kaivuu ei tunnu riittävän tälle vaikka kuinka syvällä oltaisiin.


1634996514726.png
Boomereita ärsyttää. Tervetuloa 2020- luvulle. Vanhaan aikaan 70-80- luvulla ei ollut nettiä kun Karjalainen ja Kekkonen ryyppäsivät kilpaa.

 
Luulisi Marinin tiedostavan, että vanhukset ovat suuri(n?) äänestäjäryhmä, varsinkin SDP:n tapauksessa. Tuntuu, kuin pääministerillämme olisi alkanut vipata päästä viime aikoina.
 
Luulisi Marinin tiedostavan, että vanhukset ovat suuri(n?) äänestäjäryhmä, varsinkin SDP:n tapauksessa. Tuntuu, kuin pääministerillämme olisi alkanut vipata päästä viime aikoina.
Varmaan vain Instajulkaisut normaalisti julkaiseva viestintäfirma on syyslomalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 175
Viestejä
4 863 455
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom