• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Jos vaikka vaan laitettaisiin kaikkiin uusiin pakokaasua päästäviin autoihin tonnin ostovero, joka summa jaettaisiin ostettavien akkuautojen kesken, niin oltaisiin nopeasti sähköisempiä. Näin ei vietäisi köyhiltä kun ei ne uusia autoja kuitenkaan osta. Veikkaan että 25% uusista autoista olisi äkkiä sähköisiä, kun siinä olisi jo 3000€ fossiilien rahaa helpottamassa ostopäätöstä. Jos vain 10% olisi sähköllä niin fossiilirahaa irtoaisikin jo 9000€.
Tutustuppa aluksi sellaisiin asioihin kuin "autovero" ja "sähköauton hankintatuki" :)
 
Uudet gallupluvut on taas saatu! Vaikka noihin pitäisi kai suhtautua varauksella, niin en malta olla kiinnittämättä huomiota pariin asiaan. Ensiksi, Kepu on historiaa. Vihreät menee siitä heittämällä ohi ennen eduskuntavaaleja. Toiseksi, uskon Kokoomuksen tippuvan lisää. Kaverini pitävät minua yltiöoptimistina kun kerron, että eduskuntavaalit ovat kolmen suuren kisa: Vihreät, Demarit ja Persulit. Konservatiivilehdistö yrittää parhaansa mukaan passivoida kahden em. äänestäjäkuntaa toitottamalla persujytkystä. Suosittelen heille alakoulun matikan kertausta: Vihreät + Demarit >> Persulit. Valon puoli on johdossa nyt ja vaalipäivänä! (tähän voisi pistää jediemojin) :cool:

Pistän tähän linkin iltapäivälehdistön vastaavaan uutiseen, vaikka kaikilla sivistyneillä ihmisillä on Hesarin digiversio käytössä (eikä lukukertojen täyttymisestä tarvitse huolehtia):

 
Viimeksi muokattu:
Uudet gallupluvut on taas saatu! Vaikka noihin pitäisi kai suhtautua varauksella, niin en malta olla kiinnittämättä huomiota pariin asiaan. Ensiksi, Kepu on historiaa. Vihreät menee siitä heittämällä ohi ennen eduskuntavaaleja. Toiseksi, uskon Kokoomuksen tippuvan lisää. Kaverini pitävät minua yliöoptimistina kun kerron, että eduskuntavaalit ovat kolmen suuren kisa: Vihreät, Demarit ja Persulit. Konservatiivilehdistö yrittää parhaansa mukaan passivoida kahden em. äänestäjäkuntaa toitottamalla persujytkystä. Suosittelen heille alakoulun matikan kertausta: Vihreät + Demarit >> Persulit. Valon puoli on johdossa nyt ja vaalipäivänä! (tähän voisi pistää jediemojin) :cool:

Pistän tähän linkin iltapäivälehdistön vastaavaan uutiseen, vaikka kaikilla sivistyneillä ihmisillä on Hesarin digiversio käytössä (eikä lukukertojen täyttymisestä tarvitse huolehtia):
Kunnallisvaalit on nyt kyllä vähän eri juttu. On se ja sama, miten valtakunnalliset osuudet menee. Vaalien jälkeen katsotaan, minkä värisenä maan kartalla valtuustot on. Mikä on kepulainen kunta, mikä punainen, mikä ruiskukkainen, mikä persu, mikä vihreä, mikä ruåtsalainen.

Vaaliennusteesta on myöskin paha päätellä mitään näiden galluppien perusteella. Sen sijaan sillä, kuinka täydet ehdokaslistat saadaan on perinteisesti ollut suuri ennuste-arvo, joskin ehdokkaiden laadullakin on jonkin verran merkitystä, vaikka sitä onkin vaikeampi analysoida.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä onkin mielenkiintoista matikkaa. Unohdit plussata kokoomuksen, sitten jääkin vihreä tuho pahasti tappiolle :smoke:
Kokoomuksesta tulee samanlainen alle kympin apupuolue kuin kepustakin. Siellä ne istuvat kiltisti vuorollaan kolmen suuren puolueen eteisessä odottamassa josko jompikumpi kelpaisi apupyöräksi seuraavaan hallitukseen. Kykypuolueelle sen kykyjen mukainen rooli!

Vielä lisää suolaa haavoihin vihreiden vihaajille, ote linkkaamastani artikkelista :giggle::
Eniten suosiotaan lisäsi viidenneksi yltävä vihreät, jonka kannatus nousi 10,6 prosenttiin.
 
Lähinnä näyttää siltä, että YLE/Hesari-akselilla on päätetty - äärivihreitä toimittajia lukuun ottamatta – nykyhallituksen hankalien päätösten maksajan roolin siirtämisestä keskustalle ja vihreille. Marin on pyhä ja koskematon kaiken tämän saastan keskellä. Ihana tuleva pressamme.
:sick:
 
Kokoomuksesta tulee samanlainen alle kympin apupuolue kuin kepustakin. Siellä ne istuvat kiltisti vuorollaan kolmen suuren puolueen eteisessä odottamassa josko jompikumpi kelpaisi apupyöräksi seuraavaan hallitukseen. Kykypuolueelle sen kykyjen mukainen rooli!

Vielä lisää suolaa haavoihin vihreiden vihaajille, ote linkkaamastani artikkelista :giggle::
Eniten suosiotaan lisäsi viidenneksi yltävä vihreät, jonka kannatus nousi 10,6 prosenttiin.
Kertoisitko vielä samasta kristallipallosta, että kenelle ne Kokoomuksen äänet jakautuisivat? Nukkuviin?

Mutta ihan hyvää unelmointia ja siihen se jääkin. :geek:
 
Vihreät ja taloudenpito. :facepalm:


"Yksi vaihtoehto olisi, että valtio takaisi pankkien myöntämiä lainoja esimerkiksi sähköauton hankintaan, jolloin korkokulut madaltuisivat merkittävästi ja laina-ajat voisivat olla pidempiä, esimerkiksi 10 vuotta. Vastaavantyyppinen laina olisi käyttökelpoinen erilaisiin kansalaisten päästövähennystoimien rahoittamiseen. "

Oikeastaan tuo veti jo niin sanattomaksi että on vaikeuksia keksiä miten tuota kommentoisin enää enempää. Onneksi sentään IS:n kommenttikentät on auki, josta voi lukea tämän älyväläyksen kannatusta. Lainaan suosituimmista:

"Sähköautohypetys alkaa keulimaan oikein kunnolla. Korviinsa asti veloissaan oleva kansakunta alkaa takaamaan ryöstöverotetun kansanosan auto-ostoksia. Mistä ihmeestä näitä ideoita kumpuaa? "

"Oletko Krista ihan tosissas tuosta valtion takaamasta lainasta. Ei juma voi olla totta minkälaisia ihmisiä ministeriksi pääsee jos ajatusmaailma on tätä tasoa. Kohta kaikilla varattomilla on Tesla, eikä aikomustakaan maksaa lainaa, mutta Valtio takaa "
 
Vihreät ja taloudenpito. :facepalm:


"Yksi vaihtoehto olisi, että valtio takaisi pankkien myöntämiä lainoja esimerkiksi sähköauton hankintaan, jolloin korkokulut madaltuisivat merkittävästi ja laina-ajat voisivat olla pidempiä, esimerkiksi 10 vuotta. Vastaavantyyppinen laina olisi käyttökelpoinen erilaisiin kansalaisten päästövähennystoimien rahoittamiseen. "

Oikeastaan tuo veti jo niin sanattomaksi että on vaikeuksia keksiä miten tuota kommentoisin enää enempää. Onneksi sentään IS:n kommenttikentät on auki, josta voi lukea tämän älyväläyksen kannatusta. Lainaan suosituimmista:

"Sähköautohypetys alkaa keulimaan oikein kunnolla. Korviinsa asti veloissaan oleva kansakunta alkaa takaamaan ryöstöverotetun kansanosan auto-ostoksia. Mistä ihmeestä näitä ideoita kumpuaa? "

"Oletko Krista ihan tosissas tuosta valtion takaamasta lainasta. Ei juma voi olla totta minkälaisia ihmisiä ministeriksi pääsee jos ajatusmaailma on tätä tasoa. Kohta kaikilla varattomilla on Tesla, eikä aikomustakaan maksaa lainaa, mutta Valtio takaa "
Mikkonen ei vissiin ymmärrä, että kaikki valtion takausjärjestelmät on lopulta yritys- ja pankkitukia.

Muutenkin poliitikoilla ja virkamiehillä näyttää olevan näiden sähköautoasioiden etenemisen kanssa aidosti mukana pysymistä.
Saksassa kävi niin, että sähköautotuella pääsi kiinni ilmaiseen leasing Renault Zoeen.

Meillä romutuspalkkion kanssa yksi sana väärässä paikassa mahdollisti vaikka koko auton hinnan keräämisen romutettavilla.
 
"Oletko Krista ihan tosissas tuosta valtion takaamasta lainasta. Ei juma voi olla totta minkälaisia ihmisiä ministeriksi pääsee jos ajatusmaailma on tätä tasoa. Kohta kaikilla varattomilla on Tesla, eikä aikomustakaan maksaa lainaa, mutta Valtio takaa "

IS:n kommentoijien taloudenpitotaidot vaikuttavat olevan täsmälleen sillä tasolla, millä arvelinkin niiden olevan :D
 
IS:n kommentoijien taloudenpitotaidot vaikuttavat olevan täsmälleen sillä tasolla, millä arvelinkin niiden olevan :D
Kyllä se suurempi ongelma tuntuu olevan tuolla päättäjien tasolla jos joku pystyy ostamaan Porche Taycanin valtion piikkiin sillä, että romuttaa 100 vanhaa autoa yhteisarvoltaan max 50k€.

 
IS:n kommentoijien taloudenpitotaidot vaikuttavat olevan täsmälleen sillä tasolla, millä arvelinkin niiden olevan :D
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.

Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.
 
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.

Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.
Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.
Ei siinä Tuntemattomasta Sotilaasta tutun ”kapitalistisen tiedemiehenkin” mielestä mitään ainakaan mitään kyseenalaista ole. Markkinatalous on muutenkin pyrkinyt muuttamaan yksilön kulutuksen säästämispohjaisesta mahdollisimman luotto- ja velkavipuiseen, koska se lisää kulutusta ja markkinoiden dynamisuutta, perusjuttu. Sivujuonne on, että se samalla heikentää rahan arvon tajua - mutta markkinoiden kannalta sekin on hyvä juttu, koska se myös johtaa edellisiin asioihin.
 
Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.
Ei siinä Tuntemattomasta Sotilaasta tutun ”kapitalistisen tiedemiehenkin” mielestä mitään ainakaan mitään kyseenalaista ole. Markkinatalous on muutenkin pyrkinyt muuttamaan yksilön kulutuksen säästämispohjaisesta mahdollisimman luotto- ja velkavipuiseen, koska se lisää kulutusta ja markkinoiden dynamisuutta, perusjuttu. Sivujuonne on, että se samalla heikentää rahan arvon tajua - mutta markkinoiden kannalta sekin on hyvä juttu, koska se myös johtaa edellisiin asioihin.
Onkohan tälle boldatulle mitään lähdettä? Nopeasti googlella en itse löytänyt mitään.
 
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.

Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.

Liikennepolttoaineista kerätty vero on vuodesaa 2400 miljoonaa euroa, ajoneuvoveron tuotto 1150 miljoonaa euroa vuodessa ja dieselien käyttövoimaveron tuotta 330 miljoonaa euroa vuodessa ja ostohinnasta maksettava autovero prosenttikin luokkaa kymmenesosa vastaavan polttomoottoriauton verosta.

Valtio tuskin on kiinnostunut luopumaan noista verotuotoista sähköautojen yleistymisen myötä. Lyövät samat verot ja nokittavat vielä lisää veroja päälle sähköautoille aikanaan tavalla tai toisella.

Siinä onkin kuplauuno kummissaan kun tuli ostettua sioitettua sähköautoon 10 vuoden lainalla. Uusien verojen myötä sähköautoilu tuleekin sitten paljon kalliimmaksi kuin vanhalla polttomoottoriajelu ja 5-10 vuoden päästä vanhan sähköauton arvo on kenties paalaamosta saatava pari sataa euroa kun akku vetelee viimeisiään ja uusi akku maksaisi paljon enemmän kuin mitä auton arvo hyvällä akulla varustettuna on.

Sähköautotkaan eivät edes mitään päästöttömiä ole vaan sieltä se paska tulee pakoputken sijasta lauhdevoimalan piipusta. Eihän niitä sähkölämmitteisiä omakotitalojakaan minään ympäristötekoina pidetä vaan niiden lämmitysmuodosta yritetään päästä eroon samoin kuin öljylämmityksestä.
 
Onkohan tälle boldatulle mitään lähdettä? Nopeasti googlella en itse löytänyt mitään.

Niin se valitettavasti taitaa olla, mitä automyyjien juttuja joskus kuunnellut, että suurin osa yksityisten ostamista autoista myydään luotolla. Suurin osa on vielä sellaisia niistä ostajista, että niitä ei kiinnosta lainan määrä vaan "kuukausierä". Ilmeisesti suurinta osaa ei kiinnosta sen enempää loppuvelkakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun osamaksuerät loppuvat ja loppuvelka autosta pitäisi maksaa ja liikkeessä, kun haluavat samalla auton vaihtaa, selviää että loppuvelka on suurempi kuin auton arvo mitä siitä voidaan maksaa.

Omassa tuttavapiiristä syystä tai toisesta en tunne ketään joka autoa velaksi ostaisi vaan käteisellä tai oikeastaan tilisiirrolla ne autonsa ostavat. Osa ostaa jonkun 5000 euron auton kun siihen on rahat tilillä ylimääräisenä ja osalla taas sen verran paljon rahaa, että ostavat yli sadan tonnin auton käteisellä. Toisaalta mikäs se on ostellessa jos rahaa riittää enemmän mitä ehtii eläessään järkevästi kuluttaa. Tosin senkin järkevyyttä voi miettiä kun entinen 50 tuhannen euron auto on kaksi vuotta vanha, mittarissa 12 tkm, tehdastakuut voimassa ja se sitten vaihdetaan uuteen malliin ja maksetaan muutama kymmenen tuhatta euroa välirahaa.
 
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.

Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.

Ainakin opintolainan kohdalla valtio kyllä osaa seuloa pahimmat tuuhiot. Muiden ongelmatapausten teslat palautuvat kiertoon ulosoton kautta ja valtio saa mukavan potin viivästyskoroista.
 
Ainakin opintolainan kohdalla valtio kyllä osaa seuloa pahimmat tuuhiot. Muiden ongelmatapausten teslat palautuvat kiertoon ulosoton kautta ja valtio saa mukavan potin viivästyskoroista.
Meinaatko että se tesla on vielä järkevässä kunnossa, kun se ulosmitataan? Ei olisi mikään mahdottomuus, että tesla on vaihtanut omistajaa, tai se on täysin tuhottu.
 
Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.
Ei siinä Tuntemattomasta Sotilaasta tutun ”kapitalistisen tiedemiehenkin” mielestä mitään ainakaan mitään kyseenalaista ole. Markkinatalous on muutenkin pyrkinyt muuttamaan yksilön kulutuksen säästämispohjaisesta mahdollisimman luotto- ja velkavipuiseen, koska se lisää kulutusta ja markkinoiden dynamisuutta, perusjuttu. Sivujuonne on, että se samalla heikentää rahan arvon tajua - mutta markkinoiden kannalta sekin on hyvä juttu, koska se myös johtaa edellisiin asioihin.
Offtopic mutta menee varmaan hetki.

Tämä vähän jakaa ihmisiä, tiedän että osa ostaa autonsa velaksi. Tiedän myös monia ihmisiä jotka eivät osta mitään käyttötavaraa (mukaan lukien auto) koskaan velkarahalla. Jos rahaa ei autoon ole, niin sitten ollaan ilman autoa, tai ostetaan sellainen käytetty auto johon rahat riittävät. Itse edustan suuntausta joka ostaa autonsa vain käteisellä.

Toki markkinantalous yrittää ajaa ilmisiä velkavipuun, mutta järjetöntä tuo minusta on. Erityisen järjettömäksi tuon tekee että ministeritason (tosin Vihreä) ihminen laulaa tuota laulua. Ostaa nyt auto velaksi 10 vuoden maksuajalla, ja valtion takaamana, koska omat rahkeet ei riitä saamaan velkaa pankilta. :facepalm:
 
Offtopic mutta menee varmaan hetki.

Tämä vähän jakaa ihmisiä, tiedän että osa ostaa autonsa velaksi. Tiedän myös monia ihmisiä jotka eivät osta mitään käyttötavaraa (mukaan lukien auto) koskaan velkarahalla. Jos rahaa ei autoon ole, niin sitten ollaan ilman autoa, tai ostetaan sellainen käytetty auto johon rahat riittävät. Itse edustan suuntausta joka ostaa autonsa vain käteisellä.

Toki markkinantalous yrittää ajaa ilmisiä velkavipuun, mutta järjetöntä tuo minusta on. Erityisen järjettömäksi tuon tekee että ministeritason (tosin Vihreä) ihminen laulaa tuota laulua. Ostaa nyt auto velaksi 10 vuoden maksuajalla, ja valtion takaamana, koska omat rahkeet ei riitä saamaan velkaa pankilta. :facepalm:
Jep.

Ei ole mitään järkeä ottaa velkaa sellaiseen, jonka arvo laskee ajansaatossa ja vielä typerämpää on ottaa velkaa sellaiseen kohteeseen, jonka arvo laskee nopeammin, kuin lyhennykset pienentävät velkapääomaa.

Täysin älyvapaata touhua.
 
Niin se valitettavasti taitaa olla, mitä automyyjien juttuja joskus kuunnellut, että suurin osa yksityisten ostamista autoista myydään luotolla. Suurin osa on vielä sellaisia niistä ostajista, että niitä ei kiinnosta lainan määrä vaan "kuukausierä". Ilmeisesti suurinta osaa ei kiinnosta sen enempää loppuvelkakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun osamaksuerät loppuvat ja loppuvelka autosta pitäisi maksaa ja liikkeessä, kun haluavat samalla auton vaihtaa, selviää että loppuvelka on suurempi kuin auton arvo mitä siitä voidaan maksaa.

Omassa tuttavapiiristä syystä tai toisesta en tunne ketään joka autoa velaksi ostaisi vaan käteisellä tai oikeastaan tilisiirrolla ne autonsa ostavat. Osa ostaa jonkun 5000 euron auton kun siihen on rahat tilillä ylimääräisenä ja osalla taas sen verran paljon rahaa, että ostavat yli sadan tonnin auton käteisellä. Toisaalta mikäs se on ostellessa jos rahaa riittää enemmän mitä ehtii eläessään järkevästi kuluttaa. Tosin senkin järkevyyttä voi miettiä kun entinen 50 tuhannen euron auto on kaksi vuotta vanha, mittarissa 12 tkm, tehdastakuut voimassa ja se sitten vaihdetaan uuteen malliin ja maksetaan muutama kymmenen tuhatta euroa välirahaa.
Joo myös oma tuttavapiirini ostaa autot käteisellä. Olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, kuinka moni oikeasti ostaa velaksi. Tällainen vihreiden ehdotus ei oikeen ole omaan makuuni, mikäli suuri osa ihmisitä ”pakotettaisiin” ottavaan joku 10v velka, jota pahimmassa tapauksessa maksetaan vielä edellisestä autosta kun on jo akkujen kunnon ja takuun loppumisen jälkeen pitänyt ostaa uusi auto uudella velalla. Näkisin itse, että helposti ihmiset joutuisivat lopulliseen velkakierteeseen tällaisen järjestelmän takia.
 
Offtopic mutta menee varmaan hetki.

Tämä vähän jakaa ihmisiä, tiedän että osa ostaa autonsa velaksi. Tiedän myös monia ihmisiä jotka eivät osta mitään käyttötavaraa (mukaan lukien auto) koskaan velkarahalla. Jos rahaa ei autoon ole, niin sitten ollaan ilman autoa, tai ostetaan sellainen käytetty auto johon rahat riittävät. Itse edustan suuntausta joka ostaa autonsa vain käteisellä.

Toki markkinantalous yrittää ajaa ilmisiä velkavipuun, mutta järjetöntä tuo minusta on. Erityisen järjettömäksi tuon tekee että ministeritason (tosin Vihreä) ihminen laulaa tuota laulua. Ostaa nyt auto velaksi 10 vuoden maksuajalla, ja valtion takaamana, koska omat rahkeet ei riitä saamaan velkaa pankilta. :facepalm:
No jaa. En itsekään pidä tuollaista yritys- / pankkitukea ollenkaan hyvänä asiana. En siis kannata ajatusta.


Mutta jos leikitään hieman ajatuksella kuitenkin.
Kun ajattelee valtion kannalta, niin moni ostaa _uuden_ auton sellaisella muutaman vuoden rahoituksella, jossa on iso loppuerä (arvioitu käytetyn arvo esim. kolmen vuoden iässä) ja vaihdossa menee vielä vanha.
Korot on autorahoituksessa 2019-2020 olleet monella merkillä lähes nollassa, joskin erilaiset käsittelykulut piilokorkoina näkyy ns. todellisessa korossa. Lopulta se osuus, mikä valtion takaamaksi jäisi olisi suhteellisen pieni - jos siis ajatellaan, että kysymys olisi osatakauksesta. Koko lainasummaa ei tietenkään kannattaisi valtion lähteä takaamaan.
Lisäksi opintolainatakausten osalta valtiolla on kohtuullisen tarkka tieto siitä, mikä osuus kaatuu valtion niskaan. Ja rahoitusyhtiöt tuntevat asiakkaansa.

Mutta. Merkittävää askelta tuskin pystyttäisiin nykyisellään ottamaan, kun sähköautojen saatavuus ei ole riittävä ja hinnat ovat suhteellisesti korkemmat.
Toisaalta autoala on sitä mieltä, että sähköautojen hinnat lähestyy kovaa vauhtia polttomoottoriautojen hintoja (ei minkään Teslojen toki) ja 2025 ovat samalla tasolla. Esim Renault aikoo olla jo 2022-2023.
Mutta edelleen se saatavuuskysymys siinä sitten on.
 
Viimeksi muokattu:
Joo myös oma tuttavapiirini ostaa autot käteisellä. Olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, kuinka moni oikeasti ostaa velaksi. Tällainen vihreiden ehdotus ei oikeen ole omaan makuuni, mikäli suuri osa ihmisitä ”pakotettaisiin” ottavaan joku 10v velka, jota pahimmassa tapauksessa maksetaan vielä edellisestä autosta kun on jo akkujen kunnon ja takuun loppumisen jälkeen pitänyt ostaa uusi auto uudella velalla. Näkisin itse, että helposti ihmiset joutuisivat lopulliseen velkakierteeseen tällaisen järjestelmän takia.
Uusista autoista, joita aiemmin tarkoitin on autoalan tilastoinnin mukaan 2016 jälkeen menty yli 50% kaupoista rahoituksella, 2015 oli osuus vielä karvan verran alle.
(Nyt otan sen verran takaisin, että käytettyjen kaupassa rahoitusta käyttää n. kolmasosa asiakkaista. En ajatellut aiheessa käytettyjä.)

Nuo ylempänä mainitsemani luvut ovat lähisukulaiselta, joka on pitkän linjan merkkiliike-autokauppias kymmenien vuosien ajalta.

Edit: Se 2015 tilanne löysin myös uutisesta ja ilmeisesti autokauppiaan tieto koski juuri autokaupan rahoitusta, ei pankkilainoja, joiden osuus tulee vielä päälle - onko siis jopa kolme neljäsosaa kaupoista ainakin joltain osin velaksi?

” Osamaksurahoituksen osuus on kasvanut jatkuvasti ja viime vuonna jo lähes 50 % uusien autojen ja 35 % käytettyjen autojen kaupoista rahoitettiin rahoitusyhtiöissä. Jäljelle jäävistä autokaupoista puolet tehtiin käteisellä ja puolet pankki- tai muilla lainoilla.

 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan paljon Suomen saama osuus EU elpymispaketista vielä ehtii pienentyä ennenkuin saadaan maksuun? Tätä alkaa olla hallituksen aika vaikea "myydä" suomalaisille.
"Suomen arvioitu osuus avustuksista on Vartian mukaan pienentynyt syksystä, koska Suomen talouskasvu näyttää kärsineen koronaviruspandemian aikana odotettua vähemmän"

On tämä kyllä niin hullua. Suomi hoitaa asiansa paremmin kuin moni muu maa ja siitä sitten palkinnoksi tässä tapauksessa -500M€. Ja taas sataa perussuomalaisten laariin. Kiva taas seurata kun hallitus tätä suomen kansalle selittelee :facepalm:

Suomen arvioitu osuus avustuksista on Vartian mukaan pienentynyt syksystä, koska Suomen talouskasvu näyttää kärsineen koronaviruspandemian aikana odotettua vähemmän
 
Viimeksi muokattu:
Niin se valitettavasti taitaa olla, mitä automyyjien juttuja joskus kuunnellut, että suurin osa yksityisten ostamista autoista myydään luotolla. Suurin osa on vielä sellaisia niistä ostajista, että niitä ei kiinnosta lainan määrä vaan "kuukausierä". Ilmeisesti suurinta osaa ei kiinnosta sen enempää loppuvelkakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun osamaksuerät loppuvat ja loppuvelka autosta pitäisi maksaa ja liikkeessä, kun haluavat samalla auton vaihtaa, selviää että loppuvelka on suurempi kuin auton arvo mitä siitä voidaan maksaa.
En näe tässä mitään ongelmaa. Maksat noin 300-400€/kk kiinteäkorkoista rahoitusta uudesta hyvin varustellusta autosta ja viimeisen isomman erän kuittaat pois autosi jälleenmyyntiarvolla. Ja todennäköisesti tämä riittää myös uuden auton käsirahaksi. Tuohon kuukausikuluihin tietenkin lisätään myös verot, huollot ja vakuutukset, joten kuukausihinta pyörii siinä 500€ nurkilla. Vastineeksi saat jatkuvasti ajaa aina uudella tai korkeintaan muutaman vuoden vanhalla autolla, kun taas siihen 10 vuotta vanhan koslan ylläpitoonkin kuluu joka tapauksessa se reilu 200€ kuukaudessa. Jos säästät tuon 300€ kuukaudessa uusi auto mielessä, niin kauanko tarvii säästää velattomaan 50k€ autoon? Kauan ja tällä tavalla pidät huolen, että ajat jatkossakin vanhalla autolla. Mutta kukin tavallaan.
 
Voisi sitä lainaa harkita johonkin 2-3 vuotta vanhaan autoon, jos on kunnon käsiraha pohjalla. Luulisi onnistuvan lainan maksu ilman että käypä arvo laskee jäljellä olevan lainan alapuolelle.
 
[OT] Lapsiperheissä uusi tai uudehko, luotettava ja turvallinen auto isofixeilla ja riittävillä tiloilla on muuten monesti aika iso juttu. Jos ei itse tarvitsisi, niin puoliso saattaa edellyttää [OT]
 
Kuinkahan paljon Suomen saama osuus EU elpymispaketista vielä ehtii pienentyä ennenkuin saadaan maksuun? Tätä alkaa olla hallituksen aika vaikea "myydä" suomalaisille.
"Suomen arvioitu osuus avustuksista on Vartian mukaan pienentynyt syksystä, koska Suomen talouskasvu näyttää kärsineen koronaviruspandemian aikana odotettua vähemmän"

On tämä kyllä niin hullua. Suomi hoitaa asiansa paremmin kuin moni muu maa ja siitä sitten palkinnoksi tässä tapauksessa -500M€. Ja taas sataa perussuomalaisten laariin. Kiva taas seurata kun hallitus tätä suomen kansalle selittelee :facepalm:

Eikö tämä ole ihan luonnollista, että tuollainen ehto noille tuille on? En jaksa uskoa, että täällä hurrattaisiin, jos Italia ilmoittaisikin, että covid ei tunnukaan taloudessa, mutta kiitos rahoista täysimääräisenä. Analogisesti jos jää työttömäksi alettaisiin maksaa työttömyyskorvausta, mutta ei lopetetakaan sen maksua, jos saaja pääsee täyspäiväisiin töihin.
 
Miksi ihmeessä sitoisin vapaata pääomaa autoon, kun voin laittaa sen muualle joka tuottaa rahaa. Lainan saa lähes 0% korolla.

Täysin älyvapaata laittaa säästöjä autoon, jonka arvo vain laskee.

Ei ole mitään järkeä ottaa velkaa sellaiseen, jonka arvo laskee ajansaatossa ja vielä typerämpää on ottaa velkaa sellaiseen kohteeseen, jonka arvo laskee nopeammin, kuin lyhennykset pienentävät velkapääomaa.
Täysin älyvapaata touhua.
 
Miksi ihmeessä sitoisin vapaata pääomaa autoon, kun voin laittaa sen muualle joka tuottaa rahaa. Lainan saa lähes 0% korolla.
Enpä ole oikeaa 0% korkoa kyllä autolainoissa nähnyt. Toki noita ”0%” rahoitustarjouksia välillä näkee, mutta nuo tyypillisesti on varastoon seisomaan jääneitä poistuvia malleja, joiden hintaneuvotteluvara on vähäinen koska ”0%” korko. Tyypillinen lainakorko autoon on 5% luokkaa, ja nostaa siis kokonaishintaa verrattuna siihen että maksaa suoraan käteisellä, jolloin myös hintaneuvotteluvara on parempi.
Hieman vanha juttu aiheesta alla.


 
Eikö tämä ole ihan luonnollista, että tuollainen ehto noille tuille on? En jaksa uskoa, että täällä hurrattaisiin, jos Italia ilmoittaisikin, että covid ei tunnukaan taloudessa, mutta kiitos rahoista täysimääräisenä. Analogisesti jos jää työttömäksi alettaisiin maksaa työttömyyskorvausta, mutta ei lopetetakaan sen maksua, jos saaja pääsee täyspäiväisiin töihin.
Tässähän onkin kyse siitä, että vaikuttaa sille että elpymispaketti ei ole suomelle mitenkään kannattava (ts paskasti neuvoteltu). Tässä kun vähän aikaa kululuu ja jos vaikka saadaan suomessa talous hyvälle mallille, niin tuo suomen saama osuus pienenee edelleen ja silti maksuosuus pysyy samana. Nyt on jo -500M€ alkuperäisestä laskenut, vielä kun tuosta laskee toisen mokoman tai vaikka enemmän. Näillä luvuilla otetaan noin 3 miljardia takkiin tässä hommassa. Olisiko jo neuvottelu vaiheessa kannattanut olla jonkin verran tiukempi ja neuvotella suomelle parempi sopimus?
Itse kyllä kannatan EU:ssa pysymisen puolesta, mutta sitä en ymmärrä, että suomalaisten veronmaksajien pitää alkaa lahjoittamaan rahaa toisille EU maille. Jotkut tätä kuitenkin näyttää kannattavan.
 
Enpä ole oikeaa 0% korkoa kyllä autolainoissa nähnyt. Toki noita ”0%” rahoitustarjouksia välillä näkee, mutta nuo tyypillisesti on varastoon seisomaan jääneitä poistuvia malleja, joiden hintaneuvotteluvara on vähäinen koska ”0%” korko. Tyypillinen lainakorko autoon on 5% luokkaa, ja nostaa siis kokonaishintaa verrattuna siihen että maksaa suoraan käteisellä, jolloin myös hintaneuvotteluvara on parempi.
Joidenkin rahoitusyhtiöiden kanssa tilanne on muuten kääntynyt toisinpäin, eli kauppias saa myydystä rahoituksesta provikan.
Tämä koskee tyypillisesti käytettyjen jobbareita, ei uusien kauppaa tai merkkiliikkeitä joiden maahantuojilla on usein omat rahoitusyhtiöt.
 
Saisi nettopalkka olla 10k+ ennen kuin edes harkitsisin tuommoiseen tuhlausta. Mutta kukin tyylillään :D
Onko se lopulta tuhlaamista? Mietitäänpä hetki. Todennäköisesti sen käteisellä ostetun 10 vuotta vanhan auton kulut ovat arviolta noin 200€ kuukaudessa (huollot, vakuutukset ja verot). Tämän lisäksi säästetään, ehkäpä alitajuntaisesti, se pari hunttia kuukaudessa seuraavaan autoon, mikä on ostohetkellä taas valmiiksi monta vuotta vanha. Tämä siksi, ettei vain tarvitsisi kajota rahoitukseen. Sanoin siksi alitajuntaisesti, että henkilö ei välttämättä koe laittavansa joka palkasta siivua autosäästöön, mutta jostain se käsiraha kuitenkin löytyy kun on aika vaihtaa autoa. Kun taas maksamalla näennäisesti enemmän, eli vaikka noin 500€ kuukaudessa, ajat jatkuvasti uudella autolla, jossa uusimmat herkut. Näennäisesti isompi kuukausisumma, mutta ei tarvitse säästää seuraavaan autoon, sillä nykyisellä autolla kuittaa myyntihetkellä loppuvelan ja uuden auton käsirahan. Nyt on lisäksi jo vuosia tarjottu jo hyvin matalan koron rahoitusta autoihinkin, esimerkiksi nyt viimeisin autorahoitukseni on vain prosentin todellisella vuosikorolla.
 
Joidenkin rahoitusyhtiöiden kanssa tilanne on muuten kääntynyt toisinpäin, eli kauppias saa myydystä rahoituksesta provikan.
Tämä koskee tyypillisesti käytettyjen jobbareita, ei uusien kauppaa tai merkkiliikkeitä joiden maahantuojilla on usein omat rahoitusyhtiöt.
Kamux tekee muistaakseni 1/3 tuloksestaan autojen myynnillä...
 
Tässähän onkin kyse siitä, että vaikuttaa sille että elpymispaketti ei ole suomelle mitenkään kannattava (ts paskasti neuvoteltu). Tässä kun vähän aikaa kululuu ja jos vaikka saadaan suomessa talous hyvälle mallille, niin tuo suomen saama osuus pienenee edelleen ja silti maksuosuus pysyy samana. Nyt on jo -500M€ alkuperäisestä laskenut, vielä kun tuosta laskee toisen mokoman tai vaikka enemmän. Näillä luvuilla otetaan noin 3 miljardia takkiin tässä hommassa. Olisiko jo neuvottelu vaiheessa kannattanut olla jonkin verran tiukempi ja neuvotella suomelle parempi sopimus?
Itse kyllä kannatan EU:ssa pysymisen puolesta, mutta sitä en ymmärrä, että suomalaisten veronmaksajien pitää alkaa lahjoittamaan rahaa toisille EU maille. Jotkut tätä kuitenkin näyttää kannattavan.
Onneksi Marin voitti neuvotteluissa myös omien sanojensa mukaan.. :rolleyes:
 
Miksi ihmeessä sitoisin vapaata pääomaa autoon, kun voin laittaa sen muualle joka tuottaa rahaa. Lainan saa lähes 0% korolla.

Täysin älyvapaata laittaa säästöjä autoon, jonka arvo vain laskee.

Tätä sun logiikkaa voisi soveltaa tv:hen, tietokoneeseen, näyttöön, ulkomaanmatkaan, you name it.

Ehkä toimii joillekkin, jotka osaavat sijoittaa ja muistavat pitää lainanhoitokulut pienenä, mutta se yli velkaantuminen on vaarallisen helppoa tällä metodilla.

Olisi parempi, että ei ole useita lainoja ja lyhennykset on oikein mitoitettu, jolloin käsitys omasta taloudesta pysyy parempana ja ihmiset yli velkaantuu vähemmän.

Ja jos talous osaaminen on tätä tasoa:

Niin sun logiikka on erittäin tuhoisa.
 
Siis vertaat autolainaa (eri muotoisia) pikavippeihin?

Tuosta esimerkiksi Hyundaihin koko mallistoon rahoitus, jossa todellinen vuosikorko 0,7%.

Sen sijaan, että olisin sitonut pääomaa vaikeasti realisoitavaan peltilehmään olen ostanut niillä osakkeita. Salkun laput ovat tässä nousseet sen verran hyvin, että voisin kevyesti maksaa nykyisen autolainan pois. Mutta miksi maksaisin, koska raha tuottaa paljon paremmin muualla. ‍:cigar:Kukin taplaa tyylillään.


Tätä sun logiikkaa voisi soveltaa tv:hen, tietokoneeseen, näyttöön, ulkomaanmatkaan, you name it.

Ehkä toimii joillekkin, jotka osaavat sijoittaa ja muistavat pitää lainanhoitokulut pienenä, mutta se yli velkaantuminen on vaarallisen helppoa tällä metodilla.

Olisi parempi, että ei ole useita lainoja ja lyhennykset on oikein mitoitettu, jolloin käsitys omasta taloudesta pysyy parempana ja ihmiset yli velkaantuu vähemmän.

Ja jos talous osaaminen on tätä tasoa:

Niin sun logiikka on erittäin tuhoisa.
 
Viimeksi muokattu:
Siis vertaat autolainaa (eri muotoisia) pikavippeihin?

Tuosta esimerkiksi Hyundaihin koko mallistoon rahoitus, jossa todellinen vuosikorko 0,7%.

Sen sijaan, että olisin sitonut pääomaa vaikeasti realisoitavaan peltilehmään olen ostanut niillä osakkeita. Salkun laput ovat tässä nousseet sen verran hyvin, että voisin kevyesti maksaa nykyisen autolainan pois. Mutta miksi maksaisin, koska raha tuottaa paljon paremmin muualla. ‍:cigar:Kukin taplaa tyylillään.
Uuden auton ostaminen on melkein suorastaan rahan haaskausta. Ajat hetken ja hinnasta on lähtenyt äkkiä 10 000 - 15 000 €. Parempi olisi ostaa muutaman vuoden vanha auto, joka on hyvä kuntoinen. Mutta jos tulot pyörii siellä 100 000 € tai päälle, niin eihän tuo arvon alenema tunnu missään.

Mutta jos auton on välttämättä oltava uusi, niin tuo voi olla järkevä, jos ei juurikaan saa tingittyä, ja jos tuo on oikesti kiinteä 0 korko, eikä piilokulut nosta hintaa kovinpaljoa.

Se mun linkin pointti oli se että suomessa paljon jotka ei ymmärrä taloudesta, ja heille velaksi ostaminen ei toimi, joten ei pidä rohkaista ihmisiä ostamaan velaksi, sillä ei ihmiset ymmärrä tarkastella kulurakennetta ja tällä on tuhoisat seuraukset.

Lisäksi oletin että noissa autolainoissa todellinen vuosikorko on vähintään n. 5 prosenttia.

Mutta tämä riittä minun osaltani offtopicista tässä ketjussa. Jatkot tarpeenvaatiessa jonnekkin muualle.
 
Jep.

Ei ole mitään järkeä ottaa velkaa sellaiseen, jonka arvo laskee ajansaatossa ja vielä typerämpää on ottaa velkaa sellaiseen kohteeseen, jonka arvo laskee nopeammin, kuin lyhennykset pienentävät velkapääomaa.

Täysin älyvapaata touhua.

Voihan se olla hyvinkin järkevää ostaa auto myös velaksi. Tyyliin tarvii auton työssä käymisen mahdollistamiseksi, mutta tilillä ei löydy rahaa sen ostoon ilman velkaa.
 
Kokoomuksesta tulee samanlainen alle kympin apupuolue kuin kepustakin. Siellä ne istuvat kiltisti vuorollaan kolmen suuren puolueen eteisessä odottamassa josko jompikumpi kelpaisi apupyöräksi seuraavaan hallitukseen. Kykypuolueelle sen kykyjen mukainen rooli!

Vielä lisää suolaa haavoihin vihreiden vihaajille, ote linkkaamastani artikkelista :giggle::
Eniten suosiotaan lisäsi viidenneksi yltävä vihreät, jonka kannatus nousi 10,6 prosenttiin.
Vihreiden kannatus oli vuosi sitten 12,8%, että tiedä siitä suolasta.
Minun ennustukseni on, että Virheistä tulee Ruotsin malliin alta kymmenen prosentin ääripuolue kun änkyrät hajaantuvat keskenään riitautuviin leireihin. Niin käy kaikelle ylevöittymisessä keskenään kilpaileville äärijengeille, ennemmin tai myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota änkyröiden hajaantumista on jo vähän tapahtunut kun feministinen puolue syntyi ja onhan se jo syönytkin yhden valtuustopaikan Helsingissä.
 
Siis vertaat autolainaa (eri muotoisia) pikavippeihin?

Tuosta esimerkiksi Hyundaihin koko mallistoon rahoitus, jossa todellinen vuosikorko 0,7%.

Mutta mitä halvempaa autoa Hyundailta ostaa tuolla tarjouksella niin sitä kalliimpi korko johtuen kiinteistä kuluista. Eli kun esimerkkilaskelma 30 784,30€ kokoisella luotolla saadaan koroksi vain tuo 0,7% ja lisäksi tuo on aika harvinainen tarjous.

Tuon lisäksi sitten ainakin yhdellä autoketjulla on oikeasti 0% koroilla ja kuluilla kolmen merkkisille uusille varastoautoille, mutta harvinaisia halvat luotot ovat. Yleensä korot ovat yli 5% luokkaa, ja käytetyissä monesti jopa selvästi enemmän.
 
Mutta mitä halvempaa autoa Hyundailta ostaa tuolla tarjouksella niin sitä kalliimpi korko johtuen kiinteistä kuluista. Eli kun esimerkkilaskelma 30 784,30€ kokoisella luotolla saadaan koroksi vain tuo 0,7% ja lisäksi tuo on aika harvinainen tarjous.

Tuon lisäksi sitten ainakin yhdellä autoketjulla on oikeasti 0% koroilla ja kuluilla kolmen merkkisille uusille varastoautoille, mutta harvinaisia halvat luotot ovat. Yleensä korot ovat yli 5% luokkaa, ja käytetyissä monesti jopa selvästi enemmän.
Suomalaisilla autoliikkeillä on lähes jatkuvasti kampanjoita merkistä riippumatta, jossa todelliset vuosikorot jäävät selvästi alle 2%, usein sinne 1% tuntumaan. Sanoisin, että alle 3% vuosikorkokin on ollut vuosia enemmän sääntö kuin poikkeus ilman kampanjoitakin.
 
Tuohon autokeskusteluun liittyen. Ei taideta vihreissä tai täälläkään foorumilla ymmärtää sitä faktaa että joillekin sen halvempi kulkupeli on järkevin mihin on varaa ja mikä täyttää tarvittavat vaatimukset.
Itselleni ja meidän 2 hengen taloudelle en tyhmempää sijoitusta voisi keksiä kuin autolaina uutta autoa varten.

Itse en tarvitse uutta 2015+ mallia kaikilla herkuilla, enkä tosiaankaan uutta sähköautoa kun se ei tarjoa minulle mitään mitä tarvitsisin.
SIllä 20-vuotta vanhalla luottopelillä pääsee 5 kertaa viikossa töihin ja takaisin ja tekee 2 kertaa viikossa ostokset.
Vara-osat ovat puoli-ilmaisia ja huollot myös. Jotain mihin myös köyhillä on varaa.

Sairasta että suorastaan pakolla pakotetaan ihmiset ostamaan jotain mikä ei palvele heitä iseään millään lailla.
Kyllä se auto ostetaan meillä päin käteisellä, ja omalla kohdalla se menee hintaluokkaan 1000€uroa.
Itse ne tunne henk.koht. ketään joka olisi ottanut autoa varten lainan, ehkä elän vain kuplassa sitten.

Ja oma pieniruokainen auto ei saastuta sen enempää kuin joku 2018-vuoden malli, mutta ihan kiva että työssäkäyviä ihmisiä haluaa nykyhallitus rangaista siitä että tarvitsee sen auton töissäkäymiseen.
Mutta kansanedustajissa ja meidän hallituksessa on sen verran kovatuloista sakkia että eihän ne tämmöisiä asioita ymmärrä.
Persut ehkä poikkeuksena.

Ja nuo vanhemmat autot tulee kyllä elinkaarensa päähän ihan luonnollisen siirtymän kautta ennemmin tai myöhemmin.
Ei ymmärtää mikä kiima on saada tällaisia muutoksia näin lyhyellä aikavälillä, en minäkään tällä nykyisellä autolla enää 10 tai 20 vuoden päästä ajele.

Paljonkos ne yksityisautoilun kokonaispäästöt on Suomessa? Viimeksi muistan lukeneeni että alle 10%
Jos nyt ajatellaan että teorettisesti yks kaks kaikki autoilijat vaihtaisivat polttomoottoriautot sähköautoihin niin paljonko päästöt vähenee?
Rahtiliikenne ja bussit on sitten asia erikseen ja noita suattaapi olla hieman vaikeampi pakottaa sähköisiksi.

Mutta kaikki tämä vain sen takia kun meidän pitää näyttää kunnianhimoista esimerkkiä muille maille vaikka kukaan ei esimerkkiä seuraakaan.
Kaikenkaikkiaan ei voi ymmärtää tuota nykyhallituksen kiimaa ympäristöasioissa kun se keskittyy vain ja ainoastaan yksityisautoiluun pääasiassa.

Taitaa syynä olla vain verotulojen saaminen korkeampien polttoaineverojen ja muiden maksujen kautta, sekä se oma inho autoilua kohtaan kun eihän sitä siellä Helsinforsissa tarvitse.
Citypyörällä pääsee kivasti läheiseen luomuyrttiliikeeseen ja töihin myös vartissa.
 
Tuohon autokeskusteluun liittyen. Ei taideta vihreissä tai täälläkään foorumilla ymmärtää sitä faktaa että joillekin sen halvempi kulkupeli on järkevin mihin on varaa ja mikä täyttää tarvittavat vaatimukset.
Itselleni ja meidän 2 hengen taloudelle en tyhmempää sijoitusta voisi keksiä kuin autolaina uutta autoa varten.

Itse en tarvitse uutta 2015+ mallia kaikilla herkuilla, enkä tosiaankaan uutta sähköautoa kun se ei tarjoa minulle mitään mitä tarvitsisin.
SIllä 20-vuotta vanhalla luottopelillä pääsee 5 kertaa viikossa töihin ja takaisin ja tekee 2 kertaa viikossa ostokset.
Vara-osat ovat puoli-ilmaisia ja huollot myös. Jotain mihin myös köyhillä on varaa.

Sairasta että suorastaan pakolla pakotetaan ihmiset ostamaan jotain mikä ei palvele heitä iseään millään lailla.
Kyllä se auto ostetaan meillä päin käteisellä, ja omalla kohdalla se menee hintaluokkaan 1000€uroa.
Itse ne tunne henk.koht. ketään joka olisi ottanut autoa varten lainan, ehkä elän vain kuplassa sitten.

Ja oma pieniruokainen auto ei saastuta sen enempää kuin joku 2018-vuoden malli, mutta ihan kiva että työssäkäyviä ihmisiä haluaa nykyhallitus rangaista siitä että tarvitsee sen auton töissäkäymiseen.
Mutta kansanedustajissa ja meidän hallituksessa on sen verran kovatuloista sakkia että eihän ne tämmöisiä asioita ymmärrä.
Persut ehkä poikkeuksena.

Ja nuo vanhemmat autot tulee kyllä elinkaarensa päähän ihan luonnollisen siirtymän kautta ennemmin tai myöhemmin.
Ei ymmärtää mikä kiima on saada tällaisia muutoksia näin lyhyellä aikavälillä, en minäkään tällä nykyisellä autolla enää 10 tai 20 vuoden päästä ajele.

Paljonkos ne yksityisautoilun kokonaispäästöt on Suomessa? Viimeksi muistan lukeneeni että alle 10%
Jos nyt ajatellaan että teorettisesti yks kaks kaikki autoilijat vaihtaisivat polttomoottoriautot sähköautoihin niin paljonko päästöt vähenee?
Rahtiliikenne ja bussit on sitten asia erikseen ja noita suattaapi olla hieman vaikeampi pakottaa sähköisiksi.

Mutta kaikki tämä vain sen takia kun meidän pitää näyttää kunnianhimoista esimerkkiä muille maille vaikka kukaan ei esimerkkiä seuraakaan.
Kaikenkaikkiaan ei voi ymmärtää tuota nykyhallituksen kiimaa ympäristöasioissa kun se keskittyy vain ja ainoastaan yksityisautoiluun pääasiassa.

Taitaa syynä olla vain verotulojen saaminen korkeampien polttoaineverojen ja muiden maksujen kautta, sekä se oma inho autoilua kohtaan kun eihän sitä siellä Helsinforsissa tarvitse.
Citypyörällä pääsee kivasti läheiseen luomuyrttiliikeeseen ja töihin myös vartissa.
Toivottavaa olisikin, että tämä hallitus viimein kykenisi aiheessa ns. koviin ratkaisuihin. Meinaan ei tämä nyt mikään uusi juttu ole. Kataisen hallituksesta ja sen Ollilan työryhmästä lähtien kaikki hallitukset on pyrkineet siihen, ihan viimeksi asian turasi Berner. Ja siinä hallituksessa oli kokoomus ja persutkin, jotka nyt oppositiosta on ikään kuin unohtaneet koko asian... (ja sitä edeltävissä kok. ihan PM-puolueena.)

Homman nimi onkin sellainen, että kaikki puolueet tietävät, mitä olisi tehtävä. Mutta asia on todella vaikea, sitä on vielä hallituksen sisälläkin helppo hiekoittaa sivusta vuotamalla ja liioittelemalla sopivasti, sekä sitä vastustamalla aina oppositiovuorolla on helppo kerätä kannatusta vaaleihin.
Ja jos muutoin olisikin etenemässä, niin autoilijat on valtavan iso massa äänestäjiä. Miten onnistut suututtamatta heitä niin, että seurauksena häviät sitten seuraavat vaalit on iso kysymys, joka kiusaa kaikkia muita, paitsi tietysti vihreitä.
Heitänkin tässä poliittisten realiteettien ohjaamana valistuneen arvauksen, eli kun nyt on 2021 ja 2023 keväällä on eduskuntavaalit, niin jos ei viimeistään ensi syksynä ala tapahtumaan, lykkääntyy asia jollain tavalla sitten taas seuraavalle hallitukselle.

Ja se catch 22 on, että sitten autokannan sähköistyessä valitettavasti verokertymä vaan pienenee huolimatta siitä, että polttoaineveroa kasvatettaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavaa olisikin, että tämä hallitus viimein kykenisi aiheessa ns. koviin ratkaisuihin. Meinaan ei tämä nyt mikään uusi juttu ole. Kataisen hallituksesta ja sen Ollilan työryhmästä lähtien kaikki hallitukset on pyrkineet siihen, ihan viimeksi asian turasi Berner. Ja siinä hallituksessa oli kokoomus ja persutkin, jotka nyt oppositiosta on ikään kuin unohtaneet koko asian... (ja sitä edeltävissä kok. ihan PM-puolueena.)

Homman nimi onkin sellainen, että kaikki puolueet tietävät, mitä olisi tehtävä. Mutta asia on todella vaikea, sitä on vielä hallituksen sisälläkin helppo hiekoittaa sivusta vuotamalla ja liioittelemalla sopivasti, sekä sitä vastustamalla aina oppositiovuorolla on helppo kerätä kannatusta vaaleihin.
Ja jos muutoin olisikin etenemässä, niin autoilijat on valtavan iso massa äänestäjiä. Miten onnistut suututtamatta heitä niin, että seurauksena häviät sitten seuraavat vaalit on iso kysymys, joka kiusaa kaikkia muita, paitsi tietysti vihreitä.
Heitänkin tässä poliittisten realiteettien ohjaamana valistuneen arvauksen, eli kun nyt on 2021 ja 2023 keväällä on eduskuntavaalit, niin jos ei viimeistään ensi syksynä ala tapahtumaan, lykkääntyy asia jollain tavalla sitten taas seuraavalle hallitukselle.

Ja se catch 22 on, että sitten autokannan sähköistyessä valitettavasti verokertymä vaan pienenee huolimatta siitä, että polttoaineveroa kasvatettaisiin.

Onko tämä nyt luettavissa niin kun toivot "kovia ratkaisuja", että tämä nykyhallituksen ajama linja yksityisautoilijoiden kurittamiseen pitäisi säilyttää?
Kun jokainen puolue tietää mitä pitää tehdä, mikä on ihan paskapuhetta näin sivistyneesti sanottuna.

Autoilijoita tai talouksia joissa auto on, taitaa olla joku pari miljoonaa. Tuosta kun laskee lapset ja vanhukset pois niin melkein kaikilla talouksilla joissa on vähintään 1 aikuinen, on auto.
Ei tuo ole mikään tietty kansanosa, se on melkein koko helvetin kansa tässä maassa.
Uskaltaisin väittää että kaikkien puolueiden äänestäjistästä löytyy auto, poikkeuksena ehkä Vihreät tai saatanan köyhät työttömät joilla siihen ei ole varaa.

Autokanta ei tule sähköistymään tuosta vaan taikaiskusta, eikä ihmisiä pidä siihen pakottamaan.
Ja itse en ymmärrä tuota pakottamista sähköautoihin täällä Suomessa kun se on yks itikanpaska valtameressä globaalisssa mittakaavassa.

Nämä kaikki sopimiset kaikenlaisiin ilmastosopimuksiin ja kansainvälisiin sopimuksiin tekee vain hallaa valtioille kuten Suomi jotka ovat jo melkein kympin oppilaita isossa mittakaavassa.

Suomen päästöt valtion pinta-alaan nähden ovat naurettavan alhaiset verrattuina kaikkiin muihin maailman valtioihin, tuolla pitäisi olla jotain merkitystä.
Me ei olla mikään paskavaltio jossa väestö on räjähtänyt vastuuttomasti.

Puhutaan pitkänäköisestä politiikasta ja syytellään persuja, kun tämä vihreiden politiikka on hyvinkin lyhytnäköistä populismia.
 
Onko tämä nyt luettavissa niin kun toivot "kovia ratkaisuja", että tämä nykyhallituksen ajama linja yksityisautoilijoiden kurittamiseen pitäisi säilyttää?
Kun jokainen puolue tietää mitä pitää tehdä, mikä on ihan paskapuhetta näin sivistyneesti sanottuna.

Autoilijoita tai talouksia joissa auto on, taitaa olla joku pari miljoonaa. Tuosta kun laskee lapset ja vanhukset pois niin melkein kaikilla talouksilla joissa on vähintään 1 aikuinen, on auto.
Ei tuo ole mikään tietty kansanosa, se on melkein koko helvetin kansa tässä maassa.
Uskaltaisin väittää että kaikkien puolueiden äänestäjistästä löytyy auto, poikkeuksena ehkä Vihreät tai saatanan köyhät työttömät joilla siihen ei ole varaa.

Autokanta ei tule sähköistymään tuosta vaan taikaiskusta, eikä ihmisiä pidä siihen pakottamaan.
Ja itse en ymmärrä tuota pakottamista sähköautoihin täällä Suomessa kun se on yks itikanpaska valtameressä globaalisssa mittakaavassa.

Nämä kaikki sopimiset kaikenlaisiin ilmastosopimuksiin ja kansainvälisiin sopimuksiin tekee vain hallaa valtioille kuten Suomi jotka ovat jo melkein kympin oppilaita isossa mittakaavassa.

Suomen päästöt valtion pinta-alaan nähden ovat naurettavan alhaiset verrattuina kaikkiin muihin maailman valtioihin, tuolla pitäisi olla jotain merkitystä.
Me ei olla mikään paskavaltio jossa väestö on räjähtänyt vastuuttomasti.

Puhutaan pitkänäköisestä politiikasta ja syytellään persuja, kun tämä vihreiden politiikka on hyvinkin lyhytnäköistä populismia.
Tietää, mitä pitää tehdä, että jo sovittuihin päästötavoitteisiin päästäisiin. Keinot vaan on niin kovia, ettei tiedä, miten voisi sen jälkeen pärjätä vaaleissa.

Tässä asiassa kun nyt niillä muun maailman päästöillä ei ole meille merkitystä. Me olemme sitoutuneet tiettyyn tavoitteeseen tietyssä ajassa. Sitä vastaan näitä kelataan.

Ja vaikeata tämä on kaikille paitsi Vihreille, jopa Vasemmistoliitolle. Sen ekan mallin ampui alas silloinen liikenneministeri, Vas. Merja Kyllönen.
Mutta näin vuosikymmenen tahimisen jälkeen nyt jo neljännen hallituksen tämä asia pitäisi saada jollain lailla päätetyksi. Toki sote on vielä tärkeämpi. Mutta veikkaanpa, että kuntavaalien jälkeen yrittävät nytkäyttää. Syksy sitten ratkaisee miten käy, eteneekö vai siirtyykö taas neljällä vuodella.
Mikä sitten tarkoittaisi taas tarvetta entistä jyrkemmälle siirtymälle. Mitä pidemmäs lykkää, sitä kovempi siitä muodostuu väistämättä. LVM:n ja YMP:n virkamiehillä aiheesta se selvin näkemys on.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
286 668
Viestejä
4 918 258
Jäsenet
79 240
Uusin jäsen
Teemu98

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom