Nyt katsot asiaa kyllä liian sosialistin silmin. Ei köyhällä ole koskaan rahaa uuteen autoon, ainahan vähävaraiset ostavat niitä max. tonnin koslia. Ongelma Suomessa vaan on se, että täällä ne tonninkin koslat on parhaimmillaan 20+ vuotta vanhoja saastuttajia jotka kuuluisivat jo romutukseen.
Väärin. Suomessa voimaan tuli jo 30 vuotta sitten (1991) sellaiset saastemääräykset, että käytännössä kaikkiin bensiiniautoihin tuli katalysaattori ja ero saasteissa uudempiin autoihin verrattuna on hyvin pieni, osin jopa toisensuutnainen kuin yleensä luullaan.
Vanhat autot ovat huomattavasti kevyempiä, jolloin niiden kiihdyttämiseen tarvitaan vähemmän energiaa. Vaikka moottoritekniikka on hiukan kehittynyt, käytännössä kaikki se kehitys on kulunut kompensoimaan uusien autojen suuurempaa painoa ja sen myöteä tehontarvetta.
Kaikkein ympäristöystävällisempää autoilua on ajaa nämä vanhat autot loppuun eikä tuhlata luonnonvaroja uusien autojen turhaan valmistamiseen.
Vasta aivan uudet pistokehybridit tms. on oikeasti ympäristöystävällisempiä kuin 1990-luvun puolivälin autot.
Jos edes keskiluokalla olisi varaa vaihtaa autoaan uuteen tiheämmin, niin päästäisiin romutusiässäkin sinne 15 vuoden tuntumaan ja alle, jolloin myös ne halvimmat autot olisivat pikkuhiljaa uudempia ja vähemmän saastuttavia.
Höpöhöpö. 10 vuotta vanha auto ei ole ympäristöystävällisempi kuin 20 vuotta vanha auto.
Päin vastoin, jos autot olisivat halvempia, ihmiset ajaisivat entistä isommilla (enemmän kuluttavilla ja saatuttavilla) autoilla.
Tämä päätyisi siis loppupeleissä myös vähävaraisten hyödyksi, kun sillä tonnilla saisi jo uudempaa ja parempaa ja vähemmän ajettua kuin ennen.
Ei. koska se raha, mikä nyt kerätään autoverosta kerättäsiiin
jostain muualta, esim. ajoneuvoverosta tai polttoaineveroista, jotka nimenomaan tuntuisi niiden köyhien kukkarossa todella paljon pahemmin.
Aina, kun tarkastellaan jonkun asian vaikutusta, pitää tarkastella sitä, mikä olis sen
realistinen vaihtoehto ja verrata siihen, eikä johonkin täysin epärealistiseen "poistetaan se vaan ilman että muutetaan mitään muuta"-tilanteeseen.
Suomen ongelma on ihan se, että täällä autoverotus on niin järjetön, että Virossakin autokanta on parempaa.
Ei tässä ole mitään oikeaa ongelmaa. Väitteet ongelmasta on yhdistelmä ihmisten tiedonpuutetta ja typeryyttä sekä autokauppiaiden propagandaa.
Ainoa järjettömyys suomen autoverotuksessa on ajoneuvovero, joka rankaisee auton
omistamisesta eikä sen valmistamisesta tai käyttämisestä.(joilla molemmilla on haitallisia vaikutuksia mm. ympäristölle, toisin kuin sillä omistamisella)
Itse olen suhteellisen varakas. Silti ajan vuosimallia 2007 olevalla autolla, jonka jäännösarvo on parin tonnin luokkaa, koska Suomen autoverotus nostaa tuon käyttöarvon tasolle jossa ei ole mitään järkeä ostaa uutta niin kauan kun tuo edes jotenkin pienin huolloin ja korjauksin kulkee.
Ei, vaan sillä 14 vuotta autolla
on sitä todellista luonnollista käyttöarvoa todella paljon. Sillä pääsee kulkemaan aivan yhtä hyvin kuin sillä uudellakin autolla. Ei sitä mikään verotus nosta.
Suomen korkea autovero nimenomaan suojelee siltä, etteivät ihmiset
aivan turhaan ostaisivat uusia autoja joiden valmistus sekä 1) kuormittaa ympäristöä huomattavasti, että 2) joiden tuominen ulkomailta vaikuttaa kauppataseeseen hyvin haitallisesti.