- Liittynyt
- 22.10.2016
- Viestejä
- 12 121
Olet osittain oikeassa. Mutta se mikä tässä on autoissa muuttunut hiljattain on katalysaattorin lisäksi myös kulutus. Oma autoni syö noin 9.5 litraa seka-ajossa.
Vanha 1994-vuosimallin corollani kulutti selvästi vähemmän. Sinun 13 vuotta uudempi autosi kuluttaa ENEMMÄN.
Tässä mainio esimerkki siitä, kuinka autokannan uusitutuminen on johtanut saastuttamisen lisääntymiseen.
Uudet autot helposti vain puolet tuosta.
Höpöhöpö. Mikään uusi läheskään samankokoinen samaa polttoainetta käyttävä auto ei kuluta lähellekään 5 litraa seka-ajossa.
Vertailet nyt täysin rikkinäisellä vertailulla jonkun paljon pienemmän pikkukipon mainostettuja lukuja pelkällä maantiellä omaan todelliseen kulutukseen jossa vaikuttaa kaupunkiajo, talvi jne.
Saatuttaminen korreloi aika suoraan myös sen kulutuksen kanssa.
Juuri sen takia kommentoinkin siitä autojen kasvaneesta painosta. Sen takia 5 vuotta vanhat autot ei kuluta (ja saastuta) sen vähempää kuin 25 vuotta vanhat autot, vaikka moottoritekniikka on kehittynyt.
Vaikka katalysaattori toki suodattaa, ei voi kieltää että 9.5 litraa kuluttava auto vs 5 litraa kuluttava tuottavat ihan eri määrän saasteita.
Vertailet nyt ihan rikkinäisiä apples-to-oranges-vertailuita.
Ei ole mitään todellista "5l/100km vs 9.5l/100km" tilannetta. Se uusi vastaava bensiiniauto kuluttaa samanlaisessa ajossa yli 8.5l/100km.
Ja 14 vuotta vanha auto joka on yhtä pieni kuin se uusi 5l/100km maantiellä kuluttava auto kuluttaisi maantiellä korkeintaan 6l/100km (omalla vanhalla 1994-corollallani pääsin parhaimmillani puhtaassa maantieajossa 5.7l/100km kulutukseen)
Uusi auto on havaittavasti ympäristöystävällsempi ainoastaan jos on hybridi, ja merkittävästi ympäristöystävällisempi ainoastaan jos on pistokehybridi ja sillä oikeasti ajetaan suurin osa lyhyistä matkoista sähköllä, tai puhdas sähköauto pienehköllä toimintasäteellä (isoakkuisessa sähköautossa kuten Tesla akkujen valmistus kuormittaa ympäristöä huomattavasti)
Viimeksi muokattu: