Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Tuosta videosta päätelleen kukaan ei pieksinyt Sipilää. Kuva on tietty epäselvä mutta tönäisyltä vaikuttaa. Eli taisi Sipilä vähän väritellä kertomustaan.
![]()
MTV Uutisten saama video näyttää Juha Sipilään kohdistuneen hyökkäyksen: Tönäisy suojatiellä, näin ex-pääministeri horjahti
MTV Uutisten haltuunsa saama videomateriaali näyttää, miten kansanedustaja Juha Sipilän päälle käytiin viime viikon torstain välikohtauksessa.www.mtvuutiset.fi
Paskapuhetta on myös se että joku sanoo että Sipilää pieksettiin. Eduskunnan turvallisuusjohtaja puhuu myös tönäisystä. Luulisi että hän on nähnyt k.o videon hiukan tarkemmin.Tuon videon tarkkuus ei riitä varmuudella sanomaan mitään siitä, tapahtuiko lyöntiä vai ei.
Se, että sanoo, että "videosta päätelle kukaan ei pieksenyt sipilää" on siis ihan paskapuhetta. Videolta näkyy ainoastaan, että joku lähti seuraamaan sipilää, ja jonkinlainen fyysinen kontakti henkilöiden välillä oli.
Kohdassa 24 sekuntia tapahtuu selvästi jotain; Se, oliko se lyönti vai tönäisy, ei videosta saa selvää.
Myös kohdassa 35 sekuntia voi tapahtua jotain.
Paskapuhetta on myös se että joku sanoo että Sipilää pieksettiin.
Eduskunnan turvallisuusjohtaja puhuu myös tönäisystä. Luulisi että hän on nähnyt k.o videon hiukan tarkemmin.
Ilmeisesti sinä sitten tiedät paremmin kuin eduskunnan turvallisuusjohtaja. Joku väitti että kyseessä oli piekseminen, siihen puutuin. Lyömisestä tahi jostain huitaisusta en puhunut mitään.Ei, mikäli lyöminen todella tapahtui ja sen sanoi ihminen, joka oikeasti oli paikalla ja tiesi, mitä tapahtui.
Juha Sipilä tietää aika paljon paremmin kuin sinä, mitä siellä todellisuudessa tapahtui.
Tosimaailmassa ei ole olemassa mitään CSI-Zoomia jolla videon voisi nähdä tarkempana kuin mikä sen todellinen tarkkuus on, tai jolla voisi poistaa siinä jo olevat pakkaus- tai kohinanvaimennusartifaktit.
Ja vaikka tuosta videosta olisi jossain "alkuperäisversio", jossa on vähemmän pakkausartifakteja häiritsemässä, niin:
Miten luokittelet eron lyönnin ja tönäisyn välillä? Miten kuvittelet erottavasi ne toisistaan hyvin huonolla tarkkuudella todella kaukaa otetusta videokuvasta jossa videonpakkaus joka tapauksessa saa aikaan joka tapauksessa huomattavan epäterävyyden nopeasti liikkuville kohteille?
Se riippuu ihan millaisin lasein katsoo kokonaisuutta, mutta jokaiselle liikkumismuodolle löytyy huonoja ja hyviä puolia. Olen melko varma, että siellä teidänkin kaupungissa on montakin kävely/pyörätietä, jotka "oikaisevat" jonkun alueen, puiston tai metsän läpi ja autotiet kiertävät "epäoikeudenmukaisesti" kauempaa, aivan kuten jollain kadulla se jalkakäytävä jatkuu "epäoikeudenmukaisesti" toisella puolella sitä autotietä. Lähtökohtaisesti kaupunkisuunnittelussa on hyvä ottaa huomioon, niin autot kuin kävelijätkin ja näin varmasti tehdään uutta suunnitellessa. Vanhojen keskusta-alueiden uudelleen rakennus vaatii soveltamista. Ei ole järkevää suunnitella vain kävelijöille tarkoitettuja alueita, yksittäisiä kävelykatuja ja puistoja lukuunottamatta. Syitä on monia, joista tärkeimpänä varmasti esteetön sekä nopea pääsy pelastusajoneuvoilla ja tämän tulee onnistua minuuteissa sieltä asemalta. Toiseksi ihan yleinen logistiikka, niin kauppojen tavaratoimitukset kuin vaikkapa muutot asuinkerrostaloihin.Täällä ~65k asukkaan maalaiskaupungissa on jalkakäytäviä jotka päättyy kuin seinään, koska edessä on jotain tärkeämpää. On alunperin rakentamatta jätettyjä (kaupungin mailla olevia ja jo kaavoitettuja) jalkakäytäviä joiden rakentamisesta käydään oikeasti julkista keskustalua siitä onko kohtuullista pakottaa pihojaan kaupungin maille rakentaneita siirtämään puutarhavajojaan ja julkisena argumenttina käytetään ihan oikeasti sitä, että ainahan jalankulkija voi ylittää tien ja mennä toista puolta hetken aikaa kun siellä se jalkakäytävä jo on. On pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reittejä joilla ei ole minkäänlaista talvikunnossapitoa mutta viereisellä autotiellä luonnollisesti on.
Eikä tämä ole vain yhden perähikiän ongelma, koko Suomi on tehty puhtaasti autoilijoiden ehdoilla ja kaikki muut joustaa että pyhät peltilehmät saa mellestää. Toki se täällä perähikiällä korostuu.
Ja koko keskustelu aiheen ympärillä paikallistasolla on aivan absurdia. On paljon ihmisiä, jotka vain talvella kulkevat autolla töihin vaikka kesällä se onnistuu pyörällä ja jopa kävellen helposti ja koska joutuvat talvisin autoilemaan niin se on sitten jonkinlainen argumentti sen puolesta että ihmiset voi pakottaa lyhyilläkin etäisyyksillä autoilemaan kun nehän autoilee nyt pakotettuna. "Miksi meillä pitäisi olla talvikunnossapito tuolla jalankulkijoiden reitillä, eihän siellä lumihangessa kukaan nykyiselläänkään kukaan kulje? Ainiin ja parkkipaikka on talvisin aina ihan täynnä, voitaisko jyrätä joku puisto että mahtuu talvikuukausinakin parkkipaikalle maksimimäärä autoja"
Jokainen parannus johonkin muuhun kuin autoiluun kohtaa rajua vastustusta ja osa ihmisistä kokee, että on jotenkin kaikilta autoilijoilta pois jos annetaan jonkun ihmisen siirtyä pois autoilusta.
Kyllä ainakin täällä vähän pienemmässä kaupungissa, jossa auton omistaminen on suurimmalle osalle välttämättömyys, on jalkakäytävät ja vieläpä pyörätietkin erikseen lähes joka paikassa taajamassa siellä missä autokaistatkin. Ja ei montaa kaupunkia tule mieleen, missä näin ei olisi tai ainakaan yhdistettyä kävely- ja pyörätietä.
Mikäli työpaikka sijaitsisi samassa kaupungissa, niin todennäköisesti pääsisin. Ei ainakaan tule yhtäkkiä mieleen mahdollisia työpaikkoja, jonne ei pyörätie täällä kulkisi. Ainakin jos puhutaan yli 10 henkilöä työllistävistä yrityksistä. Kaikki isoimmat työllistäjät; varsinkin tehtaat, telakat ja satamat ovat hyvinkin pyörällä saavutettavissa. Mutta pyörätieverkosto ulottuu myös kilometrien päähän taajama-alueen ulkopuolelle. Toisaalta tämä kaupunki on voittanut muistaakseni jonkun pyöräilijäkaupunkipalkinnonkin aikanaan ja pyörätiet sekä jalkakäytävät ovat erinomaisella tasolla.Pääsetkö oikeasti pyörätietä töihin asti?
Jos olisi pakko sähköauto ottaa, niin odottaisin että saa yksityisleasing -diilin. Hullua sellaiseen olisi omaa rahaa laittaa. Isompi este tosin on, että joutuisi lähtemään kodista evakkoon. Ei vuokralla asuva voi mitään täyssähköautoja kotona ladata.Sitä vaan tässä mietin, että millä ihmeellä valtaosa suomalaisista kotitalouksista vaihtaa uuteen sähköautoon, kun suomalaisen henkilöauton keskimääräinen arvo on 3600 euroa?
Tutustuppa aluksi sellaisiin asioihin kuin "autovero" ja "sähköauton hankintatuki"Jos vaikka vaan laitettaisiin kaikkiin uusiin pakokaasua päästäviin autoihin tonnin ostovero, joka summa jaettaisiin ostettavien akkuautojen kesken, niin oltaisiin nopeasti sähköisempiä. Näin ei vietäisi köyhiltä kun ei ne uusia autoja kuitenkaan osta. Veikkaan että 25% uusista autoista olisi äkkiä sähköisiä, kun siinä olisi jo 3000€ fossiilien rahaa helpottamassa ostopäätöstä. Jos vain 10% olisi sähköllä niin fossiilirahaa irtoaisikin jo 9000€.
Kunnallisvaalit on nyt kyllä vähän eri juttu. On se ja sama, miten valtakunnalliset osuudet menee. Vaalien jälkeen katsotaan, minkä värisenä maan kartalla valtuustot on. Mikä on kepulainen kunta, mikä punainen, mikä ruiskukkainen, mikä persu, mikä vihreä, mikä ruåtsalainen.Uudet gallupluvut on taas saatu! Vaikka noihin pitäisi kai suhtautua varauksella, niin en malta olla kiinnittämättä huomiota pariin asiaan. Ensiksi, Kepu on historiaa. Vihreät menee siitä heittämällä ohi ennen eduskuntavaaleja. Toiseksi, uskon Kokoomuksen tippuvan lisää. Kaverini pitävät minua yliöoptimistina kun kerron, että eduskuntavaalit ovat kolmen suuren kisa: Vihreät, Demarit ja Persulit. Konservatiivilehdistö yrittää parhaansa mukaan passivoida kahden em. äänestäjäkuntaa toitottamalla persujytkystä. Suosittelen heille alakoulun matikan kertausta: Vihreät + Demarit >> Persulit. Valon puoli on johdossa nyt ja vaalipäivänä! (tähän voisi pistää jediemojin)
Pistän tähän linkin iltapäivälehdistön vastaavaan uutiseen, vaikka kaikilla sivistyneillä ihmisillä on Hesarin digiversio käytössä (eikä lukukertojen täyttymisestä tarvitse huolehtia):
Kokoomuksesta tulee samanlainen alle kympin apupuolue kuin kepustakin. Siellä ne istuvat kiltisti vuorollaan kolmen suuren puolueen eteisessä odottamassa josko jompikumpi kelpaisi apupyöräksi seuraavaan hallitukseen. Kykypuolueelle sen kykyjen mukainen rooli!Siinä onkin mielenkiintoista matikkaa. Unohdit plussata kokoomuksen, sitten jääkin vihreä tuho pahasti tappiolle![]()
Vielä lisää suolaa haavoihin vihreiden vihaajille, ote linkkaamastani artikkelista:
Eniten suosiotaan lisäsi viidenneksi yltävä vihreät, jonka kannatus nousi 10,6 prosenttiin.
Kertoisitko vielä samasta kristallipallosta, että kenelle ne Kokoomuksen äänet jakautuisivat? Nukkuviin?Kokoomuksesta tulee samanlainen alle kympin apupuolue kuin kepustakin. Siellä ne istuvat kiltisti vuorollaan kolmen suuren puolueen eteisessä odottamassa josko jompikumpi kelpaisi apupyöräksi seuraavaan hallitukseen. Kykypuolueelle sen kykyjen mukainen rooli!
Vielä lisää suolaa haavoihin vihreiden vihaajille, ote linkkaamastani artikkelista:
Eniten suosiotaan lisäsi viidenneksi yltävä vihreät, jonka kannatus nousi 10,6 prosenttiin.
Mikkonen ei vissiin ymmärrä, että kaikki valtion takausjärjestelmät on lopulta yritys- ja pankkitukia.Vihreät ja taloudenpito.
![]()
Ministeri väläyttää: Suomen valtio voisi jatkossa taata sähköautoja ostavien kansalaisten lainoja – ”Kertaostos, johon ei välttämättä ole rahaa”
Ympäristö- ja ilmastoministeri paljasti IS:lle, mitä hän tarkoitti puhuessaan ”autonhankinnan uusista mekanismeista”.www.is.fi
"Yksi vaihtoehto olisi, että valtio takaisi pankkien myöntämiä lainoja esimerkiksi sähköauton hankintaan, jolloin korkokulut madaltuisivat merkittävästi ja laina-ajat voisivat olla pidempiä, esimerkiksi 10 vuotta. Vastaavantyyppinen laina olisi käyttökelpoinen erilaisiin kansalaisten päästövähennystoimien rahoittamiseen. "
Oikeastaan tuo veti jo niin sanattomaksi että on vaikeuksia keksiä miten tuota kommentoisin enää enempää. Onneksi sentään IS:n kommenttikentät on auki, josta voi lukea tämän älyväläyksen kannatusta. Lainaan suosituimmista:
"Sähköautohypetys alkaa keulimaan oikein kunnolla. Korviinsa asti veloissaan oleva kansakunta alkaa takaamaan ryöstöverotetun kansanosan auto-ostoksia. Mistä ihmeestä näitä ideoita kumpuaa? "
"Oletko Krista ihan tosissas tuosta valtion takaamasta lainasta. Ei juma voi olla totta minkälaisia ihmisiä ministeriksi pääsee jos ajatusmaailma on tätä tasoa. Kohta kaikilla varattomilla on Tesla, eikä aikomustakaan maksaa lainaa, mutta Valtio takaa "
"Oletko Krista ihan tosissas tuosta valtion takaamasta lainasta. Ei juma voi olla totta minkälaisia ihmisiä ministeriksi pääsee jos ajatusmaailma on tätä tasoa. Kohta kaikilla varattomilla on Tesla, eikä aikomustakaan maksaa lainaa, mutta Valtio takaa "
Kyllä se suurempi ongelma tuntuu olevan tuolla päättäjien tasolla jos joku pystyy ostamaan Porche Taycanin valtion piikkiin sillä, että romuttaa 100 vanhaa autoa yhteisarvoltaan max 50k€.IS:n kommentoijien taloudenpitotaidot vaikuttavat olevan täsmälleen sillä tasolla, millä arvelinkin niiden olevan![]()
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.IS:n kommentoijien taloudenpitotaidot vaikuttavat olevan täsmälleen sillä tasolla, millä arvelinkin niiden olevan![]()
Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.
Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.
Onkohan tälle boldatulle mitään lähdettä? Nopeasti googlella en itse löytänyt mitään.Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.
Ei siinä Tuntemattomasta Sotilaasta tutun ”kapitalistisen tiedemiehenkin” mielestä mitään ainakaan mitään kyseenalaista ole. Markkinatalous on muutenkin pyrkinyt muuttamaan yksilön kulutuksen säästämispohjaisesta mahdollisimman luotto- ja velkavipuiseen, koska se lisää kulutusta ja markkinoiden dynamisuutta, perusjuttu. Sivujuonne on, että se samalla heikentää rahan arvon tajua - mutta markkinoiden kannalta sekin on hyvä juttu, koska se myös johtaa edellisiin asioihin.
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.
Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.
Onkohan tälle boldatulle mitään lähdettä? Nopeasti googlella en itse löytänyt mitään.
Siihen on syynsä miksi pankit ei kaikille tuuhioille anna 10v lainaa sähköauton ostoon. Varmasti "kaikilla varattomilla" ei Teslaa olisi vaikka valtio tuon takaisikin, mutta siitä olen varma että ongelmatapauksia (joiden säätämiset loppuleleissä riistettäisiin verotuksen kautta nettomaksajilta) noin toimien varmasti riittäisi.
Sinänsä minusta yli 5v laina tai laina yleensä auton ostoon on kyllä jo aika kyseenalaista.
Meinaatko että se tesla on vielä järkevässä kunnossa, kun se ulosmitataan? Ei olisi mikään mahdottomuus, että tesla on vaihtanut omistajaa, tai se on täysin tuhottu.Ainakin opintolainan kohdalla valtio kyllä osaa seuloa pahimmat tuuhiot. Muiden ongelmatapausten teslat palautuvat kiertoon ulosoton kautta ja valtio saa mukavan potin viivästyskoroista.
No niin no. Vain pahimmat.Ainakin opintolainan kohdalla valtio kyllä osaa seuloa pahimmat tuuhiot. Muiden ongelmatapausten teslat palautuvat kiertoon ulosoton kautta ja valtio saa mukavan potin viivästyskoroista.
Offtopic mutta menee varmaan hetki.Suurin osa ihmisistä ostaa auton velaksi.
Ei siinä Tuntemattomasta Sotilaasta tutun ”kapitalistisen tiedemiehenkin” mielestä mitään ainakaan mitään kyseenalaista ole. Markkinatalous on muutenkin pyrkinyt muuttamaan yksilön kulutuksen säästämispohjaisesta mahdollisimman luotto- ja velkavipuiseen, koska se lisää kulutusta ja markkinoiden dynamisuutta, perusjuttu. Sivujuonne on, että se samalla heikentää rahan arvon tajua - mutta markkinoiden kannalta sekin on hyvä juttu, koska se myös johtaa edellisiin asioihin.
Jep.Offtopic mutta menee varmaan hetki.
Tämä vähän jakaa ihmisiä, tiedän että osa ostaa autonsa velaksi. Tiedän myös monia ihmisiä jotka eivät osta mitään käyttötavaraa (mukaan lukien auto) koskaan velkarahalla. Jos rahaa ei autoon ole, niin sitten ollaan ilman autoa, tai ostetaan sellainen käytetty auto johon rahat riittävät. Itse edustan suuntausta joka ostaa autonsa vain käteisellä.
Toki markkinantalous yrittää ajaa ilmisiä velkavipuun, mutta järjetöntä tuo minusta on. Erityisen järjettömäksi tuon tekee että ministeritason (tosin Vihreä) ihminen laulaa tuota laulua. Ostaa nyt auto velaksi 10 vuoden maksuajalla, ja valtion takaamana, koska omat rahkeet ei riitä saamaan velkaa pankilta.![]()
Joo myös oma tuttavapiirini ostaa autot käteisellä. Olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, kuinka moni oikeasti ostaa velaksi. Tällainen vihreiden ehdotus ei oikeen ole omaan makuuni, mikäli suuri osa ihmisitä ”pakotettaisiin” ottavaan joku 10v velka, jota pahimmassa tapauksessa maksetaan vielä edellisestä autosta kun on jo akkujen kunnon ja takuun loppumisen jälkeen pitänyt ostaa uusi auto uudella velalla. Näkisin itse, että helposti ihmiset joutuisivat lopulliseen velkakierteeseen tällaisen järjestelmän takia.Niin se valitettavasti taitaa olla, mitä automyyjien juttuja joskus kuunnellut, että suurin osa yksityisten ostamista autoista myydään luotolla. Suurin osa on vielä sellaisia niistä ostajista, että niitä ei kiinnosta lainan määrä vaan "kuukausierä". Ilmeisesti suurinta osaa ei kiinnosta sen enempää loppuvelkakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun osamaksuerät loppuvat ja loppuvelka autosta pitäisi maksaa ja liikkeessä, kun haluavat samalla auton vaihtaa, selviää että loppuvelka on suurempi kuin auton arvo mitä siitä voidaan maksaa.
Omassa tuttavapiiristä syystä tai toisesta en tunne ketään joka autoa velaksi ostaisi vaan käteisellä tai oikeastaan tilisiirrolla ne autonsa ostavat. Osa ostaa jonkun 5000 euron auton kun siihen on rahat tilillä ylimääräisenä ja osalla taas sen verran paljon rahaa, että ostavat yli sadan tonnin auton käteisellä. Toisaalta mikäs se on ostellessa jos rahaa riittää enemmän mitä ehtii eläessään järkevästi kuluttaa. Tosin senkin järkevyyttä voi miettiä kun entinen 50 tuhannen euron auto on kaksi vuotta vanha, mittarissa 12 tkm, tehdastakuut voimassa ja se sitten vaihdetaan uuteen malliin ja maksetaan muutama kymmenen tuhatta euroa välirahaa.
No jaa. En itsekään pidä tuollaista yritys- / pankkitukea ollenkaan hyvänä asiana. En siis kannata ajatusta.Offtopic mutta menee varmaan hetki.
Tämä vähän jakaa ihmisiä, tiedän että osa ostaa autonsa velaksi. Tiedän myös monia ihmisiä jotka eivät osta mitään käyttötavaraa (mukaan lukien auto) koskaan velkarahalla. Jos rahaa ei autoon ole, niin sitten ollaan ilman autoa, tai ostetaan sellainen käytetty auto johon rahat riittävät. Itse edustan suuntausta joka ostaa autonsa vain käteisellä.
Toki markkinantalous yrittää ajaa ilmisiä velkavipuun, mutta järjetöntä tuo minusta on. Erityisen järjettömäksi tuon tekee että ministeritason (tosin Vihreä) ihminen laulaa tuota laulua. Ostaa nyt auto velaksi 10 vuoden maksuajalla, ja valtion takaamana, koska omat rahkeet ei riitä saamaan velkaa pankilta.![]()
Uusista autoista, joita aiemmin tarkoitin on autoalan tilastoinnin mukaan 2016 jälkeen menty yli 50% kaupoista rahoituksella, 2015 oli osuus vielä karvan verran alle.Joo myös oma tuttavapiirini ostaa autot käteisellä. Olisi mielenkiintoista nähdä joku tutkimus, kuinka moni oikeasti ostaa velaksi. Tällainen vihreiden ehdotus ei oikeen ole omaan makuuni, mikäli suuri osa ihmisitä ”pakotettaisiin” ottavaan joku 10v velka, jota pahimmassa tapauksessa maksetaan vielä edellisestä autosta kun on jo akkujen kunnon ja takuun loppumisen jälkeen pitänyt ostaa uusi auto uudella velalla. Näkisin itse, että helposti ihmiset joutuisivat lopulliseen velkakierteeseen tällaisen järjestelmän takia.
En näe tässä mitään ongelmaa. Maksat noin 300-400€/kk kiinteäkorkoista rahoitusta uudesta hyvin varustellusta autosta ja viimeisen isomman erän kuittaat pois autosi jälleenmyyntiarvolla. Ja todennäköisesti tämä riittää myös uuden auton käsirahaksi. Tuohon kuukausikuluihin tietenkin lisätään myös verot, huollot ja vakuutukset, joten kuukausihinta pyörii siinä 500€ nurkilla. Vastineeksi saat jatkuvasti ajaa aina uudella tai korkeintaan muutaman vuoden vanhalla autolla, kun taas siihen 10 vuotta vanhan koslan ylläpitoonkin kuluu joka tapauksessa se reilu 200€ kuukaudessa. Jos säästät tuon 300€ kuukaudessa uusi auto mielessä, niin kauanko tarvii säästää velattomaan 50k€ autoon? Kauan ja tällä tavalla pidät huolen, että ajat jatkossakin vanhalla autolla. Mutta kukin tavallaan.Niin se valitettavasti taitaa olla, mitä automyyjien juttuja joskus kuunnellut, että suurin osa yksityisten ostamista autoista myydään luotolla. Suurin osa on vielä sellaisia niistä ostajista, että niitä ei kiinnosta lainan määrä vaan "kuukausierä". Ilmeisesti suurinta osaa ei kiinnosta sen enempää loppuvelkakaan kuin vasta siinä vaiheessa kun osamaksuerät loppuvat ja loppuvelka autosta pitäisi maksaa ja liikkeessä, kun haluavat samalla auton vaihtaa, selviää että loppuvelka on suurempi kuin auton arvo mitä siitä voidaan maksaa.
Kuinkahan paljon Suomen saama osuus EU elpymispaketista vielä ehtii pienentyä ennenkuin saadaan maksuun? Tätä alkaa olla hallituksen aika vaikea "myydä" suomalaisille.
"Suomen arvioitu osuus avustuksista on Vartian mukaan pienentynyt syksystä, koska Suomen talouskasvu näyttää kärsineen koronaviruspandemian aikana odotettua vähemmän"
On tämä kyllä niin hullua. Suomi hoitaa asiansa paremmin kuin moni muu maa ja siitä sitten palkinnoksi tässä tapauksessa -500M€. Ja taas sataa perussuomalaisten laariin. Kiva taas seurata kun hallitus tätä suomen kansalle selittelee![]()
Ei ole mitään järkeä ottaa velkaa sellaiseen, jonka arvo laskee ajansaatossa ja vielä typerämpää on ottaa velkaa sellaiseen kohteeseen, jonka arvo laskee nopeammin, kuin lyhennykset pienentävät velkapääomaa.
Täysin älyvapaata touhua.
Enpä ole oikeaa 0% korkoa kyllä autolainoissa nähnyt. Toki noita ”0%” rahoitustarjouksia välillä näkee, mutta nuo tyypillisesti on varastoon seisomaan jääneitä poistuvia malleja, joiden hintaneuvotteluvara on vähäinen koska ”0%” korko. Tyypillinen lainakorko autoon on 5% luokkaa, ja nostaa siis kokonaishintaa verrattuna siihen että maksaa suoraan käteisellä, jolloin myös hintaneuvotteluvara on parempi.Miksi ihmeessä sitoisin vapaata pääomaa autoon, kun voin laittaa sen muualle joka tuottaa rahaa. Lainan saa lähes 0% korolla.
Tässähän onkin kyse siitä, että vaikuttaa sille että elpymispaketti ei ole suomelle mitenkään kannattava (ts paskasti neuvoteltu). Tässä kun vähän aikaa kululuu ja jos vaikka saadaan suomessa talous hyvälle mallille, niin tuo suomen saama osuus pienenee edelleen ja silti maksuosuus pysyy samana. Nyt on jo -500M€ alkuperäisestä laskenut, vielä kun tuosta laskee toisen mokoman tai vaikka enemmän. Näillä luvuilla otetaan noin 3 miljardia takkiin tässä hommassa. Olisiko jo neuvottelu vaiheessa kannattanut olla jonkin verran tiukempi ja neuvotella suomelle parempi sopimus?Eikö tämä ole ihan luonnollista, että tuollainen ehto noille tuille on? En jaksa uskoa, että täällä hurrattaisiin, jos Italia ilmoittaisikin, että covid ei tunnukaan taloudessa, mutta kiitos rahoista täysimääräisenä. Analogisesti jos jää työttömäksi alettaisiin maksaa työttömyyskorvausta, mutta ei lopetetakaan sen maksua, jos saaja pääsee täyspäiväisiin töihin.
Joidenkin rahoitusyhtiöiden kanssa tilanne on muuten kääntynyt toisinpäin, eli kauppias saa myydystä rahoituksesta provikan.Enpä ole oikeaa 0% korkoa kyllä autolainoissa nähnyt. Toki noita ”0%” rahoitustarjouksia välillä näkee, mutta nuo tyypillisesti on varastoon seisomaan jääneitä poistuvia malleja, joiden hintaneuvotteluvara on vähäinen koska ”0%” korko. Tyypillinen lainakorko autoon on 5% luokkaa, ja nostaa siis kokonaishintaa verrattuna siihen että maksaa suoraan käteisellä, jolloin myös hintaneuvotteluvara on parempi.
Onko se lopulta tuhlaamista? Mietitäänpä hetki. Todennäköisesti sen käteisellä ostetun 10 vuotta vanhan auton kulut ovat arviolta noin 200€ kuukaudessa (huollot, vakuutukset ja verot). Tämän lisäksi säästetään, ehkäpä alitajuntaisesti, se pari hunttia kuukaudessa seuraavaan autoon, mikä on ostohetkellä taas valmiiksi monta vuotta vanha. Tämä siksi, ettei vain tarvitsisi kajota rahoitukseen. Sanoin siksi alitajuntaisesti, että henkilö ei välttämättä koe laittavansa joka palkasta siivua autosäästöön, mutta jostain se käsiraha kuitenkin löytyy kun on aika vaihtaa autoa. Kun taas maksamalla näennäisesti enemmän, eli vaikka noin 500€ kuukaudessa, ajat jatkuvasti uudella autolla, jossa uusimmat herkut. Näennäisesti isompi kuukausisumma, mutta ei tarvitse säästää seuraavaan autoon, sillä nykyisellä autolla kuittaa myyntihetkellä loppuvelan ja uuden auton käsirahan. Nyt on lisäksi jo vuosia tarjottu jo hyvin matalan koron rahoitusta autoihinkin, esimerkiksi nyt viimeisin autorahoitukseni on vain prosentin todellisella vuosikorolla.Saisi nettopalkka olla 10k+ ennen kuin edes harkitsisin tuommoiseen tuhlausta. Mutta kukin tyylillään![]()
Kamux tekee muistaakseni 1/3 tuloksestaan autojen myynnillä...Joidenkin rahoitusyhtiöiden kanssa tilanne on muuten kääntynyt toisinpäin, eli kauppias saa myydystä rahoituksesta provikan.
Tämä koskee tyypillisesti käytettyjen jobbareita, ei uusien kauppaa tai merkkiliikkeitä joiden maahantuojilla on usein omat rahoitusyhtiöt.
Onneksi Marin voitti neuvotteluissa myös omien sanojensa mukaan..Tässähän onkin kyse siitä, että vaikuttaa sille että elpymispaketti ei ole suomelle mitenkään kannattava (ts paskasti neuvoteltu). Tässä kun vähän aikaa kululuu ja jos vaikka saadaan suomessa talous hyvälle mallille, niin tuo suomen saama osuus pienenee edelleen ja silti maksuosuus pysyy samana. Nyt on jo -500M€ alkuperäisestä laskenut, vielä kun tuosta laskee toisen mokoman tai vaikka enemmän. Näillä luvuilla otetaan noin 3 miljardia takkiin tässä hommassa. Olisiko jo neuvottelu vaiheessa kannattanut olla jonkin verran tiukempi ja neuvotella suomelle parempi sopimus?
Itse kyllä kannatan EU:ssa pysymisen puolesta, mutta sitä en ymmärrä, että suomalaisten veronmaksajien pitää alkaa lahjoittamaan rahaa toisille EU maille. Jotkut tätä kuitenkin näyttää kannattavan.