Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.
Jos hallituksen niukat toimet tepsivät tehokkaasti, niin silloinhan kiitos kuuluu kansalle, ei hallitukselle. Erikoinen ajatusmalli että hallitusta voidaan kiittää jopa asioista joita eivät tee.Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.
Jos hallituksen niukat toimet tepsivät tehokkaasti, niin silloinhan kiitos kuuluu kansalle, ei hallitukselle. Erikoinen ajatusmalli että hallitusta voidaan kiittää jopa asioista joita eivät tee.
Juu, ovat ajaneet maskipakkoa ja keväällä vaativat kouluja ja kaikkia liiketoimintaa kiinni.mitähän tarkoitat? Onko persut ollut ajamassa kovempia rajoituksia? Ja aika kovathan nuo nyt on.
Jos hallitus ei tällä hetkellä rajoita juuri ihmisten elämää=ei tee juuri mitään-->tartunnat vähenee, niin siitä on kiittäminen kansalaisia, EI hallitusta. Ihme vinkumista miksi persuilijoiden pitäisi mielensä siitä pahoittaa, että selkeästi kansalaiset alkaa taas toimia oikein.Silloinhan hallitus on valinnut juuri oikeat toimenpiteet ettei hysterisoida, mennään olemassaolevien lakipykälien mukaan (joita nyt taasen ei voi huvikseen määrittää uusiksi mikä rajoittaa hallituksen käytettävissä olevia toimenpiteitä aika paljon) mutta noin periaatteessa, jos kevään toimilla tartunnat saatiin alas niin eikös silloin toimittu just kuten piti.
Hallitus ei voi käsittääkseni nykylain puitteissa todeta että perheen ulkopuoliset tapaamiset johtaa 1000€ sakkoon tms. Laki ei vaan anna hallitukselle niitä työkaluja. Samaten maasta poistumisen ja kotimaahan palaamisen kanssa taitaa lainsäädäntö antaa periksi melkolailla vain suositukset. Ei hallitus voi tosta vaan muuttaa lakia.
Jos hallitus ei tällä hetkellä rajoita juuri ihmisten elämää=ei tee juuri mitään-->tartunnat vähenee, niin siitä on kiittäminen kansalaisia, EI hallitusta. Ihme vinkumista miksi persuilijoiden pitäisi mielensä siitä pahoittaa, että selkeästi kansalaiset alkaa taas toimia oikein.
Hallituksen tämän hetkinen linja on lähinnä valistaa. Se siis tarkoittaa että vastuu on kansalaisilla. Myös kiitos kuuluu silloin kansalaisille. Siis onnistuessaan. Tuo on myös se malli jossa on isoimmat riskit. Onnistuessaan yhteiskunnalliset tappiot on minimissä mutta epäonnistuessa on sitten se pahin katastrofi edessä. Kukaan ei tiedä vielä lopputulosta. Tuskin persut tai kukaan muukaan toivoo epäonnistumista vaikka nuo foorumin trollit muuta väittääkin.Eikös se että saa kansalaiset toimimaan oikein ole se mikä on hallituksen linjan tarkoitusJa noin eurooppalaisella keskiarvolla niin tuo linja toimii. Esimerkiksi se että hallitus miettis että jos valistetaan oikein rankasti että sateella pudotetaan nopeuksia niin voidaan syksyllä/keväällä pitää rajoitukset motareilla 120/kmh niin jos onnettomuudet ei lisäänny ja liikenne on sujuvaa, niin joku ansio on kansalaisten tai sitten hallituksen joka funtsiettä kun porkkanaa tarjotaan niin asiat järjestyy kokonaisuudessa paremmin kun pelkällä kepillä.
Sitten on se asia b) eli mitä hallitus voi tehdä ilman isoja lainsäädännön muutoksia vaikka kuinka lystäisi.
Hallituksen tämän hetkinen linja on lähinnä valistaa. Se siis tarkoittaa että vastuu on kansalaisilla.
Ja onnistuessaankin hallitusta voidaan kiittää vain yhteiskunnallisten tappioiden minimoimisesta, ei suinkaan koronan kukistamisesta, kuten alkuperäinen viesti antoi ymmärtää.No jep. Mutta se on nyt ainakin tähän asti toiminut. Sitten vastuuta on myös AVI:lla jolla on paljon valtaa asiassa. Edelleenkään hallituksella ei ole diktaattorivaltuuksia, siihen pitäs taas muuttaa lainsäädäntöä nähtävästi aika paljon. Jolloin se että hallitus ei vaikkapa käske maskipakkoa tai sitä ettei perheen ulkopuolella tavata ketään ole siinämielessä hallituksen vastuulla ellei niillä lainsäädännön kannalta ole edes siihen mahdollisuutta.
Juurikin näin, viestin sisältö oli lähinnä provosoida muita.Erikoisia ajattelu tapoja joillain täällä. Luulen, että suurin osa kansasta on ne sitten persuja, vihervassareita, demareita etc, niin ovat tyytyväisiä, että tartunta määrät ovat kuitenkin pysyneet siedettävällä tasolla ja vielä ihan kohtuu pienin toimin moneen muuhun maahan verrattuna. On sitten kyse hallituksen tai kansalaisten toimista. Itse en ole nykyisen hallituksen kannattaja, mutta hyvä että jossain asioissa onnistuneet.
Melkein voisi trollaamiseksi epäillä jos ei paremmin tietäisi.
...koska Suomessa kodittomia ovat etupäässä kantasuomalaiset alkoholistit. Poliitikkoja ei muutenkaan kiinnosta heidän asiansa, ja lisäksi ne on helppo jättää huomiotta, kun tarjolla on niin paljon parempia hyvesignaloinnin kohteita.Ei toimi Suomessa koska.
![]()
Kanadalaistutkijat antoivat testinä kodittomille ihmisille 5 000 euroa käteistä - tulokset yllättivät täysin
Rahaa sai 50 hiljattain kodittomaksi joutunutta.www.iltalehti.fi
Mahtaa persuttajia taas kismittää, kun Hallituksen niukat koronarajoitukset näyttävän tehoavan hyvin. Onneksi meillä ei ole populistihallitusta.
Harvemmin niillä autoilla huvikseen ajetaan. Itsellä tulee noin 20 000km vuodessa, ja siitä aika tarkkaan 16 000km on työpaikan ja kodin välistä matkaa. Tuohon loppuun 4 000km mahtuu sitten kauppareissuja (jollen suoraan työmatkalta ole käynyt), ja ihan yleisesti sukulaisten ja tuttavien luona käyntiä naapurikaupungeissa. Toki voisi jättää käymättä ja erakoitua. Julkisella liikenteellä pääsee vain harvoihin paikkoihin, ilman että matkoihin kuluu tupla-aika.Kyllä näin köyhänä kaupunkilaisena, jonka taloudessa kuitenkin kaksi autoa, vähän huvittaa hyvin toimeentulevien maalaisten ainainen ulina bensan hinnasta ja autoilijan verottamisesta. Tavoitehan siinä onkin saada se autoilu vähenemään. Toki se on toteutettava niin että kumipyöräkuljetusten ja työmatka-ajon hinta nousee mahdollisimman vähän suhteessa muuhun ajeluun nähden.
Juu, ovat ajaneet maskipakkoa ja keväällä vaativat kouluja ja kaikkia liiketoimintaa kiinni.
Esim:
Lounaissuomalaiset kansanedustajat eivät innostu kasvomaskipakosta – sen kannalla ovat vain perussuomalaiset
![]()
Lounaissuomalaiset kansanedustajat eivät innostu kasvomaskipakosta – sen kannalla ovat vain perussuomalaiset
Vain muutama Ylen kyselyyn vastanneista parlamentaarikoista uskoo, että pakko olisi suosituksia parempi vaihtoehto.yle.fi
Oppositiopuolueista perussuomalaiset pitää koulujen avaamista virheenä, mutta kokoomus pitää sitä järkevänä ratkaisuna.
![]()
Yle selvitti opposition koronalinjan: Tartunnat pitää painaa nollaan ja hallituksen on suositeltava kasvomaskin käyttöä väkijoukoissa
Oppositiopuolueista perussuomalaiset pitää koulujen avaamista virheenä, mutta kokoomus pitää sitä järkevänä ratkaisuna.yle.fi
Meidän mielestämme tukahduttamispolitiikkaa pitäisi toteuttaa, ja olemme olleet alusta lähtien sitä mieltä, että tartunnat pitää painaa nollaan. Tai mahdollisimman lähelle nollaa.
-Halla-Aho
Auto on vain helpompi valita ja useinmiten valitaanki, vaikka asian hoitaminen onnistuisi muilla konsteilla, tavallaan huviajelua tuokin. (etenkin isoissa kasvukeskuksissa)Harvemmin niillä autoilla huvikseen ajetaan. Itsellä tulee noin 20 000km vuodessa, ja siitä aika tarkkaan 16 000km on työpaikan ja kodin välistä matkaa. Tuohon loppuun 4 000km mahtuu sitten kauppareissuja (jollen suoraan työmatkalta ole käynyt), ja ihan yleisesti sukulaisten ja tuttavien luona käyntiä naapurikaupungeissa. Toki voisi jättää käymättä ja erakoitua. Julkisella liikenteellä pääsee vain harvoihin paikkoihin, ilman että matkoihin kuluu tupla-aika.
Kuten sanoin edellisellä sivulla, autoilun verokorotukset iskevät pahiten kasvukeskusten ulkopuolelle. Isossa kaupungissakin vuosia asuneena, tiedän miltä tuntuu käyttää toimivaa julkista liikennettä, jossa pääset vartin välein lähes kotiovelta sinne minne on tarve mennä. Nykyään asun vähän pienemmässä kaupungissa ja julkinen liikenne on kyllä olemassa, mutta kauppareissuihinkin olisi neljä tai viisi ajankohtaa päivässä, jolloin pääsisi kauppaan (mukavuuden halusta haluan käydä Prismassa tai Citymarketissa). Pysäkille kävellen 2km, josta 5 km vielä kauppaan. Ja noin 2h pitäisi saada kaupassa kulumaan ennen paluubussia ja sitten vielä kävely kotiin. Edellä mainitusta mukavuudenhalusta johtuen lähden nyt tallista autollani sinne kaupan pihaan, kävelen kauppaan, ostan ruuat ja palaan takaisin kotiin. Koko toimitukseen menee noin puoli tuntia ja onnistuu aamusta iltaan omavalintaiseen aikaan.Auto on vain helpompi valita ja useinmiten valitaanki, vaikka asian hoitaminen onnistuisi muilla konsteilla, tavallaan huviajelua tuokin. (etenkin isoissa kasvukeskuksissa)
ts. asian hoitaminen onnistuisi kävellen, pyöräilen, puhelimella, julkisilla jne, mutta on vain helpompi startata auto.
Tämä on kyllä totta ja tosiaan nämä julkiset kulkuvälineet toimivat kiitettävästi vain suurissa kasvukeskuksissa, keskisuurissakin vähän niin ja näin, että kulkeeko yksi vai kaksi bussia tunnissa. Keskusta on ilmoittanut, että he eivät suostu enää uusiin polttoaineveron korotuksiin, no sitä onkin kustu oman äänestäjäkunnan varpaille koko hallituskauden... Mielenkiintoista nähdä...Kuten sanoin edellisellä sivulla, autoilun verokorotukset iskevät pahiten kasvukeskusten ulkopuolelle. Isossa kaupungissakin vuosia asuneena, tiedän miltä tuntuu käyttää toimivaa julkista liikennettä, jossa pääset vartin välein lähes kotiovelta sinne minne on tarve mennä. Nykyään asun vähän pienemmässä kaupungissa ja julkinen liikenne on kyllä olemassa, mutta kauppareissuihinkin olisi neljä tai viisi ajankohtaa päivässä, jolloin pääsisi kauppaan (mukavuuden halusta haluan käydä Prismassa tai Citymarketissa). Pysäkille kävellen 2km, josta 5 km vielä kauppaan. Ja noin 2h pitäisi saada kaupassa kulumaan ennen paluubussia ja sitten vielä kävely kotiin. Edellä mainitusta mukavuudenhalusta johtuen lähden nyt tallista autollani sinne kaupan pihaan, kävelen kauppaan, ostan ruuat ja palaan takaisin kotiin. Koko toimitukseen menee noin puoli tuntia ja onnistuu aamusta iltaan omavalintaiseen aikaan.
Pienet ostokset saatan hakea polkupyörällä. Pyöräilyä tulee muuten sen verran harrastettua, että vuodessa kertyy toistakymmentä tuhatta kilometria mittariin. Kesäaikaan pyörällä tulee satunnaisesti poljettua se 40km töihinkin.
ts. asian hoitaminen onnistuisi kävellen, pyöräilen, puhelimella, julkisilla jne, mutta on vain helpompi startata auto.
Nuo molemmat on hyviä perusteluja, ellei ihan ole pää pensaassa. Mutta monelle myös fyysisen kunnon ylläpitäminen ja oma terveys on ihan hyviä syitä. Joillekin, kenties harvemmille, jopa säästäminen, jos sitten pärjäilee jopa kokonaan ilman autoa."ilmastonmuutos, päästöjen vähentäminen yms"
Mitä pahaa siinä on? Anna yksikin oikea perustelu sille, miksi ei saisi mennä autolla? Oikea perustelu, ei mitään järjetöntä "ilmastonmuutos, päästöjen vähentäminen yms"
Minulle on ihan sama, kuinka kukin tekee matkansa, tuo oli lähinnä yleisenä heittona auton valitsemisen helppoudesta.Mitä pahaa siinä on? Anna yksikin oikea perustelu sille, miksi ei saisi mennä autolla? Oikea perustelu, ei mitään järjetöntä "ilmastonmuutos, päästöjen vähentäminen yms"
Särähti vain korvaan tuo, että auto on helpompi valita ikään kuin se olisi huono asia. Nykyään kun tuntuu olevan valtavirtaa, että se muka olisi huono asia.Minulle on ihan sama, kuinka kukin tekee matkansa, tuo oli lähinnä yleisenä heittona auton valitsemisen helppoudesta.
No nii. Rikkaat saastuttaa eniten liikenteessä. Hesarin jutun mukaan
Sitähän tuo tutkimus sanoi, että vero-/päästökauppakompensaatio-ohjauksella tulisi ohjata suurituloiset ostamaan näitä ja kenties kompensoida kallistuva fossiilinen pienituloisille verotuksessa.Jos keskimäärin suomalaisen hiilijalanjälki on noin 10t /v ja autoilun suhteen erot on isoimmillaankin tuloluokkien välillä n. 0.3t/v niin aika nollavaikutus. Varakkaat ostaa ne sähköautot /hybridit ekana kuitenkin.
...koska Suomessa kodittomia ovat etupäässä kantasuomalaiset alkoholistit. Poliitikkoja ei muutenkaan kiinnosta heidän asiansa, ja lisäksi ne on helppo jättää huomiotta, kun tarjolla on niin paljon parempia hyvesignaloinnin kohteita.
Asunnottomien elämä on usein sen verran kuluttavaa, että se hyysäys tulee yhteiskunnalle taloudellisestikin edullisemmaksi, kuin vaihtoehtoisesti heidän tarvitsemat sairaalahoitopäivät ja muut palvelut sitten myöhemmin.No jaa. Suomessa saa kaiken, ihan vittu kaiken ilmaiseksi syntymästä asti. Kunnolla saa asiansa ryssiä että jää asunnottomaksi. Pitäiskö siihen vielä lisätä 5000€ käteen jokaiselle? Johonkin se hyysäys on lopetettava.
Asunnottomien elämä on usein sen verran kuluttavaa, että se hyysäys tulee yhteiskunnalle taloudellisestikin edullisemmaksi, kuin vaihtoehtoisesti heidän tarvitsemat sairaalahoitopäivät ja muut palvelut sitten myöhemmin.
Tuo viisi tonnia olisi vielä tosi pieni hinta, jos se ratkaisevasti auttaisi.
Mutta jos se jeesaisi yhden kymmenestä, tai yhden kahdestakymmenestä, tulisi vaikuttavaksi rajahinnaksi viisikymmentä- tai satatonnia. Mikä taas olisi halpa hinta vrt. pitkän kaavan mukaan laitoksen märän puolen kautta kuivalle puolelle, autetusta asumisesta tuettuun asumiseen, ja kenties tuetusta asumisesta lopulta omilleen.Ollaan sitten eri mieltä siitä että auttaako ilmaisen rahan jakelu pitkän päälle vai ei.
Suomalaisen juopon tietäen toi 5 tonnia ei kauaa kestäisi ja oltais takaisin aloituspisteessä taas.
5000€ tilillä muuttaisi yllättävän monen köyhän mielenlaadun kokoomuslaiseen suuntaan.
Mutta kauanko se 5000€ olisi köyhän tilillä? Kohta siellä olis taas 0€.
Ihmiset on tyhmiä. Vaikka otettais kaikki maailman rahat ja jaettais ne tasan kaikkien kanssa, niin ei menisi kauaa kun jotkut olisivat persaukisia ja joillakin olisi miljoonia. You can't fix stupid.
Eli kyseessä onkin ns. ei toimi Suomessa ilmiö?Tämä. Suomi antaa pummeille kaiken ilmaiseksi ja pummit tietävät tämän että rahaa tulee joka kk vaikka mitä tapahtuisi. Ei näiden tarvitse suunnitella elämää pitkällä tähtäimellä. Jos tällaiselle sankarille heittää könttäsummana yhtäkkiä jotain 5000€ niin se menee heti, todennäköisesti viinaan ja huumeisiin
En nyt varsinaisesti halua nillittää, mutta avaatko linkkin sisältöä vähän omin sanoin? Ehkä joku pieni tiivistys vaikka, että tietäisi miten Kanada liittyy ketjuun nimeltä Kotimaan politiikka.Eli kyseessä onkin ns. ei toimi Suomessa ilmiö?
Ja kanadalaiset on vaan fiksumpia kuin suomalaiset, asunnottomat kanadalaiset fiksumpia kuin asunnottomat suomalaiset?
![]()
Overview: Welfare incomes across Canada - Maytree
Last updated: July 2025 ProvincesTerritoriesFederal income supports as a proportion of total welfare incomesAccess to data Before presenting a detailed analysis of total welfare incomes in each province and territory, in this section we provide an overview of the total welfare incomes in all 13...maytree.com
En nyt varsinaisesti halua nillittää, mutta avaatko linkkin sisältöä vähän omin sanoin? Ehkä joku pieni tiivistys vaikka, että tietäisi miten Kanada liittyy ketjuun nimeltä Kotimaan politiikka.
Säännöt, nimittäin.
Linkin sisältö on vain sivujuonne viitaten ”Suomi antaa pummeille kaiken ilmaiseksi” väitteeseen ja siinä on pointattu kanadalaisen sosiaaliturvajärjestelmän etuudet.
Sen idea oli taustalla pointata, että suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä ei ole sen anteliaampi, joissain kohdin se on kitsaampi.
Jos ajatellaan kotimaan politiikan kannalta, tämä voisi olla hyvä malli suomalaisen kokeilulainsäädännön mahdollistamaan sosiaalisee kokeiluun kontrolliryhmineen, seurantoineen ja vertaisarviointiin menevine tutkimuksineen. Meillä Suomessa on epäonnistuttu tässä (nyt kuntakokeilut ilman, viime hallitus kansalaispalkkakokeilu ), vaikka kokeilulainsäädäntömalli sen nykyisin mahdollistaisi.
Ja nyt en tarkoita, että meidän tulisi kokeilla juuri samaa. Asetelmasta kuitenkin olisi syytä ottaa opiksi.
Ei pitäisi antaa eikä sitä kukaan ole ehdottanutkaan. Kanada-uutisen linkkaaja esitti ihan hyvän kysymyksen, miksei toimisi Suomessa, johon tulikin heti jo oikea vastaus: koska Suomessa kaikki halukkaat saavat valtiolta asunnon ja vuokrarahat, niin jäljelle jääviä asunnottomia päihdeongelmaisia ei pysty auttamaan antamalla rahaa.Suomessa saa jo nyt kaiken ilmaiseksi. Pitäiskö vielä antaa käteistä iso könttäsumma kaikille? Miksi vaan pummeille? Eikö veronmaksajatakin ansaitse könttäsummaa?
Ei pitäisi antaa eikä sitä kukaan ole ehdottanutkaan. Kanada-uutisen linkkaaja esitti ihan hyvän kysymyksen, miksei toimisi Suomessa, johon tulikin heti jo oikea vastaus: koska Suomessa kaikki halukkaat saavat asunnon ja vuokrarahat, niin jäljelle jääviä asunnottomia päihdeongelmaisia ei pysty auttamaan antamalla rahaa.
Hyvinvointivaltiossa heitä tulee toki auttaa tarjoamalla majoitus-, terveys-, yms. erityispalveluita jotka maksavat myös paljon rahaa ja veronmaksaja kuittaa nämä könttäsummat.
Suomen sosiaaliturva voitaissiin rajata koskemaan vaan suomen kansalaisia. Ei tänne tulleita paperittomia ja mamuja. tai jotka niitä haluaa tänne vois itse maksaa vaikka lisäveroa.
Suomen sosiaaliturva voitaissiin rajata koskemaan vaan suomen kansalaisia. Ei tänne tulleita paperittomia ja mamuja. tai jotka niitä haluaa tänne vois itse maksaa vaikka lisäveroa.
Niin tai miksei niitä, jotka on verokertymää synnyttäneetkin? Jos nyt aletaan rajaamaan. Jos joku haluaa elämäntapatyötöntä tukea niin vois itse maksaa vaikka lisäveroa.
Tarkennan että mielestäni ei-kansalaisille ei mitään sosiaaliturvaa ole syytä maksaa mutta kun nyt ajatuksia heitellään niin voihan sitä haaveilla ja olisi kiinnostavaa kuulla, että miksi ei![]()
Ei-kansalainen = elämäntapatyötön.
Mutta siis ne kotimaiset?