• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Suomen julkinen velka kasvaa tänä vuonna yli 20 miljardia euroa (valtiotalouden tulot 2019 noin 54 miljardia). Mutta samaan hengenvetoon väitetään, että talous supistuu tänä vuonna ainoastaan 4,5 prosenttia.

Näiden kahden luvun välillä on niin valtava epäsuhta, että kuka näihin lukuihin uskoo enää uskoo?

Tämän tilastovääristelyn yksi seurauksista on se, että Suomi pääsee EU:ssa entistäkin enemmän nettomaksajaksi. Olemme muka selviytyneet koronasta erinomaisesti, vaikka todellisuudessa täällä on talousasiat aivan päin peetä.

 
Suomen julkinen velka kasvaa tänä vuonna yli 20 miljardia euroa (valtiotalouden tulot 2019 noin 54 miljardia). Mutta samaan hengenvetoon väitetään, että talous supistuu tänä vuonna ainoastaan 4,5 prosenttia.

Näiden kahden luvun välillä on niin valtava epäsuhta, että kuka näihin lukuihin uskoo enää uskoo?

Tämän tilastovääristelyn yksi seurauksista on se, että Suomi pääsee EU:ssa entistäkin enemmän nettomaksajaksi. Olemme muka selviytyneet koronasta erinomaisesti, vaikka todellisuudessa täällä on talousasiat aivan päin peetä.


En ole mitenkään alan asiantuntija, mutta mihin perustat väitteesi, että 20 miljardin velanotto ja -4,5 % negatiivinen talouskasvu olisivat jotenkin ristiriidassa keskenään?
 
"2021 talous kasvaa 2,6 prosenttia."

Milläköhän laskutoimituksella on päädytty tähän? Nykyisellään virhemarginaali mitä tuleman pitää on varmaan jotain +- 20%. Siis kyykkäyksen marginaali, plussaa on helpompi ennustaa tuohon 2,6 parhaimmillaan.
 
En ole mitenkään alan asiantuntija, mutta mihin perustat väitteesi, että 20 miljardin velanotto ja -4,5 % negatiivinen talouskasvu olisivat jotenkin ristiriidassa keskenään?
Yli 20 miljardin euron julkisen talouden velkaantumisen pitäisi kertoa melkeinpä kaksinumeroisista talouden supistumisluvuista, mutta näin asia ei näytä olevan. Suomelle on tärkeämpää näyttää Brysseliin kauniilta, kuin myöntää se tosiasia että täällä(kin) menee huonosti.

90-luvun lamassa Suomen BKT romahti 13% ja työttömyys nousi lukemaan 18,9%. Työttömiä työnhakijoita oli pahimmillaan noin 400.000.

Nyt ihan TE-keskuksen virallisetkin lukemat kertovat, että 2020 heinäkuussa oli 387.500 työtöntä työnhakijaa. Nyt pitää huomata, että 90-luvun alussa työllinen oli hyvin usein oikeasti töissä ja lähes pääsääntöisesti kykeni palkallaan maksamaan elämisensä. Tänä päivänä työlliseksi lasketaan henkilö, joka tekee yhden tunnin viikossa töitä.

Väitän että tämän hetken oikea työttömyystilanne on pahempi, kuin 90-luvun laman synkimmällä hetkellä.

 
Yli 20 miljardin euron julkisen talouden velkaantumisen pitäisi kertoa melkeinpä kaksinumeroisista talouden supistumisluvuista, mutta näin asia ei näytä olevan. Suomelle on tärkeämpää näyttää Brysseliin kauniilta, kuin myöntää se tosiasia että täällä(kin) menee huonosti.

90-luvun lamassa Suomen BKT romahti 13% ja työttömyys nousi lukemaan 18,9%. Työttömiä työnhakijoita oli pahimmillaan noin 400.000.

Nyt ihan TE-keskuksen virallisetkin lukemat kertovat, että 2020 heinäkuussa oli 387.500 työtöntä työnhakijaa. Nyt pitää huomata, että 90-luvun alussa työllinen oli hyvin usein oikeasti töissä ja lähes pääsääntöisesti kykeni palkallaan maksamaan elämisensä. Tänä päivänä työlliseksi lasketaan henkilö, joka tekee yhden tunnin viikossa töitä.

Väitän että tämän hetken oikea työttömyystilanne on pahempi, kuin 90-luvun laman synkimmällä hetkellä.


Mutta eihän julkisen talouden velkaantuminen ole suoraan yhteydessä talouskasvuun tai -laskuun. Velkaa voidaan ottaa vaikka talous kasvaisi. Eihän nyt oteta velkaa vain työttömyystukiin ja koronatukiin, vaan valtio yrittää muutenkin elvyttää minkä kerkeää. Elvytys tasoittaa talousromahdusta ja lisää velkamäärää. Vai onko logiikassani jotain pielessä?
 
Mutta eihän julkisen talouden velkaantuminen ole suoraan yhteydessä talouskasvuun tai -laskuun. Velkaa voidaan ottaa vaikka talous kasvaisi. Eihän nyt oteta velkaa vain työttömyystukiin ja koronatukiin, vaan valtio yrittää muutenkin elvyttää minkä kerkeää. Elvytys tasoittaa talousromahdusta ja lisää velkamäärää. Vai onko logiikassani jotain pielessä?
Eihän Suomi ole elvyttänyt oikeastaan mitään! Ellei sitten lasketa rahan pumppaamista julkiseen sektoriin.

Verrattain harvalukuiselle yritysjoukolle heitettiin satoja miljoonia satunnaislogiikalla, mutta nekin ovat vain pienehkö osa tuosta 20 miljardista. Toimeentulotuella eläville annettiin lisätukia muistaakseni 60 miljoonan euron edestä.

Esimerkiksi Saksa laski ALV:a 19 -> 16% ja alemmassa verokannassa 7 -> 5%. Yhdysvallat jakoi kansalaisilleen selvää rahaa.

Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
 
Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
Varaudu jo siihen että että naisen €uro on pienempi, vielä toistaiseksi.
Yrityksiä juuri elvytettiin aika summilla, sillä yksityissektorilla missä itse olen työssä niitä koronatukia haki ja sai useimmat.
 
(...)
Minä en ole nähnyt minkäänlaista elyvytystä, eikä ole tuttavani, sukulaiseni ja kollegani. Itseasiassa näköpiirissä on ainoastaan verojen ja maksujen korotuksia, eläkeputken poistamisia ja muita huononnuksia. Mutta ehkä se johtuu siitä, että olen valkoihoinen yksityissektorilla työssä käyvä (vielä toistaiseksi) mies.
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.

Yksityisyrittäjille suunnattu tukikin kustiin sillä, että hakuaika päättyi syyskuussa. Teollisuudellahan meni kesällä vielä ihan "ok", koska isot tilaukset olivat sisällä ja laivaa ja vastaavaa rakennettiin sopimusten mukaan. Kun projektit ovat valmiit, ei uutta tilausta enää välttämättä tulekaan loppuvuodesta. Silloin koko alihankintaketju on vaikeuksissa eikä tukea voi enää hakea aikarajan umpeuduttua.

Valtion pakkolakien vuoksi elinkeinonsa uusien rajoitusten vuoksi viimeistään nyt menettävää ravintola-, matkailu- tai tapahtumayrittäjää ei autettu mitenkään. Onneksi kokoomuspoliitikon bloggarivaimon einesbisnes sai 100 000 euroa. Siinä on uusi innovaatio nimittäin. Näitä tuotteita näki punalaputettuna vielä viikko pari sitten kauppojen hyllyillä, nyt ei enää laisinkaan.

Normaalia työssäkäyvää kansalaista ei ole elvytetty mitenkään, vaan lähinnä rangaistu. Viimeisimpänä toimena nostettiin polttoaineveroa, jolloin työssäkäynti kallistuu ja logiistiikkakustannusten takia jokaisen tuotteen hinta nousee. Onneksi sentää toimeentulotuella elävät saavat vappusatasensa, vaikka koronakriisi ei vaikuttanut tähän väestönosaan mitenkään.

"Hyväänhän tarkoitukseen nekin rahat meni", sanottiin jossain sotaelokuvassa aikoinaan.
 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:

 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:
Tai sitten ei ole, kun silloin ei paljon testattu. HUSsin Tuominen sanoi sen a-studiossa joku aika sitten ihan suoraan, keväällä testattiin pääosin vain jos, oli ihan pakko, tai päätyi sairaalahoitoon. Muutoin käskettiin sairastaa kotona karanteeninomaisissa olosuhteissa. Siksi kevään testitilastot ei ole vertailukelpoisia syksyn testitilastoihin.

Toivottavasti kuitenkaan uusia lockdowneja ei enää tulisi.
 
Koronan tartuntatilanne on ylittämässä ensimmäisen aallon huipputilanteen ja hallitus ei edes tiedä koska meinaa asiaa käsitellä? :bored:



Sairaalahoidossa tosin vielä suht vähän porukkaa, tehohoidossa 8 ja osastohoidossa 20. Verrattuna kevään huippuun joka oli 80 ja 160. Eli noilta osin ei vielä ole mikään kevääseen verrattavissa oleva paniikki päällä.
 
Minun mielestäni hallituksen toiminta koronan suhteen on tällä hetkellä ihan järkevää.
Katellaan nyt ensin mitä "toimenpidekokonaisuus" tulee sisältämään. Jos ovat somen vietävissä rätkäsevät vielä semmoset kokonaisuudet että on ihmettelemistä.
 
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.
Lähde tälle väitteelle.

Minäkin osaan esittää paljon raflaavia väitteitä, mutta niiden todistaminen on vaikeampaa.
 
Lähde tälle väitteelle.

Minäkin osaan esittää paljon raflaavia väitteitä, mutta niiden todistaminen on vaikeampaa.
Lähde on uutisointi aiheesta, kun tuota tukea alettiin jakamaan ja oma kärjistävä tulkintani. Ei se ole mun ongelma, jos et seuraa uutisia. Google varmaan löytää juttuja asiasta kiinnostuneille. Toki "suurin osa" on subjektiivista, mutta alkuvaiheessa tuota tukea meni lähinnä ohjelmisto- ja konsulttiyrityksille, eli juuri niille lipeville tahoille, jotka ovat tottuneet tekemään paperihommia ja tietävät miten tehdään uskottava hakemus johonkin haamuprojektiin. Oli siellä varmasti ihan päteviäkin kehitysprojekteja ei siinä mitään.

Ennen kuin alkaa ulina iltapäivälehtien kohuotsikoista, niin ministeriön omassa selvityksessäkin myönnettiin, että tukia meni vääriin kohteisiin. Business Finlandin johtajakin tämän myönsi, että rapatessa roiskui kun kiire oli. Asiasta uutisoitiin laajasti siinä huhti-toukokuun vaihteessa.

Teoriassa noita pitäisi sitten periä takaisin, jos loppuraporteissa selviää, että ehdot eivät täyttyneet.
 
Useampi lehtihän tuosta kirjoitteli alkuvuodesta, tässä IS sepustus: Kommentti: Koronatukea vuotaa oudoille yrityksille – Business Finlandin jättilista on hälyttävä

Kyllähän tuota oli selittämässä BF johtoakin ties missä A-studioissa tai aamu tv:ssa
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.
Lähde on uutisointi aiheesta, kun tuota tukea alettiin jakamaan ja oma kärjistävä tulkintani. Ei se ole mun ongelma, jos et seuraa uutisia.
Kyllä se on vähän myös sun ongelma jos lukijat sivuttavat sanomisesi suoraan kun et perustele tai todista väitteitäsi mitenkään. Tietty jos sua ei yhtään kiinnosta, että kuunnellaanko tai uskotaanko sua, niin sitten varmaan se ja sama. Mutta miksi vaivaudut edes kirjoittamaan jos sua kiinnosta, että kuunnellaanko?

--
Olen erittäinkin kiinnostunut todisteista siitä, että tukia on jaettu päin hemmettiä. Siitä, että virkamiehet tekevät virkarikoksia jne.

Se, että heitetään ilmoille vain hatusta "suurin osa on jaettu väärin" ei taas ole yhtään kiinnostava kommentti. Fake newsiä voi postata kuka vaan.
 
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.
No ei varmaan olekaan, mutta laitoin nyt linkin, että tuollainen ongelma on kyseisessä rahanjaossa ollut. Kuka sitten tietää kuinka laajaa se on ollut, niin mene ja tiedä.
 
No ei varmaan olekaan, mutta laitoin nyt linkin, että tuollainen ongelma on kyseisessä rahanjaossa ollut. Kuka sitten tietää kuinka laajaa se on ollut, niin mene ja tiedä.
No sehän se. Tässä tilanteessa on ihan itsestäänselvää, että rahaa on jaettu vääriin paikoihin. Sillä on vaan valtava ero, että onko rahasta 10% mennyt väärään paikkaan vaiko 60%.

Minusta tuollaisia avustuksia pitäisi lähtökohtaisesti jakaa tasan 0e kenellekään.
 

Ministeriössä vähän informaatiokatkoksia.
Oliko Lintilän ministeriön alle kuuluvassa BF:ssäkin tietokatkoksia, kun sadan tonnin tukipotteja jaettiin pöytälaatikko- ja poste resterante -yrityksille? Matti-meikeläisellekin 2 minuutin vaiva kaivaa firman taloustiedot muutaman viime vuoden ajalta.

Hämmästelen sitä, miten tämä henkilö voi edelleen jatkaa elinkeinoministerinä. Sitten joku Kulmuni sai lähteä, kun hänen avustajansa sopi yhdessä ministeriön virkamiesten kanssa 50.000 eur esiintymiskoulutuksesta Keskustan lähellä olevan konsulttifirman kanssa, jonka kanssa ministeriössä ei oltu tehty hankintasopimusta.
 
Viimeksi muokattu:
Halla-aho kommentoi menneitä:


Valtaosa suomalaisista ei valitettavasti tunnu tajuavan, mihin tätä maata ollaan viemässä. Olen kirjoittanut täällä mm. eläkeputken poistamisesta ja miten sen poistaminen tulee osumaan lujaa suurimpaan osaan yksityissektorin työntekijöistä (lue: tiputaan 500 euron harkinnanvaraiselle toimeentulotuelle). Mutta ihmisiä ei suuressa mittakaavassa kiinnosta, koska se on jossakin kaukana ja luullaan hivenen lapsenomaisesti, että asiat korjautuvat itsestään.

Suomen ilmastositoumukset tulevat monelle nopeammin vastaan nopeammin kuin 60-vuoden ikä. Mutta kiinnostako tämäkään vai otetaanko kunnolla kuivana kakkoseen?

Suomi sitoutui, Perussuomalaisia lukuunottamatta, EU:n ilmasto-ohjelmaan jossa vähennetään hiilidioksidipäästöjä 40% vuoden 2005 tasoon nähden vuoteen 2030 mennessä. Halla-ahon sanoin myös Kokoomus ja Keskusta ovat sitoutuneet EU:n ilmasto-ohjelmaan, niiden on aivan turha ulista.

Se on mielenkiintoista nähdä, miten Suomen hallitukset aikovat laittaa keskimäärin 3600 euron hintaisella autolla ajelevat suomalaiset viemään kulkineensa paaliin ja vaihtamaan +30.000 eur hintaiseen sähköautoon. Aikaa on alle 10 vuotta.
 
Se on mielenkiintoista nähdä, miten Suomen hallitukset aikovat laittaa keskimäärin 3600 euron hintaisella autolla ajelevat suomalaiset viemään kulkineensa paaliin ja vaihtamaan +30.000 eur hintaiseen sähköautoon. Aikaa on alle 10 vuotta.

Ei mitenkään. Tämä ja hallituksen yleinen veropolitiikka pitää huolen ettei täällä ole yhtään teollisuutta enää kymmenen vuoden päästä. En ole varma onko työllisyyden tuhoaminen välttämätön paha vai suunniteltu juttu. Jokatapuksessa Suomen elintaso putoo jonnekkin Ukrainan tasolle. Siinä tilanteessa ei enää kiinnosta mitkään päästömääräykset, hyvä jos löydetään jostain jokin 90-luvun Ooppeli mikä liikkuu eteen ja taakse, sekin toki vain varakkaimmille perheille.

Ilmastojutut ovat tärkeitä, mutta varakkaille maille, ei niille keillä talous menee alas kuin lehmän häntä, tosin eipä pieni Suomi tuhoa tai pelasta maailmaa, kuin kärpäsen paska koko pieni maa.
 
Tuohan ei todista mitenkään sitä että "suurin osa" on mennyt väärään osoitteeseen.

Kyllä se on vähän myös sun ongelma jos lukijat sivuttavat sanomisesi suoraan kun et perustele tai todista väitteitäsi mitenkään. Tietty jos sua ei yhtään kiinnosta, että kuunnellaanko tai uskotaanko sua, niin sitten varmaan se ja sama. Mutta miksi vaivaudut edes kirjoittamaan jos sua kiinnosta, että kuunnellaanko?

--
Olen erittäinkin kiinnostunut todisteista siitä, että tukia on jaettu päin hemmettiä. Siitä, että virkamiehet tekevät virkarikoksia jne.

Se, että heitetään ilmoille vain hatusta "suurin osa on jaettu väärin" ei taas ole yhtään kiinnostava kommentti. Fake newsiä voi postata kuka vaan.
Olen erittäin otettu siitä, että kannat huolta meneekö random nimimerkin viestit perille muille keskustelijoille vai ei. Ei kaikkea yleistietoa ole tarpeen perustella lähteillä ja oletin että jengi ymmärsi, että noita tukia jaettiin ihan päin peetä varsinkin alussa. Keskustelukulttuuri nyt vain on mennyt siihen, että yleistykset ja hyökkäävä asenne on pop. En sitä itse keksinyt, mutta mukaudun valtavirtaan. Tai sitten olen lurkannut liikaa Trump-ketjun rinkirunkkua ja pahat tavat ovat tarttuneet.

Siinä nyt vaikka yksi uutinen aiheesta. Kyllä, yleistin alkuperäisessä viestissäni, mutta yleistyksessä on silti totuutta mukana.

Business Finlandin koronatuen saamisessa tärkeintä on hyvä hakemus. Siksi konsulttiyritykset ovat jopa tarjonneet yrityksille apua hakemusten täyttämiseen tuhansien eurojen korvausta vastaan.
Voidaan kysyä, kuinka tarkoituksenmukaista on se, että yritykset yrittävät keksiä kehityskohteita pakolla saadakseen tukea.

Suomen Kuvalehdenmukaan suurimman osan Business Finlandin koronatuista olivat saaneet huhtikuun puoleenväliin mennessä ohjelmisto- ja konsultointiyhtiöille. Hakemuksiaan ovat saaneet siis läpi yritykset, jotka ovat tottuneet hakemusten tekemiseen.

Ravintola-alan osuus tuista oli 16. huhtikuuta mennessä 5,5 prosenttia. Tämä selittyy rajoitusten takia ovensa sulkeneiden ravintoloiden tyhjillä kassoilla. Lain mukaan Business Finlandin rahoituksella ei voi korvata esimerkiksi menetetystä myynnistä aiheutuneita tappioita.

Sääntöjen mukaan mentiin joo, mutta ei se tee sössitystä tuesta yhtään parempaa
 
Siinä nyt vaikka yksi uutinen aiheesta

Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
 
Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
No se on juuri näin. Ja esimerkiksi eräs sukulaiseni vetämä konsulttifirma, joka auttaa tietyn alan yrityksiä digiloikassa, on nyt täystyöllistetty. Tottakai he myös auttoivat asiakkaitaan hakemaan kehitystukia, kun saivat sillä itselleen projekteja.
 
Sairaalahoidossa tosin vielä suht vähän porukkaa, tehohoidossa 8 ja osastohoidossa 20. Verrattuna kevään huippuun joka oli 80 ja 160. Eli noilta osin ei vielä ole mikään kevääseen verrattavissa oleva paniikki päällä.

Jos mitään ei tehdä (tehtiin jo ravintoloiden suhteen), niin nuo kevään huippuluvut tulevat vastaan hivenen yli kolmessa kahdentumisessa. Kahdentumiseen menee tällä hetkellä noin kymmenen päivää, joten kuukauden päästä ollaan kevään huipussa. Jos jarrua painetaan nyt, niin homma saattaa jäädä siihen. Jos jarrua painetaan liian vähän, mennään kevään huipusta yli.

Toistoa keväältä: tartuntamäärien kasvu on signaali, joka lagaa pari viikkoa todellista tilannetta. Sairaalassa olijat vielä tätäkin hitaampi.
 
Liioiteltu kritiikki vie omasta mielestäni pohjan siltä. BFn tuissa oli ongelmia, perusteet epämääräiset, sitä ei ollut perustettu siihen tarkoitukseen, johon sitä nyt käytettiin, tukia myönnettiin aika hätäisesti jne. Mutta ei siitä ole näyttöä että merkitävä osa tuesta olisi mennyt joillekin pöytälaatikkofirmoille. Jokunen meni, mutta suurin osa oli konsulttitaloja. Siis ihan rehellisiä veroja maksavia yrityksiä, jotka osaavat hakea tukia. Ja jotka täyttivät tuen kriteerit.

Tuo BF-tuen toteutus ei osunut nappiin, mutta ei niistä syistä jotka alkup. viestissäsi mainitsit.
Taisin sanoa, että "pöytälaatikkofirmoille tai muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan." Eli juuri nämä konsulttifirmat, jotka tietävät mitä pitää kirjoittaa että tuen saa, vaikka ei niin tarvetta olisikaan. Kiireessä sitten käsittelijät lätkivät tuet menemään koska uskottavan näköinen hakemus. Ehkä näitä peritään takaisin, ehkä näistä kehitysprojekteista tulee uusi Nokia, ehkä ehkä ehkä.

Agreen to disagree ja olkoot asia käsitelty osaltani.
 
Eli juuri nämä konsulttifirmat, jotka tietävät mitä pitää kirjoittaa että tuen saa, vaikka ei niin tarvetta olisikaan.

Tuo tukiha ei ollut mitään yritysten "sosiaalitukea", vaan kehitysrahaa. Eli "tehkää jotain uutta kivaa, tästä saatte rahaa". Musta tuntuu, että kovin moni yhä edelleen kuvittelee, että tuo olisi ollut jotain tukirahaa firmoille, jotka koronan takia menisivät muutoin nurin kun kassavirta katkeaa. En myöskään tiedä, miksi koet, että konsulttifirmojen ei olisi pitänyt tuota tukea hakea. Tai että miksi ne olisivat "lipeviä".
 
Tuo tukiha ei ollut mitään yritysten "sosiaalitukea", vaan kehitysrahaa. Eli "tehkää jotain uutta kivaa, tästä saatte rahaa". Musta tuntuu, että kovin moni yhä edelleen kuvittelee, että tuo olisi ollut jotain tukirahaa firmoille, jotka koronan takia menisivät muutoin nurin kun kassavirta katkeaa. En myöskään tiedä, miksi koet, että konsulttifirmojen ei olisi pitänyt tuota tukea hakea. Tai että miksi ne olisivat "lipeviä".

Lisäksi tuo ei ole mitään helikopterirahaa vaan pitää seurata mihin se raha kuluu ja sitten raportoida se Business Finlandille jotta saa rahat (tai että ne eivät peri rahojaan takaisin, en ole ihan satavarma maksujärjestyksestä).
 
Suurin osa varsinkin niistä Business Finlandin tuista meni pöytälaatikkofirmoille ja muille lipeville tahoille, joiden lakimiesosasto laati uskottavan hakemuksen vaikka oikeaa tarvetta ei ollutkaan.
Ihan näin huomiona noista BF:n kehittämisrahoista, niin ne maksetaan kuitenkin yrityksille kuluihin perustuen, eli sen pöytälaatikkofirmankin on silloin pitänyt tehdä juuri niitä investointeja, joita on hyväksytyssä hakemuksessaan ilmoittanut tekevänsä. Ja osan kuluista maksaa itse. Se on tietenkin eri asia, että olisiko tukia hakeneet yritykset tehneet nuo investoinnit joka tapauksessa ilman tukiakin, mutta harvempi yritys taitaa viitsiä tarpeettomia hankkeita toteuttamaan vaikka osan kuluista saisikin katettua BF:n tuilla.
 
Eduskunnan kyselytunnilla keskusteltiin tänään ruuhkamaksusta.

Suurelle osalle suomalaisista ruuhkamaksu tarkoittaa käytännössä työssäkäyntiveroa. Hallitus on ponnekkaasti ajamassa tätä maksua, kovien polttoaineen verokorotusten ohella. Nämä korotukset on saatava, koska EU:n umpiepärealistinen ilmastotavoite ja Suomen valtion alati kasvavat julkisen talouden menot, vaativat tätä. Palkintoviroista ja kampaviineristä on mahdotonta tinkiä.

Halla-aho kommentoi, että pääkaupunkiseutu on muuttunut paikaksi, jossa pienituloisella ei ole enää varaa asua koska koko nettopalkka uppoaa asumiseen. Asumisen kalleus johtuu siitä, että pääkaupunkiseudulle virtaa yhä enemmän ja enemmän ulkomailta ihmisiä asumaan veronmaksajien kustannuksella. Tämän seurauksena pienituloiset suomalaiset joutuvat muuttamaan ympäristökuntiin, joissa julkinen liikenne ei ole käytännössä saatavilla.

Eli toisin sanoen Suomi itse aiheuttaa tilanteen, jossa pienituloiset pakotetaan muuttamaan suurimpien asutuskeskuksien laitamille ja sitten päälle rankaistaan näitä ihmisiä siitä, että he tulevat omillaan rotteloautoillaan töihin.

Voi helvetti tätä touhua.

 
Eduskunnan kyselytunnilla keskusteltiin tänään ruuhkamaksusta.

Suurelle osalle suomalaisista ruuhkamaksu tarkoittaa käytännössä työssäkäyntiveroa. Hallitus on ponnekkaasti ajamassa tätä maksua, kovien polttoaineen verokorotusten ohella. Nämä korotukset on saatava, koska EU:n umpiepärealistinen ilmastotavoite ja Suomen valtion alati kasvavat julkisen talouden menot, vaativat tätä. Palkintoviroista ja kampaviineristä on mahdotonta tinkiä.

Halla-aho kommentoi, että pääkaupunkiseutu on muuttunut paikaksi, jossa pienituloisella ei ole enää varaa asua koska koko nettopalkka uppoaa asumiseen. Asumisen kalleus johtuu siitä, että pääkaupunkiseudulle virtaa yhä enemmän ja enemmän ulkomailta ihmisiä asumaan veronmaksajien kustannuksella. Tämän seurauksena pienituloiset suomalaiset joutuvat muuttamaan ympäristökuntiin, joissa julkinen liikenne ei ole käytännössä saatavilla.

Eli toisin sanoen Suomi itse aiheuttaa tilanteen, jossa pienituloiset pakotetaan muuttamaan suurimpien asutuskeskuksien laitamille ja sitten päälle rankaistaan näitä ihmisiä siitä, että he tulevat omillaan rotteloautoillaan töihin.

Voi helvetti tätä touhua.

Onko jotain faktaa että tuilla siis tienaa enemmän kun töissä, jotta tuo voisi toteutua? Lähteitä tälle siis.
 
Omien mokien peittely ajaa kansanterveyden ohi...

Voi veljet kun varmasti EU-hommissa ollaan niin kansalaisen puolella. :)
Mikä peittely? Peittely olisi jotain ihan muuta. Tuossahan tuo suoraan myönsi, että ensin ei haluttu suositella sellaista, mitä ei ole saatavilla. Sitten ei suositeltu, kun tartunnat kesällä oli alhaalla ilmankin.
Nyt on tartunnat nousussa ja ainakin itse olen tietyissä tilanteissa alkanut maskia pitämään. Mutta en olisi pitänyt sinä neljänä kuukautena, kun omassa maakunnassa oli kokonainen yksi varmistettu tapaus, vaikka kuinka olisi silloin suositeltu.
 
Mikä peittely? Peittely olisi jotain ihan muuta. Tuossahan tuo suoraan myönsi, että ensin ei haluttu suositella sellaista, mitä ei ole saatavilla. Sitten ei suositeltu, kun tartunnat kesällä oli alhaalla ilmankin.
Nyt on tartunnat nousussa ja ainakin itse olen tietyissä tilanteissa alkanut maskia pitämään. Mutta en olisi pitänyt sinä neljänä kuukautena, kun omassa maakunnassa oli kokonainen yksi varmistettu tapaus, vaikka kuinka olisi silloin suositeltu.

Vaikka se peittely että keväällä annettiin maskeista ihan selkeää kuvaa ettei niistä olisi hyötyä taudin torjunnassa. Riittävyydestä ei puhuttu mitään. Siinä se valhe.


"
THL:n mukaan samaa asiaa ajaa yskiminen nenäliinaan
THL:n mukaan(siirryt toiseen palveluun) suun ja nenän edessä pidettävä suojus ei suojaa käyttäjäänsä ilmateitse tarttuvilta taudeilta. Maski saattaa suojata muita ihmisiä pysäyttämällä käyttäjänsä aivastaessa tai yskiessä syntyvät pisarat.

Arkielämässä samaa asiaa ajaa THL:n mukaan yskiminen nenäliinaan tai omaan hihaan.

– Maskia asetellessa tulee samalla kosketelleeksi kasvojaan, eli myös kuljettaneeksi taudinaiheuttajia kasvojen alueelle, THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja Mika Salminen sanoi aiemmin.

Ilmateitse leviäviä taudinaiheuttajia vastaan on olemassa hengityksensuojaimia, mutta ne on THL:n mukaan tarkoitettu ammattikäyttöön ja niitä pitää osata käyttää oikein ja vaihtaa usein.

– Noin yleisesti maskeja ja suojaimia ei voi suositella, jos tarkoitus on vältellä mikrobeja, Salminen kertoi aiemmin.
"

Aivan puhdasta hevonpaskaa.
 
Kun katsoo noita kyselytunteja jne niin huomaa kyllä että alkaa Marinin kiiltokuva karista aika pahasti kun ei voi enää piiloutua koronan taakse ja pitää alkaa taas vastailla kysymyksiin. Tuntuu että joka kerta kun Marinilta kysytään jotain vähänkin vaikeampaa tai jotain mihin ei ole oikein mieluisaa vastausta niin hermot menee heti ja alkaa ihme äksyily.
 
Veikkaisin kyllä että Marin oikeasti oli asiasta ja maskeista aivan yhtä kujalla kuin THL:kin ja niitä ei voitu sen vuoksi suositella. Nyt sitten jostain syystä Marin haluaa että parempi vaikuttaa epärehelliseltä kuin kujalla olleelta.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Kai te nyt kuitenkin ymmärrätte, että THL on tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, ministeriö viranomaisorganisaatio ja poliitikot (hallitus) vastaa poliittisesta prosessista.

Poliitikot eli hallitus olisi voinut antaa maskisuosituksen vastoin THL:n kantaakin (onhan he muitakin päätöksiä tehneet niin), mutta siinä ei olisi juuri ollut järkeä, kun maskeja ei kuitenkaan ollut. Se olisi päin vastoin saattanut lietsoa paniikkia ja aiheuttaa vähäistenkin myynnissä olevien hamstrausta.

Nythän maskeja on laajasti saatavilla ja niiden yleinen vähittäismyyntihinnat on 20-30 snt/kpl, ja lisäksi tutkimusyhteenvedotkin on jo tukeneet maskien hyödyllisyyttä. Salminenkin on käyttänyt jo hyvän aikaa.
 
Kai te nyt kuitenkin ymmärrätte, että THL on tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio, ministeriö viranomaisorganisaatio ja poliitikot (hallitus) vastaa poliittisesta prosessista.

Poliitikot eli hallitus olisi voinut antaa maskisuosituksen vastoin THL:n kantaakin (onhan he muitakin päätöksiä tehneet niin), mutta siinä ei olisi juuri ollut järkeä, kun maskeja ei kuitenkaan ollut. Se olisi päin vastoin saattanut lietsoa paniikkia ja aiheuttaa vähäistenkin myynnissä olevien hamstrausta.

Marin ja muu hallitus toistivat keväällä papukaijoina THL:n näkemyksiä kun eivät osanneet mitään muuta. (Ei sillä, että moni muukaan osasi) Tuolloin annettiin selkeä viesti että ne maskeja ei kannattaisi käyttää sen vuoksi etteivät ne toimi. Se oli vale.

Ainoa kysymys on että puhuivatko paskaa tyhmyyttään vai suunnitellusti. Marin näyttää nyt antavan viestiä, että tahallaan puhuttiin paskaa.
 
Marin ja muut poliitkot toistivat keväällä papukaijoina THL:n näkemyksiä kun eivät osanneet mitään muuta. Tuolloin annettiin selkeä viesti että ne maskeja ei kannattaisi käyttää sen vuoksi etteivät ne toimi. Se oli vale.

Ainoa kysymys on että puhuivatko paskaa tyhmyyttään vai suunnitellusti. Marin näyttää nyt olevan sillä kannalla että tahallaan puhuttiin paskaa.
Totta kai. Asiantuntijan näkemykseen on poliitikon aina hyvä tukeutua, varsinkin jos se asiantuntijakanta on sen suuntainen, mIkä viesti olisi joka tapauksessa annettava.
Vaikkei siihen edes itse uskoisikaan (en toki tiedä uskoiko ne mihin). Mutta se ei ole vale an sich, varsinkin jos sen vielä kommunikoi ”THL:n asiantuntijoiden/kannan/informaation/viestin mukaan... tms.”.
Tietoon perustuvaa politiikkaa on hokeneet kaikki puolueet jo vuosia, kun sillä voi kivasti perustella melkein mitä vaan ja siirtää vastuun itseltään tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatioille.
 
Viimeksi muokattu:
HUS infektioylilääkäri Asko Järvinen vastaili maski kysymyksiin ainakin niissä ensimmäisissä tiedotustilaisuuksissa ja hän sanoi että maskeista ei ole kummoista hyötyä ja ne on hyvä jättää terveydenhuollon ammattilaisille.
Taitaa olla tuo Järvinen edelleen ainakin osittain samaa mieltä noista maskeista, taitaa pitää turvavälejä ehdottomasti parhaimpana keinona.
 
Se on juuri näin, että tuo valehtelusta syyttäminen on sitä ylitulkintaa.
Asianhan voi myös halutessaan penkoa eduskunnan pöytäkirjoista. Näyttää myös siltä, että Marin näki jo toukokuussa hyötyä kirurgisista maskeista olevan, mutta myös sen, ettei niitä ole riittävästi saatavilla.

"6. toukokuuta pääministeri Marin totesi eduskunnan täysistunnossa, ettei yksikään muu Pohjoismaa ollut toistaiseksi antanut maskisuositusta.
– Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ihmiset eivät saisi käyttää tämänkaltaisia suojaimia tai maskeja. Totta kai saavat, ei sitä valtio kiellä, mutta me emme sitä suosita, koska näiden kankaisten kasvomaskien hyödyistä ja haitoista ei ole kiistatonta tietoa. Kirurgisista suu‑ ja nenäsuojaimista olisi ehdottomasti hyötyä, mutta näitä ei ole riittävästi koko väestön tarpeisiin, Marin sanoi."
 
Se on juuri näin, että tuo valehtelusta syyttäminen on sitä ylitulkintaa.
Asianhan voi myös halutessaan penkoa eduskunnan pöytäkirjoista. Näyttää myös siltä, että Marin näki jo toukokuussa hyötyä kirurgisista maskeista olevan, mutta myös sen, ettei niitä ole riittävästi saatavilla.

"6. toukokuuta pääministeri Marin totesi eduskunnan täysistunnossa, ettei yksikään muu Pohjoismaa ollut toistaiseksi antanut maskisuositusta.
– Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ihmiset eivät saisi käyttää tämänkaltaisia suojaimia tai maskeja. Totta kai saavat, ei sitä valtio kiellä, mutta me emme sitä suosita, koska näiden kankaisten kasvomaskien hyödyistä ja haitoista ei ole kiistatonta tietoa. Kirurgisista suu‑ ja nenäsuojaimista olisi ehdottomasti hyötyä, mutta näitä ei ole riittävästi koko väestön tarpeisiin, Marin sanoi."

Kirurgiset maskit on eri asia kuin se mitä maskeja tällä hetkellä ihmiset käyttää. Tällä hetkellä käytetään niitä kankaisia maskeja. Niistä olisi ollut ja on hyötyä ja niitä mahdollisesti olisi riittänyt kaikille tai ainakin monelle. Sen sijaan tuossa puhutaan diippadaapaa että ei tiedetä joka kääntyi ministeriön suussa ettei niistä ole hyötyä.

Pistetään nyt vielä


"
Sosiaali- ja terveysministeriö on julkaissut odotetun selvityksen kasvomaskien käytön hyödystä. Selvityksellä pyrittiin selvittämään, voidaanko arjen tilanteissa käytetyillä kasvosuojuksilla estää epidemian leviämistä.

Selvityksen perusteella ei.

– Tieteellistä näyttöä käytölle ei ole, sanoo selvitystä koostanut emeritaprofessori Marjukka Mäkelä.

Selvityksessä todetaan, että tutkimusnäytön perusteella kasvosuojusten käytön vaikutus hengitystieinfektioiden leviämiseen väestössä on vähäinen tai olematon. Selvityksessä todettiin myös, että kasvomaskien mahdollista vaikutusta on vaikeaa erottaa muiden suojatoimien vaikutuksista.

"

^ Tuossa on ihan 100% hevonpaskaa ministeriön suusta mustaa valkoisella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on juuri näin, että tuo valehtelusta syyttäminen on sitä ylitulkintaa.
Asianhan voi myös halutessaan penkoa eduskunnan pöytäkirjoista. Näyttää myös siltä, että Marin näki jo toukokuussa hyötyä kirurgisista maskeista olevan, mutta myös sen, ettei niitä ole riittävästi saatavilla.

"6. toukokuuta pääministeri Marin totesi eduskunnan täysistunnossa, ettei yksikään muu Pohjoismaa ollut toistaiseksi antanut maskisuositusta.
– Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että ihmiset eivät saisi käyttää tämänkaltaisia suojaimia tai maskeja. Totta kai saavat, ei sitä valtio kiellä, mutta me emme sitä suosita, koska näiden kankaisten kasvomaskien hyödyistä ja haitoista ei ole kiistatonta tietoa. Kirurgisista suu‑ ja nenäsuojaimista olisi ehdottomasti hyötyä, mutta näitä ei ole riittävästi koko väestön tarpeisiin, Marin sanoi."
Hienosti laitoit vaan sen lausunnon joka tukee omaa kantaasi. Tuossa on se mitä sieltä Kesäkuun alussa tiedotettiin.
3. KESÄKUUTA Säätytalolla pitämässään tiedotustilaisuudessa ministerit pysyivät aiemmassa kannassaan huolimatta päinvastaiseen tulokseen tulleesta tiedepaneelin raportista. Valtioneuvoston itse asettama tiedepaneeli oli raportissaan todennut, että maskien käyttö voisi ehkäistä tartuntojen leviämistä etenkin oireettomilta kantajilta.

Tiedotustilaisuudessa puhunut perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (sd) perusteli kantaansa asiantuntijoiden vaihtelevilla näkemyksillä. Kiurun mukaan ensisijaiset työkalut epidemian ehkäisemiseksi olivat maskien sijaan kontaktien välttäminen ja hyvä käsihygienia.

– Jos pyrimme torjumaan epidemiaa kaikin keinoin, kasvosuojain ei korvaa virusepidemian ensisijaisia välttämiskeinoja, Kiuru totesi.

– Tiedepaneeli perusteli, että joidenkin seikkojen valossa tämä (kasvomaskisuositus) voisi olla harkinnassa oleva keino, mutta hallitus harkitsi ja keskusteli asiasta pitkään ja huolellisesti ja tuli siihen johtopäätökseen, että yleistä suositusta kasvosuojusten käytöstä ei anneta.
Eli kesäkuun alussa ihan suoraan vähäteltiin, tiedepaneelin raportin vastaisesti, maskeista olevaa hyötyä ja silloin ei puhuttu mitään siitä että maskit olisivat hyviä mutta niitä ei riitä.
 
Kirurgiset maskit on eri asia kuin se mitä maskeja tällä hetkellä ihmiset käyttää. Tällä hetkellä käytetään niitä kankaisia maskeja. Niistä olisi ollut ja on hyötyä ja niitä mahdollisesti olisi riittänyt kaikille tai ainakin monelle. Sen sijaan tuossa puhutaan diippadaapaa että ei tiedetä joka kääntyi ministeriön suussa ettei niistä ole hyötyä.
OT:
Onko näin? Täällä päin näkyy nyt koronan yleistyttyä paljon paperimaskeja, ja niitä itsekin käytän, silloin kun käytän. Näkyy toki jonkin verran myös kangasmaskeja.
Ostopaikasta riippuen hinta on nykyisin 9,90 - 19,90 € / 50 kpl ja niitä on lähes joka kaupassa myynnissä. En ole itse edes kokeillut kangasmaskia, mutta luulisin ainakin vanhemmalle väelle olevan raskas hengittää pitempiä aikoja kankaan läpi, ellei jotakin aivan kevyttä mikrokuitua ole.
 
Hienosti laitoit vaan sen lausunnon joka tukee omaa kantaasi. Tuossa on se mitä sieltä Kesäkuun alussa tiedotettiin.
Eli kesäkuun alussa ihan suoraan vähäteltiin, tiedepaneelin raportin vastaisesti, maskeista olevaa hyötyä ja silloin ei puhuttu mitään siitä että maskit olisivat hyviä mutta niitä ei riitä.
Lainasin vain sen, millä on merkitystä. Ministerithän saa sanoa tai kirjoittaa ihan mitä vaan muualla (kuten mm. kaikki twitteristit tietävät), mutta eduskunnalle istunnossa ei saa puhua muunneltua totuutta (sori siitä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 195
Viestejä
4 863 950
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom