Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Valtion velka on 100% eri asia ja sillä ei ole faktan kanssa mitään tekemistä
Eri asia on, että kuinka pitkään.Suomen velkakirjat on aivan saatanan halttua tavaraa!
Juu ja eiErilaiset verovähennykset puree kunnallisveroihin todella tehokkaasti. Onpa niinkin käynyt, että kunnallisveroprosentin nostaminen ei ole nostanutkaan kunnan verokertymää. Asiaa vielä erikseen vaikeuttaa se, että kunnallispoliitikot harvemmin päätöksiä tehdessään osaavat arvioida vaikutusta.
Sinällään olisi positiivista, jos tämän jälkiselvittelyssä tulisi taas kuntaliitoksia. Alle puolet nykyisestä kuntamäärästä riittelisi, mikäli maakunta-sote toteutuu.
![]()
Kunnat erikoisessa tilanteessa - HS: Verojen nostaminen ei auta | Verkkouutiset
Kunnat erikoisessa tilanteessa - HS: Verojen nostaminen ei auta | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
On tuo ihan loppuun asti, nyt vastaa aletaan tykittämään kunnolla.
On siellä se vaihtoehto, jos ihmiset itse haluavat ostaa sähköautoja.Miten niin mutuilen? Edelleen ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin keppi tai porkkana ja julistit kuinka ei vaikuta budjettiin niin se tarkoittaa että porkkanoita ei voida käyttää niin jäljelle jää keppi eli siis pakko toisinsanoen.
Ei se itseasiassa mene noin. Emme elä kommunismissa, jossa kansa omistaa valtion, tai tuotantovälineet. BKT:ssa lasketaan yhteen tulot ja menot.Tämä pätee myös rahoihin. Jos Suomen kansalaiset joutuvat käyttämään rahat johonkin asiaan, niin se on Suomen valtiolta pois sitten. Näitä asioita ei voi mystisesti erottaa toisistaan. Ei voida törsätä kansalaisten rahoja ja kuvitella "ei vaikuta valtion budjettiin". Kyseinen ajatus on typeryyttä pahimmasta päästä.
Se on ihan eri kansantalous - maailman suurin. Sitä ei saa päästää kaatumaan, koska muuten tulisi maailmanlaajuinen lama, ni ne pystyy sillä kiristämään lisää lainaa.No näinhän se menee, mutta jos kattoo vaikka jenkkejä niin se velanotto on aika pirun järkyttävää, puhutaan jostain mijardeista!
Tuhansia miljardeja, ketään ei kiinnosta joku vitun velka!
Se on ihan eri kansantalous - maailman suurin. Sitä ei saa päästää kaatumaan, koska muuten tulisi maailmanlaajuinen lama, ni ne pystyy sillä kiristämään lisää lainaa.
Kiinnostaa se, kun jo nyt ovat korkomenot luokkaa miljardi per vuosi. Korot nousee ja se on äkkiä 10 miljardia eikä kukaan lainaa enää lisää rahaa.No näinhän se menee, mutta jos kattoo vaikka jenkkejä niin se velanotto on aika pirun järkyttävää, puhutaan jostain mijardeista!
Tuhansia miljardeja, ketään ei kiinnosta joku vitun velka!
Ai taikaseinän?noin 20-30 miljardia otetaan nyt alkuun.
Porukka edelleenkin haluaa näitä juttuja
Tosin jos taloutta aletaan potkimaan liikkeelle valtion velkarahalla niin silloin sitä kannattaa laittaa etenkin infran rakentamiseen. Eli esim. ne parannetut junayhteydet, latausinfra ja muut asiat joilla voidaan vähentää päästöjä. Sitten kun tuohon yhdistetään se että talouden hidastuminen itsessään vähentää päästöjä niin voi olla että tuo hiilineutraalisuus on helpompaa nyt kuin ennen.
Ei se itseasiassa mene noin. Emme elä kommunismissa, jossa kansa omistaa valtion, tai tuotantovälineet. BKT:ssa lasketaan yhteen tulot ja menot.
Sen voin toki myöntää, että valtio hyötyy, jos käytän rahani Suomessa, mutta ei valtio silti rahojani omista. Vedät nyt mutkia liian suoraksi - ilmeisen tarkoituksellisesti.
Kun sähköautojen hinnat tulee vielä jonkun verran alas niin niistä tulee se halvempi vaihtoehto kansalaisille ja valtiolle.Sillä ei ole mitään merkitystä, elääkö valtio kommunismissa vai jossain muussa taloussysteemisssä, sen suhteen, että jos sen kansalaisilla ei ole rahaa, niin valtio ei saa kerättyä rahaa, kikkailipa niillä veroilla ihan miten tahansa, jolloin valtiollakaan ei ole rahaa. Ei siinä tarvitse vetää mitään suoraksi, kun asia nyt vain on noin.
On siis TÄYSIN aivokuollutta väittää, että voidaan pakottaa kansalaiset tuhlaamaan rahat valtiota ei suoraan hyödyttävään asiaan (Itseasiassaa valmistus on tn 90%:sesti tai yli ulkomailla), ja se ei muka vaikuttaisi valtion talouteen.
Jos sähköäutot tehtäisiin TÄYSIN kotimaassa (kotimaisista tarvikkeistam kotimaisella energialla jne, niin silloin rahat pyörisivät valtion sisällä.
Suomessakin valtiolla on vain jonkinverran omaisuutta ym, mutta kansalta kerätään jatkuvasti lisää, erittäin moninaisin veroin. mm Suomessa työnteosta (ml tietyt tuenkaltaiset tulot), asumisesta, liikkumisesta ja ruuasta verotetaan täysin väkisin, ihan jokaista vapaata, itsenäistä aikuista.. Nyt jos kansalta loppuu raha, kun pitää investoida täysin ei välttämättömään sähköautoon ja siihen liittyvään infraan (Kun käydään sähköverkon parannuksiin, niin sitten maksetaan suurempaa siirtomaksua ja sen maksat, käytitpä sähköautoa tai et.)
JÄRKEVÄ tapa olisi ohjata kansalaisia siirtymään pikkuhiljaa ladattavien hybridien kautta sähköautoihin. Lisäksi sähköverkko pitäisi uudistaa koko maassa huomattavasti, mutta senkin voisi tehdä pikkuhiljaa. En näe ainankaan ennen 2050 vuotta millän tasolla, mitenkään järkeväksi panostaa täyssähköautoiluun. Ja silloinkin pitkän matkan linja-autot tulevat olemaan diiseleitä tms fossiilisia (Korkeintaan vetykaasu, mutta se on todella vaarallinen vaihtoehto) (Olettaen, että akkutekniikka ei ota eteenpäin paria valtavaa harppausta ja sähköverkkoon investoinnit eivät ole hyvin suuret.)
Tietysti Suomi voi myydä luonnonvaroja ja niihin liittyviä oikeuksia, mutta se on ERITTÄIN typerää politiikkaa ja sitä ei tulisi tehdä. Korkeintaan tulisi vuokrata, lyhyehköksi ajaksi (esim max 5 vuotta lerrallaan).
Näin se varmasti on. Autoasioissa on jostain syystä hirmuinen tunnelataus, ihan kuin auto olisi joku villin lännen cowboyn ainutlaatuinen ratsu. Kuitenkin uskon, että pitkällä tähtäimellä on kuluttajalle melko lailla se ja sama, mikä voimanlähde autossa on ja/tai minkä hintainen se auto on, kunhan se on riittävän tilava omaan/perheen käyttötarkoitukseen, toimintasäde on riittävä, ja kunhan rahoituksen kuukausierä + juoksevat kulut mukaan lukien vakuutukset, verot ja energia-/polttoainekulut on sellaisella tasolla, että autoiluun on varaa.Kun sähköautojen hinnat tulee vielä jonkun verran alas niin niistä tulee se halvempi vaihtoehto kansalaisille ja valtiolle.
Kun vaihtoehtona on ostaa polttomoottoriautoja, niin ei niitäkään paljoa suomessa tehdä, paitsi muutamia mersuja, jotka maksaa enemmän kuin sähköautot ostaessa ja kuluttavat pirusti enemmän rahaa käytössä.
Tällä hetkellä ja nähtävissä olevassa tulevaisuudessa käyttökelpoiset sähköautot ovat ihan liian kalleita. Kunhan ja jos hinnat tulevat alas, niin pakottamiseen ja virittelyyn ei ole edes tarvetta. Siksi tuollaista suunnitelmaa laaditaan, koska ei uskota hintojen tippuvan. Sähköautoja oli jo ammoisilla ajoilla, ensimmäiset jo 1800 luvun loppupuolella. Ongelmana on kuitenkin ollut energiavaraston riittämättömyys, eli akusto. Vaikka siinä onkin otettu isoja askeleita, niin vielä ei olla sen ja latausinfran suhteen kuin ihan alkumetreillä. Niiden kehittyminen on senverran iso JOS ja EHKÄ, että ei ole mitään järkeä olla lyömässä päätä kalliiseen seinään, kun oikeastihan ei ole mikään pakko. Tuollainen lyhytnäköinen idealismiin, eikä järkeen /hyötyyn perustuva politiikka on typerää. Valitettavasti kaikenmaailman vouhotuksia joudettiin miettimään tässä välissä. Usassahan asia tajuttiin jo joku aika sitten ja muutama vouhotus pistettiin jäähylle..Kun sähköautojen hinnat tulee vielä jonkun verran alas niin niistä tulee se halvempi vaihtoehto kansalaisille ja valtiolle.
Kun vaihtoehtona on ostaa polttomoottoriautoja, niin ei niitäkään paljoa suomessa tehdä, paitsi muutamia mersuja, jotka maksaa enemmän kuin sähköautot ostaessa ja kuluttavat pirusti enemmän rahaa käytössä.
Tos jotain vastauksia tulikin noihin muihin liittyen, mut sanon vaan, et ei se sähköautoihin siirtyminen köyhytä Suomea kuin taikaiskusta. Ei se ole mikään ilmestyskirjan peto, jota vastaan pitää hyökätä kaikin mahdollisin keinoin.Sillä ei ole mitään merkitystä, elääkö valtio kommunismissa vai jossain muussa taloussysteemisssä, sen suhteen, että jos sen kansalaisilla ei ole rahaa, niin valtio ei saa kerättyä rahaa, kikkailipa niillä veroilla ihan miten tahansa, jolloin valtiollakaan ei ole rahaa. Ei siinä tarvitse vetää mitään suoraksi, kun asia nyt vain on noin.
Yhteiskäyttöautojen pääongelma on aivan sama kuin yksityisautojenkin, varsinkin jos ne on sähköautoja: Eli miten kerätä tulevaisuudessa vuosittain se reilu 8 miljardia euroa verotuloja valtiolle, joista 5-6 miljardia käytetään ihan muuhun kuin autoilun aiheuttamiin kustannuksiin.Yhteiskäyttöautot tulee. Nythän ne niitä jo monessa paikkaa testaileevat. Ihan höpö juttuja nuo kalliiksi tekemiset.
Kuitenkin uskon, että pitkällä tähtäimellä on kuluttajalle melko lailla se ja sama, mikä voimanlähde autossa on ja/tai minkä hintainen se auto on, kunhan se on riittävän tilava omaan/perheen käyttötarkoitukseen, toimintasäde on riittävä, ja kunhan rahoituksen kuukausierä + juoksevat kulut mukaan lukien vakuutukset, verot ja energia-/polttoainekulut on sellaisella tasolla, että autoiluun on varaa.
Kun sähköautojen hinnat tulevat alas, ja kun käytettyjen markkinat alkavat toimia, ne yleistynevät kyllä. Lisäksi lähipäästöttömyys on varmasti myyntivaltti monen mielestä (ei kaikkien tietenkään).
Toikin on pitkän aikavälin ongelma. Sit, kun noiden sähköautojen myynti on oikeasti enemmän kuin bensa-autojen, niin sitten niitäkin voinee alkaa verottamaan. Tällöin saadaan taas tuloja autoiluista. Tos yks näkemys asiaan.Yhteiskäyttöautojen pääongelma on aivan sama kuin yksityisautojenkin, varsinkin jos ne on sähköautoja: Eli miten kerätä tulevaisuudessa se reilu 8 miljardia euroa verotuloja valtiolle, joista 5-6 miljardia käytetään ihan muuhun kuin autoilun aiheuttamiin kustannuksiin.
Viimeisten vuosisatojen aikana useimmiten kehitysnopeutta ja impaktia on lyhyellä tähtäimellä yliarvioitu, mutta pitkällä tähtäimellä aliarvioitu. Muutos kyllä tulee. Teknologisia skaalattavia läpimurtoja kyllä tulee. Niitä jopa on jo, skaalattavuuden kanssa enemmänkin on painia.Sähköautoissa on vähän pakosti ongelmana, että ne tarvitsevat sen ison, painavan akun, joka on vieläpä valmistettava kalliista materiaaleista. Niinpä potentiaali sähköautojen hinnanalennukseen ei ole niin suuri kuin monet tuntuvat uskovan. Pikemminkin voi olla niin, että muiden autojen ostajat joutuvat sponsoroimaan sähköautoja, kun EU säätelee päästörajoja.
Autoja valmistetaan oikeasti niin suuria määriä, että akkujen tuottaminen mullistaa akuissa tarvittavien metallien maailmanmarkkinat. Tämä ei ole mitenkään ongelmatonta, koska näillä metalleilla on omat käyttönsä, jotka kärsivät siitä, että akkutehtaat ostaisivat kaiken mitä markkinoilla on tarjolla. Esim. kobolttia tarvitaan metallintyöstössä ja nikkeliä ruostumattomiin teräksiin. Vapailla markkinoilla hintojen nousu tietenkin hillitsisi sähköautojen kysyntää mutta mm. EU voi vääristää markkinoita niin, että autotehtaat joutuvat ostamaan metalleja hinnalla millä hyvänsä.
Asiaa voi suhteuttaa siihen, että autojen korit tehdään pääosin mustasta teräksestä. Alumiini tai ruostumaton teräs on liian kallista paitsi erikoisautoissa.
Miten auton kustannus kuluttajalle voisi muka olla järkevä jos auton hinta on käyttöominaisuuksiin nähden järjetön?
Nii, no vaik tätä ei kukaan sähköautoilun edistämistä kannattava halunne sanoa ääneen, tai kuulla, ni sit kun sähköautoilla alkaa olemaan se kriittinen massa, niin ehkä niidenkin käyttöä voisi sitten alkaa jollain teknologialla verottamaan. Tähän kuitenkin mennee kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia. Tavallaan se olis kuitenkin +-0, ku bensaan ei mene rahaa ja näin verotuloja vois saada jopa enemmän kuin nyt.Toistan itseäni. Se sama asia silti jää ongelmaksi: Verotuotto.
Sähköverosta sitä ei oikein suoraan voi korvata, koska silloin kallistuu ihan kaikki muukin sähköä kuluttava toiminta.
Minä oletan, että lähes kaikkiin edellisen liikenneministerin (Bernerin) juttuihin joudutaan palaamaan. Kokeneempi poliitikko olisi luovinut ne jollain lailla läpi jo silloin, mutta tämä tunaroi pahasti. Jonkinlainen kilometripohjainen, aikapohjainen tai tietulleihin perustuva verotus on väistämättä tulossa. Se perustuuko se tekniseen seurantaan, on toki kokonaan eri asia. Tämähän on oikeastaan tunnistettu jo viime vuosikymmenen alkupuolella. Silloin teknistä seurantaa ja 3.3snt kilometriveroa esittänyt Nokian Ollilan vetämä työryhmä arvioi, että viimeistään n. vuoden 2025 paikkeilla.Nii, no vaik tätä ei kukaan sähköautoilun edistämistä kannattava halunne sanoa ääneen, tai kuulla, ni sit kun sähköautoilla alkaa olemaan se kriittinen massa, niin ehkä niidenkin käyttöä voisi sitten alkaa jollain teknologialla verottamaan. Tähän kuitenkin mennee kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia. Tavallaan se olis kuitenkin +-0, ku bensaan ei mene rahaa ja näin verotuloja vois saada jopa enemmän kuin nyt.
Tos jotain vastauksia tulikin noihin muihin liittyen, mut sanon vaan, et ei se sähköautoihin siirtyminen köyhytä Suomea kuin taikaiskusta. Ei se ole mikään ilmestyskirjan peto, jota vastaan pitää hyökätä kaikin mahdollisin keinoin.
Näkisin fiksumpana että yritetään pysytellä ulkopuolella jostain teknisen seurannan järjestelmistä jotka itsessäänkin maksaisivat paljon eivätkä varsinaisesti tuo mitään lisäarvoa muuta kuin mahdollistavat sen että ihmisiltä saadaan verotettua lisää rahaa. Lisäksi täysin hanurista yksilönvapauksien kannalta että GPS olisi perseessä jatkuvasti kiinni. Voi lyödä vetoa että eri tahot haluavat tuohon sitten näppinsä kiinni peliin eri muodoissa.
Jos niihin sähköautoihin halutaan siirtyä niin hyvänä kannustimena toimisi se että niiden käyttö olisi halpaa ilman mitään seurantamaksuja. Helvetisti kivempi ratkaisu kuin keppiä polttomoottorivehkeille. Lovea verotuloihin voisi sitten koittaa paikata vaikka hieman korotetuilla ajoneuvomaksuilla ja vaikka paikallisilla ruuhkamaksuilla ja ihan muiden verojen korotuksilla. Syrjäseutukin tykkäisi. Parasta tietenkin olisi jos lovea paikkaisi se että teollisuus ja kaikki muut alat saavat boostia pienentyneillä logistiikkakustannuksilla ja ihmisten lisääntyneellä ostovoimalla kun rahat ei mene enää pensaan.
![]()
90-luvun lama-ajan ministeri Iiro Viinanen: ”Sanna Marin yllätti kyllä meikäläisen totaalisesti”
”Lainkaan kiistämättä sitä, etteikö valtion pitäisi tukea yrityksiä tässä tilanteessa, varoitan kuitenkin siitä, että tukea voi mennä sellaisiinkin firmoihin, jotka eivät lopulta kuitenkaan pärjäisi”, sanoo 1990-luvun lamassa valtion kirstua hallinnut Iiro Viinanen.www.uusisuomi.fi
Iiro Viinanenkin varoittelee että yritystukea saatetaan tuhlata firmoihin jotka eivät muutenkaan pysyisi pystyssä. Tuo saattaa olla todellisuutta aika monelle firmalle maailman muuttuessa nyt tosin.
Jos joku tietäisi varmasti mikä kaikki muuttuu niin siltä henkilöltä voit kysyä tiivistelmää. Minä esitän arvauksia ja todennäköisyyksiä.Tiivistelmää, että miten maailma nyt sitten varsinaisesti on muuttumassa?
Matkustelu on sellainen asia, joka tietty saattaa vähän pitempäänkin ihmisiä arveluttaa. Mutta sitten kun homma on taputeltu, palattaneen senkin suhteen normaalimenoon. Lentoyhtiöitä tullaan tarvitsemaan, joten siellä missä ne ei ole valtiollisia jo nyt, keksittäneen jotain tukia.
Tiivistelmää, että miten maailma nyt sitten varsinaisesti on muuttumassa?
Matkustelu on sellainen asia, joka tietty saattaa vähän pitempäänkin ihmisiä arveluttaa. Mutta sitten kun homma on taputeltu, palattaneen senkin suhteen normaalimenoon. Lentoyhtiöitä tullaan tarvitsemaan, joten siellä missä ne ei ole valtiollisia jo nyt, keksittäneen jotain tukia.
Julkisuudessa esimerkiksi Helsingin pormestari Jan Vapaavuori on arvostellut rajusti teollisuutta toimettomuudesta. Maanantaina Vapaavuori kirjoitti Twitterissä:
”(Pienimuotoista visiirituotantoa lukuunottamatta) olen myös erittäin pettynyt suomalaisen elinkeinoelämän kykyyn ottaa suojavarusteiden kotimainen valmistus tosissaan, vaikka tästä on puhuttu jo monta viikkoa.”
Tohon viestiin koronaketjussa listasin muutamia, mutta oikeasti pieniä ja ketteriä valmistajia (esim suojaessu, suojapuku, suojavaatteet) on ainakin vielä kolminkertainen määrä firmoja lisää.Välillä nää ulostulot vähän hämmentää. Tähän vois varmaan todeta yhtä rakentavasti, että "tee ite". On se ihme kun yksityinen teollisuus ei oma-aloitteisesti ole muuntautunut jo vaikka asiasta on "puhuttu jo monta viikkoa"
Yleensä täysin omaehtoisesti ja ilman valtion rahaa toimiva liike-elämä liikahtaa kahdella tavalla, rahalla tai pakolla. Itsekin valmistavassa teollisuudessa työskennelleenä ei voi kun ihmetellä näitä ajatuksia, että joku tehdas muuntautuu suojanaamarilaitokseksi parissa viikossa kun henkilöstökin ajettu maksimaalisesti kotihommiin ja tavoitteena on lähinnä selvitä. Ja jotkuhan jopa ovat aloittaneet visiirien valmistuksen pika-aikataulussa...
![]()
Suojavarusteet | Ministeri Lintilä: Suomi ryhtyy vauhdittamaan suojavarusteiden kotimaista tuotantoa – Pormestari Jan Vapaavuori arvosteli aiemmin elinkeinoelämän hitautta
Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan ainakin kaksi kotimaista yritystä on valmistelemassa suojaintuotannon käynnistämistä.www.hs.fi
Tohon viestiin koronaketjussa listasin muutamia, mutta oikeasti pieniä ja ketteriä valmistajia (esim suojaessu, suojapuku, suojavaatteet) on ainakin vielä kolminkertainen määrä firmoja lisää.
Koronavirus SARS-CoV-2 ja sen aiheuttama tauti COVID-19 (Yleinen keskustelu)
Luultavasti pelastaa enemmän. https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.1024455 https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/99206b86-e319-4e18-b454-7f7ad7d32cec Katotaan moniko kuolee taloudellisiin vaikeuksiin. Ei varmaan hetkeen turismi kukoista alueilla joissa se on se ainoa...bbs.io-tech.fi
Ainakin Lifa Air, jonka Kiinan tehtailta nyt hengityssuojaimia rahdataan Finskin koneilla, kertoi mediassa jo yli viikko sitten, että heillä olisi valmius polkaista tuotanto vuosien jälkeen uudelleen käyntiin Suomessakin, jos se vaan osoittautuisi kannattavaksi myös pitemmällä kuin tämän kriisin tähtäimellä. Ja että sitä jo lasketaan ja valtion kanssa mietitään mahdollisuuksia.Ei pysty lukemaan kyseistä ketjua koska koronaakin herkemmin tarttuva aivosyöpä siirtyy hätäpaskasta.
Jos puhutaan sellaisesta kapasiteetista, että saadaan jokaiselle kansalaiselle tarvittava määrä tuoreita suojuksia jokaista kaupassa käyntiä, bussimatkaa, työpaikalle menoa jne. varten niin eipä tule mieleen yhtään tuotantolaitosta, jonka uskoisin viikoissa sellaisten valmistajaksi muuttuvan kun tekijätkin on pääosin kotosalla mahdollisuuksien mukaan. Ja jos se pitäisi tehdä ilman suoraa rahoitusta oman tuotannon kustannuksella?
Tämä on valitettavasti yleistä lätinää, jolla ei ole konkretiaa sähköautojen suhteen. Historia on myös täynnä lupaavia teknologisia innovaatioita, joita ei koskaan ole tullut mitään tai on jääneet erikoissovelluksiin. Esim. 60-luvulla nerokkaat jenkit keksivät korvata autoissa monimutkaisen mäntämoottorin yksinkertaisella suihkuturbiinilla. Idea ei oikein lähtenyt lentoon.Viimeisten vuosisatojen aikana useimmiten kehitysnopeutta ja impaktia on lyhyellä tähtäimellä yliarvioitu, mutta pitkällä tähtäimellä aliarvioitu. Muutos kyllä tulee. Teknologisia skaalattavia läpimurtoja kyllä tulee. Niitä jopa on jo, skaalattavuuden kanssa enemmänkin on painia.
Viimeinen kysymys on mielenkiintoinen, sillä se sisältää itsessään vastauksen: ominaisuuksien ja hinnan on jossain vaiheessa kohdattava.
Yksi mekanismi siihen on, että käyttöominaisuuksien parantuessa kasvaa myyntimäärät, mikä samaan aikaan tuo skaalaukswn myötä kustannustehokkaampaa valmistusta ja kasvattaa entisestään kilpailua, mikä tuo myös hintoja alemmas (ellei niitä päätetä keinotekoisesti pitää ylhäällä).
Kun tänään paljastui, että hallituksen tarkasteluissa ei ole otettu yksiytyisen puolen hoito- ja testauskapasiteettia huomioon, niin voikin kysyä, että onko hallitus maalaillut eduskunnalle yleisesti liian synkän kuvan Suomen terveydenhoitosektorin kapasiteetista ja edelleen rajujen toimien välttämättömyydestä.Uudenmaan eristäminen oli vaan hallituksen voimannäyte. Poistuu viikon kuluttua, kukaan ei hyötynyt tästä ja seriffit on ihan hiilenä kun pitää 24/7 seistä tien varressa.
Mitä sieniä olet syönyt? Hallitushan on koko ajan vakutttanut että Suomen terveydenhuoltojärjestelmä kantaa hyvin Koronakriisin. Oppositio ja Presidentti niitä kansalaisoikeuksien rajoittamista on eniten ajanut, ei Hallitus. Siksi noiden käyttöönottoon on käytetty paljon aikaa, koska ollaan virkamies portaassa tarkastettu kaikki laillisuudet tarkaan, eikä tehty mitään hätäsiä ratkaisuja, joita joutuisi myöhemmin katumaan. On kyllä tuuheeta tekstiä sinulta.Siirretty koronaviruskeskustelusta:
Kun tänään paljastui, että hallituksen tarkasteluissa ei ole otettu yksiytyisen puolen hoito- ja testauskapasiteettia huomioon, niin voikin kysyä, että onko hallitus maalaillut eduskunnalle yleisesti liian synkän kuvan Suomen terveydenhoitosektorin kapasiteetista ja edelleen rajujen toimien välttämättömyydestä.
Jos näin on, niin voisikohan valtioneuvoston saada peräti oikeudelliseen vastuuseen törkeästä virka-aseman väärinkäyttämisestä, tjsp? PeVL on jo antanut hallitukselle useaan otteeseen pyyhkeitä ylimalkaisista perusteluista, ja hyvällä onnella tahallinen harhaanjohtaminen voisi olla se vimonen niitti, joka voisi kirvoittaa konkreettisen reaktion. Olisi kyllä upeaa saada Vogue-hallitus valtakunnanoikeuden eteen heti pääsiäisen jälkeen.
Tämä on valitettavasti yleistä lätinää, jolla ei ole konkretiaa sähköautojen suhteen. Historia on myös täynnä lupaavia teknologisia innovaatioita, joita ei koskaan ole tullut mitään tai on jääneet erikoissovelluksiin. Esim. 60-luvulla nerokkaat jenkit keksivät korvata autoissa monimutkaisen mäntämoottorin yksinkertaisella suihkuturbiinilla. Idea ei oikein lähtenyt lentoon.
Mikään teknologinen kehitys ei voi rikkoa fysiikan (ja kemian) rajoja. On kemiallinen fakta, että nestemäiset hiilivedyt on erittäin tehokas tapa sitoa energiaa, eikä samaa energiatiheyttä per atomi juurikaan voi ylittää. Hiilivetyjen yivoimaa kasvattaa se, että hapetin voidaan ottaa käyttöpaikalla suoraan ympäristöstä: 14 grammaa hiilivetyä (CH2) tarvitsee 48 grammaa happea. Akuissa polttoaine ja hapetin on pakattava yhteen ja lisäksi tarvitaan substraatit ja elektrolyytit ym. reaktioiden pitämiseen hallittuina. Reagenssit on monimutkaisempia ja painavampia kuin puhdas happi.
Akkuteknologia joutuu toimimaan jaksollisen järjestelmän puitteissa, eikä siitäkään oikein voi valita kovin raskaita tai harvinaisia alkuaineita - tai saadaan jotain lyijyakun tapaista. Keveiden ja yleisten alkuaineiden kemia taas on sangen hyvin tunnettua - eikä hyvien akkujen tarvekaan ei ole mikään uusi asia.
No vähän konkretiaa (lähteinä Lithium-Ion Batteries - Price Trend and Cost Structure ja Electric Car Price Tag Shrinks Along With Battery Cost):
Litiumin, kobaltin ja nikkelin osuus akkujen hinnasta on alle 16%. Eli noiden hinta ei ole se määräävä tekijä akkujen hinnassa.
Vuonna 2010 yksi kWh lithium-ioni akkuja maksoi $1160. Vuonna 2018 se maksoi $176. Arviot ovat että nykyisellä teknologialla tuo saadaan seuraavassa viidessä vuodessa alle $100:aan ja kymmenessä vuodessa about $60:aan. Arviot ovat myös että isojen autojen kohdalla ollaan parissa vuodessa pisteessä missä sähköautot ovat kokonaiskuluiltaan halvempia kuin polttomoottoriautot.
Tämä kaikki siis ihan nykyisellä lithium-ioni akkuteknologialla ilman mitään toiveajattelua tulevasta teknologiasta.
Eli autokannan sähköistäminen on erittäin realistinen ajatus jo ihan nykyisellä kehityslinjalla ilman mitään "toivotaan toivotaan"-teknologioita. Suomen valtion toimien kannalta ei ole mitään tarvetta hidastella vaan kannattaisi laittaa enemmän paukkuja sähköautojen latausinfran parantamiseksi. Koska se voi hyvinkin osoittautua suuremmaksi pullonkaulaksi kuin sähköautojen teknologinen valmius.
"Laitetaan paukkuja" taitaa nyt ilmastotavoitteiden kanssa enimmäkseen tarkoittaa että yksityiset velvoitetaan rakentamaan ja maksamaan latausasemia ja muuta joka paikkaan samaan aikaan kun iso osa kansasta ja yksityisistä firmoista aivan perse auki. Saadaan mukavan syvä lama tuolla menolla.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.